Άρθρο 13 Έγκριση φαρμάκων μη περιλαμβανόμενων στον κατάλογο συνταγογραφούμενων φαρμακευτικών ιδιοσκευασμάτων της περ. α’ της παρ. 1 του άρθρου 12 του ν. 3816/2010 – Τροποποίηση άρθρου 247 ν. 4512/2018

 

Στο άρθρο 247 του ν. 4512/2018 (Α’ 5), περί της Επιτροπής Αξιολόγησης και Αποζημίωσης Φαρμάκων Ανθρώπινης Χρήσης, προστίθεται παρ. 4 ως εξής:

«4. Με απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου ή του υπ’ αυτού νομίμως εξουσιοδοτημένου οργάνου του φορέα ασφάλισης, η οποία εκδίδεται μετά από αίτηση, εγκρίνεται, μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις, η χορήγηση φαρμάκων που δεν περιλαμβάνονται στον κατάλογο για την περίοδο θεραπείας του ασθενούς. Η απόφαση εκδίδεται κατόπιν γνώμης της Επιτροπής της παρ. 1. Με απόφαση του Υπουργού Υγείας, η οποία εκδίδεται μετά από πρόταση του Διοικητικού Συμβουλίου του Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Ε.Ο.Π.Υ.Υ.), καθορίζονται οι όροι, οι προϋποθέσεις και κάθε άλλη λεπτομέρεια για την κατ’ εξαίρεση έγκριση και αποζημίωση των ως άνω φαρμάκων.».

  • Η διαδικασία ΣΗΠ για φάρμακα που δεν περιλαμβάνονται στον κατάλογο αποζημιούμενων φαρμάκων και χορηγούνται κατ’ εξαίρεση περιγράφεται αναλυτικά στο νόμο 4512/2018 (άρθρα 264-268) με τις τροποποιήσεις αυτών να έχουν λάβει χώρα στους νόμους 4600/2019 και 4623/2019. Επίσης, ο ΕΟΠΥΥ έχει εκδόσεις εγκύκλιο (ΔΒ4Α/οικ. 35102 – 7/9/2018) με την οποία περιγράφει αναλυτικά τις διαδικασίες εξετάσεις των συγκεκριμένων αιτημάτων.

    Η διαδικασία αυτή είναι μία από τις λίγες οι οποίες ακολουθούνται από την ΕΑΑΦΑΧ με την υποστήριξη της αρμόδιας πενταμελούς επιτροπής χωρίς χρονικές καθυστερήσεις. Η συγκεκριμένη διαδικασία είναι μεγάλης σημασίας καθώς επιτρέπει στους ασθενείς την άμεση πρόσβαση σε θεραπείες που έχουν λάβει τιμή (συνεπώς δεν εμπίπτουν των διαδικασιών ΕΟΦ και ΙΦΕΤ για πρώιμη πρόσβαση) και βρίσκονται προς ένταξη στον Κατάλογο Αποζημιούμενων Φαρμάκων. Η αξιολόγηση των αιτημάτων αυτών που εγκρίνονται κατ’ εξαίρεση περιγράφεται αναλυτικά στους παραπάνω νόμους και εγκυκλίους του ΕΟΠΥΥ. Επίσης, δεν επιφέρει επίπτωση στη συνολική δαπάνη καθώς αφορά πολύ συγκεκριμένη χρονική περίοδο – μέχρι την ολοκλήρωση της διαδικασίας αξιολόγησης και διαπραγμάτευσης. Τέλος αξίζει να αναφερθεί ότι η κατ’ εξαίρεση κατανάλωση των φαρμάκων αυτών υπόκειται σε rebate/ clawback χωρίς να υπάρχει ιδιαίτερη μεταχείριση έναντι των λοιπών φαρμάκων.

    Η προσθήκη του άρθρου 13 δεν επιφέρει κάποιο όφελος στη συνολική διαδικασία. Αντιθέτως, εγείρει κινδύνους δημιουργίας αναίτιας πολυπλοκότητας και περιορισμών η οποία θα έχει ως μοναδικό αποτέλεσμα να δυσχεράνει την πρόσβαση των ασθενών με σημαντική ακάλυπτη ιατρική ανάγκη σε νέες καινοτόμες θεραπείες κατά το μεσοδιάστημα λήψης τιμής-ένταξης στο Κατάλογο.

    Εφόσον ο νομοθέτης επιθυμεί να εστιαστεί σε φάρμακα που δεν βρίσκονται στον Κατάλογο κατόπιν απόρριψης από την ΕΑΑΦΑΧ ή για οποιοδήποτε άλλο λόγο εκτός του παραπάνω, αυτό θα πρέπει να διευκρινιστεί κατάλληλα για την αποφυγή των προβλημάτων που αναφέρθηκαν παραπάνω.

  • 18 Απριλίου 2022, 09:57 | Κωνσταντίνος Κουφατζίδης (Μέλος ΔΣ Οδοντιατρικού Συλλόγου Πειραιά)

    Σαν οδοντιατρικός κλάδος, για την ανάπτυξη αποτελεσματικής στρατηγικής πρόληψης της τερηδόνας σε παιδιά και εφήβους, με μεσομακροπρόθεσμες ευεργετικές επιπτώσεις στο επίπεδο της στοματικής υγείας του αυριανού ενήλικου πληθυσμού της χώρας, αιτούμαστε την ένταξη των φθοριούχων σκευασμάτων σε μορφή γέλης (gel), για την τοπική εφαρμογή φθορίου στο οδοντιατρείο, στον Κατάλογο Αποζημιούμενων Φαρμάκων του ΕΟΠΥΥ.
    Κατ’ αυτόν τον τρόπο, ο ΕΟΠΥΥ θα συμβάλει καθοριστικά στην οικονομική προσβασιμότητα της υπηρεσίας της φθορίωσης, απαλείφοντας την έμμεση επιβάρυνση του ασθενή (ηλικίας έως 16 ετών) από το κόστος του φθοριούχου σκευάσματος από την τιμή που αυτός καλείται να πληρώσει στον ιδιώτη οδοντίατρο (εως τώρα, η προμήθεια των εν λόγω σκευασμάτων γινόταν από τον οδοντίατρο, τον οποίο και καλούταν να αποζημιώσει εξ’ ολοκλήρου η οικογένεια του νεαρού ασθενή).
    Παράλληλα, την ίδια στιγμή, η προμήθεια του φθοριούχου σκευάσματος από τον ίδιο τον ασθενή (από το φαρμακείο) θα επιτρέψει ενδεχομένως την παροχή της υπηρεσίας της φθορίωσης και από τις δημόσιες δομές πρωτοβάθμιας οδοντιατρικής φροντίδας, χωρίς να επιβαρύνονται οικονομικά -με το κόστος του σκευάσματος- οι ίδιες οι δημόσιες δομές.
    Υπενθυμίζεται εδώ ότι, μέχρι σήμερα, το σύνολο -σχεδόν- των δημόσιων δομών οδοντιατρικής περίθαλψης δεν παρέχει την -στρατηγικής σημασίας για λόγους πρόληψης- υπηρεσία, ελλείψει φθοριούχων και πως η φθορίωση αποτελεί μια εκ των υπό πρόταση αποζημιούμενων προληπτικών οδοντιατρικών πράξεων από ιδιώτες οδοντιάτρους της παρ. 4 του άρθρου 68 του Ν. 4603/2019.

  • 5 Απριλίου 2022, 23:45 | Ευάγγελος Τσούκας

    ΕΝΑ ΜΕΤΡΟ: ενοποίηση και ίδια αντιμετώπιση όλων των κατηγοριών ΦΥΚ (μέσω e-prescription.gr και μέσω ΣΗΠ) και συνταγογράφησή τους μέσω ενός «χαλαρού» ΣΗΠ.
    Στόχοι:
    1) περιορισμός της άκρατης συνταγογράφησης ΦΥΚ μέσω του e-prescription.gr που βρίσκονται σε πολλαπλάσιο επίπεδο σε σχέση με άλλες χώρες
    2) αύξηση έγκρισης των ΦΥΚ του ΣΗΠ που τώρα γίνεται με το σταγονόμετρο
    Πχ. δεν μπορεί να έχουμε σε σχέση με την Γερμανία x10 ασθενείς με σκλήρυνση κατά πλάκας και /10 με ημικρανία, επειδή τα φάρμακα στην Ελλάδα γράφονται ελεύθερα και με περιορισμό αντίστοιχα