• Σχόλιο του χρήστη 'Εργαζόμενοι Κέντρων Πρόληψης' | 15 Ιανουαρίου 2010, 12:24

    Τα Κέντρα Πρόληψης κατά των Εξαρτήσεων που είναι συνεργασίες του ΟΚΑΝΑ και της Νομαρχιακής / Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Λειτουργούν με τη μορφή αστικών- μη κερδοσκοπικών εταιριών/ διαδημοτικών επιχειρήσεων με βασικούς μετόχους τις Νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις και τους ΟΤΑ. Έχουν επιστημονική εποπτεία του ΟΚΑΝΑ καισυγχρηματοδοτούνται 50% από το Υπουργείο Υγείας μέσω του ΟΚΑΝΑ και 50% από τους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους της Τοπ. Αυτοδιοίκησης. Με βάση αυτά τα χαρακτηριστικά τους θα επηρεαστούν σίγουρα από μια τόσο μεγάλη αλλαγή στο αυτοδιοικητικό σύστημα. Αν όχι σε νομικό επίπεδο, σε επιχειρησιακό πάρα πολύ. Είναι λοιπόν μια ευκαιρία, το ξεπερασμένο θεσμικό καθεστώς τους, το οποίο στηρίζεται σε προγραμματική σύμβαση που έχει υπογραφεί ανάμεσα στα 2 Υπουργεία και σε άλλους φορείς, να αντικατασταθεί με σύγχρονο, το οποίο θα περιλαμβάνεται σε νόμο του Κράτους. Το Σωματείο εργαζομένων στα Κ.Π. έχει προτείνει σε όλα τα κοινοβουλετικά κόμματα εδώ και χρόνια την μετεξέλιξη των Κέντρων Πρόληψης σε ΝΠΔΔ με νομοθετική ρύθμιση. Είναι ευκαιρία, εφόσον καταργούνται οι Νομαρχίες (στην Επαρχία είναι οι μεγαλύτεροι "μέτοχοι" των αστικών εταιριών Κ.Π.)να προβλεφθεί στον νόμο που θα προκύψει από το σχέδιο Καλλικράτης, η μετεξέλιξη των Κ.Π. σε ειδικά ανεξάρτητα ΝΠΠΔ που θα λειτουργούν στα όρια ενός εκτεταμένου Δήμου, ή στα όρια 2-3 όμορων Δήμων, πάντα με επιστημονική εποπτεία του ΟΚΑΝΑ. Η πρόταση του σωματείου επιγραμματικά είναι η εξής: 1Ιδρυση αυτοδιοικούμενων Ν.Π.Δ.Δ. που θα συσταθούν με νομοθετική πράξη και οι αστικές εταιρίες θα μετεξελιχθούν με αυτό τον τρόπο. (Εναλλακτικά μπορούμε να δεχτούμε και άλλου τύπου Νομικά Πρόσωπα, αλλά με δημόσια χρηματοδότηση πάγια και τακτική, προβλεπόμενη από την νομοθετική ρύθμιση). Η χρηματοδότηση να εγγράφεται ως δαπάνη στον κρατικό Προϋπολογισμό . 2. Πιστοποίηση των στελεχών και των Κέντρων Πρόληψης ως Φορέων Πρόληψης Χρήσης Εξαρτησιογόνων Ουσιών και Προαγωγής της Ψυχο-κοινωνικής Υγείας. 3. Όλο το προσωπικό των σημερινών αστικών εταιρειών με βάση της πιστοποίηση του ως επιστημονικό και διοικητικό προσωπικό για την πρόληψη της χρήσης εξαρτησιογόνων ουσιών μετατάσσεται αυτόματα σε προσωποπαγείς θέσεις των ειδικών αυτών Δομών. 4. Το Υπουργείο Υγείας μπορεί να διορίζει 1 ή 2 εκπροσώπους στο κάθε Δ. Σ. του ανεξάρτητου Ν.Π.Δ.Δ. Τα υπόλοιπα θα διορίζονται από τα Δημοτικά Συμβούλια των Δήμων, ο οποίοι καλύπτονται από αυτό. Επίσης θα υπάρχει ένας εκπρόσωπος των εργαζομένων. 5. Στα Δ.Σ. των νέων Νομικών Προσώπων μπορεί να υπάρχουν «αρωγοί φορείς» (Οι οποίοι θα αντιπροσωπεύονται στο Δ.Σ. κατά αναλογία 2 προς 5 σε σχέση με τους εκπροσώπους της Αυτοδιοίκησης και θα εκλέγουν σε ειδική συνέλευση τους αντιπροσώπους τους. Ειδική «μεταβατική διάταξη» θα ορίζει ότι όσοι κοινωνικοί φορείς είναι σήμερα στην σύνθεση των αστικών εταιρειών θα συνεχίσουν να υπάρχουν, εφ΄ όσον το επιθυμούν και στα κατά τόπους νέα Νομικά Πρόσωπα. ) 6. Τα Δ.Σ. ασκούν τον Οικονομικό και διοικητικό έλεγχο, ενώ η κατάρτιση του επιστημονικού προγράμματος είναι αποκλειστικά ευθύνη της επιστημονικής ομάδας. 7. Υπηρεσία του Υπουργείου Υγείας και ο ΟΚΑΝΑ διασύνδεει , εποπτεύει επιστημονικά με βάση σαφείς όρους τα Κ. Π. 8. Η δραστηριότητα των Κέντρων Πρόληψης είναι η πρόληψη των Εξαρτήσεων, καθώς και όλων των ψυχοκοινωνικών προβλημάτων που συνδέονται αιτιωδώς με τις εξαρτήσεις. 9. Η Περιοχή ευθύνης των Κ.Π παραμένει ως έχει μέχρι σήμερα. Για τις περιοχές στις οποίες σήμερα δεν υπάρχει Κ. Π., ορίζεται χρονοδιάγραμμα δημιουργίας ανά Νομό, πλην της σημερινής Νομαρχίας Πειραιά, στην οποία πρεπει να ιδρυθούν περισσότερα Κ. Π. 10. Ανά υγειονομική περιφέρεια δημιουργείται Εποπτική Επιτροπή στην οποία συμμετέχουν 1 εκπρόσωπος του Υπουργείου Υγείας και του ΟΚΑΝΑ, 1 εκπρόσωπος των Δ.Σ. των κατά τόπους Ν. Π. Δ. Δ , 1 εκπρόσωπος των εργαζομένων των Ν. Π. Π. Δ της περιφέρειας, εκλεγμένος από ειδική περιφερειακή συνέλευση, ο αρχαιότερος κατά σειρά ανάληψης των καθηκόντων του Επιστημονικά Υπεύθυνος Κ. Π. της περιφέρειας, 1 εκπρόσωπος της Κοινωνικής Επιτροπής της Κ. Ε. Δ. Κ. Ε. Η επιτροπή αυτή λειτουργεί ως Δευτεροβάθμιο Υπηρεσιακό Συμβούλιο. 11.Σε Πανελλαδικό επίπεδο συγκροτείται τριτοβάθμιο όργανο με έναν αιρετό εκπρόσωπο των Δ.Σ., 1 εκπρόσωπο του Υπουργείου Υγείας και του ΟΚΑΝΑ, 1 εκπρόσωπο του Σωματείου Εργαζομένων, 1 εκπρόσωπο της Κοινωνικής Επιτροπής της ΚΕΔΚΕ, στο οποίο μπορεί να παραπέμπονται θέματα από τις περιφερειακές επιτροπές.