- Υπουργείο Ανάπτυξης - http://www.opengov.gr/ypoian -

Άρθρο 1

1. Το παρεχόμενο στο άρθρο 165 παρ. 3 εδ. β΄ του ν.δ. 187/1973 δικαίωμα εκτέλεσης πλόων σε πλοία υπό κοινοτική σημαία και σημαία χωρών του ΕΟΧ, παρέχεται εφεξής και στα πλοία με σημαία τρίτων χωρών, εφόσον συντρέχουν αθροιστικά, οι ακόλουθες προϋποθέσεις:

(α) Στην χώρα της σημαίας, που φέρουν τα πλοία αυτά, επιτρέπεται η διενέργεια αντίστοιχων πλόων από πλοία με σημαία χώρας μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΕΟΧ.

(β) Τα πλοία, τα οποία διενεργούν τους πλόες, έχουν μεταφορική ικανότητα μεγαλύτερη των 49 επιβατών και εκτελούν κυκλικό περιηγητικό ταξίδι, μεταξύ του αφετήριου ελληνικού λιμένα και ελληνικών και ξένων λιμένων, με αποκλειστικό σκοπό την θαλάσσια αναψυχή και περιήγηση των επιβατών, έναντι ενιαίου εισιτηρίου (ναύλου) και υπό τον όρο της  αποβίβασης των επιβατών στον αφετήριο λιμένα. Η διάρκεια του ταξιδιού είναι κατ’ ελάχιστον σαράντα οκτώ (48) ώρες και η παραμονή στον αφετήριο ελληνικό λιμένα τουλάχιστον δώδεκα (12) ώρες.

(γ) Οι πλοιοκτήτριες εταιρίες, προκειμένου να εκτελέσουν τους πλόες της παραγράφου 1 του παρόντος, υπογράφουν προηγουμένως με το Ελληνικό Δημόσιο, εκπροσωπούμενο από τον Υπουργό Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, σύμβαση, μέχρι τριετούς διάρκειας, δυναμένης να παρατείνεται. Με τη σύμβαση αυτή ρυθμίζονται ιδίως τα εξής θέματα: γα) η απασχόληση και ασφάλιση των Ελλήνων Ναυτικών που προσλαμβάνονται από τα πλοία αυτά, καθώς και η παροχή οικονομικών κινήτρων για την πρόσληψη αυτών, γβ) η βεβαίωση και είσπραξη της εισφοράς της επόμενης παραγράφου του παρόντος γγ) η διενέργεια επενδύσεων στη χώρα από τις πλοιοκτήτριες εταιρίες γδ) οι όροι παράτασης και πρόωρης λύσης της σύμβασης και οποιαδήποτε άλλη αναγκαία ρύθμιση για την εφαρμογή του παρόντος.

Με κοινή απόφαση του Υπουργού Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και του Υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού, καθορίζεται το ακριβές περιεχόμενο των συμβάσεων αυτών, εξασφαλίζεται η ενιαία εφαρμογή τους για όλα τα πλοία και προσδιορίζονται τα κριτήρια για κάθε πλοίο, όπως η μεταφορική ικανότητα, η στελέχωση του πλοίου, ο αριθμός των δρομολογίων, η συχνότητα και η περιοδικότητα των προσεγγίσεων σε ελληνικούς λιμένες, η τήρηση των διεθνών συμβάσεων για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας και της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.

Οι ανωτέρω συμβάσεις υπογράφονται από τους συμβαλλόμενους εντός τριάντα εργασίμων ημερών από της υποβολής της σχετικής αιτήσεως του πλοίου, συνοδευομένης από τα αναγκαία δικαιολογητικά, τα οποία ορίζονται με την Κοινή Υπουργική Απόφαση του εδαφίου αυτού.

(δ) Στα πλοία της παραγράφου 1 του παρόντος, εξασφαλίζεται με τη σύμβαση του προηγούμενου εδαφίου ότι οι Έλληνες ναυτικοί οι οποίοι απασχολούνται σε αυτά, εργάζονται με βάση τα αναγνωριζόμενα από το Ελληνικό Δημόσιο προσόντα και ειδικότητες στις αντίστοιχες θέσεις. Οι συμβάσεις των Ελλήνων προσλαμβανομένων, διέπονται από τις, εκάστοτε ισχύουσες στην Ελλάδα, Συλλογικές Συμβάσεις Εργασίας της ειδικότητάς τους και οι εργαζόμενοι παραμένουν ασφαλισμένοι στον φορέα ασφάλισής τους, σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία και με τους ίδιους όρους ασφάλισης. Για τους απασχολούμενους στα πλοία της παραγράφου 1 του παρόντος Έλληνες ναυτικούς, εφαρμόζεται το άρθρο 24 του ν.3409/2005 (ΦΕΚ Α΄ 273/4.11.2005), εφόσον προβλέπεται ρητώς στη σύμβαση του εδαφίου γ του παρόντος και με τις προϋποθέσεις που ορίζονται σε αυτήν.

2. Στα πλοία της παραγράφου 1, επιβάλλεται εισφορά ανά επιβάτη υπέρ του Κεφαλαίου Ανεργίας και Ασθενείας Ναυτικών (Κ.Α.Α.Ν.), η οποία εισπράττεται στον λιμένα αφετηρίας του πλοίου. Το ύψος της εισφοράς προσδιορίζεται εκάστοτε με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας. Η οριζόμενη με την Υπουργική Απόφαση της παρούσας παραγράφου εισφορά, μειώνεται κατά ποσοστό 7% για κάθε επιπλέον ελληνικό λιμένα, εκτός του αφετηρίου,  τον οποίο προσεγγίζει το πλοίο κατά τη διάρκεια του ίδιου περιηγητικού πλου.

3. Οι προβλεπόμενες στα άρθρα 2 και 3 του π.δ. 122/1995 παρεκκλίσεις από τους οριζόμενους περιορισμούς στα περιηγητικά ταξίδια καθώς και οι όροι ασφαλείας, που προβλέπονται στο π.δ. 23/1999, όπως κάθε φορά ισχύουν, εφαρμόζονται αναλόγως και για τα πλοία με σημαία τρίτων χωρών, τα οποία εκτελούν περιηγητικούς πλόες σύμφωνα με την παρ. 1 του παρόντος.

4. Στους παραβάτες των διατάξεων του παρόντος αλλά και των διατάξεων της ισχύουσας για την εκτέλεση περιηγητικών πλόων νομοθεσίας,  επιβάλλονται από την αρμόδια Λιμενική Αρχή, οι κυρώσεις που προβλέπονται στην κείμενη νομοθεσία και ιδία των άρθρων, 42, 44, 45, 157 και 180 του Κώδικα Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου.

5. Σε περίπτωση παραβίασης οποιασδήποτε διάταξης του παρόντος ή όρου της σύμβασης του άρθρου 1 περ. γ ανωτέρω, ιδίως καθ’ υποτροπή, το Ελληνικό Δημόσιο δύναται να καταγγείλει την ισχύ της σύμβασης και να εξαιρεί τα πλοία της εταιρίας, από της επίδοσης της καταγγελίας ή της ταχθείσας προθεσμίας, από την περαιτέρω εκτέλεση πλόων, κατ’ εφαρμογή της παρούσας διάταξης.

6. Μέχρι της σύναψης των συμβάσεων της παρ. 1 εδάφιο δ του παρόντος και σε κάθε περίπτωση για το χρονικό διάστημα μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2010, οι προβλεπόμενοι στην παρ. 1 του παρόντος πλόες επιτρέπεται να εκτελούνται, κατόπιν προσωρινής αδείας, με την οποία ρυθμίζεται η εφαρμογή των όρων της παρ. 1 και η οποία χορηγείται με απόφαση του Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, μετά από αίτηση της πλοιοκτήτριας εταιρίας.

7. Από τη δημοσίευση του παρόντος στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως καταργείται κάθε αντίθετη διάταξη.