- Υπουργείο Ανάπτυξης - http://www.opengov.gr/ypoian -

Άρθρο 93 – Σύστημα προσφοράς που περιλαμβάνει μελέτη και κατασκευή στις δημόσιες συμβάσεις έργων

1. Το σύστημα προσφοράς μελέτη- κατασκευή μπορεί να εφαρμόζεται σε όλα τα είδη έργων εφόσον συντρέχουν οι προϋποθέσεις της παραγράφου 2.
2. Απαραίτητη προϋπόθεση για την επιλογή του συστήματος προσφοράς που περιλαμβάνει μελέτη και κατασκευή, είναι σωρευτικά η ύπαρξη εγκεκριμένης προμελέτης εγκεκριμένων περιβαλλοντικών όρων , τεύχους υπολογισμού και τεκμηρίωσης για τον καθορισμό του προϋπολογισμού της αναθέτουσας αρχής και «Κανονισμού Μελετών Έργου», ο οποίος συντάσσεται ειδικά για το προς δημοπράτηση έργο ή υπάρχει και εφαρμόστηκε σε παρόμοια έργα.
Οι διατιθέμενες μελέτες της αναθέτουσας αρχής θα συνοδεύονται υποχρεωτικά, επί ποινή ακυρώσεως της διαδικασίας του διαγωνισμού, από όλες τις απαραίτητες συνοδές υποστηρικτικές μελέτες, όπως γεωλογικές, γεωτεχνικές που αντιστοιχούν στο αντίστοιχο στάδιο της μελέτης του κυρίου έργου. Περαιτέρω η διαδικασία τεκμηρίωσης της ωρίμανσης του έργου περιλαμβάνει όλα τα στοιχεία που αναφέρονται στην παράγραφο 6 του άρθρου 43.43
Οι συμμετέχοντες υποβάλλουν στη δημοπρασία του¬λάχιστον Οριστική μελέτη όλων των απαραίτητων έργων ή μελέτη εφαρμογής προκειμένου για κτιριακά έργα. Το απαιτούμενο στάδιο της μελέτης καθορίζεται στη διακήρυξη του έργου. Οι μελετητές όλων των συμμετεχόντων πρέπει να έχουν τα κατάλληλα προσόντα, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία για τα πτυχία μελετητών και γραφείων με¬λετών ή ισοδύναμα προσόντα προκειμένου για γραφεία μελετών με έδρα εκτός Ελλάδας.
Η παράλειψη υποβολής μελέτης η οποία ζητείται από τα τεύχη του διαγωνισμού συνιστά ουσιώδη έλλειψη, καθιστά την προσφορά απαράδεκτη και αποτελεί λόγο αποκλεισμού του συμμετέχοντα.
3. Κατά την εφαρμογή του συστήματος αυτού μπορεί με τη διακήρυξη να ζητείται από τους συμμετέχοντες, εκτός από την οικονομική τους προσφορά, η συμπλήρωση ή σύνταξη μελετών, ο προσδιορισμός τεχνολογικών χαρακτηριστικών και προδιαγραφών επιμέρους στοιχείων του έργου, η υποβολή προτάσεων – λύσεων σε δεδομένο τεχνικό πρόβλημα, ο καθορισμός της προθεσμίας για την αποπεράτωση κατασκευής του έργου και κοστολόγηση του κύκλου ζωής του έργου. Τα ανωτέρω ζητούμενα προσαρμόζονται στο αντικείμενο της κάθε σύμβασης. Με αποφάσεις του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων δύναται να καθορίζονται οι τρόποι προσδιορισμού και μέτρησης του κόστους του κύκλου ζωής των έργων.
4. Η οικονομική προσφορά περιλαμβάνει το εργολαβικό αντάλλαγμα κατ` αποκοπή για ολόκληρο το έργο ή για τμήματα του έργου. Με τη διακήρυξη μπορεί να ζητείται και ανάλυση του κατ΄ αποκοπήν τιμήματος από το συμμετέχοντα, προκειμένου να διαπιστωθούν και να αποτιμηθούν τυχόν διαφοροποιήσεις που ενδεχόμενα θα προκύψουν με αποδεκτό τρόπο. Η υπόψη ανάλυση υποβάλλεται σε κλειστό σφραγισμένο φάκελο ο οποίος φυλάσσεται στην Προϊσταμένη Αρχή και ανοίγεται μόνο όταν προκύψει θέμα τροποποίησης της οικονομικής προσφοράς.
5. Η ανάδειξη του αναδόχου πραγματοποιείται εναλλακτικά κατά τους δύο κατωτέρω τρόπους:
α) Η ανάδειξη του αναδόχου γίνεται λαμβάνοντας υπόψη μόνο τις οικονομικές προσφορές. Στην περίπτωση αυτή η ανάθεση της σύμβασης γίνεται στον συμμετέχοντα που υπέβαλε την χαμηλότερη οικονομική προσφορά.
Tην ημέρα κατάθεσης των προσφορών, σε δημόσια συνεδρίαση, η Επιτροπή διαγωνισμού ανοίγει τους φακέλους που περιέχουν τα Δικαιολογητικά Συμμετοχής, και στη συνέχεια, αποσφραγίζει τους φακέλους της οικονομικής προσφοράς των συμμετεχόντων, σύμφωνα με το άρθρο 109. Η όλη διαδικασία καταχωρείται σε πρακτικό της Επιτροπής Διαγωνισμού, στο οποίο καταγράφεται η οικονομική προσφορά κάθε συμμετέχοντα, η σειρά μειοδοσίας και το ποιες προσφορές γίνονται δεκτές και ποιες απορρίπτονται. Στη συνέχεια, η Επιτροπή Διαγωνισμού ελέγχει, με βάση την σειρά μειοδοσίας, την πληρότητα και συμφωνία των μελετών που υποβλήθηκαν με βάση τα οριζόμενα στην Διακήρυξη και στον «Κανονισμό Μελετών Έργου», τα οποία έχουν αποκλειστικά τη μορφή συμμόρφωση / μη συμμόρφωση, και καταγράφει το αποτέλεσμα στο ίδιο πρακτικό. Το πρακτικό με το αποτέλεσμα της δημοπρασίας υποβάλλεται στην αναθέτουσα αρχή, η οποία εγκρίνει το αποτέλεσμα, επιφυλασσομένων των διατάξεων της παραγράφου 5 του άρθρου 119. Η ανωτέρω διαδικασία και υποβολή του πρακτικού στην αναθέτουσα αρχή ολοκληρώνεται υποχρεωτικά εντός μηνός από την ημερομηνία διεξαγωγής του διαγωνισμού, άλλως η παράβαση της προθεσμίας αυτής συνεπάγεται πειθαρχική ευθύνη των μελών της επιτροπής διαγωνισμού κατά το άρθρο 153 του παρόντος.
Κατά της απόφασης έγκρισης του αποτελέσματος της δημοπρασίας χωρεί ένσταση του άρθρου 139 ή η προβλεπόμενη κατά τις κείμενες διατάξεις προδικαστική προσφυγή.
Η ανάδειξη του αναδόχου γίνεται λαμβάνοντας υπόψη τις οικονομικές προσφορές σε συνδυασμό με την αξιολόγηση των τεχνικών προσφορών.
Στην περίπτωση αυτή η συνολική βαθμολόγηση της προσφοράς του συμμετέχοντα συνεκτιμά κατά ποσοστό 90% την οικονομική προσφορά του και κατά ποσοστό 10% την τεχνική προσφορά του.
Με απόφαση του Υπουργού που έχει τις αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, ορίζονται τα κριτήρια αξιολόγησης της τεχνικής προσφοράς, η ελάχιστη επιτρεπόμενη αποδεκτή βαθμολογία και οι επί μέρους συντελεστές βαρύτητας των ως άνω κριτηρίων αξιολόγησης, ανάλογα με τη κατηγορία, το μέγεθος και το είδος του έργου.
Tην ημέρα κατάθεσης των προσφορών, σε δημόσια συνεδρίαση, η Επιτροπή διαγωνισμού ανοίγει τους φακέλους που περιέχουν τα Δικαιολογητικά Συμμετοχής, και στη συνέχεια, αποσφραγίζει τους φακέλους της οικονομικής προσφοράς των συμμετεχόντων, σύμφωνα με την παράγραφο 1 του άρθρου 109 του παρόντος. Η όλη διαδικασία καταχωρείται σε πρακτικό της Επιτροπής Διαγωνισμού, στο οποίο καταγράφεται η οικονομική προσφορά κάθε συμμετέχοντα, η σειρά μειοδοσίας και το ποιες προσφορές γίνονται δεκτές και ποιες απορρίπτονται. Η Επιτροπή Διαγωνισμού, σε κλειστές συνεδριάσεις, με βάση την σειρά μειοδοσίας, κρίνει και αξιολογεί τις τεχνικές προσφορές με βάση τα κριτήρια που ορίστηκαν στη Διακήρυξη. Το αποτέλεσμα καταγράφεται στο ίδιο πρακτικό.
Η επιτροπή διαγωνισμού ολοκληρώνει το πρακτικό με το αποτέλεσμα της δημοπρασίας σε εύλογο χρόνο και όχι πλέον των πέντε μηνών και το υποβάλλει στην αναθέτουσα αρχή, η οποία εγκρίνει το αποτέλεσμα, επιφυλασσομένων των διατάξεων του άρθρου 119.
Κατά της απόφασης έγκρισης του αποτελέσματος της δημοπρασίας χωρεί ένσταση του άρθρου 139 ή η προβλεπόμενη από τις κείμενες διατάξεις προδικαστική προσφυγή.
6. Η προθεσμία παραλαβής των προσφορών σε διαγωνισμό με το σύστημα μελέτης – κατασκευής δεν επιτρέπεται να είναι μικρότερη από δύο (2) μήνες από τη σχετική δημοσίευση της προκήρυξης στην Επίσημη Εφημερίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Η αναθέτουσα αρχή δύναται με την Διακήρυξη να ορίσει προθεσμία έως και πέντε (5) μήνες ανάλογα με τη σπουδαιότητα και την πολυπλοκότητα του δημοπρατούμενου έργου.
7. Δεν επιτρέπεται ο συνδυασμός του συστήματος προσφοράς μελέτης και κατασκευής με τα, υπό στοιχεία (α), (β) και ( γ), συστήματα προσφοράς που προβλέπονται στο άρθρο 89.
8.Κατά την εφαρμογή του συστήματος προσφορών που περιλαμβάνει μελέτη και κατασκευή, μπορεί στη διακήρυξη να ορίζεται η καταβολή χρηματικού ποσού ως βραβείου σε αριθμό μελετών που θα επιτύχουν την ανώτερη βαθμολογία στην αξιολόγηση. Ο αριθμός των μελετών που βραβεύονται δεν μπορεί να υπερβαίνει τις πέντε (5) και η βαθμολογία των βραβευμένων δεν μπορεί να είναι μικρότερη από το εβδομήντα τοις εκατό (70%) της ανώτερης προβλεπόμενης στη διακήρυξη βαθμολογίας. Το ίδιο βραβείο μπορεί να εφαρμόζεται και στη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου. Το χρηματικό ποσό για κάθε βραβευόμενη μελέτη καθορίζεται ρητά από τη διακήρυξη και δεν μπορεί να είναι ανώτερο από τα τρία χιλιοστά της προϋπολογι¬ζόμενης δαπάνης του έργου. Τα ποσά των βραβείων πληρώνονται από τις πιστώσεις του έργου. Δεν καταβάλλεται το βραβείο στον ανάδοχο του έργου για τον οποίο θεωρείται ότι συμψηφίζεται στο εργολαβικό αντάλλαγμα.