• Σχόλιο του χρήστη 'ΔΙΚΤΥΟ ΦΟΡΕΩΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΣΤΕΡΕΩΝ ΑΠΟΒΛΗΤΩΝ' | 20 Ιουνίου 2022, 14:26

    1. Μετά την κατάργηση της παρ. 3 του άρθρου 225 του ν. 4555/2018, δεν καθορίζονται τα κριτήρια και οι προϋποθέσεις νόμιμης λειτουργίας των ΦοΔΣΑ. Μπορούν να συνεχίσουν να λειτουργούν ΦοΔΣΑ – σφραγίδες. 2. Στο άρθρ. 32 «Διαχείριση στερεών αποβλήτων στο σύνολο της Επικράτειας – Κατάργηση «Φορέων Σχεδιασμού Περιφερειακού Σχεδίου Διαχείρισης Αποβλήτων» («ΦΟ.Σ.ΠΕΣΔΑ») – Τροποποίηση άρθρου 225 ν. 4555/2018» περιλαμβάνεται τροποποίηση της παρ. 1 και 2 του άρθρ. 225 Ν. 4555/18, σύμφωνα με την οποία οι ΦοΔΣΑ χαρακτηρίζονται «δημόσια νομικά πρόσωπα». Η άστοχη ανωτέρω διατύπωση, επαναφέρει εκ νέου, μία ατελέσφορη συζήτηση περί τη νομική φύση των ΦοΔΣΑ, συνιστώντας ευθεία παρέμβαση του Κράτους στην ελεύθερη βούληση των Ο.Τ.Α. να επιλέξουν οι ίδιοι τον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας του Φορέα Διαχείρισης που έχουν, κατά νόμο, συστήσει. Επισημαίνεται ότι ο λόγος που υποκίνησε τη Δημόσια Διοίκηση να παρέχει (μετά από μακρά διαβούλευση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, με τη διατύπωση των άρθρων 30 του Ν. 3536/07, 2 της KYA 2527/09 και 13 παρ. 2 του Ν. 4071/12, των αρ. 225 παρ. 1 Ν. 4555/18) στα ανωτέρω νομικά πρόσωπα εναλλακτικά, τη δυνατότητα να λειτουργούν και με την νομική μορφή της Α.Ε., ήταν η ανάγκη τους να τύχουν πληρέστερης διοικητικής και λειτουργικής αυτοτέλειας. Πράγματι, τα Ν.Π.Ι.Δ. με τη νομική μορφή των Α.Ε. διατηρώντας πιο ευέλικτο σχήμα οργάνωσης και διοίκησης, επιτυγχάνουν ταχύτητα στη λήψη των αναγκαίων αποφάσεων και προσαρμογή στις συνθήκες που επικρατούν στην ελεύθερη αγορά, χρησιμοποιώντας τις πλέον κατάλληλες διαχειριστικές και λογιστικές μεθόδους και συστήματα, όπως και μεθόδους εργασίας της ίδιας φύσης με εκείνα που εφαρμόζονται από τα παρεμφερή ιδιωτικά νομικά πρόσωπα του Δημοσίου που τους παρέχουν ευελιξία τόσο σε σχέση με τους τρίτους συναλλασσόμενους συνεργάτες τους όσο και με το προσωπικό τους. Ωστόσο, ο επιδιωκόμενος σκοπός για τον οποίο ιδρύθηκαν όλοι οι ΦΟΔΣΑ, συμπεριλαμβανομένων και αυτών που επέλεξαν να λειτουργούν ως Ν.Π.Ι.Δ. με την νομική μορφή της Α.Ε., ήτοι η παροχή από αυτούς υπηρεσιών προς όφελος του κοινωνικού συνόλου εκπληρώνοντας τις υποχρεώσεις που ορίζει το υφιστάμενο νομικό πλαίσιο, παραμένει αναλλοίωτος. Οι ΦΟΔΣΑ, ανεξαρτήτως νομικής μορφής, έχουν κοινωφελή και μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα, αποσκοπώντας πρωτίστως στην εξυπηρέτηση του Δημοσίου Συμφέροντος. Ο χαρακτηρισμός μιας Επιχείρησης εξάλλου, ως «κοινής ωφέλειας», δεν εξαρτάται από τη νομική μορφή της (δημόσια ή ιδιωτική, Σύνδεσμος ή ΑΕ) ούτε από το νομικό καθεστώς που διέπει την ίδρυση και τη λειτουργία της, αλλά από τη φύση των υπηρεσιών που παρέχει, οι οποίες έχουν ζωτική σημασία για την εξυπηρέτηση βασικών αναγκών του κοινωνικού συνόλου. Οι ΦΟΔΣΑ που λειτουργούν ως Α.Ε. δεν επιδιώκουν την επίτευξη κερδών (δεν είναι κερδοσκοπικές επιχειρήσεις), αλλά την καλύτερη και αποτελεσματικότερη άσκηση των οριζόμενων από τον νόμο αρμοδιοτήτων κοινωφελούς χαρακτήρα και παρόλο που διέπονται συνδυαστικά και από ιδιαίτερο νομοθετικό πλαίσιο οργάνωσης (Ν. 2190/20 όπως ισχύει), είναι σαφές ότι δεν διαφοροποιούνται κατά τα λοιπά ως προς το αντικείμενο και την εμβέλεια δράσης τους με τους ΦΟΔΣΑ που λειτουργούν με τη νομική μορφή του Συνδέσμου. Περαιτέρω το Διοικητικό Συμβούλιο των ανωνύμων εταιρειών ΦΟΔΣΑ διορίζεται από την Γενική Συνέλευση των μετόχων τους ΟΤΑ, οι οποίοι κατέχουν αποκλειστικά το σύνολο του μετοχικού τους κεφαλαίου, τα δε όργανα διοίκησης αυτών οργανώνουν και υλοποιούν δράσεις, απολαμβάνοντας καταρχήν επιχειρησιακή αυτοτέλεια. Συμπερασματικά δεν προκύπτει από καμία διάταξη, αλλά και πρακτικά δεν υπάρχει κανένας απολύτως λόγος ώστε να χαρακτηριστούν «δημόσια νομικά πρόσωπα» τα νομικά πρόσωπα των ΟΤΑ. Αρκεί ο ήδη υφιστάμενος χαρακτηρισμός του άρθρου 225 παρ.2 του ν. 4555/2018, σύμφωνα με τον οποίο «Οι ΦΟΔΣΑ, ανεξαρτήτως νομικής μορφής, έχουν κοινωφελή και μη κερδοσκοπικό χαρακτήρα και λειτουργούν χάριν του δημοσίου συμφέροντος.».