Άρθρο 32 Εσωτερική διάρθρωση των Κέντρων Υγείας – Τροποποίηση άρθρου 3 ν. 4238/2014

 

Στο άρθρο 3 του ν. 4238/2014 (Α’ 38) περί κέντρων υγείας προστίθενται παρ. 11 και 12 ως εξής:

«11. Το Κέντρο Υγείας ως ενιαία αποκεντρωμένη οργανική μονάδα επιπέδου Διεύθυνσης της οικείας Υ.Πε. διαρθρώνεται, εξαιρουμένων των άγονων και προβληματικών περιοχών Α΄ κατηγορίας, ως εξής:
α. Ιατρική Υπηρεσία και Ιατρικά Εργαστήρια, τα οποία στελεχώνονται από Ιατρούς/Οδοντιάτρους του κλάδου Ειδικευμένων Ιατρών/Οδοντιάτρων Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.), Ιατρούς/Οδοντιάτρους κατηγορίας ΠΕ, καθώς και από άλλους επιστήμονες υγείας.
β. Τμήμα Νοσηλευτικής Υπηρεσίας και Λοιπών Επαγγελματιών Υγείας, το οποίο στελεχώνεται από νοσηλευτικό προσωπικό, λοιπούς Επαγγελματίες Υγείας, καθώς και προσωπικό παροχής υπηρεσιών ψυχοκοινωνικής υποστήριξης. Καθήκοντα προϊσταμένου ασκεί υπάλληλος της κατηγορίας ΠΕ των κλάδων Νοσηλευτικής, Επισκεπτών/τριών Υγείας, Μαιευτικής, Κοινωνικών Λειτουργών/Κοινωνικής Εργασίας, Διαιτολόγων, Ψυχολόγων, Λογοθεραπείας, ή, στην περίπτωση έλλειψης, κατηγορίας ΤΕ των ως άνω κλάδων. Έως την ολοκλήρωση της διαδικασίας επιλογής, σύμφωνα με το άρθρο 84 του ν. 3528/2007 (Α΄26), με απόφαση του Διοικητή της Υγειονομικής Περιφέρειας (Υ.ΠΕ.), ορίζεται ως Προϊστάμενος Τμήματος υπάλληλος εκ των ως άνω κατηγοριών. Ο προϊστάμενος αναπληρώνεται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
γ. Τμήμα Διοικητικής Υποστήριξης και Μέριμνας, το οποίο στελεχώνεται από το λοιπό προσωπικό που δεν υπάγεται στα προαναφερόμενα τμήματα. Καθήκοντα προϊσταμένου ασκεί υπάλληλος της κατηγορίας ΠΕ κλάδου Διοικητικού ή, στην περίπτωση έλλειψης, κατηγορίας ΤΕ κλάδου Διοίκησης Μονάδων Υγείας και Πρόνοιας ή ΤΕ κλάδου Διοικητικού-Λογιστικού. Έως την ολοκλήρωση της διαδικασίας επιλογής, σύμφωνα με το άρθρο 84 του ν. 3528/2007, με απόφαση του Διοικητή της Υ.ΠΕ., ορίζεται ως Προϊστάμενος Τμήματος υπάλληλος εκ των ως άνω κατηγοριών. Ο προϊστάμενος αναπληρώνεται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
δ. Η ανωτέρω διάρθρωση σε Τμήματα δεν ισχύει για τα Κέντρα Υγείας, που ανήκουν στις άγονες και προβληματικές περιοχές Α’ Κατηγορίας, όπως αυτές ορίζονται στο άρθρο 2 του ν. 4486/2017 (A΄ 115).
12. Τη διεύθυνση του Κέντρου Υγείας και των αποκεντρωμένων μονάδων του ασκεί ο Υπεύθυνος για τον Συντονισμό της Επιστημονικής Λειτουργίας του Κέντρου Υγείας, ο οποίος οργανώνει και εποπτεύει το επιστημονικό και διοικητικό έργο αυτού. Ειδικότερα είναι αρμόδιος για τον συντονισμό και τη λειτουργία της Ιατρικής Υπηρεσίας και των Ιατρικών Εργαστηρίων και των Τμημάτων αυτού, καθώς και του συνόλου των Περιφερειακών Ιατρείων, Πολυδύναμων Περιφερειακών Ιατρείων, Ειδικών Περιφερειακών Ιατρείων, Τοπικών Μονάδων Υγείας και Τοπικών Ιατρείων που υπάγονται στο Κέντρο Υγείας.
Ως Υπεύθυνος για τον Συντονισμό της Επιστημονικής Λειτουργίας του Κέντρου Υγείας, καθώς και ο αναπληρωτής του και για το μεταβατικό χρονικό διάστημα μέχρι την έκδοση της απόφασης του Υπουργού Υγείας του επομένου εδαφίου, ορίζεται, με απόφαση του Διοικητή της Υ.ΠΕ., ιατρός ή οδοντίατρος του κλάδου Ειδικευμένων Ιατρών/Οδοντιάτρων Ε.Σ.Υ., εκ των υπηρετούντων σε αυτό, με τριετή θητεία. Με απόφαση του Υπουργού Υγείας καθορίζονται η διαδικασία επιλογής των Υπευθύνων και των αναπληρωτών τους και τα απαιτούμενα τυπικά και ουσιαστικά προσόντα, οι ειδικότερες αρμοδιότητες αυτών, τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις τους και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια.
Κάθε άλλη διάταξη, γενική ή ειδική, σχετικά με τον ορισμό και την επιλογή του Υπεύθυνου για τον Συντονισμό της Επιστημονικής Λειτουργίας των Κέντρων Υγείας καταργείται.».

  • 18 Απριλίου 2022, 14:20 | ΜΑΡΙΑ ΔΑΜΟΡΑΚΗ

    Δεν είναι επιστημονικά ορθή η διατύπωση : «Τμήμα Νοσηλευτικής Υπηρεσίας και λοιπών επαγγελμάτων Υγείας». Ούτε ένας προϊστάμενος μπορεί να επιλύει ευδόκιμα τα προβλήματα όλων των ειδικοτήτων.
    Προτείνεται η αναδιατύπωση: αυτοτελές τμήμα νοσηλευτικής υπηρεσίας , αυτοτελές τμήμα κοινωνικής φροντίδας το οποίο περιλαμβάνει τους Επισκέπτες Υγείας , τους Κοινωνικούς Λειτουργούς , τους Διαιτολόγους κ.α, και αυτοτελές τμήμα εργαστηρίων το οποίο θα περιλαμβάνει τους Τεχνολόγους Ακτινολόγους , Παρασκευαστές κ.α

  • Ως Υπεύθυνος για τον Συντονισμό της Επιστημονικής Λειτουργίας του Κέντρου Υγείας πρέπει να ορίζεται ιατρός και μόνο εάν δεν υπάρχει ιατρός με τα απαιτούμενα τυπικά προσόντα να ορίζεται οδοντίατρος με τα αντίστοιχα τυπικά προσόντα.

  • 18 Απριλίου 2022, 14:48 | Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας Π.Ο.Ε. – Π.Φ.Υ.

    Άρθρο 32

    Στο άρθρο 3 του ν. 4238/2014…………………………………………………………………ως εξής:
    «11. α. Να αντικατασταθεί ως εξής: Ιατρική Υπηρεσία και Τμήμα Βιοϊατρικών Επιστημών στα Κέντρα υγείας αστικού τύπου όπου προβλέπονται άνω των 12 οργανικών θέσεων (βιοπαθολογικά, ακτινοδιαγνωστικά, οδοντοπροσθετικά εργαστήρια, φυσικοθεραπευτήρια) Καθήκοντα προϊστάμενου ασκεί υπάλληλος της κατηγορίας ΠΕ ή ΤΕ των κλάδων Ιατρικών Εργαστηρίων ,Ραδιολογίας- ακτινολογίας, Φυσικοθεραπείας, Οδοντικής Τεχνολογίας Οδοντοτεχνιτών) . Έως την ολοκλήρωση της διαδικασίας επιλογής, σύμφωνα με το άρθρο 84 του ν. 3528/2007 (Α΄26), με απόφαση του Διοικητή της Υγειονομικής Περιφέρειας (Υ.ΠΕ.), ορίζεται ως Προϊστάμενος Τμήματος υπάλληλος εκ των ως άνω κατηγοριών. Ο προϊστάμενος αναπληρώνεται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.

    Σημειώνεται δε ότι, σε πολλά ΚΥ Αστικού τύπου λειτουργούν εργαστήρια ακτινοδιαγνωσης, μαστογραφίας ,ΜΟΠ(μέτρηση οστικής πυκνότητας, βιοπαθολογικά- μικροβιολογικά) εργαστήρια, οδοντοπροσθετικά εργαστήρια, φυσικοθεραπευτήρια και υπηρετούν άνω των 30 εργαζομένων και επιβάλλεται η δημιουργία αντίστοιχου τμήματος για την ορθή λειτουργία ενός τομέα που αποτελεί το κυρίως εργαλείο προσδοκώμενων εσόδων για τα κέντρα υγείας και την ΠΦΥ.
    …………………………………………………………………………………………… »

    β. Να αντικατασταθεί ως εξής: Τμήμα Νοσηλευτικής Υπηρεσίας και Λοιπών Επαγγελματιών Υγείας…………………………………………………………………………………..Καθήκοντα προϊσταμένου ασκεί υπάλληλος της κατηγορίας ΠΕ ή ΤΕ …………………………………και με την προϋπόθεση να κατέχει οργανική θέση σε δημόσια δομή ΠΦΥ τουλάχιστον τρία έτη σε ότι αφορά τους από μετάταξη υπαλλήλους.

  • 18 Απριλίου 2022, 13:30 | ΠΟΕ-ΠΦΥ

    Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων
    Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας
    Π.Ο.Ε. – Π.Φ.Υ.

    Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Εργαζομένων Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΟΕ-ΠΦΥ) στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Υγείας με τίτλο «ΓΙΑΤΡΟΣ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ, ΙΣΟΤΙΜΗ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΙΚΗ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΙΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΠΑΡΟΧΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ» που τέθηκε προς διαβούλευση στο πρόσφατο προηγούμενο χρονικό διάστημα συναντά στα άρθρα που αφορούν την δημόσια πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας προτάσεις της που είχαν από καιρό κατατεθεί σε εκπροσώπους της ηγεσίας του Υπουργείου Υγείας όπως η θέσπιση θέσεων προϊσταμένων υγειονομικού προσωπικού, διοικητικού προσωπικού, η παροχή νοσηλευτικής φροντίδας στην κοινότητα, η περιγραφή θέσεων εργασίας, η σύσταση νέων κλάδων επαγγελματιών υγείας που έλλειπαν από τις δημόσιες δομές ΠΦΥ κλπ αλλά ταυτόχρονα συναντά και σημεία που χρήζουν άμεσης τροποποίησης, απόσυρσης και διευκρίνησης επί των οποίων παρακάτω η ΠΟΕ-ΠΦΥ διατυπώνει εισηγήσεις, προτάσεις και επαναφέρει διεκδικήσεις που δεν περιλαμβάνονται.
    Με την ως άνω τελευταία προϋπόθεση η ΠΟΕ-ΠΦΥ ζητά να προχωρήσει προς ψήφιση το παρόν σχέδιο νόμου το οποίο αναγιγνώσκεται από αυτή ως απαρχή σύστασης οργανισμού που υπολείπεται πολλά χρόνια των δημοσίων δομών ΠΦΥ εις βάρος δικαιωμάτων εργαζομένων και ορθής διοικητικής λειτουργίας δομών.

    ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β’
    ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑ ΥΓΕΙΑΣ
    Άρθρο 30

    3. Η παρ. 4 του άρθρου 3 του ν.4486/2017 αντικαθίσταται ως εξής:
    «4. Με προεδρικό διάταγμα……………………………………………………………………………………….
    (δ) και (ε) ως εξής: η σύσταση νέων θέσεων προσωπικού καθώς και σύσταση νέων κλάδων
    (να αποσυρθούν οι όροι κατάργηση υφιστάμενων θέσεων, κατάργηση οργανικών θέσεων)
    (στ) Να αντικατασταθεί ως εξής: η μεταφορά θέσεων προσωπικού σε άλλους κλάδους, υφιστάμενους ή νέους, της ίδιας κατηγορίας ή άλλης κατηγορίας μετά από αίτηση του υπαλλήλου, σύμφωνα με τις εκτιμώμενες ανάγκες της υπηρεσίας, την σύμφωνη γνώμη του επιστημονικά υπευθύνου της δομής και του Διοικητή της οικείας ΥΠΕ. »
    Άρθρο 31
    1. «5. Τα Κέντρα Υγείας, σύμφωνα……………………………………………………………………………….
    α) κατά προτεραιότητα με ιατρούς ειδικότητας………………..(προτείνεται να προστεθούν οι ειδικότητες της Ακτινοδιαγνωστικής, Βιοπαθολογίας-Μικροβιολογίας Οδοντιατρικής και Χειρουργικής)………………………………………………………………………….. »

    Άρθρο 32

    Στο άρθρο 3 του ν. 4238/2014…………………………………………………………………ως εξής:

    «11. α. Να αντικατασταθεί ως εξής: Ιατρική Υπηρεσία και Τμήμα Βιοιατρικών Επιστημών στα Κέντρα υγείας αστικού τύπου όπου προβλέπονται άνω των 12 οργανικών θέσεων (βιοπαθολογικά, ακτινοδιαγνωστικά, οδοντοπροσθετικά εργαστήρια, φυσικοθεραπευτήρια) Καθήκοντα προϊσταμένου ασκεί υπάλληλος της κατηγορίας ΠΕ ή ΤΕ των κλάδων Ιατρικών Εργαστηρίων ,Ραδιολογίας- ακτινολογίας, Φυσικοθεραπείας, Οδοντικής Τεχνολογίας Οδοντοτεχνιτών) . Έως την ολοκλήρωση της διαδικασίας επιλογής, σύμφωνα με το άρθρο 84 του ν. 3528/2007 (Α΄26), με απόφαση του Διοικητή της Υγειονομικής Περιφέρειας (Υ.ΠΕ.), ορίζεται ως Προϊστάμενος Τμήματος υπάλληλος εκ των ως άνω κατηγοριών. Ο προϊστάμενος αναπληρώνεται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.

    Σημειώνεται δε ότι, σε πολλά ΚΥ Αστικού τύπου λειτουργούν εργαστήρια ακτινοδιάγνωσης, μαστογραφίας ,ΜΟΠ(μέτρηση οστικής πυκνότητας, βιοπαθολογικά- μικροβιολογικά) εργαστήρια, οδοντοπροσθετικά εργαστήρια, φυσικοθεραπευτήρια και υπηρετούν άνω των 30 εργαζομένων και επιβάλλεται η δημιουργία αντίστοιχου τμήματος για την ορθή λειτουργία ενός τομέα που αποτελεί το κυρίως εργαλείο προσδοκώμενων εσόδων για τα κέντρα υγείας και την ΠΦΥ.
    …………………………………………………………………………………………… »

    β. Να αντικατασταθεί ως εξής: Τμήμα Νοσηλευτικής Υπηρεσίας και Λοιπών Επαγγελματιών Υγείας…………………………………………………………………………………..Καθήκοντα προϊσταμένου ασκεί υπάλληλος της κατηγορίας ΠΕ ή ΤΕ …………………………………και με την προϋπόθεση να κατέχει οργανική θέση σε δημόσια δομή ΠΦΥ τουλάχιστον τρία έτη σε ότι αφορά τους από μετάταξη υπαλλήλους.

    Επιπρόσθετα των ανωτέρω και του συνόλου του νομοσχεδίου η ΠΟΕ-ΠΦΥ ζητά:

    1. Επέκταση της δεκαήμερης ειδικής άδειας κλειστού χώρου (άρθρο 99 Ν.4600/2019) στους επαγγελματίες που υπηρετούν στα τμήματα επειγόντων περιστατικών (ΤΕΠ) των Κέντρων Υγείας 24ωρης. Ισχύει για τα ΤΕΠ των νοσοκομείων.
    Προτεινόμενη διάταξη :Οι διατάξεις του άρθρου 105 του ν. 2071/1992 (ΑΊ23) και της κ.υ.α. 2003075/204/0022/1995 (Β΄ 33), αναφορικά με την επιπρόσθετη ειδική ετήσια άδεια μετ’ αποδοχών, λαμβάνουν όσοι υπηρετούν και εκτελούν ως κύριο έργο αυτό του νοσηλευτή στα ΤΕΠ των κέντρων υγείας 24ωρης λειτουργίας Η άδεια χορηγείται από την οικεία ΔΥΠΕ, μετά την υποβολή βεβαίωσης για το χρόνο απασχόλησης στα αντίστοιχα καθήκοντα, που χορηγείται στον ενδιαφερόμενο από την υπηρεσία όπου απασχολήθηκε.

    2. Την άρση της αδικίας που αφορά την διαφοροποίηση της πρόσθετης ειδικής μοριοδότησης για το επικουρικό προσωπικό που προσελήφθη για τις ανάγκες του Covid-19 στις δομές ΠΦΥ και στις Διοικήσεις των Υ.Πε σε σχέση με αυτών των νοσοκομείων.

    3. Η διοίκηση των Κέντρων Υγείας να δύναται να αναλαμβάνεται και από επαγγελματίες που δεν ανήκουν αποκλειστικά στον ιατρικό και οδοντιατρικό κλάδο και έχουν τα αντίστοιχα για την θέση τυπικά προσόντα όπως συμβαίνει και στους μεγαλύτερους οργανισμούς αυτούς των νοσοκομείων.
    4. Να συμπεριληφθεί ξεκάθαρα η κατ οίκον μαιευτική φροντίδα η κατ’ οίκον αιμοληψία και η κατ’ οίκον παροχή φυσικοθεραπείας από τα Κέντρα Υγείας σε μη περιπατητικούς ασθενείς με πρόβλεψη για ημερήσια αποζημίωση της κάλυψης εξόδων μετακίνησης.

    5. Να προστεθεί διάταξη με θεσμοθέτηση παροχής οικονομικού κινήτρου για τους εργαζόμενους που διορίζονται και δεν πληρούν προϋποθέσεις εντοπιότητας στις δομές ΠΦΥ κέντρων υγείας ΠΠΙ, ΠΙ και ΤΟΜΥ για το νησιωτικό σύμπλεγμα των Κυκλάδων νήσων η και άλλων περιοχών υψηλής τουριστικής ανάπτυξης που το κόστος διαμονής είναι ιδιαίτερα υψηλό προκειμένου να καλυφθούν οργανικές θέσεις που θα συσταθούν σε μόνιμη βάση. (χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Μυκόνου, Πάρου ,Μήλου, Σαντορίνης κα)
    Επιπρόσθετα είναι αναγκαία η στοχευμένη πρόβλεψη για περιοχές υψίστης εθνικής σημασίας(Καστελόριζο, Σύμη, Χάλκη, Σαμοθράκη, Οινούσσες, κα ) που λειτουργούν δομές δημόσιας υγείας να παρέχεται ειδικό οικονομικό κίνητρο για την κάλυψη οργανικών θέσεων επαγγελματιών υγείας.

    6. Προσθήκη διάταξης που θα προβλέπει την μετά από αιτιολογημένη εισήγηση του Διοικητή των Υ.Πε την δημιουργία κέντρων ειδικής αγωγής και πρώιμης παρέμβασης σε κάθε Νομό που θα περιλαμβάνει τμήμα εργοθεραπείας, λογοθεραπείας και συμβουλευτικής .Επιπρόσθετα ζητάμε την δημιουργία νέων ανά Υ.Πε Κέντρων Παιδοψυχικής Υγείας.

    7. ΕΛΛΕΙΨΗ ΠΑΙΔΙΑΤΡΟΥ

    Με βάση το άρθρο 34 του νέου νομοσχεδίου, που ουσιαστικά τροποποιεί το άρθρο 7 του Ν. 4486/2017 «η περ. β) της παρ. 3, περί των υποχρεώσεων του οικογενειακού ιατρού αναφορικά με τον παιδικό πληθυσμό, καταργείται» ο Παιδίατρος αφήνεται εκτός της Τοπικής Ομάδας Υγείας (ΤοΜΥ) και ουσιαστικά, ο ανήλικος πληθυσμός μένει χωρίς τη δυνατότητα να εξυπηρετείται από τις ΤοΜΥ. Καταργείται η ειδικότητα του παιδιάτρου, η οποία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι σε μια δομή Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, με αποτέλεσμα ο ήδη εγγεγραμμένος ανήλικος πληθυσμός των ΤοΜΥ (1250 παιδιά???), να γίνεται έρμαιο των διαφόρων πολιτικών αλλαγών και αναδιαμορφώσεων. Επιπλέον, δεν μπορούμε να κάνουμε λόγο για προαγωγή υγείας όσον αφορά το ιατρικό «κομμάτι» στον παιδιατρικό πληθυσμό. Η προαγωγή υγείας αφήνεται για τον παιδικό πληθυσμό μόνο σε επίπεδο δράσεων στην Κοινότητα (λ.χ δράσεις στα σχολεία από τους Επισκέπτες Υγείας).
    Η τελευταία προκήρυξη του Υπουργείου Υγείας υπ’ αριθ.πρωτ Γ.Π.οικ.17580 από 19/03/2021 της οποίας τα αποτελέσματα δεν έχουν δημοσιευτεί, περιλαμβάνει μεγάλο αριθμό Παιδιάτρων. Επίσης, πρέπει να διευκρινιστεί το μέλλον των Παιδιάτρων που ήδη εργάζονται σε ΤοΜΥ ανά την Ελλάδα. Δεν θα έχουν δυνατότητα εργασίας και στην περίπτωση ανανέωσης των συμβάσεων του λοιπού προσωπικού των ΤοΜΥ θα απολύονται από τις δομές;
    8. Σχετικά με τη λειτουργία των ΤοΜΥ, άρθρο 26 του παρόντος, το ηλεκτρονικό ραντεβού δημιουργεί προβλήματα τόσο στον εγγεγραμμένο πληθυσμό, όσο και στο προσωπικό των δομών.
    Ο θεσμός των ΤοΜΥ πρέπει να ενισχυθεί, καθώς οι ελαστικές συμβάσεις εργασίας δεν ωφελούν σε τίποτε άλλο παρά μόνο στη δημιουργία υπαλλήλων δυο ταχυτήτων.

    9. ΆΡΘΡΟ 33 ΤΟΠΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΥΓΕΙΑΣ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΑΡΘΡΟΥ 5 Ν. 4486/2017
    Εφόσον οι Το.Μ.Υ. θα υπάγονται όχι μόνο διοικητικά αλλά και οργανικά πλέον στα Κέντρα Υγείας είναι απαραίτητο αυτό να συνδυάζεται και με την πλήρη ενσωμάτωση τους στο ΕΣΥ, με ανάλογη μετατροπή των συμβάσεων τους σε μόνιμες μετά τη λήξη της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης.
    Οι εργαζόμενοι των ΤοΜΥ προσλήφθηκαν με αντικειμενικά κριτήρια και μοριοδοτήθηκαν σύμφωνα με τις προδιαγραφές του Ανώτατου Συμβούλιου Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.). Στα τέσσερα χρόνια ύπαρξής τους λειτουργούν με απόλυτα αντικειμενικό τρόπο έχοντας ως γνώμονα την άμεση εξυπηρέτηση όλων των ληπτών υπηρεσιών υγείας χωρίς καμία διάκριση, κυρίως δίνοντας έμφαση στις ευάλωτες ομάδες, χτίζοντας μια σχέση εμπιστοσύνης με την Κοινότητα.

    Η ΠΟΕ-ΠΦΥ ευελπιστεί την αποδοχή από μέρους του Υπουργείου Υγείας των ορθών και δίκαιων παραπάνω διεκδικήσεων και προτάσεων της επιθυμεί και ζητά την ολοκλήρωση της παρούσας νομοθετικής πρωτοβουλίας παραμένοντας στην διάθεση σχετικών και αρμόδιων φορέων για περαιτέρω επεξεργασία.

    Για το Δ.Σ. της
    Π.Ο.Ε. – Π.Φ.Υ.

    Ο Πρόεδρος Η Γενική Γραμματέας

    Βιτωράτος Λεωνίδας Τσιρίγκα Ιωάννα

  • 18 Απριλίου 2022, 13:29 | ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΒΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ

    Άρθρο 32 Εσωτερική διάρθρωση των Κέντρων Υγείας – Τροποποίηση άρθρου 3 ν. 4238/2014
    Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Διαιτολόγων Διατροφολόγων (ΠΣΔΔ), εκπροσωπώντας τους αδειοδοτημένους διαιτολόγους διατροφολόγους, τοποθετείται επί των άρθρων του νομοσχεδίου ως εξής:
    Επί του άρθρου 32:
    Στο άρθρο 3 του ν. 4238/2014 (Α’ 38) περί κέντρων υγείας προστίθενται παρ. 11 και 12 ως εξής:
    «11. Το Κέντρο Υγείας ως ενιαία αποκεντρωμένη οργανική μονάδα επιπέδου Διεύθυνσης της οικείας Υ.Πε. διαρθρώνεται, εξαιρουμένων των άγονων και προβληματικών περιοχών Α΄ κατηγορίας, ως εξής:
    α. Ιατρική Υπηρεσία και Ιατρικά Εργαστήρια, τα οποία στελεχώνονται από Ιατρούς/Οδοντιάτρους του κλάδου Ειδικευμένων Ιατρών/Οδοντιάτρων Εθνικού Συστήματος Υγείας (Ε.Σ.Υ.), Ιατρούς/Οδοντιάτρους κατηγορίας ΠΕ, καθώς και από άλλους επιστήμονες υγείας.
    β. Τμήμα Νοσηλευτικής Υπηρεσίας και Λοιπών Επαγγελματιών Υγείας, το οποίο στελεχώνεται από νοσηλευτικό προσωπικό, λοιπούς Επαγγελματίες Υγείας, καθώς και προσωπικό παροχής υπηρεσιών ψυχοκοινωνικής υποστήριξης. Καθήκοντα προϊσταμένου ασκεί υπάλληλος της κατηγορίας ΠΕ των κλάδων Νοσηλευτικής, Επισκεπτών/τριών Υγείας, Μαιευτικής, Κοινωνικών Λειτουργών/Κοινωνικής Εργασίας, Διαιτολόγων, Ψυχολόγων, Λογοθεραπείας, ή, στην περίπτωση έλλειψης, κατηγορίας ΤΕ των ως άνω κλάδων. Έως την ολοκλήρωση της διαδικασίας επιλογής, σύμφωνα με το άρθρο 84 του ν. 3528/2007 (Α΄26), με απόφαση του Διοικητή της Υγειονομικής Περιφέρειας (Υ.ΠΕ.), ορίζεται ως Προϊστάμενος Τμήματος υπάλληλος εκ των ως άνω κατηγοριών. Ο προϊστάμενος αναπληρώνεται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.
    Ο Ρόλος του διαιτολόγου σύμφωνα με τα Ευρωπαϊκά πρότυπα:
    Οι διαιτολόγοι διαθέτουν τις δεξιότητες και ικανότητες να μεταφράζουν και να μεταδίδουν τη θεωρητική γνώση διευκολύνοντας τους ανθρώπους να κάνουν τις κατάλληλες επιλογές σε σχέση με την τροφή και τον τρόπο ζωής, διδάσκοντας τους παράλληλα πώς μπορούν να διατηρήσουν τις υγιείς αυτές συνήθειες και συμπεριφορές. Οι διαιτολόγοι εκπληρώνουν το ρόλο τους στην πρόληψη, τη θεραπεία, την παροχή τροφής και την έρευνα σε ποικίλους διαφορετικούς χώρους:
    • Υγειονομική περίθαλψη, πρωτογενής πρόληψη, οξεία, κατ’ οίκον και ιδιωτική πρακτική
    • Εκπαίδευση, στο προσχολικό περιβάλλον, σχολεία, ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα
    • Εργασιακοί χώροι
    • Βιομηχανία τροφίμων
    • Πολυμέσα (πληροφορική, τηλεδιασκέψεις, επικοινωνία)
    • Ευρωπαϊκή Ένωση, εθνικές και περιφερειακές κυβερνήσεις
    Σύμφωνα, μάλιστα, με την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Συλλόγων Διαιτολόγων (EFAD), οι Διαιτολόγοι-Διατροφολόγοι στη Δημόσια Υγεία παρουσιάζουν τις εξής δεξιότητες:
    • Ενσωματώνουν, συνθέτουν και επικοινωνούν την επιστημονική γνώση σχετικά με τις δομές της δημόσιας υγείας και των κοινωνικών υπηρεσιών σε τοπικό, εθνικό, ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο, προκειμένου να αιτιολογήσουν τις στρατηγικές που θα υιοθετηθούν για την πρόληψη των ανισοτήτων στον τομέα της υγείας.
    • Έχουν τη δυνατότητα να ανταπεξέλθουν σε ένα απρόβλεπτο και σύνθετο περιβάλλον προκειμένου να προωθήσουν και να εφαρμόσουν την ατζέντα της τοπικής Διακυβέρνησης σε διαιτολογική πρακτική.
    • Έχουν την απόλυτη κατανόηση της αξίας των επιδημιολογικών πληροφοριών, ιδιαιτέρως όσων βασίζονται σε δεδομένα τοπικού επιπέδου, και αφορούν στον σχεδιασμό της πρωτοβάθμιας περίθαλψης.

    Με εκτίμηση,
    Δρ. Ντορίνα Σιαλβέρα, Πρόεδρος Πανελληνίου Συλλόγου Διαιτολόγων- Διαιτροφολόγων
    Παναγιώτης Βαραγιάννης, Γεν. Γραμματέας Πανελληνίου Συλλόγου Διαιτολόγων-Διαιτροφολόγων

  • 18 Απριλίου 2022, 12:54 | Α.Κοντάρης ΓΟΙ

    ΚΑΛΗΜΕΡΑ!

    ΠΦΥ ΣΤΙΣ ΚΥΚΛΑΔΕΣ

    – Θέση συντονιστή διευθυντή σε ΠΠΙ, ιδιαίτερα σε νευραλγικά σημεία όπως οι Κυκλάδες.
    – Γενικούς/Οικογενειακούς ιατρούς πολυ-εργαλεία, κατάλληλα καταρτισμένους, ικανούς να εκτελούν υπέρηχο (e-FAST στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα), ανάμεσα σε άλλα.
    – Υπέρηχο σε όλα τα ΠΠΙ.
    – Κίνητρα σε νέους/γενικούς ιατρούς για δυσπρόσιτες περιοχές, φορολογικές ελαφρύνσεις κ.α.
    – Παροχή σύγχρονων τεχνολογιών στους ιατρούς μικρών και απομονωμένων νησιών.
    – Σαφής διαχωρισμός μεταξύ ΠΦΥ και αντιμετώπισης επειγόντων περιστατικών στα ΠΠΙ
    – Δυνατότητα απογευματινών ιατρείων σε ΓΟΙ του ΕΣΥ στα ΠΠΙ και Κέντρα Υγείας.

    Με εκτίμηση

  • 18 Απριλίου 2022, 11:56 | M.M.

    Από την στιγμή που τα Κ.Υ. θα είναι επιπέδου Διεύθυνσης, η διοίκηση πρέπει να ασκείται από προϊστάμενο που θα επιλέγεται με την ισχύουσα νομοθεσία με μοριόδοτηση βάση του Ν.3528/07, κ αρθ. 84-86 Υ.Κ. κ Ν.4670/2020. Το μοντέλο διοίκησης με Ιατρό ‘Συντονιστή’ έχει αποτύχει. Διοίκηση των Κέντρων Υγείας από Διοικητικούς βάση προσόντων και εμπειρίας, όπως σε όλη την Δημόσια Διοίκηση και ειδικά στο Χώρο της Δημόσιας Υγείας, βλέπεται, Νοσοκομεία.

  • 18 Απριλίου 2022, 11:17 | Δ.Μ.

    Η Διοίκηση των Κ.Υ. πρέπει να γίνετε βάση της κείμενης Νομοθεσίας και βάση των προσόντων που έχουν θεσπιστεί. Διοίκηση ασκεί ο Προϊστάμενος Διοίκησης, από τους διοικητικούς ΠΕ με τα απαραίτητα προσόντα και εμπειρία και όχι Ιατρός ο οποίος προΐσταται της ιατρικής υπηρεσίας. Έτσι διοικούνται και τα Νοσοκομεία και όχι μόνο.

  • 18 Απριλίου 2022, 10:46 | ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΗ ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΕΘΝΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ ΥΓΕΙΑΣ

    Επί του άρθρου 32: Ακολούθως και σύμφωνα με τις προβλέψεις του εισηγούμενου άρθρου 32 του νομοσχεδίου, που αφορά την εσωτερική διάρθρωση των Κέντρων Υγείας, ορίζεται ότι «Στο άρθρο 3 του ν. 4238/2014 (Α’ 38) περί κέντρων υγείας προστίθενται παρ. 11 και 12 ως εξής:

    «11. Το Κέντρο Υγείας ως ενιαία αποκεντρωμένη οργανική μονάδα επιπέδου Διεύθυνσης της οικείας Υ.Πε. διαρθρώνεται, εξαιρουμένων των άγονων και προβληματικών περιοχών Α΄ κατηγορίας, ως εξής:
    α. (…) β. Τμήμα Νοσηλευτικής Υπηρεσίας και Λοιπών Επαγγελματιών Υγείας, το οποίο στελεχώνεται από νοσηλευτικό προσωπικό, λοιπούς Επαγγελματίες Υγείας, καθώς και προσωπικό παροχής υπηρεσιών ψυχοκοινωνικής υποστήριξης. Καθήκοντα προϊσταμένου ασκεί υπάλληλος της κατηγορίας ΠΕ των κλάδων Νοσηλευτικής, Επισκεπτών/τριών Υγείας, Μαιευτικής, Κοινωνικών Λειτουργών/Κοινωνικής Εργασίας, Διαιτολόγων, Ψυχολόγων, Λογοθεραπείας, ή, στην περίπτωση έλλειψης, κατηγορίας ΤΕ των ως άνω κλάδων. Έως την ολοκλήρωση της διαδικασίας επιλογής, σύμφωνα με το άρθρο 84 του ν. 3528/2007 (Α΄26), με απόφαση του Διοικητή της Υγειονομικής Περιφέρειας (Υ.ΠΕ.), ορίζεται ως Προϊστάμενος Τμήματος υπάλληλος εκ των ως άνω κατηγοριών. Ο προϊστάμενος αναπληρώνεται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις».

    Από τις ως άνω εισηγούμενες διατάξεις προκύπτει ότι επιχειρείται η καθιέρωση της δυνατότητας κατάληψης της θέσεως ευθύνης του Τμήματος Νοσηλευτικής Υπηρεσίας και Λοιπών Επαγγελματιών Υγείας όχι μόνον από Νοσηλευτές, αλλά και από υπαλλήλους άλλων κλάδων. Εν προκειμένω, ενόψει της ειδικότητας του Τμήματος και της σαφούς πρόταξης του χαρακτήρα του ως Νοσηλευτικού, βασίμως υποστηρίζεται, ότι η οικεία θέση προϊσταμένου θα πρέπει να καταλαμβάνεται μόνον από Νοσηλευτή της ενιαίας, πλέον, τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η επιλογή αυτή υπαγορεύεται από την ειδικότητα του Τμήματος, ενώ, κατ’αναλογία, παραπέμπουμε στις διατάξεις του άρθρου 103 παρ. 1 του Νόμου 2071/1992. Επιπλέον και σύμφωνα με τις εισηγούμενες ρυθμίσεις επιχειρείται η καθιέρωση προβαδίσματος, εν σχέσει με την κατάληψη της οικείας θέσης ευθύνης, υπέρ των Νοσηλευτών της κατηγορίας ΠΕ έναντι των συναδέλφων τους της κατηγορίας ΤΕ. Επί του σημείου τούτου υπενθυμίζονται οι ρυθμίσεις του άρθρου 26 παρ. 2 του Νόμου 4272/2014, σύμφωνα με τις οποίες «Μέχρι την πλήρη συμμόρφωση στον τρόπο επιλογής των προϊσταμένων στα δημόσια νοσοκομεία της χώρας, όπως αυτός θα καθοριστεί στους υπό κατάρτιση οργανισμούς αυτών, εφαρμόζονται τα κάτωθι: Για τις θέσεις ευθύνης όλων των οργανικών μονάδων των Νοσοκομείων του ΕΣΥ, για τις οποίες προβλέπεται να καταλαμβάνονται από υπαλλήλους των κατηγοριών ΠΕ και ΤΕ, ισχύει η διαζευκτική δυνατότητα επιλογής των προϊσταμένων αυτών». Ακόμη υπενθυμίζονται οι διατάξεις του άρθρου 124 του Νόμου 4600/2019 (Εκσυγχρονισμός και Αναμόρφωση Θεσμικού Πλαισίου Ιδιωτικών Κλινικών, Σύσταση Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας, Σύσταση Εθνικού Ινστιτούτου Νεοπλασιών και λοιπές διατάξεις, ΦΕΚ Α΄ 43/09-03-2019), «Τα άρθρα «ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ» των οργανισμών των νοσοκομείων του Ε.Σ.Υ. στο σημείο που αναφέρεται η περίπτωση της νοσηλευτικής υπηρεσίας αντικαθίστανται ως εξής:

    «Στη Διεύθυνση, στους Τομείς και στα Τμήματα της Νοσηλευτικής Υπηρεσίας προΐστανται υπάλληλοι των κλάδων ΠΕ Νοσηλευτικής ή ΤΕ Νοσηλευτικής, με εξαίρεση τα νοσηλευτικά τμήματα που καλύπτουν τα Μαιευτικά – Γυναικολογικά Τμήματα, στα οποία προΐστανται υπάλληλοι του κλάδου ΤΕ Μαιευτικής εκτός αν δεν υπάρχουν υπάλληλοι του κλάδου αυτού, οπότε προΐστανται υπάλληλοι του κλάδου ΤΕ Νοσηλευτικής.

    Σε όσους Οργανισμούς υφίσταται η πρόβλεψη της κατάληψης των ανωτέρω θέσεων από υπαλλήλους του κλάδου ΔΕ Βοηθών Νοσηλευτικής όταν δεν υπάρχουν ή δεν επαρκούν οι υπάλληλοι των κλάδων ΠΕ Νοσηλευτικής ή ΤΕ Νοσηλευτικής, η πρόβλεψη αυτή καταργείται».

    Επί της ουσίας οι παραπάνω διατάξεις έρχονται να επαναλάβουν το περιεχόμενο των ρυθμίσεων του άρθρου 103 παρ. 1 του Νόμου 2071/1992, σύμφωνα με τις οποίες «Θέσεις διευθυντών, τομεαρχών, προϊσταμένων και υπευθύνων της νοσηλευτικής υπηρεσίας, νοσηλευτικών ιδρυμάτων και κέντρων υγείας, καταλαμβάνονται από νοσηλευτές ΠΕ και ΤΕ, με εξαίρεση τα μαιευτικά τμήματα και τα κοινωνικής ιατρικής στα οποία προΐσταται μαίες και επισκέπτες αντιστοίχως».

    Με τον τρόπο αυτό επιβεβαιώνεται με τον πλέον πανηγυρικό τρόπο η σαφής βούληση του νομοθέτη περί της μη ύπαρξης προβαδίσματος μεταξύ των δύο κατηγοριών νοσηλευτών (ΠΕ και ΤΕ), προκειμένου περί της κατάληψης των οικείων θέσεων ευθύνης.

    Επιπλέον, με τις διατάξεις του τελευταίου εδαφίου του άρθρου 124 του Νόμου 4600/2019, καθίσταται σαφής η αναμφισβήτητη διάκριση μεταξύ των Νοσηλευτών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (ΠΕ και ΤΕ) από τους Βοηθούς Νοσηλευτών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ΔΕ), οι οποίοι αδυνατούν να καταλαμβάνουν θέσεις ευθύνης των νοσηλευτικών υπηρεσιών.

    Ανατρέχοντας στην οικεία αιτιολογική έκθεση, που συνοδεύει τις ως άνω διατάξεις, διαβάζουμε τα ακόλουθα:

    «Η προτεινόμενη ρύθμιση κρίνεται απαραίτητη προκειμένου να αντιμετωπισθεί ενιαία και για το σύνολο των Νοσοκομείων του Ε.Σ.Υ. της χώρας το θέμα της κατάληψης θέσης ευθύνης της Νοσηλευτικής Υπηρεσίας, καθόσον έχουν διαπιστωθεί διαφοροποιήσεις μεταξύ των Νοσοκομείων. Ειδικότερα, σε ικανό αριθμό Νοσοκομείων δεν υφίσταται η πρόβλεψη για την κατάληψη θέσεων ευθύνης από ΠΕ Νοσηλευτικής και ΤΕ Νοσηλευτικής δίνοντας μόνο τη δυνατότητα να προΐστανται υπάλληλοι του κλάδου ΠΕ Νοσηλευτικής ενώ, παράλληλα, σε οργανισμούς άλλων Νοσοκομείων υφίσταται η δυνατότητα κατάληψης θέσεων ευθύνης, τόσο από υπαλλήλους του κλάδου ΠΕ Νοσηλευτικής, όσο και από υπαλλήλους του κλάδου ΤΕ Νοσηλευτικής. Στην τελευταία περίπτωση Νοσοκομείων μπορεί να εφαρμοστεί η διαζευκτική δυνατότητα κατάληψης θέσεων ευθύνης, μέσω της χρήσης της διάταξης του άρθρου 26 του ν. 4272/2014, ενώ στις υπόλοιπες περιπτώσεις Νοσοκομείων δεν δύναται να αξιοποιηθεί η συγκεκριμένη διάταξη έτσι ώστε να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα της διαζευκτικής επιλογής. Ως εκ τούτου, η προτεινόμενη ρύθμιση έρχεται να θεραπεύσει αυτήν την κατάσταση, έτσι ώστε η διαζευκτική επιλογή να ισχύσει για το σύνολο των Νοσοκομείων. Επιπλέον, διαπιστώθηκε σε αρκετούς οργανισμούς Νοσοκομείων η μη πρόβλεψη κατάληψης θέσης ευθύνης νοσηλευτικού τμήματος από υπαλλήλους του κλάδου ΤΕ Μαιευτικής για την κάλυψη των Μαιευτικών/Γυναικολογικών Τμημάτων, με αποτέλεσμα να επέρχεται δυσλειτουργία και δυσχέρεια τόσο στο ανθρώπινο δυναμικό, όσο και στο επιτελούμενο έργο των τμημάτων αυτών. Άλλωστε, η προτεινόμενη ρύθμιση ταυτίζεται με το πνεύμα της διάταξης του άρθρου 103 του ν. 2071/1992 (Α΄123), όπου ορίζεται ότι «Θέσεις διευθυντών, τομεαρχών, προϊσταμένων …… καταλαμβάνονται από νοσηλευτές ΠΕ και ΤΕ,……..». Στο ίδιο δε, άρθρο ρυθμίζεται και το θέμα των Μαιευτικών Τμημάτων».

    Ενόψει των ανωτέρω προτείνουμε, ότι και για την κατάληψη της θέσεως ευθύνης του Τμήματος Νοσηλευτικής Υπηρεσίας και Λοιπών Επαγγελματιών Υγείας των Κέντρων Υγείας, ότι η επιχειρούμενη καθιέρωση του προβαδίσματος υπέρ των Νοσηλευτών ΠΕ έναντι των Νοσηλευτών ΤΕ τυγχάνει τουλάχιστον αναχρονιστική και δεν θα πρέπει να μετουσιωθεί σε διάταξη τυπικού νόμου. Αντιστρόφως με τις εισηγούμενες διατάξεις θα πρέπει να καθιερώνεται η δυνατότητα διαζευκτικής επιλογής μεταξύ Νοσηλευτών ΠΕ και ΤΕ, άνευ μεταξύ τους διάκρισης.

    Επιπλέον, προτείνουμε τη σύσταση εντός των Κέντρων Υγείας αυτοτελούς Τμήματος Νοσηλευτικής, στο οποίο θα προΐσταται Νοσηλευτής ΠΕ ή ΤΕ και στο οποίο δεν θα συμπεριλαμβάνονται οι λοιποί επαγγελματίες υγείας. Οι νοσηλευτές, αποτελούν την πλειοψηφία του ανθρώπινου δυναμικού και επανδρώνουν όλες τις βάρδιες κατά τις ώρες λειτουργίας των Κέντρων Υγείας. Είναι χαρακτηριστικό και διαχρονικά αναγνωρίσιμο, ότι χωρίς την παρουσία νοσηλευτών δε δύναται να λειτουργούν εύρυθμα οι υπηρεσίες του Κέντρου Υγείας, καθώς η λειτουργία τους, σχετίζεται άμεσα και αδιάρρηκτα με την παροχή νοσηλευτικής φροντίδας, ως συνέχεια της ακολουθίας των ιατρικών οδηγιών και του θεραπευτικού πλάνου, σε επίπεδο πρόληψης, αγωγής – προαγωγής υγείας, θεραπείας, αποθεραπείας, συνεχιζόμενης παρακολούθησης υγείας. Επιπροσθέτως δε, καμία άλλη ειδικότητα από τις αναφερόμενες επί του νομοσχεδίου, δε δύναται να αντικαταστήσει το νοσηλευτή, διότι για την παρεχόμενη νοσηλευτική φροντίδα, αποκλειστική ευθύνη φέρει μόνο ο νοσηλευτής, όντας επί της ουσίας αναντικατάστατος. Στο πλαίσιο της ορθής λειτουργίας των Κέντρων Υγείας, κρίνεται επιβεβλημένη και άμεσα εφαρμόσιμη, η ως άνω πρόταση, χωρίς διάθεση υποτίμησης των λοιπών ειδικοτήτων, διότι κατά την κοινή λογική και εμπειρία λειτουργίας, ένα Κέντρο Υγείας, δεν μπορεί να λειτουργήσει χωρίς την παρουσία νοσηλευτή.

  • 18 Απριλίου 2022, 02:18 | ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΚΑΙ ΕΝΙΑΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ, ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ

    Η παράγραφος 11 που προστίθεται στο άρθρο 3 του ν. 4238/2014 (Α’ 38) περί της διάρθρωσης των Κέντρων Υγείας και ειδικότερα η περίπτωση β. αυτής, που αφορά το Τμήμα Νοσηλευτικής Υπηρεσίας και Λοιπών Επαγγελματιών Υγείας, προτείνεται να διαμορφωθεί ως εξής:

    «β. Τμήμα Νοσηλευτικής Υπηρεσίας…..Καθήκοντα προϊσταμένου ασκεί υπάλληλος της κατηγορίας ΠΕ των κλάδων Νοσηλευτικής, Ειδικών Δημόσιας και Ενιαίας Υγείας, Ειδικών Πολιτικών Δημόσιας Υγείας, Επισκεπτών/τριών Υγείας, Μαιευτικής,…».

    Εκ μέρους της ΓΣ του Τμήματος Δημόσιας και Ενιαίας Υγείας
    Ο Πρόεδρος του Τμήματος
    Καθηγητής Χαράλαμπος Μπιλλίνης

  • 17 Απριλίου 2022, 22:32 | Επισκέπτες-Επισκέπτριες Υγείας ΤΟΜΥ

    Όσοι κατέχουν τον επαγγελματικό τίτλο του Επισκέπτη – Επισκέπτριας Υγείας – Ε.Ε.Υ. με βάση τις εξειδικευμένες επιστημονικές και τεχνικές γνώσεις τους, έχουν τη δυνατότητα να δραστηριοποιηθούν σε τομείς και αντικείμενα εργασίας, τα οποία προκύπτουν από τις εξελίξεις τόσο στον τομέα της Δημόσιας Υγείας όσο και στο πεδίο της κοινοτικής υγείας.
    Το καθηκοντολόγιο των Επισκεπτών – Επισκεπτριών Υγείας (ΕΕΥ), ορίζεται στο ΠΔ351/1989 (ΦΕΚ 159/Α/14-6-1989). Το τελευταίο καθορίζει με ακρίβεια το αντικείμενο ΕΕΥ, όπως και το πλαίσιο εργασίας τους.
    Το υπ’αριθ. 3 άρθρο, του προαναφερθέντος ΠΔ, αναφέρει ότι ο ΕΕΥ διενεργεί κατ’ οίκον επισκέψεις σε άτομα που χρήζουν συμβουλευτικής υγείας και αγωγής υγείας, κάτι το οποίο δεν φαίνεται να περιλαμβάνεται στο παρόν νομοσχέδιο.
    Αποτελεί αναφαίρετο επαγγελματικό δικαίωμα του ΕΕΥ, η οργάνωση, η διενέργεια εμβολιασμών, καθώς και η συμμετοχή σε προγράμματα εμβολιασμών. Θα πρέπει να διευκρινιστεί, ότι οι εμβολιασμοί, τόσο μέσα στη δομή όσο και κατ’οίκον (σε ειδικές περιπτώσεις), διενεργούνται από τον ΕΕΥ. Επίσης, στο υπ.αριθ άρθρο 3 παρ.3 αναφέρεται ότι ο ΕΕΥ διενεργεί σωματομετρικό έλεγχο αλλά και έλεγχο σωματικών διαταραχών, δηλαδή πράξεις που λαμβάνουν χώρα για την έκδοση του Ατομικού Δελτίου Υγείας Μαθητή (ΑΔΥΜ). Λαμβάνοντας υπόψη τις τελευταίες ενέργειες, κρίνεται αναγκαία η έκδοση ατομικών κωδικών στο σύστημα συνταγογράφησης ΗΔΙΚΑ στους εργαζόμενους ΕΕΥ, με απώτερο στόχο την καταχώριση αρχικά, των εμβολίων που έχουν διενεργηθεί, τόσο στον ανήλικο, όσο και στον ενήλικο πληθυσμό, σύμφωνα με το Εθνικό Πρόγραμμα Εμβολιασμού, αλλά και των σωματομετρήσεων των παιδιών για τη συμπλήρωση του ΑΔΥΜ.
    Θα πρέπει σε αυτό το σημείο να τονιστεί, ότι για να λειτουργήσει μια ομάδα υγείας είναι απαραίτητες όλες οι ειδικότητες, που εμπλέκονται στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (ΠΦΥ) και για αυτό το λόγω δεν θα έπρεπε να τίθεται θέμα διαχωρισμού, έστω και στην ελάχιστη σύνθεση της ομάδας υγείας, ανάμεσα στις ειδικότητες, όπως για παράδειγμα στο διαχωρισμό Νοσηλευτών ή Επισκεπτών Υγείας, είναι άδικο να υποβαθμίζεται και να παραγκωνίζεται ένας ολόκληρος κλάδος.
    Μια ομάδα για να είναι αποτελεσματική, θα πρέπει να λειτουργεί με σύμπνοια και η συνεργασία θα πρέπει να στηρίζεται στον αμοιβαίο σεβασμό, τόσο σε προσωπικό, όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο.

  • 17 Απριλίου 2022, 21:07 | ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ

    Όσον αφορά το Άρθρο 32
    Η Νοσηλευτική υπηρεσία πρέπει να είναι αυτόνομή και ανεξάρτητη από τους λοιπούς επαγγελματίες υγείας και να στελεχώνεται αποκλειστικά από νοσηλευτές. Επομένως δεν πρέπει να προΐσταται σε αυτή κανείς άλλος από τους επαγγελματίες υγείας πέρα των νοσηλευτών. Οι νοσηλευτές αποτελούν τον συνδετικό κρίκο μεταξύ των ατόμων – χρηστών υπηρεσιών υγείας και των υπολοίπων μελών της ομάδας υγείας.
    Επίσης για την κάλυψη της θέσης προϊστάμενου από υπάλληλο ΠΕ ή ΤΕ κατηγορίας θα πρέπει να λάβετε υπόψη τα χρόνια υπηρεσίας του στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, τις αξιολογήσεις καθώς και τους μεταπτυχιακούς και διδακτορικούς τίτλους συναφείς με την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας.
    Ο Υπεύθυνος για τον Συντονισμό της Επιστημονικής Λειτουργίας του Κέντρου Υγείας θα πρέπει να κατέχει ,πέρα από το πτυχίο της ιατρικής και αντίστοιχους τίτλους στη δημόσια διοίκηση ή στη διοίκηση μονάδων υγείας.

  • Σύμφωνα με τις προβλέψεις του εισηγούμενου άρθρου 32 του νομοσχεδίου, που αφορά την εσωτερική διάρθρωση των Κέντρων Υγείας, ορίζεται ότι «Στο άρθρο 3 του ν. 4238/2014 (Α’ 38) περί κέντρων υγείας προστίθενται παρ. 11 και 12 ως εξής:
    «11. Το Κέντρο Υγείας ως ενιαία αποκεντρωμένη οργανική μονάδα επιπέδου Διεύθυνσης της οικείας Υ.Πε. διαρθρώνεται, εξαιρουμένων των άγονων και προβληματικών περιοχών Α΄ κατηγορίας, ως εξής:
    α. (…) β. Τμήμα Νοσηλευτικής Υπηρεσίας και Λοιπών Επαγγελματιών Υγείας, το οποίο στελεχώνεται από νοσηλευτικό προσωπικό, λοιπούς Επαγγελματίες Υγείας, καθώς και προσωπικό παροχής υπηρεσιών ψυχοκοινωνικής υποστήριξης. Καθήκοντα προϊσταμένου ασκεί υπάλληλος της κατηγορίας ΠΕ των κλάδων Νοσηλευτικής, Επισκεπτών/τριών Υγείας, Μαιευτικής, Κοινωνικών Λειτουργών/Κοινωνικής Εργασίας, Διαιτολόγων, Ψυχολόγων, Λογοθεραπείας, ή, στην περίπτωση έλλειψης, κατηγορίας ΤΕ των ως άνω κλάδων. Έως την ολοκλήρωση της διαδικασίας επιλογής, σύμφωνα με το άρθρο 84 του ν. 3528/2007 (Α΄26), με απόφαση του Διοικητή της Υγειονομικής Περιφέρειας (Υ.ΠΕ.), ορίζεται ως Προϊστάμενος Τμήματος υπάλληλος εκ των ως άνω κατηγοριών. Ο προϊστάμενος αναπληρώνεται σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις».
    Από τις ως άνω εισηγούμενες διατάξεις προκύπτουν τα εξής. Αρχικώς παρατηρείται ότι στα Κέντρα Υγείας επιχειρείται η καθιέρωση της δυνατότητας κατάληψης της θέσεως ευθύνης του Τμήματος Νοσηλευτικής Υπηρεσίας και Λοιπών Επαγγελματιών Υγείας όχι μόνον από Νοσηλευτές, αλλά και από υπαλλήλους άλλων κλάδων. Εν προκειμένω, ενόψει της ειδικότητας του Τμήματος και της σαφούς πρόταξης του χαρακτήρα του ως Νοσηλευτικού, βασίμως υποστηρίζεται, ότι η οικεία θέση προϊσταμένου θα πρέπει να καταλαμβάνεται μόνον από Νοσηλευτή της ενιαίας, πλέον, τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Η επιλογή αυτή υπαγορεύεται από την ειδικότητα του Τμήματος, ενώ, κατ’αναλογία, παραπέμπουμε στις διατάξεις του άρθρου 103 παρ. 1 του Νόμου 2071/1992.
    Πέραν τούτου, με τις εισηγούμενες ρυθμίσεις επιχειρείται η καθιέρωση προβαδίσματος, εν σχέσει με την κατάληψη της οικείας θέσης ευθύνης, υπέρ των Νοσηλευτών της κατηγορίας ΠΕ έναντι των συναδέλφων τους της κατηγορίας ΤΕ.
    Επί του σημείου τούτου υπενθυμίζονται οι ρυθμίσεις του άρθρου 26 παρ. 2 του Νόμου 4272/2014, σύμφωνα με τις οποίες «Μέχρι την πλήρη συμμόρφωση στον τρόπο επιλογής των προϊσταμένων στα δημόσια νοσοκομεία της χώρας, όπως αυτός θα καθοριστεί στους υπό κατάρτιση οργανισμούς αυτών, εφαρμόζονται τα κάτωθι: Για τις θέσεις ευθύνης όλων των οργανικών μονάδων των Νοσοκομείων του ΕΣΥ, για τις οποίες προβλέπεται να καταλαμβάνονται από υπαλλήλους των κατηγοριών ΠΕ και ΤΕ, ισχύει η διαζευκτική δυνατότητα επιλογής των προϊσταμένων αυτών».
    Επιπλέον υπενθυμίζονται οι διατάξεις του άρθρου 124 του Νόμου 4600/2019 (Εκσυγχρονισμός και Αναμόρφωση Θεσμικού Πλαισίου Ιδιωτικών Κλινικών, Σύσταση Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας, Σύσταση Εθνικού Ινστιτούτου Νεοπλασιών και λοιπές διατάξεις, ΦΕΚ Α΄ 43/09-03-2019), «Τα άρθρα «ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΙ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ» των οργανισμών των νοσοκομείων του Ε.Σ.Υ. στο σημείο που αναφέρεται η περίπτωση της νοσηλευτικής υπηρεσίας αντικαθίστανται ως εξής:
    «Στη Διεύθυνση, στους Τομείς και στα Τμήματα της Νοσηλευτικής Υπηρεσίας προΐστανται υπάλληλοι των κλάδων ΠΕ Νοσηλευτικής ή ΤΕ Νοσηλευτικής, με εξαίρεση τα νοσηλευτικά τμήματα που καλύπτουν τα Μαιευτικά – Γυναικολογικά Τμήματα, στα οποία προΐστανται υπάλληλοι του κλάδου ΤΕ Μαιευτικής εκτός αν δεν υπάρχουν υπάλληλοι του κλάδου αυτού, οπότε προΐστανται υπάλληλοι του κλάδου ΤΕ Νοσηλευτικής.
    Σε όσους Οργανισμούς υφίσταται η πρόβλεψη της κατάληψης των ανωτέρω θέσεων από υπαλλήλους του κλάδου ΔΕ Βοηθών Νοσηλευτικής όταν δεν υπάρχουν ή δεν επαρκούν οι υπάλληλοι των κλάδων ΠΕ Νοσηλευτικής ή ΤΕ Νοσηλευτικής, η πρόβλεψη αυτή καταργείται».
    Επί της ουσίας οι παραπάνω διατάξεις έρχονται να επαναλάβουν το περιεχόμενο των ρυθμίσεων του άρθρου 103 παρ. 1 του Νόμου 2071/1992, σύμφωνα με τις οποίες «Θέσεις διευθυντών, τομεαρχών, προϊσταμένων και υπευθύνων της νοσηλευτικής υπηρεσίας, νοσηλευτικών ιδρυμάτων και κέντρων υγείας, καταλαμβάνονται από νοσηλευτές ΠΕ και ΤΕ, με εξαίρεση τα μαιευτικά τμήματα και τα κοινωνικής ιατρικής στα οποία προΐσταται μαίες και επισκέπτες αντιστοίχως».
    Με τον τρόπο αυτό επιβεβαιώνεται με τον πλέον πανηγυρικό τρόπο η σαφής βούληση του νομοθέτη περί της μη ύπαρξης προβαδίσματος μεταξύ των δύο κατηγοριών νοσηλευτών (ΠΕ και ΤΕ), προκειμένου περί της κατάληψης των οικείων θέσεων ευθύνης.
    Επιπλέον, με τις διατάξεις του τελευταίου εδαφίου του άρθρου 124 του Νόμου 4600/2019, καθίσταται σαφής η αναμφισβήτητη διάκριση μεταξύ των Νοσηλευτών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (ΠΕ και ΤΕ) από τους Βοηθούς Νοσηλευτών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (ΔΕ), οι οποίοι αδυνατούν να καταλαμβάνουν θέσεις ευθύνης των νοσηλευτικών υπηρεσιών.
    Ανατρέχοντας στην οικεία αιτιολογική έκθεση, που συνοδεύει τις ως άνω διατάξεις, διαβάζουμε τα ακόλουθα :
    «Η προτεινόμενη ρύθμιση κρίνεται απαραίτητη προκειμένου να αντιμετωπισθεί ενιαία και για το σύνολο των Νοσοκομείων του Ε.Σ.Υ. της χώρας το θέμα της κατάληψης θέσης ευθύνης της Νοσηλευτικής Υπηρεσίας, καθόσον έχουν διαπιστωθεί διαφοροποιήσεις μεταξύ των Νοσοκομείων. Ειδικότερα, σε ικανό αριθμό Νοσοκομείων δεν υφίσταται η πρόβλεψη για την κατάληψη θέσεων ευθύνης από ΠΕ Νοσηλευτικής και ΤΕ Νοσηλευτικής δίνοντας μόνο τη δυνατότητα να προΐστανται υπάλληλοι του κλάδου ΠΕ Νοσηλευτικής ενώ, παράλληλα, σε οργανισμούς άλλων Νοσοκομείων υφίσταται η δυνατότητα κατάληψης θέσεων ευθύνης, τόσο από υπαλλήλους του κλάδου ΠΕ Νοσηλευτικής, όσο και από υπαλλήλους του κλάδου ΤΕ Νοσηλευτικής. Στην τελευταία περίπτωση Νοσοκομείων μπορεί να εφαρμοστεί η διαζευκτική δυνατότητα κατάληψης θέσεων ευθύνης, μέσω της χρήσης της διάταξης του άρθρου 26 του ν. 4272/2014, ενώ στις υπόλοιπες περιπτώσεις Νοσοκομείων δεν δύναται να αξιοποιηθεί η συγκεκριμένη διάταξη έτσι ώστε να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα της διαζευκτικής επιλογής. Ως εκ τούτου, η προτεινόμενη ρύθμιση έρχεται να θεραπεύσει αυτήν την κατάσταση, έτσι ώστε η διαζευκτική επιλογή να ισχύσει για το σύνολο των Νοσοκομείων. Επιπλέον, διαπιστώθηκε σε αρκετούς οργανισμούς Νοσοκομείων η μη πρόβλεψη κατάληψης θέσης ευθύνης νοσηλευτικού τμήματος από υπαλλήλους του κλάδου ΤΕ Μαιευτικής για την κάλυψη των Μαιευτικών/Γυναικολογικών Τμημάτων, με αποτέλεσμα να επέρχεται δυσλειτουργία και δυσχέρεια τόσο στο ανθρώπινο δυναμικό, όσο και στο επιτελούμενο έργο των τμημάτων αυτών. Άλλωστε, η προτεινόμενη ρύθμιση ταυτίζεται με το πνεύμα της διάταξης του άρθρου 103 του ν. 2071/1992 (Α΄123), όπου ορίζεται ότι «Θέσεις διευθυντών, τομεαρχών, προϊσταμένων …… καταλαμβάνονται από νοσηλευτές ΠΕ και ΤΕ,……..». Στο ίδιο δε, άρθρο ρυθμίζεται και το θέμα των Μαιευτικών Τμημάτων».
    Ενόψει των ανωτέρω φρονούμε, ότι και για την κατάληψη της θέσεως ευθύνης του Τμήματος Νοσηλευτικής Υπηρεσίας και Λοιπών Επαγγελματιών Υγείας των Κέντρων Υγείας η καθιέρωση προβαδίσματος υπέρ των Νοσηλευτών ΠΕ έναντι των Νοσηλευτών ΤΕ τυγχάνει τουλάχιστον αναχρονιστική και δεν θα πρέπει να μετουσιωθεί σε διάταξη τυπικού νόμου. Αντιστρόφως με τις εισηγούμενες διατάξεις θα πρέπει να καθιερώνεται η δυνατότητα διαζευκτικής επιλογής μεταξύ Νοσηλευτών ΠΕ και ΤΕ, άνευ μεταξύ τους διάκρισης.
    Επιπλέον, φρονούμε και προτείνουμε τη σύσταση εντός των Κέντρων Υγείας αυτοτελούς Τμήματος Νοσηλευτικής, στο οποίο θα προΐσταται Νοσηλευτής ΠΕ ή ΤΕ και στο οποίο δεν θα συμπεριλαμβάνονται οι λοιποί επαγγελματίες υγείας, οι οποίοι στελεχώνουν το ανθρώπινο δυναμικό των Κέντρων Υγείας. Οι νοσηλευτές, οι οποίοι υπηρετούν στα Κέντρα Υγείας, αποτελούν την πλειοψηφία του ανθρώπινου δυναμικού και επανδρώνουν όλες τις βάρδιες κατά τις ώρες λειτουργίας των Κέντρων Υγείας. Χωρίς την παρουσία νοσηλευτών δε δύναται να λειτουργούν εύρυθμα οι υπηρεσίες του Κέντρου Υγείας, καθώς η λειτουργία τους, σχετίζεται άμεσα και αδιάρρηκτα με την παροχή νοσηλευτικής φροντίδας, ως συνέχεια της ακολουθίας των ιατρικών οδηγιών και του θεραπευτικού πλάνου, σε επίπεδο πρόληψης, αγωγής – προαγωγής υγείας, θεραπείας, αποθεραπείας, συνεχιζόμενης παρακολούθησης υγείας. Επιπροσθέτως δε, καμία άλλη ειδικότητα από τις υφιστάμενες, δε δύναται να αντικαταστήσει το νοσηλευτή, διότι για την παρεχόμενη νοσηλευτική φροντίδα, αποκλειστική ευθύνη φέρει μόνο ο νοσηλευτής, όντας επί της ουσίας αναντικατάστατος. Στο πλαίσιο ανάδειξης του καθοριστικού ρόλου των νοσηλευτών στην πρωτοβάθμια φροντίδα και στη λειτουργία ενός Κέντρου Υγείας, κρίνεται απαραίτητη η ως άνω πρόταση, χωρίς διάθεση υποτίμησης των λοιπών ειδικοτήτων, διότι κατά την κοινή λογική και εμπειρία λειτουργίας, ένα Κέντρο Υγείας, δύναται να λειτουργήσει για παράδειγμα, χωρίς την παρουσία διαιτολόγου ή λογοθεραπευτή, ωστόσο δεν μπορεί να λειτουργήσει χωρίς την παρουσία νοσηλευτή.