• Σχόλιο του χρήστη 'Γεώργιος Χάλαρης - Πρόεδρος Κοινότητας Οίας' | 15 Ιανουαρίου 2010, 15:11
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά: 0  0

    Με το Β.Δ. της 1ης Οκτωβρίου 1834 (ΦΕΚ 4/1835) συστήθηκε ο Δήμος Οίας, ο οποίος λειτούργησε ως αυτόνομος Ο.Τ.Α. έως και το 1997 (με εξαίρεση την περίοδο 1840-1851 κατά την οποία προσαρτήθηκε στο Δήμο Θήρας). Είναι αξιόλογη η Ιστορία της Οίας, ναυτικός τόπος, που εξελίχθηκε από τα τέλη του 17ου αιώνα, σε μεγάλο Καπετανοχώρι, από το οποίο προέρχονται πολλοί πλοιοκτήτες και μάλιστα παγκοσμίως γνωστοί για την προσφορά τους στην Ελλάδα. Το έμβλημα του Δήμου Οίας, που καθορίστηκε με το Β.Δ. της 30ης Οκτωβρίου 1881 (ΦΕΚ 112/1881), ήταν τρία δελφίνια κυκλωμένα και γύρω από τον κύκλο οι λέξεις Δήμος Οίας. Τα δελφίνια αυτά απεικονίζονται και στις τοιχογραφίες του αρχαιολογικού χώρου του Ακρωτηρίου. Αυτό είναι και σήμερα το επίσημο έμβλημα της ενιαίας Κοινότητας Οίας, η οποία συστήθηκε με το σχέδιο Καποδίστριας (Ν. 2539 ΦΕΚ 244/4.12.1997), αποτελούμενη από τις Κοινότητες: 1. Οίας και 2. Θηρασίας, οι οποίες καταργήθηκαν. Η Κοινότητα Οίας έχει δύο κοινοτικά διαμερίσματα, το Κ.Δ. Οίας και το Κ.Δ. Θηρασίας, εννεαμελές Κοινοτικό Συμβούλιο, Πάρεδρο στο νησί της Θηρασίας και έδρα της Κοινότητας τον οικισμό της Οίας. Ο πληθυσμός της Κοινότητας ενώ τους χειμερινούς μήνες είναι 1.500 άτομα, το διάστημα των οχτώ μηνών, που διαρκεί η τουριστική περίοδος, ανέρχεται στις 15.000 έως 20.000 άτομα, ενώ ο αριθμός αυξάνεται περισσότερο με τους καθημερινούς επισκέπτες τόσο της Οίας όσο και της Θηρασίας. Στόχος του σχεδίου Καποδίστρια ήταν η εξάλειψη των ανισοτήτων και η καλύτερη, άμεση και αποτελεσματική προσφορά και εξυπηρέτηση στον πολίτη. Προς αυτή την κατεύθυνση εργαζόμενη, η Κοινότητα μας από το 1997 μέχρι σήμερα πέτυχε θεαματικά αποτελέσματα. Δρομολογήσαμε μικρό σκάφος με τρία ημερήσια δρομολόγια, για τη διασύνδεση της Οίας με το νησί της Θηρασίας, λεωφορείο στη Θηρασία και λεωφορειακή γραμμή στην Οία για τη διασύνδεση του λιμανιού του Αμμουδιού με τον οικισμό της Οίας, επιτυγχάνοντας υποδειγματική λύση του προβλήματος της μετακίνησης των κατοίκων του μικρού νησιού της Θηρασίας προς το νησί της Σαντορίνης. Απαιτήσαμε την παρουσία δύο Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών, ένα στη Θηρασία και ένα στην έδρα της Κοινότητας επιτυγχάνοντας την εξίσωση των προσφερόμενων υπηρεσιών των πολιτών μας με αυτών των μεγάλων κέντρων. Δημιουργήθηκαν δύο υγιείς Κοινοτικές Επιχειρήσεις: Πρώτη, η Επιχείρηση Ύδρευσης Αποχέτευσης Οίας, έχει 15 εργαζόμενους, 2,5 εκατομμύρια πραγματικά έσοδα ετησίως, λειτουργεί εργοστάσιο αφαλάτωσης με παραγωγή 1200m3 νερού και βιολογικό καθαρισμό δυναμικότητας 20.000 ατόμων. Δεύτερη, η Κοινωφελής Επιχείρηση, με 1 εκατομμύριο προϋπολογισμό, υλοποιεί το πρόγραμμα Βοήθεια στο Σπίτι, από το 2003, για όλο το νησί της Σαντορίνης (Θήρας), το νησί της Θηρασιάς και το νησί της Φολεγάνδρου, από το 2005, μέσω διαδημοτικής συνεργασίας, με 10 υπαλλήλους αναλόγων ειδικοτήτων. Επίσης υποδέχεται και στηρίζει κινηματογραφικές παραγωγές και άλλες παραγωγές θεάματος και εντύπων που επιλέγουν την Οία για την μοναδικότητα της με αποτέλεσμα την προβολή της παγκοσμίως. Η ανάπτυξη της περιοχής διαφαίνεται από τη μεγάλη αύξηση του πληθυσμού των μονίμων κατοίκων, με τη δημιουργία κοινοτικού παιδικού σταθμού, δύο εξαθέσιων δημοτικών σχολείων, δύο νηπιαγωγείων, στην Οία και τη Θηρασία και ενός Γυμνασίου – Λυκείου στο νησί της Θηρασίας, γεγονότα που αποδεικνύουν την ύπαρξη και δραστηριοποίηση πολλών νέων ανθρώπων στην περιοχή μας. Αναδείξαμε τα μνημεία, υποδεχθήκαμε και συμμετείχαμε σε διεθνή συνέδρια με θέματα Παιδείας, Τουρισμού και Γεωργίας. Αναγνωρίσαμε τη μοναδικότητα του δομημένου και αδόμητου περιβάλλοντος και στα πλαίσια της προστασίας και ανάδειξης των παραδοσιακών οικισμών μας (αναγνωρισμένων με ΦΕΚ), πραγματοποιήσαμε την ανάπλαση και την πλήρη υπογείωση όλων των καλωδίων της Δ.Ε.Η., του Ο.Τ.Ε. κ.λ.π. Τα καταλύματα έχουν από τις πιο μεγάλες τιμές στην χώρα και η εστίαση θεωρείται από τις καλύτερες παρουσίες. Με τα Προεδρικά Διατάγματα, ΦΕΚ 817/Δ/20.7.1993 και ΦΕΚ 1075/Δ/12.12.1997, προστατεύσαμε τις χρήσεις γης προκειμένου για τη διαφύλαξη του οικισμού της Οίας. Στηρίξαμε τον πρωτογενή τομέα και ιδίως το μοναδικό αμπελώνα, την παραγωγή προϊόντων ονομασίας προέλευσης, όπως τη ντομάτα, τη φάβα, κ.λ.π. Η προσπάθεια αυτή επιβραβεύτηκε με διεθνή βραβεία. Η καθαριότητα, έργο προτεραιότητας, δέχεται τα θετικότερα σχόλια παγκοσμίως. Εκπονήσαμε τουλάχιστον 50 μελέτες, μικρές και μεγάλες, που άλλες ήδη εφαρμόστηκαν και άλλες έχουν ωριμάσει ώστε να εκτελεστούν άμεσα έργα και δράσεις. Συμμετείχαμε και εκτελέσαμε έργα, και σύμφωνα με επίσημη καταγραφή της ΚΕΔΚΕ, για το Γ΄ Κ.Π.Σ., είμαστε η πρώτη Κοινότητα στη χώρα σε απορροφητικότητα. Αν η Περιφέρεια και η Ε.Υ.Δ. μας ενέκρινε όλα τα έργα που είχαμε υποβάλει προς ένταξη θα είχαμε πλησιάσει τα 10 εκατομμύρια ευρώ. Από τους ελάχιστους Ο.Τ.Α. της χώρας που συμμετέχουν, η Κοινότητα Οίας συμμετέχει στο Σύμφωνο των Δημάρχων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Υπογράψαμε και δεσμευθήκαμε για τη μείωση του διοξειδίου του άνθρακα, γιατί πιστεύουμε ότι μπορούμε. Το απαιτούν οι κάτοικοι αλλά και οι χιλιάδες επισκέπτες της περιοχής μας. Συντάξαμε ένα φιλόδοξο σχέδιο, με έργα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας πλέον των δεκαπέντε εκατομμυρίων (15.000.000,00) ευρώ όπως τοποθέτηση ανεμογεννητριών, φωτοβολταϊκών συστημάτων, προμήθεια οχημάτων, φωτιστικών κ.λ.π., για την πράσινη ανάπτυξη που απαιτούν οι καιροί και πιστεύουμε σε αυτό. Προετοιμάζουμε το φάκελο υποψηφιότητας στην UNESCO, για τον χαρακτηρισμό της περιοχής μας ως μνημείο παγκόσμιας κληρονομιάς. Όλα αυτά όμως έγιναν με γνώμονα το σεβασμό για το περιβάλλον. Όπως ανέφερε ένα διεθνούς κύρους έντυπο, η Οία είναι η πύλη της Ευρώπης, είναι ο τόπος, που πριν πεθάνει κάποιος άνθρωπος πρέπει να επισκεφθεί και απολαύσει…. Αναθέσαμε και ολοκληρώνουμε για την περιοχή μας το Σ.Χ.Ο.Ο.Α.Π. καθώς και Κυκλοφοριακή Μελέτη προκειμένου για την αειφορική ανάπτυξη του τόπου μας. Βασικό μέλημα ήταν η παρουσία αναλόγου επιστημονικού προσωπικού προκειμένου να καλύπτουν τις ανάγκες μας και σήμερα η Κοινότητα Οίας έχει 35 μόνιμους και 10 εποχικούς υπαλλήλους. Αναμένουμε δε ότι θα προσληφθούν ακόμα 10 για να καλύψουμε πλήρως τις ανάγκες ενός ΟΤΑ με υψηλές προδιαγραφές και όραμα. Πιστέψαμε και πιστεύουμε ότι η μεγαλύτερη Κοινότητα στο Αιγαίο, και από τις πρώτες στην Ελλάδα, λειτουργεί ως ένας Ο.Τ.Α. της χώρας που μπορεί να είναι αυτοδύναμος και αποτελεσματικός του τρόπου λειτουργίας, για την αποτελεσματική και ορθολογική διαχείριση των χρημάτων από τοπικούς, εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους, με αποθεματικό για την υλοποίηση έργων με ίδιους πόρους. Θεωρούμε ότι οι μεγάλοι και ισχυροί απρόσωποι Ο.Τ.Α., που επικαλούνται κάποιοι ως μοντέλο, είναι αυτοί που οι πολίτες δεν εμπιστεύονται αφού πολλές φορές ακούμε για κατασπαταλήσεις χρημάτων, χρέη, δάνεια, αδιαφάνεια, για όλα αυτά εξ΄ αιτίας των οποίων η κοινωνία έχει χάσει την εμπιστοσύνη της στο Θεσμό της Αυτοδιοίκησης. Από έρευνα που έχει γίνει για τους Ο.Τ.Α. της Ε.Ε., αποδεικνύεται ότι στις περισσότερες χώρες ο μέσος πληθυσμός των Ο.Τ.Α. είναι κάτω από 5.000 κατοίκους σε χώρες με θετικά αποτελέσματα στην Περιφέρεια, αφού έχουν μεγάλη αυτοτέλεια και έχουν αναλάβει πρωτοβουλίες για την Πρωτοβάθμια Υγεία, την Παιδεία, την Χωροταξία, την Διαχείριση του τοπικού πλούτου, κάτι που εμείς δεν έχουμε σήμερα. Η Κοινότητά μας απαιτεί και μπορεί να έχει πλήρη οικονομική και θεσμική επάρκεια, αν της δοθεί η δυνατότητα. Δεν είναι σωστό να μειώνεται το κύριο έσοδο της Αυτοδιοίκησης που προέρχεται από το τέλος παρεπιδημούντων μειώνοντας το ποσοστό από 5% σε 2% και τελικά σε 0,5%, χωρίς την σύμφωνη γνώμη της Αυτοδιοίκησης, Δεν είναι σωστό, ειδικά για την Οία, που έχει από τις μεγαλύτερες αντικειμενικές αξίας της χώρας, καθιστώντας την πρωταθλήτρια, να μην επωφελείται από αυτό. Πιστεύουμε ότι αν είχε γίνει μελέτη αξιολόγησης των 1.034 Ο.Τ.Α. μεμονωμένα ίσως να υπήρχε διαφορετική άποψη από κάποιους που θέλουν την Αυτοδιοίκηση χειραγωγημένη από το κέντρο. Με τον τρόπο αυτό δε θα υπήρχε η λέξη ισχυρός Ο.Τ.Α. αλλά λειτουργικός και αποτελεσματικός Ο.Τ.Α. Δεν δεχόμεθα ότι δεν έχουμε ικανή επάρκεια για να εκτελέσουμε έργα του Ε.Σ.Π.Α., όταν έχουμε εκτελέσει έργα από το Α΄, Β΄, Γ΄, Κ.Π.Σ. και μάλιστα με ελέγχους σε αυτά, ενώ δεν γίνεται καμία αναφορά και δεν λαμβάνεται υπόψη ότι στα δήθεν οργανωμένα Υπουργεία υπήρξε μεγάλη απώλεια χρημάτων και η κατασπατάληση. Δεν ευθυνόμαστε όταν η Κεντρική Διοίκηση δεν επάνδρωσε τις Περιφέρειες με ανάλογο προσωπικό για να στηρίξουν τους Ο.Τ.Α. και δυστυχώς κατέστη τροχοπέδη στην Ανάπτυξη των νησιών μας. Δεν εφαρμόσθηκε το άρθρο 101, παράγραφος 4 του Συντάγματος για την νησιωτικότητα, κάτι που διαρκώς ζητούσαμε. Άλλες ευρωπαϊκές χώρες έχουν θεσμοθετήσει εξειδικευμένες πολιτικές για τα νησιά τους με μεγάλη επιτυχία. Για όλα τα παραπάνω πιστεύουμε ότι για να έχει θετικά αποτελέσματα το Πρόγραμμα ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ στη Νησιωτική Περιοχή και ιδιαίτερα στις Κυκλάδες θα πρέπει να πειστεί η κεντρική διοίκηση και να αλλάξει νοοτροπία και πολιτική. Πρέπει να υπάρχουν ειδικά κριτήρια, και πάντως όχι το πληθυσμιακό να είναι καθοριστικό για τους νέους Ο.Τ.Α., ιδιαίτερα στο νησιωτικό χώρο. Λαμβάνουμε υπόψη ότι από τους 31 ΟΤΑ των Κυκλάδων, οι 11 είναι Κοινότητες, σε 9 μικρά νησιά, που φυλάνε Θερμοπύλες στον ευαίσθητο χώρο του Αιγαίου. Δύο από αυτούς, η Κοινότητα Οίας και η Κοινότητα Πανόρμου Τήνου ανήκουν για ειδικούς ιστορικούς λόγους στο δίκτυο των «…ΕΛΛΗΝΩΝ ΟΙ ΚΟΙΝΟΤΗΤΕΣ». Έχουν αναδείξει την αυτοφυή λαϊκή παραδοσιακή αρχιτεκτονική, την ιστορία, τον πολιτισμό, την ήπια ισορροπημένη οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη και τη διαφύλαξη του περιβάλλοντος. Η χώρα έχει υποχρέωση, ιδιαίτερα αυτές τις περιοχές και τους τόπους με το τόσο πλούσιο και ιδιαίτερο φυσικό κάλλος και την Ιστορία, να τις προστατεύσει και να τις διαφυλάξει βάσει του Συντάγματος. Το πρόγραμμα Καποδίστριας σεβάστηκε την Ιστορία και την ιδιαιτερότητα συγκεκριμένων τόπων, προστατεύοντας, διατηρώντας και αναδεικνύοντας τους. Η Κοινότητα Οίας, τιμώντας την επιλογή αυτή, λειτούργησε παραδειγματικά, εξασφαλίζοντας την αυτοδυναμία της και λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερες γεωοικονομικές, κοινωνικές και συγκοινωνιακές συνθήκες, τις οποίες και βελτίωσε προς όφελος των πολιτών της. Ο Καλλικράτης θα πρέπει να διατηρήσει τους αποτελεσματικούς και λειτουργικούς Ο.Τ.Α. και να αξιολογήσει το αποτέλεσμα που αποκομίστηκε από τον Καποδίστρια κατά περίπτωση και όχι γενικά. Επειδή θα υπάρξουν υπηρεσίες, όπως τεχνικές και οικονομικές, που δεν θα μπορούν να ασκήσουν από μόνοι τους αυτοί οι ΟΤΑ, θα πρέπει να προβλεφθεί με νόμο η ύπαρξη διαδημοτικής συνεργασίας με τους Δήμους, νησιά, πρώην Έδρες Επαρχείων, ώστε να καλύπτονται, καθώς οι τελευταίοι θα έχουν πλήρη στελέχωση υπηρεσίες. Όσον αφορά την Κοινότητά μας εντός του έτους θα έχει ολοκληρώσει τη διαδικασία σύστασης και τεχνικής και οικονομικής υπηρεσίας, αφού υπάρχει το ανάλογο επιστημονικό προσωπικό και παραμένει μόνο η τυπική διευθέτηση του θέματος. Πιστεύουμε ότι τα μικρά νησιά δεν θα ερημώσουν, οι μικρές κοινωνίες θα συμμετέχουν και θα αποφασίζουν για θέματα της περιοχής τους, για την καθημερινότητα, και δεν θα χαθεί η ταυτότητά τους. Το κεντρικό κράτος θα προβλέψει για όποια αδυναμία υπάρχει σήμερα και θα φροντίσει να καλυφθούν από τις Διαδημοτικές συνεργασίες που στο παρελθόν έχουν αναδείξει τέλειες συνεργασίες για κοινά θέματα. Η εγγύτητα προς τον πολίτη είμαστε σίγουροι ότι θα είναι αρχή για το Κεντρικό Επιτελικό Κράτος και ότι αυτή η Κυβέρνηση που τολμά και θέλει να δει συνολικά τη Διοικητική μεταρρύθμιση της χώρας θα είναι ουσιαστική και αποτελεσματική.