- Υπουργείο Εσωτερικών - http://www.opengov.gr/ypes -

Άρθρο 01 – Διαχείριση των στερεών αποβλήτων στους δήμους της ηπειρωτικής χώρας

1.α. Για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων συστήνονται σε επίπεδο κάθε περιφέρεια της ηπειρωτικής χώρας νομικά πρόσωπα δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου των ΟΤΑ πρώτου βαθμού, τα οποία λειτουργούν χάριν του δημοσίου συμφέροντος. Τα νομικά αυτά πρόσωπα έχουν την επωνυμία “Διαχειριστής Στερεών Αποβλήτων (ΔΙΣΑ) ………….”, η οποία φέρει το όνομα της περιφέρειας ή του νομού ή σε διαφορετική περίπτωση, άλλο, δηλωτικό της περιοχής που εξυπηρετείται. Εάν υπάρχει και άλλο νομικό πρόσωπο στην ίδια περιφέρεια για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων φέρει επιπλέον στον τίτλο και ανάλογο αύξοντα αριθμό. Η νομική μορφή των νομικών αυτών προσώπων, ως δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, αποφασίζεται με την πλειοψηφία όλων των δήμων που τα συστήνουν.
β. Σε όσες περιφέρειες έχουν πληθυσμό μέχρι 400.000 κατοίκους συστήνεται ένα (1) νομικό πρόσωπο, σε όσες έχουν πληθυσμό από 400.001 κατοίκους μέχρι 700.000 κατοίκους συστήνονται μέχρι τρία (3) νομικά πρόσωπα και σε όσες έχουν πληθυσμό από 700.001 κατοίκους και πάνω συστήνονται μέχρι τέσσερα (4) νομικά πρόσωπα.
2. Προκειμένου να συσταθούν τα νομικά πρόσωπα της προηγουμένης παραγράφου πρέπει να πληρούνται σωρευτικά οι ακόλουθες προϋποθέσεις:
α. Ο συνολικός πληθυσμός των δήμων που τα συστήνουν να είναι κατ’ ελάχιστο 80.000 κάτοικοι.
β. Να υπάρχει σε λειτουργία τουλάχιστον ένας διαθέσιμος χώρος υγειονομικής ταφής (ΧΥΤ) των αποβλήτων στην εδαφική περιφέρεια κάποιου από τους δήμους αυτούς.
γ. Να υπάρχει σε λειτουργία μονάδα επεξεργασίας αποβλήτων (ΜΕΑ) ή σε αντίθετη περίπτωση να προκύπτει από το περιφερειακό σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ) ότι με άλλα έργα και δράσεις, επιτρεπόμενα από το εθνικό σχέδιο διαχείρισης αποβλήτων (ΕΣΔΑ), θα τηρηθούν οι στόχοι του ΕΣΔΑ.
δ. Με την επιφύλαξη της επόμενης παραγράφου, σε κάθε νομό συστήνεται μέχρι ένα νομικό πρόσωπο.
3.Επιτρέπται να συσταθεί και δεύτερο νομικό πρόσωπο στον ίδιο νομό, εφόσον μέρος δήμων ή δήμος του νομού συμπράξει με μέρος δήμων ή δήμο όμορου νομού της ίδιας περιφέρειας.
4. α. Με απόφαση του Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης η συμμετοχή δήμου σε ΔΙΣΑ γίνεται υποχρεωτική, εάν δεν έχει ακολουθηθεί η διαδικασία της επόμενης παραγράφου. Στην περίπτωση αυτή ο δήμος συμμετέχει στο πλησιέστερο προς αυτόν νομικό πρόσωπο (ΔΙΣΑ) που έχει ήδη συσταθεί. Αν υπάρχουν περισσότερα όμορα νομικά πρόσωπα, ο Συντονιστής οφείλει να αποφασίσει με βάση την αρχή της εγγύτητας και με γνώμονα την καλύτερη εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος σε ποιο νομικό πρόσωπο θα συμμετέχει ο δήμος αυτός.
β. Εάν δήμος διαθέτει ΧΥΤ, ο οποίος βρίσκεται σε απόσταση μέχρι 30 χλμ. από την έδρα όμορου δήμου, τότε ο όμορος δήμος μετέχει υποχρεωτικά στο νομικό πρόσωπο που λειτουργεί τον ΧΥΤ.
5. α. Για την σύσταση των ως άνω νομικών προσώπων λαμβάνεται απόφαση καθενός από τα οικεία δημοτικά συμβούλια με την απόλυτη πλειοψηφία του συνoλικού αριθμού των μελών τους, η οποία περιλαμβάνει οπωσδήποτε τον σκοπό για τον οποίο ιδρύεται το νομικό πρόσωπο, τη νομική του μορφή ως δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, τη χρονική διάρκεια και την έδρα του, καθώς και τις ετήσιες εισφορές που πρέπει να καταβάλλει ο κάθε δήμος-μέλος σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 13. Εντός τριών μηνών, αφότου λάβουν το έγγραφο του Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, με το οποίο ζητείται από τους δήμους να υποδείξουν το υπό σύσταση νομικό πρόσωπο και τους αντιπροσώπους τους στο διοικητικό του συμβούλιο, οι δήμοι οφείλουν να έχουν ολοκληρώσει τις προπαρασκευαστικές ενέργειες για τη σύσταση του ΔΙΣΑ και να έχουν λάβει τις ως άνω αποφάσεις των δημοτικών τους συμβουλίων. Παράλειψη της υποχρέωσης αυτής ή καθυστέρηση πέραν του τριμήνου αποτελεί πειθαρχικό παράπτωμα για όλα τα μέλη του δημοτικού συμβουλίου κατά την έννοια των άρθρων 233 επ. του ν. 3852/2010 (Α΄ 87), όπως ισχύει, και τιμωρείται.
β. Ο Συντονιστής της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, αφού ελέγξει τη νομιμότητα των αποφάσεων των δημοτικών συμβουλίων που αφορούν τη σύσταση του νομικού προσώπου, εκδίδει την συστατική πράξη του νομικού προσώπου, η οποία δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως. Με την ίδια πράξη ορίζεται και η έδρα του νομικού προσώπου σε περίπτωση διαφωνίας ανάμεσα στα δημοτικά συμβούλια.
γ. Σε περίπτωση παρέλευσης άπρακτης της προθεσμίας της περ. α, και χάριν του δημοσίου συμφέροντος ο Συντονιστής με απόφασή του συστήνει ένα φορέα διαχείρισης στερεών αποβλήτων, ο οποίος έχει τη μορφή του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου και εξυπηρετεί όλους τους δήμους της περιφέρειας. Η απόφαση περιλαμβάνει οπωσδήποτε
τον σκοπό για τον οποίο ιδρύεται το νομικό πρόσωπο, τη χρονική διάρκεια και την έδρα του, καθώς και τις ετήσιες εισφορές που πρέπει να καταβάλλει ο κάθε δήμος-μέλος σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 13. Με την ίδια απόφαση ορίζεται και το διοικητικό συμβούλιο του ΔΙΣΑ. Στην περίπτωση αυτή στο διοικητικό συμβούλιο μετέχει ο δήμαρχος, και αν οι αντιπρόσωποι του ίδιου δήμου είναι περισσότεροι, μετέχουν δημοτικοί σύμβουλοι του επιτυχόντος συνδυασμού κατά τη σειρά της εκλογής τους.
6. Τα δημοτικά συμβούλια όσων δήμων μετέχουν στο ΔΙΣΑ μπορούν με αποφάσεις τους που λαμβάνονται με την απόλυτη πλειοψηφία του συνόλου των μελών τους, να παρατείνουν τη διάρκεια και να αποφασίσουν τη μεταφορά της έδρας του νομικού προσώπου. Κατά τα λοιπά ακολουθείται η διαδικασία της περ. β, της παρ. 5.
7.Τα νομικά πρόσωπα του άρθρου αυτού τελούν υπό την εποπτεία του Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, στην τοπική αρμοδιότητα του οποίου βρίσκεται η έδρα του νομικού προσώπου, σύμφωνα με τις ρυθμίσεις του άρθρου 11.
8 .Με απόφαση του Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης, που εκδίδεται μετά από πρόταση του ΔΙΣΑ, και δημοσιεύεται την Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, μπορεί να συστήνονται περιφερειακά γραφεία του ΔΙΣΑ εντός του χώρου της τοπικής του αρμοδιότητας, και μόνο υπό την προϋπόθεση ότι η απόσταση του περιφερειακού γραφείου από την έδρα του ΔΙΣΑ ξεπερνά τα εκατό χιλιόμετρα. Με την ίδια απόφαση ρυθμίζονται τα σχετικά με την οργάνωση, λειτουργία και την έδρα αυτών θέματα.