Άρθρο 03 – Κατανομή χρόνου ανά διδακτικό αντικείμενο στα Δημοτικά Σχολεία

Οι παρ. 2-4 του στοιχείου Α’ του άρθρου 11 του π.δ. 79/2017 (Α′ 109) αντικαθίστανται ως εξής:

«2. Κατανομή του χρόνου ανά διδακτικό αντικείμενο στα 6/θεσια και άνω Δημοτικά Σχολεία:

ΤΑΞΕΙΣΑΒΓΔΕΣΤ
Α/ΑΜΑΘΗΜΑΤΑΕνιαίος Τύπος
1ΓΛΩΣΣΑ998877
2ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ554444
3ΙΣΤΟΡΙΑ2222
4ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ3322
5ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ22
6ΦΥΣΙΚΑ33
7ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ11
8ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ2211
9ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Εικαστικά221111
Μουσική111111
Θεατρική Αγωγή1111
10ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ333322
11ΑΓΓΛΙΚΑ223333
12ΕΥΕΛΙΚΤΗ ΖΩΝΗ3322
132η ΞΕΝΗ ΓΛΩΣΣΑ22
14ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ111111
ΣΥΝΟΛΟ ΩΡΩΝ303030303030

 

  1. Κατανομή του χρόνου ανά διδακτικό αντικείμενο στο 4/θέσιο Δημοτικό Σχολείο:
 Α/ΑΜΑΘΗΜΑΤΑΤμήμα συνδιδασκαλίας Γ’ – Δ’Τμήμα συνδιδασκαλίας Ε’ – ΣΤ’
Α΄Β΄Γ΄Δ΄Συνδιδασκαλία Γ’-Δ’Σύνολο ωρών

Γ’ – Δ’

Ε΄ΣΤ΄Συνδιδασκαλία. Ε-ΣΤΣύνολο ωρών Ε ’- ΣΤ’
ΑΒΓ’ – Δ’Ε’- ΣΤ’
1ΓΛΩΣΣΑ998877
2ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ553363,53,57
3ΙΣΤΟΡΙΑ2222
4ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ3322
5ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ2/21
6ΦΥΣΙΚΑ33
7ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ11
8ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ2/212/21
9ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ*44332/21
10ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ333322
11ΑΓΓΛΙΚΑ223/23/233/23/23
12ΕΥΕΛΙΚΤΗ ΖΩΝΗ332/21
132η ΞΕΝΗ ΓΛΩΣΣΑ1/21/21
14ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΊΑΣ111111
               ΣΥΝΟΛΟ30303030

 

 

  1. Κατανομή του χρόνου ανά διδακτικό αντικείμενο στο 5/θέσιο Δημοτικό Σχολείο:
Α/Α 

ΜΑΘΗΜΑΤΑ

Τμήμα συνδιδασκαλίας Γ’ – Δ’
Α΄Β΄Γ΄Δ΄Συνδιδασκαλία

Γ’ – Δ’

Σύνολο

ωρών Γ’ – Δ’

Ε΄ΣΤ΄
1ΓΛΩΣΣΑ998877
2ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ5533644
3ΙΣΤΟΡΙΑ2222
4ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ3322
5ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ22
6ΦΥΣΙΚΑ33
7ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ11
8ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ2/2111
9ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ*443311
10ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ333322
11ΑΓΓΛΙΚΑ223/23/2333
12ΕΥΕΛΙΚΤΗ ΖΩΝΗ332/21
132η ΞΕΝΗ ΓΛΩΣΣΑ22
14ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ111111
             ΣΥΝΟΛΟ3030303030

 

*Αισθητική

Αγωγή

Εικαστικά221
Μουσική111
Θεατρική Αγωγή111

 

Το μάθημα της Γλώσσας διδάσκεται για εννέα (9) ώρες στις Α` και Β` τάξεις, για οκτώ (8) στις Γ` και Δ` και για επτά (7) ώρες στις Ε` και ΣΤ` τάξεις.

Το μάθημα των Μαθηματικών διδάσκεται για πέντε (5) ώρες στις Α` και Β` τάξεις και για τέσσερις (4) ώρες στις Γ`, Δ`, Ε` και ΣΤ` τάξεις.

Το μάθημα της Ιστορίας διδάσκεται για δύο (2) ώρες στις Γ`, Δ`, Ε` και ΣΤ` τάξεις.

Η Μελέτη Περιβάλλοντος διδάσκεται για τρεις (3) ώρες στις Α` και Β` τάξεις και για δύο (2) ώρες στις Γ` και Δ` τάξεις.

Το μάθημα της Γεωγραφίας διδάσκεται για δύο (2) ώρες στις Ε` και ΣΤ` τάξεις.

Το μάθημα των Φυσικών διδάσκεται για τρεις (3) ώρες στις Ε` και ΣΤ` τάξεις.

Το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής διδάσκεται για μία (1) ώρα στις Ε` και ΣΤ` τάξεις.

Το μάθημα των Θρησκευτικών διδάσκεται για δύο (2) ώρες στις Γ` και Δ` τάξεις και για μία (1) ώρα στις Ε` και ΣΤ` τάξεις.

Το μάθημα της Φυσικής Αγωγής διδάσκεται για τρεις (3) ώρες στις Α`, Β`, Γ`, και Δ` τάξεις και για δύο (2) ώρες στις Ε` και ΣΤ` τάξεις.

Το μάθημα των Αγγλικών διδάσκεται για δύο (2) ώρες στις Α` και Β` τάξεις και για τρεις (3) ώρες στις υπόλοιπες τάξεις.

Η δεύτερη ξένη γλώσσα διδάσκεται για δύο (2) ώρες στις Ε` και ΣΤ` τάξεις.

Το μάθημα των Τ.Π.Ε. διδάσκεται για μία (1) ώρα εβδομαδιαίως σε όλες τις τάξεις.

Η Ευέλικτη Ζώνη διδάσκεται για τρεις (3) ώρες στις τάξεις Α` και Β` και για δύο (2) ώρες στις τάξεις Γ` και Δ`.

 

  • 5 Μαΐου 2020, 03:53 | Κορινα

    Ζητάμε αύξηση των διδακτικών ωρών θεατρικής αγωγης.Η μοναδική αδικημένη ειδικότητα σε ώρες απ’ τα μαθήματα αισθητικής αγωγής.

  • 5 Μαΐου 2020, 02:13 | Δήμητρα Ψαρρου

    Είμαι μουσικός σε πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια. Θεωρώ ότι είναι απαραίτητο να αυξηθούν οι ώρες διδασκαλίας σε 2. Το μάθημα είναι πολύ σημαντικό για τα μικρά παιδιά, μπορεί να προσφέρει πολλές δραστηριότητες σε όλες τις τάξεις, σε συνεργασία με το δάσκαλο, αλλά αυτό δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί σε μια ώρα.

    Επίσης πρέπει να Θεσμοθετηθούν οι ώρες για την διδασκαλία χορωδίας-ορχήστρας, προετοιμασία σχολικών γιορτών και λοιπές δράσεις. Όταν αυτό συμβαίνει στη 1 ώρα διδασκαλίας, χάνεται εντελώς ο χρόνος αυτός και δεν μπορεί να ακολουθηθεί κανένα πρόγραμμα. Τα παιδιά ξεχνάνε αυτά που έχουν διδαχτεί όταν φτάνει η περίοδος σχολικών εορτών.

  • 5 Μαΐου 2020, 01:47 | Μιχαλοπούλου Φ.

    4 Μαΐου 2020, 17:42 | Ιωσήφ Π.Μ.Μόνιμος ΣύνδεσμοςΠροσυπογράφω στο σχόλιο του κ. Βιβλάκη, καθηγητή της Θεατρολογίας του Ε.Κ.Π.Α.
    Αλήθεια, ενώ όλα τα μαθήματα κάπως διευθετούνται με αυξομειώσεις ωρών/τάξη/εβδομάδα, αναρωτιέμαι εάν η παντελής απουσία της Θεατρικής παιδείας, αποτελεί κάποιου είδους απαγόρευση.Ποιος είναι ο ιθύνων νους, που σκέφτηκε «καλύτερα να λείψει η Θεατρική Αγωγή από τα παιδιά από τα 10 έως τα 15 τους χρόνια»; Με ποιο επιχείρημα ώστε να πείσει και να αποφασιστεί κάτι τέτοιο; Κι έκτοτε, οι παρόντες σχεδιαστές του νόμου τι έλαβαν σχετικά υπόψιν τους για τη διατήρηση μίας τέτοιας ιδέας;Το Θέατρο αποτελεί την ελάχιστη εκπροσώπηση όλων των παραστατικών τεχνών στο σχολείο, δηλαδή του Χορού και του Κινηματογράφου, οι οποίες τέχνες απουσιάζουν από την υποχρεωτική εκπαίδευση. Το Θέατρο είναι η μοναδική Τέχνη αναπαράστασης μέσω του ανθρώπινου σώματος στο σχολείο μέχρι τώρα και θα πρέπει να ενισχυθεί.

  • 5 Μαΐου 2020, 01:45 | Παναγιώτης Τίντας

    Με συγκίνηση διαβάζω τους σχολιασμούς ΟΛΩΝ των συναδέλφων Εκπ/κών Μουσικής!
    Συναινώ καρδία τε και πνεύματι πως οι ώρες του Μαθήματος της Μουσικής είναι
    χρόνος επενδεδυμένος ες αεί στην ψυχή των μαθητών !
    Για τούτη και μόνο την ψυχική καλλιέργεια των μελλοντικών ενεργών πολιτών σε όλους τους τομείς επαγγελμάτων,ώστε να επέρχεται η ποθητή ισορροπία ψυχής και πνέυματος, την οποία οι αρχαίοι Έλληνες τίμησαν πρωτίστως με την Τέχνη της Μουσικής,το μαθημα της Μουσικής είναι επιτακτικη ανάγκη να διδάσκεται με αυξημένες τις διδακτικές ώρες που αφορούν σε αυτό.
    Είναι τουλάχιστον ΑΠΕΡΙΣΚΕΠΤΟ,ότι ελαττώθηκε στις τρυφερές πρώτες τάξεις του Δημοτικού Σχολείου.
    Εύχομαι οι πόθοι και τα πιστεύω ΟΛΩΝ όσοι καταθέτουμε εδώ άποψη εκ βάθους καρδίας,να ηχήσουν τρυφερά σε ώτα που αρέσκονται σε μουσικές αλήθειες !!!

  • 5 Μαΐου 2020, 01:36 | Παράσχου Γιώργος

    Είναι υποβάθμιση του κλάδου ΠΕ79. 01 όταν υπάρχει μείωση των ωρών μουσικής. Τα παιδιά των μικρών σχολείων ειναι κάποιου κατώτερου Θεού και δεν εχουν δικαίωμα στο μάθημα της μουσικής.? Πρέπει να επανέλθει και η αύξηση των ωρών του μαθήματος Α κ Β τάξης. Καθώς και να υπάρξει νομοθεσία και για την ώρα της σχολικής χορωδίας στη πρωτοβάθμια όπως υπάρχει και το 2ωρο στη δευτετοβαθμια!χρονια απαίτηση του κλάδου!

  • Ο πρωταρχικός λειτουργικός ρόλος της μουσικής στην εκπαίδευση είναι αυτός που αφορά την συναισθηματική ανάπτυξη του παιδιού.Μία από τις μεγαλύτερες δυνάμεις
    της μουσικής είναι η ικανοποίηση των ατομικών,συναισθηματικών αναγκών του παιδιού.Τα παιδιά αντλούν και παίρνουν από την μουσική μια μοναδική ικανοποίηση και οι αισθηματικές εμπειρίες που αποκτούν μπορούν να ενισχύουν και να εμπλουτίζουν τη συναισθηματική τους ζωή, έτσι ώστε να είναι ικανά να
    ανταπεξέρχονται στις αυξανόμενες απαιτήσεις μιας υλιστικής κοινωνίας και να παραμένουν όμως ανθρώπινοι,καλλιεργημένοι και πολιτισμένοι σε μια ψηλή αίσθηση
    αυτοσεβασμού και εκτίμησης των συνανθρώπων τους.Η γλώσσα της μουσικής είναι ένας σημαντικός κώδικας της αφύπνισης της παιδικής ψυχής και σίγουρα το μάθημα
    της μουσικής στο δημοτικό σχολείο είναι πού σημαντικό.Η δική μου προσωπική πρόταση είναι: A’ και Β’ τάξη 2ώρες την εβδομάδα μάθημα μουσικής -Γ’, Δ’, Ε’,ΣΤ’ τάξη 1ώρα την εβδομάδα μάθημα μουσικής καθώς και 1ώρα μάθημα την εβδομάδα ορχήστρα orff καθώς και 1ώρα μάθημα την εβδομάδα δίφωνη χορωδία.
    Η Ψυχή σε ένα σχολείο είναι η Μουσική και όσο την καλλιεργούμε στα παιδιά η χαρά της ψυχής τους θα εμπλουτίζει και θα ανατροφοδοτεί και τα υπόλοιπα μαθήματα του σχολείου με μεγαλύτερο ενθουσιασμό και αυτοσυγκέντρωση για μάθηση.Τα παιδικά χαμόγελα θα είναι η σφραγίδα ότι η παιδική τους ψυχή αναπτύσσεται σε σωστό και υγιές σχολικό περιβάλλον.

  • 5 Μαΐου 2020, 01:23 | Σοφία Χρόνη

    Οι αυξημένες ανάγκες που έχουν οι μαθητές/τριες στη χρήση των ΤΠΕ δεν διασφαλίζονται με μια τεχνοκρατική προσέγγιση της εισαγωγής τους στην εκπαίδευση, αυξάνοντας την ώρα της Πληροφορικής στο σχολείο, αλλά με μια ολοκληρωμένη προσέγγιση της εισαγωγής των ΤΠΕ στην εκπαίδευση, που διασφαλίζεται μόνο με μια καθολική και οργανωμένη επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών στην εισαγωγή των ΤΠΕ στη μαθησιακή διαδικασία, σύμφωνα άλλωστε με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών, ώστε οι ΤΠΕ ως μέσο, να υποστηρίζουν τη μάθηση σε όλα τα αντικείμενα, προάγοντας παράλληλα και τις ψηφιακές δεξιότητες των μαθητών.
    Όσον αφορά στη διδασκαλία της Αγγλικής εις βάρους ενός βιωματικού μαθήματος στα ελληνικά όπως της Μελέτης Περιβάλλοντος, οι δασκάλες και οι δάσκαλοι στην Α΄ και Β΄ τάξη, γνωρίζουν πολύ καλά πόσο αναγκαία και απαραίτητη είναι η άμεση σύνδεση και η επέκταση του μαθήματος της Γλώσσας με το μάθημα της Μελέτης του Περιβάλλοντος, αφού όχι μόνο εισάγει τα παιδιά σε βασικότατους όρους ζωής που πρέπει να υιοθετήσουν από πολύ μικρή ηλικία αλλά και εμπεδώνει άμεσα και επεκτείνει την πρώτη οργανωμένη προσπάθεια των παιδιών να μιλήσουν, να διαβάσουν και να γράψουν στην Ελληνική Γλώσσα και μάλιστα με αυθεντικούς, βιωματικούς και ομαδοσυνεργατικούς τρόπους διδασκαλίας, οι οποίοι υπονομεύονται σοβαρά από τη μείωση των ωρών του μαθήματος σε αυτές τις τάξεις. Τα πρώτα θύματα, βεβαίως, θα είναι οι μαθητές που δεν αναπληρώνουν αυτή την αυθεντική και ζωτικής σημασίας εμπέδωση και επέκταση της ελληνικής γλώσσας από τις μειωμένου ή διαφορετικού κοινωνικοπολιτισμικού κεφαλαίου οικογένειές τους!

  • 5 Μαΐου 2020, 01:23 | Ράνια Ααρών

    Το ότι οι αρχαίοι ημών πρόγονοι ως βασικά μαθήματα θεωρούσαν την ανάγνωση, τη γραφή, την αρίθμηση, τη μουσική και τη γυμναστική θα έπρεπε να μας προβληματίσει… Αντ’ αυτού οι Νεοέλληνες, που κατά τ’ άλλα είναι περήφανοι για τον πολιτισμο τους, το πρωτεύον μάθημα της Μουσικής το θεωρούν δευτερεύον αφιερώνοντάς του μόνο μία ώρα σε κάθε τάξη! Θαυμάζουμε τα σκανδιναβικά εκπαιδευτικά προγράμματα που προσπαθούν να εκτυλίξουν τις ικανότητες και δεξιότητες του κάθε παιδιού κι από την άλλη το εκπαιδευτικό μας σύστημα επικεντρώνεται σε όλο και περισσότερη γνώση και πληροφόρηση άνευ ουσίας. Διδάσκοντας στα παιδιά μουσική τους μαθαίνουμε
    1)να γίνουν σωστοί ακροατές (όχι μόνο μουσικών έργων αλλά και της άποψης του διπλανού τους!)
    2)να χειροκροτούν την ορχήστρα ή τον ερμηνευτή, αφού τελειώσει την εκτελεσή του (συνεπώς τα εκπαιδεύουμε στον σεβασμό και στην υπομονή)
    3)να έρχονται σε επαφή με τον εσωτερικό τους κόσμο και να εκδηλώνουν τα αισθήματά τους (συμβάλλουμε συνεπώς στο να βγάλουμε στην κοινωνία μας ψυχικώς υγιή άτομα)
    4)να εκφράζονται καλλιτεχνικά -όχι απαραίτητα μέσω της μουσικής, αλλά και μέσω του θεάτρου, των εικαστικών, της λογοτεχνίας, του αθλητισμου (επενδύουμε λοιπόν στον πολιτισμό που είναι η βαριά βιομηχανία του τόπου μας)
    5)μαθηματικά!!! Γιατί η μουσική τέχνη κι επιστήμη είναι στενά συνυφασμένη με αυτή των μαθηματικών! Ο Πυθαγόρας είναι γνωστός όχι μόνο για το θεώρημά του αλλά και για το μονόχορδο!
    Θα τελειώσω με τις έρευνες που πιστοποιούν ότι η ακρόαση κλασικής μουσικής (ιδιαίτερα Μότσαρτ) κι ακόμα περισσότερο η εκτέλεση κάποιου οργάνου συμβάλλει στο να γίνει ένα παιδί ακόμα πιο έξυπνο και ισορροπημένο.Για όλα αυτά τα οφέλη δεν αξίζει λοιπόν να υπάρχει ένα δίωρο εβδομαδιαίως σε κάθε τάξη και να θεσμοθετηθεί και ώρα χορωδίας στο δημοτικό (όπως άλλωστε πολύ καλώς υπάρχει στο γυμνάσιο);;;

  • 5 Μαΐου 2020, 01:15 | Κατερίνα Γεροφώτη

    Η ενασχόληση με τη μουσική έχει αποδειχτεί επιστημονικά οτι μπορεί να έχει πολλαπλά οφέλη σε όλους τους τομείς ανάπτυξης. Αυτό είναι κάτι που από τα Αρχαϊα χρόνια εκτιμήθηκε και αξιοποιηθηκε. Η επίδραση στην ποιότητα ζωής των μαθητών αλλά και η ενίσχυση των υπολοίπων γνωστικων αντικειμένων μέσω αυτής. Ανάπτυξη φωνής, έκφραση συναισθημάτων και ιδεών, συνεργασία και αυτό ρύθμιση, ανακούφιση γαλήνη ή ενεργοποίηση. Τόσο σημαντική για την ανάπτυξη. Κι όμως η διαμόρφωση του σχολικού προγράμματος υποτιμά τη θέση της στη ζωή των μαθητών και των μελλοντικών ενηλίκων πολιτών. Copy paste δεν είμαστε όλοι ούτε τα παιδιά. Δώστε τους τη δυνατότητα να ανακαλυψουν τα ταλέντα τους, να εκφραστούν, να αναδειχτούν σε άλλους τομείς οι μαθητές που δυσκολευονται στο γνωσιοκεντρικο σχολείο και να βιώσουν την επιτυχία. Με μια ώρα την εβδομάδα μουσική, χωρίς σταθερή ώρα χορωδίας ή ορχήστρας στην Πρωτοβαθμια, σε αντίθεση με την δευτεροβαθμια, η υποτίμηση του αντικειμένου είναι δεδομένη,ενω αντίθετα αναμένουμε πολλά από αυτήν την ώρα. Εκμαθηση οργάνων, παραστάσεις, διαγωνισμούς σε ένα δημιουργικό σχολείο που όλοι θέλουμε. Πωωωωωως??? Με μια ώρα;;;;; και χωρίς τάξεις;;;; σχεδιασμός με βάση ένα δημιουργικό σχολείο που θέλουμε, δίωρο και ώρες για διαθεματικη συνεργασία ώστε η μουσική να μπορέσει να γίνει εργαλείο για όλους.

  • 5 Μαΐου 2020, 01:13 | Σοφία Χρόνη

    Όσον αφορά στη διδασκαλία της Αγγλικής εις βάρους ενός βιωματικού μαθήματος στα ελληνικά όπως της Μελέτης Περιβάλλοντος, οι δασκάλες και οι δάσκαλοι στην Α΄ και Β΄ τάξη, γνωρίζουν πολύ καλά πόσο αναγκαία και απαραίτητη είναι η άμεση σύνδεση και η επέκταση του μαθήματος της Γλώσσας με το μάθημα της Μελέτης του Περιβάλλοντος, αφού όχι μόνο εισάγει τα παιδιά σε βασικότατους όρους ζωής που πρέπει να υιοθετήσουν από πολύ μικρή ηλικία αλλά και εμπεδώνει άμεσα και επεκτείνει την πρώτη οργανωμένη προσπάθεια των παιδιών να μιλήσουν, να διαβάσουν και να γράψουν στην Ελληνική Γλώσσα και μάλιστα με αυθεντικούς, βιωματικούς και ομαδοσυνεργατικούς τρόπους διδασκαλίας, οι οποίοι υπονομεύονται σοβαρά από τη μείωση των ωρών του μαθήματος σε αυτές τις τάξεις. Τα πρώτα θύματα, βεβαίως, θα είναι οι μαθητές που δεν αναπληρώνουν αυτή την αυθεντική και ζωτικής σημασίας εμπέδωση και επέκταση της ελληνικής γλώσσας από τις μειωμένου ή διαφορετικού κοινωνικοπολιτισμικού κεφαλαίου οικογένειές τους!

  • 5 Μαΐου 2020, 01:00 | Αικατερινη Γεροφώτη

    ενασχόληση με τη μουσική έχει αποδειχτεί επιστημονικά οτι μπορεί να έχει πολλαπλά οφέλη σε όλους τους τομείς ανάπτυξης. Αυτό είναι κάτι που από τα Αρχαϊα χρόνια εκτιμήθηκε και αξιοποιηθηκε. Η επίδραση στην ποιότητα ζωής των μαθητών αλλά και η ενίσχυση των υπολοίπων γνωστικων αντικειμένων μέσω αυτής. Ανάπτυξη φωνής, έκφραση συναισθημάτων και ιδεών, συνεργασία και αυτό ρύθμιση, ανακούφιση γαλήνη ή ενεργοποίηση. Τόσο σημαντική για την ανάπτυξη. Κι όμως η διαμόρφωση του σχολικού προγράμματος υποτιμά τη θέση της στη ζωή των μαθητών και των μελλοντικών ενηλίκων πολιτών. Copy paste δεν είμαστε όλοι ούτε τα παιδιά. Δώστε τους τη δυνατότητα να ανακαλυψουμ τα ταλέντα τους, να εκφραστούν, να αναδειχτούν σε άλλους τομείς οι μαθητές που δυσκολευονται στο γνωσιοκεντρικο σχολείο και να βιώσουν την επιτυχία. ΗΜε μια ώρα την εβδομάδα μουσική, χωρίς σταθερή ώρα χορωδίας ή ορχήστρας στην Πρωτοβαθμια, σε αντίθεση με την δευτεροβαθμια, η υποτίμηση του αντικειμένου είναι δεδομένη,ενω αντίθετα αναμένουμε πολλά από αυτήν την ώρα. Εκμαθγσδη οργάνων, παραστάσεις, διαγωνισμούς σε ένα δημιουργικό σχολείο που όλοι θέλουμε. Πωωωωωως??? Με μια ώρα;;;;; και χωρίς τάξεις;;;; σχεδιασμός με βάση ένα δημιουργικό σχολείο που θέλουμε, δίωρο και ώρες για διαθεματικη συνεργασία ώστε η μουσική να μπορέσει να γίνει εργαλείο για όλους.

  • 5 Μαΐου 2020, 00:56 | Κορδάτου Βασιλική

    Συμφωνώ με τους προλαλησαντες. Απλούστατα, φανταστείτε ένα γλέντι, πανηγύρι, γιορτή χωρίς μουσική.Δεν υφίσταται.Το σχολείο είναι γιορτή μάθησης και καλλιέργεια ψυχής. Όταν ήσασταν παιδιά θέλατε να παίζετε.τι πιο ωραίο λοιπόν από τη βιωματική μάθηση; Αν θέλετε, δείτε τι πλούσιο αναλυτικό πρόγραμμα έχουμε και πώς ή πόσο καθείς μας, διαμέσου γνώσεων κ φαντασίας, έχει επεκτείνει τη μαθησιακή διαδικασία.
    Απαράδεκτη η β ανάθεση των μαθημάτων αισθητικής σε δασκάλους, που χρησιμοποιούν την ώρα για ζωγραφική και κάλυψη ύλης των μαθημάτων τους. Να μετακινηθούν όπως κ οι ειδικότητες σε άλλα σχολεία πχ σε μια ΣΤ τάξη, για κάλυψη ωραρίου.
    Τουλάχιστον για το σχολείο τοποθέτησης,θα ήταν λειτουργικό να μας δίνετε κάποια ώρα προετοιμασίας των σχολικών εορτών εντός διδακτικού ωραρίου. Κάθε χρόνο σε 4,5 σχολεία και όλοι να ζητούν γιορτές,ενώ γνωρίζουν τη νομοθεσία.δε μας πειράζει που στα κενά μας κάνουμε πρόβες αλλά είναι δυνατόν να προετοιμάσουμε γιορτή 2,3 βδομαδες πριν μόνο με 1ωρα διδακτική βδομαδιαια; Αλλιώς απαλλαξτε μας από τις γιορτές,αφού πρόκειται για εμπαιγμό.
    Παρακαλούμε όπως σε κάποιες τουλάχιστον τάξεις όπως Δ,Ε,ΣΤ το μάθημα της μουσικής να γίνει δίωρο. Έχουμε πολλά να δώσουμε.Αλλα αυτό θέλει χρόνο! Στηριξτε μας…

  • 5 Μαΐου 2020, 00:47 | Φανουρία Μαστέλλου

    Χριστός Ανέστη!!!
    Είμαι μια πολύτεκνη μητέρα, που έστειλε στο Δημοτικό τέσσερα παιδιά.
    Το μάθημα των θρησκευτικών και της ιστορίας είναι πολύ αδικημένα στο Ελληνικό Δημοτικό σχολείο. Καλό θα ήταν τα παιδιά του Δημοτικού, να μαθαίνουν καλά, τη Γλώσσα τους, την Ορθοδοξία τους, καθώς και την Ιστορία τους. Κάποια στιγμή μέσα στην τάξη του γιου μου, ένας μαθητής ρωτήθηκε από τη δασκάλα της Γλώσσας στη Γραμματική,πως κάνει ένα ρήμα στον αόριστο. Ο διπλανός του βλέποντάς τον να κομπιάζει, του ψιθύρισε στ’ αυτί: Simpe past,simple past!! Είναι δυνατόν τα παιδιά μας, να ξέρουν καλύτερα στις μικρες ηλικίες τον Αόριστο μιάς άλλης ξένης γλώσσας και όχι της δικής τους;
    Να σας αναφέρω, ακόμη, πως στο άρθρο 16 παρ. 2 του Συντάγματος αναφέρεται πως η παιδεία αποτελεί βασική αποστολή του Kράτους και έχει σκοπό την ηθική, πνευματική, επαγγελματική και φυσική αγωγή των Eλλήνων, την ανάπτυξη της εθνικής και θρησκευτικής συνείδησης και τη διάπλασή τους σε ελεύθερους και υπεύθυνους πολίτες. Που είναι η ανάπτυξη της θρησκευτικής συνειδήσεως που το σύνταγμα προτείνει; Γι’ αυτό καλό θα ήταν αντί να προσπαθούμε να βολέψουμε διάφορες ειδικότητες, να προσπαθούμε τουλάχιστον να είμαστε μέσα στα όρια του Συντάγματος.
    Η πρότασή μου είναι να δοθεί η δέουσα έμφαση στα Θρησκευτικά και η Ιστορία και η Νέα Ελληνική Γλώσσα, καθώς επίσης να μην μπουν τ’ Αγγλικά απ’ την Α΄και Β΄Δημοτικού. Να στερεωθούν τα παιδιά στη δική τους γλώσσα πρώτα και μετά να κοιτάξουμε για τις υπόλοιπες.
    Με εκτίμηση,
    Φανουρία Μαστέλλου (μια πολύτεκνη, που κουβαλάει πολλές ψήφους πίσω της)

  • 5 Μαΐου 2020, 00:39 | Τασιούλα Παναγιώτα

    Χωρίς τέχνη και αθλητισμό είναι αδύνατο να βγούνε ισορροπημένοι άνθρωποι η επόμενη γενιά. Η επαφή με τη φύση απουσιάζει παντελώς από τη ζωή μας, ας κάνουμε τουλάχιστον τα σχολεία μας χώρους έκφρασης, δημιουργίας, πολιτισμού και εκτόνωσης της ψυχής και του σώματος, γιατί μόνο έτσι έχουμε ελπίδες να έχουμε υγιείς και χαρούμενους ανθρώπους-πολίτες της αυριανής κοινωνίας. 2ωρο σε όλες τις τάξεις για το μάθημα της μουσικής συν 2ωρο συνόλου (φωνητικού-οργανικού). Ομοίως να αντιμετωπιστούν και τα μαθήματα του Θεάτρου, και της φυσικής αγωγής (εδώ το 3ωρο θα ήταν ιδανικό).
    Με εκτίμηση

  • 5 Μαΐου 2020, 00:37 | ΖΟΥΜΠΟΥΛΙΑ ΣΠΥΡΟΠΟΥΛΟΥ

    Το μονόωρο μάθημα αποδυνάμωσε το μάθημα και το έκανε πολλές φορές ανύπαρκτο μέσα στην σχολική καθημερινότητα μια και πολλά τμήματα τυχαίνει να λείπουν σε σχολική εκδρομή ή να έχουν πρόβα γιορτής.Εκτός αυτού έχοντας μονοωρο μάθημα ο εκπαιδευτικός μουσικής αδυνατεί να αναπτύξει πολλές δράσεις με τους μαθητές του, να τους γνωρίσει καλύτερα και να δοθεί η ευκαιρία στα παιδιά μέσω του μαθήματος που κατά βάση είναι δημιουργικό να αναπτύξει και να επιδείξει ικανότητες ξεδιπλώνοντας την έκφραση του, να αναπτύξει την φαντασία του. Η μουσική είναι το μοναδικό διδακτικό αντικείμενο που μπορεί να υποστηρίξει διαθεματικά και να υποβοηθήσει το σύνολο των μαθητών στην κατανόηση και κατάκτηση της γνώσης των άλλων μαθημάτων και έχει πολλά ακόμα οφέλη για το παιδί.Απαραίτητη όπως και στο γυμνάσιο η καθιέρωση χορωδίας.θα πρέπει από την Γ ταξη και μετα το μαθημα να γίνει δίωρο. Μέσα σε μια ώρα τι να πρωτοκάνει ο εκπ/κός; να κάνει το αναλυτικό πρόγραμμα; να κάνει πρόβα για τις σχολικές γιορτές; να ασχοληθεί με προγράμματα πολιτιστικά ή αγωγής υγείας;

  • 5 Μαΐου 2020, 00:35 | Χάρης Γιαννόπουλος

    Τα οφέλη της μουσικής εκπαίδευσης στις παιδικές ηλικίες είναι γνωστά. Αυτό που ίσως δεν είναι γνωστό είναι ο χρόνος που χρειάζεται ο εκπαιδευτικός να προσφέρει τη γνώση και οι μαθητές όχι απλά να κατανοήσουν αλλά και να εφαρμόσουν αυτό που έμαθαν. Καθώς η θεωρία γίνεται πράξη η γνώση δεν παραμένει στείρα, αλλά παίρνει μορφή και οι μαθητές μπορούν να γενικεύσουν τη γνώση αυτή. Η διαδικασία αυτή απαιτεί χρόνο και προφανώς η 1 ώρα σε κάθε τμήμα δεν είναι επαρκής ώστε να επιτευχθεί αυτός ο στόχος. Για το λόγο αυτό πιστεύω ότι οι ώρες της μουσικής πρέπει να αυξηθούν και ιδιαίτερα στο Δημοτικό όπου και οι μαθητές λαμβάνουν τα πρώτα τους ερεθίσματα.

  • 5 Μαΐου 2020, 00:33 | Διαμάντω Κολλάρου

    Η μουσική ενασχόληση των παιδιών πρέπει να αρχίζει απο μικρή ηλικία,γιατί βοηθά στην ψυχολογική,συναισθηματική και κοινωνική τους ανάπτυξη. Έτσι ,προτείνω το μάθημα της Μουσικής,να διδάσκεται αποκλειστικά απο εκπαιδευτικούς ειδικότητας Μουσικής,σε κατάλληλες εξοπλισμένες αίθουσες.
    Προνήπιο και νηπιαγωγείο και Δημοτικό: 2 ώρες την εβδομάδα ,2 ώρες χορωδία για το Δημοτικό,2ώρες μουσικές κατασκευές.
    Γυμνάσιο και Λύκειο: 2 ώρες την εβδομάδα,2 ώρες χορωδία
    Ίδρυση Μουσικού Δημοτικού σχολείου
    Εισαγωγή στα ΑΕΙ Μουσικής χωρίς εξετάσεις μαθητών που αρίστευσαν σε Πανελλήνιους και Διεθνείς μουσικούς διαγωνισμούς.
    Ευελπιστούμε ότι το Υπουργείο θα αποκαταστήσει την υποβάθμιση του μαθήματος και θα του δώσουν τι θέση που του αξίζει μέσα στο ωρολόγιο πρόγραμμα σπουδών προς όφελος των μαθητών.

  • 5 Μαΐου 2020, 00:29 | Βαγγελης

    ΤΟ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΣΕΣ ΩΡΕΣ ΜΟΥΣΙΚΗ,ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΑΓΩΓΗ Κ ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ ΤΟ ΘΕΩΡΩ ΥΠΕΡΒΟΛΗ…
    ΔΕ ΛΕΩ ΝΑ ΜΗΝ ΚΑΝΟΥΝ ΑΛΛΑ ΟΧΙ Κ ΤΟΣΕΣ ΠΟΛΛΕΣ…
    ΘΑ ΠΡΟΤΙΜΟΥΣΑ Κ ΘΑ ΠΡΟΤΕΙΝΑ ΝΑ ΜΠΕΙ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΟΠΩΣ ΕΙΝΑΙ ΣΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΠΡΟΣΑΡΜΟΣΜΕΝΟ ΦΥΣΙΚΑ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ.
    ΠΡΑΚΤΙΚΟ ΜΑΘΗΜΑ ΠΟΥ ΒΟΗΘΑΕΙ ΣΕ ΟΛΑ ΤΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ Κ ΕΝ ΜΕΡΗ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ Κ ΜΕΡΗ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΩ ΤΗΝ ΜΕΙΩΣΗ ΤΟΥΣ.

  • 5 Μαΐου 2020, 00:20 | Βιολετα

    Να επανέλθει το μάθημα της Θεατρικής Αγωγής στην Ε’& ΣΤ’ταξη και να αυξηθεί στις μικρότερες τάξεις,επίσης να μπει και στη β βαθμια περισσότερες ωρες.Ας μην ξεχνάμε το θέατρο στην αρχαιότητα αποτελούσε το σχολείο.

  • 5 Μαΐου 2020, 00:20 | Ιωάννα Β.

    Η αισθητική αγωγή για άλλη μια φορά εκτός… To Steam που ενισχύεται σε όλες τις προηγμένες χώρες που είναι?? Καμία σωστή κατεύθυνση από την πολιτεία στην εκπαίδευση.. Καμια μελέτη, καμία σωστή προοπτική, καμία επαφή με την πραγματικότητα του σχολείου.. Με τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες τι γίνεται?? Οι τέχνες, που διδάσκουν τα πάντα, γιατί τόσο υποβαθμισμενες?? Είναι το καλύτερο σχολείο, είναι διδακτικές, γιατί για άλλη μια φορά τόσο παραμελημένες?

  • 5 Μαΐου 2020, 00:19 | Χρυσάνθη Ζεπάτου

    Γιατί ενίσχυση της Μουσικής; Η ΚΡΙΣΗ της ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ ανέδειξε αναμφισβήτητα τον ΠΡΩΤΑΡΧΙΚΟ ρόλο της Μουσικής στη ζωή του ανθρώπου. Είδαμε σε εικόνες και βίντεο που έκαναν το γύρο του κόσμου, ότι οι άνθρωποι για να στηριχθούν ψυχολογικά σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο στράφηκαν ενστικτωδώς στη μουσική και το ΜΟΥΣΙΚΟ τους ΒΙΩΜΑ. Η Μουσική λοιπόν δεν είναι απλά ένα μάθημα που ωφελεί το παιδί στα διάφορα στάδια ανάπτυξής του: η ίδια η μουσική είναι μάθημα ΖΩΗΣ! Για το δε παιδί, είναι η ίδια η ζωή. Σκεφτείτε μόνο πως ο πρώτος λόγος του παιδιού, πριν μιλήσει είναι τραγουδιστικός λόγος! Επειδή λοιπόν τα επόμενα χρόνια προβλέπονται δυσοίωνα, θα πρέπει να στρέψουμε την πρωτοβάθμια εκπαίδευση στην ενδυνάμωση των παιδιών μέσα από τη συμμετοχή τους σε συλλογικές μουσικές δράσεις στο σχολείο, π.χ. χορωδία και μουσικά σύνολα (με όργανα Orff κ.ά.) οι οποίες θα μπορούσαν να πραγματοποιούνται μία ώρα εβδομαδιαία στο πλαίσιο της Ευέλικτης Ζώνης από τον εκπαιδευτικό Μουσικής. Είναι πλέον ζήτημα που αφορά την ψυχική υγεία και ισορροπία των παιδιών. Η πρώιμη συσσώρευση γνώσεων με την αύξηση ωρών αντίστοιχων μαθημάτων μόνο επιπλέον πίεση θα επιφέρει στους μικρούς μαθητές στο ελληνικό σχολείο, δεδομένου ότι είναι ήδη υπερφορτωμένοι- δεν θέλω να κάνω σύγκριση με Φιλανδία- κι επιπλέον αύξηση των ωρών εξωσχολικών μαθημάτων κι αντίστοιχα του κόστους για τους γονείς…

  • 5 Μαΐου 2020, 00:14 | Ευθαλία Λεοντιέφ

    Η μουσική στο δημοτικό σχολείο δεν έχει την θέση που της αξίζει. Η μία διδακτική ώρα την εβδομάδα δεν αρκεί σε καμία περίπτωση. Είναι σημαντική γιατί αναπτυσσει δεξιότητες όπως και οι υπόλοιπες τέχνες. Ας μας εξηγήσει κάποιος γιατί τα εικαστικά στις δύο πρώτες τάξεις είναι δύο ώρες ενώ η μουσική και η θεατρική αγωγή μια; Η μελέτη είναι τρεις και τα θρησκευτικά δύο; Ας αφαιρεθούν από αυτά τα μαθήματα ώρες. Υπάρχει τρόπος. Πρέπει να σκεφθούμε το συμφέρον των παιδιών. Να δοθεί ηστην μουσική ή αξία που της αρμόζει και να διδάσκεται αποκλειστικά και μόνο από τον ειδικό εκπαιδευτικό της μουσικής.

  • 5 Μαΐου 2020, 00:12 | Μαρια

    Το μαθημα της θεατρικης αγωγης, τα εικαστικα κ η μουσικη θα επρεπε να διδασκονται τουλαχιστον 3 φορες την εβδομαδα το καθενα. Τι πιο ευκολο απο το να περνας τις γνωσεις μεσα απο την τεχνη…

  • 5 Μαΐου 2020, 00:06 | Μαρία B.

    Η καλλιτεχνική παιδεία είναι απαραίτητη σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης. Είναι γνωστές οι θετικές επιδράσεις που έχει στην διαμόρφωσή των παιδιών. Έτσι, χρειάζεται αύξηση των ωρών των μαθημάτων αυτών σε κάθε περίπτωση και όχι μείωση. Ιδιαίτερα τα μικρότερα παιδιά που αναπτύσσουν λεπτές δεξιότητες, έχουν μεγάλη ανάγκη έκφρασης. Τόσο η θεατρολογία όσο και η μουσική και τα εικαστικά. Ας ενισχύσουμε την παιδεία μας.

  • 5 Μαΐου 2020, 00:05 | Βίκυ Ζεπάτου

    Να αποκατασταθεί η Μουσική στο Δημοτικό και να γίνει δίωρο διότι:
    -υπάρχει ευρύ πεδίο ερευνών (εκπαιδευτικών, ιατρικών, νευροεπιστημών, κοινωνικών, ψυχολογικών κ.ά.) που τεκμηριώνουν τα πολλαπλά οφέλη της μουσικής και της σχολικής μουσικής επιστήμης για το άτομο και την κοινωνία
    -η μουσικός πολιτισμός της Ελλάδας εγκολπώνει τόσο τη Δυτική, συγκερασμένη μουσική όσο την παραδοσιακή βυζαντινή και δημοτική μουσική για τις οποίες πρέπει να διατίθεται επαρκής διδακτικός χρόνος για ουσιαστική προσέγγιση από τους μαθητές,
    -το σχολικό μάθημα της μουσικής συμβάλλει στην κοινωνική συνοχή και ανάπτυξη αλληλεγγύης, ιδιαίτερα π.χ. σε ευπαθείς ομάδες, τη συμπερίληψη παιδιά προσφύγων, στην καταοπλέμηση του σχολικού εκφοβισμού,
    -το μάθημα της Μουσικής αναπτύσσει μουσικές δεξιότητες και εκφραστικές ικανότητες που ενισχύουν την αυτοπεποίθηση, την υγεία και το ανοσοποιητικό σύστημα των μαθητών,
    -οι μουσικές γνώσεις και δεξιότητες είναι περιζήτητες σε ευρύ φάσμα διεπιστημονικών τομέων και επαγγελματικών κλάδων και συχνά πανεπιστήμια, π.χ. το MIT, απονέμουν πτυχία διπλής ειδίκευσης με τη μουσική ως μία από τις δύο ειδικεύσεις
    – τα ισχύοντα προγράμματα σπουδών συνάδουν και υποστηρίζουν το δίωρο μάθημα μουσικής στο Δημοτικό
    -υπάρχει μόνιμη στελέχωση σε εκπαιδευτικούς ΠΕ 79.01 στην Α΄/θμια εκπ/ση αριθμητικά περισσότερη απ’ότι στις άλλες ειδικότητες των άλλων κλάδων του μαθήματος Αισθητικής Αγωγής

  • 5 Μαΐου 2020, 00:05 | Αγαθή Τέλη

    H γνωριμία με την Τέχνη στο σχολείο συμβάλει στην καλλιέργεια μιας ανθρωπιστικής αλλά και αισθητικής παιδείας στους μαθητές, γεφυρώνοντας το χάσμα ανάμεσα στον κόσμο της στείρας πληροφόρησης και τεχνολογίας και στον κόσμο του Πολιτισμού και μιας ποιοτικής μετεξέλιξης της κοινωνίας.
    Προτείνω την επαναφορά του μαθήματος της θεατρικής Αγωγής στην Ε´και Στ´καθώς και την αύξηση των ωρών σε όλες της τάξεις του Δημοτικού.
    Μελετώντας το θέατρο , μελετάμε τη ζωή.
    Οι μαθητές έχουν ανάγκη να εκφράσουν φόβους, όνειρα, σκέψεις και συναισθήματα, να προβληματιστούν , να αναζητήσουν το αληθινό και την ουσία. Να δημιουργήσουν και να μας εμπνεύσουν.

  • 5 Μαΐου 2020, 00:04 | Ειρήνη Κασιμάτη

    Είναι πλέον επιστημονικά αποδεδειγμένο ότι τα παιδιά μέσω του βιώματος μαθαίνει καλύτερα και πιο ουσιαστικά! Η Αισθητική αγωγή καλλιεργει, και ενθαρρύνει το παιδί να εκφραστεί. Το βοηθάει να γίνει ευαισθητοποιημένος πολίτης σωστός παρατηρητής και αποτελεσματικός ταυτόχρονα. Απευθύνεται στα πολλαπλά είδη ευφυΐας του παιδιου και σέβεται την μοναδικότητα του. Δεν είναι οξύμωρο να μπαίνουν λοιπόν οι τέχνες στη διδασκαλία όλων των μαθημάτων και να μειώνονται οι ώρες της Αισθητικής αγωγής

  • 4 Μαΐου 2020, 23:52 | Αργύριος Κόκορης

    ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΥΡΙΟΙ!!!

    – Αύξηση των ωρών διδασκαλίας σε 2

    – Θεσμοθέτηση των ωρών για την διδασκαλία χορωδίας-ορχήστρας, προετοιμασία σχολικών γιορτών και λοιπές δράσεις, όπως συμμετοχή σε σχολικούς πανελλήνιους ή διεθνείς διαγωνισμούς.

    Είναι πάρα πολύ σημαντικό! Η παιδαγωγική αξία της Μουσικής είναι αυταπόδεικτη, και προσβάλλουμε τόσο το μάθημα, όσο και τη νοημοσύνη των παιδιών που μας βλέπουν μια φορά της εβδομάδα (αν φυσικά δε χαθεί η ώρα του τμήματος/τάξης για κάποιο λόγο – οπότε ξανά τη επόμενη βδομάδα πάλι!).

  • 4 Μαΐου 2020, 23:46 | Ελευθέριος Πασσιάς

    κι εγώ με το ότι το μάθημα της μουσικής πρέπει να αυξηθεί στο πρόγραμμα φοίτησης. Τα οφέλη είναι πολλά για τους μαθητές μιας και καλλιεργεί τη φαντασία, τον αυτοσχεδιασμό, τη συνεργασία, τη συννενοηση.

  • 4 Μαΐου 2020, 23:46 | Ναταλία Ρασούλη

    Στη χώρα του Πολιτισμού, στην χώρα που πίστεψε ότι ο πραγματικά μορφωμένος άνθρωπος είναι ο μουσικός άνθρωπος, στη χώρα που η Τέχνη άνθισε και σκόρπισε φως, είναι το λιγότερο φτώχεια τα μαθήματα της τέχνης στα σχολεία να τα ψάχνεις με το μεγεθυντικό φακό και να πραγματοποιούνται σαν μια μικρή διασκέδαση και ψυχαγωγία.
    Οι τέχνες είναι εκείνες που ενεργοποιούν και αναπτύσσουν τον ανθρώπινο εγκέφαλο, αναπτύσσουν ήθος με την αρχαία του έννοια ως χαρακτήρα, αλλά και με την σημερινή. Αναπτύσσουν δεξιότητες, βάθος, διαύγεια, κατανόηση του κόσμου που μας περιβάλλει διότι η τέχνη αφουγκράζεται.
    Αναπτύσσουν τις αισθήσεις, την αντίληψη και το εύρος αυτής.
    Μια χώρα που θέλει πραγματικά μορφωμένους ανθρώπους, αλλά και θέλει να παίξει ένα ρόλο πρωταγωνιστικό στην παγκόσμια σκηνή, πρέπει να δώσει μεγάλη βαρύτητα στην τέχνη. Η μουσική, ο χορός, το θέατρο, η αγγειοπλαστική, η ζωγραφική, η γλυπτική, είναι τα πιο σίγουρα μέσα για έναν λαό με αυτοεκτίμηση, αλλά και κατανόηση για τον πολιτισμό των άλλων.
    Ένας λαός χωρίς Πολιτισμό με την θέση που του πρέπει και όχι σαν απλό σκότωμα ώρας, είναι ένας λαός που θα πατώνει πάντα σε κάθε εξέλιξη του παγκόσμιου γίγνεσθαι και θα είναι ο μόνιμος κομπάρσος τρέχοντας στο τέλος να προλάβει τις αλλαγές των προηγμένων χωρών.

  • 4 Μαΐου 2020, 23:43 | Μουσικός

    Προτείνω 2 διδακτικές ώρες ανά εβδομάδα Μουσικής Αγωγής στο Δημοτικό Σχολείο για κάθε τάξη:
    1 διδακτική ώρα: Μουσική (ως έχει σήμερα, όμως χωρίς την Ωδική και το εργαστήρι της Σχολικής Χορωδίας)
    + 1 διδακτική ώρα: Ωδική (όπως υπήρχε παλαιότερα στο πρόγραμμα των σχολείων και καταργήθηκε): ακρόαση τραγουδιών κι εκμάθηση τραγουδιών στο πλαίσιο του τμήματος/τάξης. Επιπλέον να επανέλθει ο θεσμός των Προπαρασκευαστικών Μαθημάτων Μουσικής προετοιμασίας για τα Μουσικά Σχολεία με επιλογή εκμάθησης μουσικών οργάνων στις Γ-ΣΤ τάξεις.

  • 4 Μαΐου 2020, 23:42 | Σοφία Α.

    Έχετε παραβλέψει να αναφέρετε στα γνωστικά αντικείμενα που θα διδάσκονται τα Εικαστικά τη Μουσική και τη Θεατρική αγωγή, δηλαδή όλη την Αισθητική Αγωγή.
    Θα έπρεπε φυσικά να αναφέρεται και από ποιες ειδικότητες θα διδάσκεται κάθε γνωστικό αντικείμενο.
    Κανένα από τα μαθήματα στο δημοτικό σχολείο δεν πρέπει να είναι μονόωρο, από άποψη τήρησης της παιδαγωγικής συνέχειας ενός μαθήματος.
    Στο μάθημα μουσικής ειδικότερα οι στόχοι του δεν ανταποκρίνονται στα χρονοδιαγράμματα διδασκαλίας της μίας ώρας ανά εβδομάδα, δεν έχετε παρά να συμβουλευθείτε τα προγράμματα σπουδών και να αθροίσετε τις αναφερόμενες ώρες διδασκαλίας, ή να ρωτήσετε σε ποιο βαθμό επιτυγχάνονται οι αναφερόμενοι σε αυτό στόχοι.
    Ας παύσει να αντιμετωπίζεται τάχα ως προαιρετικής επίτευξης ένα μάθημα τόσο καίριο για την διαμόρφωση προσωπικότητας και πολιτιστικής ταυτότητας που κάθε άλλο παρά σε προνομιούχους θα έπρεπε να απευθύνεται…

  • 4 Μαΐου 2020, 23:39 | Σακης Β

    Πιστευω ότι οι ώρες του μαθήματος της θεατρικής αγωγής δε θα ήταν ωφέλιμο να μειωθούν για τους παρακάτω λογους

    α)Οι σχετικοί δάσκαλοι ειναι λιγοι αριθμητικα
    β) Σε πολλά σχολεία δεν διδάσκεται
    γ) Προσφέρει ποικίλα ωφέλη για τα παιδιά όπως η εκτίμηση για τη κουλτούρα,η φαντασία, προάγει αξίες μέσα από τη τέχνη, δημιουργικότητα, κοινωνικότητα, ενισχύει σχετικές δεξιότητες όπως η απομνημόνευση κ.α.

    Ένα εξαιρετικό αρθρο μπορείτε να δείτε στον παρακάτω συνδεσμο

    http://theodoregrammatas.com/el/%CE%B7-%CE%B8%CE%B5%CE%B1%CF%84%CF%81%CE%B9%CE%BA%CE%B7-%CE%B1%CE%B3%CF%89%CE%B3%CE%B7-%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CF%80%CF%81%CF%89%CF%84%CE%BF%CE%B2%CE%B1%CE%B8%CE%BC%CE%B9%CE%B1-%CE%BA%CE%B1%CE%B9/

  • 4 Μαΐου 2020, 23:38 | Θεοδώρα

    Πριν από αρκετά χρόνια μια ομάδα νέων εκπαιδευτικών μουσικής ερωτηθήκαμε «γιατί να πρέπει να υπάρχει η μουσική στο σχολείο». Οι απαντήσεις που δώσαμε ήταν αμέτρητες και δεν ξέραμε ποια ήταν η πιο σωστή.
    Η απάντηση της εκπαιδεύτριας μας ήταν πως, η μουσική είναι απαραίτητη! Τόσο απλά όμως και τόσο εύστοχα!
    Αναρίθμητες είναι και οι έρευνες που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια σε προηγμένα κράτη για τη σημασία του μαθήματος της μουσικής στην ψυχοσύνθεση και τη ανάπτυξη της νοημοσύνης (και όχι μόνο) των παιδιών.
    Και εμείς συνεχίζουμε υποβιβάζουμε το μάθημα της Μουσικής στο Δημόσιο Σχολείο θεωρώντας το απαραίτητο μόνο για να ξεκουράζει τους μαθητές από τα υπόλοιπα μαθήματα ή/και για να προετοιμάζει τις εθνικές εορτές……….
    Μακάρι να αλλάξουμε στάση και να δώσουμε έναν καλύτερο κόσμο στους αυριανούς ενήλικες.
    Δίωρο μάθημα μουσικής σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού Σχολείου!

  • 4 Μαΐου 2020, 23:37 | Ιωαννα

    Δυστυχώς η μουσική μειώθηκε. Εχει σημειωθεί ότι βοηθάει σε πολλους τομείς. Επισης, ακομα και στην ευέλικτη ζωνη, δεν γινεται καμια προσπαθεια για καποιο θεμα συζήτησης. Μπορουσε να υπαρχει απο οδικη συμπεριφορά, περισσότερη πληροφορικη, εως και σεξουαλιλη αγωγη και αντισυλληψη

  • 4 Μαΐου 2020, 23:36 | ΛΗΔΑ Κ.

    Πιστεύω πως το μάθημα της Θεατρικής Αγωγής πρέπει να επανέλθει στην Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού. Αποτελεί πυλώνα της τέχνης στο σχολείο. Οι σχολικές γιορτές βασίζονται πάνω του και είναι ένα μάθημα που δίνει τη δυνατότητα στους μαθητές να αναπτύξουν δεξιότητες που τους βοηθούν τόσο στην σχολική κοινότητα όσο και στην ίδια την κοινωνία. Επίσης είναι ένα μάθημα που τα παιδιά αγαπάνε πολύ και πραγματικά τους έχει στοιχίσει που δεν συνεχίζεται στην Ε’ και ΣΤ’. Τέλος πιστεύω πως θα μπορούσαν να προστεθούν και κάποιες επιπλέον ώρες, οι οποίες θα ήταν εξολοκλήρου αφιερωμένες στην προετοιμασία και την πρόβα των σχολικών γιορτών.

  • 4 Μαΐου 2020, 23:35 | Αγαθή Τέλη

    Η γνωριμία με την Τέχνη στο σχολείο συμβάλλει στην καλλιέργεια μιας ανθρωπιστικής αλλά και αισθητικής παιδείας στους μαθητές , γεφυρώνοντας το χάσμα ανάμεσα στον κόσμο της στείρας πληροφόρησης και τεχνολογίας και στον κόσμο του Πολιτισμού και μιας πολιτικής μετεξέλιξης της κοινωνίας.
    Προτείνω το μάθημα της θεατρικής Αγωγής να επιστρέψει στην Έ και Στ´ καθώς και να αυξηθούν οι ώρες σε όλες τις τάξεις . Κανένα μάθημα δεν λειτουργεί ως μονόωρο.
    Μελετώντας το θέατρο , μελετάμε τη ζωή!
    Οι μαθητές έχουν ανάγκη , να εκφράσουν φόβους , αγωνίες , συναισθήματα, όνειρα , έμπνευση και δημιουργία .

  • 4 Μαΐου 2020, 23:31 | Ειρήνη Μ.

    Δώστε χώρο στα παιδιά να εκφραστούν! Άμεση αύξηση ωρών σε Εικαστικά, Μουσική και Θεατρική Αγωγή σε όλες τις βαθμίδες!

  • 4 Μαΐου 2020, 23:31 | Αναστασία

    Η εξαίρεση του μαθήματος της Θεατρικής Αγωγής από τις δυο τελευταίες τάξεις του δημοτικού (Ε΄και ΣΤ΄) δεν είναι παιδαγωγικά ορθή. Το μάθημα αφαιρέθηκε αυθαίρετα. Δυσκολευόμαστε πολύ να απαντήσουμε στα παιδιά όταν μας ρωτούν γιατί δεν κάνουν θεατρική αγωγή όπως οι υπόλοιπες τάξεις του σχολείου. Η είσοδος των παιδιών στην εφηβεία δημιουργεί ακόμα μεγαλύτερη ανάγκη για επαφή με το μάθημα του θεάτρου. Τους βοηθάει τόσο στον αυτοπροσδιορισμό τους όσο και στη σχέση τους με την υπόλοιπη κοινότητα του σχολείου. Μέσα από την παιδαγωγική του θεάτρου το παιδί καλλιεργεί δεξιότητες που το βοηθούν να συνενώσει και να συνθέσει τις γνωστικές του κατακτήσεις. Μέσα από την επαφή με το μάθημα το παιδί γίνεται δημιουργικό και αυτό – εκπληρώνεται. Μαθαίνει να καλλιεργεί την αυτοεκτίμηση του. Είναι λοιπόν επιτακτική η ανάγκη επαναφοράς του μαθήματος της Θεατρικής Αγωγής στις δυο μεγάλες τάξεις του Δημοτικού.

  • 4 Μαΐου 2020, 23:28 | Βασιλική Ζεπάτου

    Πρέπει να ενισχυθεί το μάθημα της Μουσικής στο δημοτικό και να αποκατασταθεί το δίωρο σε όλες τις τάξεις διότι:
    α) υπάρχει ευρύ πεδίο ερευνών (εκπαιδευτικών, ιατρικών, νευροεπιστημών, ψυχολογίας, κοινωνικών κ.ά.) που τεκμηριώνουν τα πολλαπλά οφέλη της μουσικής και της σχολικής μουσικής εκπαίδευσης για τον άνθρωπο και την κοινωνία
    β) το μάθημα της μουσικής δημιουργεί κοινωνική συνοχή και αλληλεγγύη, π.χ. σε ευπαθείς ομάδες, συμπερίληψη παιδιών προσφύγων, καταπολέμηση σχολικού εκφοβισμού κ.ά.
    γ) αναπτύσσει μουσικές δεξιότητες και εκφραστικές ικανότητες που ενισχύουν την υγεία, την αυτοπεποίθηση και το ανοσιοποιητικό σύστημα του ατόμου και τις κοινωνικές και επικοινωνιακές του δεξιότητες,
    δ) οι μουσικές γνώσεις και δεξιότητες είναι περιζήτητες σε πολλούς τομείς διεπιστημονικής εργασίας. Σε πολλά πανεπιστήμια (π.χ. MIT) απονέμονται πτυχία διπλής ειδίκευσης που περιλαμβάνουν τη μουσική ως μία εκ των δύο
    ε) τα ισχύοντα προγράμματα σπουδών συνάδουν με την ύπαρξη δίωρου μουσικής
    στ) υπάρχει μόνιμη στελέχωση σε εκπαιδευτικούς ΠΕ 79.01 στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

  • 4 Μαΐου 2020, 23:25 | Σοφία Λεβαντή

    Το μάθημα της Μουσικής, βασικός άξονας της πνευματικης, ψυχικης και κοινωνικής ανάπτυξης των μαθητών και μαθητριών προτείνω να διαμορφωθεί ως προς το ωρολόγιο πρόγραμμα :

    Προσχολική αγωγη, Α και Β Δημοτικου: 2 ώρες μουσικοκινητικη αγωγή, 2 ώρες μουσικές κατασκευές, 2 ωρες τραγούδι εβδομαδιαίως.

    Γ, Δ, Ε, ΣΤ: 2 ώρες χορωδία, 2 ώρες μουσικά συνολα, 2 ώρες μουσική εκτίμηση.

    Α, Β, Γ Γυμνασίου: 3 ώρες χορωδία, 2 ώρες μουσικά σύνολα, 1 ώρα μουσική θεωρία

    Α, Β, Γ Λυκείου: 2 ώρες χορωδία, 2 ώρες μουσικά σύνολα, 2 ώρες θεωρητικα

    Εξοπλισμός των σχολείων με αιθουσα μουσικης, μουσικά όργανα.

    Διορισμοί μουσικών σε όλες τις βαθμίδες.

    Ίδρυση περισσότερων Μουσικών Σχολείων.

    Εισαγωγή στα ΑΕΙ Μουσικής χωρίς εξετάσεις μαθητών και μαθητριών που αρίστευσαν σε Πανελλήνιους και Διεθνείς μουσικούς διαγωνισμούς.

  • 4 Μαΐου 2020, 23:24 | Κατερίνα Θεοδωράτου

    Ένα υπουργείο Παιδείας που καθιερώνει μονόωρη Θεατρική Αγωγή μόλις στις τέσσερις πρώτες τάξεις του Δημοτικού Σχολείου καταργώντας την στις Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεις, δίνει σαφές στίγμα της στάσης του απέναντι στο θέατρο, στη χώρα που κατά τα λοιπά διατείνεται ότι το «γέννησε»: Απλώς το απαξιώνει, ευτελίζοντάς το σε παιχνίδι «για τα μικρά παιδιά», που μεγαλώνοντας έχουν με «σοβαρότερα μαθήματα» να ασχοληθούν. Κι όμως, η θεατρική αγωγή μπορεί να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού, ειδικά στην προεφηβεία, όπου καλείται να επαναπροσδιορίσει τον εαυτό του μέσα από την κοινωνικοποίηση. Το θέατρο συντελεί καθοριστικά σε αυτή την ψυχοκοινωνική φάση, σε μια ομαλή μετάβαση στην εφηβεία, τονώνοντας την αυτοπεποίθηση του παιδιού και το αίσθημα προσωπικής ολοκλήρωσης, εξοικειώνοντάς το με το σώμα του, μετριάζοντας τη βασανιστική συστολή αυτής της ηλικίας, ασκώντας το στην ομαδικότητα και την αποδοχή του άλλου και αποτρέποντας έτσι νοσηρά φαινόμενα όπως ο ρατσισμός και το bullying…
    Εύχομαι να αναθεωρήσει το Υπουργείο την πάγια, δυστυχώς, υποβάθμιση της Θεατρικής Αγωγής στη θέση του φτωχού συγγενούς στο αναλυτικό πρόγραμμα των σχολείων. Εύχομαι και προσδοκώ να αξιοποιηθεί επιτέλους το Θέατρο ως πολύτιμο παιδαγωγικό εργαλείο, όχι μόνο για την αισθητική, αλλά, κυρίως, για την ηθική και κοινωνική καλλιέργεια των παιδιών…

  • 4 Μαΐου 2020, 23:23 | Κατερίνα Καργιου

    Η χρήση της μουσικής είναι απαραίτητη για τη νευρολογική και ψυχοσωματική ανάπτυξη των παιδιών. Επιστημονικές έρευνες το έχουν αποδείξει επανειλημμένα. Είναι απαραίτητο να υπάρχει το μάθημα, 2ώρες/εβδομάδα, τουλάχιστον, σε όλες τις τάξεις του δημοτικού.

  • 4 Μαΐου 2020, 23:22 | Κατερίνα Χορταριά

    Χρειαζόμαστε περισσότερες ώρες εικαστικών. Αποφορτίζει τα παιδιά και τα βοηθά να σκέφτονται δημιουργικά σε όλους τους τομείς.

  • 4 Μαΐου 2020, 23:21 | Κατερίνα

    Μουσική! Χωρίς πολλά λόγια! Τα επιχειρήματα έπρεπε να είναι αυτονόητα!

  • 4 Μαΐου 2020, 23:18 | Χρυσα

    Το μάθημα της θεατρικής αγωγής εξακολουθεί να απουσιάζει από την ε και στ ταξη. Άραγε έχει αποφασίσει το υπουργείο ότι η κριτική σκέψη, η δημιουργική αλληλεπίδραση, η εκφραστικότητα, η ομαδοκεντρικη και βιωματική μάθηση είναι δεξιότητες που δεν χρειάζονται πλέον οι μαθητές άνω των 10 ετων; Οι μαθητές που εξακολουθούν να χρειάζονται τη βοήθεια μας για να κατανοήσουν και να παρουσιάσουν σε παραστασιμη μορφή στην κοινότητα τα γεγονότα του Πολυτεχνιου, τα ιστορικά δεδομένα της 25ης Μαρτίου.. Θέλουμε στείρα παπαγαλάκια δηλαδή σε αυτές τις τάξεις; Δεν το κατανοώ το σκεπτικο. Οι ίδιοι αυτοί μαθητές αναζητούν τη βοήθεια μας για να προετοιμαστούν για τα καλλιτεχνικά γυμνάσια και όσοι δεν έχουν τέτοια σχέδια αισθάνονται αδικημένοι με τον αποκλεισμό τους από ένα μάθημα που αγαπούσαν και τους έδινε τη δυνατοτητα μεσα από ένα συλλογικό εμείς να αποκτήσουν ένα ισχυρό εγώ. Οι αυριανοί πολίτες με αυτοεπιγνωση και δεξιότητες κριτικής αναλυσης γιατί να στερούνται το μοναδικό μάθημα που προσφέρει βιωματική μάθηση σε αυτές τις τάξεις του δημοτικού. Τι σκοπιμότητες εξυπηρετούνται με αυτή τη χρονιά υποβάθμιση του μαθήματος; Καμία επιχειρηματολογία δεν έχει ευθέως τεθεί ούτε στην εκπαιδευτική κοινότητα ούτε στους γονείς και μαθητές του Ελληνικού Δημοσίου σχολείου. Με την ταυτόχρονη αύξηση των τμημάτων σε 26 ατόμων τάξεις οδεύουμε σε μια μηχανική και στείρα εκπαιδευτική διαδικασία που στερείται ουσίας και εμπνευσης. Ξεκάθαρη υποβάθμιση της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης!

  • 4 Μαΐου 2020, 23:16 | Νικη Πιπσπίνη

    Διωρά μάθηματα μουσικης στο δημοτικο κάί άύξησή ωρων στη θεάτρικη άγωγη στην πεμπτη και εκτη.

  • 4 Μαΐου 2020, 23:13 | Κοκονά Κυριακή

    Το μάθημα των Εικαστικών μαθαίνει το παιδί να συλλαμβάνει τον κόσμο που το περιβάλλει πολυδιάστατα, μέσα από τη Μορφή, το Σχήμα, το Χώρο, την Κίνηση. Κάθε παιδί που δημιουργεί αισθάνεται τον ενθουσιασμό της ελεύθερης έκφρασης. Κινητοποιεί τη γονιμοποίηση της φαντασίας, της γνώσης, του ψυχισμού και της δεξιότητας. Ταυτόχρονα, η διδασκαλία της τέχνης στο σχολείο αναπτύσσει την κοινωνικότητα και ξεπερνά τον ατομικισμό, αφού αποκλείει το στοιχείο της απόρριψης και παροτρύνει την ενεργή συμμετοχή και συνεργασία. Επομένως, η τέχνη είναι τόπος ελευθερίας και έκφρασης όσο και τόπος συνάντησης με τους άλλους. Για όλα τα παραπάνω, συμπεραίνουμε ότι η τέχνη πρέπει να λάβει τη σωστή της θέση στο σχολείο. Το μάθημα των Εικαστικών λοιπόν θα έπρεπε να διδάσκεται 2 ώρες εβδομαδιαίως σε όλες τις τάξεις του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου.

  • 4 Μαΐου 2020, 23:10 | ΙΟΥΛΙΑ ΚΟΓΚΟΥ

    Ως εκπαιδευτικός δευτεροβάθμιας εκπαίδευση έχω διδάξει σε καλλιτεχνικά γυμνάσια και γενικά γυμνάσια/λύκεια. Η εμπειρία μου λέει ότι τα παιδιά μέσα από τις τέχνες καλλιεργούν την συναισθηματική τους νοημοσύνη, την κριτική τους σκέψη, αποκτούν αξίες και διαμορφώσουν μία ισορροπημένη και πολύπλευρη προσωπικότητα με δεξιότητες (soft skills). Αντίθετα, τα παιδιά που δεν έρχονται σε επαφή με τις τέχνες δεν καταφέρνουν στα πλαίσια του ελληνικού δημόσιου σχολείου να καλύψουν αυτά στα στοιχεία σε ικανοποιητικό βαθμού. Μάλιστα, η οικονομική και κοινωνική κρίση έχουν δημιουργήσει ηθικά και οικογενειακά αδιέξοδα που έχουν αρνητικό αντίκτυπο στις διαπροσωπικές σχέσεις των παιδιών (π.χ. bullying, κατάθλιψη, απομόνωση κλπ) και τις μαθησιακές τους επιδόσεις. Ως βασική λύση – πέρα από τους δασκάλους εμπιστοσύνης και τους ψυχολόγους – προτείνεται η ουσιαστική ενίσχυση της Αισθητικής Αγωγής σε όλες τις τάξεις της Πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης σε ώρες, εκπαιδευτικούς και κατάλληλα διαμορφωμένους χώρους.

  • 4 Μαΐου 2020, 23:05 | Σκανδαλάκη Δέσποινα

    Η επιστήμη προχωράει και αποδεικνύεται καθημερινά όλο και περισσότερο η αναγκαιότητα της μουσικής εκπαίδευσης και η σπουδαια και απαραίτητη συμβολή της μουσικης στην γενικότερη ανάπτυξη του ατόμου. Έχει αποδειχτεί με εγκεφαλογραφήματα, μέσω των νευροεπιστημών, ότι στους άνθρωπους που ασχολούνται με τη μουσική, ο εγκέφαλος ενεργοποιείται σε περισσότερα σημεία. Είναι απαραίτητο να γίνει κατανοητό αυτό από το υπουργείο και τους υπεύθυνους που συντάσσουν τα προγράμματα σπουδών, ώστε να υπάρχουν στο εβδομαδιαίο πρόγραμμα περισσότερες ώρες, τόσο για το μάθημα της μουσικής, όσο και για τις άλλες τέχνες.