- Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη - http://www.opengov.gr/yptp -

Άρθρο 56: Ρυθμίσεις θεμάτων Εθελοντών Πολιτικής Προστασίας

Μετά το άρθρο 14 του ν. 3013/2002 προστίθενται άρθρα 14 Α έως 14 Ε ως ακολούθως:
«Άρθρο 14 Α
Ορισμοί
Για τον σκοπό του παρόντος νοούνται ως:
α. “Εθελοντής Πολιτικής Προστασίας”: Το φυσικό πρόσωπο, το οποίο εντάσσεται στο δυναμικό της Πολιτικής Προστασίας και παρέχει, σε συνεργασία με φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και λοιπούς επιχειρησιακούς οργανισμούς, άμισθη και μη κερδοσκοπική υπηρεσία προς όφελος του κοινωνικού συνόλου. Ως Εθελοντής Πολιτικής Προστασίας νοείται τόσο ο Ειδικευμένος Εθελοντής όσο και το μέλος Εθελοντικής Οργάνωσης Πολιτικής Προστασίας.
β. “Ειδικευμένος Εθελοντής’’: Το φυσικό πρόσωπο, το οποίο λόγω της επιστημονικής ή της επαγγελματικής κατάρτισής του ή της πιστοποιημένης εκπαίδευσης και εμπειρίας του, μπορεί να συνεισφέρει και ανταποκριθεί με πληρότητα σε δράσεις πρόληψης, αντιμετώπισης και αποκατάστασης φυσικών και ανθρωπογενών καταστροφών. Ο Ειδικευμένος Εθελοντής εντάσσεται στο δυναμικό της Πολιτικής Προστασίας και, σε συνεργασία με φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και λοιπούς επιχειρησιακούς οργανισμούς, παρέχει άμισθη και μη κερδοσκοπική υπηρεσία προς όφελος του κοινωνικού συνόλου.
γ. “Εθελοντική Οργάνωση Πολιτικής Προστασίας”: Είναι η ομάδα προσώπων, η οποία εντάσσεται στο δυναμικό της Πολιτικής Προστασίας και σε συνεργασία με φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και λοιπούς επιχειρησιακούς οργανισμούς, δραστηριοποιείται στην παροχή μη κερδοσκοπικών υπηρεσιών προς όφελος του κοινωνικού συνόλου.
δ. “Σύστημα Εθελοντισμού Πολιτικής Προστασίας”: Συνιστά το θεσμικό, κανονιστικό, διοικητικό και οργανωτικό πλαίσιο λειτουργίας των Εθελοντών, Ειδικευμένων Εθελοντών και Εθελοντικών Οργανώσεων Πολιτικής Προστασίας που δρουν, σύμφωνα με το παρόν και το ν. 3013/2002, όπως ισχύει, υπό την εποπτεία του Γενικού Γραμματέα Προστασίας του Πολίτη.

Άρθρο 14 Β
Ένταξη και Κατηγοριοποίηση
Εθελοντικών Οργανώσεων και Ειδικευμένων Εθελοντών

1. Στη Γενική Γραμματεία Προστασίας του Πολίτη τηρείται Μητρώο Εθελοντικών οργανώσεων και Ειδικευμένων Εθελοντών. Η ένταξη στο μητρώο αυτό γίνεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Προστασίας του Πολίτη μετά από γραπτή αίτηση του ενδιαφερομένου και υποβολή φακέλου με τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά.
2. Στο Μητρώο Εθελοντών Πολιτικής Προστασίας μπορούν να ενταχθούν οι Εθελοντικές Οργανώσεις που αποτελούν νομικά πρόσωπα ή ενώσεις προσώπων μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, καθώς και ομάδες προσώπων που από τη συστατική τους πράξη προκύπτει ότι δραστηριοποιούνται στο πλαίσιο των ΟΤΑ και των οποίων ο σκοπός επικεντρώνεται σε δράσεις Πολιτικής Προστασίας, όπως προκύπτει από το καταστατικό τους. Για την ένταξη Εθελοντικής Οργάνωσης στο ανωτέρω Μητρώο απαιτείται η ένταξη μέρους ή του συνόλου των μελών τους ως Εθελοντών Πολιτικής Προστασίας, ονομαστικά απαριθμούμενων, με τις προϋποθέσεις του παρόντος άρθρου.
3. Οι Εθελοντικές Οργανώσεις εντάσσονται σε μία ή περισσότερες από τις ακόλουθες κατηγορίες δράσεων: α) δασοπροστασία (επιτήρηση των δασικών οικοσυστημάτων κατά την αντιπυρική περίοδο και καθαρισμοί της βλάστησης για τη μείωση του κινδύνου), β) δασοπυρόσβεση, γ) έρευνα και διάσωση, δ) πρώτες βοήθειες, ε) οργάνωση και λειτουργία χώρων συγκέντρωσης πληθυσμού μετά από καταστροφές/αρωγή στους πληγέντες μετά από καταστροφές, στ) τηλεπικοινωνίες (αδειούχοι ραδιοερασιτέχνες) και ζ) οριζόντιες δράσεις ενημέρωσης – ευαισθητοποίησης πολιτών.
4. Οι Ειδικευμένοι Εθελοντές εντάσσονται σε μία ή περισσότερες από τις κατηγορίες δράσεων της προηγουμένης παραγράφου ή σε δράσεις πρόληψης και προετοιμασίας, λαμβάνοντας υπόψη την επιστημονική ή επαγγελματική κατάρτισή τους ή την πιστοποιημένη εκπαίδευση και εμπειρία τους. Στο πλαίσιο ανάληψης δράσεων αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών, οι Ειδικευμένοι Εθελοντές δεν εντάσσονται στις κατηγορίες της προηγούμενης παραγράφου, όταν έχουν την ιδιότητα μέλους ενταγμένων Εθελοντικών Οργανώσεων Πολιτικής Προστασίας ή όπου η δράση αντιμετώπισης εκτάκτων αναγκών δεν είναι δυνατόν να αναληφθεί σε ατομικό επίπεδο.
5. Εθελοντές Πολιτικής Προστασίας δύνανται να είναι Έλληνες πολίτες ή πολίτες κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης που διαμένουν μόνιμα στην Ελλάδα κατά την τελευταία τουλάχιστον τριετία, εφόσον πληρούν τις ακόλουθες προϋποθέσεις:
α. Μιλούν και γράφουν με επάρκεια την ελληνική γλώσσα.
β. Είναι κάτοχοι τίτλου σπουδών τουλάχιστον υποχρεωτικής εκπαίδευσης.
γ. Δεν διώκονται και δεν έχουν καταδικαστεί για εγκλήματα που αποτελούν κωλύματα για την πρόσληψη στο Δημόσιο, σύμφωνα με τον Υπαλληλικό Κώδικα (ν. 3528/2007).
δ. Έχουν συμπληρώσει το δέκατο όγδοο (18ο) έτος της ηλικίας τους. Όσον αφορά το ανώτερο όριο ηλικίας, σε περίπτωση που εμπλέκονται στην αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών, αυτό δεν θα πρέπει να υπερβαίνει το 55ο έτος, ενώ, προκειμένου για δράσεις πρόληψης και αποκατάστασης, δεν θα πρέπει να υπερβαίνουν το 60ο έτος της ηλικίας τους. Οι Ειδικευμένοι Εθελοντές οι οποίοι δεν εμπλέκονται ενεργά στην αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών (δράσεις πεδίου) μπορούν να παρέχουν τη συνδρομή τους έως το 65ο έτος της ηλικίας τους.
ε. Έχουν αποδεδειγμένα καλή σωματική και ψυχική υγεία.
στ. Έχουν λάβει την απαιτούμενη εκπαίδευση και πιστοποίηση από την Εθνική Σχολή Πολιτικής Προστασίας ή από άλλο αναγνωρισμένο από αυτήν φορέα.
6. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Προστασίας του Πολίτη καθορίζονται τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και η διαδικασία ένταξης για την εγγραφή των Εθελοντικών Οργανώσεων στο Μητρώο Εθελοντών Πολιτικής Προστασίας της Γενικής Γραμματείας Προστασίας του Πολίτη, γίνεται ο χαρακτηρισμός αυτών ως εθνικών, περιφερειακών και τοπικών, ορίζονται τα κριτήρια αξιολόγησης τους και η διαδικασία πιστοποίησης από την Εθνική Σχολή Πολιτικής Προστασίας της Πυροσβεστικής Ακαδημίας και από άλλους φορείς που έχουν πιστοποιηθεί από αυτήν κατά τις διατάξεις του παρόντος, καθορίζονται τα καθήκοντα των ενταγμένων στις ως άνω οργανώσεις Εθελοντών και προσδιορίζονται οι κυρώσεις και οι λόγοι διαγραφής από το Μητρώο. Με την ίδια απόφαση καθορίζονται τα απαιτούμενα δικαιολογητικά και η διαδικασία ένταξης των Ειδικευμένων Εθελοντών Πολιτικής Προστασίας στο Μητρώο της Γενικής Γραμματείας Προστασίας του Πολίτη, τα κριτήρια αξιολόγησης τους, οι κυρώσεις και οι λόγοι διαγραφής τους από το Μητρώο.

Άρθρο 14 Γ
Εκπαίδευση Εθελοντών Πολιτικής Προστασίας

1. Η Γενική Γραμματεία Προστασίας του Πολίτη έχει επιτελικό και συντονιστικό ρόλο στην εκπαίδευση και μετεκπαίδευση των Εθελοντών Πολιτικής Προστασίας, η οποία πραγματοποιείται από την Εθνική Σχολή Πολιτικής Προστασίας της Πυροσβεστικής Ακαδημίας. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Προστασίας του Πολίτη καθορίζονται ο τρόπος πραγματοποίησης της εκπαίδευσης, ο αριθμός των εκπαιδευτικών σειρών, η ελάχιστη διάρκεια της εισαγωγικής εκπαίδευσης και το πρόγραμμα πραγματοποίησης της, τα εκπαιδευτικά αντικείμενα και η διδακτέα ύλη, το είδος, η διαδικασία και ο τρόπος εξέτασης των υποψηφίων Εθελοντών μετά το πέρας της εκπαίδευσης, οι προϋποθέσεις χορήγησης πιστοποίησης και κάθε άλλο σχετικό θέμα.
2. Η Γενική Γραμματεία Προστασίας του Πολίτη μπορεί να συνεργάζεται, πέραν της Πυροσβεστικής Ακαδημίας, με αρμόδιους κρατικούς ή ιδιωτικούς φορείς που έχουν πιστοποιηθεί από την Πυροσβεστική Ακαδημία κατά τις διατάξεις του παρόντος ή από άλλους ειδικώς εξουσιοδοτημένους προς τούτο φορείς, Πανεπιστήμια ή Τ.Ε.Ι., που έχουν τη δυνατότητα να παρέχουν εκπαίδευση σχετική με τους τομείς δράσης Πολιτικής Προστασίας ή να την υποστηρίζουν εν όλω ή εν μέρει σε επιμέρους σχετικούς τομείς, να υπογράφει μνημόνια συνεργασίας και προγραμματικές συμβάσεις με αυτούς και να προτείνει ετήσιο προγραμματισμό εκπαιδεύσεων. Οι Εθελοντές ενημερώνονται από την αρμόδια Διεύθυνση της Γενικής Γραμματείας Προστασίας του Πολίτη για τα κάθε είδους εκπαιδευτικά προγράμματα και υποβάλλουν αίτηση στην Εθνική Σχολή Πολιτικής Προστασίας της Πυροσβεστικής Ακαδημίας για την ένταξή τους σε αυτά. Στα ανωτέρω μνημόνια συνεργασίας καθορίζονται οι προϋποθέσεις και η διάρκεια της εκπαίδευσης των Εθελοντών, η οποία ολοκληρώνεται με θεωρητική και πρακτική αξιολόγηση των υποψηφίων, η πρακτική και η θεωρητική τους εξάσκηση, το εκπαιδευτικό υλικό και η υλικοτεχνική υποδομή.
3. Στην περίπτωση των τηλεπικοινωνιών αρκεί ως πιστοποίηση της εκπαίδευσης η άδεια ραδιοερασιτέχνη που δίδεται κατόπιν εξετάσεων από το Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων σύμφωνα με τα οριζόμενα στο ν. 2801/2000 (Α΄ 46).
4. Η εκπαίδευση σε επιχειρησιακά καθήκοντα, ως προϋπόθεση για τη συμμετοχή των Ειδικευμένων Εθελοντών και των Εθελοντικών Ομάδων Πολιτικής Προστασίας σε επιχειρήσεις τακτικού επιπέδου, διεξάγεται από τον εκάστοτε φορέα που παρέχει την εκπαίδευση και αναφέρονται στο φάκελο και στο ατομικό δελτίο του κάθε Εθελοντή. Για την εκπαίδευση χορηγείται βεβαίωση του αρμόδιου φορέα με συγκεκριμένη διάρκεια ισχύος, σύμφωνα με τα καθοριζόμενα από τον φορέα αυτό.

Άρθρο 14 Δ
Επιχειρησιακή Εμπλοκή και Συντονισμός Εθελοντών

1. α) Η αρμοδιότητα κινητοποίησης των Εθελοντικών Οργανώσεων ανήκει στο Ε.Σ.Κ.Ε. ή στα Περιφερειακά Κέντρα Επιχειρήσεων. Οι Εθελοντικές Οργανώσεις εντάσσονται επιχειρησιακά στον αρμόδιο ανά περιστατικό επιχειρησιακό φορέα.
β) Η Γενική Γραμματεία Προστασίας του Πολίτη διατηρεί σε κάθε περίπτωση το δικαίωμα της κινητοποίησης των Εθελοντικών Οργανώσεων, κατόπιν αποφάσεως του Γενικού Γραμματέα Προστασίας του Πολίτη, καθώς και σε περιπτώσεις κατάστασης έκτακτης ανάγκης Πολιτικής Προστασίας. Το πλαίσιο, ο τρόπος και οι αρμοδιότητες κατά την επιχειρησιακή εμπλοκή Εθελοντικών Οργανώσεων καθώς και Ειδικευμένων Εθελοντών στο τακτικό επίπεδο καθορίζεται με απόφαση του οικείου φορέα, που έχει τη διοίκηση του περιστατικού ή/και τη διεύθυνση της αποστολής.
γ) Οι Εθελοντικές Οργανώσεις είναι υποχρεωμένες να ενημερώνουν τις κατά τόπον αρμόδιες Υπηρεσιακές Μονάδες Πολιτικής Προστασίας για τη διαθεσιμότητά τους, τα ενεργά μέλη και τα μέσα που διαθέτουν για την εκπλήρωση της αποστολής τους, καθώς και για κάθε μεταβολή αυτών. Ακολούθως οι Υπηρεσιακές Μονάδες Πολιτικής Προστασίας θα ενημερώνουν τους αντίστοιχους επιχειρησιακούς φορείς (Περιφερειακά Κέντρα Επιχειρήσεων) για τη διαθεσιμότητα σε ανθρώπινο δυναμικό και μέσα ανά φορέα και αντικείμενο για την ένταξη στον περαιτέρω σχεδιασμό των επιχειρησιακών φορέων.
2. Η αρμοδιότητα κινητοποίησης των Ειδικευμένων Εθελοντών ανήκει στη Γενική Γραμματεία Προστασίας του Πολίτη, κατόπιν αιτήματος αρμόδιου φορέα. Οι Ειδικευμένοι Εθελοντές δύνανται να εντάσσονται επιχειρησιακά σε άλλους φορείς μετά από κινητοποίησή τους από τη Γενική Γραμματεία Προστασίας του Πολίτη, την οποία υποχρεούνται να ενημερώνουν για την έκβαση της αποστολής τους.
3. Προϋπόθεση για την επιχειρησιακή ένταξη Εθελοντικής Ομάδας Πολιτικής Προστασίας αποτελεί η αποδεδειγμένη εκπαίδευση των ενταγμένων στο Σύστημα Εθελοντών Πολιτικής Προστασίας σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 14 Γ του παρόντος.
4. Σε περίπτωση επιχειρησιακής εμπλοκής Εθελοντικής Οργάνωσης σε τακτικό επίπεδο (πεδίο) ανεξάρτητα από το είδος δράσης, την αποκλειστική ευθύνη για την καταλληλότητα των Εθελοντών που συμμετέχουν φέρει η Εθελοντική Οργάνωση, στην οποία ανήκουν.
5. Η αξιολόγηση του εξοπλισμού και των μέσων των Εθελοντικών Οργανώσεων που προορίζονται για χρήση κατά τις επιχειρήσεις θα γίνεται από τους αρμόδιους ανά δράση και κατά τόπους φορείς, με βάση τις διαπιστωμένες επιχειρησιακές δυνατότητες.
6. Οι λοιπές διαδικασίες επιχειρησιακής ένταξης Εθελοντικών Οργανώσεων και Ειδικευμένων Εθελοντών καθορίζονται με την απόφαση του άρθρου 14 Β παρ. 1 του παρόντος.
Άρθρο 14 Ε
Αξιολόγηση των Εθελοντικών Οργανώσεων και των Ειδικευμένων Εθελοντών

Αρμόδιος για την εποπτεία της επιχειρησιακής δράσης, για τη σύνταξη εντύπων και εκθέσεων αξιολόγησης των Εθελοντικών Οργανώσεων και των Ειδικευμένων Εθελοντών είναι κάθε δημόσιος φορέας, ο οποίος κατά την άσκηση της αποστολής του, ζήτησε και έλαβε τη συνδρομή Εθελοντών Πολιτικής Προστασίας. Σε κάθε περίπτωση τα έντυπα και οι εκθέσεις αξιολόγησης αποστέλλονται στην αρμόδια Διεύθυνση της Γενικής Γραμματείας Προστασίας του Πολίτη, στην αντίστοιχη κατά τόπον υπηρεσιακή μονάδα Πολιτικής Προστασίας και στα Περιφερειακά Κέντρα Επιχειρήσεων. Οι υπηρεσιακές μονάδες Πολιτικής Προστασίας συντάσσουν επίσης έντυπα και εκθέσεις αξιολόγησης, τα οποία αποστέλλουν ομοίως. Η Γενική Γραμματεία Προστασίας του Πολίτη είναι αρμόδια για την τελική αξιολόγηση των Εθελοντικών Οργανώσεων και Ειδικευμένων Εθελοντών. Κάθε διαδικαστική λεπτομέρεια για την εποπτεία των Εθελοντών και την αξιολόγησή τους ορίζεται με την απόφαση του άρθρου 14 Β παρ. 1 του παρόντος.

Άρθρο 14 ΣΤ
Στολή – διακριτικά – ατομικό δελτίο Εθελοντή

1. Στη στολή των Εθελοντών θα πρέπει να αναγράφεται συμμετρικά στο πίσω και άνω μέρος το λογότυπο “ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ” και “ΕΘΕΛΟΝΤΗΣ”. Για τη δήλωση της ιδιότητας των Εθελοντών οι στολές πρέπει να φέρουν υποχρεωτικά το επίσημο σήμα της Πολιτικής Προστασίας στο αριστερό μπράτσο και το σήμα της Εθελοντικής Οργάνωσης στο δεξιό, όπως επίσης στο εμπρόσθιο αριστερό μέρος του στήθους την ένδειξη της κατηγορίας δράσης στην οποία εντάσσονται σύμφωνα με τα οριζόμενα στην παρ. 3 του άρθρου 14 Β του παρόντος. Η στολή των Εθελοντών πρέπει να πληροί τους κανόνες υγιεινής και ασφάλειας ανάλογα με την χρήση, για την οποία προορίζεται. Στις περιπτώσεις βοηθητικών εργασιών ή όπου η στολή δεν είναι αναγκαία, οι Εθελοντές μπορούν να φορούν γιλέκο ή μπουφάν, ανάλογα με την εποχή του έτους, τα οποία θα φέρουν ανάλογα διακριτικά σήματα.
2. Κάθε Εθελοντής υποχρεούται κατά την άσκηση των επιχειρησιακών καθηκόντων του να φέρει ατομικό δελτίο Εθελοντή, στο οποίο θα αναφέρεται η σχετική ειδίκευσή του. Κάθε λεπτομέρεια για τον τύπο και το περιεχόμενο του ατομικού δελτίου καθορίζεται με την απόφαση του άρθρου 14 Β παρ. 1 του παρόντος.

Άρθρο 14 Ζ
Εξασφάλιση διαθεσιμότητας Εθελοντών – υποχρεώσεις εργοδοτών

1. Τα μέλη των ενταγμένων στο Μητρώο Εθελοντικών Οργανώσεων Πολιτικής Προστασίας και οι Ειδικευμένοι Εθελοντές που είναι υπάλληλοι του Δημοσίου, ΝΠΔΔ, κρατικών ΝΠΙΔ ή του ιδιωτικού τομέα, για όσο χρόνο μετέχουν υπό την ανωτέρω ιδιότητα στην αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών, εφόσον κληθούν από τους αρμόδιους φορείς να συμμετέχουν, λαμβάνουν υποχρεωτικά ισόχρονη άδεια απουσίας, η οποία δεν συνυπολογίζεται στην προβλεπόμενη κανονική ετήσια άδειά τους. Κατ’ αντιστοιχία, δε συνυπολογίζεται στην κανονική κατ’ έτος άδεια ο χρόνος απουσίας τους για εκπαιδευτικούς σκοπούς, καθώς και για της συμμετοχή τους σε κοινές ασκήσεις ετοιμότητας ή σε συντονιστικά όργανα με τους αρμόδιους φορείς, εφόσον έχουν κληθεί. Με απόφαση του Υπουργού Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη καθορίζεται ο τρόπος απόδειξης της
2. Ο χρόνος συμμετοχής στις δραστηριότητες της προηγουμένης παραγράφου θεωρείται ως χρόνος απασχόλησης στην κύρια εργασία τους με όλα τα εργασιακά δικαιώματα που συνεπάγεται, πλην της υποχρέωσης καταβολής αμοιβής από τον εργοδότη. Στην περίπτωση αυτή, η ασφαλιστική εισφορά του εργοδότη και του εργαζομένου Εθελοντή Πολιτικής Προστασίας καλύπτεται από το Δημόσιο.
3. Με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Προστασίας του Πολίτη ορίζεται ο τρόπος απόδειξης της επιχειρησιακής ένταξης και της πραγματικής άσκησης των καθηκόντων του Εθελοντή και καθενός από τα μέλη των Εθελοντικών Οργανώσεων, για τα οποία υπάρχει σχετικό αίτημα κινητοποίησης και εντολή επιχειρησιακής εμπλοκής σύμφωνα με το άρθρο 14 Δ του ν. 3013/2002 και ρυθμίζεται κάθε άλλο ζήτημα εφαρμογής του παρόντος άρθρου.
4. Οι ρυθμίσεις και τα ευεργετήματα του παρόντος ισχύουν μόνο για τους Ειδικευμένους Εθελοντές και τα μέλη Εθελοντικών Οργανώσεων, που έχουν πιστοποιηθεί κατά τις διατάξεις του παρόντος από την Εθνική Σχολή Πολιτικής Προστασίας της Πυροσβεστικής Ακαδημίας και πληρούν τις προϋποθέσεις του άρθρου 14 Ζ του ν. 3013/2002 για την ένταξη στο οικείο Μητρώο.

Άρθρο 14 Η
Ηθικές Αμοιβές και Κυρώσεις

1. Η απονομή ηθικών αμοιβών στους Εθελοντές για εξαιρετικές πράξεις, υπερβαίνουσες το μέτρο εκτέλεσης των καθηκόντων τους γίνεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Προστασίας του Πολίτη, μετά από σχετική γνωμοδότηση του αρμόδιου επιχειρησιακού φορέα. Το είδος και ο τρόπος απονομής ηθικών αμοιβών προσδιορίζονται με την απόφαση του άρθρου 59 (14 Β παρ. 1) του παρόντος.
2. Η μη ανταπόκριση Εθελοντικής Οργάνωσης ή Ειδικευμένου Εθελοντή στην πλειοψηφία των περιστατικών στα οποία καλούνται ανά έτος, η επανειλημμένη αδικαιολόγητη άρνηση συμμετοχής στα συντονιστικά όργανα Πολιτικής Προστασίας, η πλημμελής εκτέλεση των καθηκόντων τους και η έλλειψη συνεργασίας με τις υπηρεσίες Πολιτικής Προστασίας ή τους επιχειρησιακούς φορείς συνιστούν λόγους διαγραφής από το οικείο μητρώο της Γενικής Γραμματείας Προστασίας του Πολίτη. Πρόσθετοι λόγοι διαγραφής μπορούν να προβλεφθούν με την απόφαση του άρθρου 59 (άρθρο 14 Β παρ. 6) του παρόντος. Η διαγραφή γίνεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Προστασίας του Πολίτη μετά από γνωμοδότηση των κατά τόπους υπηρεσιών Πολιτικής Προστασίας ή των αρμόδιων επιχειρησιακών φορέων.
Άρθρο 14 Θ
Οικονομική Ενίσχυση

1. Η Γενική Γραμματεία Προστασίας του Πολίτη, στο πλαίσιο του ετήσιου προϋπολογισμού της, προβλέπει ειδικό κονδύλιο για τη χρηματοδότηση δραστηριοτήτων των ενταγμένων στο οικείο Μητρώο Εθελοντικών Οργανώσεων και Ειδικευμένων Εθελοντών. Η κατανομή των ανωτέρω χρηματοδοτήσεων, καθώς και η διάθεση εξοπλισμού και μέσων, γίνεται με απόφαση του Γενικού Γραμματέα Προστασίας του Πολίτη. Οι προδιαγραφές για τον εξοπλισμό και τα μέσα πρέπει να είναι σύμφωνες με αυτές των επιχειρησιακών φορέων για το αντίστοιχο έργο. Τα κριτήρια της χρηματοδότησης καθορίζονται με την απόφαση του άρθρου 14 Β παρ. 1 του παρόντος.
2. Οι Εθελοντικές Οργανώσεις και οι Ειδικευμένοι Εθελοντές που χρηματοδοτούνται από την Γενική Γραμματεία Προστασίας του Πολίτη δε θα λαμβάνουν λοιπούς πόρους από άλλους φορείς του Υπουργείου Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη.

Άρθρο 14 Ι
Ασφαλιστική κάλυψη και αστική ευθύνη Εθελοντών Πολιτικής Προστασίας

1. Σε περίπτωση ατυχήματος κατά την εκπλήρωση της αποστολής τους, οι Εθελοντές Πολιτικής Προστασίας καλύπτονται από τον ασφαλιστικό φορέα τους, το δε ατύχημα θεωρείται ότι έλαβε χώρα στο πλαίσιο της κύριας απασχόλησής τους, εξαιτίας αυτής και γι’ αυτήν, βεβαιώνεται δε και ρυθμίζεται με βάση τις διατάξεις που ισχύουν κάθε φορά για τον ασφαλιστικό φορέα της κύριας απασχόλησης τους και τις διατάξεις του παρόντος για την απόδειξη της επιχειρησιακής ένταξης και της πραγματικής άσκησης των καθηκόντων του Εθελοντή και καθενός από τα μέλη των Εθελοντικών Οργανώσεων για τα οποία υπάρχει σχετικό αίτημα κινητοποίησης και εντολή επιχειρησιακής εμπλοκής σύμφωνα με το άρθρο 14 Δ του ν. 3013/2002. Με απόφαση του Υπουργού Δημόσιας Τάξης και Προστασίας του Πολίτη ρυθμίζεται και ρυθμίζεται κάθε άλλο ζήτημα εφαρμογής του παρόντος άρθρου.
2. Με δαπάνη του Δημοσίου παρέχεται νοσοκομειακή και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη στους Εθελοντές Πολιτικής Προστασίας, οι οποίοι είναι ανασφάλιστοι και νοσηλεύονται εξαιτίας τραυματισμού ή άλλου ατυχήματος που προκλήθηκε κατά την άσκηση των εθελοντικών καθηκόντων τους. Οι ανωτέρω Εθελοντές Πολιτικής Προστασίας νοσηλεύονται υπό τις ίδιες συνθήκες, που ισχύουν και για το προσωπικό του φορέα που τους ενέταξε επιχειρησιακά. Για τους Εθελοντές Πολιτικής Προστασίας που τραυματίστηκαν κατά την εκτέλεση των καθηκόντων τους και, εξαιτίας του τραυματισμού αυτού, απαιτείται μακροχρόνια θεραπεία ή έχει προκληθεί μερική ή ολική αναπηρία, ισχύουν τα προβλεπόμενα για το προσωπικό του φορέα που τους ενέταξε επιχειρησιακά. Οι παραπάνω δαπάνες καλύπτονται από πιστώσεις που εγγράφονται για το σκοπό αυτό στον προϋπολογισμό εξόδων του Υπουργείου Υγείας.
3. Οι διατάξεις του άρθρου 38 του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (ν. 3528/2006 Α΄ 26) για την αστική ευθύνη των δημοσίων υπαλλήλων, ισχύουν και για τους Εθελοντές Πολιτικής Προστασίας, μόνο κατά την άσκηση των καθηκόντων τους και εφόσον υπάρχει σχετικό αίτημα κινητοποίησης και εντολή επιχειρησιακής εμπλοκής σύμφωνα με το άρθρο 14 Δ του παρόντος».