Άρθρο 07: Θέματα κωφών, τυφλών και αυτιστικών μαθητών

1. Ως πρώτη γλώσσα των κωφών και βαρήκοων μαθητών αναγνωρίζεται η Ελληνική Νοηματική γλώσσα και ως δεύτερη γλώσσα τους η Νέα Ελληνική, η οποία προσλαμβάνεται και εκφέρεται με τη γραπτή της μορφή, ενώ η προφορική της αντίληψη και έκφραση αποτελεί πρόσθετη κοινωνική επιλογή των κωφών μαθητών. Η Ελληνική Νοηματική και η Νέα Ελληνική γλώσσα αναγνωρίζονται ως ισότιμες μεταξύ τους, οπότε και η ενδεδειγμένη γλωσσική παιδαγωγική προσέγγιση είναι η δίγλωσση εκπαίδευση. Απαραίτητη προϋπόθεση για την επιλογή Διευθυντή και για την τοποθέτηση εκπαιδευτικών – ΕΕΠ σε σχολεία Κωφών – Τυφλών, είναι η πιστοποίηση της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας (ΕΝΓ) και της γραφής Braille και εάν η ανωτέρω προϋπόθεση δεν πληρούται, τοποθετούνται για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών, εκπαιδευτικοί με λιγότερα προσόντα

2. Επίσημη γραφή των τυφλών μαθητών αναγνωρίζεται η γραφή Braille. Απαραίτητη προϋπόθεση για την τοποθέτηση εκπαιδευτικών και ΕΕΠ στις ειδικές σχολικές μονάδες τυφλών, ορίζεται επιπλέον των άλλων προσόντων και η πιστοποιημένη γνώση της γραφής Braille. Απαραίτητη προϋπόθεση για την επιλογή Διευθυντή και για την τοποθέτηση εκπαιδευτικών – ΕΕΠ σε σχολεία Κωφών – Τυφλών, είναι η πιστοποίηση της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας (ΕΝΓ) και της γραφής Braille και εάν η ανωτέρω προϋπόθεση δεν πληρούται, τοποθετούνται για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών, εκπαιδευτικοί με λιγότερα προσόντα.

Οι τυφλοί μαθητές και οι μαθητές με χαμηλή όραση χωρίς νοητική υστέρηση ή άλλης μορφής ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μπορούν να φοιτούν, με βάση τη γνωμάτευση του οικείου ΚΕΔΔΥ, στις σχολικές τάξεις του Γενικού Σχολείου υποστηριζόμενοι από τον εκπαιδευτικό της τάξης και κατά περίπτωση με την υποστήριξη μέλους ΕΕΠ του κλάδου ΠΕ31 ή ΕΒΠ.

3. Αρμόδιος φορέας πιστοποίησης της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας (ΕΝΓ), της γραφής Braille και κινητικότητας – προσανατολισμού (ΚΠ) και δεξιοτήτων καθημερινής διαβίωσης (Δ.Κ.Δ.) είναι ο Εθνικός Οργανισμός Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΟΠΠΕΠ), ο οποίος για το σκοπό αυτό συνεργάζεται με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) και τους πλέον αντιπροσωπευτικούς φορείς σε θέματα Κωφών και Τυφλών, την Ομοσπονδία Κωφών Ελλάδος (ΟΜΚΕ) και την Εθνική Ομοσπονδία τυφλών (ΕΟΤ) και έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες:

α) Την οργάνωση της επιμόρφωσης στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα και τη γραφή Braille.

β) την πιστοποίηση επάρκειας της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας και της γραφής Braille στους ήδη χρήστες. Μέχρι τη συγκρότηση της Επιτροπής ισχύουν οι βεβαιώσεις επάρκειας της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας που χορηγούνται από την Ομοσπονδία Κωφών Ελλάδος και από το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης μονάδας αγωγής Κωφών του Πανεπιστημίου Πατρών, εφόσον εγκρίνονται από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων ύστερα από πρόταση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, οι οποίες θα εξακολουθούν να ισχύουν και μετά τη συγκρότηση αυτής για τους ήδη κατόχους ως ισότιμες βεβαιώσεις του ΕΟΠΠΕΠ. Ομοίως, και τις πιστοποιήσεις της γραφής Braille. Στις συνεδριάσεις και συνελεύσεις των συλλόγων διδασκόντων μπορεί να παρίσταται διερμηνέας ΕΝΓ όταν σε αυτές παρευρίσκεται κωφός-βαρήκοος εκπαιδευτικός, ΕΕΠ, εφόσον αυτό είναι εφικτό.

Στο ΙΕΠ μεταφέρονται οι παρακάτω αρμοδιότητες:

α) Η αξιολόγηση όλων των εκπαιδευτικών υλικών που παράγονται με την Ελληνική Νοηματική Γλώσσα και τη γραφή Braille πριν την ενσωμάτωσή τους στην εκπαιδευτική διαδικασία.

β) Η συνεργασία με επιστημονικούς φορείς και οργανώσεις του εσωτερικού και του εξωτερικού και με εξειδικευμένους επιστήμονες σε εκπαιδευτικά θέματα των Κωφών και Τυφλών.

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Παιδείας και Θρησκευμάτων, και Οικονομικών που εκδίδεται μετά από εισήγηση του ΔΣ του ΕΟΠΠΕΠ καθορίζεται το σύστημα πιστοποίησης της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας (ΕΝΓ), στο οποίο περιλαμβάνονται οι όροι, οι προϋποθέσεις και τα δικαιολογητικά συμμετοχής, η διαδικασία των εξετάσεων, η οργανωτική δομή, ο τύπος των χορηγούμενων τίτλων και βεβαιώσεων καθώς και το ύψος και ο τρόπος καταβολής των εξέταστρων πιστοποίησης. Με την ίδια απόφαση συνιστάται στον ΕΟΠΠΕΠ επιτροπή πιστοποίησης της επάρκειας της ΕΝΓ και της γραφής Braille, στην οποία συμμετέχει υποχρεωτικά από ένας (1) εκπρόσωπος της Ομοσπονδίας Κωφών Ελλάδος, του Εθνικού Ιδρύματος Κωφών, της Εθνικής Ομοσπονδίας Τυφλών και του Κέντρου Εκπαιδεύσεως και Αποκαταστάσεως Τυφλών, καθώς και μέλη του διοικητικού συμβουλίου, στελέχη του ΕΟΠΠΕΠ ή και στελέχη, επιστήμονες και εμπειρογνώμονες του δημόσιου ή ιδιωτικού τομέα της ημεδαπής για τη διενέργεια των εξετάσεων και την εισήγηση στο ΔΣ του ΕΟΠΠΕΠ θεμάτων, που εμπίπτουν στις αρμοδιότητές του και αφορούν στην πιστοποίηση της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας, συνιστώνται όργανα και επιτροπές πρόσκαιρου χαρακτήρα για την υποβοήθηση του ΕΟΠΠΕΠ στη διενέργεια των εξετάσεων, των οποίων η συγκρότηση και ο ορισμός γίνεται με απόφαση του ΔΣ του ΕΟΠΠΕΠ μετά από εισήγηση της επιτροπής πιστοποίησης και καθορίζεται το ύψος, ο τρόπος λειτουργίας τους, καθώς και κάθε άλλο σχετικό με το ανωτέρω ειδικότερο, τεχνικό ή λεπτομερειακού χαρακτήρα, θέμα που αφορά τις εξετάσεις πιστοποίησης. Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, η οποία δε δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης καθορίζεται η συγκρότηση της επιτροπής πιστοποίησης της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας (ΕΝΓ). Για την εκμάθηση της νοηματικής γλώσσας, καθώς και της γραφής Braille, οι αρμόδιοι φορείς πιστοποιούνται με διαδικασία που ορίζει με απόφασή του το ΔΣ του ΕΟΠΠΕΠ.

Μέχρι τη συγκρότηση της επιτροπής ισχύουν οι βεβαιώσεις επάρκειας της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας , που χορηγούνται από την Ομοσπονδία Κωφών Ελλάδος και από το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης μονάδας αγωγής Κωφών του Πανεπιστημίου Πατρών

4. Για τους αυτιστικούς μαθητές με ή χωρίς λόγο, ως επίσημη γλώσσα αναγνωρίζεται η Νέα Ελληνική, η οποία προσλαμβάνεται και εκφέρεται με την προφορικής της μορφή, με τη γραπτή της μορφή ή/και με τη μορφή συμβόλων-εικόνων.

Η φοίτηση των αυτιστικών μαθητών στις κατάλληλες σχολικές δομές ή στο κατάλληλο υποστηρικτικό πλαίσιο του γενικού σχολείου, είναι αποκλειστική αρμοδιότητα του ΚΕΔΔΥ. Σε περίπτωση διαφωνίας με τους γονείς ή τους κηδεμόνες του μαθητή, αποφασίζει η δευτεροβάθμια ΕΔΕΑ, της οποίας η απόφαση είναι οριστική. Οι παράλληλες στηρίξεις των αυτιστικών μαθητών καθώς και κάθε άλλης αναπηρίας ή ειδικής εκπαιδευτικής ανάγκης ανανεώνονται αυτόματα κατόπιν σχετικής γνωμάτευσης του οικείου ΚΕΔΔΥ σύμφωνα με τα οριζόμενα στο σχετικό άρθρο του παρόντος νόμου και της σύμφωνης γνώμης των γονέων του μαθητή. Η υποστήριξη του μαθητή για κάθε αναπηρία μπορεί να υλοποιείται και από ειδικό βοηθό που εισηγείται και διαθέτει η οικογένεια του μαθητή κατόπιν σύμφωνης γνώμης του Διευθυντή και του Συλλόγου Διδασκόντων της σχολικής μονάδας. Το ίδιο ισχύει και στην περίπτωση στήριξης από σχολικό νοσηλευτή κατόπιν γνωμάτευσης δημόσιου νοσοκομείου.

  • 5 Μαΐου 2014, 17:04 | despina

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ

  • 5 Μαΐου 2014, 17:01 | Δέσποινα Π.Ε 71 (7 χρόνια αναπλήρωσης))

    Στηριζω τις θεσεις των ΣΑΤΕΑ.

  • 5 Μαΐου 2014, 16:56 | Αγγελική

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ

  • 5 Μαΐου 2014, 16:51 | Μόνα

    Στηρίζω τις θέσεις των
    ΣΑΤΕΑ

  • 5 Μαΐου 2014, 16:46 | ΙΣΜΗΝΗ

    ΣΤΗΡΙΖΩ ΤΙΣ ΘΕΣΕΙΣ ΤΩΝ ΣΑΤΕΑ!

  • 5 Μαΐου 2014, 16:45 | MINA

    Στηρίζω τις θέσεις των
    ΣΑΤΕΑ.

  • Ως γλωσσολόγος που έχει ασχοληθεί με την έρευνα για τη νοηματική γλώσσα στην Ελλάδα και στην Κύπρο, θα ήθελα να υποστηρίξω τις προτάσεις της κας Ελένης Ευθυμίου από το ΙΕΛ/Ε.Κ. «Αθηνά», που έχει μεγάλη εμπειρία στη δημιουργία πόρων και τεχνολογιών για την ΕΝΓ, όπως και την άποψη του κ. Παπασπύρου για την δημιουργία προγραμμάτων σπουδών και για την ανάπτυξη της έρευνας για τις νοηματικές γλώσσες.

    Μαριάννα Κατσογιάννου
    Αναπληρώτρια Καθηγήτρια
    Πανεπιστήμιο Κύπρου

  • 5 Μαΐου 2014, 16:31 | Κωνσταντίνα Μ.

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ.

  • 5 Μαΐου 2014, 16:26 | Olga T.

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ.

  • 5 Μαΐου 2014, 16:23 | Γαλήνη Σαπουντζάκη

    Στο άρθρο 7, παράγραφος 3 ανατίθεται η πιστοποίηση της γλωσσομάθειας της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας (ΕΝΓ) στον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΟΠΠΕΠ).
    Η γλωσσολογική έρευνα σε παγκόσμιο επίπεδο έχει εδραιώσει την υπόσταση των νοηματικών γλωσσών και έχει αποδείξει το βαθμό πολυπλοκότητας και εκφραστικής δύναμης που τις χαρακτηρίζει. Με δεδομένο το γεγονός αυτό, η θεσμοθέτηση της πιστοποίησης γλωσσομάθειας της ΕΝΓ ως φυσικής γλώσσας επίσημα αναγνωρισμένης από το Ελληνικό Κράτος είναι απολύτως θετική εξέλιξη.
    Πιστεύουμε όμως, ότι η ανάθεση της πιστοποίησης της γλωσσομάθειας της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας (ΕΝΓ) στον Εθνικό Οργανισμό Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΟΠΠΕΠ) θέτει λάθος βάσεις για την αξιολόγηση της ΕΝΓ και την περιθωριοποιεί.
    Τα τρωτά σημεία σχετικά με την Ελληνική Νοηματική Γλώσσα είναι δύο:
    Πρώτον:
    Στην παράγραφο 1 άρθρο 7 του σχεδίου νόμου και αντίστοιχα στο 3699/2008 (άρθρο 7, παρ. 1) ορθά ορίζεται η Ελληνική Νοηματική Γλώσσα ως ισότιμη με την Ελληνική ομιλούμενη, ως η φυσική γλώσσα της Κοινότητας των Κωφών. Τόσο οι πρόσφατοι νόμοι, ν. 3699/2008 άρθρο 7 «Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες» και ο ν. 4186/2013 άρθρο 20 «Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και λοιπές διατάξεις», καθώς και το άρθρο 7 του σχεδίου νόμου για την Ειδική Αγωγή που είναι σε δημόσια διαβούλευση, χωρίς καμία επιστημονική βάση, εξομοιώνουν την πιστοποίηση γλωσσομάθειας της ΕΝΓ με την πιστοποίηση του κώδικα γραφής Braille. Είναι αδόκιμη η εξομοίωση του κώδικα γραφής Braille ο οποίος αποδίδει την εκάστοτε γραπτή γλώσσα με διαφορετικά σύμβολα, με την ΕΝΓ η οποία ως πλήρης φυσική γλώσσα έχει τελείως διαφορετική δομή και αναγνωρίζεται όχι μόνο από την Ευρωπαϊκή νομοθεσία αλλά και από τους ίδιους τους συντάκτες του άρθρου ως ισότιμη με την Ελληνική ομιλουμένη. Ας υπενθυμιστεί ότι ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του 1990 το Εθνικό Ίδρυμα Κωφών έχει διασαφηνίσει ότι η Ελληνική Νοηματική Γλώσσα ουδεμία σχέση έχει με κώδικες γραπτής επικοινωνίας όπως η Braille ή Morse. Δεκαπέντε χρόνια αργότερα, ο ίδιος χώρος της Ειδικής Αγωγής έρχεται χωρίς επιχειρήματα να επαναφέρει τους μύθους του προηγούμενου αιώνα.

    Δεύτερον:
    Ο οργανισμός που πιστοποιεί τη γνώση της ΕΝΓ ορίζεται ότι θα είναι ο Εθνικός Οργανισμός Πιστοποίησης Προσόντων & Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΟΠΠΕΠ) σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). Ο ΕΟΠΠΕΠ ανάμεσα σε άλλα πιστοποιεί «γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες που αποκτώνται μέσω μη-τυπικής και άτυπης μαθησιακής διαδρομής», δηλαδή επαγγελματικά προσόντα. Τόσο ο ΕΟΠΠΕΠ όσο και το ΙΕΠ δεν σχετίζονται με πιστοποίηση γλωσσομάθειας σε οποιαδήποτε γλώσσα. Η ανάθεση της πιστοποίησης αυτής στον ΕΟΠΠΕΠ ως αρμόδιο κρατικό φορέα, δημιουργεί μια αίσθηση εκ νέου περιθωριοποίησης σε σύγκριση με τον τρόπο και τους φορείς που έχουν αναλάβει την πιστοποίηση της Ελληνομάθειας (ΚΕΓ http://www.greeklanguage.gr/ ) ή το επίπεδο γνώσεων άλλων γλωσσών (Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας http://rcel.enl.uoa.gr/kpg/). Εκτιμούμε ως αντιεπιστημονική την ανάθεση της πιστοποίησης γλωσσομάθειας της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας σε φορέα που δεν έχει στο καταστατικό πρόβλεψη γλωσσικής πιστοποίησης, καμία εμπειρία και καθόλου προσωπικό με εξειδίκευση στην αξιολόγηση, τη στάθμιση επιπέδων εκμάθησης και τη διδασκαλία της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας – αλλά ούτε και οποιασδήποτε φυσικής γλώσσας.
    Σας παρακαλούμε να λάβετε υπ’ όψιν την παράμετρο αυτή και τη σημασία που έχει η αποφυγή οποιασδήποτε υπόνοιας περί άνισης μεταχείρισης της ΕΝΓ στο επίπεδο της πιστοποίησης, στο νομοσχέδιο το οποίο βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε διαβούλευση, δεδομένου ότι κρατικοί φορείς όπως πανεπιστήμια και ερευνητικοί οργανισμοί που ειδικεύονται στα θέματα της ΕΝΓ θα μπορούσαν να αναλάβουν το έργο αυτό σε συνεργασία με την ΟΜΚΕ, έτσι ώστε η ΕΝΓ να αντιμετωπίζεται ισότιμα με την Ελληνική και στο ζήτημα της πιστοποίησης.

    Όπως κάθε φυσική γλώσσα, η ΕΝΓ είναι διδακτή. ‘Οπως και για την Ελληνική γλώσσα, η αξιολόγηση της γλωσσομάθειας στην ΕΝΓ είναι αυτονόητο να γίνεται από πανεπιστημιακούς φορείς ή τμήματα σχετικά με την έρευνα, τη διδασκαλία και την πιστοποίηση γλώσσας, και ειδικότερα της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας. Το Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας διαθέτει την επιστημονική γνώση για θέματα Ειδικής Αγωγής, ερευνά την ΕΝΓ και προσφέρει μαθήματα και εκπαιδευτικά προγράμματα στην ΕΝΓ από δεκαετίας. Ως εκ τούτου, θα μπορούσε σε συνεργασία με κρατικούς ερευνητικούς φορείς όπως το Ινστιτούτο Επεξεργασίας του Λόγου (ΙΕΛ) του Ε.Κ. ΑΘΗΝΑ, που διαθέτει τους απαραίτητους γνωστικούς και τεχνολογικούς πόρους και με το οποίο ήδη έχουν ξεκινήσει σχετικές συζητήσεις, να αναλάβουν το έργο της πιστοποίησης της ΕΝΓ, εφόσον προβλεφθεί από το σχετικό νόμο. Στην κατεύθυνση αυτή συντάσσεται και τις παραπάνω θέσεις στηρίζει επίσης ο Σύλλογος των διδασκόντων την Ελληνική Νοηματική Γλώσσα, με τον οποίο υπάρχει πρόθεση συνεργασίας και σχετική επικοινωνία.

  • 5 Μαΐου 2014, 16:15 | Εφη

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ.

  • 5 Μαΐου 2014, 16:15 | ΧΡΥΣΑΝΘΗ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ!!

  • 5 Μαΐου 2014, 16:01 | Αντωνία

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ

  • 5 Μαΐου 2014, 15:59 | Ελένη Σεφέρογλου

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ.

  • 5 Μαΐου 2014, 15:55 | Κωνσταντίνα Ε.

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ

  • 5 Μαΐου 2014, 15:54 | Αθανασία – Πολυξένη Σαββοπούλου

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ.

  • 5 Μαΐου 2014, 15:52 | Κωνσταντίνα Ν.

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ.

  • 5 Μαΐου 2014, 15:47 | Βάνια

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ.

  • Παρέμβαση στο σχέδιο νόμου για την Ειδική Αγωγή, άρθρο 7, παράγραφος 3

    Η γλωσσολογική έρευνα σε παγκόσμιο επίπεδο έχει εδραιώσει την υπόσταση των νοηματικών γλωσσών και έχει αποδείξει το βαθμό πολυπλοκότητας και εκφραστικής δύναμης που τις χαρακτηρίζει. Με δεδομένο το γεγονός αυτό, η θεσμοθέτηση της πιστοποίησης γλωσσομάθειας της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας (ΕΝΓ) ως φυσικής γλώσσας επίσημα αναγνωρισμένης από το Ελληνικό Κράτος είναι απολύτως θετική εξέλιξη.
    Παρ’ όλα αυτά, η ανάθεση της πιστοποίησης στον ΕΟΠΠΕΠ ως αρμόδιο κρατικό φορέα, δημιουργεί μια αίσθηση εκ νέου περιθωριοποίησης σε σύγκριση με τον τρόπο και τους φορείς που έχουν αναλάβει την πιστοποίηση της Ελληνομάθειας (ΚΕΓ http://www.greeklanguage.gr/ ) ή το επίπεδο γνώσεων άλλων γλωσσών (Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας http://rcel.enl.uoa.gr/kpg/), ιδιαίτερα όταν κρατικοί φορείς όπως πανεπιστήμια και ερευνητικοί οργανισμοί που ειδικεύονται στα θέματα της ΕΝΓ θα μπορούσαν να αναλάβουν το έργο αυτό σε συνεργασία με την ΟΜΚΕ, έτσι ώστε η ΕΝΓ να αντιμετωπίζεται ισότιμα με την Ελληνική και στο ζήτημα της πιστοποίησης.
    Συγκεκριμένα, το Ινστιτούτο Επεξεργασίας του Λόγου (ΙΕΛ) / Ε.Κ «Αθηνά» είναι ευρωπαϊκό κέντρο αριστείας με αποστολή την υποστήριξη της Γλωσσικής Τεχνολογίας στην Ελλάδα. Παράλληλα με την έρευνα και ανάπτυξη στους τομείς δημιουργίας γλωσσικών πόρων, την επεξεργασία φυσικής γλώσσας, τη μηχανική μετάφραση, τις τεχνολογίες ανθρώπινου λόγου και την εκπαιδευτική τεχνολογία με αντικείμενο την Ελληνική γλώσσα, από το 1999 ειδικεύεται στη συλλογή και επισημείωση εκτενών πόρων της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας (ΕΝΓ) και στην ανάπτυξη τεχνολογιών αιχμής για την επεξεργασία δεδομένων νοηματικής γλώσσας και υπηρεσιών εκπαίδευσης και προσβασιμότητας, βασισμένων στους πόρους και τις τεχνολογίες που αναπτύσσει.
    Ως αποτέλεσμα αυτής της εξειδίκευσης, έχει καταστεί φορέας διεθνώς αναγνωρισμένος για την τεχνογνωσία του στο χώρο των τεχνολογιών νοηματικής γλώσσας.
    Παράλληλα, το ΙΕΛ / Ε.Κ. «Αθηνά» διαθέτει τεχνογνωσία και εμπειρία στην ανάπτυξη διαδικασιών αξιολόγησης, καθώς έχει σχεδιάσει και υλοποιήσει μέθοδο γλωσσικής αξιολόγησης μαθητών των μειονοτικών σχολείων της Θράκης (περίοδος 2002-4 και 2011-12), αλλοδαπών και παλλινοστούντων μαθητών (2010-2013), καθώς και αλλόφωνων μαθητών δημοτικού και γυμνασίου (έργο OLLAS: Online Language Assessment System, κωδ. ΟΠΣ 341267).
    Ειδικότερα στο πλαίσιο του έργου OLLAS, το ΙΕΛ / Ε.Κ. «Αθηνά» ανέπτυξε υποδομή για την δημιουργία και χορήγηση διαδικτυακών δοκιμασιών γλωσσικής αξιολόγησης που περιλαμβάνει:
    • Αποθετήριο ερωτημάτων (item bank), καθένα από τα οποία χαρακτηρίζεται από ένα δείκτη δυσκολίας-ικανότητας (difficulty-ability scale) ο οποίος έχει υπολογιστεί κατά τη στάθμιση (item calibration) σε πληθυσμό-στόχο. Το αποθετήριο αυτό αποτελεί τον «γενετικό μηχανισμό» για τη δημιουργία πολλαπλών ισοδύναμων τεστ
    • Αξιοποίηση ερωτημάτων αγκίστρων (anchor items) για σταδιακή ανανέωση του αποθετηρίου ερωτημάτων
    • Υποσύστημα αυτόματης προσαρμογής του τεστ στις δυνατότητες του χρήστη (adaptive testing)
    • Υποσύστημα αυτόματης βαθμολόγησης
    Η υποδομή αυτή είναι άμεσα επεκτάσιμη και προσαρμόσιμη σε νέα γνωστικά αντικείμενα, ώστε να μπορεί να αξιοποιηθεί σε οποιαδήποτε διαδικασία αξιολόγησης ή/και πιστοποίησης γνώσεων.
    Με δεδομένη την υλικοτεχνική υποδομή και το εξειδικευμένο ανθρώπινο δυναμικό που διαθέτει, το ΙΕΛ/Ε.Κ. «Αθηνά» μπορεί να αναλάβει το σύνολο της απαιτούμενης τεχνολογικής υποδομής καθώς και την απαραίτητη δημιουργία γλωσσικού υλικού για την έγκυρη πιστοποίηση γλωσσομάθειας της ΕΝΓ στο πλαίσιο συνεργασίας με Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα που ειδικεύεται στο αντικείμενο της ΕΝΓ, όπως π.χ. το Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και την ΟΜΚΕ.

    Για το ΙΕΛ/Ε.Κ. «Αθηνά»,
    Δρ. Ελένη Ευθυμίου, Διευθύντρια Ερευνών
    Επικεφαλής Ομάδας Τεχνολογιών Νοηματικής Γλώσσας

  • 5 Μαΐου 2014, 13:54 | Ελένη Κ.

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ

  • 5 Μαΐου 2014, 13:41 | ΜΑΡΙΑ Κ.

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ.

  • 5 Μαΐου 2014, 10:44 | Κατερίνα Ματθοπούλου

    Συμφωνώ με τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ

  • 5 Μαΐου 2014, 10:34 | Ανδριάνα Π.Ε.71

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ!

  • 5 Μαΐου 2014, 10:24 | Δόμνα Π.Ε. 71 (6 χρόνια αναπληρώτρια )

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ.

  • 5 Μαΐου 2014, 10:18 | Ξανθίππη

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ

  • 4 Μαΐου 2014, 21:24 | Ελένη ΠΕ71

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ!

  • 4 Μαΐου 2014, 20:45 | Δρ. Κλήμης Άντζακας

    Με την ιδιότητα του γλωσσολόγου νοηματικής γλώσσας και ως Ειδικός στη Νοηματική Γλώσσα (ΠΕ31) θα συμφωνήσω με τον Δρ. Παπασπύρου.
    Επιπλέον, θα ήθελα να επισημάνω ότι παραμένει ακατανόητη η εμμονή του Υπουργείου να ταυτίζει την Ελληνική Νοηματική Γλώσσα (ΕΝΓ) με τη γραφή Braille (Ν3699/2008 και Ν4186/2013)σε επίπεδο αξιολόγησης και πιστοποίησηςτηςγνώσης.
    Η Ελληνική Νοηματική Γλώσσα είναι φυσική γλώσσα και κάποιος χρειάζεται περίπου 4 χρόνια για να τη μάθει (όσο δηλαδή και οποιαδήποτε άλλη ομιλούμενη γλώσσα). Η γραφή Braille είναι κώδικας γραπτής επικοινωνίας (Braille code) τον οποίο κάποιος μπορεί να μάθει σε περίπου 2,5 με 3 μήνες.
    Ακατανόητη είναι και εμμονή του Υπουργείου να αναθέτει την πιστοποίηση γλωσσομάθειας της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας σε επιτροπές και οργανισμούς άσχετους με τη γλωσσομάθεια (βλ. Ν3699/2008 “Ενόραση” και Ν4186/2013 Εθνικός Οργανισμός Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελματικού Προσανατολισμού-ΕΟΠΠΕΠ). Αν κάποιος κοιτάξει στην ιστοσελίδα του ΕΟΠΠΕΠ πουθενά δεν φαίνεται ότι ασχολείται με την πιστοποίηση γλωσσομάθειας (http://www.eoppep.gr/index.php/el/). Αντίθετα θα βρει ότι πιστοποιεί «Εκπαιδευτές Υποψήφιων Οδηγών Αυτοκινήτων και Μοτοσυκλετών» καθώς και «Προσωπικό Ιδιωτικής Ασφάλειας». Η γλωσσομάθεια προϋποθέτει επιστήμονες και ερευνητές γλωσσολόγους τόσο θεωρητικούς καθώς και γλωσσολόγους της εφαρμοσμένης γλωσσολογίας που ασχολούνται με τη διδακτική της γλώσσας (ως δεύτερης στη δική μας περίπτωση).
    Το σχέδιο νόμου ορθώς ορίζει την Ελληνική Νοηματική ως ισότιμη με την Ελληνική. Η πιστοποίηση της Ελληνικής γίνεται από το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας (http://www.greeklanguage.gr)και από το Διδασκαλείο Νέας Ελληνικής του ΕΚΠΑ(http://www.greekcourses.uoa.gr).
    Ωστόσο το σχέδιο νόμου αντιφάσκει αναθέτοντας σε φορείς άσχετους με τη γλωσσομάθεια την αξιολόγηση και πιστοποίηση ΕΝΓ.
    Αντιφάσκει ακόμα αποδεχόμενο τις πιστοποιήσεις που δίνονται μέχρι σήμερα (λαμβάνονται υπόψη στο διορισμό των αναπληρωτών και ωρομίσθιων) και για τις οποίες προβλέπει ότι στο μέλλον θα ισχύουν εφόσον εγκρίνονται από την αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου και ύστερα από εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). Δηλαδή οι πιστοποιήσεις που σήμερα είναι αποδεκτές αύριο θα επανεξεταστούν; Και από ποιόν; Από το ΙΕΠ. Ακόμα και αν δεχτούμε τη βούληση του Υπουργείου από που προκύπτει ότι το ΙΕΠ είναι αρμόδιο για θέματα πιστοποίησης γλωσσομάθειας; Σε ποιες άλλες γλώσσες πιστοποιεί τη γλωσσομάθεια;

  • 4 Μαΐου 2014, 19:08 | Σ.Α

    Στηρίζω τις θέσεις των ΣΑΤΕΑ

  • Επίσημη θέση ΣΑΤΕΑ

    Στο άρθρο 7 θα θέλαμε να σχολιάσουμε μία αντίφαση. Ενώ στο άρθρο 6 αναφέρεται για την παράλληλη στήριξη ότι «Η χορήγηση για ένα έτος παράλληλης στήριξης δεν είναι δεσμευτική για την συνέχειά της» στο άρθρο 7 παρ.4 αναφέρεται ότι «Οι παράλληλες στηρίξεις των αυτιστικών μαθητών καθώς και κάθε άλλης αναπηρίας ή ειδικής εκπαιδευτικής ανάγκης ανανεώνονται αυτόματα κατόπιν σχετικής γνωμάτευσης του οικείου ΚΕΔΔΥ σύμφωνα με τα οριζόμενα στο σχετικό άρθρο του παρόντος νόμου και της σύμφωνης γνώμης των γονέων του μαθητή». Φαίνεται ότι δεν είναι ξεκάθαρη η διαχείριση των εγκρίσεων.

    Επιπλέον, πιστεύουμε ότι σε περίπτωση που δεν υπάρχουν εκπαιδευτικοί με πιστοποίηση στην ΕΝΓ και στη γραφή Braille, για να στελεχώσουν σχολεία Κωφών-Τυφλών (παρ.1 και παρ.2), θα πρέπει στη θέση τους να τοποθετούνται εκπαιδευτικοί με τα τυπικά προσόντα, τους οποίους η πολιτεία δεσμεύεται ότι θα επιμορφώσει.

    Τέλος, όσον αφορά στην «Ιδιωτική» παράλληλη στήριξη (ειδικός βοηθός), που θεσμοθετείται για όλους τους μαθητές με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στην παρ.4, πιστεύουμε ότι αυτή έρχεται σε αντίθεση με τα άρθρα 1 και 2 του παρόντος σχεδίου νόμου και την υποχρέωση της Πολιτείας να παρέχει δημόσια και δωρεάν Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση. Σημειώνουμε εδώ και το Πόρισμα του Συνηγόρου του Πολίτη:
    «προτείνεται η εισαγωγή νομοθετικής ρύθμισης που να προβλέπει την καταβολή της δαπάνης του συνοδού στις οικογένειες των μαθητών, στις περιπτώσεις που το μέτρο δεν αποτελεί πρωταρχική επιλογή της οικογένειας αλλά λύση ανάγκης. Αυτό αφορά ιδίως τις περιπτώσεις όπου η οικογένεια εισηγείται παράλληλη στήριξη μαθητή από ιδιώτη, ενώ έχει υποβληθεί αίτημα για παράλληλη στήριξη στο ΥΠΕΠΘ και, μολονότι οι νόμιμες προϋποθέσεις πληρούνται, αυτή δεν υλοποιείται ή δεν υλοποιείται από την έναρξη του σχολικού έτους, και ο μαθητής αδυνατεί να ενταχθεί στη σχολική τάξη χωρίς υποστήριξη. Περαιτέρω, πρέπει να προσδιοριστούν με ακρίβεια το πλαίσιο και οι προϋποθέσεις εφαρμογής του μέτρου, όσον αφορά: την επαγγελματική ιδιότητα του ιδιώτη συνοδού, τον ακριβή ρόλο του στη σχολική τάξη, το πλαίσιο συνεργασίας του με τους διδάσκοντες και εποπτείας του έργου του, καθώς και τη διαδικασία που πρέπει να ακολουθείται. Δεδομένων των ανωτέρω, ενδεχόμενη άρνηση εκ μέρους του συλλόγου διδασκόντων πρέπει σε κάθε περίπτωση να είναι αιτιολογημένη και να συνοδεύεται από εναλλακτικές προτάσεις.

  • 4 Μαΐου 2014, 00:46 | Αναστασία

    Μόλις στις 22 Μαρτίου του 2014 έδωσα εξετάσεις επάρκειας στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα και τις πέρασα επιτυχώς μετά από άπειρες ώρες εδώ και τέσσερα χρόνια εξάσκησης, άγχους, συνεχών εξετάσεων από κύκλο κύκλο δουλεύοντας παράλληλα. Μετά από τόσο κόπο θα ξαναμπώ σε αυτήν διαδικασία;;
    Μήπως μετά υπάρχει κάποια μέριμνα αυτόματης μόνιμης πρόσληψης σε κάποιΟ σχολείο κωφών, ή αναγνώριση και των δύο πτυχίων ή αύξησης μισθού!!!
    Νομίζω πρέπει να κατανοήσετε πως έχουμε και άλλα πράγματα στη ζωή μας να κάνουμε από το να παίρνουμε κάθε πτυχίο από δύο και τρεις φορές

    Μιας και μαζί με το σεμινάριο που επαναφέρετε βάζετε σε διαδικασία εκπαιδευτικούς που κατέχουν ανώτερα πτυχία να επιστρέψουν να διδαχθούν για ακόμα μια φορά τα ίδια για να πάρουν τα μόρια.

    Δηλαδή όποιος αυτή τη στιγμή είναι πλήρως καταρτισμένος με μεταπτυχιακό και επάρκεια στην ΕΝΓ πρέπει να ΞΑΝΑφιερώσει χρόνο για να μάθει τα ΙΔΙΑ και να ΞΑΝΑσπαταλήσει ΧΡΗΜΑ για επάρκειες και σεμινάρια… Εκτός αν αυτή είναι η πρόθεση εξαρχής!!!

    δεν αντιλαμβάνομαι αυτήν την παράλογη λογική! Η Ομοσπονδία Κωφών και οι εξετάσεις επάρκειας που διοργανώνει είναι ένας πάρα πολύ αυστηρός μηχανισμός καθώς τα άτομα που την αποκτούν θα διδάξουν τα παιδιά τους! Και ενδιαφέρονται πολύ περισσότερο από οποιοδήποτε συντάκτη ενός Νομοσχεδίου τα άτομα με επάρκεια να γνωρίζουν καλά την ΕΝΓ Νομίζω ένα τέτοιο άρθρο το οποίο θέτει προς επανεξέταση τις επάρκειες προσβάλει όλη την Ομοσπονδία αλλά και όλη την κοινότητα Κωφών.

    ‘Οσο για τους συναδέλφους οι οποίοι εργάζονται τόσα χρονιά σε αυτές τις δομές δεν χάνουν κάτι να στείλουν μια αίτηση και να δώσουν τις εξετάσεις επάρκειας. Μετά από τόσα χρόνια θα είναι άριστοι, ας το έχουν σαν τυπικό προσόν.
    Τέλος υπάρχουν πάρα πολλοί εκπαιδευτικοι με προσόντα δεν μπορώ να δεχ΄τω πια πως υπάρχει έλλειψη εκπαιδευτικών με προσόντα ώστε να γίνουν διευθυντές!

  • 3 Μαΐου 2014, 21:34 | Μίλτος

    Νοηματική Γλώσσα: Σαν νάχει λέπρα, να την απομακρύνουμε, να την κουκουλώσουμε. Αφού δεν γνωρίζουν να την διδάξουν την παραμερίζουν. Την αφήσαμε στα χέρια «εξειδικευμένων» και την βάζουν στα τάρταρα. Για να μπορεί να την πουλάει ο καθείς. Για να μη γνωρίζουν οι εκπαιδευόμενοι και να γίνονται εύκολη λεία.
    Που είστε εσείς οι λίγοι, τον αριθμό, να βγείτε μπροστά και να μιλήσετε για τη ΓΛΩΣΣΑ. Για τη γραμματική, το συντακτικό, την άρνηση, τους ιδιωματισμούς της, την ιστορία της. Να μας παρασύρετε στη μάθηση, τη γνώση και τη διεκδίκηση σωστής και ενιαίας διδασκαλίας. Για να συμπορευτούμε στην ανατροπή αυτού του αναχρονιστικού σχεδίου νόμου. Περιμένουμε…

  • Προς κάθε ενδιαφερόμενο
    Διαβάζοντας το σχέδιο νόμου που αφορά την αξιολόγηση της Ελληνικής Νοηματικής (ΕΝΓ) ανησυχώ πολύ. Για να υποστηρίξω τις απόψεις μου θα αναφερθώ στο σύστημα αξιολόγησης της Αμερικάνικης Νοηματικής Γλώσσας (ΑΝΓ). Για παράδειγμα στο Εθνικό Τεχνολογικό Ινστιτούτο για τους Κωφούς στο Ρότσεστερ των ΗΠΑ (RIT) χρησιμοποιείται η Συνέντευξη Επάρκειας Νοηματικής Γλώσσας (Sign Language Proficiency Interview – SLPI) (http://www.rit.edu/ntid/slpi/). Η διαδικασία αυτή χρησιμοποιείται για την αξιολόγηση του επιπέδου της ΑΝΓ του επιστημονικού προσωπικού και γενικότερα για την αξιολόγηση της γνώσης της νοηματικής στην ανώνατη εκπαίδευση. Στην Ολλανδία έχουμε αναπτύξει ένα Κοινό Ευρωπαϊκό Πλαίσιο για τις Νοηματικές Γλώσσες (αναγνωρίζεται με τα αρχικά CEFR) το οποίο χρησιμοποιείται ώς οδηγός για την αξιολόγηση σπουδαστών που τελειώνουν το βασικό τους πτυχίο στα Θέματα Κωφών (Deaf Studies) ή στη Διδασκαλία της Νοηματικής ή στη Διερμηνεία της Νοηματικής. Τα συγκεκριμένα εργαλεία αξιολόγησης χρησιμοποιούνται στη Γερμανία (Αμβούργο), στην Ολλανδία (Ουτρέχτη), στην Ιρλανδία (Δουβλίνο) και στη Γαλλία. Η πιστοποίηση (CEFR) για τις νοηματικές γλώσσες είναι για τα επίπεδα C1 και C2 (βλ. Συμβούλιο της Ευρώπης, 2001 – http://www.coe.int/t/dg4/linguistic/source/framework_en.pdf) και βρίσκεται στη διαδικασία ανάπτυξης από Ευρωπαϊκό Κέντρο για τις Σύγχρονες Γλώσσες (ECML PRO-sign (βλ. http://www.ecml.at/F5/Abstract/tabid/868/language/en-GB/Default.aspx). Είναι λοιπόν δεδομένο ότι η αξιολόγηση της νοηματικής γλώσσας θα πρέπει να γίνεται από επιστήμονες εξειδικευμένους στη γλωσσολογία καθώς και στην κατάκτηση πρώτης και δεύτερης γλώσσας. Ως εκ τούτου υποστηρίζω θερμά το παρακάτω αίτημα.

    Ελληνική Νοηματική Γλώσσα
    Πιστοποίηση ή περιθωριοποίηση;
    Η Ελληνική Νοηματική Γλώσσα (ΕΝΓ) είναι η φυσική γλώσσα της Κοινότητας των Κωφών. Φυσική με την έννοια ότι δεν την επινόησε κάποιος αλλά αναπτύχθηκε από την ανάγκη επικοινωνίας των Κωφών μεταξύ τους. Οι γλωσσολογικές έρευνες που πραγματοποιήθηκαν τα τελευταία χρόνια σε διάφορες νοηματικές γλώσσες απέδειξαν ότι οι γλώσσες αυτές, όπως κι οι προφορικές, παρουσιάζουν πολυπλοκότητα στη γραμματική και το λεξιλόγιο αλλά κι εκφραστική δύναμη. Οι Κωφοί μέσω της νοηματικής γλώσσας μπορούν να μεταφέρουν ιδέες, συναισθήματα, πολιτικές, πολιτιστικές και θρησκευτικές ανάγκες. Επιπλέον, η γλωσσική κατάκτηση από τα κωφά παιδιά γίνεται χωρίς οδηγίες και σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα όμοια με τα ακούοντα παιδιά. Αν και ακόμη δεν υπάρχει ενιαίο εγχειρίδιο της γραμματικής της ΕΝΓ, όπως κάθε φυσική γλώσσα η ΕΝΓ διαθέτει διακριτά γραμματικά επίπεδα. Τομείς της γραμματικής δομής της έχουν ήδη ερευνηθεί από γλωσσολόγους, όπως: α) το φωνολογικό σύστημα της ΕΝΓ, β) η μορφολογική δομή των λεξημάτων της ΕΝΓ, γ) η χρήση του τοπογραφικού και συντακτικού χώρου νοηματισμού, δ) τα είδη και τα περιβάλλοντα χρήσης ταξινομητικών κατηγορημάτων, ε) η ερώτηση, στ) η άρνηση, ζ) δείκτες χρόνου, τροπικότητας και ποιού ενεργείας στο ρηματικό σύστημα, η) διαγλωσσικές κατηγορίες και η έκφρασή τους στην ΕΝΓ, κ.ά.
    Όπως κάθε φυσική γλώσσα, η ΕΝΓ είναι διδακτή. Δηλαδή, όπως και για την Ελληνική γλώσσα, η αξιολόγηση της γλωσσομάθειας στην ΕΝΓ είναι αυτονόητο να γίνεται από πανεπιστημιακούς φορείς, Διδασκαλεία Ελληνικής Γλώσσας και φορείς γλωσσομάθειας με πείρα και εξειδικευμένους γλωσσολόγους, οι οποίοι όπως προαναφέρθηκε, υπάρχουν στο χώρο της Νοηματικής.
    Ας κοιτάξουμε πού και πώς πιστοποιείται η γνώση της ομιλούμενης Ελληνικής και ας συγκρίνουμε κατά πόσον η πιστοποίηση της γνώσης της ΕΝΓ είναι αντίστοιχη: ως πρώτη γλώσσα, η φοίτηση σε Ελληνόγλωσσο σχολείο αυτόματα πιστοποιεί την Ελληνομάθεια. Ως δεύτερη γλώσσα, τη στάθμιση επιπέδων και την πιστοποίηση έχει αναλάβει το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας καθώς και το Διδασκαλείο Νέας Ελληνικής Γλώσσας του ΕΚΠΑ. Και οι δύο φορείς στελεχώνονται από επιστήμονες του χώρου της θεωρητικής και εφαρμοσμένης γλωσσολογίας και διδακτικής.
    Τόσο οι πρόσφατοι νόμοι, ν. 3699/2008 άρθρο 7 «Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση ατόμων με αναπηρία ή με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες» και ο ν.4186/2013, άρθρο 20 «Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και λοιπές διατάξεις», καθώς και το άρθρο 7 του σχεδίου νόμου για την Ειδική Αγωγή που είναι σε δημόσια διαβούλευση, χωρίς καμία επιστημονική βάση εξομοιώνουν την πιστοποίηση γλωσσομάθειας της ΕΝΓ με την πιστοποίηση του κώδικα γραφής Braille. Ενώ, εξαρχής, στηn παράγραφο 1, άρθρο 7 του σχεδίου νόμου και αντίστοιχα στο 3699/2008 (άρθρο 7, παρ. 1) ορθά ορίζεται η Ελληνική Νοηματική Γλώσσα ως ισότιμη με την Ελληνική ομιλούμενη, ο οργανισμός που πιστοποιεί τη γνώση της ορίζεται ότι θα είναι ο Εθνικός Οργανισμός Πιστοποίησης Προσόντων & Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΟΠΠΕΠ) σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). Ο ΕΟΠΠΕΠ ανάμεσα σε άλλα πιστοποιεί «γνώσεις, δεξιότητες και ικανότητες που αποκτώνται μέσω μη-τυπικής και άτυπης μαθησιακής διαδρομής», δηλαδή επαγγελματικά προσόντα. Τόσο ο ΕΟΠΠΕΠ όσο και το ΙΕΠ δεν σχετίζονται με πιστοποίηση γλωσσομάθειας σε οποιαδήποτε γλώσσα.
    Είναι αντιεπιστημονική η ανάθεση της πιστοποίησης γλωσσομάθειας της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας σε φορέα που δεν έχει στο καταστατικό του πρόβλεψη γλωσσικής πιστοποίησης, καμία εμπειρία και καθόλου προσωπικό με εξειδίκευση στην αξιολόγηση, τη στάθμηση επιπέδων εκμάθησης και τη διδασκαλία της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας –αλλά ούτε και οποιασδήποτε φυσικής γλώσσας.
    Ας προστεθεί και το αυτονόητο, ότι είναι απαράδεκτη η εξομοίωση του κώδικα γραφής Braille, ο οποίος αποδίδει τη γραπτή γλώσσα με διαφορετικά σύμβολα, με την Ελληνική Νοηματική Γλώσσα, η οποία έχει ως φυσική γλώσσα τελείως διαφορετική δομή, και αναγνωρίζεται όχι μόνο από την Ευρωπαϊκή νομοθεσία, αλλά και από τους ίδιους τους συντάκτες του άρθρου ως ισότιμη με την Ελληνική ομιλουμένη. Ας υπενθυμιστεί ότι ήδη από τα τέλη της δεκαετίας του 1990 το Εθνικό Ίδρυμα Κωφών είχε διασαφηνίσει ότι η Ελληνική Νοηματική Γλώσσα ουδεμία σχέση έχει με κώδικες γραπτής επικοινωνίας όπως η Braille ή Morse. Δεκαπέντε χρόνια αργότερα, ο ίδιος χώρος της Ειδικής Αγωγής έρχεται χωρίς επιχειρήματα να επαναφέρει τους μύθους του προηγούμενου αιώνα.
    Πιστεύουμε ότι αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία να πιστοποιείται η γλωσσομάθεια από φορείς που δεν σχετίζονται με γλωσσική πιστοποίηση ή διδασκαλία, δε διαθέτουν ομάδα γλωσσολόγων ούτε συνεργάζονται με φορέα σχετικό με την έρευνα και τη διδακτική γλωσσών. Ζητάμε το Υπουργείο να αναθέσει το θέμα αυτό σε φορείς και πανεπιστημιακά τμήματα σχετικά με την έρευνα, τη διδασκαλία και την πιστοποίηση γλώσσας.

    Με εκτίμηση,

  • 1 Μαΐου 2014, 17:56 | Δρ. Χρυσόστομος Παπασπύρου

    Από την θέση μου ως γλωσσολόγου των νοηματικών γλωσσών και ως διευθυντή του Ειδικού Γυμνασίου και του ΓΕΛ Κωφών & Βαρηκόων Αγίας Παρασκευής και με διδακτική εμπειρία στα σχολεία αυτά εδώ και 30 χρόνια, έχω να παρατηρήσω τα εξής:

    1. Η πιστοποίηση της επάρκειας στην ΕΝΓ οφείλει να διαχωρίζεται ρητώς σε 2 επί μέρους πιστοποιήσεις: (α) πιστοποίηση της γλωσσομάθειας στην ΕΝΓ (γνωρίζω και χρησιμοποιώ επαρκώς την ΕΝΓ ως φυσική γλώσσα), και (β) πιστοποίηση της διδακτικής επάρκειας στην ΕΝΓ (γνωρίζω πώς να διδάξω επαρκώς την ΕΝΓ ως φυσική γλώσσα), όπου προφανώς το (α) αποτελεί αναγκαία μεν αλλά όχι οπωσδήποτε και ικανή συνθήκη για το (β) [βλέπε: Θέματα Ειδικής Αγωγής 31(2006), 11-28, Αθήνα]. Από την στιγμή που το νομοσχέδιο προβλέπει και διατυπώνει (ορθότατα) την ισοτιμία ΕΝΓ και ελληνικών, εξυπακούεται ότι η ΕΝΓ αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα του αναλυτικού προγράμματος, άρα προαπαιτείται η πιστοποίηση (και) διδακτικής επάρκειας στην ΕΝΓ τουλάχιστον από πλευράς ορισμένων εκπαιδευτικών που θα τήν διδάξουν επίσημα και συστηματικά.

    2. Ο ΕΟΠΠΕΠ (πρώην ΕΚΕΠΙΣ), σε εναρμόνιση με αντίστοιχους οργανισμούς στα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αποτελεί επίσημο φορέα τυπικής πιστοποίησης επαγγελματικών προσόντων, δηλαδή εξετάζει το εάν και κατά πόσον έχουν τηρηθεί και εφαρμοσθεί ορθώς οι επίσημα ισχύουσες προδιαγραφές απόκτησης των εκάστοτε εν λόγω προσόντων και τίς επικυρώνει μέσω της πιστοποίησης. Σε καμμία απολύτως περίπτωση δεν νομιμοποιείται ο ΕΟΠΠΕΠ να υποκαταστήσει το έργο άλλων φορέων που παράγουν πρωτογενώς τα εν λόγω προσόντα επί της ουσίας (π.χ. με επιμόρφωση, κατάρτιση κλπ). Στην περίπτωση της επάρκειας στην ΕΝΓ (είτε με την έννοια της γλωσσομάθειας είτε με την έννοια της διδακτικής ικανότητας) ως επαγγελματικού προσόντος οι φορείς που (επίσημα θεωρούνται ότι) παράγουν πρωτογενώς το προσόν αυτό είναι αποκλειστικά και μόνον τμήματα ΑΕΙ – και το ΚΠΓ προκειμένου για απλή γλωσσομάθεια. Ο ρόλος του ΕΟΠΠΕΠ στην περίπτωση αυτή είναι ο εκ των υστέρων τυπικός έλεγχος της νομιμότητας μέσω οριστικής πιστοποίησης. Εάν η παράγραφος 3 του συγκεκριμένου άρθρου του νομοσχεδίου ψηφισθεί ως έχει, θα προκύψει πολύ σύντομα ζήτημα σύγκρουσης αρμοδιοτήτων και αντισυνταγματικότητας.

    Σε σχέση με τα ανωτέρω, η πρότασή μου είναι η εξής: Να διατυπωθεί στο εν λόγω άρθρο του νομοσχεδίου η δυνατότητα ανάληψης προγραμμάτων σπουδών και ερευνητικού έργου πάνω στις νοηματικές γλώσσες από πλευράς τομέων γλωσσολογίας των φιλοσοφικών σχολών των ΑΕΙ της χώρας (με ανάλογη στελέχωση), καθώς επίσης και η ένταξη της ΕΝΓ στον κατάλογο γλωσσών, για τις οποίες χορηγείται πιστοποίηση από το ΚΠΓ.

    Η πιστοποίηση της γλωσσομάθειας στην ΕΝΓ μέσω του ΚΠΓ είναι άμεσα εφικτή. Η πιστοποίηση της διδακτικής επάρκειας στην ΕΝΓ προφανώς θα χρειαστεί περισσότερο χρόνο για να αρχίσει να υλοποιείται.

  • 30 Απριλίου 2014, 15:44 | Παναγιώτης

    Στην παράγραφο 1 αναφέρονται ως απαραίτητη προϋπόθεση για την επιλογή Διευθυντή και για την τοποθέτηση εκπαιδευτικών σε σχολεία Κωφών, είναι η πιστοποίηση της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας (ΕΝΓ) και εάν η ανωτέρω προϋπόθεση δεν πληρούται, τοποθετούνται για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών, εκπαιδευτικοί με λιγότερα προσόντα. Νομίζω θα πρέπει να υπάρχει ξεκάθαρη διευκρίνηση ποια είναι τα ελάχιστα προσόντα που πρέπει να έχει ένας εκπαιδευτικός για να εργαστεί σε αυτά, και θεωρώ πως είναι η αρκετά καλή γνώση της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας (ΕΝΓ). Για αυτό τον λόγο, πιστεύω ότι στις αιτήσεις ωρομισθίων- αναπληρωτών θα πρέπει να μπορούν και άτομα με γνώση της ΕΝΓ που έχουν ολοκληρώσει τον 4ο κύκλο,αλλά χωρίς επάρκεια να μπορέσουν να ενταχθούν στους πίνακες. Με αυτό τον τρόπο, σε περίπτωση που εξαντληθεί ο πίνακα με τα άτομα με επάρκεια, τα οποία σαφώς πρέπει να προηγούνται, να προσλαμβάνονται άτομα που έχουν ολοκληρώσει τον 4ο κύκλο. Ευχαριστώ!

  • 28 Απριλίου 2014, 22:32 | Δημήτρης

    Στις πιστοποιήσεις επάρκειας που αναφέρονται στο νόμο δεν περιλαμβάνονται εκείνες που χορήγησε το Εθνικό Ίδρυμα Κωφών και διαθέτουν εκπαιδευτικοί που έχουν εργαστεί ή εργάζονται σε ΣΜΕΑΕ Κωφών και Βαρηκόων. Εφόσον από το νόμο κρίνεται ότι πρέπει να οργανωθεί καλύτερα η πιστοποίηση επάρκειας της ΕΝΓ, θα πρέπει μέχρι να συμβεί αυτό να ισχύουν και οι συγκεκριμένες βεβαιώσεις που προέρχονται μάλιστα από δημόσιο φορέα και έχουν ληφθεί υπόψη σε παλαιότερες τοποθετήσεις και υπηρεσιακές μεταβολές.

    Ένα όμως γενικότερο σχόλιο.
    Εδώ και 14 χρόνια ύστερα από την αναγνώριση της ΕΝΓ στην εκπαίδευση των κωφών με το νόμο του 2000 έχει πολλαπλώς επισημανθεί η ανάγκη πανεπιστημιακής έρευνας και εκπαίδευσης της ΕΝΓ που είναι μάλλον ο πιο αποτελεσματικός τρόπος για να αντιμετωπιστούν οι ασάφειες και οι δυσκολίες του παρελθόντος. Το συγκεκριμένο ζήτημα έχει διεξοδικά συζητηθεί από διάφορους ερευνητές σε αρκετά επιστημονικά άρθρα. Η νομική αναγνώριση της ΕΝΓ δε συνοδεύτηκε από την απαραίτητη δημιουργία εκπαιδευτικών υλικών.
    Σε άλλες χώρες έργα υποδομών και έρευνας προηγούνται των νόμων. Οι νόμοι στη συνέχεια ενισχύουν τη λειτουργία των δομών.
    Μετά την αποτυχία της ΕΝΟΡΑΣΙΣ που προέβλεπε ο προηγούμενος νόμος, πολύ φοβάμαι ότι και ο ΕΟΠΠΕΠ δε θα καταφέρει να ξεκαθαρίσει το τοπίο της πιστοποίησης της ΕΝΓ αν δεν υπάρχει η ανάλογη στήριξη από πανεπιστημιακές δομές.

  • 28 Απριλίου 2014, 20:34 | Ανδριάνα

    Στις παραγράφους 1 και 2 αναφέρονται τα εξής:»…. Απαραίτητη προϋπόθεση για την επιλογή Διευθυντή και για την τοποθέτηση εκπαιδευτικών – ΕΕΠ σε σχολεία Κωφών – Τυφλών, είναι η πιστοποίηση της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας (ΕΝΓ) και της γραφής Braille και εάν η ανωτέρω προϋπόθεση δεν πληρούται, τοποθετούνται για την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών, εκπαιδευτικοί με λιγότερα προσόντα¨.»

    Δυσκολευόμαι να κατανοήσω ποια είναι τα λιγότερα προσόντα. Κατά τη γνώμη μου τα λιγότερα προσόντα που πρέπει να έχει κάποιος εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής για να διδάξει σε αυτές τις δομές είναι να διαθέτει επάρκεια ΕΝΓ και της γραφής Braille.

  • 28 Απριλίου 2014, 15:10 | Μαρία

    Σε ολόκληρο νόμο για την Ειδική Αγωγή και ειδικότερα για την επάρκεια στη Νοηματική Γλώσσα δεν αναφέρονται οι επάρκειες που στο παρελθόν (2004) μέσω εξετάσεων (και με παρουσία εκπρόσωπου της Ομοσπονδίας) έχει οργανώσει το Εθνικό Ίδρυμα Κωφών, ως η μόνη επάρκεια νοηματικής δημόσιου φορέα που έγινε ποτέ στην Ελλάδα και το μόνο πτυχίο επάρκειας με στρογγυλή σφραγίδα του ελληνικού Δημοσίου, από επίσημο φορέα του Δημοσίου, από Υπουργείο του Δημοσίου (Υγείας). Αντίθετα, αναφέρονται αποκλειστικά οι επάρκειες της Ομοσπονδίας, που είναι ένας σεβαστός μεν αλλά μη δημόσιος- ιδιωτικός συνδικαλιστικός φορέας. Σαν να δίνει δηλαδή πτυχίο η ΓΣΕΕ και να παραγκωνίζεται το Υπουργείο Παιδείας.Τόσο το Υπουργείο, όσο και το Εθνικό Ίδρυμα Κωφών πρέπει να απαντήσουν επίσημα γιατί δεν αναφέρονται οι εν λόγω επάρκειες στο νόμο. Οι δε κάτοχοί τους πρέπει να κινηθούν νομικά σε περίπτωση που δεν αναφερθεί και η επάρκεια του Εθνικού Ιδρύματος Κωφών, εφόσον το ίδιο το Υπουργείο δεν αναγνωρίζει επίσημο δημόσιο έγγραφο- πτυχίο, αλλά σκανδαλωδώς αναγνωρίζει αποκλειστικά επάρκειες ιδιωτικών φορέων.

  • 28 Απριλίου 2014, 10:48 | Ρένα Ανδρικοπούλου

    είναι αδιανόητο να ταυτίζονται οι εξετάσεις της μεθόδου Braille με αυτές της Νοηματικής Γλώσσας. α)γιατί θα πρέπει να επανεξεταστούν άνθρωποι που έχουν επιτυχώς περάσει διαδικασίες εξετάσεων στο παρελθόν;
    β) ο ΕΟΠΠΕΠ πως ακριβώς θα προχωρήσει σε γλωσσική αξιολόγηση για την Ε.Ν.Γ.; γ) ποια είναι η αρμόδια υπηρεσία που εγκρίνει πιστοποιήσεις που ήδη υπάρχουν & θα πιστοποιήσει και τη γνώση της Ελληνικής Νοηματικής; ποια μέλη την αποτελούν & με ποιες γνώσεις Νοηματικής θα προχωρήσουν στην πιστοποίηση;

  • 27 Απριλίου 2014, 15:47 | Νατάσα

    To 4186 17-9-2013 στο άρθρο 28, στα θέματα ειδικής αγωγής αναφέρεται σαφέστατα «οι διευθυντές και το προσωπικό΄που ήδη υπηρετεί στα σχολεία τυφλών και κωφών συνεχίζουν να ασκούν τα καθήκοντά τους ανεξάρτητα από την πιστοποίηση ή όχι της νοηματικής γλώσσας και της γραφής braille»,. Πιστεύουμε ότι ενώ με ένα χρόνο σπουδές στην Αγγλία αποκτάς άριστη γνώση της Αγγλικής Γλώσσας, μετά από 15, 20 και 30 χρόνια σε ένα σχολείο κωφών θα πρέπει να αναγνωρίζεται επιτέλους η επάρκεια της νοηματικής γλώσσας στους καθηγητές και να μπορούν να εξελίσσονται σε οποιαδήποτε διοικητική θέση, όπως και πιστεύουμε ότι γίνεται στο παραπάνω άρθρο. Δεν μπορούμε να καταλάβουμε τι συνέβη μέσα σε αυτούς τους λίγους μήνες από την ίδια κυβέρνηση και τους ίδιους υπεύθυνους και στο νέο νομοσχέδιο δεν μπαίνει η συγκεκριμένη παράγραφος αλλά στο άρθρο 7 του υπό διαβούλευση νομοσχεδίου λέει ότι μπορεί σαν εκπαιδευτικός χωρίς επάρκεια να διδάξεις σε ένα σχολείο κωφών και να συνεχίσεις να διδάσκεις, αλλά για να γίνεις διευθυντής πρέπει να έχεις επάρκεια (δε γίνεται κατανοητό πώς ένας εκπαιδευτικός μπορεί να διδάσκει σε ένα σχολείο κωφών χωρίς επάρκεια και να βρίσκεται σε αυτό το σχολείο 20-25 χρόνια αλλά να μην μπορεί να έχει εξέλιξη σε θέση ευθύνης. Η επάρκεια θα πρέπει να είναι προϋπόθεση για νέους εκπαιδευτικούς που θέλουν να μπουν στο χώρο της κώφωσης ή braille για την τύφλωση ή καθηγητές που θέλουν να πάρουν διοικητικές θέσεις από άλλες κατηγορίες ΣΜΕΑΕ.

  • 27 Απριλίου 2014, 12:58 | Αννα

    Η πιστοποίηση της γλωσσομάθειας (ελληνικής, αγγλικής, κλπ.) γίνεται από αρμόδιους φορείς. Για την νέα ελληνική γίνεται από το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας για παράδειγμα ή από το Διδασκαλείο Ελληνικής του ΕΚΠΑ. Αντίστοιχα η πιστοποίηση των άλλων γλωσσών γίνονται με βάση το κρατικο πιστοποιητικό γλωσσομάθειας. Το ίδιο επομένως θα πρέπει να ισχύει και για την Ελληνική Νομηματική Γλώσσα (ΕΝΓ), εφόσον είναι μια ΦΥΣΙΚΗ γλώσσα, όπως και οι υπόλοιπες. Κατά συνέπεια, δε γίνεται η γλωσσομάθεια της νοηματικής να πιστοποιείται από τον ΕΟΠΠΕΠ. Αλλιώς θα πρέπει και η γνώση των υπολοίπων γλωσσών να πιστοποιούνται από την ΕΟΠΠΕΠ.

    Να σημειωθεί ότι η ΕΝΓ δεν μπορεί να συγκρίνεται με την μέθοδο ανάγνωση Braille. To πρώτο είναι φυσικη γλώσσα, το δεύτερο μη οπτικός μηχανισμός ανάγνωσης.

  • 25 Απριλίου 2014, 18:14 | Ελενη

    Στην επαρχια δεν ειναι σωστα στελεχωμενα τα Κεδδυ και δεν μπορουν σε 2 συνεδριες να εχουν μια σωστη εκτιμηση για το παιδι ,επισης καθε αυτιστικο παιδι εχει διαφορετικες ιδιαιτεροτητες και καθε γονιος προσπαθειαναλογα με τη δυναμη της ψυχης του.Σε αυτιστικο παιδι με φυσιολογικη νοημοσυνη πρεπει να δινεται η παραλληλη στηριξη επισης οι γονεις να εχουν το τελευταιο λογο γιατι αυτοι ζουν με τα παιδια τους

  • 25 Απριλίου 2014, 18:05 | Γιώργος Μ.

    Νομίζω ότι όσο αφορά τα σχολεία κωφών-βαρήκοων να υπάρχει ξεκάθαρη διευκρίνηση ποια είναι τα ελάχιστα προσόντα που πρέπει να έχει ένας εκπαιδευτικός για να εργαστεί σε αυτά, και θεωρώ πως είναι η αρκετά καλή γνώση της Ελληνικής Νοηματικής Γλώσσας (ΕΝΓ). Για αυτό τον λόγο, πιστεύω ότι στις αιτήσεις ωρομισθίων- αναπληρωτών θα πρέπει να μπορούν και άτομα με γνώση της ΕΝΓ που έχουν ολοκληρώσει τον 4ο κύκλο,αλλά χωρίς επάρκεια να μπορέσουν να ενταχθούν στους πίνακες. Με αυτό τον τρόπο, σε περίπτωση που εξαντληθεί ο πίνακα με τα άτομα με επάρκεια (τα οποία σαφώς πρέπει να προηγούνται), να προσλαμβάνονται άτομα που έχουν ολοκληρώσει τον 4ο κύκλο.
    Όπως αναφέρει και η Μαίρη (25 Απριλίου 2014, 15:39 | Μαίρη),οι εξετάσεις επάρκειας είναι πάρα πολύ δύσκολες και απαιτητικές και τα άτομα που μπαίνουν στην διαδικασία να συμμετέχουν σε αυτές έχουν αρκετά καλό επίπεδο στην ΕΝΓ. Επίσης, θα είναι άδικο τα άτομα που είναι ήδη κάτοχοι της επάρκειας να πρέπει να ξαναδώσουν εξετάσεις για να την πιστοποιήσουν.

  • 25 Απριλίου 2014, 15:11 | Μαίρη

    Δεν καταλαβαίνουμε οι εκπαιδευτικοί που διαθέτουμε επάρκεια στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα για ποιό λόγο πρέπει να μπούμε στη διαδικασία να ξαναδίνουμε εξετάσεις πάνω σε αντικείμενο στο οποίο-με πολύχρονη δουλειά,συνεχή επαφή με την κοινότητα των κωφών,διάβασμα και πάνω από 2-3 φορές συμμετοχή στις απαιτητικές και κατά κοινή ομολογία δύσκολες εξετάσεις επάρκειας- έχουμε κριθεί ΗΔΗ και έχουμε επιτύχει;;Δεν υπάρχει καμία λογική σε αυτήν την κίνηση, ουσιαστικά πετάτε τον κόπο μας και τα προσόντα μας στον κάλαθο των αχρήστων,χωρίς να υπάρχει κάποια πειστική απάντηση για το λόγο που γίνεται αυτό!Με αυτή τη λογική για ποιό λόγο να μπαίνουμε στη διαδικασία να δίνουμε εξετάσεις που πιστοποιούν τα προσόντα μας,αν πρόκειται κάθε μερικά χρόνια να αλλάζει ο φορέας πιστοποίησης και να χρειάζεται να κάνουμε όοοολη αυτή τη διαδικασία από την αρχή;;Να είστε βέβαιοι πως δεν θα το δεχτεί κανένας μας κάτι τέτοιο και παρακαλούμε να αναθεωρήσετε!!

  • 25 Απριλίου 2014, 11:18 | Χριστίνα

    Οι όροι κωφός, τυφλός, αυτιστικός φαίνονται να χαρακτηρίζουν εξ ολοκλήρου έναν άνθρωπο από την αναπηρία του και πλέον αποφεύγονται.

  • 23 Απριλίου 2014, 22:02 | ΠΑΥΛΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΥ

    Προφανέστατα και δεν πρέπει ο γονέας να αποφασίζει! Προκειμένου για την Ε.Α.Ε. και εφόσον δεν συμφωνεί ούτε με τη δευτεροβάθμια ΕΔΕΑ ας πάει το παιδί στο γενικό σχολείο. Προφανώς και κάνεις λάθος Αφροδίτη.
    Με σεβασμό

  • 23 Απριλίου 2014, 14:58 | Μαρία Ν.

    17 Απριλίου 2014, 19:33 | Αφροδίτη
    Λάθος κάνετε κ. Αφροδίτη!!

  • 22 Απριλίου 2014, 08:42 | Ελένη

    @ 22 Απριλίου 2014, 07:30 | ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
    Μα αυτό ήταν και είναι δουλειά του ΚΕΔΔΥ. Δεν κατανοώ το σχόλιό σας.

  • 22 Απριλίου 2014, 07:00 | ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΠΟΥΛΟΥ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ

    Στο 7. για το κατάλληλο πλαίσιο φοίτησης των μαθητών πρέπει να έχουν τη δυνατότητα να γνωμοδοτούν και οι υπηρεσίες ψυχικής υγείας, οι πιστοποιημένες από το Υπουργείο Παιδείας καθότι διαθέτουν όλες τις ειδικότητες που συμμετέχουν στην αξιολόγηση.

  • 18 Απριλίου 2014, 09:55 | Μαρία Μακρή

    Οι μαθητές με σύνδρομο Asperger θα έπρεπε να δίνουν πανελλήνιες με διαφορετικό καθεστώς. Ίσως θα έπρεπε να υπάρχει ένας αριθμός θέσεων μόνο γι αυτούς. Είναι άτομα με καλό νοητικό δυναμικό, αλλά είναι τόσες οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν στην κοινωνική ένταξη και αλληλεπίδραση, τόσες οι δυσκολίες ψυχολογικής φύσεως που δημιουργούνται δευτερογενώς και τόσες οι μαθησιακές τους δυσκολίες που είναι άθλος για αυτά τα παιδιά το να μπουν σε διαδικασία πανελληνίων. Επιπλέον θα πρέπει κανείς να αναλογιστεί και την επαγγελματική τους αποκατάσταση έτσι ώστε να έχουν μια αξιοπρεπή και αυτόνομη ζωή -στο μέτρο του δυνατού.. Είναι χρεος της πολιτείας νομίζω να στέκεται δίπλα σε όσους το έχουν ανάγκη.

  • 17 Απριλίου 2014, 19:27 | Αφροδίτη

    Ο γονέας βάσει Νόμου μπορεί να τοποθετήσει το παιδί του όπου αυτός θέλει! Οπότε η απόφαση(οριστική) από δευτεροβάθμια ΕΔΕΑ είναι μάλλον περιττή..