• Σχόλιο του χρήστη 'ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ ΤΣΙΧΛΑΚΗΣ' | 11 Ιανουαρίου 2011, 07:23

    Κάρτα του πολίτη. Σε συνέχεια του παραπάνω σχολίου μου για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση και όσο αφορά την κάρτα του πολίτη, θα ήθελα να παραθέσω τα εξής σχόλια. Η κάρτα του πολίτη θα πρέπει να είναι ο τρόπος χρησιμοποίησης των υπηρεσιών του πολίτη και η ταυτοποίηση του πολίτη ως προς τις συναλλαγές του με το δημόσιο πάνω στις βάσεις που έθεσα για τον σχεδιασμό των ηλεκτρονικών υπηρεσιών του δημοσίου, όπως έχουν τεθεί προς διευθέτηση με τον ορισμό της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Δηλαδή η κάρτα του πολίτη θα πρέπει να χρησιμοποιείται ώστε να πιστοποιείται η ταυτότητα του πολίτη ως προς τις συναλλαγές του με το δημόσιο, με τέτοιο τρόπο που ναι μεν να διευκολύνει αυτές τις συναλλαγές αλλά να παρέχει ασφάλεια και το απόρρητο αυτών των πληροφοριών. Ένας τρόπος για να γίνει αυτό είναι αν η κάρτα του πολίτη λειτουργεί για την ταυτοποίηση του ατόμου σε σχέση με τις συναλλαγές που επιδιώκει με το δημόσιο, πάντα όσο αφορά συγκεκριμένες υπηρεσίες του δημοσίου. Αν παραδείγματος χάρη ένας πολίτης θέλει να βρει το πιστοποιητικό γέννησης του, θα πρέπει να έχει τον τρόπο να απευθυνθεί στην συγκεκριμένη υπηρεσία του δημοσίου που του παρέχει αυτή την δυνατότητα και να έχει μέσα από αυτό το περιβάλλον της εν λόγω υπηρεσίας πρόσβαση μόνο στο πιστοποιητικό γέννησης του. Αν χρειάζεται για την συναλλαγή του με το δημόσιο να επικοινωνήσει με διαφορετικές υπηρεσίες, παραδείγματος χάρη κάνει ένα αίτημα στην πολεοδομία, η πολεοδομία θα πρέπει να διασταυρώσει τις απαραίτητες υπηρεσίες και έγγραφα με άλλες υπηρεσίες του δημοσίου και να πληροφορήσει τον πολίτη σε εύλογο χρόνο ότι το αίτημά του είναι προς εξέταση ή αν χρειάζεται επιπλέον πληροφορίες για κάποιο μέρος του αιτήματος του. Αν π.χ. χρειάζεται να υποβάλει κάποιο έγγραφο στην ΔΟΥ. Οι πληροφορίες και τα έγγραφα που σχετίζονται με κάθε πολίτη θα πρέπει ναι μεν να είναι εύκολο να διασταυρωθούν από την υπηρεσία του δημοσίου που τα χρειάζεται αλλά πάντα βάση του σκοπού για το οποίο πρέπει να γίνει αυτό και μόνο για τον σκοπό που είναι απαραίτητο. Αυτό συνεπάγεται διαφορετικές εγγραφές για τον ίδιο πολίτη όσο αφορά τις πληροφορίες που κάθε υπηρεσία του δημοσίου έχει στην κατοχή της σε σχέση πάντα με τον εν λόγω πολίτη. Π.χ. αν ο πολίτης προς αίτημα στην πολεοδομία χρειάζεται να προσκομίσει (θεωρητικά) κάποια έγγραφα από διάφορες υπηρεσίες του δημοσίου, τα έγγραφα αυτά θα πρέπει να συνδέονται με τα έγγραφα που είναι αποθηκευμένα ή τις πληροφορίες που υπάρχουν στις εν λόγω υπηρεσίες το δημοσίου και όχι να συλλέγονται όλα μαζί κάτω από το φάκελο του πολίτη με την πολεοδομία. Με τον τρόπο αυτό ναι μεν έχουμε καλύτερη εξυπηρέτηση του πολίτη μιας και ο πολίτης θα χρειάζεται να ξέρει αν πρέπει να προσκομίσει κάποιο έγγραφο / πληροφορία σε κάποια υπηρεσία του δημοσίου ενώ από την άλλη οι υπηρεσίες του δημοσίου θα λειτουργούν βάση των θεσμοθετημένων λειτουργιών τους. Η βελτίωση της απόδοσης αφορά στην εξυπηρέτηση του πολίτη, μιας και χρειάζεται να ξέρει μόνο ότι είναι αναγκαίο για την εξυπηρέτηση του αιτήματος του, αλλά και στους χρόνους απόκρισης των υπηρεσιών του δημοσίου και ως προς τον πολίτη και μεταξύ τους. (Άλλο είναι να πρέπει να συλλέγει ο πολίτης σε κάθε συναλλαγή του με το δημόσιο τα απαιτούμενα έγγραφα και άλλο οι υπηρεσίες του δημοσίου απλά να πιστοποιούνε μεταξύ τους ότι έχουν στην κατοχή τους τα απαιτούμενα έγγραφα). Σε περίπτωση που χρειάζεται διασταύρωση στοιχείων για οποιανδήποτε πέρα του λειτουργικού θα πρέπει αυτός ο ρόλος να θεσμοθετηθεί σε συγκεκριμένη υπηρεσία και μόνο κάτω της συγκεκριμένης υπηρεσίας να μπορεί να γίνεται διασταύρωση των στοιχείων του πολίτη. Αν π.χ. το υπουργείο οικονομικών θέλει να διασταυρώσει τα στοιχεία του πολίτη και την αξιοπιστία της φορολογικής του δήλωσης, τα απαραίτητα στοιχεία θα πρέπει να μπορούν να ελεγχθούν μόνο κάτω από συγκεκριμένη υπηρεσία του Υπουργείου Οικονομικού υπό όρους που να είναι θεσπισμένοι.