Άρθρο 119: Σωληνώσεις στα βυτιοφόρα οχήματα διανομής πετρελαίου θέρμανσης

ΤΥΠΟΙ ΣΥΣΤΗΜΑΤΩΝ ΣΩΛΗΝΩΣΕΩΝ
Οι σωληνώσεις όδευσης του πετρελαίου θέρμανσης επί των βυτιοφόρων αυτοκινήτων διανομής πετρελαίου θέρμανσης, πλέον των βυτιοφόρων εισαγωγής με ένα διαμέρισμα και πλέον των βυτιοφόρων με βενζινοκίνητες αντλίες, κατασκευάζονται σύμφωνα με έναν από τους παρακάτω τρόπους:

i. ΣΥΣΤΗΜΑ ΣΩΛΗΝΩΣΕΩΝ ΧΩΡΙΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΑΝΑΡΡΟΦΗΣΗΣ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ (Σχ.1)
Καθένα εκ των διαμερισμάτων του βυτιοφόρου, συνδέεται μέσω μοναδιαίου αποκλειστικού σωλήνα φέροντος διακόπτη Δ(χ), με το συλλέκτη (κλαρίνο) (Σ).
Ο συλλέκτης (Σ), συνδέεται απευθείας με την αντλία. Ο συλλέκτης φέρει επίσης άκρο σύνδεσης με τον ατμοσφαιρικό αέρα, που φράσσεται από το διακόπτη (Γ).
Η αντλία συνδέεται στην είσοδό της με την έξοδο από το συλλέκτη και στην έξοδό της με την είσοδο (1) της τριόδου βαλβίδας (Β).
Η τρίοδος (Β) συνδέεται στην είσοδο της (1) με την έξοδο της αντλίας, στην έξοδο (2) με την είσοδο του συστήματος αεροδιαχωριστή-μετρητή και στην έξοδο (3) με τον παρακαμπτήριο σωλήνα.
Στην έξοδο από τον μετρητή και πριν την προσαρμογή του εύκαμπτου σωλήνα 1,5 ιντσών, συνδέεται ο παρακαμπτήριος σωλήνας αδειάσματος, με απλή διακλάδωση.
Αναλυτική περιγραφή της λειτουργίας του κυκλώματος, έχει ως ακολούθως:
iα. Παράδοση μέσω μετρητή
• Ένας (ή περισσότεροι) εκ των διακοπτών Δχ (εκ των διαμερισμάτων) ανοικτός.
• Ο διακόπτης Γ (στο συλλέκτη) κλειστός.
• Η τρίοδος βαλβίδα Β στη θέση 1-2.
iβ. Άδειασμα σωληνώσεως
• Όλοι οι διακόπτες των διαμερισμάτων Δχ, κλειστοί.
• Ο διακόπτης Γ (στο συλλέκτη) ανοικτός.
• Η τρίοδος βαλβίδα Β στη θέση 1-3.
Το καύσιμο (και στη συνέχεια ο αέρας), οδεύει στο συλλέκτη και από εκεί, στην είσοδο της αντλίας. Μετά την αντλία, μέσω της τριόδου βαλβίδας Β, οδεύει στην έξοδο προς τον πελάτη, παρακάμπτοντας τον αεροδιαχωριστή-μετρητή και αδειάζοντας έτσι όλο το περιεχόμενο της σωλήνωσης, στον πελάτη.

ii. ΣΥΣΤΗΜΑ ΣΩΛΗΝΩΣΕΩΝ ΜΕ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΑΝΑΡΡΟΦΗΣΗΣ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ ΑΠΟ ΤΗ ΔΕΞΑΜΕΝΗ ΤΟΥ ΠΕΛΑΤΗ (Σχ. 2)
Καθένα εκ των διαμερισμάτων του βυτιοφόρου, συνδέεται μέσω μοναδιαίου αποκλειστικού σωλήνα φέροντος διακόπτη Δ(χ), με το συλλέκτη (κλαρίνο) (Σ).
Ο συλλέκτης (Σ), συνδέεται με την είσοδο (1) της τριόδου βαλβίδας (Α). Στο τμήμα σύνδεσης μεταξύ συλλέκτη και τριόδου (Α), συνδέεται με διακλάδωση το δεύτερο τμήμα του σωλήνα αναρρόφησης. Ο συλλέκτης φέρει επίσης άκρο σύνδεσης με τον ατμοσφαιρικό αέρα, που φράσσεται από το διακόπτη (Γ).
Η τρίοδος βαλβίδα (Α) συνδέεται στην είσοδο (1) με τον συλλέκτη, στην είσοδο (3) με το πρώτο τμήμα του σωλήνα αναρρόφησης και στην έξοδο (2) με την αντλία.
Η αντλία συνδέεται στην είσοδό της με την έξοδο (2) της τριόδου (Α) και στην έξοδό της με την είσοδο (1) της τριόδου (Βα).
Η τρίοδος (Βα) συνδέεται στην είσοδό της (1) με την έξοδο της αντλίας, στην έξοδο (2) με το δεύτερο τμήμα του σωλήνα αναρρόφησης και στην έξοδο (3) με την είσοδο (1) της τριόδου (Ββ).
Η τρίοδος (Ββ) συνδέεται στην είσοδο (1) με την έξοδο (3) της τριόδου (Βα), στην έξοδο (2) με την είσοδο του συστήματος αεροδιαχωριστή-μετρητή και στην έξοδο (3) με τον παρακαμπτήριο σωλήνα αδειάσματος.
Στην έξοδο από τον μετρητή και πριν την προσαρμογή του εύκαμπτου σωλήνα 1,5 ιντσών, συνδέεται ο παρακαμπτήριος σωλήνας αδειάσματος, με απλή διακλάδωση.
Αναλυτική περιγραφή της λειτουργίας του κυκλώματος, έχει ως ακολούθως:
iiα. Παράδοση μέσω μετρητή
• Ένας (ή περισσότεροι) εκ των διακοπτών Δχ (εκ των διαμερισμάτων) ανοικτός
• Ο διακόπτης Γ (στο συλλέκτη) κλειστός
• Η τρίοδος βαλβίδα Α, στη θέση 1-2
• Η τρίοδος βαλβίδα Βα στη θέση 1-3
• Η τρίοδος βαλβίδα Ββ στη θέση 1-2
Το καύσιμο από το διαμέρισμα(τα) οδεύει στο συλλέκτη και από εκεί μέσω της τριόδου Α, στην είσοδο της αντλίας. Μετά την αντλία, μέσω των τριόδων Βα και Ββ, οδεύει στον αεροδιαχωριστή-μετρητή και από εκεί, στην έξοδο προς τον πελάτη.
iiβ. Άδειασμα σωληνώσεως
• Όλοι οι διακόπτες των διαμερισμάτων Δχ, κλειστοί.
• Ο διακόπτης Γ (στο συλλέκτη) ανοικτός.
• Η τρίοδος βαλβίδα Α, στη θέση 1-2
• Η τρίοδος βαλβίδα Βα στη θέση 1-3
• Η τρίοδος βαλβίδα Ββ στη θέση 1-3.
Το καύσιμο (και στη συνέχεια ο αέρας), οδεύει στο συλλέκτη και από εκεί μέσω της τριόδου Α, στην είσοδο της αντλίας. Μετά την αντλία, μέσω των τριόδων Βα και Ββ, οδεύει στην έξοδο προς τον πελάτη, παρακάμπτοντας τον αεροδιαχωριστή-μετρητή και αδειάζοντας έτσι όλο το περιεχόμενο της σωλήνωσης, στον πελάτη.
iiγ. Αναρρόφηση από δεξαμενή του πελάτη
• Ένας (ή περισσότεροι) εκ των διακοπτών Δχ (εκ των διαμερισμάτων) ανοικτός.
• Ο διακόπτης Γ (στο συλλέκτη) κλειστός
• Η τρίοδος βαλβίδα Α, στη θέση 2-3
• Η τρίοδος βαλβίδα Βα, στη θέση 1-2
• Η τρίοδος βαλβίδα Ββ σε αδιάφορη θέση.
Το καύσιμο αναρροφάται από το σωλήνα αναρρόφησης και μέσω της τριόδου βαλβίδας Α εισέρχεται στην είσοδο της αντλίας. Μετά την αντλία, μέσω της τριόδου βαλβίδας Βα, αποστέλλεται πίσω στο συλλέκτη και από εκεί σε κάποιο(α) διαμέρισμα(τα). Κατά τη λειτουργία αυτή, όλες οι οδεύσεις προς αεροδιαχωριστή-μετρητή ή σωλήνα αδειάσματος, είναι κλειστές.

2. ΒΑΛΒΙΔΕΣ ΦΟΡΤΩΣΗΣ
Kαι για τα δύο Συστήματα Σωληνώσεων i και ii της παρ. 1, εφόσον η φόρτωση γίνεται από τον πυθμένα, οι αντίστοιχες βαλβίδες φόρτωσης (ΑPJ Couplings) τοποθετούνται είτε στο συλλέκτη, είτε στην είσοδο του κάθε διαμερίσματος ξεχωριστά.

3. ΔΙΑΤΟΜΕΣ ΣΩΛΗΝΩΝ
Στην έξοδο από το μετρητή και μετά τη διακλάδωση με τον παρακαμπτήριο σωλήνα αδειάσματος, θα υπάρχει αναμονή για τη σύνδεση με τον εύκαμπτο σωλήνα παράδοσης προς τη δεξαμενή του πελάτη, διατομής 1,5 ιντσών υποχρεωτικά.
Στο πρώτο τμήμα του σωλήνα αναρρόφησης, που συνδέεται στην είσοδο (3) της τριόδου βαλβίδας (Α), θα υπάρχει αναμονή για τη σύνδεση με τον εύκαμπτο σωλήνα αναρρόφησης από τη δεξαμενή του πελάτη, διατομής 2,5 ιντσών υποχρεωτικά.
Όλα τα υπόλοιπα τμήματα των σωληνώσεων, μπορούν να έχουν οποιαδήποτε κατάλληλη διατομή.

4. ΧΡΩΜΑΤΙΣΜΟΙ
Τα μέρη των σωληνώσεων, θα πρέπει υποχρεωτικά να πληρούν το χρωματισμό που σημειώνεται στα υπομνήματα των Σχ.1 και Σχ.2, ήτοι:
4.1. (Σχ.1):
4.1.α. Τα μέρη των σωλήνων από τα διαμερίσματα προς το συλλέκτη (Σ), το σώμα του συλλέκτη (Σ) και ο σωλήνας από το συλλέκτη (Σ) μέχρι την είσοδο της αντλίας, θα είναι χρώματος μπλε ανοικτού.
4.1.β. Τα μέρη των σωλήνων από την έξοδο της αντλίας μέχρι την είσοδο (1) της τριόδου βαλβίδας (Β) και από την έξοδο (2) αυτής προς το σύστημα αεροδιαχωριστή-μετρητή και μέχρι την αναμονή (διατομής 1,5 ιντσών) σύνδεσης του εύκαμπτου σωλήνα παράδοσης, θα είναι χρώματος κόκκινου έντονου. Του ιδίου χρώματος, μπορούν να είναι τα σώματα του αεροδιαχωριστή και του μετρητή.
4.1.γ. Ο παρακαμπτήριος σωλήνας αδειάσματος που συνδέει την έξοδο (3) της τριόδου βαλβίδας (Β) με τη διακλάδωση του κεντρικού σωλήνα παροχής μετά την έξοδο από τον μετρητή, θα είναι χρώματος κίτρινου έντονου.
4.2.(Σχ.2):
4.2.α. Τα μέρη των σωλήνων από τα διαμερίσματα προς το συλλέκτη (Σ), το σώμα του συλλέκτη (Σ) και ο σωλήνας από το συλλέκτη (Σ) μέχρι την είσοδο (1) της τριόδου (Α) και από την έξοδο (2) της τριόδου (Α) μέχρι την είσοδο της αντλίας, θα είναι χρώματος μπλε ανοικτού.
4.2.β. Τα μέρη των σωλήνων από την έξοδο της αντλίας μέχρι την είσοδο (1) της τριόδου (Βα), από την έξοδο (3) της τριόδου (Βα) μέχρι την είσοδο (1) της τριόδου (Ββ) και από την έξοδο (2) αυτής προς το σύστημα αεροδιαχωριστή-μετρητή και μέχρι την αναμονή (διατομής 1, 5 ιντσών) σύνδεσης του εύκαμπτου σωλήνα παράδοσης, θα είναι χρώματος κόκκινου έντονου. Του ιδίου χρώματος, μπορούν να είναι τα σώματα του αεροδιαχωριστή και του μετρητή.
4.2.γ. Ο παρακαμπτήριος σωλήνας αδειάσματος που συνδέει την έξοδο (3) της τριόδου βαλβίδας (Ββ) με τη διακλάδωση του κεντρικού σωλήνα παροχής μετά την έξοδο από το μετρητή, θα είναι χρώματος κίτρινου έντονου.
4.2.δ. Ο σωλήνας αναρρόφησης (1ο τμήμα), από το ελεύθερο άκρο αυτού (αναμονή 2, 5 ιντσών) μέχρι την είσοδο (3) της τριόδου (Α) καθώς επίσης και το τμήμα αυτού (2ο τμήμα) από την έξοδο (2) της τριόδου βαλβίδας (Βα) μέχρι τη διακλάδωση με το τμήμα της σωλήνωσης μετά το συλλέκτη (Σ), θα είναι χρώματος πράσινου.
Σημειώνεται, ότι όλες οι σωληνώσεις θα πρέπει να είναι εμφανείς και ευκόλως ορατές από τα πλευρικά τμήματα του βυτιοφόρου οχήματος, ώστε ο έλεγχός τους να είναι ευχερής και απρόσκοπτος.

5. ΠΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ
Η κατασκευή των σωληνώσεων σύμφωνα με την παραπάνω αναλυτική περιγραφή, θα πρέπει για κάθε μεμονωμένο βυτιοφόρο όχημα, να πιστοποιηθεί από διπλωματούχο/πτυχιούχο Μηχανολόγο Μηχανικό, με την έκδοση «Πιστοποιητικού Σωληνώσεων». Το πιστοποιητικό θα περιλαμβάνει υποχρεωτικά, ως αναπόσπαστο μέρος αυτού, σχεδιάγραμμα και έγχρωμες φωτογραφίες των σωληνώσεων για την ταυτοποίηση της εκάστοτε κατασκευής, καθώς και Δήλωση Συμμόρφωσης με την παρούσα διάταξη. Το «Πιστοποιητικό Σωληνώσεων» θα βρίσκεται επί του βυτιοφόρου και θα επιδεικνύεται στις αρμόδιες αρχές, σε κάθε διενεργούμενο έλεγχο. Οποιαδήποτε μεταβολή της κατασκευής θα συνοδεύεται από ανάλογα επικαιροποιημένο πιστοποιητικό.

6. ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΥΚΛΩΜΑΤΟΣ ΣΩΛΗΝΩΣΕΩΝ
Επισυνάπτονται στο παρόν άρθρο και αποτελούν αναπόσπαστο μέρος αυτού, σχεδιαγράμματα υποχρεωτικών σωληνώσεων:
Σχ.1 «κύκλωμα καυσίμου σε βυτιοφόρα πετρελαίου θέρμανσης χωρίς σύστημα αναρρόφησης».
Σχ.2 «κύκλωμα καυσίμου σε βυτιοφόρα πετρελαίου θέρμανσης με σύστημα αναρρόφησης».

  • 28 Σεπτεμβρίου 2012, 13:23 | ΜΕΤΡΟΛΟΓΟΣ
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    Άρθρο 119
    Σωληνώσεις στα βυτιοφόρα οχήματα διανομής πετρελαίου θέρμανσης

    ΣΧΟΛΙΟ:
    ΛΥΠΑΜΑΙ ΠΟΥ ΤΟ ΑΡΘΡΟ ΑΥΤΟ ΔΙΑΤΗΡΕΙΤΑΙ ΣΕ ΙΣΧΥ ΕΝΩ ΤΕΧΝΙΚΑ ΔΕΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ, ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟ (ποιος κατασκευαστης αντλίας πετρελαίου δίνει χαρακτηριστικά παροχής αέρα (υπο πίεση) , και σε ποιο μανομετρικό μπορεί να λειτουργήσει ?
    Τι θα γίνεται όταν η δεξαμενή βρίσκεται σε όροφο ?
    ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΔΕΝ ΕΦΑΡΜΟΖΕΤΑΙ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΚΙΝΔΥΝΟΥΣ ΦΘΟΡΑΣ ΑΝΤΛΙΑΣ ΤΟΥ ΒΥΤΙΟΥ ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΥΠΕΡΘΕΡΜΑΝΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗΣ ( που ακούστηκε αντλια πετρελαίου να λειτουργεί ως κομπρεσσερ).

    ΕΠΙΣΗΣ:
    ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΠΡΟΒΛΕΠΕΤΑΙ ΠΑΡΟΧΉ ΕΥΚΑΜΠΤΟΥ ΣΩΛΗΝΑ ΜΙΑΣ ΙΝΤΣΑΣ ΓΙΑ ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΣΕ ΜΠΑΛΚΟΝΙΑ ΠΟΛΥΚΑΤΟΙΚΙΑΣ Ή ΣΕ ΔΕΞΑΜΕΝΕΣ ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΣΕ ΟΡΟΦΕΣ ΚΤΙΡΙΩΝ ?

    ΠΡΟΤΑΣΗ:
    1. Να παραλειφθεί το άρθρο σχετικά με τις σωληνωσεις και να προταθεί άλλος τρόπος εκκένωσης του λαστιχου.

    2. Να επιτρέπεται η ύπαρξη μόνο ενός συνδεδεμένου εύκαμπτου σωλήνα 1« ή 1,5 « για την παράδοση πετρελαίου θέρμανσης . Επιτρέπεται όμως η ύπαρξη και β` αναμονής για υποδοχή εύκαμπτου σωλήνα της άλλης διατομής σωλήνα. Οι συνδέσεις των σωλήνων θα είναι με ταχυσύνδεσμο και απαγορεύεται να είναι συνδεδεμένοι και οι δύο ταυτόχρονα, είτε κατά την ώρα παράδοσης πετρελαίου είτε κατά την κίνηση ή την στάση του βυτιοφόρου.

  • 28 Σεπτεμβρίου 2012, 12:52 | ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΠΡΑΤΗΡΙΟΥΧΩΝ ΕΜΠΟΡΩΝ ΚΑΥΣΙΜΩΝ (ΠΟΠΕΚ)
    Το βλέπω Θετικά/Αρνητικά:  

    Άρθρο 119
    Το παρόν έχει εφαρμογή για τις άδειες κυκλοφορίας Ι.Χ. βυτιοφόρων που θα εκδοθούν μετά την δημοσίευση καί ισχύ του παρόντος.