- Υπουργείο Εξωτερικών - http://www.opengov.gr/ypex -

Εθνικό Σχέδιο Δράσης της Ελλάδας για τις Γυναίκες, την Ειρήνη και την Ασφάλεια-ΕΣΔΓΕΑ (2020-2024)

Μπορείτε να μεταφορτώσετε σε μορφή pdf το «Εθνικό Σχέδιο Δράσης της Ελλάδας για τις Γυναίκες, την Ειρήνη και την Ασφάλεια-ΕΣΔΓΕΑ (2020-2024)» εδώ. [1]

Περιεχόμενα

  1. Εισαγωγή
  2. Η Ατζέντα ΣΑΗΕ για τις Γυναίκες, την Ειρήνη και την Ασφάλεια (ΓΕΑ).
  3. Το διεθνές νομικό και θεσμικό πλαίσιο εφαρμογής της Ατζέντας ΓΕΑ.
  4. Το περιφερειακό νομικό και θεσμικό πλαίσιο εφαρμογής της Ατζέντας ΓΕΑ.
  5. Το εθνικό πλαίσιο εφαρμογήςτης Ατζέντας ΓΕΑ.

 

 

 

 

  1. Εισαγωγή

Στο σύγχρονο παγκοσμιοποιημένο διεθνές περιβάλλον, οι περισσότερες απειλές κατά της ειρήνης και της ασφάλειας, βίαιες ή μη, δεν αναγνωρίζουν εθνικά σύνορα, λαμβάνουν παγκόσμιες διαστάσεις, διασυνδέονται και αλληλοεπιδρούν.

Βίαιες απειλές κατά της διεθνούς ειρήνης και ασφάλειας, όπως οι ένοπλες συγκρούσεις, η τρομοκρατία, ο εξτρεμισμός και η ριζοσπαστικοποίηση, οδηγούν σε σοβαρές παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, απαξιώνοντας την ίδια την ανθρώπινη ζωή και αξιοπρέπεια.

Η έμφυλη και σεξουαλική βία στο πλαίσιο των ενόπλων συγκρούσεων, η οποία πλήττει κυρίως τις γυναίκες και τα κορίτσια, χρησιμοποιείται συχνά ως όπλο πολέμου και τρομοκρατίας. Η διαδεδομένη κουλτούρα ατιμωρησίας των αυτουργών έμφυλης και σεξουαλικής βίας και η λανθασμένη αντίληψη ότι  αυτή αποτελεί παράπλευρη απώλεια πολέμου, συχνά, καταδικάζουν όσες την υπέστησαν σε σιωπή,  αποξένωση και περαιτέρω θυματοποίηση. Οι εκτόπισεις πλυθυσμών, λόγω των εμφύλιων συγκρούσεων, η παγκόσμια μεταναστευτική και προσφυγική κρίση και η έλλειψη ασφαλών μεταναστευτικών οδών διευκολύνουν της παράνομη διακίνηση ανθρώπων, ιδιαίτερα γυναικών και κοριτσιών, η οποία διασυνδέεται με άλλες μορφές διεθνούς οργανωμένης εγκληματικότητας, όπως η παράνομη διακίνηση ναρκωτικών και όπλων.

Σε αρκετές περιοχές του κόσμου, οι βιασμοί και οι γυναικοκτονίες αυξάνονται ανησυχητικά, ενώ σε άλλες, πολλές γυναίκες γίνονται θύματα εγκλημάτων τιμής. Τα κορίτσια υφίστανται επιβλαβείς πρακτικές, όπως ο εξαναγκαστικός γάμος και ο ακρωτηριασμός γεννητικών οργάνων και στερούνται την πρόσβαση σε βασικές υπηρεσίες υγείας και στην εκπαίδευση. Η ρατσιστική και σεξιστική ρητορική υποδαυλίζει την έμφυλη βία κατά γυναικών, ΛΟΑΤΚΙ+ και υπερασπιστών ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Η αυξανόμενη τάση προς τον αυταρχισμό και η ανεπάρκεια δημοκρατικών θεσμών και διαδικασιών παρακωλύουν την παγίωση βιώσιμων, συμμετοχικών και ισότιμων ως προς το φύλο κοινωνιών.

Μη-βίαιες απειλές κατά της ειρήνης και ασφάλειας, όπως η ακραία φτώχεια, η πείνα, οι ασθένειες και η υποανάπτυξη, επιδρούν δυσανάλογα σε γυναίκες και κορίτσια, ενισχύοντας προϋπάρχουσες δομικές ανισότητες. Η τρέχουσα παγκόσμια υγειονομική κρίση, λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19, επηρεάζει αρνητικά και σωρευτικά την προσωπική, επισιτιστική, οικονομική, πολιτική και κοινωνική ασφάλεια γυναικών και κοριτσιών και, κατ΄ επέκταση, την απρόσκοπτη απόλαυση των δικαιωμάτων τους.

Οι απειλές κατά της ειρήνης και της ασφάλειας συνιστούν επίθεση στο κράτος δικαίου, τα ανθρώπινα δικαιώματα, την έμφυλη ισότητα και τη βιώσιμη ανάπτυξη. Η ανεπαρκής προστασία θεμελιωδών ατομικών δικαιωμάτων, όπως όσων αφορούν στην προσωπική ασφάλεια και τη σεξουαλική και αναπαραγωγική υγεία, καθώς και των πολιτικών, κοινωνικών και οικονομικών, έχει αρνητικό αντίκτυπο τόσο στην ιδιωτική ζωή των γυναικών όσο και στη δημόσια, καθόσον οδηγεί στην υποεκπροσώπηση τους στα κέντρα λήψης αποφάσεων. Οι απειλές κατά της ασφάλειας των γυναικών και των κοριτσιών χρήζουν επείγουσας συντονισμένης αντιμετώπισης σε εθνικό, περιφερειακό και διεθνές επίπεδο, ούτως ώστε καμία γυναίκα, ανήλικη ή ενήλικη, να μην μείνει χωρίς προστασία. Η δε ανταπόκριση της διεθνούς κοινότητας οφείλει να στοχεύει διττά, τόσο στην προστασία τους από τις ένοπλες συγκρούσεις και την έμφυλη και σεξουαλική βία, όσο και στην ενδυνάμωση και συμμετοχή αυτών, ως φορέων δημοκρατικής και ειρηνικής αλλαγής, στην προσπάθεια διατήρησης της διεθνούς ειρήνης και ασφάλειας.

 

Το 2020, συμπίπτουν οι επέτειοι συμπλήρωσης:

 

Σε αυτή τη χρονική συγκυρία, η Ελλάδα επαναδιατυπώνει την ετοιμότητά της να ενισχύσει ενεργά τις προσπάθειες της διεθνούς κοινότητας για τη δημιουργία ενός ειρηνικότερου, ασφαλέστερου και ίσου ως προς το φύλο κόσμου. Συνεπώς, δεσμεύεται να εφαρμόσει το παρόν Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τις Γυναίκες, την Ειρήνη και την Ασφάλεια (εφεξής ΕΣΔΓΕΑ), κατά το χρονικό διάστημα 2020-2024, σύμφωνα με τις διεθνείς της υποχρεώσεις.

 

 

 

  1. Η Ατζέντα για τις Γυναίκες, την Ειρήνη και την Ασφάλεια

Η Ατζέντα για τις Γυναίκες, την Ειρήνη και την Ασφάλεια (ΓΕΑ) εκπορεύεται από τη ρηξικέλευθη απόφαση ΣΑΗΕ 1325/2000 (εφεξής S/RES/1325/2000), η οποία θέτει το ζήτημα των γυναικών σε ένοπλες συγκρούσεις υπό την αυξημένη και συνεχή προσοχή του Συμβουλίου Ασφαλείας, του κύριου οργάνου των Ηνωμένων Εθνών, αρμόδιου για τη διατήρηση της διεθνούς ειρήνης και ασφάλειας. Η S/RES/1325/2000 ενσωματώνει μια έμφυλη οπτική της διεθνούς ειρήνης και ασφάλειας. Αναγνωρίζει τις δυσανάλογες επιπτώσεις των ενόπλων συγκρούσεων στις γυναίκες και τα κορίτσια, και υπογραμμίζει τον σημαντικό ρόλο, που αυτές διαδραματίζουν στην επίλυσή τους, τη διατήρηση της ειρήνης και την οικοδόμηση δημοκρατικών κοινωνιών. Ως εκ τούτου, θέτει τις εξής βασικές προτεραιότητες:

 

Η Ατζέντα ΓΕΑ περιλαμβάνει επίσης μια σειρά αποφάσεων ΣΑΗΕ, οι οποίες διευρύνουν την εμβέλεια της και εστιάζουν:

 

 

Η Ατζέντα ΓΕΑ εστιάζει στις γυναίκες, ανήλικες και ενήλικες, ως κεντρικά υποκείμενα αναφοράς. Tις αντιμετωπίζει, όχι μόνο ως άτομα, τα οποία, υπέστησαν τις δυσανάλογες συνέπειες των ενόπλων συγκρούσεων και την εμπόλεμη έμφυλη και σεξουαλική βία, αλλά και ως χειραφετημένες φορείς δημοκρατικής αλλαγής, ικανές να διαδραματήσουν θεμελιώδη ρόλο στη διατήρηση της διεθνούς ειρήνης και ασφάλειας. Αποδίδει, επίσης, ιδιαίτερη σημασία στην ουσιαστική και ενεργό εμπλοκή των ανδρών και αγοριών στη διαδικασία εφαρμογής της (S/RES/2242/2015).

 

Η Ατζέντα ΓΕΑ οραματίζεται την ειρήνη ως διασυνδεδεμένη με τις έννοιες της ουσιαστικής έμφυλης ισότητας και της έμφυλης οικονομικής και κοινωνικής δικαιοσύνης. Ως εκ τούτου, ενσωματώνει την έμφυλη διάσταση κατά την αντιμετώπιση των γενεσιουργών αιτίων της ένοπλης σύγκρουσης και προωθεί την αλλαγή, μέσω μη-βίαιης δράσης σε όλα τα επίπεδα. Οι γυναίκες διαδραματίζουν θεμελιώδη ρόλο στη διατήρηση της διεθνούς ειρήνης και της ασφάλειας, από τα στάδια της πρόληψης και της επίλυσης των ενόπλων συγκρούσεων έως τη διατήρηση, διαχείριση και οικοδόμηση της ειρήνης (Review of the United Nations Peacebuilding Architecture, A/RES/70/262, παρ. 21, 22, Declaration of Shared Commitments on UN Peacekeeping Operations 2018). Ο ρόλος των γυναικών στην ειρηνευτική διαδικασία και τη διαδικασία αφοπλισμού, αποστρατικοποίησης και επανένταξης αναγνωρίζεται ρητά και στην προσέγγιση των Ηνωμένων Εθνών για τη Μεταβατική Δικαιοσύνη (Guidance Note of the UN Secretary General, United Nations Approach to Transitional Justice σελ. 5, 9 ,10, 11, A/HRC/27/21, παρ. 8).

 

Η Ατζέντα ΓΕΑ υιοθετεί μια προσέγγιση ερειδόμενη στην ανθρώπινη ασφάλεια, η οποία αποτελεί έννοια ευρύτερη της απλής απουσίας πολέμου και βίας σε μια χώρα και περιλαμβάνει (2005 World Summit Outcome Document, A/RES/60/1 παρ.143):

 

Η ανθρώπινη ασφάλεια είναι, ανθρωποκεντρική και πολυδιάστατη, καθόσον καθορίζεται από τις εξής εκφάνσεις (A/RES/66/290 παρ. 3, 4, 1994 UNDP Human Development Report, σελ. 24-25):

 

 

 

  1. Το διεθνές νομικό και θεσμικό πλαίσιο εφαρμογής της Ατζέντας ΓΕΑ

Η Επιτροπή των Ηνωμένων Εθνών για την Εξάλειψη των Διακρίσεων κατά των Γυναικών υπογραμμίζει ότι, σε περιπτώσεις κρίσεων, η εγγύηση των δικαιωμάτων γυναικών και κοριτσιών επιτυγχάνεται μέσω της προστασίας, που παρέχουν σωρευτικά η Σύμβαση για την Εξάλειψη των Διακρίσεων Κατά των Γυναικών (CEDAW), το διεθνές ανθρωπιστικό και προσφυγικό δίκαιο και το διεθνές ποινικό δίκαιο (Γενική Σύσταση Επιτροπής υπ’ αρ. 30 για τις Γυναίκες στις Ένοπλες Συγκρούσεις, CEDAW/C/GC/30 παρ. 25, 26). Τα ανθρώπινα δικαιώματα, άλλωστε, “είναι οικουμενικά, αδιαίρετα, συσχετιζόμενα και αλληλοεξαρτούμενα” και οφείλουν να γίνονται σεβαστά χωρίς κανενός είδους διάκριση, ιδίως τα δικαιώματα γυναικών και παιδιών (A/RES/60/1 παρ. 121, 122, 128). Συνεπώς, η Ελλάδα εφαρμόζει το ΕΣΔΓΕΑ σε πλήρη εναρμόνιση με:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Περιφερειακό νομικό και θεσμικό πλαίσιο εφαρμογής της Ατζέντας ΓΕΑ

Περιφερειακοί οργανισμοί, στους οποίους η Ελλάδα είναι μέλος, όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση, το Συμβούλιο της Ευρώπης και το ΝΑΤΟ, έχουν υιοθετήσει νομικά και θεσμικά πλαίσια εφαρμογής της Ατζέντας ΓΕΑ. Συνεπώς, η Ελλάδα εφαρμόζει το ΕΣΔΓΕΑ σε πλήρη εναρμόνιση με:

 

Το οικείο νομικό και θεσμικό πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ), και ιδίως:

 

 

 

 

 

Προκειμένου για την εφαρμογή του ΕΣΔΓΕΑ και της πολιτικής της ΕΕ για το φύλο και τις ΓΕΑ, η Ελλάδα αναζητά τρόπους να ενισχύσει την συνεργασία με την ειδική σύμβουλο ΕΕ για θέματα φύλου/ΓΕΑ καθώς και με την άτυπη ομάδα εργασίας ΕΕ για την εφαρμογή της απόφασης ΣΑΗΕ1325/ΓΕΑ.

 

Το οικείο νομικό και θεσμικό πλαίσιο τoυ Συμβουλίου της Ευρώπης (ΣτΕ), και ιδίως:

 

 

 

 

Το οικείο νομικό και θεσμικό πλαίσιο του ΝΑΤΟ, και ιδίως:

 

 

Προκειμένου για την εφαρμογή του ΕΣΔΓΕΑ καθώς και της Πολιτικής και του Σχεδίου Δράσης του Ευρωατλαντικού Συμβουλίου Εταιρικής Σχέσης του ΝΑΤΟ, η Ελλάδα αναζητά τρόπους να ενισχύσει την συνεργασία με την Ειδική Εκπρόσωπο του ΝΑΤΟ για τις ΓΕΑ.

 

 

 

  1. Το εθνικό πλαίσιο εφαρμογής της Ατζέντας ΓΕΑ

Η εφαρμογή της Ατζέντας ΓΕΑ εναπόκειται στα κράτη, τα οποία οφείλουν να «εξασφαλίσουν αυξημένη αντιπροσώπευση των γυναικών σε όλα τα επίπεδα λήψης αποφάσεων σε εθνικούς, περιφερειακούς και διεθνείς θεσμούς και μηχανισμούς για την πρόληψη, διαχείριση και επίλυση των ενόπλων συγκρούσεων» καθώς και να «θέσουν τέλος στην ατιμωρησία και να διώξουν τους υπεύθυνους για γενοκτονία, εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας και εγκλήματα πολέμου, συμπεριλαμβανομένων των σχετιζόμενων με σεξουαλική και κάθε άλλης μορφής βία κατά γυναικών και κοριτσιών» (S/RES/1325/2000 παρ. 1, 11). Προς τούτο, τα κράτη ενθαρρύνονται να αναπτύξουν εθνικά σχέδια δράσης ΓΕΑ (S/RES/1889/2009), συμβατά με τις εθνικές έννομες τάξεις και τις διεθνές δεσμεύσεις. Συνεπώς, η Ελλάδα εφαρμόζει το ΕΣΔΓΕΑ σε πλήρη εναρμόνιση με:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Το ΕΣΔΙΦ ευρίσκεται σε διαδικασία ανανέωσης για την περίοδο 2021-2025, υπό τον συντονισμό της καθ’ ύλην αρμόδιας Γενικής Γραμματείας Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων. Το ΕΣΔΙΦ 2021-2025 αναμένεται να εστιάσει κυρίως στην έμφυλη διάσταση του αντίκτυπου, ιδίως κοινωνικού και οικονομικού, της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 στην ελληνική κοινωνία.

 

Το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τις Γυναίκες, την Ειρήνη και την Ασφάλεια 2020-2024

Το ΕΣΔΓΕΑ αποτελεί το πρώτο κείμενο εθνικής εφαρμογής της Ατζέντας ΓΕΑ και στοχεύει στην:

 

Το ΕΣΔΓΕΑ εκπονήθηκε από αρμόδια Διυπουργική Ομάδα Εργασίας, ισόρροπη ως προς το φύλο στη σύνθεση και αποτελούμενη από έναν/μια εκπρόσωπο έκαστου φορέα υλοποίησης:

 

Το έργο της διυπουργικής ομάδας εργασίας για την εκπόνηση του ΕΣΔΓΕΑ ενίσχυσαν, με τη συμβολή τους, μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας, με εξειδίκευση σε θέματα φύλου, στο διεθνές δίκαιο και τις διεθνείς σχέσεις, και ειδικότερα από το Τμήμα Διεθνών, Ευρωπαϊκών και Περιφερειακών Σπουδών του Παντείου Πανεπιστημίου (Αθήνα) καθώς και από το Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών και την Έδρα της UNESCO για τις Γυναίκες, την Ειρήνη και την Ασφάλεια του Πανεπιστημίου της Μακεδονίας (Θεσσαλονίκη).

Το ΕΣΔΓΕΑ, πριν την υιοθέτησή του, θα τεθεί σε δημόσια διαβούλευση με τους πολίτες και φορείς της κοινωνίας των πολιτών, μέσω του Προγράμματος Δι@ύγεια (OpenGov.gr). Μόλις ολοκληρωθεί η δημόσια διαβούλευση, το Εθνικό Σχέδιο Δράσης ΓΕΑ θα υιοθετηθεί από το Υπουργικό Συμβούλιο.

 

Η ελληνική πραγματικότητα

            Το ΕΣΔΓΕΑ είναι αποτελεσματοκεντρικό και προσαρμοσμένο στις ανάγκες της ελληνικής κοινωνίας, καθόσον στοχεύει να ανταποκριθεί σε σύγχρονες προκλήσεις, όπως:

 

Για την επίτευξη της μέγιστης δυνατής συνοχής των εθνικών πολιτικών, εσωτερικών και εξωτερικών, το ΕΣΔΓΕΑ εναρμονίζεται πλήρως με τις δράσεις και πρωτοβουλίες, που προβλέπονται από το ΕΣΔΙΦ (2021-2025), ιδίως όσες αφορούν στον οικονομικό-κοινωνικό αντίκτυπο της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 στις γυναίκες και στην καταστολή της ενδοοικογενειακής βίας.

 

Στρατηγικές, παράμετροι, προσεγγίσεις και εργαλεία

Ο σχεδιασμός και η εφαρμογή του ΕΣΔΓΕΑ στηρίζεται στις ακόλουθες, στρατηγικές, οριζόντιες παραμέτρους, προσεγγίσεις και εργαλεία:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Εταιρικές σχέσεις, συνεργασίες, πρωτοβουλίες και διάλογος

Η Ελλάδα, για την αποτελεσματική εφαρμογή του ΕΣΔΓΕΑ και τη συστηματική προβολή της Ατζέντας ΓΕΑ και της αρχής της ουσιαστικής έμφυλης ισότητας στην ημερήσια διάταξη των διεθνών και περιφερειακών οργανισμών, αποσκοπεί στην ανάπτυξη και περαιτέρω ενίσχυση ουσιαστικών εταιρικών σχέσεων, συνεργασιών, πρωτοβουλιών και διαλόγου σε διμερές, περιφερειακό και πολυμερές επίπεδο, με σκοπό την ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών, εμπειριών, τεχνογνωσίας και την οικοδόμηση δεξιοτήτων:

 

 

Προτεραιότητες, πυλώνες και επιμέρους δράσεις του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για τις Γυναίκες, την Ειρήνη και την Ασφάλεια

Η Ελλάδα, λαμβάνοντας υποψη τα διεθνή και περιφερειακά νομικά και θεσμικά πλαίσια εφαρμογής της Ατζέντας ΓΕΑ,  θέτει τους εξής στόχους, ως βασικές προτεραιότητες του ΕΣΔΓΕΑ, για την περίοδο 2020-2024:

 

 

 

 

 

Για την αποτελεσματική επίτευξη των ως άνω βασικών προτεραιοτήτων-στόχων, το ΕΣΔΓΕΑ διακρίνεται συστημικά στους κάτωθι πυλώνες και επιμέρους δράσεις:

 

 

 

Πυλώνας I: Πρόληψη των ενόπλων συγκρούσεων, της έμφυλης, σεξουαλικής και ενδοοικογενειακής βίας και της σεξουαλικής εκμετάλλευσης και κατάχρησης 

Στοχεύοντας στην πρόληψη των ενόπλων συγκρούσεων και κάθε μορφής έμφυλης, σεξουαλικής, και ενδοοικογενειακής βίας, συμπεριλαμβανομένης της σεξουαλικής εκμετάλλευσης και κατάχρησης, το ΕΣΔΓΕΑ, προτεραιοποιεί δράσεις εκπαίδευσης, κατάρτισης, οικοδόμησης δεξιοτήτων και ευαισθητοποίησης των στελεχών της δημόσιας διοίκησης και του ευρέως κοινού, αναφορικά με το πεδίο εφαρμογής, τη πολυδιάστατη φύση και τα ειδικότερα ζητήματα, που άπτονται της Ατζέντας ΓΕΑ. Το ΕΣΔΓΕΑ στοχεύει στην ένταξη της έμφυλης διάστασης σε όλες τις πτυχές της ιδιωτικής και δημόσιας ζωής, ιδιως σε δράσεις πρόληψης των ενόπλων συγκρούσεων, διατήρησης και οικοδόμησης της ειρήνης, κατά την αντιμετώπιση των γενεσιουργών αιτίων των ενόπλων συγκρούσεων και της έμφυλης και σεξουαλικής βίας και την καταπολέμηση της ατιμωρησίας των αυτουργών των εν λόγω εγκλημάτων. Ειδικότερα:

 

Πυλώνας Ι: Πρόληψη των ενόπλων συγκρούσεων, της έμφυλης, σεξουαλικής και ενδοοικογενειακής βίας και της σεξουαλικής εκμετάλλευσης και κατάχρησης
 ΔράσηΦορέας υλοποίησηςΔείκτηςΧρονοδιάγραμμα
I.1.

 

 

Οικοδόμηση ικανοτήτων των στελεχών δημοσίων φορέων, ήτοι του προσωπικού των Υπουργείων Εξωτερικών, Εθνικής Άμυνας, Προστασίας του Πολίτη, Δικαιοσύνης, Μετανάστευσης και Ασύλου, Υγείας, Παιδείας και Θρησκευμάτων, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, σε θέματα που άπτονται της Ατζέντας ΓΕΑ, της έμφυλης, σεξουαλικής και ενδοοικογενειακής βίας, της ουσιαστικής έμφυλης ισότητας και και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.Γενική Γραμματεία Δημογραφικής και Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων (ΓΓΔΟΠΙΦ), Υπουργείο Εξωτερικών/ Διπλωματική Ακαδημία και Γρ. Εθνικού Εισηγητή για την Καταπολέμηση Εμπορίας Ανθρώπων (Γ.ΕΘ.ΕΙΣ),  Εθνικής Άμυνας, Προστασίας του Πολίτη/Αστυνομική Ακαδημία, Δικαιοσύνης, Μετανάστευσης και Ασύλου, Υγείας, Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης, ΕΕΔΑ.2020-2024
I.2.

 

 

Ευαισθητοποίηση των δημοσιογράφων και των εργαζομένων στα ΜΜΕ σε θέματα, που άπτονται της Ατζέντας ΓΕΑ, της έμφυλης, σεξουαλικής και ενδοοικογενειακής βίας, της ουσιαστικής έμφυλης ισότητας και και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, με ιδιαίτερη έμφαση στην έμφυλη διάσταση της ασφάλειας των δημοσιογράφων από παραβιάσεις και προσβολές κατά της ελευθερίας του τύπου, σύμφωνα με την απόφαση ΓΣΗΕ A/RES/74/157 για την «Ασφάλεια των Δημοσιογράφων και το Ζήτημα της Ατιμωρησίας».Γενική Γραμματεία Επικοινωνίας και Ενημέρωσης, Υπουργείο Εξωτερικών, ΓΓΔΟΠΙΦ.

 

2020-2024
I.3.

 

 

Ένταξη και περαιτέρω ανάπτυξη προπτυχιακών και μεταπτυχιακών μαθημάτων και σεμιναρίων σε θέματα, που άπτονται της Ατζέντας ΓΕΑ, της έμφυλης, σεξουαλικής και ενδοοικογενειακής βίας, της ουσιαστικής έμφυλης ισότητας και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων σε ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα, ανώτατα στρατιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα, αστυνομικές και παραγωγικές σχολές της χώρας.Υπουργεία Παιδείας και Θρησκευμάτων, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων/ ΓΓΔΟΠΙΦ, Εξωτερικών, Εθνικής Άμυνας, ανώτατα στρατιωτικά εκπαιδευτικά ιδρύματα, αστυνομικές σχολές και παραγωγικές σχολές της χώρας, πανεπιστήμια και φορείς τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

 

2020-2024
Ι.4.Δημιουργία και λειτουργία εξειδικευμένων προγραμμάτων μεταπτυχιακών σπουδών σε θέματα, που άπτονται του φύλου και της Ατζέντας ΓΕΑ.Πάντειο Πανεπιστήμιο, Έδρα UNESCO για τις Γυναίκες, την Ειρήνη και την Ασφάλεια του Πανεπστημίου Μακεδονίας.2020-2024
Ι.5.

 

 

Εκπαίδευση των μαθητών και μαθητριών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, μέσω ειδικών διδακτικών αντικειμένων ή θεματικών εβδομάδων, σε θέματα που άπτονται της Ατζέντας ΓΕΑ, της έμφυλης, σεξουαλικής και ενδοοικογενειακής βίας, της ουσιαστικής έμφυλης ισότητας και των ανθρωπίνων δικαιωμάτωνΥπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων/Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, σε συνεργασία με ΥΠΕΞ/ΓΕΘΕΙΣ2020-2024
I.6.Συστηματική εκπόνηση και εφαρμογή έμφυλης ανάλυσης (gender analysis), ερειδόμενης στη διαθεματική προσέγγιση (intersectional approach), στο πλαίσιο της ελληνικής συμμετοχής σε εθνικές και διεθνείς δραστηριότητες πρόληψης των ενόπλων συγκρούσεων και διατήρησης της ειρήνης.ΓΓΔΟΠΙΦ, Υπουργεία Εξωτερικών,  Εθνικής Άμυνας.2020-2024
I.7.Ανάληψη και υποστήριξη πρωτοβουλιών, που αποσκοπούν στον εντοπισμό, την αντιμετώπιση και την εξάλειψη των γενεσιουργών αιτιών, όπως, μεταξύ άλλων, ο κοινωνικός αποκλεισμός, οι κοινωνικές ανισότητες, η φτώχεια, η υποανάπτυξη, η παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, των φαινομένων έμφυλης, σεξουαλικής και ενδοοικογενειακής βίας.Όλοι οι υλοποιούντες φορείς2020-2024
I.8.Ενίσχυση του εθνικού νομοθετικού πλαισίου για την επίτευξη της ουσιαστικής έμφυλης ισότητας και την καταπολέμηση της έμφυλης, σεξουαλικής και ενδοοικογενειακής βίας, βάσει της αρχής της έμφυλης ισότητας, ως αρχής καλής νομοθέτησης (άρθρα 57, 58 ν. 4622/2019) και σύμφωνα με τις διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας.Γενική Γραμματεία Νομικών και Κοινοβουλευτικών Θεμάτων της Προεδρίας της Κυβέρνησης, Βουλή των Ελλήνων σε συνεργασία με όλους τους υλοποιούντες φορείς,2020-2024
Ι.9.Ενίσχυση του εθνικού συστήματος ποινικής δικαιοσύνης, με σκοπό την εξάλειψη φαινομένων ατιμωρησίας των αυτουργών και συμμετόχων σε εγκλήματα έμφυλης, σεξουαλικής και ενδοοικογενειακής βίας, καθώς και συστηματική προσπάθεια εντοπισμού, υιοθέτησης και εφαρμογής εθνικών και διεθνών «καλών πρακτικών» για την πρόληψη και αντιμετώπιση των εν λόγω εγκλημάτων.Υπουργεία Δικαιοσύνης, Προστασίας του Πολίτη/Ελληνική Αστυνομία, Εξωτερικών, ΓΓΔΟΠΙΦ2020-2024

 

 

 

 

Πυλώνας II: Ισόρροπη κατά φύλο αντιπροσώπευση, συμμετοχή και ηγεσία στη δημόσια ζωή, τον κρατικό μηχανισμό και τη διαδικασία λήψης αποφάσεων

Στοχεύοντας στην ενίσχυση του ρόλου των γυναικών, ως χειραφετημένων φορέων δημοκρατικής και ειρηνικής αλλαγής, το ΕΣΔΓΕΑ προτεραιοποιεί την ενίσχυση της ισόρροπης κατά φύλο, αντιπροσώπευσης, συμμετοχής  και ηγεσίας κατά τη διαδικασία λήψης αποφάσεων σε όλα τα επίπεδα,  με έμφαση στους τομείς της εξωτερικής πολιτικής, της ασφάλειας και της άμυνας, μέσω της προστασίας των δικαιωμάτων των γυναικών, ιδίως των οικονομικών και κοινωνικών. Η ισόρροπη κατά φύλο αντιπροσώπευση, συμμετοχή και ηγεσία αποτελεί ταυτόχρονα παράμετρο οριζόντιας εφαρμογής κατά τον σχεδιασμό και την υλοποίηση έμφυλων πολιτικών πρόληψης, προστασίας, ανακούφισης και ανάκαμψης. Ειδικότερα:

 

 

 

 

Πυλώνας ΙΙ: Ισόρροπη κατά φύλο συμμετοχή, εκπροσώπηση και ηγεσία στη δημόσια ζωή, τον κρατικό μηχανισμό και στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων
 ΔράσηΦορέας υλοποίησηςΔείκτηςΧρονοδιάγραμμα
ΙΙ.1.Ενσωμάτωση της έμφυλης διάστασης κατά τη χάραξη και εφαρμογή των δημόσιων πολιτικών, σύμφωνα με τα άρθρα 10-20 του ν.4604/2019, με ιδιαίτερη έμφαση στους τομείς της εξωτερικής πολιτικής, ασφάλειας, και άμυνας.Όλοι οι υλοποιούντες φορείς2020-2024
ΙΙ.2Καθορισμός μετρήσιμων στόχων για την εξασφάλιση, ενίσχυση και παρότρυνση της αντιπροσώπευσης, συμμετοχής και ηγεσίας των γυναικών στη διαδικασία λήψης αποφάσεων, ιδιαίτερα στους τομείς της εξωτερικής πολιτικής, ασφάλειας, και άμυνας.Όλοι οι υλοποιούντες φορείς2020-2024
ΙΙ.3.Ενίσχυση και υποστήριξη δεξιοτήτων ηγεσίας, διαπραγμάτευσης και διαμεσολάβησης των γυναικών.Όλοι οι υλοποιούντες φορείς2020-2024
ΙΙ.4.Ενσωμάτωση της έμφυλης διάστασης στις διαδικασίες προαγωγής και μετάθεσης του προσωπικού, ανέλιξης και διορισμού σε διευθυντικές θέσεις και θέσεις ευθύνης καθώς και στις διαδικασίες συγκρότησης συλλογικών οργάνων  (άρθρο 16 ν. 4604/2019 και Δράση 1.1. ΕΣΔΙΦ 2016-2020)Όλοι οι υλοποιούντες φορείς2020-2024
ΙΙ.5.Συλλογή, τήρηση και επεξεργασία στατιστικών στοιχείων με βάση το φύλο και ποιοτικών δεδομένων για τη συμμετοχή των γυναικών σε θέσεις εξουσίας και στα κέντρα λήψης αποφάσεων (άρθρο 13 ν. 4604/2019 και Δράση 1.4. ΕΣΔΙΦ 2016-2020)Όλοι οι υλοποιούντες φορείς2020-2024
ΙΙ.6.Παραγωγή μελέτων επιπτώσεων κατά φύλο (gender impact assessment) και εκθέσεων προόδου των ανειλημμένων πολιτικών και δράσεων, σύμφωνα με παρ. 1 και 2 άρθρου 10 ν. 4604/2019 και Δράση 1.5. Σχεδίου Δράσης για την Ισότητα των Φύλων 2016-2020, σελ. 111)Όλοι οι υλοποιούντες φορείς2020-2024
ΙΙ.7.

 

Περαιτέρω ενίσχυση της ενσωμάτωσης της έμφυλης διάστασης στις στρατιωτικές ασκήσεις και τα εθνικά επιχειρησιακά σχέδια  του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας καθώς και στο θεσμικό πλαίσιο και τη σχετική διοικητική πρακτική που αφορούν στην εξισορρόπηση της επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων.Υπουργείο Εθνικής Άμυνας

 

 2020-2024
ΙΙ.8.

 

Ενίσχυση των προσπαθειών και παροχή κινήτρων για την εισαγωγή και την παραμονή περισσότερων γυναικών στις Ένοπλες Δυνάμεις, καθώς και για τη συμμετοχή τους σε διεθνείς στρατιωτικές ασκήσεις και ειρηνευτικές αποστολές.Υπουργείο Εθνικής Άμυνας2020-2024
ΙΙ.9.

 

Δημιουργία θέσεων Συμβούλων σε Θέματα Φύλου/ΓΕΑ στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και Σημείων Επαφής σε Θέματα Φύλου/ΓΕΑ στα Γενικά Επιτελεία των Κλάδων.Υπουργείο Εθνικής Άμυνας2020-2024
ΙΙ.10.Ενίσχυση της διαβούλευσης με φορείς της κοινωνίας των πολιτών, που προάγουν έμπρακτα την αντιπροσώπευση, συμμετοχή και ηγεσία των γυναικών στη διαδικασία λήψης αποφάσεων, μέσω της θεσμοθέτησης κατάλληλων διαδικασίων, στο πλαίσιο του Εθνικού Μηχανισμού για την Ισότητα των φύλων, σύμφωνα με τον ν. 4604/2019.ΓΓΔΟΠΙΦ σε συνεργασία με όλους τους υλοποιούντες φορείς2020-2024
II.11.

 

Ενημέρωση της κοινής γνώμης και της κοινωνίας των πολιτων, μέσω δράσεων ευαισθητοποίησης και αλφαβητισμού στα ΜΜΕ (media literacy), αναφορικά με την ανάγκη ισόρροπης κατά φύλο συμμετοχής και εκπροσώπησης στη δημόσια ζωή, καταπολέμησης των έμφυλων στερεοτύπων και του δημόσιου σεξιστικού και ρατσιστικού λόγου.Γενική Γραμματεία Ενημέρωσης και Επικοινωνίας, ΓΓΔΟΠΙΦ, ΕΕΔΑ

 

2020-2024
II.12.

 

Εκπαίδευση των μεταναστριών, αιτουσών διεθνή προστασία και δικαιούχων διεθνούς προστασίας, μέσω της ένταξης τους στο δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα, συμπεριλαμβανομένης της εκκλησιαστικής και διαπολιτισμικής εκπαίδευσης και της διδασκαλίας της ελληνικής γλώσσας στις Τάξεις Υποδοχής Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης.Υπουργεία Παιδείας και Θρησκευμάτων, Μετανάστευσης και Ασύλου2020-2024
ΙΙ.13.

 

Ενδυνάμωση και οικοδόμηση δεξιοτήτων των μεταναστριών, αιτουσών διεθνή προστασία και δικαιούχων διεθνούς προστασίας στη διερμηνεία και τη διαπολιτισμική μεσολάβηση, παροχή συμβουλευτικής (mentoring) καθώς και ανάπτυξη δεξιοτήτων-κλειδιά και ψηφιακών δεξιοτήτων προκειμένου για την ομαλή ένταξή τους στην αγορά εργασίας.Υπουργεία Παιδείας και Θρησκευμάτων, Μετανάστευσης και Ασύλου, Εσωτερικών, Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, ΓΓΔΟΠΙΦ.2020-2024
ΙΙ.14.

 

Προώθηση και διευκόλυνση της συμμετοχής των μεταναστριών, αιτουσών διεθνή προστασία και δικαιούχων διεθνούς προστασίας, στη δημόσια ζωή και της ένταξής τους στην ελληνική κοινωνία, μέσω δράσεων ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης της κοινής γνώμης, σύμφωνα με την Εθνική Στρατηγική για την Ένταξη (Μέτρο πολιτικής 6.1).Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου2020-2024

 

 

 

 

 

 

Πυλώνας III: Προστασία των γυναικών και κοριτσιών από την έμφυλη, σεξουαλική και ενδοοικογενειακή βία, συμπεριλαμβανομένης της σεξουαλικής εκμετάλλευσης και κατάχρησης,  καθώς και από άλλες παραβιάσεις του διεθνούς ανθρωπιστικού δικαίου και του διεθνούς δικαίου των ανθρωπίνων δικαιωμάτων.

Στοχεύοντας στην προστασία και ενδυνάμωση των γυναικών και των κοριτσιών, που υφίστανται τις ολέθριες συνέπειες των ενόπλων συγκρούσεων και κάθε μορφής βίας, το ΕΣΔΓΕΑ προτεραιοποιεί τον εντοπισμό και την ταυτοποίηση των θυμάτων, που επέζησαν των εν λόγω παραβιάσεων, καθώς και τη διευκόλυνση της πρόσβασης αυτών στους εθνικούς μηχανισμούς και υπηρεσίες προστασίας. Εστιάζει στην ενίσχυση της συνεργασίας με τους μηχανισμούς διεθνούς ποινικής δικαιοσύνης, όπως το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο. Ειδικότερα:

 

 

 

 

Πυλώνας ΙΙΙ: Προστασία από την έμφυλη, σεξουαλική και ενδοοικογενειακή βία, τη σεξουαλική εκμετάλλευση και κατάχρηση και άλλες παραβιάσεις του διεθνούς ανθρωπιστικού δικαίου και του διεθνούς δικαίου των ανθρωπίνων δικαιωμάτων
 ΔράσηΦορέας υλοποίησηςΔείκτηςΧρονοδιάγραμμα
ΙΙΙ.1.Συστηματική καταγραφή και διαχείριση των περιστατικών έμφυλης, σεξουαλικής και ενδοοικογενειακής βίας, με σκοπό τη διευκόλυνση της απρόσκοπτης, ίσης και χωρίς διακρίσεις πρόσβασης των θυμάτων στους μηχανισμούς απόδοσης δικαιοσύνης.Υπουργεία Προστασίας του Πολίτη, Δικαιοσύνης, Εξωτερικών/ΓΕΘΕΙΣ, ΓΓΔΟΠΙΦ 2020-2024
III.2.

 

 

Καθιέρωση τυποποιημένων διαδικασιών λειτουργίας του δικτύου δομών για την πρόληψη και καταπολέμηση της έμφυλης, σεξουαλικής και ενδοοικογενειακής βίας και παραπομπής των θυμάτων σε αυτό.ΓΓΔΟΠΙΦ, Υπουργεία Μετανάστευσης και Ασύλου, Υγείας, Προστασίας του Πολίτη, Εθνικής Άμυνας, Παιδείας και Θρησκευμάτων 2020-2024
III.3.

 

 

Βελτίωση του εντοπισμού και της ταυτοποίησης θυμάτων και πιθανών θυμάτων εμπορίας ανθρώπων, μέσω του σχετικού Εθνικού Μηχανισμού Αναφοράς και Παραπομπής Θυμάτων Εμπορίας Ανθρώπων, σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Καταπολέμηση της Εμπορίας Ανθρώπων (2019-2023).Εθνικό Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης, Υπουργεία Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων/ΕΜΑ-ΕΚΚΑ, Εξωτερικών/ΓΕΘΕΙΣ 2020-2024
III.4.Ενίσχυση της συνεργασίας με διεθνή δικαιοδοτικά όργανα και ιδίως με το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο. Προώθηση του Καταστατικού του Διεθνούς Ποινικού Δικαστηρίου.Υπουργεία Δικαιοσύνης, Προστασίας του Πολίτη, Εξωτερικών2020-2024
III.5.

 

 

Ενημέρωση των γυναικών και κοριτσιών, συμπεριλαμβανομένων των μεταναστριών, δικαιούχων διεθνούς προστασίας και αιτουσών διεθνή προστασία, τόσο κατα τη φάση της καταγραφής/ ταυτοποίησης όσο και κατά τη φάση της διαδικασίας ασύλου, για τα νόμιμα δικαιώματα τους, με ιδιαίτερη έμφαση στα σχετικά με την σεξουαλική και αναπαραγωγική υγεία, καθώς και τις παρεχόμενες υπηρεσίες ιατροφαρμακευτικής, ψυχοκοινωνικής και νομικής αρωγής σε θύματα έμφυλης, σεξουαλικής και ενδοοικογενειακής βίας, συμπεριλαμβανομένης της πρακτικής του ακρωτηριασμού γυναικείων γεννητικών οργάνων.Υπουργεία Μετανάστευσης και Ασύλου, Υγείας/ΕΟΔΥ, Προστασίας του Πολίτη/ΕΛΑΣ, Εθνικό Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης, ΓΓΔΟΠΙΦ 2020-2024
ΙΙΙ.6.Σχεδιασμός και υλοποίηση προγραμμάτων κατάρτισης και επιμόρφωσης των θυμάτων έμφυλης, σεξουαλικής και ενδοοικογενειακής βίας με έμφαση στην οικονομική τους ενδυνάμωση, ανεξαρτητοποίηση και αυτονόμηση και στην αντιμετώπιση των οικονομικών και κοινωνικών συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19.ΓΓΔΟΠΙΦ και υλοποιούντες φορείς, βάσει του Σχεδίου Δράσης για την Ισότητα των Φύλων (2021-2025) 2020-2024
ΙΙΙ.7.

 

 

Ανάπτυξη συνεργασιών με κοινότητες μεταναστών και προσφύγων, με το Ελληνικό Forum Προσφύγων καθώς και με το δίκτυο των θυμάτων που επέζησαν  έμφυλης και σεξουαλικής βίας σε καιρό πολέμου, για τον έγκαιρο  εντοπισμό των θυμάτων έμφυλης σεξουαλικής και ενδοοικογενειακής βίας, συμπεριλαμβανομένης της πρακτικής του ακρωτηριασμού γυναικείων γεννητικών οργάνων.Υπουργείο Μετανάστευσης και Ασύλου/Υπηρεσία Ασύλου 2020-2024

 

 

 

 

Πυλώνας IV: Ανακούφιση και ανάκαμψη γυναικών και κοριτσιών, που επιβίωσαν από ένοπλες συγκρούσεις και έμφυλη, σεξουαλική και ενδοοικογενειακή βία

Στοχεύοντας στη διασφάλιση της αποτελεσματικής ανακούφισης και ανάκαμψης γυναικών και κοριτσιών που επιβίωσαν των ενόπλων συγκρούσεων και της έμφυλης, σεξουαλικής και ενδοοικογενειακής βίας, το ΕΣΔΓΕΑ προτεραιοποιεί την ενίσχυση και βελτίωση της ποιότητας των προβλεπόμενων υποδομών και παρεχόμενων υπηρεσιών, σύμφωνα με τις πραγματικές ατομικές τους ανάγκες και ιδιαιτερότητες. Έμφαση αποδίδεται ιδίως στα κέντρα υποδοχής και ταυτοποίησης μεταναστών, αιτούντων διεθνή προστασία και δικαιούχων διεθνούς προστασίας, καθώς και κατά την υλοποίηση δράσεων αφοπλισμού, αποστρατικοποίησης και επανένταξης, ειρηνευτικών αποστολών και αποστολών ανθρωπιστικής βοήθειας, τις οποίες αναλαμβάνει ή στις οποίες συμμετέχει ή Ελλάδα. Ειδικότερα:

 

Πυλώνας ΙV: Ανακούφιση και ανάκαμψη γυναικών και κοριτσιών, που επιβίωσαν από ένοπλες συγκρούσεις και έμφυλη, σεξουαλική και ενδοοικογενειακή βία
 ΔράσηΦορέας υλοποίησηςΔείκτηςΧρονοδιάγραμμα
IV.1.

 

 

Ανακούφιση, ιατροφαρμακευτική και ψυχοκοινωνική υποστήριξη των θυμάτων έμφυλης, σεξουαλικής και ενδοοικογενειακής βίας και αποκατάσταση της στιγματοποίησης αυτών, μέσω της ουσιαστικής διευκόλυνσης της ίσης πρόσβασης στους κατάλληλους μηχανισμούς ανάκαμψης και ανακούφισης.ΓΓΔΟΠΙΦ, Υπουργεία Προστασίας του Πολίτη/ΕΛΑΣ, Μετανάστευσης και Ασύλου, Υγείας/ΕΟΔΥ, Εξωτερικών/ΓΕΘΕΙΣ Εθνικό Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης. 2020-2024
IV.2.Πρόληψη και αντιμετώπιση φαινομένων στιγματοποίησης, εξοστρακισμού, απόρριψης και θυματοποίησης παιδιών που γεννιούνται από βιασμό.ΓΓΔΟΠΙΦ, Υπουργεία Προστασίας του Πολίτη/ΕΛΑΣ, Μετανάστευσης και Ασύλου, Παιδείας και Θρησκευμάτων, Εξωτερικών/ΓΕΘΕΙΣ Εθνικό Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης. 2020-2024
IV.3.

 

 

Λειτουργία των Σπιτιών του Παιδιού για την προστασίας και υποστήριξη των ανηλίκων θυμάτων.Υπουργείο Δικαιοσύνης2020-2024
IV.4.

 

 

Αναθεώρηση του νομοθετικού πλαισίου που διέπει την Ελληνική Αρχή Αποζημίωσης του Υπουργείου Δικαιοσύνης.Υπουργείο Δικαιοσύνης2020-2024
IV.5.Ανάδειξη των εμπειριών, προτεραιοτήτων και αναγκών των γυναικών και κοριτσιών θυμάτων στο πλαίσιο προσπαθειών αποκατάστασης και ανάκαμψης.ΓΓΔΟΠΙΦ, Υπουργεία Εξωτερικών/ΓΕΘΕΙΣ, Μετανάστευσης και Ασύλου, Υγείας.2020-2024
IV.6.Προώθηση της επανένταξης των γυναικών και κοριτσιών σε διαδικασίες αφοπλισμού, αποστράτικοποίησης και επανένταξης, στο πλαίσιο της συμμετοχής της Ελλάδας σε σχετικές διεθνείς αποστολές και δραστηριότητες.Υπουργεία Εθνικής Άμυνας, Εξωτερικών, ΓΓΟΠΙΦ2020-2024
IV.7.

 

 

Έμφυλη ανάλυση (gender analysis) κατά τον διαμοιρασμό ανθρωπιστικής βοήθειας, ειδών πρώτης ανάγκης και την παροχή κάθε είδους ιατροφαρμακευτικης, και άλλης υποστήριξής, στο πλαίσιο των ειρηνευτικών αποστολών ή επιχειρήσεις στο εξωτερικό.Υπουργεία Εθνικής Άμυνας, Εξωτερικών, ΓΓΟΠΙΦ2020-2024

 

 

 

 

Πυλώνας V: Προώθηση της Ατζέντας για τις Γυναίκες, την Ειρήνη και την Ασφάλεια σε διμερές, περιφερειακό, πολυμερές και διεθνές επίπεδο

Στοχεύοντας στην προώθηση της Ατζέντας ΓΕΑ, το ΕΣΔΓΕΑ προτεραιοποιεί την οριζόντια ενσωμάτωση της έμφυλης διάστασης σε όλο το φάσμα των εθνικών εξωτερικών πολιτικών, συμπεριλαμβανομένης της διεθνούς αναπτυξιακής συνεργασίας και της ανθρωπιστικής βοήθειας, σε πολυμερές επίπεδο, στο πλαίσιο διεθνών και περιφερειακών οργανισμών. Επίσης, προτεραιοποιεί τη συνεργασία σε διμερές επίπεδο με ομονοούντα κράτη, ιδίως με όσα επιδεικνύουν ηγετικό ρόλο για την εφαρμογή της Ατζέντα ΓΕΑ, καθώς και με τα κράτη της περιοχής των Βαλκανίων. Ειδικότερα:

 

 

 

Πυλώνας V: Προώθηση της Ατζέντας για τις Γυναίκες, την Ειρήνη και την Ασφάλεια σε διμερές, περιφερειακό, πολυμερές και διεθνές επίπεδο
 ΔράσηΦορέας υλοποίησηςΔείκτηςΧρονοδιάγραμμα
V.1.

 

Πλήρης οριζόντια ενσωμάτωση στην ελληνική έννομη τάξη και εφαρμογή του διεθνούς, περιφερειακού και εθνικού κανονιστικού πλαισίου που άπτεται της Ατζέντας ΓΕΑ, σύμφωνα με τον ν. 4604/2019.Όλοι οι υλοποιούντες φορείς2020-2024
V.2.

 

 

Ενσωμάτωση της έμφυλης διάστασης και των προτεραοτήτων της Ατζέντας ΓΕΑ στην εθνική εξωτερική πολιτική, συμπεριλαμβανομένης της διεθνούς αναπτυξιακής συνεργασίας και ανθρωπιστικής βοήθειας, κατ΄εφαρμογή των διεθνών συμβατικών υποχρεώσεων της χώρας, με σκοπό την προώθηση και προστασία των δικαιωμάτων των γυναικών και κοριτσιών:

α) σε διμερές επίπεδο, στο πλαίσιο διμερών διαλόγων, επισκέψεων, επαφών ή συνεργασιών με κράτη και

β) σε πολυμερές επίπεδο, στο πλαίσιο διεθνών οργανισμών, και ιδιαίτερα του OHE, της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του ΝΑΤΟ, του Συμβουλίου της Ευρώπης, του ΟΑΣΕ και του ΟΟΣΑ.

Υπουργείο Εξωτερικών2020-2024
V.3.Ενίσχυση της συνεργασίας και καθιέρωση θεσμικού διαλόγου με χώρες, που επιδεικνύουν ηγεσία σε θέματα, που άπτονται του φύλου και της Ατζέντας ΓΕΑ, με σκοπό την ανταλλαγή τεχνογνωσίας, καλών πρακτικών και την ανάπτυξη περαιτέρω συνεργασιών.Υπουργείο Εξωτερικών2020-2024
V.4.Προώθηση του θεσμικού διαλόγου με τις χώρες των Δυτικών Βαλκανίων, που έχουν ξεκινήσει ενταξιακές διαπραγματευσεις, σε θέματα, που άπτονται του φύλου και της Ατζέντας ΓΕΑ, με σκοπό την ανταλλαγή τεχνογνωσίας και καλών πρακτικών.Υπουργείο Εξωτερικών2020-2024

 

 

Ευθύνη εφαρμογής, παρακολούθηση και αξιολόγηση της εφαρμογής του ΕΣΔΓΕΑ

Η ευθύνη εφαρμογής του ΕΣΔΓΕΑ εναπόκειται στούς υλοποιούντες φορείς, οι οποίοι είναι υπεύθυνοι, στον τομέα των αρμοδιοτήτων τους και σε επίπεδο συλλογικής δημόσιας διοίκησης, για την υλοποίηση των δράσεων, που αποτυπώνονται στους ανωτέρω πίνακες, εντός των οριζόμενων χρονοδιαγραμμάτων.

Η παρακολούθηση της υλοποίησης, της προόδου και της συνέχειας των δράσεων του ΕΣΔΓΕΑ   διεξάγεται, σε τακτική βάση, από τη Διυπουργική Επιτροπή Παρακολούθησης, η οποία είναι ισόρροπη κατά φύλο στη σύνθεση και αποτελείται από έναν/μια εκπρόσωπο κάθε έκαστου φορέα υλοποίησης:

 

Στη Διυπουργική Επιτροπή Παρακολούθησης ΕΣΔΓΕΑ συμμετέχουν επίσης μέλη του ακαδημαϊκού προσωπικού των Τμημάτων Διεθνών, Ευρωπαϊκών και Περιφερειακών Σπουδών του Παντείου Πανεπιστημίου και Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών και της Έδρας UNESCO για τις Γυναίκες, την Ειρήνη και την Ασφάλεια του Πανεπιστημίου της Μακεδονίας, με τα οποία το ΕΣΔΓΕΑ επιδιώκει συνεργασία.

Η Επιτροπή συνέρχεται, σε τακτική συνεδρίαση, δύο (2) φορές τον χρόνο, με πρωτοβουλία του Υπουργείου Εξωτερικών, προκειμένου να αξιολογήσει την πρόοδο υλοποίησης του ΕΣΔΓΕΑ, την ύπαρξη τυχόν κενών και ασυνεχειών ως προς την εφαρμογή, και για να αποφασίσει τρόπους και μεθόδους ενίσχυσης της συνοχής των πολιτικών. Η Επιτροπή δύναται να συνέλθει, σε έκτακτη συνεδρίαση, κατόπιν σχετικού αιτήματος οποιουδήποτε φορέα υλοποίησης, όποτε παραστεί ανάγκη.

Η Επιτροπή προβαίνει σε μεσοπρόθεσμη και τελική αξιολόγηση της προόδου του ΕΣΔΓΕΑ και υποβάλλει σχετικές εκθέσεις στο Υπουργικό Συμβούλιο, στη Βουλή των Ελλήνων, στην Εθνική Επιτροπή των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, και στη Γενική Γραμματεία Οικογενειακής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων, η οποία αποτελεί τον καθ’ ύλην αρμόδιο φορέα για τον σχεδιασμό, την εφαρμογή και τον συντονισμό των εθνικών πολιτικών έμφυλης ισότητας (παρ. 2 άρθρου 4 και παρ. 1 άρθρου 10 ν. 4604/2019). Οι  εκθέσεις προόδου του ΕΣΔΓΕΑ δημοσιοποιούνται στο διαδίκτυο και λαμβάνουν τη μέγιστη δυνατή προβολή.

Η πρόοδος της εφαρμογής του ΕΣΔΓΕΑ μετράται μέσω της χρήσης ποσοτικών και ποιοτικών δεικτών, σύμφωνα με τα διεθνή και ενωσιακά πρότυπα (UN Secretary General Reports S/2010/173: Tables 1-4 on proposed indicators, S/2010/498 Annex: Comprehensive set of indicators, EEAS (2019) 747: EU Action Plan on WPS, Annex 1: Indicators), κατ’ εφαρμογή της παρ. 1β) του άρθρου 10 του ν. 4604/2019.

Για την αξιολόγηση της προόδου υλοποίησης του ΕΣΔΓΕΑ, η Επιτροπή στηρίζεται επίσης σε στατιστικά στοιχεία, τηρούμενα, με βάση το φύλο, από τους φορείς υλοποίησης, για τους τομείς ευθύνης τους, σύμφωνα με το άρθρο 13 του ν. 4604/2019.

Η Ελλάδα αναφέρει τακτικά την πρόοδο της εφαρμογής του ΕΣΔΓΕΑ, κατά την αξιολόγησή της: