• Σχόλιο του χρήστη 'Ηλίας Χρονμόπουλος' | 10 Φεβρουαρίου 2016, 13:47

    Είναι απόλυτα κατανοητή η κατεπείγουσα διαδικασία που επιλέχθηκε για τη νομοθέτηση των Υπηρεσιών Υποδοχής, Προσφυγών κλπ. Το κατεπείγον για τη μεταβίβαση απροσδιόριστου όγκου αρμοδιοτήτων στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις χωρίς την απαραίτητη διαβούλευση, χωρίς προγραμματισμό, χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η πρώτη φάση της εξέτασης των μαζικών νομιμοποιήσεων που οι Δ/νσεις Αλλοδαπών & Μετ. των Αποκ. Διοικήσεων διαχειρίζονται, δεν είναι κατανοητό. Τέλη Οκτώβρη 2015 οι ΔΑΜ ξεκίνησαν να παραλαμβάνουν αιτήσεις για εξαιρετικούς λόγους, που όριζαν δικαιούχους αλλοδαπούς με ληγμένο τίτλο διαμονής στη χώρα την τελευταία δεκαετία (15ετια με τις παρατάσεις). Οι αλλοδαποί μετά την αίτηση, λάμβαναν μπλε βεβαίωση και εντος 6 μηνών όφειλαν-οφείλουν να προσκομίσουν ασφαλιστική ενημερότητα, κυρίως μέσω της εξαγοράς των ενσήμων που απαιτούνται για τη χορήγηση βιβλιαρίου υγείας. Έχουν παρέλθει 4 μήνες σχεδόν και η διαδικασία αυτή δεν έχει ξεκινήσει ούτε έχει οριστεί χρονικά η έναρξή της. Αποτέλεσμα αυτού η σώρευση δεκάδων χιλιάδων αιτήσεων προς συμπλήρωση και εξέταση. Αλλά ας δούμε λίγο τα νούμερα. Στις 4 δ/νσεις της Αττικής στους 3 μήνες εφαρμογής κατατέθηκαν 15000 αιτήσεις εξαιρετικών λόγων (συμπεριλαμβάνονται σύζυγοι με γέννηση τέκνου στη χώρα και ανήλικα που η αίτηση του γονέα συμπαρασύρει). Η ροή των αιτήσεων συνεχίζεται κανονικά χωρίς να εμφανίζεται τάση σοβαρής μείωσης. Το 50% των αιτήσεων για άδεια διαμονής στη ΔΑΜ Αθηνών Α αφορά εξαιρετικούς λόγους. Το νούμερο που θα φτάσουμε είναι άγνωστο, με ταβάνι το διπλάσιο των ισχυρών αυτή τη στιγμή αδειών. Για να γίνω κατανοητός, μόνο για τις Δ/νσεις Αθηνών Α και Κεντρικού Τομέα έχουμε τα εξής στοιχεία: 147000 άδειες σε ισχύ, 278000 κάτοχοι έστω και μίας άδειας. Εαν σε όλη τη χώρα υπάρχουν 550000 άδειες σε ισχύ καταλαβαίνουμε τον όγκο που δύναται οι Υπηρεσίες να δεχτούν. Με το παρόν σχέδιο νόμου πηγαίνουμε ένα βήμα πιο κάτω και ορίζουμε τις ΔΑΜ ως υπηρεσίες υποδοχής των αλλοδαπών με 7ετη συνεχή διαμονή στη χώρα ή με 3ετη ληγμένη βίζα εισόδου. Αριθμός άγνωστος, που αν υποθέσουμε ότι με τη παρούσα νομιμοποίηση οι ΔΑΜ διπλασίασαν τον κύκλο εργασιών τους με τη ρύθμιση αυτή θα τον τετραπλασιάσουν, συντηρητικά εκτιμώντας το γεγονός. Σε αυτά τα νούμερα πρέπει να προστεθούν νέες αρμοδιότητες για χορήγηση άδειας σε μονογονεϊκές οικογένειες, σε όσους συνήψαν σύμφωνα συμβίωσης, σε στελέχη εταιριών, σε παράτυπα διαμένοντες απασχολούμενους στον πρωτογενή τομέα κλπ. που μεταβιβάζονται ή ισχύουν για πρώτη φορά. Σημαντική ρύθμιση είναι αυτή που απαιτεί για την υποβολή αίτησης να προσκομίζεται ασφαλιστική ενημερότητα κυρίως μέσω εξαγοράς ενσήμων. Αυτή η πρόβλεψη δεν υπήρχε για όσους κατέθεταν στο ΥΠΕΣ και όσοι κατέθεταν στις Αποκ. Διοκήσεις λάμβαναν αρχικά μπλε βεβαίωση και ο ασφαλιστικός φορέας στη συνέχεια χορηγούσε ενημερότητα στον αλλοδαπό πολίτη. Επαναλαμβάνεται στο παρόν άρθρο, η διάταξη του ν.4332/15 ότι όσοι δεν είναι κάτοχοι οριστικού τίτλου διαμονής δεν λαμβάνουν μπλέ βαβαίωση, απλά στο αντίγραφο της αίτησης αναφέρεται ότι δεν απελαύνονται εάν πληρούν τις τυπικές προϋποθέσεις κατάθεσης αίτησης. Ερώτηση: Με την παρούσα ρύθμιση χωρίς μπλε βεβαίωση πως θα εξαγοράσουν ένσημα; Ερώτηση: Γιατί κάποιος που μπήκε στη χώρα πριν 10 χρόνια και απασχολήθηκε σε ένα χωράφι για λίγους μήνες να έχει παραπάνω δικαιώματα από κάποιον που ζεί αδιάλειπτα, έστω και χωρίς χαρτιά και μιλά Ελληνικά π.χ. χωρίς να έχει παρακολουθήσει μαθήματα γλώσσας; Ερώτηση: Μπήκε κάποιος για σπουδές πριν 1 χρόνο, έληξε η άδεια του, δεν έχει προϋποθέσεις ανανέωσης, καταθέτει για εξαιρετικούς λόγους, εξασφαλίζει διαμονή στη χώρα χωρίς να έχει αναπτύξει δεσμούς και αλλάζει και το σκοπό εισόδου του. Ικανοποιείται ο σκοπός της διάταξης; Ερώτηση: Γιατί να πάει να εξαγοράσει κάποιος ένσημα όταν δεν θα μπορεί να απολαύσει τα δικαιώματα της βεβαίωσης τύπου Α; Ταξίδι στη χώρα του, πρόσβαση στην αγορά εργασίας κλπ; Ερώτηση: Αναφέρεται ότι δικαίωμα αίτησης για άδεια διαμονής έχουν και όσοι δεν πληρούν καν τις τυπικές προϋποθέσεις κατάθεσης αίτησης. Τι σημαίνει πρακτικά αυτό για τις αναμενόμενες ροές στις Υπηρεσίες; Ποιά είναι η επιδίωξη της Διοίκησης; Να εμφανιστεί το "μαύρο" χρήμα; Να ανταμοιφθούν τα κυκλώματα που πουλάνε ελπίδα στους αλλοδαπούς χωρίς χαρτιά; Ερώτηση: Πώς θα προστατευτούν τα δικαιώματα των συνεπών αλλοδαπών που πληρώνουν τα ένσημα και τα παράβολα και ανανεώνουν τις άδειες τους ανελλειπώς; Θα παραλμβάνουν ληγμένες άδειες, όπως τις "καλές" παλιές εποχές; Η αποκέντρωση των εξαιρετικών λόγων αλλά και η συγκέντρωση των αρμοδιοτήτων σχετικών με άδειες διαμονής στα καταστήματα μίας στάσης των Αποκ. Διοικήσεων είναι αυτονόητες και ορθές διοικητικά. Αυτή είναι η άποψή μου που ταυτίζεται με αυτή του νομοθέτη. Το πρόβλημα είναι το αποτέλεσμα που θα προκύψει και η διασφάλιση ικανού αποτελέσματος θα γίνει μέσω του προγραμματισμού και της εξαντλητικής διαβούλευσης. Εν κατακλείδι, θερώ ότι ο στόχος της εξυπηρέτησης του πολίτη μέσω της αποκέντρωσης της αρμοδιότητας μπορεί να επιτευχθεί αρχικά με την έναρξη άσκησης της στις λοιπές Αποκεντρωμένες Διοικήσεις πλην Αττικής. Ο στόχος του νομοθέτη υπηρετείται. Ο κάτοικος Έβρου δε θα χρειάζεται να μεταβεί στο Πειραιά για τη συναλλαγή του με τη Διοίκηση. Η έναρξη στην Αττική να λάβει χώρα μετά την ολοκλήρωση του πρώτου κύκλου νομιμοποιήσων που ξεκίνησε τέλη Οκτώβρη και εκκρεμεί όχι με την ευθύνη των υπηρεσιών. Οι 4 δ/νσεις της Αττικής εξυπηρετούν το 40% των αλλοδαπών της χώρας, ίσως και περισσότερους και χρειάζονται περισσότερο χρόνο για να επεξεργαστούν πληθώρα αιτήσεων. Οι επιμέρους ρυθμίσεις (χορήγηση μπλε βεβαίωσης, ποιοί μποροών να καταθέσουν, μονογονεϊκές οικογένεις κλπ.) να συζητηθούν με τις αρμόδιες υπηρεσίες εξαντλητικά για να είναι αποτελεσματικές. Να δούμε τα θέματα υποδομών και στελέχωσης που θα υλοποιήσουν τις προβλέψεις αυτές. Ηλίας Χρονόπουλος Προϊστάμενος ΔΑΜ Αθηνών Α'