• Σχόλιο του χρήστη 'Διονύσης Ρ. Ρηγόπουλος' | 20 Σεπτεμβρίου 2019, 15:43

    Αξίζουν συγχαρητήρια στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων για αυτή τη συμπληρωματική διαβούλευση. Η «ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Οι διατάξεις που τίθενται στη διαβούλευση από σήμερα, Τρίτη 17 Σεπτεμβρίου 2019 μέχρι και την Παρασκευή 20 Σεπτεμβρίου 2019 και αφορούν στο Γενικό Εμπορικό Μητρώο θα ενσωματωθούν στο υπό κατάθεση νομοσχέδιο του Υπ. Ανάπτυξης και Επενδύσεων (βλ. περισσότερα εδώ: http://www.opengov.gr/ypoian/?p=10419)» δείχνει ότι το Υπουργείο δε διστάζει, όταν το κρίνει χρήσιμο, να επεκτείνει το πολυνομοσχέδιο με πρόσθετα άρθρα. Το ίδιο πράττει και με συμπληρωματικό «Σχέδιο διατάξεων για το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης» που θέτει σε διαβούλευση από τις 19 έως τις 24 Σεπτεμβρίου 2019 (http://www.opengov.gr/ypoian/?p=10796) Διαπιστώνουμε, δηλαδή, ότι το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων εφαρμόζει τη μεθοδολογία που στην ορολογία του προγραμματισμού Η/Υ λέγεται Ευέλικτη Ανάπτυξη (agile development – https://el.wikipedia.org/wiki/Ευέλικτη_μεθοδολογία). Η Ευέλικτη Ανάπτυξη επιτρέπει διάφορα τμήματα του τελικού προϊόντος να αναπτύσσονται παράλληλα σε σύντομους κύκλους που ενσωματώνουν και βελτιώσεις, παράγοντας εν τέλει καλύτερα προϊόντα σε μικρότερο χρονικό διάστημα. Με την συστηματικότερη νομοθέτηση του Γ.Ε.ΜΗ. επεκτείνονται οι προβλέψεις του πολυνομοσχεδίου για πολλά μητρώα, ψηφιακές καταγραφές και άλλα θέματα ψηφιακής διακυβέρνησης. Ενδεικτικά, ήδη περιλαμβάνονται: – ΜΕΡΟΣ Γ’ ΕΝΙΑΙΟΣ ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ – ΜΕΡΟΣ Δ’ ΕΘΝΙΚΟ ΜΗΤΡΩΟ ΥΠΟΔΟΜΩΝ – ΜΕΡΟΣ ΙΑ’ ΨΗΦΙΑΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ (όπου και το ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ’ – ΕΘΝΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΑΠΛΟΥΣΤΕΥΣΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ το «Άρθρο 44 – Σύσταση Παρατηρητηρίου Γραφειοκρατίας στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης» και το «Άρθρο 45 - Σύσταση Επιτροπής υψηλού επιπέδου για τον Ψηφιακό και Διοικητικό Μετασχηματισμό της Ελλάδας») – ΜΕΡΟΣ ΙΔ΄ – ΑΠΛΟΠΟΙΗΣΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΩΝ ΓΕΜΗ (που με την παρούσα διαβούλευση επεκτείνεται ως «ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΑΤΑΞΕΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΓΕΝΙΚΟ ΕΜΠΟΡΙΚΟ ΜΗΤΡΩΟ») Εξακολουθεί όμως να μην εξασφαλίζεται η εκ των ων ουκ άνευ για ορθολογική διαχείριση και για μεταρρυθμίσεις, στοιχειώδης ψηφιακή αυτογνωσία του κράτους, δηλαδή, η ψηφιακή καταγραφή των μονάδων όλων των φορέων του Δημοσίου και των υπαλλήλων που εργάζονται σε κάθε μονάδα (https://www.capital.gr/me-apopsi/3375478/i-psifiaki-autognosia-proupothesi-gia-to-epiteliko-kratos). Η έλλειψη αυτή επισημάνθηκε επανειλημμένα και στη διαβούλευση του αναπτυξιακού πολυνομοσχεδίου, που ολοκληρώθηκε στις 17.9.2019: http://www.opengov.gr/ypoian/?p=10450#comments http://www.opengov.gr/ypoian/?p=10483#comments http://www.opengov.gr/ypoian/?p=10489#comments http://www.opengov.gr/ypoian/?p=10448#comments Κυρίως, όμως, ο ίδιος ο πρωθυπουργός τόνισε, και σωστά, προ ημερών στη ΔΕΘ «πόσο αναπτυξιακή πρωτοβουλία είναι και το νοικοκύρεμα της δημόσιας διοίκησης» (https://youtu.be/jDe1qIddnaY?t=3192). Όμως, κανείς δεν μπορεί να νοικοκυρέψει κάτι το οποίο δεν γνωρίζει. Στις 23.11.2016 η Υπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης απέρριψε την πρόταση του Οργανισμού Ανοικτών Τεχνολογιών για ένα πλήρες και επιχειρησιακά πολύτιμο για κάθε σχεδιασμό και ανάπτυξη οργανόγραμμα, που θα κατέγραφε ανεξαιρέτως όλες τις μονάδες και όλα τα άτομα για τα οποία δαπανάται έστω και ένα ευρώ δημόσιο χρήμα (https://eellak.ellak.gr/wp-content/uploads/sites/23/2016/08/Προς-τη-Διαρκή-Επιτροπή-Δημόσιας-Διοίκησης-Δημόσιας-Τάξης-και-Δικαιοσύνης.pdf). Τότε, το Υπουργείο Διοικητικής Ανασυγκρότησης επέλεξε να νομοθετήσει μη λειτουργικά Ψηφιακά Οργανογράμματα, μη πλήρη, που δεν διατηρούν ιστορικό και δεν είναι υποχρεωτικά. Στην εικόνα https://drive.google.com/open?id=1p11pwSBOrahMIpAXGRewXlidzkroqHgK φαίνονται οι διαφορές ουσίας του Άρθρου 16 του Ν. 4440/2016 (Διαγραφές και Προσθήκες) από την πρόταση στη διαβούλευση (http://www.opengov.gr/ypes/?p=3194#comments 10.12.2015) για το νομοσχέδιο «Διαφάνεια, Αποτελεσματικότητα και Αξιοκρατία της Δημόσιας Διοίκησης». Ο εισηγούμενος το παρόν νομοσχέδιο Υπουργός είχε στηλιτεύσει στη Βουλή, στις 25.11.2016, την κακή νομοθέτηση του Ψηφιακού Οργανογράμματος. Συγκεκριμένα είπε (https://youtu.be/Jl0Q3nHqB1k?t=225): «το κυριότερο, χάνετε κι άλλη μια τεράστια ευκαιρία. Το άρθρο 16, το οποίο αφορά στο ηλεκτρονικό οργανόγραμμα, είναι μεγάλη ευκαιρία να γίνει σωστά. Πράγματι το ελληνικό δημόσιο χρειάζεται ηλεκτρονικό οργανόγραμμα. Σήμερα διάβασα και μια σχετική αρθρογραφία από ειδικότερους εμού στον Τύπο, στην οποία εξηγείται και τεχνικά πώς μπορεί να γίνει σωστά, για να έχει ο εκάστοτε Υπουργός την πλήρη εικόνα και των οργανισμών και των στελεχών και έτσι να μπορεί αυτόματα να βλέπει πού υπάρχουν θέσεις και ποιους ανθρώπους θα μπορούσε να μετακινήσει. Αυτό θα ήταν εξαιρετικό, αν το κάνατε. Δυστυχώς, ούτε αυτό κάνετε. Φτιάχνετε ένα υποτιθέμενο ηλεκτρονικό οργανόγραμμα, μόνο και μόνο για την παρούσα κινητικότητα, μόνο και μόνο για να μπορείτε να υλοποιήσετε ευκολότερα το ρουσφέτι στο οποίο αναφερόμουν προηγουμένως.» (Ο Υπουργός αναφερόταν στο άρθρο «Η σημερινή ευκαιρία για ένα πλήρες Ψηφιακό Οργανόγραμμα του Δημοσίου» https://m.naftemporiki.gr/story/1175619). Τώρα λοιπόν, που ο ίδιος εισηγείται το πολυνομοσχέδιο, και μάλιστα στην αρχή της κυβερνητικής θητείας, πρέπει να εκμεταλλευτεί την τεράστια ευκαιρία να περιλάβει στο ΜΕΡΟΣ ΙΑ' – ΨΗΦΙΑΚΗ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗ του πολυνομοσχεδίου ένα ΚΕΦΑΛΑΙΟ ## - ΨΗΦΙΑΚΗ ΑΠΟΤΥΠΩΣΗ ΤΗΣ ΔΟΜΗΣ ΚΑΙ ΣΤΕΛΕΧΩΣΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ Το εγχείρημα βρίσκει σύμφωνους και άλλους συναρμόδιους Υπουργούς. Συγκεκριμένα, ο Υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης έχει εκφραστεί θετικά για το ζήτημα στην Επιτροπή της Βουλής στις 30.7.2019 (https://youtu.be/9T5Zj7aawYk?t=276) αναφέροντας μάλιστα ένα επόμενο νομοσχέδιο που επρόκειτο να κατατεθεί στο τέλος εκείνης της εβδομάδας, ενώ ο Υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης ήταν διευθυντής ερευνών του ανεξάρτητου, μη κερδοσκοπικού οργανισμού έρευνας και ανάλυσης «διαΝΕΟσις», όταν η έρευνα για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση στην Ελλάδα τον Μάρτιο 2018 (https://www.dianeosis.org/2018/03/e_government_post/) περιέλαβε σαφή περιγραφή του προβλήματος και της τεχνικά απλής και ανέξοδης λύσης του (https://drive.google.com/open?id=1kZ2z7D3Bdxf1HqlY77atOKfM016jJ4Bj). (Την αναγκαιότητα της αποτύπωσης του Δημοσίου επισημαίνει και το κεφάλαιο «ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΕΣ ΠΑΘΟΓΕΝΕΙΕΣ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ» στον συλλογικό τόμο «Πέρα από τη Λιτότητα», τον Νοέμβριο 2017). Κάθε μέρα που περνάει χάνονται πολύτιμα δεδομένα του Δημοσίου. Ήδη, η Κυβέρνηση διανύει την 75η ημέρα της θητείας της. Είναι κατεπείγον να μη χαθεί άλλος χρόνος χωρίς τη θεμελιώδη αποτύπωση ατόμων και μονάδων του Δημοσίου. Ήδη, με τις αλλαγές που έχουν συντελεστεί, η Κυβέρνηση δεν μπορεί πλέον να στοιχειοθετήσει στο τέλος της θητείας της τι ακριβώς κράτος παρέλαβε και τι κράτος παραδίδει.