Άρθρο 09 – Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας

1. Για τα εξεταζόμενα μαθήματα των προαγωγικών εξετάσεων των μαθητών της Α′ και Β′ τάξης κάθε τύπου Λυκείου, καθώς και των απολυτήριων εξετάσεων της Γ′ τάξης κάθε τύπου Λυκείου επιλέγονται υποχρεωτικά θέματα εξετάσεων κατά το ήμισυ από Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας (Τ.Θ.Δ.Δ.).
2. Η Τ.Θ.Δ.Δ συστήνεται και λειτουργεί στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (Ι.Ε.Π.). Με απόφαση του Υπουργού Παιδείας και Θρησκευμάτων, η οποία εκδίδεται ύστερα από εισήγηση του Ι.Ε.Π. ρυθμίζεται η οργάνωση και λειτουργία της Τ.Θ.Δ.Δ., καθώς και κάθε ειδικότερο θέμα σχετικό με για την εφαρμογή του παρόντος.

  • 28 Απριλίου 2020, 18:09 | ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ

    Η τράπεζα θεμάτων θα οδηγήσει τους/τις καθηγητές/τρεις στο κυνήγι της ύλης, που σε αρκετές περιπτώσεις είναι μεγάλη,και όποιος μαθητής είναι σε θέση να την παρακολουθήσει έχει καλώς, διαφορετικά μένει πίσω. Στην περίπτωση δε, που θα πρέπει ο/ η εκπαιδευτικός να μείνει λίγο παραπάνω σε κάποια ενότητα, θα αρχίσει να δημιουργείται άγχος για να προλάβει να βγάλει την εναπομείνασα ύλη. Αυτό με τη σειρά του θα οδηγήσει στην υποβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης, καθώς δε θα υπάρχει ο χρόνος για εμβάθυνση και ουσιαστική μάθηση.Σε ακριτικές ή αγροτικές περιοχές, όπου το επίπεδο είναι εξαιρετικά χαμηλό, θα οδηγήσει επιπλέον σε σχολική διαρροή. Άρα, η τράπεζα θεμάτων δε λαμβάνει υπόψη τις τοπικές ιδιαιτερότητες και τις ιδιαίτερες ανάγκες των μαθητών/τριών, για αυτό δεν πρέπει να λειτουργήσει.

  • 28 Απριλίου 2020, 16:48 | Georgios

    Δεν είναι δυνατόν να σταθεί η τράπεζα θεμάτων. Είχε εφαρμοστεί και απέτυχε παταγωδώς.
    Βάζοντας τα παιδιά σε συνεχείς εξετάσεις, ενισχύετε την παπαγαλία και την παραπαιδεία.
    Μετατρέποντας τις τάξεις σε ενα τεράστιο εξεταστικό κέντρο έρχεστε ενάντια σε κάθε σύγχρονη μορφή εκπαίδευσης.
    Κάθε σχολείο έχει τις δικές του ιδιαιτεροτητές: ποια τράπεζα θεμάτων να ισχύσει για τα ακριτικά σχολεία που περιμένουν για μήνες να ρθεί ο εκπαιδευτικός;
    Δεν υπαρχει καμιά επιστημονικά και εκπαιδευτικά τεκμηριωμένη άποψη που να ενισχύει την άποψη οτι η τράπεζα θεμάτων έχει λόγο ύπαρξης.
    Προφανώς θα το περάσετε μιας και έχετε την πλειοψηφία αλλά να είστε σίγουροι πως θα αποτύχει.
    Αν είχατε συμβούλους που εχουν μπει σε τάξεις και είναι μάχιμοι εκπαιδευτικοί θα είχατε καλύτερη εικόνα.

  • Η προσθήκη επιπλέον μαθημάτων γενικής παιδείας στις τελευταίες τάξεις του Λυκείου καθώς και η Τράπεζα θεμάτων είναι μέτρα που έχουν εφαρμοστεί στο παρελθόν και απέτυχαν. Δεν βρίσκω το λόγο να δοκιμασθούν ξανά με μεγάλο κόστος σε κόπο, χρόνο και χρήμα. Γιατί γίνονται όλα αυτά τώρα εν μέσω πανδημίας;
    Η τελευταία τάξη στο Λύκειο είναι προπαρασκευαστική των Πανελληνίων εξετάσεων είτε μας αρέσει είτε όχι. Από τότε που ήμασταν κι εμείς μαθητές βρίσκαμε τρόπο να διαβάζουμε μόνο τα μαθήματα των πανελλαδικών, ενώ τα υπόλοιπα υπήρχαν μόνο για να μας ροκανίζουν τον τόσο λίγο αλλά και τόσο πολύτιμο χρόνο που είχαμε για να ασχοληθούμε με τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα. Γιαυτό το φροντιστήριο ήταν θεσμός από τότε. Τα τελευταία χρόνια έγινε μια προσπάθεια να σταματήσει όλο αυτό με τα εβδομαδιαία εφτάωρα. Επιτέλους ας γίνει αντιληπτό ότι τα παιδιά δεν θα μάθουν στη Γ λυκείου ότι δεν έμαθαν τα προηγούμενα χρόνια, είναι αργά πια. Αν πάλι το Υπουργείο επιθυμεί να αποδεσμεύσει το σχολείο από τις εξετάσεις για την εισαγωγή στη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, θα ήταν μια πολύ καλή κίνηση και τότε θα μπορούσαμε να συζητάμε για γενική παιδεία σε όλες τις τάξεις της σχολικής ζωής. Κι ας ανατεθεί το έργο της εισαγωγής των μαθητών σε φοιτητές στη κάθε Πανεπιστημιακή σχολή η οποία θα εξετάζει ότι αυτή κρίνει απαραίτητο.Ας παραδειγματιστούμε από ελάχιστα πανεπιστημιακά τμήματα που προχώρησαν σε τέτοιου είδους ριζικές αλλαγές με μεγάλη επιτυχία. Όσο όμως υπάρχει αυτός ο άρρηκτος δεσμός Λυκείου και Πανελλαδικών η κατάσταση δεν θα αλλάξει, επί της ουσίας, όσα μαθήματα γενικής παιδείας κι αν προστεθούν. Αντιθέτως θα δυσκολέψει παιδιά και γονείς!
    Σχετικά με την τράπεζα θεμάτων δεν βρίσκω το λόγο να εξετάζονται όλοι στα ίδια θέματα όταν δεν έχουν όλοι τις ίδιες παροχές. Οι καθηγητές δεν είναι παντού και πάντα στις θέσεις τους από την αρχή της χρονιάς αλλά και κατά την πορεία. Το κάθε σχολείο βιώνει τα δικά του θέματα ανάλογα με την περιοχή στην οποία βρίσκεται και το έμψυχο υλικό που διαθέτει. Δεν είμαστε όλοι «στην ίδια μοίρα» και αυτή η διαφορετικότητα αποδεικνύει ότι η σχολική μονάδα είναι ένας ζωντανός οργανισμός, που συνεχώς μεταβάλλεται, προοδεύει, αρρωσταίνει, κι όχι ένα εργοστάσιο κοπής «αριστούχων» αλλά και ζορισμένων παιδιών. Το θεωρώ ένα άδικο μέτρο που θα οδηγήσει σε σπατάλη ενέργειας από μέρους των παιδιών και χρήματος από μέρους των γονέων και της πολιτείας. Γιατί αυτές οι εξετάσεις θα έχουν ένα κόστος λόγω του πανελλαδικού τους χαρακτήρα , όσοι έχουν ασχοληθεί καταλαβαίνουν τι εννοώ.
    Τέλος ας μου λυθεί μια απορία. Γιατί όλο αυτό πρέπει να γίνει τώρα; Αυτό το καιρό που αντιμετωπίζουμε τη μια κρίση μετά την άλλη υγειονομική και οικονομική; Δεν θα μπορούσε να περιμένει ; Γιατί τώρα που ο κόσμος βρίσκεται κλεισμένος στα σπίτια του και το Υπουργείο έχει άλλα πολύ σοβαρότερα θέματα να αντιμετωπίσει; Άθελά μας κάνουμε σκέψεις όχι ευχάριστες και ενδεχομένως και το Υπουργείο άθελα του μας δημιουργεί δυσάρεστες εντυπώσεις. Ας αφουγκραστεί τη διαβούλευση, ας σκεφτεί όλα αυτά που θέλει να νομοθετήσει και ας κάνει το επόμενο βήμα λίγο αργότερα υπό καλύτερες συνθήκες κερδίζοντας έτσι και χρόνο και την εμπιστοσύνη των μαθητών και των πολιτών γενικότερα.

  • 28 Απριλίου 2020, 01:10 | Στέφανος Πουγαρίδης

    Τη χρονιά που εφαρμόστηκε η Τράπεζα Θεμάτων δίδαξα το μάθημα της Γλώσσας. Με βάση την εμπειρία μου αυτή θεωρώ ότι μπορεί ο θεσμός να επιδράσει θετικά στη μαθησιακή και παιδαγωγική διαδικασία μόνο αν μειωθεί ο όγκος της διδακτέας ύλης και αν εξασφαλιστεί ότι οι καθηγητές και οι μαθητές θα αντιμετωπίσουν θέματα ίδιου βαθμού δυσκολίας. Είναι αντικειμενικά αδύνατο ο εκπαιδευτικός να διδάξει και ο μαθητής να αφομοιώσει την ύλη στον πραγματικό χρόνο λειτουργίας των σχολείων. Διαφορετικά θα αναγκαστεί ο καθηγητής να καταφύγει σε αλχημείες με αποτέλεσμα να κλονίζεται η εμπιστοσύνη του μαθητή και να εξωθείται σε περαιτέρω αναζήτηση βοήθειας. Παράλληλα, διαταράχθηκε και το ωρολόγιο πρόγραμμα καθώς οι περισσότεροι αναζητούσαμε ώρες που κανένας δεν ήταν διατεθειμένος να δώσει. Αύξηση του άγχους δημιούργησε και η ανομοιομορφία των θεμάτων. Συνεπώς, αν επιχειρηθεί η φωτοτυπική επαναφορά της Τράπεζας με βάση τα δεδομένα του 2014, αφού επιφέρει αναστάτωση, θα αποτύχει και η σημερινή απαξίωση του Λυκείου θα φαντάζει προτιμητέα. Αν όμως υπάρξει εξορθολογισμός της ύλης και εμπλουτιστεί με θέματα ίδιας δυσκολίας, θα εμπεδωθεί το αίσθημα της δικαιοσύνης σε μαθητές και διδάσκοντες.

  • 27 Απριλίου 2020, 23:59 | ΜΑΥΡΟΥ ΕΛΕΝΗ

    Τραπεζα θεματων σε ολα τα εξεταζομενα μαθηματα των ταξεων του λυκειου???
    ποσο ακομη θα ζοριστουν οι μαθητες και οι οικογενειες τους με τα φροντιστηρια για ολα τα μαθηματα??? πιο ευστοχο θα ηταν να ισχυει για καποια μαθηματα??…
    Ο θεσμος της τραπεζας θεματων καταργηθηκε καποια στιγμη… θεωρουμε οτι η καταργηση του, ζημιωσε την εκπαιδευτικη διαδικασια και ποιοτητα, και τον επαναφερουμε???

  • 27 Απριλίου 2020, 23:31 | Χρύσα Γρηγοριάδου

    Από την αιτιολογική έκθεση σχετικά με την Τ.Θ. εξαγγέλλεται ένα μεγαλεπήβολο σχέδιο για ‘ποιοτική αναβάθμιση της παρεχόμενης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης’ χωρίς όμως να δημοσιοποιούνται τα επιμέρους στοιχεία και στάδια υλοποίησής του. Είναι γνωστή και κατανοητή η ανάγκη να διαμορφωθούν ‘εμπεριστατωμένα και στοχευμένα εκπαιδευτικά εργαλεία και πολιτικές για την βελτίωση των ακολουθούμενων διδακτικών και μαθησιακών προτύπων και μεθόδων’. Πώς; Πότε; Με ποια βήματα; Ποιοι θα τα σχεδιάσουν; Ποιοι θα προετοιμάσουν τους εκπαιδευτικούς για τις αλλαγές;

    Αν κάποιος από το υπουργείο διαβάζει το παρόν, ας προτείνει στην υπουργό, τους υφυπουργούς και τα στελέχη του υπουργείου να εξετάσουν το ενδεχόμενο να ακολουθήσουμε το παράδειγμα της Φινλανδίας: ως μικρή και σχετικά νεοσυσταθείσα χώρα το 1963, μέσα από διακομματικό διάλογο και διεπιστημονική μελέτη, ψήφισε μία εκπαιδευτική μεταρρύθμιση που έθεσε σε εφαρμογή το 1972. Χρειάστηκαν 9 χρόνια για να προετοιμαστεί η σχολική κοινότητα και η κοινωνία για τις αλλαγές. Κανένα κόμμα δεν ‘καρπώθηκε’ την επιτυχία της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης, αλλά όλη η χώρα απολαμβάνει τα οφέλη του πρότυπου εκπαιδευτικού συστήματός της. (βλ. ‘Φυτώρια Ευφυίας’, Crehan Lucy, Παν/κές Εκδ. Κρήτης)

    Αν οι στόχοι σας είναι πραγματικά αυτοί που παραθέτω παραπάνω, κρατήστε αυτό το νομοσχέδιο ως μια βάση μελέτης και συνομιλίας, συγκεντρώστε τις λαμπρές ιδέες και προτάσεις όσων συμμετέχουν σε αυτήν την διαβούλευση και σε συνεργασία με όλες τις πολιτικές δυνάμεις προχωρήστε στην υλοποίηση αλλαγών με μακροπρόθεσμες προοπτικές. Η τακτική ‘εκπαιδευτικές αλλαγές με κάθε αλλαγή υπουργού’ δοκιμάζεται 200 χρόνια τώρα και κρίνεται από όλους αποτυχημένη. Χρειαζόμαστε αλλαγή τακτικής.

  • 27 Απριλίου 2020, 20:03 | Ρήτα

    Δεν βοηθάει σε τίποτα την/τον εκπαιδευτικό, δεν υπάρχει πουθενά καμία σοβαρή επιστημονική τεκμηρίωση για την παιδαγωγική και μαθησιακή χρησιμότητά της, αντιθέτως σκοτώνει κάθε έννοια παιδαγωγικής ελευθερίας και δημιουργικότητας. Φαντασία, καινοτομία και δημιουργικότητα χρειάζονται οι τάξεις μας και όχι προπόνηση σε φροντιστηριακού τύπου ασκήσεις και όρια στη γνώση.
    Επιπλέον, κανένα εκπαιδευτικό σύστημα δεν μπορεί να σταθεί χωρίς εμπιστοσύνη στον εκπαιδευτικό.
    Τέλος, εγγυάται το υπουργείο ότι όλα τα σχολεία θα είναι πλήρως στελεχωμένα κάθε χρόνο στις 11/9, ώστε να καλύπτεται η ύλη που απαιτείται για την τράπεζα θεμάτων;

  • 27 Απριλίου 2020, 19:30 | Σοφία

    Αντί το βάρος να δοθεί στις ίσες ευκαιρίες, στη θεσμοθέτηση δίκαιων εκπαιδευτικών διαδικασιών που θα ενισχύουν περισσότερο αυτούς που το έχουν περισσότερο ανάγκη, αλλά και προοπτικών περαιτέρω ανάπτυξης αυτών που έχουν φύσει ή θέσει περισσότερες δυνατότητες από τους άλλους, το Υπουργείο Παιδείας και η κυρία Κεραμέως προσωπικά επαναφέρουν τον πλέον αποτυχημένο εξεταστικό θεσμό που πέρασε από το Λύκειο τις τελευταίες δεκαετίες. Τι πιο άδικο και άνισο από την ίση αντιμετώπιση των άνισων.

  • 27 Απριλίου 2020, 16:49 | ΜΑΡΙΟΝ

    Κάθε καθηγητής είναι ταυτόχρονα και παιδαγωγός. Για αυτόν ακριβώς τον λόγο αναπτύσσει μια προσωπική σχέση με τους μαθητές του, από την επιτυχία της οποίας κρίνεται σε πολύ μεγάλο βαθμό και η μετάδοση της γνώσης -όχι μόνο της γνώσης αλλά γενικότερα της παιδείας.
    Τη χρονιά που εφαρμόστηκε η τράπεζα θεμάτων χάθηκε αυτή η μαγεία από τη σχέση καθηγητών και μαθητών. Οι καθηγητές και οι μαθητές «ευνουχίστηκαν» προκειμένου να βγει συγκεκριμένη ύλη σε συγκεκριμένο χρόνο. Ειδικά σε θεωρητικά μαθήματα, η διδασκαλία των οποίων δίνει τη δυνατότητα στον καθηγητή και στον μαθητή να αναπτύξουν συζητήσεις για τόσα καθημερινά και ενδιαφέροντα κοινωνικά ζητήματα που καλλιεργούν την κριτική σκέψη, όπου ο καθηγητής με εναλλακτικούς τρόπους μπορούσε να κάνει το μάθημα πιο ευχάριστο και πιο εποικοδομητικό, πιο διαδραστικό, πιο βιωματικό χάθηκε εντελώς αυτή η δυνατότητα. Οπότε αυτά τα μαθήματα με την τράπεζα θεμάτων μετατρέπονται σε ανιαρά μαθήματα που προσφέρουν στείρα γνώση και μόνο που δε χρησιμεύει σε τίποτα στους μαθητές μας.
    Όσον αφορά στα πιο πρακτικά μαθήματα με ασκήσεις, όταν η τράπεζα θεμάτων διαπραγματεύεται εκατοντάδες θέματα, πώς είναι δυνατόν ο καθηγητής του δημόσιου σχολείου να είναι σε θέση να αναπτύξει όλα αυτά στον περιορισμένο χρόνο που διαθέτει και με το διαφορετικού επιπέδου μαθητικό υλικό στο οποίο απευθύνεται; Οπότε βάζουμε τα παιδιά σε μια διαδικασία αγχώδους αγώνα να διδαχθούν μόνα τους τόσα πολλά θέματα. Το αποτέλεσμα είναι να καταπατήσουμε το δικαίωμα όλων των μαθητών στη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση και να στρέψουμε τα παιδιά και τους γονείς τους σε εξωσχολική βοήθεια, την οποία δυστυχώς δεν έχουν όλοι τη δυνατότητα να προσεγγίσουν. Με αυτόν τον τρόπο δημιουργούμε μαθητές δύο ταχυτήτων από την Α΄ Λυκείου κιόλας. Ο διαχωρισμός αυτός των παιδιών θα εντείνει την κοινωνική ανισότητα -που ήδη υπάρχει σε τόσους άλλους τομείς- ακόμα περισσότερο. Έτσι, κάποιοι μαθητές θα νιώσουν «παιδιά ενός κατώτερου θεού» ήδη από την Α΄ Λυκείου ακόμα και σε μαθήματα που θα μπορούσαν να συμμετέχουν ευχάριστα και δημιουργικά ξετυλίγοντας ταλέντα και ικανότητες που δεν θα τους δινόταν διαφορετικά η ευκαιρία…Ας μην βιώσουν στο δημόσιο σχολείο αυτόν τον διαχωρισμό.
    «Έπειτα, αναρωτιέμαι πώς άραγε συνάδει ο πολυδιαφημιζόμενος και πολυπόθητος πλουραλιστικός σχεδιασμός μαθημάτων εκ μέρους των εκπαιδευτικών για την εξ αποστάσεως διδασκαλία με την επερχόμενη τράπεζα θεμάτων, όπου όλη την χρονιά θα «τρέχουμε» για να την διατρέξουμε προκειμένου να μην κριθούμε «ανεπαρκείς» όσον αφορά την επιτυχία των μαθητών μας στις εξετάσεις; Πώς μπορεί να συνδυαστεί ένα εξετασιοκεντρικό σύστημα με το σύγχρονο παιδαγωγικό μοντέλο που είναι προσανατολισμένο όχι στη διδασκαλία της ύλης με την έννοια της αποστήθισης ή της μηχανιστικής επίλυσης ασκήσεων, αλλά στο «τι» και το «πώς» μαθαίνουν οι μαθητές και κυρίως στο «πού» θα τους χρησιμεύσουν αυτές οι δεξιότητες που θα αποκτήσουν; Φαντάζει «σχιζοφρενικό» να μπορέσουν να συνυπάρξουν στο ίδιο εκπαιδευτικό σύστημα από τη μία η επιδίωξη καλλιέργειας της πολλαπλής νοημοσύνης των μαθητών, η διαθεματικότητα και η δημιουργικότητα, που πρεσβεύει η σύγχρονη παιδαγωγική και διδακτική θεωρία, και από την άλλη το κυνήγι της ύλης και η κάλυψη όσο των δυνατόν περισσότερων θεμάτων από την τράπεζα. Και όλα αυτά μέσα σε μία σχολική χρονιά, στο ελληνικό δημόσιο Λύκειο με την υλικοτεχνική υποδομή που διαθέτει;» (ένα εύστοχο σχόλιο μιας συναδέλφου μου στη διημερίδα του σαββατοκύριακου 25-26/4/2020 που δεν απαντήθηκε ποτέ)
    Λένε πως η θεωρία απέχει από την πράξη. Εμείς οι εκπαιδευτικοί αγωνιζόμαστε καθημερινά να κάνουμε τη θεωρία πράξη. Οι περισσότεροι καθηγητές – παιδαγωγοί του δημόσιου σχολείου κάνουμε υπεράνθρωπες προσπάθειες να κρατήσουμε τα παιδιά στο σχολείο. Σας παρακαλώ βοηθήστε μας… Βοηθήστε να μην χάσουμε την ιδιότητα του παιδαγωγού και να μην μετατραπούμε σε «στυγνούς» καθηγητές. (καθηγητές-ρομπότ;)

  • 27 Απριλίου 2020, 11:38 | Τσαμπούλα Αγγελική

    Η τράπεζα θεμάτων θα μπορούσε να χρησιμοποιείται στις εξετάσεις με απαραίτητη προϋπόθεση όλα τα Λύκεια της χώρας να ξεκινούν το Σεπτεμβριο στελεχωμένα με όλους τους καθηγητές. Δεν υπάρχον ίσες ευκαιρίες για τους μαθητές όταν κάποια Λύκεια στελεχώνονται με καθηγητές μέσα στη μέση της σχολικής χρονιάς.

  • 27 Απριλίου 2020, 11:34 | Ιωάννα

    Η τράπεζα θεμάτων συνιστά έναν θεσμό ο οποίος εφαρμόστηκε, αλλά δε λειτούργησε, γιατί, κατά τη γνώμη μου, πρόκειται για μία διαδικασία που υπονομεύει σε κάποιο βαθμό την ίδια την ουσία της εκπαίδευσης. Καταρχάς, πρόκειται για εξετάσεις κατά το ήμισυ πανελλαδικές, άρα προκαλούν το ίδιο άγχος ήδη από την Ά Λυκείου. Επίσης, η κλήρωση θεμάτων μπορεί να μην ανταποκρίνεται στο επίπεδο και τις πραγματικές ανάγκες των μαθητών, οι οποίες στη διάρκεια της χρονιάς ανακαλύπτονται σταδιακά από τον καθηγητή και μπορεί να εξαρτώνται από ποικίλους παράγοντες (όπως π.χ. αστική, ημιαστική ή αγροτική περιοχή σχολείου). Η κλήρωση θεμάτων μάλλον «ακυρώνει» όλη αυτή την προσπάθεια του καθηγητή να προσαρμόσει κατά έναν τρόπο και σε ένα βαθμό τα θέματα των εξετάσεων στις δυνατότητες των μαθητών. Για παράδειγμα, όταν εφαρμόστηκε η τράπεζα θεμάτων και δίδασκα Αρχαία Α΄ Λυκείου, κληρώθηκε ένα απόσπασμα από τον Θουκυδίδη, πολύ δύσκολο -για τη συγκεκριμένη τάξη-κείμενο. Παράλληλα, η διδασκαλία στην τάξη αποτελεί μία δυναμική διαδικασία, με αποτέλεσμα σε ένα σχολείο να δίνεται κάποιες φορές έμφαση σε κάποιες έννοιες ή κεφάλαια του βιβλίου, επειδή μπορεί οι μαθητές να ενδιαφέρθηκαν περισσότερο για αυτά. Προκύπτουν, επομένως, τα θέματα εξετάσεων στο τέλος, με βάση διάφορες παραμέτρους που έχει στο μυαλό του ο εκπαιδευτικός, όπως πού δόθηκε περισσότερη έμφαση, ποια θέματα οι μαθητές μάλλον τα έχουν κατακτήσει, ποιες έννοιες ίσως έχουν ήδη εξεταστεί σε διαγωνίσματα, οπότε ίσως να μη χρειάζεται να εξεταστούν περαιτέρω, με ποια δράση μπορεί συνδυαστεί στο μυαλό των μαθητών ένα θέμα (π.χ. η επίσκεψη που πραγματοποιήθηκε σε ένα μουσείο μπορεί να λειτουργήσει ως έναυσμα σκέψης για τους μαθητές σε ένα θέμα εξετάσεων). Κλείνοντας, η διαδικασία αξιολόγησης των μαθητών στο τέλος είναι και ένα πολύτιμο εργαλείο ανατροφοδότησης για τον ίδιο τον εκπαιδευτικό, ώστε να αντιληφθεί ποιοι γνωστικοί στόχοι επιτεύχθηκαν στην τάξη του, ποια θέματα ήταν πιο ‘εύστοχα’ αλλά και ποια, τελικά, μπορεί να δυσκόλεψαν τους μαθητές. Στην εκπαιδευτική μας πορεία, οι περισσότεροι καθηγητές δε βγάζουμε από ένα συρτάρι παλιά θέματα και απλώς τα εκτυπώνουμε, αλλά λειτουργούμε με βάση τα παραπάνω κριτήρια και τα αναπροσαρμόζουμε ανάλογα με την τάξη που έχουμε δουλέψει κάθε φορά. Η τράπεζα θεμάτων λειτουργεί πολύ ωραία ως συμβουλευτικό εργαλείο και, κατά τη γνώμη μου, έτσι θα ήταν καλό να παραμείνει.

  • 27 Απριλίου 2020, 10:42 | Μαρία

    Σωστό. Και υπάρχει παντού στο εξωτερικό. Συνδιαστικα με αξιολόγηση σοβαρή των εκπαιδευτικών μπας κ γλιτώσουμε κάνα μάθημα από τα φροντιστήρια.

  • 27 Απριλίου 2020, 09:45 | Τράπεζα και άλλα τινά

    Καλημέρα σας,
    η προσπάθεια για να μπει η τράπεζα έρχεται για να συμπληρώσει το εξεταστοκεντρικό μοντέλο της εκπαίδευσης και όχι για την πραγματική αναβάθμισή της.
    Δεν είμαι αντίθετος στην εφαρμογή της αλλά πρέπει να συνδεθεί με τη μαθησιακή διαδικασία και αναβάθμιση του εκπαιδευτικού. Πιστεύω ότι με την τράπεζα θεμάτων θα πλουτίσουν τα ιδιωτικά σχολεία γιατί όπως έγινε το παρελθόν τα ιδιωτικά σχολεία είχαν γίνει φροντιστήρια και έλυναν μόνο θέματα και δεν κάναν άλλο μάθημα.
    Σε ιδιωτικά σχολεία είχε παρατηρηθεί ένα ακόμα πιο έξυπνο φαινόμενο να λύνουν οι καθηγητές τα θέματα την ώρα των εξετάσεων.
    Άλλο ευτράπελο ήταν ότι ο διευθυντής του ιδιωτικού δήλωνε ότι γράφανε οι μαθητές το μάθημα που έλεγε το υπουργείο, αλλά στην πραγματικότητα οι μαθητές γράφανε το μάθημα της προηγούμενης ημέρας με τα θέματα λυμένα. Τα θυμόσαστε αυτά;
    Η πραγματική αναβάθμιση θα έρθει όταν ο εκπαιδευτικός αναδειχθεί και του δοθεί σοβαρός ρόλος. Αν δηλαδή οι βαθμοί τετραμήνου είναι πραγματικοί και όχι μόνο 20άρια. Αυτό απαιτεί την πραγματική βαθμολογία από τα ιδιωτικά σχολεία και την σοβαρότητα των εκπαιδευτικών (που έχουν) στα δημόσια σχολεία.
    Αν ίσχυε αυτό τότε δεν θα είχαμε τα προβλήματα που έχουμε σήμερα με τον covid19 και δεν ξέρουμε αν και πότε θα γίνουν οι εξετάσεις εισαγωγής στο πανεπιστήμιο.

  • 27 Απριλίου 2020, 02:09 | Μιχάλης Σμαραγδάκης

    Η Τράπεζα Θεμάτων είναι ένα εξαιρετικά αμφιλεγόμενο επιχείρημα το οποίο απαιτεί μεγάλη προεργασία και κάποια μειονεκτήματα της δεν γίνεται να εξαλειφθούν. Η προηγούμενη φορά που επιχειρήθηκε ανέδειξε μόνο κάποια από τα προβλήματα καθώς και το διατρητό της όλης διαδικασίας.

    Σύμφωνα με την αιτιολογητική έκθεση «η λειτουργία της Τ.Θ.Δ.Δ. εκτιμάται ότι θα συμβάλλει στην ουσιαστική κάλυψη του συνόλου της διδακτέας ύλης από όλα τα σχολεία της χώρας».
    Ο βασικός λόγος μη κάλυψης του συνόλου της ύλης είναι η τοποθέτηση εκπαιδευτικών μεσούσης της χρονιάς. Δεν λύνεται με την Τ.Θ.Δ.Δ.
    Επίσης δεν αιτιολογεί η έκθεση που στηρίζεται αυτή η εκτίμηση της. Κρίνοντας από άλλα σχόλια αυτό θα γίνει γιατί οι καθηγητές δεν θα τεμπελιάζουν στο μάθημα. Το πρόβλημα δεν λύνεται δυστυχώς με το να αναγκάσεις κάποιον να κάνει μάθημα. Θα κάνει κακό τυπικό μάθημα, η ουσία δεν αλλάζει. Το μόνο που μπορεί να καταφέρει η Τ.Θ.Δ.Δ. είναι να βάλει καλούπια που θα περιορίσουν τους εκπαιδευτικούς που θα πάλευαν για το κάτι παραπάνω. Η παιδαγωγική διαδικασία δεν πρέπει να μπαίνει σε καλούπια γιατί υποβαθμίζεται. Ο εκπαιδευτικός πρέπει να έχει την ευχέρεια να κρίνει που να δώσει βάρος και ποιες λεπτομέρειες είναι δευτερεύουσες. Τα θέματα που είδαμε στο παρελθόν ισοπεδώνουν τη διαδιακασία, τυποποιώντας τη γνώση. Και μόνο για αυτό το λόγο η Τράπεζα Θεμάτων είναι μια πολύ κακή επιλογή. Σε κάθε περίπτωση πάντως διδάσκοντες πρέπει να είναι αυτοί που φτιάχνουν τα θέματα, και διδάσκοντες αυτοί που τα αξιολογούν.

    Η αντικειμενικότητα της εξέτασης υπάρχει μόνο στη θεωρία. Καταρχάς τα θέματα πρέπει να είναι κοινά σε όλα τα σχολεία, αλλιώς δεν έχει νόημα να μιλάμε για αντικειμενικότητα. Πόσο μάλλον με «κατά ήμιση» από την Τ.Θ.Δ.Δ. θέματα. Δεύτερον θα πρέπει να υπάρχει κανονιστικό πλαίσιο που να εξασφαλίζει τη διαφάνεια της διαδικασίας, ανάλογο των Πανελλαδικών. Η προηγούμενη εφαρμογή αποδείχθηκε διατρητή και μάλιστα με πολλούς τρόπους.
    Επομένως για την ορθή εφαρμογή απαιτείται η θεσμοθέτηση «μίνι-Πανελλαδικών» με ότι αυτό συνεπάγεται σε κόστος χρόνου, κονδυλίων κ.α.

    Όσον αφορά το αντίκτυπο στους μαθητές. Το επιπλέονν άγχος μπορεί να είναι ένας σημαντικός παράγοντας και καλό θα ήταν να ληφθεί και η γνωμοδότηση των σχετικών επιστημόνων σε αυτό, αλλά δεν είναι το μόνο πρόβλημα. Η προσοχή των μαθητών μετατοπίζεται αυτόματα στα θέματα της Τράπεζας και χάνουν την ουσία που είναι η γνώση που πρέπει να προσλάβουν και η κατανόηση . Είναι ένα πρόβλημα που αναδεικνύεται περίτρανα στις Πανελλαδικές όσες φορές εμφανίζονται θέματα που απαιτούν κατανόηση και κριτική σκέψη, μόνο που εδώ το ρόλο της τράπεζας θεμάτων παίζουν τα βοηθήματα. Η ανασφάλεια των μαθητών σε συνδυασμό με το άγχος τους οδηγεί στην «πιο σίγουρη» λύση η οποία όμως είναι στείρα απομνημόνευση θεμάτων.

    Γενικότερα ένα εργαλείο εξαναγκασμού (ο καθηγητής να διδάξει οπωσδήποτε αυτό και ο μαθητής να μάθει οπωσδήποτε αυτό) είναι ένα κακό και ανεπαρκές εργαλείο. Είναι μια λύση κοντόφθαλμη που φανερώνει έλλειψη ιδεών και οράματος σε ένα χώρο που όσο του είναι απαραίτητα τόσο τα στερείται.

    Τελικά από την προηγούμενη εφαρμογή της το μόνο που είχε επιτύχει η Τράπεζα Θεμάτων ήταν να αναδειχθεί η γνωστική ανεπάρκεια ενός μεγάλου μέρους των μαθητών. Αν θυμάμαι καλά ακολούθησαν δυο διορθωτικές εγκύκλιοι και εκδόθηκαν τρεις φορές αποτελέσματα για να καλυφθεί το πρόβλημα κάτω από το χαλί.

  • 26 Απριλίου 2020, 23:22 | Νίκη Μ

    Θεωρώ πως η επαναφορά της Τράπεζας Θεμάτων δεν έχει κάποιο παιδαγωγικό όφελος για τους μαθητές. Αντιθέτως, ενισχύει τη στείρα απομνημόνευση και τη βαθμοθηρία, προκαλεί άγχος και στερεί από τους μεν εκπαιδευτικούς τη δυνατότητα να εφαρμόσουν καινοτόμες παιδαγωγικές μεθόδους, από τους δε μαθητές την ευκαιρία να αγαπήσουν το σχολείο και τη μάθηση.

  • 26 Απριλίου 2020, 23:13 | Σωκράτης Λεβέντης

    Ας μη προσθέσουμε παραπάνω άγχος και επακόλουθα προβλήματα στα ήδη υπάρχοντα με την θεσμοθέτηση της τράπεζας θεμάτων.
    Άλλωστε και την προηγούμενη φορά που εφαρμόστηκε δε συνέβαλε με κανένα θετικό τρόπο στην προώθηση της εκπαιδευτικής καινοτομίας.

  • 26 Απριλίου 2020, 22:06 | Δημήτριος Σαλονικίδης

    Η Τράπεζα Θεμάτων με την υποχρεωτική της μορφή είναι ένας πρωτόγνωρος για την ευρωπαϊκή εμπειρία θεσμός που δεν έχει καμία παιδαγωγική χρησιμότητα. Το βασικό επιχείρημα θεσμοθέτησής της είναι η εξασφάλιση της ολοκλήρωσης της ύλης από τους εκπαιδευτικούς. Γι’ αυτή τη δουλειά όμως υπάρχουν οι Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου. Στα περισσότερα ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά συστήματα οι Σύμβουλοι παρακολουθούν στενά τους εκπαιδευτικούς για την πορεία της ύλης, τις εργασίες που δίνουν στους μαθητές κτλ. Αν δεν θέλουμε εδώ να το κάνουμε, δεν είναι σωστό να φορτώνουμε στους μαθητές την ολιγωρία μας.
    Επίσης η Τράπεζα Θεμάτων έχει ως αποτέλεσμα τον δραστικό περιορισμό, ουσιαστικά την πλήρη κατάργηση, κάθε δημιουργικής και καινοτόμου εκπαιδευτικής δραστηριότητας, καθώς το μόνο ενδιαφέρον μαθητών και εκπαιδευτικών θα είναι το κυνήγι της επίλυσης των θεμάτων της Τράπεζας. Ως εκ τούτου συνιστά όχι μόνο έναν άχρηστο, αλλά και έναν αντιπαραγωγικό θεσμό. Το ζήσαμε στην πράξη.

  • 26 Απριλίου 2020, 20:25 | Σοφία

    Η τράπεζα θεμάτων μπορεί να εμπλουτίζεται από τη συνεισφορά των εκπαιδευτικών που διδάσκουν στις τάξεις και έχουν εικόνα των πραγματικών δυνατοτήτων των μαθητών ή θέλουν να επεκτείνουν τις δεξιότητες των μαθητών που έχουν διάθεση να ασχοληθούν περαιτέρω και μπορεί να χρησιμοποιείται για εξάσκηση και για διαμορφωτική αξιολόγηση των μαθητών αλλά σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να χρησιμοποιηθεί στην τελική αξιολόγηση τους με την μορφή που εφαρμόστηκε το 2014 ως ποσοστό 50% ( πολύ μεγάλο)επί της βαθμολογίας και με κλήρωση,γιατί πρόκειται για μια μη παιδαγωγική επέμβαση εξωτερική στη μαθησιακή διαδικασία που θα ακυρώνει τη μαθησιακή σχέση εκπαιδευτικού και μαθητών του και θα απογοητεύει πολλούς μαθητές που παρά τις προσπάθειές και την πρόοδο που έκαναν στην τάξη, θα καταρρακώνονται.
    ‘Αλλωστε γιατί οι μαθητές του Λυκείου να υποβάλλονται σε τέτοια δοκιμασία εξωτερικής αξιολόγησης,αφού θα υποστούν στο τέλος της Γ Λυκείου τις πανελλαδικές εξετάσεις; Πρέπει να εξετάζονται πανελλαδικώς τρεις φορές;
    Αν όμως δεν υπήρχαν οι πανελλαδικές εξετάσεις και οι μαθητές έμπαιναν στα Πανεπιστήμια μόνο με το βαθμό του Απολυτηρίου τους, που θα απαρτιζόταν από τον βαθμό των τριών τάξεων, τότε η Τράπεζα θεμάτων ως ένας «πήχυς άμιλλας» για να μαζέψουν μονάδες κατάλληλες για την εισαγωγή τους(με μαθήματα βαρύτητας για κάθε σχολή) θα είχε κάποιο νόημα για τους μαθητές.

  • 26 Απριλίου 2020, 20:17 | Θωμάς Σγ

    Διαφωνώ με τη τράπεζα θεμάτων. Αν θέλετε να είναι σωστό και δίκαιο σύστημα τα θέματα θα πρέπει να είναι κοινά σε όλα τα σχολεία της Χώρας , όχι διαβαθμισμένης δυσκολίας δηλαδή θέματα τυχαία και διαφορετικά σε κάθε σχολεία διότι είχαμε δει τα προβλήματα που είχε δημιουργήσει και αυξάνει τη παραπαιδεία και το άγχος των συμμετεχόντων.

    Επίσης θα πρέπει να ξεκινήσει από την Α λυκείου ,μετά σου ένα έτος να πάει στην Β Λυκείου και μετά στην Γ λυκείου.

    Εύχομαι να μην εφαρμοστεί .

  • 26 Απριλίου 2020, 17:28 | Παναγιώτα

    Mε τις ατέρμονες εξετάσεις το σχολείο έχει καταντήσει να αποτελεί ένα συνεχές εξεταστικό κέντρο δημιουργώντας ένα ατελείωτο άγχος στους μαθητές.Το σχολείο πρέπει να αποτελεί χώρο βιωματικής μάθησης, χαράς και δημιουργίας και όχι να καταρρακώνει τους μαθητές.

  • 26 Απριλίου 2020, 16:56 | Μαρία

    ΠΟΛΥ ΣΩΣΤΟ. Υπάρχει ΠΑΝΤΟΎ. Μπας κ ζοριστουν κ κάνουν μάθημα επιτέλους.

  • 26 Απριλίου 2020, 13:57 | Ιφιγένεια

    Το βιβλίο Φυσικής της Α! Λυκείου για τα 5 κεφάλαια που πραγματεύεται έχει 193 ερωτήσεις κατανόησης και 91 ασκήσεις. Αν τις επαναξιολογήσετε και ελάχιστα τις εμπλουτίσετε δεν χρειάζεται καμιά Τράπεζα Θεμάτων για την Α! Λυκείου. Το ζήτημα είναι τα παιδιά να έχουν εμπεδώσει την ύλη και ας πέσουν στις εξετάσεις ασκήσεις παραπλήσιες με αυτές του βιβλίου. Νομίζω ότι αυτό πρέπει να ισχύσει για όλα τα εξεταζόμενα μαθήματα. ΕΜΠΙΣΤΟΣΥΝΗ ΣΤΟ ΣΧΟΛΙΚΟ ΒΙΒΛΙΟ (και εδώ πρέπει τα βιβλία να αναθεωρηθούν, από Α! Δημοτικού) ότι έχει στόχο και μέθοδο να μάθει συγκεκριμένα πράγματα στα παιδιά στα πλαίσια της γενικής παιδείας. Αυτά μέχρι Β Λυκείου. Ισως στη Γ! Λυκείου Τράπεζα Θεμάτων για τα μαθήματα προσανατολισμού.

  • 26 Απριλίου 2020, 09:55 | Μανωλια

    Κάντε το, υπάρχει παντού εκτός από την Ελλάδα. Συνδυαστεί το με αξιολόγηση. Βαρεθηκαμε να πληρώνουμε φροντιστήρια.

  • 26 Απριλίου 2020, 08:05 | απογοητευμένος εκπαιδευτικός

    Ανούσιο μέτρο όπως το εφαρμόζετε . Αν κάναμε ηλεκτρονικά τεστ σε κάθε τάξη στο γυμνάσιο (για να δούμε τι έμαθαν από όσα θέλαμε) , έχει νόημα. Ως τράπεζα για γραπτές είναι περιττός κόπος ολων. Βάλτε τους ΣΕΕ να προτείνουν θέματα και όχι τους είλωτες μάχιμους.

  • 26 Απριλίου 2020, 00:17 | Βαγγέλης Ξ

    Μαζεύονται κάποιοι καθηγητές (δεν ξέρω με ποια κριτήρια και ποια προσόντα) και βάζουν κάποια θέματα εξετάσεων.
    Το πρόβλημα είναι ότι μέσα στην τράπεζα αυτή υπάρχουν πολλά «μαργαριτάρια θέματα» τύπου γρίφοι της Σφιγγός. Αυτά για να τα λύσει κάποιος μαθητής πρέπει να έχει εντρυφήσει στο μάθημα εκείνο, να είναι το χόμπι του δηλαδή.
    Με δεδομένο το ότι και ο όγκος και η δυσκολία της ύλης αυτής καθεαυτής είναι δυσανάλογα της ηλικίας και του χρόνου των μαθητών, θα έρθει και το «διεστραμμένα δύσκολο» θέμα σαν κερασάκι? Θα πετάξουμε κι άλλους μαθητές έξω από το σχολείο της «αριστείας»?
    Άρα πάμε στο δια ταύτα: Αλλάξτε την ύλη από την αρχή, από το δημοτικό! Σταματήστε να πετάτε έξω χιλιάδες παιδιών, που ενώ έχουν ικανότητες, έτσι όπως έχετε διαμορφώσει το σχολείο και την ύλη, τους καταδικάζετε από την αρχή. Και μετά βάλτε όσες τράπεζες θεμάτων θέλετε.

  • 25 Απριλίου 2020, 21:58 | Ελένη Αδαμοπούλου

    Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων
    1ου Πειραματικού Γυμνασίου Αθήνας.

    Αξιότιμη κα Υπουργέ.
    Κατόπιν της θέσεως από το Υπουργείο σας, σε διαβούλευση του νομοσχεδίου για την παιδεία στις 22/4/2020, σας παραθέτουμε τις θέσεις μας σαν διοικητικό συμβούλιο του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του 1ου Πειραματικού Γυμνασίου Αθήνας.
    Μετά από μελέτη του νομοσχεδίου , θα θέλαμε να σας εκφράσουμε τις αντιρρήσεις μας όσον αφορά την τράπεζα θεμάτων. Θεωρούμε ότι είναι ένας θεσμός που δημιουργεί επιπρόσθετο άγχος στους μαθητές. Ο μαθητής στην αγωνία του να εξασφαλίσει το καλό αποτέλεσμα θα δείχνει αδιαφορία για την ουσιαστική γνώση. Επιπλέον ενισχύει τα φροντιστήρια και συνεπώς και την παραπαιδεία.
    Είναι ένα θεσμός που είχε εφαρμοστεί και στο παρελθόν αποτυχημένα. Αν το Υπουργείο επιθυμεί να λειτουργήσει αυτός ο τρόπος εισαγωγής των μαθητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση , θα πρέπει να δημιουργήσει τις κατάλληλες προϋποθέσεις ώστε να μπορεί να λειτουργήσει το μέτρο αυτό.
    Πρώτα θα πρέπει να έχει στελεχώσει όλα τα σχολεία της χώρας με εκπαιδευτικούς στις 11 Σεπτεμβρίου, ώστε να εξασφαλίσει ότι όλοι θα ξεκινήσουν από την ίδια αφετηρία και θα διδαχθεί όλη η ύλη. Επίσης θα πρέπει να παρέχει στο μαθητή του 21ου αιώνα πρόσβαση σε ένα εκπαιδευτικό σύστημα το οποίο να μπορεί και να είναι έτοιμο να υποστηρίξει την ανάπτυξη νέου τύπου δεξιοτήτων, με σκοπό την προσωπική ολοκλήρωση του μαθητή και την υγιή ανάπτυξη του χαρακτήρα του. Θα πρέπει να δημιουργήσει ένα σχολικό περιβάλλον που να καλλιεργεί την κριτική σκέψη και όχι την παπαγαλία.
    Σε αντίθεση μετατρέπει το σχολείο σε απέραντο εξεταστικό κέντρο αυξάνοντας τα εξεταζόμενα μαθήματα σε Γυμνάσιο και Λύκειο. Με την τράπεζα θεμάτων δημιουργεί «μίνι πανελλαδικές εξετάσεις» και κάνει αυστηρότερους τους όρους προαγωγής και απόλυσης. Στις χώρες που έχει εφαρμοστεί με επιτυχία έχουν αναπτύξει το μοντέλο των δεξιοτήτων που απαιτούνται για τον τρόπο εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με την τράπεζα θεμάτων από την νηπιακή ηλικία. Μπορεί το Υπουργείο με το καινούριο νομοσχέδιο και τις αλλαγές που κάνει από το νηπιαγωγείο με τα εργαστήρια δεξιοτήτων να προσπαθεί να εισάγει και στην ελληνική εκπαίδευση μακροπρόθεσμα αυτές τις δεξιότητες , όμως οι μαθητές τις επόμενης σχολικής χρονιάς καλούνται να υλοποιήσουν αυτό τον καινούριο τρόπο εισαγωγικών εξετάσεων με δεξιότητες τις οποίες δεν έχουν διδαχθεί.
    Η ισχυροποίηση και αυτονόμηση του Λυκείου , που είναι το ζητούμενο δεν μπορεί να επιδιώκεται μέσω εισαγωγικών εξετάσεων. Αν θέλουμε μαθητές που να έχουν συνεχώς βελτιωμένες μαθησιακές επιδόσεις και όχι τα αποτελέσματα του διαγωνισμού PISA του 2018 θα πρέπει εκτός από το να τους γεμίζουμε με δεξιότητες και να τους υποβάλλουμε συνεχώς σε εξετάσεις, να τους ορίσουμε και το πλαίσιο που θα τα βοηθά να τις χρησιμοποιήσουν αυτές τις δεξιότητες.
    Με εκτίμηση
    Εκ μέρους του Δ.Σ.
    Η πρόεδρος
    Ελένη Αδαμοπούλου

  • 25 Απριλίου 2020, 21:20 | Ασημίνα Βλάχου

    Ποιος ο λόγος; Τελευταία εφαρμογή της τράπεζας θεμάτων ήταν και η ταφόπλακά της. Μπορούμε να βγάζουμε και μόνοι μας θέματα, και αν χρειάζεται να διατεθούν κάπου αυτά τα χρήματα, ας διατεθούν για μόνιμους διορισμούς, ουσιαστικές δομές ψυχοκοινωνικής στήριξης για τους μαθητές μας και τους γονείς τους που είναι αρκούντως κακοπαθημένοι τις τελευταίες δεκαετίες για να λουστούν και ένα σχολείο που κατηγοριοποιεί αντί να προσφέρει.

  • 25 Απριλίου 2020, 20:21 | Άννα Δεικτάκη

    Δεν θεωρώ δίκαιο να εφαρμοστεί η Τράπεζα Θεμάτων για πολλούς λόγους:
    – ο καθηγητής που διδάσκει το μάθημα δίνει έμφαση ή όχι, ανάλογα διάφορους παράγοντες, σε μια ενότητα.
    – το μαθητικό δυναμικό διαφέρει πολύ στις περιοχές της Ελλάδος
    – δεν καλύπτεται από όλους τους καθηγητές η ίδια ύλη (λόγω διαφορετικών αναγκών και ενδιαφερόντων των μαθητών, λόγω καθυστερημένης τοποθέτησης εκπαιδευτικών κ.ά.
    – δημιουργεί επιπλέον άγχος στους μαθητές
    κ.ά

  • 25 Απριλίου 2020, 20:14 | Γεωργία Λυμπεροπούλου

    Η τράπεζα θεμάτων είναι καλή για να τη συμβουλεύονται οι καθηγητές για τα θέματα εξετάσεων και τη διδασκαλία, αλλά όχι για να αντλούνται από εκεί θέματα για τις εξετάσεις, με αποτέλεσμα να προεκταθεί ο θεσμός των πανελλαδικών και στις υπόλοιπες τάξεις του Λυκείου.
    Ο προσανατολισμός πρέπει να είναι η ενίσχυση των εκπαιδευτικών με υλικό διαθέσιμο στην Τράπεζα θεμάτων (δημιουργία και άλλων τέτοιων πλατφορμών) και όχι η ενίσχυση του εξετασιοκεντρικού σχολείου. Ποιος είναι ο στόχος σας;

  • 25 Απριλίου 2020, 19:25 | ΧΡΗΣΤΟΣ Α.

    ΠΑΛΙ ΤΑ ΙΔΙΑ ΛΑΘΗ ΑΠΟ ΤΟΥς ΙΔΙΟΥΣ ΑΝΘΡΩΠΟΥΣΑΠΛΑ ΤΡΑΓΙΚΟ…

  • 25 Απριλίου 2020, 18:22 | ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΑΔΟΥΛΙΤΣΗΣ

    Η τράπεζα θεμάτων θεωρώ ότι είναι ένα αχρείαστο μέτρο διότι
    α) Θα δημιουργήσει περισσότερο άγχος στους ήδη φορτωμένους με πολλά μαθήματα-αντικείμενα μαθητές
    β) Θα ενδυναμώσει τη ιδιωτική παραπαιδεία αφού η πλειονότητα των μαθητών θα τρέξει σε κάποιο φροντιστήριο
    γ) Θα τρελάνει τους καλούς- άριστους μαθητές αφού τα θέματα που θα λύνουν θα είναι ατελείωτα σε όλα τα μαθήματα. Άρα προσωπικός χρόνος μηδέν και όλη μέρα διάβασμα
    δ) Οι μέτριοι και οικονομικά αδύναμοι μαθητές θα τα παρατήσουν

  • 25 Απριλίου 2020, 15:19 | ΣΤΑΥΡΟΣ

    Τράπεζα θεμάτων. Από που να αρχίσουμε και που να τελειώσουμε.
    Αρχικά το κόστος για το συγκεκριμένο εγχείρημα θα ήταν προτιμότερο να διατεθεί για μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών οι οποίοι καλύπτουν τις ανάγκες τις εκπαίδευσες. Η εμμονή για την τράπεζα θεμάτων προκαλεί απορία. Ποια συμφέροντα ικανοποιούνται; Της δημόσιας και δωρεάν παιδείας; Σίγουρα όχι. Όταν μιλάμε για ένα εκπαιδευτικό μέτρο τότε αναρωτιόμαστε αν υπάρχει επιστημονική τεκμηρίωση για τα οφέλη της συγκεκριμένης διάταξης. Σίγουρα η τράπεζα θεμάτων δεν είναι υπέρ του μαθητή από παιδαγωγικής και εκπαιδευτικής άποψης διότι κατακερματίζει κάθε έννοια παιδαγωγικής ελευθερίας και δημιουργικότητας. Τέλος η συγκεκριμένη διάταξη ουσιαστικά αφαιρεί την ελευθερία του εκπαιδευτικού για την παραγωγή θεμάτων με αποτέλεσμα ο εκπαιδευτικός να θεωρεί ότι το υπουργείο τον θεωρεί ανίκανο να κάνει τη δουλειά του. Σε γενικές γραμμές στηρίζει συμφέροντα ιδιωτικής εκπαίδευσης και όχι της δημόσιας και δωρεάν παιδείας που σαν στόχο θα πρέπει να έχει τον μαθητή.

  • 25 Απριλίου 2020, 15:09 | Κατερίνα Τ.

    Καταρχήν περίμενα να υπάρχουν περισσότερες λεπτομέρειες στο συγκεκριμένο άρθρο που τίθεται σε δημόσια διαβούλευση, σχετικά με το περιεχόμενο, τη λειτουργία και τη χρήση της τράπεζας θεμάτων, από τις παραπάνω 6 σειρές που μόλις διάβασα! Συνεπώς κατ’ εμέ δεν έχει νόημα η συγκεκριμένη διαβούλευση!
    Όσον αφορά τώρα αυτή καθ’ αυτή την Τ.Θ., η εμπειρία έδειξε ότι η ίδρυση της σχετιζόταν απόλυτα με την ενίσχυση των εξωσχολικών φροντιστηρίων και όχι του δημόσιου σχολείου, ο όγκος των θεμάτων που είχαν υποβληθεί ήταν τεράστιος χωρίς διαβάθμιση του βαθμού δυσκολίας, να μην αναφέρω μάλιστα ότι ένας μεγάλος αριθμός ήταν και άλυτα!
    Συνεπώς δεν βρίσκω το λόγο να επανέλθει ένα σύστημα το οποίο δεν εξυπηρέτησε κανέναν παρά μόνο τα φροντιστήρια που αύξησαν τους μαθητές τους. Αλλά έτσι είναι, συμφέροντα και μόνο συμφέροντα!

  • 25 Απριλίου 2020, 14:09 | Μάριος

    ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΘΕΙ Η ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ. ΟΤΑΝ ΠΡΩΤΟΕΦΑΡΜΟΣΤΗΚΕ ΟΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΕΓΡΑΨΑΝ ΑΣΣΟΥΣ ΚΑΙ ΔΥΑΡΙΑ ΚΑΙ ΠΗΡΑΝ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΒΑΣΗ…

  • 25 Απριλίου 2020, 12:37 | ΚΑΪΑΦΑΣ

    Κυρία Υπουργέ,
    Μάλλον δεν ήταν η κατάλληλη στιγμή για νομοσχέδιο, αλλά αν επιμένετε, ας δούμε τα ακόλουθα:
    1. Για την τράπεζα θεμάτων, εκτός των άλλων, προϋπόθεση για τη σωστή λειτουργία είναι η τοποθέτηση των αναπληρωτών από την αρχή της χρονιάς, για να προλάβουν να βγάλουν την ύλη.
    2. Καινοτόμες δράσεις, προγράμματα κλπ.: Πότε θα γίνεται μάθημα και θα καλύπτουμε την τράπεζα, αν προετοιμάζουμε όλα αυτά; Εκτός της ύλης χρειάζεται επιπλέον χρόνος, για να αναπληρώνουμε προηγούμενα ελλείμματα των παιδιών . Και πιστέψτε μας, είναι πολλά.
    Αντίφαση: Οι καινοτόμες δράσεις φανερώνουν πρόοδο. Η επαναφορά του «Επιθεωρητή» μάς πηγαίνει 40 χρόνια πίσω.
    Ευχόμαστε καλή δύναμη για σωστές και δίκαιες αποφάσεις

  • 25 Απριλίου 2020, 12:08 | Χαρης Κ

    Η Τράπεζα Θεμάτων βοηθά στη λειτουργία του Λυκείου, αλλά και βελτιώνει την συμμετοχή των μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία. Τη χρονιά που εφαρμόστηκε οι μαθητές είχαν αυξημένη συγκέντρωση, αλλά και περισσότερο άγχος καθώς ένιωθαν την ανάγκη για φροντιστηριακή βοήθεια σε όλα τα μαθήματα. Για το λόγο αυτό, Θεωρώ πως θα πρέπει μεν να εφαρμοστεί αλλά σε λιγότερα μαθήματα (4-5 το πολύ π.χ Γλώσσα, Μαθηματικά, Αρχαία, Φυσικές επιστήμες). Στα μαθήματα αυτά θα πρέπει επίσης να επιτυγχάνουν Μ.Ο 10 για να προβιβαστούν στην επόμενη τάξη. Ενώ στα υπόλοιπα μαθήματα, ο Μ.Ο θα μπορεί να διαμορφώνεται από τους βαθμούς των 2 τετραμήνων.

  • 25 Απριλίου 2020, 11:00 | S.Κ.

    Η τράπεζα θεμάτων οριοθετεί την αυθαιρεσία και το χάος μειώνοντας έτσι το άγχος των μαθητών, δίνει τους στόχους και είναι εργαλείο σοβαρής αξιολόγησης όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας και επίσης σοβαρής ανατροφοδότησης του υπουργείου. Η ιδέα της αλλαγής των θεμάτων της τράπεζας ανάλογα με τις ικανότητες των μαθητών είναι απλός λαϊκισμός.

  • 25 Απριλίου 2020, 09:23 | Παναγιώτης

    Συμφωνώ ότι η τράπεζα θεμάτων είναι καλό.
    Συμφωνώ ότι τα θέματα της παλιάς τράπεζας θεμάτων ήταν τα περισσότερα τραβημένα.

    Προτείνω όμως μια λύση που θα δημιουργούσε ταχύτερα μια τράπεζα θεμάτων που θα ήταν απόσταγμα της εμπειρίας όλων.

    Να υποβάλει ο καθένας από 4 θέματα (θέμα Α, Β, Γ, Δ) της ειδικότητας του από αυτά που έχει βάλει στις εξετάσεις στο σχολείο του (κόπος ελάχιστος γιατί όλοι βάζουμε θέματα στις εξετάσεις) με διαβάθμιση (ευκολο, μέτριο, δύσκολο), στο συντονιστή της ειδικότητας του.
    Οι συντονιστές να τα οργανώσουν (να αφαιρέσουν τα ίδια κλπ) και αυτοί με τη σειρά τους να τα καταθέσουν στην τράπεζα.

    Έτσι λοιπόν θα μπορεί να δημιουργηθεί μια τράπεζα θεμάτων υπαρκτών και δοκιμασμένων.

    Στην οποία θα έχουμε πρόσβαση όλοι για να έχουμε υλικό να ετοιμάζουμε τους μαθητές.

    Μια σκέψη…

  • 25 Απριλίου 2020, 09:19 | Maria

    Από την προηγούμενη εμπειρία μου από την εφαρμογή της τράπεζας θεμάτων μόνο άγχος και ανησυχία των «καλών» μαθητών θυμάμαι και ακόμα μεγαλύτερη απαξίωση του ρόλου του σχολείου από τους αδιάφορους μαθητές. Όσον αφορά τα αποτελέσματα της χρήσης της τράπεζας δεν έχω να σημειώσω κάτι θετικό-διαφορετικό σε σχέση με τη μη χρήση της. Για πιο λόγο να μην μπορεί ο εκπαιδευτικός να επιλέξει ελεύθερα θέματα που ταιριάζουν στις ιδιαιτερότητες των μαθητών που ο ίδιος διδάσκει και άρα γνωρίζει καλύτερα από όλους προσαρμοζοντάς τα στις εκάστοτε απαιτήσεις; :

  • 25 Απριλίου 2020, 00:55 | Νικολεττα

    Μέγα λάθος !!!!
    Φροντιστήριο σε όλα τα μαθήματα από την πρώτη λυκειου! !!!
    Η παραπαιδεια θα κάνει πάρτι! !!
    Αλίμονο στους γονείς που θα πρέπει να πληρωσουν για μία ακόμη φορά τις λάθος αποφάσεις των άλλων! !!!
    Φτιάξτε τουλάχιστον ιδιωτικά πανεπιστήμια να μην ξενιτευτουν τα παιδιά μας! !!
    Με αυτά τα λεφτά να σπουδασουν και όχι να βγάλουν το λύκειο! !!
    ΚΡΙΜΑ !!!!

  • 24 Απριλίου 2020, 23:30 | Δημήτρης Ηλιόπουλος

    Προκαλεί απορία η εμμονή κάποιων κύκλων της εκπαίδευσης με την τράπεζα θεμάτων. Δεν υπάρχει πουθενά καμία σοβαρή επιστημονική τεκμηρίωση για την παιδαγωγική και μαθησιακή χρησιμότητά της, αντιθέτως σκοτώνει κάθε έννοια παιδαγωγικής ελευθερίας και δημιουργικότητας. Το μοντέλο κατά το οποίο ο μαθητής θα κατακτήσει όση ύλη «παραδώσει» ο καθηγητής είναι ξεπερασμένο προ πολλού. Φαντασία, καινοτομία και δημιουργικότητα χρειάζονται οι τάξεις μας και όχι προπόνηση σε φροντιστηριακού τύπου ασκήσεις και όρια στη γνώση.
    Επιπλέον, κανένα εκπαιδευτικό σύστημα δεν μπορεί να σταθεί χωρίς εμπιστοσύνη στον εκπαιδευτικό. Με τη ρύθμιση αυτή ο εκπαιδευτικός κατηγορείται εμμέσως πλην σαφώς πως 1.δεν είναι ικανός να βάλει θέματα σε μία εξέταση και 2.ότι συναλλάσσεται με τους μαθητές για να προαχθούν (με τι όφελος άραγε;)
    Ακόμα, έχει γίνει κάποια αξιολόγηση της προηγούμενης εμπειρίας; Ήταν τα θέματα της τράπεζας θεμάτων ρεαλιστικά ή μήπως αποτέλεσμα ενός ανταγωνισμού παραγωγής φροντιστηριακού τύπου θεμάτων, συχνά με δημιουργούς εκπαιδευτικούς που βρίσκονταν πολλά χρόνια εκτός τάξης; Υπάρχει αλήθεια καταλληλότερος να προτείνει θέματα από τον εκπαιδευτικό που έχει καθημερινή τριβή μέσα στην τάξη και ανατροφοδότηση από τους μαθητές;
    Τέλος, εγγυάται το υπουργείο ότι όλα τα σχολεία θα είναι πλήρως στελεχωμένα κάθε χρόνο στις 11/9, ώστε να καλύπτεται η ύλη που απαιτείται για την τράπεζα θεμάτων;
    Όλα τα παραπάνω αφορούν την τράπεζα θεμάτων με υποχρεωτικό χαρακτήρα, σε αντίθεση με μία αντίστοιχη που θα μπορούσε να έχει συμβουλευτικό χαρακτήρα και θα εντασσόταν σε μια προσπάθεια παραγωγής και διάθεσης υλικού από τους εκπαιδευτικούς σε κάποια συνεργατική πλατφόρμα, κάτι το οποίο όντως θα ήταν χρήσιμο και θα προωθούσε τη βελτίωση της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

  • 24 Απριλίου 2020, 22:57 | ΦΙΛΛΕΝΙΑ ΣΙΔΕΡΗ

    Η τράπεζα θεμάτων είναι ένα σημαντικό βήμα εκσυγχρονισμού της εκπαίδευσης και οριοθέτησης της εκπαιδευτικής διαδικασίας, η οποία θα θέσει τα όρια και τους κανόνες του τι πρέπει να γνωρίζει ο μαθητής για να θεωρηθεί ικανός να περάσει στην επόμενη τάξη, βαθμίδα, τριτοβάθμια εκπαίδευση και θα περιορίσει τις υπερβολές, την συναλλαγή και την κάθε είδους εκμετάλλευση. Πολύ περισσότερο θα υλοποιήσει το γράμμα του Συντάγματος που αφορά στην ισότιμη μεταχείριση. Η τράπεζα δεν είναι απλά ένα εργαλείο εξέτασης, αλλά οριοθέτησης της ύλης και γι΄ αυτό κατά την εκτίμηση μου θα πρέπει το σύνολο των θεμάτων να αντλούνται από αυτή με ευθύνη των ΔΔΕ ή των ΠΔΔΕ για όλες τις τάξεις της Β- βάθμιας Εκπαίδευσης.

  • 24 Απριλίου 2020, 22:18 | Κ. Π.

    Πάρα πολύ σωστή απόφαση. Από την προηγούμενη μικρή εμπειρία από την εφαρμογή της στην Α Λυκείου μόνο θετικά αποτελέσματα αποκόμισα: 1. Οι μαθητές πολλοί προσεκτικοί στο μάθημα αφού γνώριζαν ότι τα φροντιστήρια δεν τους εξασφάλιζαν την επιτυχία, 2. οι καθηγητές πολλοί εστιασμένοι στα καθήκοντά τους, αφού θα έπρεπε να ολοκληρώσουν ειλικρινώς και αξιοπρεπώς όλη τη διδακτέα ύλη αφού δεν θα μπορούσαν να μαγειρέψουν μαζί με τους μαθητές τα θέματα των εξετάσεων σε ένα συναλλακτικό αλισβερίσι, 3.έμμεσο, άτυπο αλλά σημαντικό μέσο επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών στο διδακτικό τους αντικείμενο, 4. μείωση φαινομένων συναλλαγής μεταξύ καθηγητών της σχολικής μονάδας με τα φροντιστήρια της περιοχής ως προς τα θέματα των εξετάσεων των μαθητών. 5. Αύξηση της διαφάνειας και της εγκυρότητας των εξετάσεων. Δυστυχώς ο θεσμός διακόπηκε απότομα (παίζει να ήταν και ή 1η απόφαση της 1ης φοράς Αριστεράς που μετά τις εκλογές της 25ης Ιανουαρίου του 2015, την πρώτη κιόλας εβδομάδα εν ριπή οφθαλμού χωρίς την παραμικρή διαβούλευση, και εν μέσω σχολικής χρονιάς που ολοκληρώνονταν σε 4 μήνες σύμφωνα με την οποία οι εξοχότατοι Μπαλτάς, Χασάπης , Κουράκης έτσι αποφάσισαν …. και έτσι διέταξαν.
    Από την ίδια περίοδο κάποιες αρνητικές πρακτικές που είχαν εμφανιστεί , ας γίνουν εμπειρία και μάθημα προς αποφυγή τους (ίσως κάποιοι θυμούνται το σκάνδαλο με κάποιο ιδιωτικό σχολείο που με απλούστατο αλλά άλλο τόσο ευφυέστατο τρόπο εξασφάλιζε από την κληρωτίδα της τράπεζας τα θέματα του μαθήματος (Χ) που τυπικά δίνονταν, την ημέρα που πραγματικά τα παιδιά έγραφαν σε μάθημα (Χ-1). Έτσι πάντα είχαν τα θέματα της επόμενης μέρας έτοιμα σε κάθε μάθημα…….. Τι διδασκόμαστε; 1. Όλα τα σχολεία θα πρέπει να γράφουν την ίδια μέρα το ίδιο μάθημα σε κάθε τάξη, με άλλα λόγια κοινό πανελλήνιο πρόγραμμα εξετάσεων σε κάθε τάξη. 2. Καλός έλεγχος στα ιδιωτικά σχολεία κατά τις εξετάσεις, με εξωτερικούς επιτηρητές και εξωτερικό συντονιστή εξέτασης από την περιφέρεια της σχολικής μονάδας.

  • 24 Απριλίου 2020, 22:05 | ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΓΙΑΝ

    Δεν είναι ορθό μέτρο η τράπεζα θεμάτων. Προκαλεί άγχος και αγωνία στους μαθητές. Έτσι κάνει τους μαθητές να αντιπαθούν το σχολείο και την μάθηση. Οι μαθητές μαθαίνουν να παπαγαλίζουν και όχι να αποκτούν ουσιαστικές γνώσεις.

  • 24 Απριλίου 2020, 19:47 | ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΤΑΜΗΛΟΣ

    1. Η τράπεζα θεμάτων να περιέχει ένα ολοκληρωμένο διαγώνισμα που καλύπτει γνωστή από τον Σεπτέμβριο ύλη (1 θεωρία, 2 εύκολη άσκηση, 3 μέτρια άσκηση, 4 δύσκολη άσκηση) και όχι μεμονωμένα θέματα, διότι τυχαία μπορεί να είναι όλα εύκολα ή όλα δύσκολα.
    2. Η τράπεζα θεμάτων πρέπει να αφορά μόνο τις απολυτήριες εξετάσεις και να είναι Πανελλαδικού χαρακτήρα, ώστε τα αποτελέσματα να πληροφορούν αντικειμενικά (1 τον μαθητή, 2 τους γονείς, 3 τον καθηγητή, 4 το σχολείο, 5 τον Νομό, 6 το Κράτος) και καθένας να λαμβάνει μέτρα.
    3. Η τράπεζα θεμάτων ως τέτοιος θεσμός πρέπει να υπάρχει σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. (Έχετε δει μαθητές που έρχονται στην Α Γυμνασίου ενώ δεν γνωρίζουν αφαίρεση; Έχετε δει φοιτητές που έρχονται στο Πανεπιστήμιο ενώ δεν γνωρίζουν να λύνουν εξισώσεις;)

  • 24 Απριλίου 2020, 19:30 | Μαρια

    Τράπεζα θεμάτων υπάρχει σε όλη την ΕΕ κ Βόρεια Αμερική. Πρέπει να ελέγχονται κ τα θέματα κ η διόρθωση τους όπως ακριβώς γίνεται έξω.

  • 24 Απριλίου 2020, 18:12 | Παπαδογιαννάκη Αναστασία

    Εδώ με δικά μας θέματα, δουλεμένα μέσα στην τάξη, και πολλά παιδιά δεν τα καταφέρνουν. Αλλού είναι η αιτία της αποτυχίας των μαθητών μας και όχι στον τρόπο εξέτασής τους. Είμαστε πολύ μακριά από τις πραγματικές τους δυνατότητες, ιδίως σε περιοχές όπου δεν ανθούν τα φροντιστήρια. Σε άλλες χώρες που έχω υπόψη μου για το αντικείμενό μου (μαθηματικά), οι αντίστοιχες τράπεζες έχουν ΠΟΛΥ απλούστερα θέματα και όχι τις πολύπλοκες ασκήσεις φροντιστηριακού τύπου που είδαμε εδώ την προηγούμενη φορά.
    Όσο δεν καταλαβαίνουμε τι φταίει και τα παιδιά μας δε μαθαίνουν, δε θα αλλάξει τίποτα, όσο. κι αν τα τιμωρούμε.

  • 24 Απριλίου 2020, 17:02 | grigoris

    Η τράπεζα θεμάτων μπορεί να αποδειχθεί χρήσιμο εργαλείο, εφόσον:
    1. Ενισχύει και συμπληρώνει το πρόγραμμα σπουδών. Συνεπώς, αν βρισκόμαστε πράγματι σε μια περίοδο δημιουργικής αναμόρφωσης των προγραμμάτων σπουδών, εκεί θα πρέπει να πέσει το βάρος και ακολούθως στη διαμόρφωση της όποιας τράπεζας θεμάτων, η οποία μάλιστα οφείλει να συμφωνεί σαφώς με τον τρόπο αξιολόγησης των μαθητών ανά διδακτικό αντικείμενο. Προτείνεται λοιπόν η πιλοτική εφαρμογή της τουλάχιστον για την επόμενη σχολική χρονιά μέχρι την οριστική της εφαρμογή, με παράλληλη αποτίμηση της λειτουργίας της.
    2. Παρέχεται η δυνατότητα συνδιαμόρφωσης της τράπεζας θεμάτων από τους ίδιους τους διδάσκοντες. Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να αποτελέσει μια ανοικτή πλατφόρμα με συνεχή ανατροφοδότηση εκ μέρους της εκπαιδευτικής κοινότητας.
    3. Παρέχεται η δυνατότητα επεξεργασίας και εξάσκησης των μαθητών σε πραγματικό χρόνο πάνω στα νέα δεδομένα, με την μορφή φύλλων εργασίας από τον διδάσκοντα. Είναι αυτονόητο ότι θα πρέπει να προηγηθεί η εξοικείωση των μαθητών με την υφή και τα ζητούμενα των θεμάτων της τράπεζας. Με τον τρόπο αυτό αποφεύγεται ένας πιθανός αιφνιδιασμός τους και μειώνονται οι πιθανότητες σχολικής αποτυχίας.
    4. Ο βαθμός δυσκολίας των θεμάτων της τράπεζας θα πρέπει να συμβαδίζει με τον μέσο βαθμό επίδοσης ενός μαθητή, ώστε να μην ενισχύεται υπερβολικά ο μαθητής με υψηλές επιδόσεις έναντι ενός μαθητή με μειωμένες επιδόσεις, που τυχόν δεν θα μπορέσει να ανταποκριθεί στη νέα πραγματικότητα.
    5. Είναι προβληματικό το σκεπτικό που υποστηρίζει την κλήρωση ως τρόπο επιλογής των θεμάτων. Ο εκπαιδευτικός της τάξης είναι εκείνος που έχει πλήρη εικόνα γι΄αυτήν και ο πλέον αρμόδιος να επιλέξει τα προσφορότερα θέματα που ο ίδιος επιθυμεί. Με τον τρόπο αυτό ενισχύεται η αυτονομία, η ορθή κρίση και η ανάληψη ευθύνης του διδάσκοντος.
    6. Η βαθμολογική βαρύτητα της τράπεζας των θεμάτων δύναται να υπολείπεται της αντίστοιχης βαρύτητας των θεμάτων που επιλέγονται κατ΄αρχήν από τον διδάσκοντα. Έτσι δεν υποβαθμίζεται διόλου η συμβολή της, αλλά αντίθετα, λειτουργεί ενισχυτικά ως διδακτικό μέσο στα χέρια του εκπαιδευτικού.

  • 24 Απριλίου 2020, 16:05 | ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΘΩΜΑΚΟΣ

    Σίγουρα πιο μεγάλη σημασία απο το παρόν άρθρο θα έχει η απόφαση του Υπουργού Παιδείας που προβλέπεται στην παρ. 2 και θα ρυθμίζει τις λεπτομέρειες, την οποία αναμένω εναγωνίως. Ελπίζω να ακολουθήσετε και τότε την οδό της δημόσιας διαβούλευσης.

  • 24 Απριλίου 2020, 15:13 | Αντωνιος Κριμιτζας

    Η τράπεζα θεμάτων πρέπει να υπάρχει από το γυμνασιο και για όλες τις εξετάσεις. Στα διαγωνίσματα των τετραμήνων με επιλογή θεμάτων από τους εκπαιδευτικούς. Και στις τελικές εξετάσεις με κλήρωση ανα Διεύθυνση δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Θα πρέπει απλά ο προϊστάμενος δευτεροβάθμιας να παρακολουθεί την ύλη του κάθε σχολείου. Και να παρεμβαίνει αν κάποιο σχολείο μένει πίσω συστηματικά.
    Τα γραπτά θα διορθώνονται από το σχολείο, αλλά θα γίνεται συστηματικός δειγματοληπτικός έλεγχος εντός μήνα για το επίπεδο διόρθωσης.