- Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού - http://www.opengov.gr/ypepth -

Άρθρο 23 – Δημόσια Εθνική Χρηματοδότηση – Γενικά.

1. Η Δημόσια Εθνική Χρηματοδότηση, η οποία χορηγείται από την ΓΓΕΤΚ σε ενδιαφερόμενους Ερευνητικούς Φορείς, Επιχειρήσεις και Λοιπούς Φορείς στο πλαίσιο της ΕΣΕΤΑΚ και του Σχεδίου Δράσης για την υλοποίησή της, σχηματίζεται από πόρους προερχόμενους από τον Τακτικό Προϋπολογισμό, το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και άλλες πηγές ή πόρους που διαχειρίζεται η ΓΓΕΤΚ (εθνικά και διεθνή ανταγωνιστικά προγράμματα και επιχορηγήσεις Διεθνών Χρηματο¬δο-τι¬κών Οργανισμών) και διαμορφώνεται λαμβάνοντας υπόψη τον Ευρωπαϊκό Στόχο, η συμβολή του Δημόσιου και του Ιδιωτικού Τομέα να φθάνει σε ετήσιο ποσοστό 3% επί του ΑΕΠ.
2. Η Δημόσια Εθνική Χρηματοδότηση παρέχεται ειδικότερα στους Ερευνητικούς Φορείς με την μορφή:
1.1. Επιχορήγησης για την κάλυψη μέρους των λειτουργικών εξόδων των Ερευνητικών Κέντρων που είναι εγγεγραμμένα στο ΕΜΕΕΥ στη βάση υποχρεωτικής αξιολόγησής τους κατά τις διατάξεις του παρόντος νόμου και προτύπων, κριτηρίων και οδηγιών που η ΓΓΕΤΚ δημοσιοποιεί στον δικτυακό τόπο της. Σε περίπτωση Ερευνητικού Κέντρου που δεν υπάγεται στην ΓΓΕΤΚ, η Δημόσια Εθνική Χρηματοδότησή του αποφασίζεται από το εποπτεύον Υπουργείο με βάση τις διατάξεις του παρόντος, τον προϋπολογισμό, τον απολογισμό και τις αξιολογήσεις του Ερευνητικού Κέντρου, με τη σύμφωνη γνώμη της ΓΓΕΤΚ η οποία παρέχεται μετά από γνώμη του ΕΣΕΤΚ,
1.2. Χρηματοδότησης ερευνητικών έργων που εκτελεί ο Ερευνητικός Φορέας για λογαριασμό άλλου φορέα του Δημόσιου Τομέα στο πλαίσιο Προγραμμάτων, όπως ενδεικτικά από Προγράμματα Πλαίσια, Προγράμματα Ανταγωνιστικότητας και Καινοτομίας, από Διαρθρωτικά Ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης, από το Ταμείο Συνοχής ή ανάλογους εθνικούς πόρους, όπως ενδεικτικά από χρηματοδότηση προτάσεων στο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Έρευνας (ERC) ή δυνατότητα επιχορήγησης σε ερευνητικές προτάσεις που έχουν υποβληθεί στο πρόγραμμα ERC της Ευρωπαϊκής. Επιτροπής, και έχουν επιτυχώς περάσει το πρώτο στάδιο αξιολόγησης χωρίς να χρηματοδοτηθούν από την Ευρωπαϊκή Ένωση,
1.3. Χρηματοδοτικής ενίσχυσης Τεχνοβλαστών,
1.4. Χρηματοδοτικής ενίσχυσης για την εκτέλεση έργων, εκπόνηση μελετών ή υλοποίηση προγραμμάτων ή δράσεων για έρευνα, τεχνολογική ανάπτυξη και καινοτομία από τον Φορέα ή σε συνεργασία με άλλους Ερευνητικούς Φορείς, Επιχειρήσεις και Λοιπούς Φορείς σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος Κεφαλαίου [Γ’].
3. Για τη χορήγηση της Δημόσιας Εθνικής Χρηματοδότησης, η ΓΓΕΤΚ δέχεται προτάσεις ή έχει τη διακριτική ευχέρεια, ν’ απευθύνει σχετικές προσκλήσεις για την εκτέλεση έργων, εκπόνηση μελετών ή υλοποίηση προγραμμάτων, στις οποίες οι ως άνω δικαιούχοι δύνανται ν’ ανταποκριθούν, υποβάλλοντας μεμονωμένα ή σε συνεργασία τεκμηριωμένες προτάσεις χρηματοδοτικής ενίσχυσής τους. Η ΓΓΕΤΚ αξιοποιεί στο πλαίσιο της δράσης της κάθε πρόσφορο μέσο και ενδεικτικά τις ηλεκτρονικές δημόσιες συμβάσεις και ειδικότερες μορφές των δημοσίων συμβάσεων, όπως ο Ανταγωνιστικός Διάλογος, οι Συμφωνίες Πλαίσιο και οι προ-εμπορικές δημόσιες συμβάσεις
4. Οι Προσκλήσεις Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος συνοδεύονται από Οδηγούς Εφαρμογής και καταρτίζονται από την ΓΓΕΤΚ με την υποστήριξη και μετά από γνώμη του ΕΣΕΤΚ στη βάση των κανόνων της Ευρωπαϊκής και Διεθνούς πρακτικής και ενδεικτικά των κανόνων προκήρυξης διεθνών ανταγωνιστικών προγραμμάτων και επιχορηγήσεων Διεθνών Χρηματο¬δο¬τι¬κών Οργανισμών, όπως τα Προγράμματα – Πλαίσια της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Έ¬ρευνα και την Ανταγω¬νιστικότητα. Δημοσιεύονται σε μία εφημερίδα πανελλήνιας κυκλοφορίας και σε μία τοπική των Περιφερειών στις περιπτώσεις που η Πρόσκληση αφορά έργα ή προγράμματα στην Περιφέρεια και αναρτώνται στον δικτυακό τόπο της ΓΓΕΤΚ και των Περιφερειών της Χώρας.
5. Με τις Προσκλήσεις ορίζονται, στην βάση των προαναφερθέντων κανόνων, η φύση και οι στόχοι του έργου, της μελέτης ή του προγράμματος και ανάλογα, οι δυνητικοί δικαιούχοι, η διαδικασία, τα κριτήρια αξιολόγησης, οι δείκτες αξιολόγησης των προτάσεων και ο τρόπος τελικής επιλογής των προς χρηματο¬δότηση έργων, ο συνολικός προϋπολογισμός, όπου απαιτείται, η περιφερειακή κατανομή, το είδος και το ύψος της χρηματοδότησης, οι επιλέξιμες δαπάνες με την επιφύλαξη των εξαιρέσεων που προβλέπονται στην εθνική ή κοινοτική νομοθεσία, η διαδικασία παρακολούθησης και ελέγχου-παραλαβής των παραδοτέων του έργου, του προγράμματος ή της δράσης, οι προϋποθέσεις καταβολής της χρηματοδότησης, οι υποχρεώσεις των εμπλεκομένων, οι συνέπειες μη τήρησης των όρων και προϋποθέσεων της απόφασης χρηματοδότησης, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την ομαλή υλοποίησή τους. Ιδιαίτερη πρόνοια λαμβάνεται για την μείωση στο μέγιστο δυνατό βαθμό του διοικητικού φορτίου όλων των εμπλεκομένων φορέων στην διαδικασία πρόσκλησης και εκτέλεσης των έργων, εκπόνησης μελετών και υλοποίησης προγραμμάτων.
6. Η αξιολόγηση των προτάσεων γίνεται από Ειδική Επιτροπή, η οποία αποτελείται από τουλάχιστον τρία [3] εξωτερικά μέλη, τα οποία επιλέγονται από φορείς της ημεδαπής και αλλοδαπής με βάση τον συνδυασμό τεχνογνωσίας και μεγάλης εμπειρίας στο αντικείμενο κάθε συγκεκριμένης πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος. Η Επιτροπή είναι δυνατόν να συνεπικουρείται στο έργο της από ειδικούς εμπειρογνώμονες, οι οποίοι οφείλουν να υποβάλουν γραπτές αξιολογικές κρίσεις των προτάσεων. Στην Επιτροπή μπορούν να καλούνται, εκπρόσωπος Συνόδου των Πρυτάνεων ή των Διευθυντών των Ερευνητικών Κέντρων, του Συνδέσμου Βιομηχανιών ή/και της Ένωσης Εμπορικών και Βιομηχανικών Επιμελητηρίων, χωρίς ψήφο. Τα ονόματα των μελών των Επιτροπών αξιολόγησης και των ειδικών εμπειρογνωμόνων δεν δημοσιεύονται και δεν δημοσιοποιούνται.
7. Η αξιολόγηση των προτάσεων ενεργείται με βάση τους αναφερόμενους κανόνες στην παράγραφο (4) του παρόντος Άρθρου, τη χρήση δεικτών μέτρησης της απόδοσης και της αποτελεσματικότητας των προτάσεων, ανάλογα με τη φύση και τους στόχους, στα οποία αφορούν τα έργα, οι μελέτες ή τα προγράμματα (ενδεικτικά, βασική ή εφαρμοσμένη έρευνα, παραγωγή έργων ή παροχή υπηρεσιών) και με διαδικασίες, οι οποίες εξασφαλίζουν την ταχεία και απαλλαγμένη από περιττό διοικητικό φορτίο ολοκλήρωση των έργων, εκπόνηση των μελετών και υλοποίηση των προγραμμάτων στα οποία αφορά η πρόσκληση.
8. Μετά από την Αξιολόγηση των προτάσεων και την οριστικοποίηση του καταλόγου των ιεραρχημένων κατά σειρά βαθμολογίας έργων, μελετών και προγραμμάτων τα οποία χρηματοδοτούνται στο πλαίσιο κάθε συγκεκριμένης πρόσκλησης ακολουθεί η έκδοση της Απόφασης Χρηματοδότησης από τον ΓΓΕΤΚ και η διαπραγμάτευση για την κατάρτιση και υπογραφή της οριστικής σύμβασης μεταξύ των χρηματοδοτούμενων και της ΓΓΕΤΚ. Για τον σκοπό αυτό χρησιμοποιείται, συμπληρώνεται και συνυπογράφεται Πρότυπο Σύμβασης, το οποίο είναι αναρτημένο στον δικτυακό τόπο της ΓΓΕΤΚ και έχει την δομή της Κύριας Σύμβασης (Grant Agreement) της Ευρωπαϊκής Ένωσης για έργα Έρευνας, Τεχνολογικής Ανάπτυξης και Καινοτομίας.
9. Η έναρξη της εκτέλεσης του έργου, της εκπόνησης της μελέτης ή της υλοποίησης του προγράμματος γίνεται μετά από την υπογραφή της Κύριας Σύμβασης και της Εταιρικής Σύμβασης που υπογράφεται ανάμεσα στα μέρη, τα οποία εκτελούν το έργο σύμφωνα με τους όρους της ως άνω Κύριας Σύμβασης, όταν είναι περισσότερα του ενός, άλλως μετά από την υπογραφή της Κύριας Σύμβασης, όταν ο χρηματοδοτούμενος είναι μόνο μια οντότητα. Με την εταιρική σύμβαση οι περισσότεροι συμμετέχοντες στην χρηματοδότηση οφείλουν κατ’ ελάχιστον να ρυθμίσουν στη βάση του προτύπου εταιρικής σύμβασης της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το οποίο επίσης είναι αναρτημένο στον ιστότοπο της ΓΓΕΤΚ ζητήματα διοίκησης του εταιρικού σχήματός τους, εκπροσώπησης στις σχέσεις με την ΓΓΕΤΚ, και διανοητικής ιδιοκτησίας σε υφιστάμενη ή δημιουργούμενη τεχνογνωσία.