- Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη - http://www.opengov.gr/yptp -

Άρθρο 71 – Ρυθμίσεις θεμάτων Εθελοντών Πολιτικής Προστασίας

Τα άρθρα 14Α έως 14Ι του ν.3013/2002 αντικαθίστανται ως ακολούθως:

«Άρθρο 14Α
Ορισμοί
Για το σκοπό του παρόντος νοούνται ως:
1. «Εθελοντής Πολιτικής Προστασίας»: Το φυσικό πρόσωπο, το οποίο εντάσσεται στο εθνικό δυναμικό της Πολιτικής Προστασίας και παρέχει, σε συνεργασία με κρατικούς φορείς (της Κεντρικής Διοίκησης, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, επιχειρησιακούς οργανισμούς και λοιπούς φορείς), άμισθη και μη κερδοσκοπική υπηρεσία προς όφελος του κοινωνικού συνόλου. Ως Εθελοντής Πολιτικής Προστασίας νοείται το μέλος Εθελοντικής Οργάνωσης Πολιτικής Προστασίας.
2. «Εθελοντική Οργάνωση Πολιτικής Προστασίας»: Η ομάδα φυσικών προσώπων, η οποία εντάσσεται στο εθνικό δυναμικό Πολιτικής Προστασίας και σε συνεργασία με κρατικούς φορείς (της Κεντρικής Διοίκησης, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και λοιπούς επιχειρησιακούς οργανισμούς) δραστηριοποιείται στην παροχή μη κερδοσκοπικών υπηρεσιών προς όφελος του κοινωνικού συνόλου.
3. «Σύστημα Εθελοντισμού Πολιτικής Προστασίας»: Το θεσμικό, κανονιστικό, διοικητικό και οργανωτικό πλαίσιο λειτουργίας των Εθελοντών και Εθελοντικών Οργανώσεων Πολιτικής Προστασίας, που έχουν ενταχθεί στο οικείο Μητρώο, δρουν δε, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος νόμου, υπό την εποπτεία της Εθνικής Αρχής Πολιτικής Προστασίας. Ως μέρος του συστήματος αυτού νοούνται και οι Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις και οι φορείς της κοινωνίας των πολιτών μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα της χώρας, που έχουν συνάψει μνημόνια συνεργασίας με την Εθνική Αρχή Πολιτικής Προστασίας.
4. «Μητρώο Εθελοντικών Οργανώσεων Πολιτικής Προστασίας»: Το Μητρώο, στο οποίο εγγράφονται οι Εθελοντικές Οργανώσεις Πολιτικής Προστασίας της χώρας και οι εθελοντές τους, που πληρούν συγκεκριμένες προϋποθέσεις.

Άρθρο 14Β
Ένταξη και κατηγοριοποίηση Εθελοντικών Οργανώσεων
1. Στην Εθνική Αρχή Πολιτικής Προστασίας τηρείται Μητρώο Εθελοντικών Οργανώσεων (Μητρώο Ε.Ο.). Η ένταξη στο Μητρώο Ε.Ο. γίνεται με απόφαση του Διοικητή της Εθνικής Αρχής στην οποία προσδιορίζονται οι ΛΕ.Ε.Α. που υποστηρίζει η εθελοντική οργάνωση και τα μέλη της ομάδας που εντάσσονται ως εθελοντές Πολιτικής Προστασίας, μετά από γραπτή αίτηση της ενδιαφερόμενης εθελοντικής οργάνωσης και υποβολή αντίστοιχου φακέλου με τα απαιτούμενα δικαιολογητικά. Ο τύπος και κάθε άλλη σχετική λεπτομέρεια για την ανωτέρω αίτηση ένταξης καθορίζεται με απόφαση του Διοικητή της Εθνικής Αρχής.
2. Στο Μητρώο Ε.Ο. μπορούν να ενταχθούν οι Εθελοντικές Οργανώσεις της χώρας που αποτελούν νομικά πρόσωπα ή ενώσεις προσώπων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, καθώς και ομάδες προσώπων που από τη συστατική τους πράξη προκύπτει ότι δραστηριοποιούνται στο πλαίσιο των Ο.Τ.Α. και των οποίων ο σκοπός επικεντρώνεται σε δράσεις Πολιτικής Προστασίας, όπως προκύπτει από το καταστατικό τους. Για την ένταξη Εθελοντικής Οργάνωσης στο Μητρώο ΕΟ απαιτείται η ένταξη μέρους ή του συνόλου των μελών της, ως Εθελοντών Πολιτικής Προστασίας, ονομαστικά απαριθμούμενων, με τις προϋποθέσεις της παρ. 6 του παρόντος.
3. Κάθε εθελοντής μπορεί να είναι μέλος μιας μόνο ομάδας, η οποία αναγράφεται στην κάρτα εθελοντή.
4. Οι Εθελοντικές Οργανώσεις υποστηρίζουν μία ή περισσότερες ΛΕ.Ε.Α. του άρθρου 6 του παρόντος νόμου συνάπτοντας προς τούτο πρωτόκολλα συνεργασίας με τις επικεφαλής οργανικές μονάδες τους.
5. Τα στοιχεία των ενταγμένων Εθελοντικών Οργανώσεων, εκτός του Μητρώου Ε.Ο., συμπεριλαμβανομένων των Εθελοντών και των μέσων τους, καταγράφονται και τηρούνται, σε ειδική Βάση Δεδομένων Εθελοντικών Οργανώσεων Πολιτικής Προστασίας, την οποία υλοποιεί και διαχειρίζεται η Εθνική Αρχή με παροχή διαβαθμισμένης δυνατότητας πρόσβασης μόνο για τις Εθελοντικές Οργανώσεις και τους αρμόδιους για την αξιοποίηση αυτών κρατικούς φορείς. Με απόφαση του Διοικητή της Εθνικής Αρχής ρυθμίζονται τα θέματα που αφορούν στην υλοποίηση και λειτουργία της Βάσης Δεδομένων καθώς και κάθε άλλης αναγκαίας λεπτομέρειας.
6. Εθελοντές Πολιτικής Προστασίας δύνανται να είναι Έλληνες πολίτες ή πολίτες κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που διαμένουν μόνιμα στην Ελλάδα κατά την τελευταία τουλάχιστον τριετία ή υπήκοοι τρίτων χωρών που είναι κάτοχοι άδειας παραμονής επί μακρόν διαμένοντος, εφόσον πληρούν τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
α. Έχουν συμπληρώσει το δέκατο όγδοο (18ο) έτος της ηλικίας τους και δεν υπερβαίνουν το εβδομηκοστό (70ο) έτος ή το εξηκοστό (60ο) έτος όταν υποστηρίζουν τη ΛΕ.Ε.Α. Πυρόσβεσης και Διάσωσης.
β. Μιλούν την ελληνική γλώσσα με επάρκεια, σύμφωνα με τα ισχύοντα για την περίπτωση αυτή.
γ. Έχουν αποδεδειγμένα καλή σωματική και ψυχική υγεία που επιτρέπει την υποστήριξη των λειτουργιών για τις οποίες εντάσσονται στο Μητρώο Ε.Ο..
δ. Δεν έχουν την ιδιότητα του Εθελοντή Πυροσβέστη του Πυροσβεστικού Σώματος.
ε. Έχουν λάβει την πιστοποιημένη εκπαίδευση που απαιτείται για την υποστήριξη των λειτουργιών για τις οποίες εντάσσονται στο Μητρώο Ε.Ο.. Ως πιστοποιημένη εκπαίδευση, νοείται η εκπαίδευση που αποδεικνύεται από τα αντίστοιχα, εν ισχύ, πιστοποιητικά και παρέχεται από:
ε.1. Την Πυροσβεστική Ακαδημία, για την υποστήριξη της ΛΕ.Ε.Α. Πυρόσβεσης και διάσωσης στα αντικείμενα της Δασοπροστασίας και της Δασοπυρόσβεσης.
ε.2. Φορείς παροχής πιστοποιημένης εκπαίδευσης πρώτων βοηθειών του εσωτερικού ή του εξωτερικού, για την υποστήριξη της ΛΕ.Ε.Α. Δημόσιας Υγείας και υγειονομικών υπηρεσιών, στα αντικείμενα, Βασικών Πρώτων Βοηθειών-Καρδιο-αναπνευστικής Αναζωογόνησης, Βασικής Υποστήριξης της Ζωής με Χρήση Αυτόματου Εξωτερικού Απινιδωτή (BLS/AED), Εξειδικευμένης Υποστήριξης της Ζωής (ALS), Πρώτης Ανταπόκρισης στο Τραύμα (TFR), Αντιμετώπισης του Τραυματία στον Προνοσοκομειακό χώρο (PHTLS), Αντιμετώπιση της Αιμορραγίας στους Τραυματίες (B-Con). Η διάρκεια της εκπαίδευσης δεν μπορεί να είναι μικρότερη από πέντε (5) ώρες συνολικά. Επιπλέον, δύνανται να εντάσσονται για την παροχή πρώτων βοηθειών εθελοντές, οι οποίοι ασκούν την ιατρική των ειδικοτήτων Αναισθησιολογίας, Γενικής Ιατρικής, Γενικής Χειρουργικής, Καρδιολογίας, Ορθοπεδικής, Παθολογίας, Παιδιατρικής, Παιδοχειρουργικής, Χειρουργικής Θώρακος καθώς και της εξειδίκευσης της Επείγουσας Ιατρικής ή ιατροί όλων των ειδικοτήτων με πιστοποίηση ATLS – και τη νοσηλευτική, που αποδεικνύονται με την προσκόμιση της σχετικής άδειας άσκησης επαγγέλματος.
ε.3. φορείς παροχής πιστοποιημένης εκπαίδευσης σε έρευνα και διάσωση του εσωτερικού ή του εξωτερικού, για την υποστήριξη της ΛΕ.Ε.Α. Έρευνας και Διάσωσης στις κατηγορίες: αστικό περιβάλλον, ατυχήματα, ορεινό περιβάλλον, σπήλαια και υγρό στοιχείο. Τα κάθε είδους πιστοποιητικά εξετάζονται κατά περίπτωση.
στ. Δεν απαιτείται η προσκόμιση βεβαιώσεων πιστοποιημένης εκπαίδευσης για την ένταξη εθελοντών στην υποστήριξη των ΛΕ.Ε.Α. Ενημέρωσης και προειδοποίησης πολιτών και Διοικητικής μέριμνας πληγέντων.
ζ. Έχουν άδεια ραδιοερασιτέχνη, από το αρμόδιο Υπουργείο Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας σύμφωνα με τα ισχύοντα, για την υποστήριξη της ΛΕ.Ε.Α. Τηλεπικοινωνιών
η. Έχουν την ειδικότητα και άδεια άσκησης επαγγέλματος ψυχολόγου για την υποστήριξη της ΛΕ.Ε.Α. Ψυχοκοινωνικής υποστήριξης.
7. Ειδικότερα ζητήματα που σχετίζονται με την πιστοποίηση της εκπαίδευσης, τα σχετικά πιστοποιητικά και την εν γένει διαδικασία ένταξης ρυθμίζονται με απόφαση του Διοικητή της Εθνικής Αρχής Πολιτικής Προστασίας που δημοσιεύεται στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης, σε συνεννόηση με τον καθ’ ύλην αρμόδιο φορέα, όπου απαιτείται. Ο έλεγχος των πιστοποιήσεων για την υποστήριξη της ΛΕ.Ε.Α. Δημόσιας Υγείας και υγειονομικών υπηρεσιών διενεργείται από επιτροπή ελέγχου, η οποία συστήνεται με κοινή απόφαση του Διοικητή Ε.Κ.ΕΠ.Υ. και του Διοικητή Εθνικής Αρχής.

Άρθρο 14Γ
Εκπαίδευση Εθελοντών Πολιτικής Προστασίας
1. Η Εθνική Αρχή έχει επιτελικό και συντονιστικό ρόλο στην εκπαίδευση των Εθελοντών Πολιτικής Προστασίας και μπορεί, ύστερα από τη σύναψη σχετικών μνημονίων, να συνεργάζεται, με την Πυροσβεστική Ακαδημία, τον Ελληνικό Ερυθρό Σταυρό, με αρμόδιους κρατικούς φορείς, με μη κυβερνητικές οργανώσεις και με ιδιωτικούς φορείς που διαθέτουν εμπειρία και παρέχουν εξειδικευμένη πιστοποιημένη εκπαίδευση, η οποία βασίζεται στην εφαρμογή προτύπων διαχείρισης ποιότητας με σχετικές πιστοποιήσεις, καθώς και με Α.Ε.Ι. ή Τ.Ε.Ι., με αντικείμενα σπουδών συναφή με αυτά της Πολιτικής Προστασίας. Στα ανωτέρω μνημόνια συνεργασίας καθορίζονται οι προϋποθέσεις και η διάρκεια της εκπαίδευσης των Εθελοντών, η οποία ολοκληρώνεται με θεωρητική και πρακτική αξιολόγηση των υποψηφίων.
2. Οι Εθελοντές ενημερώνονται από την Εθνική Αρχή για τα κάθε είδους διαθέσιμα εκπαιδευτικά προγράμματα και υποβάλλουν σε αυτήν αίτηση για την ένταξη τους σε αυτά.
3. Οι εθελοντικές οργανώσεις, εφόσον κρίνεται αναγκαίο, καλούνται από την Εθνική Αρχή να ανανεώνουν ή να επεκτείνουν την εκπαίδευση τους σε αντικείμενα Πολιτικής Προστασίας των ενταγμένων στο Μητρώο Ε.Ο. μελών τους, ως προϋπόθεση παραμονής τους σε αυτό.

Άρθρο 14Δ
Κινητοποίηση και Επιχειρησιακή Εμπλοκή Εθελοντών
1. Η αρμοδιότητα κινητοποίησης των Εθελοντικών Οργανώσεων ανήκει στον Συντονιστή της ΛΕ.Ε.Α. στην οποία εντάσσονται. Οι οργανικές μονάδες πολιτικής προστασίας παρέχουν στον συγκεκριμένο Συντονιστή τα απαιτούμενα στοιχεία διαθεσιμότητας και μέσων των εθελοντικών οργανώσεων. Οι Εθελοντικές Οργανώσεις συμβάλλουν στην κατάρτιση των σχεδίων δράσης των ΛΕ.Ε.Α. στις οποίες εντάσσονται και δρουν σύμφωνα με τον ισχύοντα σχεδιασμό δρουν σύμφωνα με τα μνημόνια ενεργειών και τα σχέδια δράσεων του άρθρου 8 του παρόντος.
2. Οι Εθελοντικές Οργανώσεις είναι υποχρεωμένες να τηρούν επικαιροποιημένα στοιχεία και να ενημερώνουν την Εθνική Αρχή για τη διαθεσιμότητα τους σε ενεργά μέλη και μέσα, καθώς και για κάθε μεταβολή αυτών. Η Εθνική Αρχή ενημερώνει, τις οργανικές μονάδες πολιτικής προστασίας των δήμων, των περιφερειακών ενοτήτων και των περιφερειών και τους αρμόδιους κρατικούς φορείς, για τη διαθεσιμότητα σε εθελοντές και μέσα.
3. Σε περίπτωση επιχειρησιακής εμπλοκής Εθελοντικής Οργάνωσης σε τακτικό επίπεδο (πεδίο) ανεξάρτητα από το είδος δράσης, την αποκλειστική ευθύνη για την καταλληλότητα των Εθελοντών που συμμετέχουν φέρει η Εθελοντική Οργάνωση, στην οποία ανήκουν.
4. Η επιλογή του εξοπλισμού και των μέσων των Εθελοντικών Οργανώσεων, που προορίζονται για χρήση κατά τις επιχειρήσεις, θα γίνεται από τους αρμόδιους ανά δράση και κατά τόπους φορείς, με βάση τις διαπιστωμένες επιχειρησιακές δυνατότητες.

Άρθρο 14Ε
Αξιολόγηση των Εθελοντικών Οργανώσεων
1. Αρμόδιοι για την εποπτεία των δράσεων και για τη σύνταξη εκθέσεων αξιολόγησης των Εθελοντικών Οργανώσεων είναι οι Συντονιστές ΛΕ.Ε.Α. στις οποίες εντάσσονται με την υποστήριξη των κατά τόπους οργανικών μονάδων πολιτικής προστασίας. Σε κάθε περίπτωση οι εκθέσεις αξιολόγησης τίθενται υπόψη της Εθνικής Αρχής.
2. Με απόφαση του Διοικητή της Εθνικής Αρχής ρυθμίζεται κάθε αναγκαίο θέμα για την εποπτεία και αξιολόγηση των Εθελοντών.

Άρθρο 14ΣΤ
Στολή – διακριτικά – ατομικό δελτίο Εθελοντή
1. Στη στολή των Εθελοντών αναγράφεται συμμετρικά στο πίσω και άνω μέρος το λογότυπο «ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ» και «ΕΘΕΛΟΝΤΗΣ». Για τη δήλωση της ιδιότητας των Εθελοντών οι στολές φέρουν υποχρεωτικά το επίσημο σήμα της Πολιτικής Προστασίας στον αριστερό βραχίονα και το σήμα της Εθελοντικής Οργάνωσης στο δεξιό. Η στολή των Εθελοντών πρέπει να πληροί τους κανόνες ασφάλειας ανάλογα με τη χρήση, για την οποία προορίζεται. Στις περιπτώσεις βοηθητικών εργασιών ή όπου η στολή δεν είναι αναγκαία, οι Εθελοντές μπορούν να φορούν γιλέκο ή μπουφάν εργασίας με αντανακλαστικές λωρίδες, τα οποία θα φέρουν ανάλογα διακριτικά σήματα.
2. Με απόφαση του αρμόδιου οργάνου των ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού δύνανται να παραχωρούνται από ίδιους πόρους είδη ρουχισμού και υπόδησης σε εθελοντικές οργανώσεις του Μητρώου Ε.Ο. της Εθνικής Αρχής.
3. Κάθε Εθελοντής υποχρεούται κατά την άσκηση των επιχειρησιακών καθηκόντων του να φέρει ατομικό δελτίο Εθελοντή, στο οποίο θα αναφέρονται οι ΛΕ.Ε.Α. που υποστηρίζει. το οποίο συμπληρώνεται και επικαιροποιείται μετά την ένταξη του εθελοντή στο Μητρώο Ε.Ο. ανάλογα με το είδος της εκπαίδευσης που λαμβάνει.
4. Με απόφαση του Διοικητή της Εθνικής Αρχής ρυθμίζονται θέματα που αφορούν τη στολή, τα διακριτικά, το ατομικό δελτίο Εθελοντή και κάθε άλλο συναφές ζήτημα.
5. Με απόφαση του Αρχηγού του Πυροσβεστικού Σώματος δύνανται να παραχωρούνται δωρεάν κατά χρήση αποσυρθέντα οχήματα του Π.Σ. σε ενταγμένες Εθελοντικές Οργανώσεις στο Μητρώο Ε.Ο. οι οποίες υποστηρίζουν τη ΛΕ.Ε.Α. Πυρόσβεσης και Διάσωσης. Το κόστος λειτουργίας, συντήρησης και ασφάλισης του εξοπλισμού που παραχωρείται, όπως και κάθε άλλο κόστος, που προκύπτει αναλαμβάνεται από τις οικείες εθελοντικές οργανώσεις. Με τη λύση για οποιονδήποτε λόγο ή διάλυση των Εθελοντικών αυτών Οργανώσεων τα ως άνω οχήματα επιστρέφουν υποχρεωτικά στο Π.Σ. με ευθύνη των οργάνων διοίκησής τους.

Άρθρο 14Ζ
Εξασφάλιση διαθεσιμότητας Εθελοντών – υποχρεώσεις εργοδοτών
1. Τα μέλη των ενταγμένων στο Μητρώο Ε.Ο. που είναι υπάλληλοι του Δημοσίου, Ν.Π.Δ.Δ., κρατικών Ν.Π.Ι.Δ., Ο.Τ.Α. Α` και Β` βαθμού ή του ιδιωτικού τομέα, για όσο χρόνο μετέχουν υπό την ανωτέρω ιδιότητα στην αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών, εφόσον κινητοποιηθούν ή αξιοποιηθούν αποδεδειγμένα για την αντιμετώπιση τους, λαμβάνουν υποχρεωτικά ισόχρονη άδεια απουσίας, η οποία δεν συνυπολογίζεται στην προβλεπόμενη κανονική ετήσια άδειά τους. Κατ` αντιστοιχία, δεν συνυπολογίζεται στην κανονική κατ` έτος άδεια ο χρόνος απουσίας τους για εκπαιδευτικούς σκοπούς, καθώς και για τη συμμετοχή τους σε κοινές ασκήσεις ετοιμότητας με τους αρμόδιους φορείς, εφόσον έχουν κληθεί. Η κινητοποίηση και αξιοποίηση καθώς και η επιχειρησιακή ένταξη και η πραγματική άσκηση των καθηκόντων των εθελοντών αποδεικνύεται με τη χορήγηση σχετικής βεβαίωσης του Συντονιστή ΛΕ.Ε.Α..
2. Ο χρόνος συμμετοχής στις δραστηριότητες της προηγούμενης παραγράφου θεωρείται ως χρόνος απασχόλησης στην κύρια εργασία τους με όλα τα εργασιακά δικαιώματα που συνεπάγεται, πλην της υποχρέωσης καταβολής αμοιβής από τον εργοδότη. Στην περίπτωση αυτή, η ασφαλιστική εισφορά του εργοδότη και του εργαζομένου Εθελοντή Πολιτικής Προστασίας καλύπτεται από τον φορέα στον οποίο αυτός απασχολείται, αν πρόκειται για το Δημόσιο, Ν.Π.Δ.Δ., κρατικά Ν.Π.Ι.Δ. ή Ο.Τ.Α. Α` και Β` βαθμού και, αν απασχολείται στον ιδιωτικό τομέα, καλύπτεται από τον Κρατικό Προϋπολογισμό.

Άρθρο 14Η
Ηθικές Αμοιβές και Κυρώσεις
1. Η απονομή ηθικών αμοιβών στους Εθελοντές για εξαιρετικές πράξεις, υπερβαίνουσες το μέτρο εκτέλεσης των καθηκόντων τους γίνεται με απόφαση του Διοικητή της Εθνικής Αρχής, μετά από σχετική γνωμοδότηση των αρμόδιων οργανικών μονάδων πολιτικής προστασίας . των Συντονιστών ΛΕ.Ε.Α. ή και αρμόδιων κρατικών φορέων. Το είδος και ο τρόπος απονομής ηθικών αμοιβών ρυθμίζονται με την απόφαση του Διοικητή της Εθνικής Αρχής.
2. Η αναιτιολόγητη μη ανταπόκριση Εθελοντικής Οργάνωσης στα περιστατικά στα οποία καλείται, η πλημμελής ή αφερέγγυα εκτέλεση των καθηκόντων της, η ανάληψη κερδοσκοπικής δραστηριότητας στον τομέα της διαχείρισης εκτάκτων αναγκών, η παραμονή σε αδράνεια για περίοδο που υπερβαίνει την τριετία για λόγους ανεξάρτητους της Εθνικής Αρχής, η έλλειψη συνεργασίας με τις υπηρεσίες Πολιτικής Προστασίας ή τους επιχειρησιακούς φορείς και η παροχή ανακριβών στοιχείων στην Εθνική Αρχή συνιστούν λόγους διαγραφής της από το Μητρώο Ε.Ο..
3. Πρόσθετοι λόγοι διαγραφής μπορούν να προβλεφθούν με απόφαση του Διοικητή της Εθνικής Αρχής. Η διαγραφή γίνεται με απόφαση του Διοικητή της Εθνικής Αρχής μετά από σχετική γνωμοδότηση οργανικών μονάδων πολιτικής προστασίας, Συντονιστών ΛΕ.Ε.Α. ή και σχετικών αρμόδιων κρατικών φορέων.

Άρθρο 14Θ
Οικονομική ενίσχυση
1. Η Εθνική Αρχή, στο πλαίσιο του ετήσιου προϋπολογισμού της, προβλέπει και επιχορηγεί με ειδικό κονδύλιο για την υποστήριξη των δραστηριοτήτων τους ενταγμένους στο Μητρώο Ε.Ο., συμπεριλαμβανομένων του εξοπλισμού και των μέσων, που σχετίζονται με την αναβάθμιση της επιχειρησιακής τους ετοιμότητας και ικανότητας. Η κατανομή των ανωτέρω κονδυλίων πραγματοποιείται στη βάση προγραμμάτων, που υποβάλλονται από τις εθελοντικές οργανώσεις και εγκρίνονται με απόφαση του Διοικητή της Εθνικής Αρχής. Τα κριτήρια και ο τρόπος κατανομής των ανωτέρω κονδυλίων καθορίζονται με απόφαση του Διοικητή της Εθνικής Αρχής.
2. Οι εθελοντικές οργανώσεις που υποστηρίζονται οικονομικά από την Εθνική Αρχή σύμφωνα με τα ανωτέρω δεν θα λαμβάνουν λοιπούς πόρους από άλλους φορείς του οικείου Υπουργείου.
3. Μετά την απόκτηση του ως άνω εξοπλισμού και μέσων το κόστος λειτουργίας, συντήρησης και ασφάλισής του, όπως και κάθε άλλο κόστος, αναλαμβάνεται από τις οικείες εθελοντικές οργανώσεις.
4. Με τη λύση ή διάλυση για οποιονδήποτε λόγο των εθελοντικών οργανώσεων ο ως άνω εξοπλισμός και μέσα επιστρέφουν υποχρεωτικά στην Εθνική Αρχή με ευθύνη των οργάνων διοίκησής τους.

Άρθρο 14Ι
Ασφαλιστική κάλυψη και αστική ευθύνη Εθελοντών Πολιτικής Προστασίας
1. Σε περίπτωση ατυχήματος κατά την εκπλήρωση της αποστολής τους, οι Εθελοντές Πολιτικής Προστασίας καλύπτονται από το δικό τους ασφαλιστικό φορέα, το δε ατύχημα θεωρείται ότι έλαβε χώρα στο πλαίσιο της κύριας απασχόλησης τους, εξαιτίας αυτής και γι` αυτήν, βεβαιώνεται δε και ρυθμίζεται με βάση τις διατάξεις που ισχύουν κάθε φορά για τον ασφαλιστικό φορέα της κύριας απασχόλησής τους και τις διατάξεις του παρόντος για την απόδειξη της επιχειρησιακής ένταξης και της πραγματικής άσκησης των καθηκόντων του Εθελοντή και καθενός από τα μέλη των Εθελοντικών Οργανώσεων για τα οποία υπάρχει σχετικό αίτημα κινητοποίησης και εντολή επιχειρησιακής εμπλοκής.
2. Για τους ανασφάλιστους Εθελοντές Πολιτικής Προστασίας εφαρμόζονται αναφορικά με τη νοσηλευτική και ιατροφαρμακευτική τους περίθαλψη τα οριζόμενα στο άρθρο 33 του ν. 4368/2016, όπως ισχύει.
3. Οι διατάξεις του άρθρου 38 του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ., όπως ισχύει, για την αστική ευθύνη των δημοσίων υπαλλήλων, ισχύουν και για τους Εθελοντές Πολιτικής Προστασίας, μόνο κατά την άσκηση των καθηκόντων τους και εφόσον υπάρχει σχετικό αίτημα κινητοποίησης και εντολή επιχειρησιακής εμπλοκής, σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος.»