Άρθρο 5 Δράσεις των ΟΜ.Ε.Α.

1. Οι δράσεις των ΟΜ.Ε.Α. ασκούνται υπό την επίβλεψη και καθοδήγηση του Προϊσταμένου της Λιμενικής Αρχής στην περιοχή της οποίας έχουν συσταθεί και είναι οι εξής:

α. Παροχή συνδρομής σε συμβάντα προστασίας θαλασσίου περιβάλλοντος, επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης, καταστάσεις έκτακτης ανάγκης, που λαμβάνουν χώρα στην περιοχή αρμοδιότητας της Λιμενικής Αρχής.

β. Παροχή συνδρομής στο έργο της Λιμενικής Αρχής που σχετίζεται με την ασφάλεια των λουομένων και την τήρηση των διατάξεων περί ασφαλούς κίνησης και κυκλοφορίας των ερασιτεχνικών σκαφών και των θαλασσίων μέσων αναψυχής, η οποία πραγματοποιείται παρουσία στελεχών Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ.

γ. Διενέργεια περιπολιών στη περιοχή αρμοδιότητας της Λιμενικής Αρχής με σκοπό την επιτήρηση της θάλασσας και των ακτών για την πρόληψη της ρύπανσης και την έγκαιρη ενημέρωση της Λιμενικής Αρχής για ύπαρξη τυχόν ναυτιλιακών κινδύνων, κινδυνεύοντος σκάφους και επιβατών, καθώς και τυχόν άλλης παράνομης πράξης ή απόπειρας παράνομης πράξης που υποπέσει στην αντίληψή τους.

δ. Παροχή συνδρομής και υποστηρικτικού έργου προς τα πληρώματα των επιχειρησιακών μέσων του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. όπως επισκευή, ανέλκυση – καθέλκυση, υφαλοκαθαρισμός, συντήρηση μηχανών – κινητήρων, κ.λ.π., εφόσον οι Εθελοντές Ακτοφύλακες διαθέτουν τα ανάλογα προσόντα.

ε. Οργάνωση και διενέργεια εκπαιδευτικών σεμιναρίων επί θεμάτων ασφαλούς πλου και αντιμετώπισης δυσχερών περιστατικών για τους κατόχους αδειών χειριστών ταχυπλόων σκαφών και ιδιοκτήτες καθώς και χειριστές και ιδιοκτήτες λοιπών θαλασσίων μέσων αναψυχής και ερασιτεχνικών σκαφών κάθε τύπου και είδους, με σκοπό τη βελτίωση των ναυτικών τους γνώσεων και ικανοτήτων, υπό τον συντονισμό και την εποπτεία του Προϊσταμένου της Λιμενικής Αρχής.

στ. Παροχή της δυνατότητας προληπτικού ελέγχου των ερασιτεχνικών σκαφών, κάθε είδους και τύπου, και θαλασσίων μέσων αναψυχής, από εξειδικευμένους προς τούτο εθελοντές των ΟΜ.Ε.Α. και όπου αυτό είναι δυνατό, με στόχο πάντα την ασφαλή ναυσιπλοΐα και την προστασία της ζωής στη θάλασσα.

2. Στις περιπτώσεις εκείνες κατά τις οποίες πλωτά, χερσαία ή και εναέρια μέσα εθελοντών ΟΜ.Ε.Α., καταγεγραμμένα στο Ειδικό Μητρώο της παρ. 2 του άρθρου 7, χρησιμοποιούνται στο πλαίσιο άσκησης των ανωτέρω αρμοδιοτήτων, φέρουν υποχρεωτικά και σε ευκρινές σημείο του σκάφους, του οχήματος ή του εναέριου μέσου, συγκεκριμένη διακριτική ταινία ενιαίου τύπου για όλη την επικράτεια με το έμβλημα της ΕΠ.ΑΚΤ., τα οποία καθορίζονται στο  άρθρο 9.

3. Για την περίπτωση του εδαφ. β’ της παρ 5 του άρθρου 4 ισχύουν κατ΄ αναλογία τα οριζόμενα στο παρόν άρθρο, με εξαίρεση τις προβλέψεις του εδαφ. ε της παρ. 1.

  • 4 Αυγούστου 2011, 22:55 | Κονταξάκης Χρήστος

    Μήπως σ’ αυτή την προσπάθεια θα μπορούσε να βοηθήσει και η Greenpeace:

    Αν σκεφτούμε τις δράσεις που αναλαμβάνουν εθελοντικά, σε ολόκληρη την υφήλιο, με εντυπωσιακά αποτελέσματα, η Greenpeace θα μπορούσε να προσφέρει τεράστια βοήθεια και στο θέμα της αλιείας, εδώ στην Ελλάδα.

    Στο Λας Πάλμας, στην Ισπανία, μετά από έξι ημέρες δυναμικής παρουσίας ακτιβιστών της Greenpeace πάνω σε πειρατικό σκάφος, οι αρχές της Ισπανίας δεσμεύτηκαν να αναλάβουν δράση ενάντια σε φορτίο με ψάρια που είχε αλιευθεί παράνομα στη Δυτική Αφρική και είχε προορισμό την Ευρώπη.

    Οι ισπανικές αρχές κήρυξαν παράνομο το φορτίο με ψάρια βάρους 200 τόνων από τη Δυτική Αφρική, που βρισκόταν πάνω στο σκάφος «Μπίναρ 4». Ακτιβιστές της Greenpeace είχαν καταφέρει να ανέβουν και να μείνουν στο σκάφος έξω από το λιμάνι Λας Πάλμας για 150 ώρες.

    Η πολυήμερη επιμονή των ακτιβιστών της Greenpeace ανάγκασε τις ισπανικές αρχές να δράσουν ενάντια της πειρατικής αλιείας, η οποία στερεί εισόδημα και τροφή από Αφρικανικά κράτη, ενώ αποφέρει εκατομμύρια από την προώθηση των ψαριών σε Ευρωπαϊκές αγορές.

    Παγκοσμίως, η πειρατική αλιεία αποφέρει από 4 ως 9 δισεκατομμύρια δολάρια ετησίως, φτάνοντας στο 20% της παγκόσμιας αλιεύσιμης ποσότητας. Η πειρατική αλιεία πραγματοποιείται καθημερινά σε κάθε ωκεανό του πλανήτη. Υπολογίζεται ότι μόνο στις θαλάσσιες περιοχές των χωρών της Υποσαχάριας Αφρικής φέρνει κέρδη ύψους ενός δις. δολαρίων κάθε χρόνο.

    Η πειρατική αλιεία προκαλεί επίσης μεγάλη καταστροφή στο θαλάσσιο περιβάλλον. Συχνά χρησιμοποιούνται τεράστια παραγάδια μήκους 100 χιλιομέτρων με δεκάδες χιλιάδες αγκίστρια στα οποία πιάνονται εκτός από ψάρια, φάλαινες, χελώνες, καρχαρίες ακόμα και θαλασσοπούλια που βουτούν στο νερό για να πιάσουν τα δολώματα, με αποτέλεσμα να βρίσκουν το θάνατο παγιδευμένα και πνιγμένα. 40,000 χελώνες και εκατοντάδες χιλιάδες θαλασσοπούλια πεθαίνουν κάθε χρόνο με αυτόν τον τρόπο.

    Στη διάρκεια της παρουσίας της Greenpeace στη Δυτική Αφρική εντοπίσθηκαν 104 αλιευτικά σκάφη με σημαίες Κορέας, Κίνας, Ιταλίας, Λιβερίας, Μπελίζ κλπ. Σχεδόν τα μισά συνδέονταν με παράνομες δραστηριότητες, που περιλαμβάνουν το ψάρεμα χωρίς άδεια και την απόκρυψη των στοιχείων του σκάφους, την αλιεία με μηχανότρατα εντός της ζώνης των 12 ναυτικών μιλίων όπου επιτρέπεται η αλιεία μόνο σε παράκτιους ψαράδες και την παράνομη μεταφόρτωση της ψαριάς (έξω από το λιμάνι του Κονάκρι, πρωτεύουσα της Γουινέας).

    Η πειρατεία μπορεί και πρέπει να σταματήσει. Όλες οι χώρες, συμπεριλαμβανομένων των ευρωπαϊκών, έχουν σημαντικό μερίδιο ευθύνης αφού επιτρέπουν στα πειρατικά σκάφη την πρόσβαση στα λιμάνια και τις αγορές τους.

    Οι χώρες θύματα της πειρατείας πρέπει να βοηθηθούν ώστε να μπορέσουν να προστατέψουν τις θάλασσές τους και να εξασφαλίσουν τροφή και εισόδημα στις τοπικές κοινωνίες.

  • 3 Αυγούστου 2011, 23:50 | Μ.ΓΕΩΡΓΙΟΣ

    ΟΠΩΣ Ο ΣΧΟΛΙΚΟΣ ΤΡΟΧΟΝΟΜΟΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΥΠΟΒΑΛΛΕΙ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΚΑΤΗΓΟΡΟ ΟΤΑΝ ΚΑΠΟΙΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΔΕΝ ΣΤΑΜΑΤΑ ΣΕ ΣΗΜΑ, ΕΤΣΙ ΚΑΙ Ο ΕΘΕΛΟΝΤΗΣ ΘΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΥΠΟΒΑΛΕΙ ΑΝΑΦΟΡΑ ΓΙΑ ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΠΡΟΣΤΙΜΩΝ ΓΙΑ ΣΚΟΥΠΙΔΙΑ ΤΩΝ ΛΟΥΟΜΕΝΩΝ ΣΤΙΣ ΑΚΤΕΣ ΚΛΠ.

  • ΕΛΠΙΖΩ Η ΚΑΛΥΨΗ ΤΩΝ ΕΞΟΔΩΝ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟΝΟΗΤΗ

  • 1 Αυγούστου 2011, 19:17 | Αλέξανδρος ΑΡΓΥΡΟΚΑΣΤΡΙΤΗΣ

    Δε μπορεί όμως οι επικοινωνίες τέτοιων επιχειρήσεων να διεξάγονται σε δημόσιες συχνότητες όπου έχουν πρόσβαση πολλοί και μη ελεγχόμενοι.Επίσης,δε μιλάμε για δράση εθελοντικών ομάδων γενικά αλλά για το μηχανισμό του Λ.Σ.

  • 1 Αυγούστου 2011, 18:39 | Βασίλης Καραβίτης

    Γενικά: Η κάλυψη του τομέα των επικοινωνιών, ιδία προκειμένου περί ασυρμάτων μέσων, θα μπορούσε να καλυφθεί από τους αδειούχους ραδιοερασιτέχνες οι οποίοι είναι άκρως εξειδικευμένοι σ’ αυτόν τον τομέα και διαθέτουν και αρτιότατο εξοπλισμό. Κάποιες συχνότητες των VHF ή UHF, που θα λειτουργούν μέσω επαναληπτών (υπαρχόντων ήδη σε πολλές βουνοκορφές ή μελλόντων να εγκατασταθούν) θα μπορούσαν να εξυπηρετήσουν θαυμάσια την δράση των ελεθοντικών ομάδων. Εκεί δεν θα χρειαζόταν να τεθούν και ηλικιακά όρια!

  • 1 Αυγούστου 2011, 18:07 | Βασίλης Καραβίτης

    Δεν διευκρινίζεται εάν και κατά πόσον τα έξοδα συμμετοχής του εθελοντού με δικό του μέσον (καύσιμα, λιπαντικά, πιθανές αβαρίες) θα καλύπτονται από το δημόσιο ή τον ίδιον! Είναι στοιχειώδες να καλύπτονται από το δημόσιο και όχι από τον εθελοντή, γιατί έτσι αποθαρρύνεται μεγάλος αριθμός πιθανών εθελοντών (αλλά μετρίων οικονομικών), εάν πρόκειται να υποβληθούν στα όχι ευκαταφρόνητα έξοδα για την προμήθεια καυσίμων, μεγάλο μέρος της τιμής των οποίων είναι φόροι και τίθεται, ατύπως, και άλλος όρος για την επιλεξιμότητα του εθελοντού: αυτός της οικονομικής ευμάρειας!