• Σχόλιο του χρήστη 'Ανήσυχος Πολίτης' | 14 Σεπτεμβρίου 2023, 18:34

    Ο «Ηρακλής» Αναπληρωτής Υπουργός και η αντιστροφή του άθλου της «Λερναίας Ύδρας» Ειλικρινά δυσκολεύομαι να καταλάβω το σκεπτικό πίσω από την προτεινόμενη ρύθμιση, η οποία αντίκειται στην κοινή λογική και την εμπειρία όσων έχουν διατελέσει δημοτικοί σύμβουλοι. Και μπορεί να μην έχω υπάρξει τέτοιος, αλλά ως ενεργός πολίτης που ασχολείται ενεργά με τις δημοτικές υποθέσεις θεωρώ ότι έχω γνώση επί του θέματος. Μάλιστα, το γεγονός ότι σύμφωνα με το βιογραφικό του ο νυν Αναπληρωτής Υπουργός Εσωτερικών, αρμόδιος για την Τοπική Αυτοδιοίκηση, έχει χρηματίσει Γενικός Γραμματέας του Δήμου Αθηναίων και ειδικός σύμβουλος στο Υπουργείο Εσωτερικών που «εργάστηκε στη σύνταξη και την προετοιμασία για την εφαρμογή του νέου θεσμικού πλαισίου για την Τοπική Αυτοδιοίκηση (πρόγραμμα «Καλλικράτης»)» καθιστά την εν λόγω ρύθμιση ακόμα πιο ακατανόητη. Άραγε πως η συγχώνευση δυο τόσο κρίσιμων επιτροπών για τη λειτουργία των δήμων και με τόσο διαφορετικές αρμοδιότητες, της Οικονομικής Επιτροπής και της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής, σε μια υπερ-επιτροπή υπό τον τίτλο «Δημοτική Επιτροπή» θα συμβάλλει στην «βελτίωση της υλοποίησης του δημοτικού έργου», σύμφωνα πάντα με το σχετικό δελτίου τύπου, όταν αυτές ήδη λειτουργούν αποτελεσματικά; Ποιο ακριβώς είναι το υπαρκτό πρόβλημα που επιδιώκει να λύσει αυτή η ρύθμιση; Ποια θα είναι η ποιότητα λήψης των αποφάσεων αυτού του μίνι-δημοτικού συμβουλίου με ημερήσιες διατάξεις που στους μεγάλους δήμους θα αριθμούν 100 θέματα ανά συνεδρίαση; Και τέλος πάντων, αν είναι τόσο αποτελεσματικό το ως άνω προτεινόμενο σύστημα διακυβέρνησης, γιατί δεν δίνει πρώτα η Βουλή το καλό παράδειγμα συγχωνεύοντας τις διαρκείς επιτροπές της σε μια μοναδική επιτροπή ώστε να βελτιωθεί η υλοποίηση του νομοθετικού έργου; Πάντως, από την αιτιολογική έκθεση του σχεδίου νόμου δεν δίνεται απάντηση στα παραπάνω εύλογα ερωτήματα και πιο συγκεκριμένα δεν προσδιορίζεται ανάγκη που οδήγησε σε αυτήν την απόφαση. Περαιτέρω, το γεγονός ότι (α) σύμφωνα με την παρ. 1 τα μέλη της Δημοτικής Επιτροπής θα έχουν τον ίδιο αριθμό μελών με τις συγχωνευόμενες επιτροπές αντί του διπλάσιου ή έστω μεγαλύτερου όπως θα ήταν το αναμενόμενο και (β) ότι σύμφωνα με την παρ. 3 η εκλογή των μελών της μειοψηφίας δεν θα γίνεται παραταξιακά όπως τώρα ισχύει, αλλά επί του συνόλου των υποψηφίων που θα προέρχονται από την μειοψηφία, υποδηλώνει ότι η Δημοτική Επιτροπή θα λειτουργεί με όρους δημαρχιακού κονκλάβιου με τους μειοψηφούντες ως κομπάρσους. Μάλιστα, ο εν λόγω τρόπος εκλογής εγκυμονεί κίνδυνο αλλοίωσης των εκλογικών συσχετισμών αφού είναι πιθανό παρατάξεις με μεγαλύτερο εκλογικό ποσοστό να βρεθούν χωρίς εκπροσώπηση στην Δημοτική Επιτροπή ή στην καλύτερη περίπτωση να συμμετέχουν σε αυτήν χωρίς δικαίωμα ψήφου σύμφωνα με τη διαδικασία της παρ. 10, όπως έχει ήδη προβλέψει ο συντάκτης της διάταξης. Επίσης, τυπικά ουδείς γνωρίζει τις αρμοδιότητες της Δημοτικής Επιτροπής ούτε και τον τρόπο λειτουργία της, αφού δεν γίνεται καμία αναφορά επ’ αυτού στις διατάξεις του άρθρου 8 ή άλλου άρθρου του σχεδίου νόμου, ενώ σύμφωνα με την περ. γ’ της παρ. 1 του αρ. 44 του σχεδίου νόμου καταργείται «κάθε γενική ή ειδική διάταξη που αντίκειται στις διατάξεις του Μέρους Β’», άρα εξ ορισμού και τα αρ. 72, 73 και 75 του Ν. 3852/2010 όπως έχουν τροποποιηθεί και ισχύουν. Αρκετά λοιπόν με τους άνωθεν επιβαλλόμενους πειραματισμούς με τη λειτουργία των Δήμων, με πλέον χαρακτηριστικές και αλησμόνητες περιπτώσεις την απόπειρα κατάργησης των Δημοτικών Κοινοτήτων επί υπουργίας Βορίδη και τις αντισυνταγματικές διατάξεις (π.χ. σύνθεση Οικονομικής Επιτροπής και Επιτροπής Ποιότητας Ζωής) του νόμου Θεοδωρικάκου όπως έκρινε το ΣτΕ. Συμπερασματικά, η προτεινόμενη ρύθμιση είναι αντιδημοκρατική γιατί αποσκοπεί στην συγχώνευση των συλλογικών οργάνων διαβούλευσης των δήμων σε ένα μίνι-δημοτικό συμβούλιο που θα βρίσκεται υπό τον πλήρη έλεγχο της δημαρχιακής παράταξης. Η Οικονομική Επιτροπή και η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής, έχοντας αποδείξει την λειτουργικότητα τους στον χρόνο, θα πρέπει να παραμείνουν άθικτες και η προτεινόμενη ρύθμιση θα πρέπει να αποσυρθεί στο σύνολό της. Το μόνο στο οποίο συμφωνώ είναι η παρ. 10, η οποία θα πρέπει να ενσωματωθεί στις ισχύουσες διατάξεις. Τέλος, αν το σχέδιο νόμου ψηφιστεί και δημοσιευτεί στο ΦΕΚ μετά την διεξαγωγή των Αυτοδιοικητικών εκλογών της 8ης.10.2023 ανοίγει μια νέα βεντάλια προβλημάτων, κάτι που αφορά το ψηφισθέν νομοσχέδιο στο σύνολό του.