• Σχόλιο του χρήστη 'ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΔΑΣΚΑΛΑΚΗΣ' | 8 Μαΐου 2018, 19:12

    ΑΝΑΓΚΗ ΑΜΕΣΗΣ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗΣ ΥΔΟΜ και ΤΕΧΝΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ των Ο.Τ.Α. Έχοντας προσωπική αντίληψη επί του θέματος με καθημερινή σχεδόν τριβή από το 2009, θα ήθελα να καταθέσω τα εξής, ελπίζοντας να βρεθούν "ευήκοα ώτα": Το σχέδιο “Καλλικράτης” Ν.3852/10 προέβλεπε στο άρθρο 95 παρ.4, ότι: “4. Η διοικητική υποστήριξη για την άσκηση των αρμοδιοτήτων των προηγούμενων παραγράφων από το δήμο της έδρας του νομού παρέχεται μέχρι 31.12.2012. Μέχρι την ίδια ημερομηνία οι λοιποί δήμοι του ίδιου νομού υποχρεούνται να έχουν οργανώσει αντίστοιχες υπηρεσιακές μονάδες.” Ουσιαστικά δηλαδή σήμερα οι ΥΔΟΜ θα έπρεπε εδώ και καιρό να είναι στελεχωμένες σε όλους σχεδόν τους Δήμου της χώρας. Αντ’ αυτού παρατηρείται το ανάποδο: οι μικρότεροι ιδίως Δήμοι συνεχώς αποδυναμώνονται τεχνικά και διοικητικά, οπότε οι περισσότερες υπάρχουσες ΥΔΟΜ συνεχίζουν αναγκαστικά να υποστηρίζουν τους υπόλοιπους Δήμους του Νομού τους. Το προσωπικό των μητροπολιτικών ΥΔΟΜ (μηχανικοί – διοικητικοί), όπως και γενικότερα το προσωπικό των Ο.Τ.Α., καθίσταται αριθμητικά όλο και μικρότερο, κυρίως λόγω συνταξιοδοτήσεων, χωρίς ηλικιακή ανανέωση και συνήθως με πολλά παράλληλα καθήκοντα ανά υπάλληλο. Πλήθος ΥΔΟΜ βρίσκονται πέρα από τα όρια της λειτουργίας τους, ακόμα και για την στοιχειώδη εξυπηρέτηση της καθημερινότητας. Το προσωπικό (μηχανικοί) που είναι ήδη λιγοστό, «γηρασμένο» ηλικιακά και επιστημονικά, επιφορτισμένο με αρκετές αρμοδιότητες και πολυπλοκότητα υποθέσεων-νομοθεσίας. Ακόμα και η απαραίτητη επιμόρφωση επί των σύγχρονων νομοθετικών (λ.χ. συνεχείς αλλαγές στην πολεοδομική νομοθεσία, νομολογία, πολεοδομικά/χωροταξικά «εργαλεία» κλπ) και τεχνολογικών εξελίξεων (ένα απλό παράδειγμα αποτελούν τα Γεωγραφικά Συστήματα Πληροφοριών- GIS ως στήριξη των Κομβικών Σημείων Επαφής για την πρόσβαση στα Γεωχωρικά Δεδομένα όπως επιτάσσει το ΠΔ 28/15 Κεφ.Ζ Άρθρο 77, κ.ο.κ.), καθίσταται πλέον πολυτέλεια λόγω ασφυκτικών χρονικών περιθωρίων εξυπηρέτησης της καθημερινότητας. Οι συνέπειες υπερφόρτισης του συστήματος με μη εξυπηρετούμενα αιτήματα συχνά εξοργίζουν τους συναλλασσόμενους πολίτες και μηχανικούς οι οποίοι καθυστερούν σοβαρά, χωρίς υπαιτιότητά τους τις περισσότερες φορές. Η υπερβολική πίεση συνεπάγεται σημαντική πιθανότητα λαθών κατά τους έλεγχους, τα οποία δύσκολα διορθώνονται αργότερα. Η υποστελέχωση επίσης οδηγεί πολλές διαδικασίες οι οποίες κρίνουν την πορεία έγκρισης επενδυτικών προτάσεων (ΕΣΠΑ, Leader, Αναπτυξιακός Νόμος κ.λπ.) να κινδυνεύουν με απένταξη. Επίσης οι ΥΔΟΜ των Δήμων έχουν ως μέλημα εκτός τον έλεγχο, την χάραξη και την διαδικασία θεσμοθέτησης του χωροταξικού και πολεοδομικού σχεδιασμού της περιοχής αρμοδιότητάς τους (σχέδια πόλης, οριοθέτηση οικισμών, μέριμνα κατά την κατάρτιση ΓΠΣ/ΣΧΟΟΑΠ-ΤΧΣ/ΖΟΕ και έλεγχος χρήσεων γης/ κύρωση δρόμων / κανονιστικές πράξεις), η καταγραφή, προστασία και διαχείριση δημοτικής περιουσίας- όπως λ.χ. τα σχολικά και δημοτικά κτίρια, το οδικό δίκτυο κάθε κατηγορίας, η αξιοποίηση δημοτικών εκτάσεων κ.α., διορθώσεις στο Εθνικό Κτηματολόγιο, διαδικασίες οι οποίες σε ελάχιστο βαθμό διεκπεραιώνονται σήμερα. Ο Συνήγορος του Πολίτη, ήδη από 22.02.2017 με έγγραφό του προς τους αρμόδιους Υπουργούς, διαπιστώνει «καθυστερήσεις διεκπεραίωσης πολεοδομικών υποθέσεων λόγω ανεπιτυχούς εφαρμογής του νομοθετικού πλαισίου, ελλιπούς στελέχωσης και σοβαρών οργανωτικών δυσλειτουργιών των πολεοδομικών υπηρεσιών». Επίσης, η πρόσφατη αδυναμία πολλών Δήμων ως προς την απαίτηση αποτύπωσης των περιγραμμάτων σχεδίων πόλης και οικιστικών πυκνώσεων με σκοπό την κατάρτιση των δασικών χαρτών, καταδεικνύει εμφανώς το ίδιο ζήτημα. - ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ Να υλοποιηθεί άμεσα θεσμική ρύθμιση, ώστε να δοθεί η δυνατότητα προσλήψεων μονίμου νέου προσωπικού για την απαραίτητη στελέχωση των ΥΔΟΜ, αλλά και των «συγκοινωνούντων» αυτών «δοχείων» όπως οι Τεχνικές Υπηρεσίες, μελλοντικό Παρατηρητήριο Δόμησης κλπ των Ο.Τ.Α., καλύπτοντας έτσι εν μέρει και ένα γενικότερο πρόβλημα της εποχής μας - τη μεγάλη ανεργία και τη διαρροή νέων και άξιων επιστημόνων στο εξωτερικό. Εναλλακτικά, προτείνεται να δοθεί η δυνατότητα σύναψης συμβάσεων, με σκοπό την όσο το δυνατόν αποκατάσταση κάποιας εύρυθμης λειτουργίας των Υπηρεσιών. Έτσι θα μπορέσει να “δουλέψει” το εν λόγω άρθρο του υπό ψήφιση Νόμου, με τις όποιες απαραίτητες βελτιώσεις του, ως προς την αποτελεσματικότητα στην υλοποίηση των στόχων του σε όφελος του κοινωνικού συνόλου. Με εκτίμηση