- Υπουργείο Εσωτερικών - http://www.opengov.gr/ypes -

Άρθρο 16 – Τελικές – Μεταβατικές Διατάξεις

1.Από την έναρξη ισχύος του παρόντος φορείς διαχείρισης στερεών αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) που έχουν συσταθεί και λειτουργούν ως νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου δυνάμει της κείμενης νομοθεσίας σε περιφέρειες της χώρας, πλην της Περιφέρειας Αττικής και του νομού Θεσσαλονίκης, μετατρέπονται σε ΔΙΣΑ με τη νομική μορφή που έχουν, εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 1. Για τη συνδρομή των προϋποθέσεων αυτών εκδίδεται διαπιστωτική πράξη του Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης μέσα σε προθεσμία δύο μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος. Μετά την έκδοση της πράξης του προηγουμένου εδαφίου, ο Συντονιστής διαπιστώνει τη νομιμότητα της απόφασης του νομικού προσώπου για τη μετατροπή του και εκδίδει απόφαση περί της μετατροπής, η οποία δημοσιεύται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Με την ίδια απόφαση ορίζονται η επωνυμία, οι δήμοι- μέλη, ο σκοπός, οι πόροι και η περιουσία του νομικού προσώπου. Με όμοια απόφαση συγκροτείται το νέο διοικητικό συμβούλιο σύμφωνα με το άρθρο 5, η δε θητεία του ορίζεται μέχρι τη λήξη της τρέχουσας δημοτικής περιόδου. Κατά τα λοιπά εφαρμόζονται και σε αυτά τα νομικά πρόσωπα όλες οι διατάξεις του παρόντος νόμου, καθώς και οι διατάξεις της κείμενης νομοθεσίας που διέπουν τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου των δήμων για όποιο ζήτημα δεν ρυθμίζεται από τον παρόντα νόμο.
2. α. Οι διατάξεις του παρόντος νόμου δεν εφαρμόζονται στις ανώνυμες εταιρίες που είχαν συσταθεί ως φορείς διαχείρισης στερεών αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) μέχρι την έναρξη ισχύος του ν. 3852/2010 και λειτουργούν έκτοτε, εφόσον πρόκειται για εταιρίες που διαχειρίζονται τα στερεά απόβλητα του συνόλου μιας περιφέρειας ή του συνόλου ενός νομού. Για τις εταιρίες αυτές εξακολουθούν να ισχύουν οι κείμενες για αυτές διατάξεις, εντός όμως αποκλειστικής προθεσμίας τριών μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος πρέπει να τροποποιηθεί το καταστατικό τους, ώστε να ανταποκρίνεται στους σκοπούς του άρθρου 3, οι δε αρμοδιότητες, λειτουργία, ασυμβίβαστα και ευθύνες των οργάνων τους να ορίζονται κατά ανάλογη εφαρμογή των άρθρων 6 έως 10. Παράβαση της υποχρέωσης αυτής επισύρει πρόστιμο 5.000 ευρώ ημερησίως, το οποίο επιβάλλεται με απόφαση του Συντονιστή, στην τοπική αρμοδιότητα του οποίου βρίσκεται η έδρα της ανώνυμης εταιρίας. Το πρόστιμο αυτό εισπράττεται υπέρ του Δημοσίου σύμφωνα με τις διαδικασίες του Κώδικα είσπραξης Δημοσίων Εσόδων. Από τη δημοσίευση του νόμου αυτού οι πράξεις των οργάνων των εταιριών της παραγράφου αυτής υπόκεινται στην εποπτεία του άρθου 11. Με απόφαση των Υπουρών Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Οικονομίας-Ανάπτυξης και Τουρισμού και Οικονομικών καθορίζονται όλες οι αναγκαίες λεπτομέρειες για την επιβολή και την είσπραξη του προστίμου αυτού.
β. Για όλες τις λοιπές ανώνυμες εταιρίες που λειτουργούν ως φορείς διαχείρισης στερεών αποβλήτων (ΦΟΔΣΑ) ισχύουν τα ακόλουθα:
βα.Μετά τη σύσταση του ΔΙΣΑ μεταφέρεται σε αυτόν το 50% του προσωπικού των ως άνω ανωνύμων εταιριών που λειτουργούν στην τοπική αρμοδιότητα του ΔΙΣΑ και ως εισφορά των δήμων το 50% των μηχανημάτων και του εν γένει εξοπλισμού τους, ώστε να καταστεί δυνατή η στοιχειώδης λειτουργία του ΔΙΣΑ. Παράλληλα εξακολουθούν να λειτουργούν και οι ως άνω ανώνυμες εταιρίες για χρονικό διάστημα που δεν θα ξεπερνά σε καμμία περίπτωση του τρεις μήνες. Για το χρονικό αυτό δάστημα μέχρι τη λύση της ανώνυμης εταιρίας ο ΔΙΣΑ χρησιμοποιεί υποχρεωτικά τις εγκαταστάσεις στερεών αποβλήτων που διαχειρίζονται οι ως άνω ανώνυμες εταιρίες.
ββ. Μετά την παρέλευση τριών μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος νόμου οι ως άνω ανώνυμες εταιρίες λύονται αυτοδικαίως και τίθενται σε εκκαθάριση, το δε εναπομείναν προσωπικό τους μεταφέρεται στο ΔΙΣΑ κατά τη διαδικασία της περίπτωσης γ.
βγ. Εάν παρόλα αυτά η ανώνυμη εταιρία δε λυθεί εντός των τριών μηνών και εξακολουθεί να λειτουργεί, κάθε δήμος μέτοχος σε αυτήν βαρύνεται με ημερήσιο πρόστιμο πέντε χιλιάδων (5.000) ευρώ και για όσο διάστημα η εταιρία βρίσκεται σε λειτουργία. Το πρόστιμο επιβάλλεται με απόφαση του Συντονιστή και εισπράττεται υπέρ του Δημοσίου σύμφωνα με τις διατάξεις του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων. Με απόφαση των Υπουρών Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης, Οικονομίας-Ανάπτυξης και Τουρισμού και Οικονομικών καθορίζονται όλες οι αναγκαίες λεπτομέρειες για την επιβολή και την είσπραξη του προστίμου αυτού.
γ. Το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου ή δικηγόροι με πάγια έμμισθη εντολή των νομικών προσώπων της περίπτωσης β αυτής της παραγράφου, που λύονται, μεταφέρονται στους ΔΙΣΑ και κατατάσσονται σε αντίστοιχες προσωποπαγείς θέσεις της ίδιας εκπαιδευτικής βαθμίδας και αντίστοιχης ή παρεμφερούς ειδικότητας. Η κατάταξη του προσωπικού γίνεται σε συνιστώμενες προσωποπαγείς θέσεις με απόφαση του Προέδρου του διοικητικού συμβουλίου του ΔΙΣΑ που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Για τη μισθοδοσία του προσωπικού αυτού εφαρμόζονται οι διατάξεις του άρθρου 7επ του ν. 4353/2015 (Α΄176). Ο χρόνος της προϋπηρεσίας του προσωπικού που μεταφέρεται λαμβάνεται υπόψη για όλες τις μισθολογικές και ασφαλιστικές συνέπειες. Συμβάσεις μίσθωσης έργου και ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου που έχουν συναφθεί από τις επιχειρήσεις που καταργούνται συνεχίζονται από τους ΔΙΣΑ μέχρι τη λήξη τους.
δ. Οι διατάξεις της περίπτωσης γ εφαρμόζονται αναλογικά και για το προσωπικό με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου ή δικηγόρους με πάγια έμμισθη εντολή των επιχειρήσεων της περίπτωσης β που μεταφέρεται στους ΔΙΣΑ πριν τη λύση τους. Ομοίως συμβάσεις μίσθωσης έργου και ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου που έχουν συναφθεί από τις επιχειρήσεις μπορούν να συνεχιστούν με αντισυμβαλλόμενους τους ΔΙΣΑ μέχρι τη λήξη τους.
3. Από την έναρξη ισχύος του παρόντος κάθε άλλο νομικό πρόσωπο πέραν των αναφερομένων στις παρ. 1 και 2 που λειτουργεί ως ΦΟΔΣΑ σε οποιαδήποτε περιφέρεια, πλην της Περιφέρειας Αττικής και του νομού Θεσσαλονίκης, λύεται και τίθεται σε εκκαθάριση.
4.Το προσωπικό των νομικών προσώπων δημοσίων δικαίου που καταργούνται με βάση τις διατάξεις του παρόντος άρθρου μεταφέρεται αυτοδικαίως και κατανέμεται με την ίδια σχέση εργασίας σε αντίστοιχες κατά κατηγορία, κλάδο ή ειδικότητα, θέσεις, με απόφαση του Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, στους ΟΤΑ που αποτελούσαν το νπδδ, ανάλογα με τον πληθυσμό τους ή τις οικονομικές τους δυνατότητες, με βάση τους προϋπολογισμούς των τριών τελευταίων ετών. Αν στον Οργανισμό Εσωτερικής Υπηρεσίας του δήμου δεν υφίστανται κενές θέσεις αντίστοιχες προς τις κατά κατηγορία, κλάδο ή ειδικότητα θέσεις του καταργούμενου νπδδ, το προσωπικό κατανέμεται σε αντίστοιχες συνιστώμενες προσωποπαγείς θέσεις της αντίστοιχης κατηγορίας, κλάδου ή ειδικότητας
5. Συγχρηματοδοτούμενα από την Ευρωπαϊκή ένωση προγράμματα , που υλοποιούνται από τα καταργούμενα νομικά πρόσωπα και τις επιχειρήσεις της παρ. 2 περ. β, συνεχίζουν να υλοποιούνται από τους ΔΙΣΑ, οι οποίοι θεωρούνται καθολικοί διάδοχοι ως προς τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που απορρέουν από αυτά. Στις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα αυτά συμπεριλαμβάνονται όσες απορρέουν από συμβάσεις έργου μέχρι τη λήξη τους. Οι συμβάσεις του πρoσωπικού ορισμένου χρόνου που απασχολείται στο πλαίσιο των προγραμμάτων αυτών, ανανεώνονται από το ΔΙΣΑ που προκύπτει ως διάδοχο σχήμα, σύμφωνα με τις διατάξεις της παρ. 3 του άρθρου 21 του ν. 2190/1994, όπως ισχύει.
6. Τα νομικά πρόσωπα που συστήνονται δυνάμει του άρθρου 1είναι καθολικοί διάδοχοι των καταργούμενων νομικών προσώπων από το χρόνο της κατάργησής τους σε όλα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους. Οι εκκρεμείς δίκες, στις οποίες διάδικα μέρη είναι νομικά πρόσωπα που καταργήθηκαν, συνεχίζονται αυτοδικαίως από το νέο νομικό πρόσωπο, χωρίς να απαιτείται ειδική διαδικαστική πράξη συνέχισης για καθένα από τα νομικά πρόσωπα που καταργήθηκαν.
7.α. Θεωρούνται νόμιμες οι δαπάνες που διενεργήθηκαν, ή και πληρώθηκαν από τις καταργούμενες με το παρόντα νόμο ανώνυμες εταιρίες, σε βάρος των προϋπολογισμών τους, και μέχρι τη λύση τους, εφόσον: α) το είδος της δαπάνης προβλέπεται από τις οικείες διατάξεις, ή συνάδει με τις αρμοδιότητες και την εν γένει αποστολή τους, όπως αυτή απορρέει από την κείμενη νομοθεσία, β) έχουν εγκριθεί και βεβαιωθεί από τα αρμόδια όργανά τους και γ) διενεργήθηκαν , ή και πληρώθηκαν για σκοπούς που έχουν επιτελεστεί.
β. Στην προηγούμενη περίπτωση δεν υπάγονται δαπάνες που έχουν κριθεί παράνομες με τελεσίδικες δικαστικές αποφάσεις, ή για τις οποίες ασκήθηκε σχετική ποινική δίωξη, ή και δεν περατώθηκε η σχετική διαδικασία μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος. Στις περιπτώσεις αυτές, οι γενόμενες δαπάνες θα κριθούν ως νόμιμες ή μη, αποκλειστικά και μόνο μετά την έκδοση των τελεσίδικων δικαστικών αποφάσεων, ή την περάτωση των σχετικών διαδικασιών.
8. Κατά την πρώτη εφαρμογή του νόμου αυτού η θητεία του διοικητικού συμβουλίου του ΔΙΣΑ ορίζεται μέχρι τη λήξη της τρέχουσας δημοτικής περιόδου, η δε εκλογή από τα δημοτικά συμβούλια των δήμων των αντιπροσώπων τους στο διοικητικό συμβούλιο του ΔΙΣΑ γίνεται εντός της προθεσμίας της περ. α, της παρ. 5, του άρθρου 1. Σε περίπτωση παρέλευσης άπρακτης της προθεσμίας αυτής, ο ορισμός των αντιπροσώπων γίνεται κατά αναλογική εφαρμογή της παρ. 3, του άρθρου 5.
9.Μέχρι την ανάληψη καθηκόντων από τους Συντονιστές των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων, όπου στον παρόντα νόμο αναφέρεται η λέξη “Συντονιστής” νοείται ο ασκών χρέη Γενικού Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης.