• Σχόλιο του χρήστη 'Γ. Τσαούσης' | 19 Οκτωβρίου 2023, 11:04

    Η θέσπιση ως προϋπόθεσης συμμετοχής στον διαγωνισμό εργασιακής εμπειρίας των συμμετεχόντων τουλάχιστον δέκα (10) ετών, στην ουσία αποτελεί ηλικιακό περιορισμό [καθόσον αποκλείει εκ των πραγμάτων τους συμμετέχοντες των 35-40 ετών]. Ο περιορισμός αυτός πιστεύω ότι είναι δυσανάλογος σε σχέση με τον δημόσιο σκοπό του νομοθέτη, με συνέπεια να παραβιάζονται οι συνταγματικές αρχές της επαγγελματικής ελευθερίας, της συμμετοχής στην οικονομική και κοινωνική ζωή και της αναλογικότητας. Ειδικότερα, με την προϋπόθεση αυτή αποκλείονται στην πράξη οι συμμετέχοντες/χουσες των 35-40 ετών, οι οποίοι για να αποκτήσουν τους προβλεπόμενους από τη διακήρυξη τίτλους σπουδών [πτυχίο, μεταπτυχιακό, διδακτορικό] επένδυσαν σε έτη σπουδών, κατά τη διάρκεια των οποίων, σαφώς και δεν θα μπορούσαν παράλληλα να εργαστούν. Τη θέση αυτή υιοθετεί και το ΣτΕ το οποίο στις αποφάσεις σχετικά με τα μέλη ΔΕΠ υπογραμμίζει ότι θα πρέπει να τυγχάνουν υψηλότερου μισθού ακριβώς διότι επένδυσαν στις σπουδές τους εις βάρος της εργασιακής τους προϋπηρεσίας. Συνακόλουθα, όσοι/ες επένδυσαν στις σπουδές τους δεν θα πρέπει να τύχουν της αντίστοιχης κατηγοριοποίησης ως προς την απαιτούμενη εργασιακή εμπειρία; Με τη προτεινόμενη μορφή της διάταξης, αποκλείονται από τη διαγωνιστική διαδικασία συμμετέχοντες/χουσες που αφενός μεν είναι εξοπλισμένοι με ανώτατους τίτλους σπουδών ακόμα και από τα καλύτερα παγκοσμίως πανεπιστήμια, αφετέρου όμως, επειδή μπορεί να μην διαθέτουν εργασιακή εμπειρία 7, 8 ή 9 ετών αποκλείονται αυτομάτως. Επί του πρακτέου λοιπόν, υποψήφιος με πτυχίο Α.Ε.Ι. δίχως άλλο μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών και με 10ετή προϋπηρεσία δύναται να συμμετάσχει. Έτερος όμως υποψήφιος, με πτυχίο Α.Ε.Ι., δύο (2) μεταπτυχιακά και διδακτορικό με προϋπηρεσία 8 ή 9 ετών δεν δύναται να συμμετάσχει !!! Αυτό όμως δεν αποτελεί αθέμιτη διάκριση; Δεν θα έπρεπε να γίνεται μία στάθμιση της απαιτούμενης προϋπηρεσίας με τους κτηθέντες τίτλους σπουδών; Διότι υποψήφιος με μεταπτυχιακό ή/και διδακτορικό, επένδυσε στις σπουδές του με αποτέλεσμα να εξέλθει μεταγενέστερα στην αγορά εργασίας με σκοπό να στοχεύσει ανώτερες θέσεις απασχόλησης. Υπό αυτό το πρίσμα, η 10ετής απαιτούμενη εμπειρία καθίσταται εύλογη προϋπόθεση για υποψήφιο με ένα (1) μοναδικό τίτλο σπουδών (πτυχίο Α.Ε.Ι.), δυσανάλογη όμως για υποψήφιο που πλην του βασικού τίτλου σπουδών Α.Ε.Ι. είναι κάτοχος μεταπτυχιακού ή και διδακτορικού. Ο πλέον ενδεδειγμένος τρόπος διόρθωσης της αθέμιτης αυτής διάκρισης είναι η μείωση της απαιτούμενης προϋπηρεσίας για τους κτηθέντες τίτλους σπουδών επιπλέον του πτυχίου. Π.χ. 7 ή 8 έτη για κάτοχο μεταπτυχιακού και 5 ή 6 έτη για κάτοχο διδακτορικού. Περαιτέρω, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη από το Υπουργείο ότι η τελευταία 10ετία ήταν η 10ετία των μνημονίων και της πανδημίας του covid-19. Γεγονότα που, ούτως ή άλλως, καθιστούσαν δυσχερή την εύρεση εργασίας εκ μέρους των επιστημόνων της χώρας, ειδικά των νέων. Επί της ουσίας, με την επίμαχη διάταξη που απαιτεί 10ετή προϋπηρεσία ανεξάρτητα από τους κτηθέντες τίτλους σπουδών, αποκλείεται η πλέον αδικημένη αλλά προσοντούχα γενιά της χώρας και μάλιστα, στην πιο παραγωγική της ηλικία (37-44). Την ώρα, μάλιστα, που σε άλλες χώρες της Ευρώπης αναλαμβάνουν σε μικρότερη ηλικία Πρωθυπουργικούς ή Υπουργικούς θώκους. Με βάση τα ανωτέρω, κρίνεται ορθότερη είτε η αναλογικότερη κατανομή της απαιτούμενης προϋπηρεσίας με βάση τους κτηθέντες τίτλους σπουδών (π.χ. κάτοχος μεταπτυχιακού 8 έτη, κάτοχος διδακτορικού 6 έτη) είτε (εναλλακτικά) η μοριοδότηση των ετών εμπειρίας. Σε κάθε περίπτωση, η θέσπιση ελαχίστου ορίου ετών εργασιακής εμπειρίας ως προϋπόθεση παραδεκτού υποβολής συμμετοχής στον διαγωνισμό θεωρώ ότι αντίκειται στην αρχή της ισότητας διότι εισάγει οριζόντιο περιορισμό σε ανόμοιες περιπτώσεις υποψηφίων.