• Σχόλιο του χρήστη 'Ελεγκτικό Γραφείο Ντάβου Παναγιώτη' | 24 Δεκεμβρίου 2010, 16:44

    Η ελληνική εμπειρία έχει δείξει ότι οι κατά καιρούς ενισχύσεις με τη μορφή που πραγματοποιήθηκαν δημιούργησαν αρνητικές εξελίξεις στα επενδυτικά σχέδια. Πιο συγκεκριμένα: 1) οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές έχουν όσον αφορά την λήψη της επένδυσης ως κίνητρο την είσπραξη αυτής κατά το όσο το δυνατόν γρηγορότερα. Με τον τρόπο λοιπόν που λειτούργησαν οι οικονομικές ενισχύσεις έως σήμερα οι ενδιαφερόμενοι προσπαθούσαν σε αρκετές περιπτώσεις αφενός να υπερτιμολογούν τα έργα σε συνεργασία με τους συμβούλους κατασκευής και αφετέρου αφού εισέπραταν τις επιχορηγήσεις δεν δύσταζαν να αποχωρούν πλήρως από τη συνέχιση της επένδυσης. 2) Ως αποτέλεσμα των υπερτιμολογήσεων, μπορούσε κανείς χωρίς να έχει ουσιαστικά καταβάλλει την παραμικρή συμμετοχή, να κατασκευάσει ένα έργο. Οφείλουμε λοιπόν να αξιοποιήσουμε, ιδιώς υπό τις παρούσες οικονομικές καταστάσεις, να διαφυλάξουμε όσο περισσότερο μπορούμε, την ορθή κατανομή των κονδυλίων. 3) Οι έλεγχοι των προϋπολογισμών των έλεγχων πρέπει να είναι ουσιαστικότεροι και να δημιουργηθόύν εξειδικευμένες ομάδες επικύρωσης τους. Ο ενδιαφερόμενος προτού εισπράξει ή επωφεληθεί της παραμικρής ενίσχυσης θα πρέπει να παράσχει παλλαπλές προσφορές κατασκευής ενός έργου και όχι από ένα και μόνο προμηθευτή (ο οποίος ενδεχομένως να ήταν συγκεκριμένη επιλόγη για να επιτευχθεί η προσδοκόμενη υπερτιμολόγηση). Μπορείτε αν θέλετε να δημιουργήσετε συγκεκριμένο ιστότοπο της αρμόδιας Διεύθυνσης Διαχείρισης των Ενισχύσεων, ώστε κάθε ενδιαφερόμενος να είναι υποχρεωμένος μόνο μέσω αυτού του ιστότοπου να μπορεί να ζητήσει προσφορές για την κατασκευή του έργου του. Με αυτό τον τρόπο, ακόμα και αν κάποιος ενδιαφερόμενος προσπαθεί να συνάψει συμφωνία με συγκεκριμένο προμηθευτή προκειμένου να υπετιμολογηθεί το έργο, η ίδια η αγορά να αναστείλει τις ενέργειες αυτές μέσω της ενεργοποίησης των ανταγωνιστών προμηθευτών οι οποίοι θα υποβάλλουν συμφερότερες προσφορές και αρτιότερες τεχνικά. Έτσι χτυπάτε τις υπερτιμολογήσεις στην πηγή τους. 4) Στην τακτική κάποιων να εισπράτουν την ενίσχυση και μετά να εξαφανίζονται η λύση είναι πολύ απλή. Καμία ενίσχυση επί του κόστους κατασκευής, το οποίο θα λειτουργήσει και ως αντικίνητρο για τις υπερτιμολογήσεις. Εάν εγκρίνεται προς ενίσχυση μια επένδυση, τότε αυτή να χρηματοδοτείται από το τραπεζικό σύστημα, το οποίο έχει καλύτερο στελεχιακό προσωπικό για την παρακολούθηση των επενδυτικών σχεδίων και εν συνεχεία οι ενισχύσεις να δίνονται με τη μορφή ποσών επί των κερδών της επιχείρησης. Με αυτό τον τρόπο, οι ενδιαφερόμενοι θα έχουν ως κίνητρο να λειτουργήσει η επένδυση τους όσο περισσότερα χρόνια (άρα διατήρηση και των θέσεων εργασίας) και μάλιστα να εμφανίζουν το σύνολο των εσόδων τους και όχι να το υποκρύπτουν καθόσον όσο περισσότερα κέρδη τόσο περισσότερη ωφέλεια. Ενισχύστε ενδιαφερόμενους που έχουν πιστέψει στην επένδυση τους και γιαυτό είναι διατεθημένοι να την τρέξουν μέχρι τέλους και με ανάλυψη τους δικού τους επιχειρηματικού κινδύνου. 5) Επίσης, ενισχύστε τον έλεγχο των έργων μέσω της καλύτερης εποπτείας τους από τις αρμόδιες αρχές. Οι πολύ μεγάλες επενδύσεις να επιβάλλεται ο έλεγχος από ορκωτούς ελεγκτές και τεχνικούς υπευθύνους. Παρακολουθήστε την εξέλιξη των έργων και όσα από αυτά αποτύχουν για λόγους που αποδεικνύεται ότι οφείλεται σε απάτη, να λειτουργεί αυτεπάγγελτα διαδικασία κατά του συνόλου του διοικητικού συμβουλίων, των εποπτών και των ορκωτών ελεγκτών για πλήρη διερεύνηση των ευθυνών τους. Συμπερασματικά προτείνω οι ενισχύσεις να έχουν την μορφή ποσών επί των κερδών ώστε ο ενδιαφερόμενος να έχει ως κίνητρο τη λειτουργία και μάλιστα επικερδή της επένδυσης. Ζημιογόνες επενδύσεις δεν χρειάζεται να αποσπάσουν την παραμικρής ενίσχυση στην παρούσα οικονομική συγκυρία. Επιπλέον, έτσι θα απαλοιφθεί το φαινόμενο των υπερτιμολογήσεων και παράνομων συναλλαγών επιστροφής ΦΠΑ. Τέλος, με αυτόν τον τρόπο οι ενδιαφερόμενοι θα θελήσουν να λειτουργήσει όσο πιο άμεσα δύναται, ή επένδυση τους αλλά και να έχει παραχθεί με το μικρότερο κόστος (ώστε να είναι αυξημένα τα κέρδη πάνω στα οποία θα υπολογίζεται η ενίσχυση) καθώς και να διαρκέσει όσο περισσότερα έτη μπορεί ώστε να επωφεληθεί του μεγαλύτερου ποσού ενίσχυσης και όχι να εξαφανιστεί την επόμενη μέρα της είσπραξης της τελευταίας δόσης της επιδότησης. Σας ευχαριστώ πολύ για το χώρο που μας δόθηκε. Ελεγκτικό Γραφείο Ντάβου Παναγιώτη Ντάβος Παναγιώτης Ορκωτός Ελεγκτής Λογιστής info@pdavos.gr www.pdavos.gr