Άρθρο 5 Επιτροπή Διαπραγμάτευσης Τιμών Αποζημίωσης Υπηρεσιών Υγείας, Ιατροτεχνολογικών Προϊόντων και Υλικών – Αντικατάσταση παρ. 4 άρθρου 29 ν. 3918/2011

 

1. Η παρ. 4 του άρθρου 29 του ν. 3918/2011 (Α΄ 31), περί της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης Αμοιβών και Τιμών Ιατροτεχνολογικών Προϊόντων, αντικαθίσταται ως εξής:

«4. α) Συστήνεται στον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. Επιτροπή Διαπραγμάτευσης Τιμών Αποζημίωσης Υπηρεσιών Υγείας, Ιατροτεχνολογικών Προϊόντων και Υλικών (Επιτροπή Διαπραγμάτευσης), η οποία διαπραγματεύεται με όλους τους συμβαλλόμενους με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. παρόχους τις τιμές αποζημίωσης των υπηρεσιών, των ιατροτεχνολογικών προϊόντων και υλικών, καθώς και τους όρους των σχετικών συμβάσεων, και εισηγείται στο Δ.Σ. του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. τη διατήρηση ή την τροποποίησή τους.
β) Με απόφαση του Υπουργού Υγείας, η οποία εκδίδεται μετά από γνώμη του Δ.Σ. του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., κατόπιν εισήγησης της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης, εντάσσονται στο παράρτημα αποζημιούμενων ειδών του Ε.Κ.Π.Υ. ιατροτεχνολογικά προϊόντα και είδη που ενσωματώνουν νέες τεχνολογίες, ύστερα από αξιολόγηση και επιτυχή διαπραγμάτευση και εφόσον η ένταξή τους δεν συνεπάγεται επιπλέον δαπάνη σε σύγκριση με τα ήδη χορηγούμενα προϊόντα και είδη. Στην περίπτωση του προηγούμενου εδαφίου, η Επιτροπή Διαπραγμάτευσης συμπεριλαμβάνει στην εισήγησή της και πρόταση για απένταξη ή μη ομοειδών προϊόντων και ειδών. Η μη απένταξη αιτιολογείται ειδικώς.
γ) Με απόφαση του Υπουργού Υγείας, η οποία εκδίδεται μετά από πρόταση του Δ.Σ. του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., δύνανται να εξαιρούνται από τη διαδικασία διαπραγμάτευσης, ειδικές κατηγορίες παρόχων και παροχών, υπηρεσιών, ιατροτεχνολογικών προϊόντων και υλικών, σε περιπτώσεις κατά τις οποίες τα κριτήρια διαπραγμάτευσης είναι συγκεκριμένα και επαρκή για τον καθορισμό της τιμής αποζημίωσής τους ή για τα οποία συντρέχει άμεση και κατεπείγουσα ανάγκη προμήθειας. Για τις κατηγορίες παρόχων και παροχών του προηγούμενου εδαφίου, η διαμόρφωση των τιμών αποζημίωσης των υπηρεσιών υγείας, των ιατροτεχνολογικών προϊόντων και υλικών, καθώς και των όρων των συμβάσεων ανατίθεται σε τριμελή ειδική επιτροπή.
δ) Για τη συμμετοχή των συμβαλλόμενων με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. παρόχων στη διαδικασία διαπραγμάτευσης για τον καθορισμό των τιμών αποζημίωσης των υπηρεσιών υγείας, των ιατροτεχνολογικών προϊόντων και υλικών, οι πάροχοι καταβάλλουν, πριν από την έναρξη της διαδικασίας διαπραγμάτευσης, εφάπαξ Τέλος Διαπραγμάτευσης. Το Τέλος Διαπραγμάτευσης καθορίζεται με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υγείας, η οποία εκδίδεται μετά από πρόταση του Δ.Σ. του Ε.Ο.Π.Υ.Υ., κατόπιν εισήγησης της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης. Το καταβαλλόμενο ως άνω τέλος αποτελεί δημόσιο έσοδο που αποδίδεται στον Ε.Ο.Π.Υ.Υ., με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υγείας. Με απόφαση του Δ.Σ. του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. ρυθμίζεται κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την είσπραξη του Τέλους Διαπραγμάτευσης, οι πιστώσεις του οποίου βαρύνονται με τις δαπάνες της αποζημίωσης των μελών της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης και των Υποεπιτροπών που δύνανται να συγκροτούνται από μέλη της, των εξωτερικών εμπειρογνωμόνων και των υπαλλήλων της γραμματείας, καθώς και το σύνολο των εξόδων λειτουργίας της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης.
ε) Με απόφαση του Υπουργού Υγείας εκδίδεται ο Κανονισμός Λειτουργίας της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης, με τον οποίο καθορίζονται η συγκρότηση, η σύνθεση και η θητεία της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης και των Υποεπιτροπών, τα προσόντα, κωλύματα και ασυμβίβαστα των μελών, η αντικατάσταση ή προσθήκη μελών, ο τρόπος οργάνωσης και λειτουργίας της Επιτροπής και των Υποεπιτροπών και οι αρμοδιότητές τους, καθώς και η διαδικασία και τα κριτήρια διαπραγμάτευσης και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας περίπτωσης.
στ) Με απόφαση του Διοικητή του Ε.Ο.Π.Υ.Υ. εκδίδεται Κανονισμός Λειτουργίας της ειδικής επιτροπής της περ. γ), με τον οποίο καθορίζονται η συγκρότηση, η σύνθεση, και η θητεία της, τα προσόντα, κωλύματα και ασυμβίβαστα των μελών, η αντικατάσταση ή προσθήκη μελών, ο τρόπος οργάνωσης και λειτουργίας της, καθώς και οι αρμοδιότητές της και κάθε αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή της παρούσας περίπτωσης.
ζ) Η Επιτροπή Διαπραγμάτευσης και οι Υποεπιτροπές, καθώς και η ειδική επιτροπή της περ. γ) δύνανται να λειτουργούν και εκτός του κανονικού ωραρίου εργασίας του Ε.Ο.Π.Υ.Υ.. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Υγείας καθορίζεται αποζημίωση για τα μέλη της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης και των Υποεπιτροπών που δύνανται να συγκροτούνται από μέλη της, καθώς και για τους εξωτερικούς εμπειρογνώμονες και τους γραμματείς της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης. Με την ίδια ή όμοια απόφαση καθορίζεται αποζημίωση για τα μέλη και τον γραμματέα της ειδικής επιτροπής της περ. γ). Η αποζημίωση του δεύτερου και τρίτου εδαφίου καλύπτεται εξ ολοκλήρου από τις πιστώσεις του Τέλους Διαπραγμάτευσης της περ. δ) ή, αν οι πιστώσεις του Τέλους Διαπραγμάτευσης δεν επαρκούν, από ίδια έσοδα του Ε.Ο.Π.Υ.Υ.. Η παρ. 4 του άρθρου 254 του ν. 4512/2018 (Α’ 5) εφαρμόζεται αναλόγως.».

2. Όπου στην κείμενη νομοθεσία αναφέρεται η «Επιτροπή Διαπραγμάτευσης Αμοιβών και Τιμών Ιατροτεχνολογικών Προϊόντων» νοείται εφεξής η «Επιτροπή Διαπραγμάτευσης Τιμών Αποζημίωσης Υπηρεσιών Υγείας, Ιατροτεχνολογικών Προϊόντων και Υλικών» του παρόντος άρθρου.

  • 18 Απριλίου 2022, 15:35 | ΕΝΩΣΗ ΚΕΝΤΡΩΝ ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΕΛΛΕΔΟΣ

    Η διαπραγμάτευση είναι νομοθετικά κατοχυρωμένο δικαίωμα του παρόχου.
    Η καταβολή τέλους διαπραγμάτευσης δεν συνάδει με την απρόσκοπτη πρόσβαση του παρόχου για διαπραγμάτευση με τον ισχυρό Οργανισμό, που είναι ο ΕΟΠΥΥ.
    Στην ειδική επιτροπή της παραγρ. γ) θα πρέπει να συμμετέχουν και νόμιμοι εκπρόσωποι που αντιπροσωπεύουν τον κάθε κλάδο.

  • Στην παράγραφο 1, εδάφιο δ) επισημαίνουμε τα εξής: Για λόγους συνέπειας με τους περισσότερο κοινωνικό – ενταξιακούς παρά ιατροκεντρικούς στόχους που υπηρετούν συγκεκριμένοι πάροχοι, οι οποίοι αποζημιώνονται για τις υπηρεσίες τους από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. και τη μη κερδοσκοπική τους υπόσταση, προτείνεται η πρόβλεψη εξαίρεσης από την υποχρέωση καταβολής «τέλους διαπραγμάτευσης», των ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που παρέχουν οργανωμένες υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας σε άτομα με αναπηρία, ρυθμιστικής αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, και τα οποία συμβάλλονται με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. δυνάμει των κατά περίπτωση άρθρων του ΕΚΠΥ (λ.χ. άρθρο 29 «Κ.Δ.-Η.Φ.», άρθρο 30 «Οικοτροφεία», άρθρο 31 «Σ.Υ.Δ.», «Σ.Α.Δ.») στις περιπτώσεις που συμμετέχουν ως πάροχοι υπηρεσιών στις διαδικασίες διαπραγμάτευσης.

  • 18 Απριλίου 2022, 14:19 | MEDTRONIC HELLAS AEE

    Αναφορικά με την παρ. γ του άρθρου 4 θεωρούμε σκόπιμο να διευκρινισθεί περαιτέρω ποια θεωρούνται ως επαρκή και συγκεκριμένα κριτήρια για την παρέκλιση από την κείμενη διαδικασία, καθώς και να εξειδικευθεί ποιες ανάγκες ενδέχετααι να υπαγορεύουν άμεση και κατεπείγουσα προμήθεια ομοίως κατά παρέκκλιση από την κείμενη διαδικασία, ώστε να εξασφαλίζεται η αρχή της ίσης μεταχείρισης.

  • 18 Απριλίου 2022, 12:08 | Συντονιστικό Όργανο φορέων Π.Φ.Υ.

    Αυτή η Επιτροπή θα καθορίζει την αμοιβή της και θα γίνεται Υ.Α. Ποιος θα καθορίζει αν τα έξοδα λειτουργίας της Επιτροπής είναι λογικά αρχικά; Και εάν αυτά τα έξοδα είναι τεράστια, όλο αυτό το κόστος θα το πληρώνουν οι πάροχοι; Εάν υποθέσουμε ότι πληρώνουμε την Επιτροπή μέσω του Τέλους Διαπραγμάτευσης και δεν καταλήγουμε σε συμφωνία, ποιος θα καθορίζει τη λήξη της διαπραγμάτευσης; Και όλη αυτή η ιστορία θα μπορεί να ξαναξεκινήσει από την αρχή; Για ακόμα μία φορά ο ιδιωτικός τομέας θα πληρώνει το Δημόσιο!
    Γενικές παρατηρήσεις του άρθρου 5
    Στο άρθρο αυτό ορίζονται τα της επιτροπής διαπραγμάτευσης του ΕΟΠΥΥ (μέλη, ασύμβατα, αμοιβές κλπ).
    Επίσης με την παράγραφο (γ) δίνεται η δυνατότητα στον ΕΟΠΥΥ όποτε θέλει να θέτει φωτογραφικές διατάξεις για την αγορά ορισμένων υπηρεσιών ή υλικών.
    Δεν ορίζονται όμως οι ουσιαστικές διαδικασίες διαπραγμάτευσης: Με ποιους θα διαπραγματεύεται ο ΕΟΠΥΥ, ποιος και με ποιόν τρόπο θα συντάσσονται οι συμβάσεις; Πως θα καθορίζονται οι αποζημιώσεις; Και κυρίως όταν θα υπάρχει πλήρης διαφωνία, τι θα γίνεται;

    Προτείνονται:
    1) Όλοι οι νόμιμα αδειοδοτημένοι πάροχοι που παρέχουν υπηρεσίες κατά πράξη και περίπτωση, να δύνανται να συνάψουν σύμβαση με τον ΕΟΠΥΥ.
    2) Να διαπραγματεύονται οι Ιατρικοί Σύλλογοι τις συμβάσεις για λογαριασμό των ιατρών παρόχων για τους όρους και τις τιμές αποζημίωσης
    3) Ως βάση διαπραγμάτευσης αποτελεί το μίνιμουμ κόστος της παρεχόμενης υπηρεσίας, όπως αυτή καθορίζεται από κοστολογική μελέτη εξειδικευμένων τεχνοκρατών.
    4) Για την διαπραγμάτευση δεν υπάρχει καμία χρέωση.

    Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΠΟΣΚΕ
    Φ.Ν.ΠΑΤΣΟΥΡΑΚΟΣ

    Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΠΟΣΙΠΥ
    Θ.ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ

    Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΠΑΣΙΔΙΚ
    Ι.ΚΑΡΑΜΗΝΑΣ

    Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΠΑΝΙΔΙ
    Δ. ΦΑΣΙΤΣΑΣ

    Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΕΝΙ-ΕΟΠΥΥ
    Α. ΜΑΣΤΟΡΑΚΟΥ

  • 18 Απριλίου 2022, 10:21 | Παλάσκας Δημήτριος

    Το τέλος διαπραγμάτευσης για τον καθορισμό της αποζημίωσης των υπηρεσιών υγείας αποτελεί μια απαράδεκτη νέα πρακτική που καθιερώνει ο νομοθέτης.
    Οι τιμές ποιοτικής παροχής ανά πράξη ΗΔΗ καθορίζονται από το Κ.Ε.Σ.Υ.

    Παλάσκας Δημήτρης
    μέλος Δ.Σ. Ο.Σ.Θ.

  • 18 Απριλίου 2022, 08:26 | Κωνσταντίνος Κουφατζίδης (Μέλος ΔΣ Οδοντιατρικού Συλλόγου Πειραιά)

    Στις υποεπιτροπές διαπραγμάτσευσης της περ. ε της υπό τροποποίοηση παρ. 4 του άρθρου 29 του Ν. 3918/2011 προτείνουμε τη σύσταση ειδικής υποεπιτροπής διαπραγμάτευσης Ιατροτεχνολογικών Προϊόντων και Υλικών Στοματικής Υγείας (οδοντικά εμφυτεύματα, ορθοδοντικές συσκευές κοκ) ούτως ώστε να υπάρχει η δυνατότητα αποζημίωσης από τον ΕΟΠΥΥ των εν λόγω Προϊόντων και Υλικών σε επιλεγμένες κατηγορίες ασθενών (π.χ. μαζική απώλεια οδόντων λόγω τραύματος, ατυχήματος, τροχαίων, καρκίνου στόματος).
    Είναι απαράδεκτο να αποζημιώνεται το σύνολο σχεδόν των ορθοπαιδικών προθέσεων και ουδεμία οδοντοστοματολογική.

  • Συμφωνούμε με τις παρατηρήσεις των Ιατρικών Συλλόγων Θεσσαλονίκης και Πειραιά.
    Οι πάροχοι υπηρεσιών Π.Φ.Υ. πρέπει να εξαιρεθούν από το αντικείμενο της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης ενώ σε κάθε περίπτωση το τέλος διαπραγμάτευσης δεν πρέπει να ισχύσει για αυτούς.

  • 15 Απριλίου 2022, 18:05 | Σ.Ε.Ι.Β. (ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΙΑΤΡΙΚΩΝ & ΒΙΟΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΩΝ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ)

    Παρ. 4 περ. β. Η επαναλαμβανόμενη ρύθμιση για την ένταξη ιατροτεχνολογικών προϊόντων στον ΕΚΠΥ που ενσωματώνουν νέες τεχνολογίες μόνον εφόσον η τιμή αποζημίωσής τους δεν υπερβαίνει την τιμή των ήδη χορηγούμενων ειδών, δεν είναι προς την σωστή κατεύθυνση, καθόσον οδηγεί αποτρεπτικά για την διάθεση προϊόντων νέας τεχνολογίας και αποκλείει την πρόσβαση των ασθενών σε αυτά αλλ’ ούτε και εξοικονόμηση δαπάνης συνεπάγεται, αφού τα νέας τεχνολογίας προϊοντα ακόμη και εάν έχουν υψηλότερη τιμή εκ των πραγμάτων επιτυγχάνουν καλύτερα αποτελέσματα θεραπείας και ως εκ τούτου προϋποθέτουν λιγότερη ανά ασθενή ανάλωση.
    Περ. γ Η δυνατότητα εξαίρεσης από την διαδικασία διαπραγμάτευσης δεν πρέπει να αφορά ειδικές κατηγορίες παρόχων, όπως αναφέρεται στη διάταξη της παρ. 4 περ. γ΄, αλλά μόνον προϊόντων ώστε να αποφεύγονται διακρίσεις με βάση υποκειμενικά κριτήρια. Πλέον δε τούτου η δυνατότητα ένταξης των προίόντων στην ειδική κατηγορία «όταν τα στοιχεία είναι επαρκή για τον καθορισμό της τιμής αποζημίωσής τους» δεν φαίνεται λειτουργική ως προϋπόθεση, αφού, πέραν της πρόδηλης ασάφειάς της, σε κάθε περίπτωση η τιμή αποζημίωσης των προϊόντων, είτε αυτά ανήκουν σε ειδική κατηγορία είτε όχι καθορίζεται (και πρέπει να καθορίζεται) ούτως ή άλλως με βάση επαρκή στοιχεία.
    Περ. δ Το τέλος διαπραγμάτευσης θα πρέπει να είναι αναλογικό και σε ύψος τέτοιο ώστε να μην περιορίζει τη δυνατότητα απρόσκοπτης συμμετοχής των ενδιαφερομένων ιδία δε των μεσαίων και μικρών επιχειρήσεων.
    Περ. ε΄. Θα πρέπει είτε στο νόμο είτε στην Υ.Α. που θα εκδοθεί για τον Κανονισμό Λειτουργίας της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης να προβλεφθεί, προκειμένου να αποφευχθεί το φαινόμενο ατέρμονων και αναποτελεσματικών διαπραγματεύσεων, ανώτατο χρονικό όριο καθώς επίσης και η δυνατότητα προσφυγής/επανεξέτασης του αιτήματος του ενδιαφερόμενου παρόχου για τον καθορισμό τιμής.

  • παράγραφος δ.
    Εδώ υπάρχει ο κίνδυνος, το κόστος του Τέλους Διαπραγμάτευσης που θα καταβάλλουν οι πάροχοι, να περάσει στην εμπορική τιμή ενός προϊόντος, π.χ. ενός αναπηρικού αμαξιδίου και να προστεθεί στο υπερβάλλον κόστος που πληρώνει ο δικαιούχος πέραν της αποζημίωσης του ΕΟΠΥΥ.

  • 14 Απριλίου 2022, 17:40 | ΕΝΩΣΗ ΙΑΤΡΩΝ (ΕΝΙ) ΕΟΠΥΥ

    παρ δ΄ Τέλος διαπραγμάτευσης που καταβάλλουν οι πάροχοι για να διαπραγματευτούν τις τιμές παροχής υπηρεσιών. Εξωφρενικό, να διαγραφεί η παράγραφος.

  • 14 Απριλίου 2022, 13:07 | ΙΑΤΡΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΠΕΙΡΑΙΑ

    Να αφαιρεθεί το άρθρο
    Από τη στιγμή που υπάρχει αφενός νομοθετικό πλαίσιο και αφετέρου το ΚΕΣΥ, πολλώ δε μάλλον δεν πρέπει να υπάρξει κανένα τέλος διαπραγμάτευσης

  • Ο ΙΣΘ παρατηρεί ότι δεν υπάρχει αυτή την στιγμή λόγος να περιλαμβάνονται οι πάροχοι υπηρεσιών πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας στο πλαίσιο της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης καθώς οι όροι παροχής των υπηρεσιών των παρόχων διέπονται αυστηρά από το νόμο. Συνεπώς η Επιτροπή Διαπραγμάτευσης δεν έχει αντικείμενο
    διαπραγμάτευσης ούτε και εξουσία διαπραγμάτευσης με τους παρόχους. Θα μπορούσε να αποκτήσει εάν τροποποιούνταν το ασφυκτικό και λεπτομερές νομοθετικό πλαίσιο και
    δημιουργούνταν ουσιαστικές προϋποθέσεις διαπραγμάτευσης και όχι κατ’ επίφαση. Ζητάμε συνεπώς να εξαιρεθούν οι πάροχοι υπηρεσιών Π.Φ.Υ. από το αντικείμενο της Επιτροπής. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να γίνει σαφές ότι τα ν.π.δ.δ. δεν θα οφείλουν να καταβάλλουν το «εφάπαξ Τέλος Διαπραγμάτευσης» προστιθέμενης σχετικής ρητής εξαιρέσεως σε περίπτωση εφαρμογής (στο μέλλον εφόσον αποκτήσει νόημα και ουσία).

  • Παράγραφος 1, εδάφιο δ): Για λόγους συνέπειας με τους περισσότερο κοινωνικό – ενταξιακούς παρά ιατροκεντρικούς στόχους που υπηρετούν συγκεκριμένοι πάροχοι που αποζημιώνονται για τις υπηρεσίες τους από τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ., και τη μη κερδοσκοπική τους υπόσταση, προτείνεται η πρόβλεψη εξαίρεσης από την υποχρέωση καταβολής «τέλους διαπραγμάτευσης», των ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα που παρέχουν οργανωμένες υπηρεσίες κοινωνικής φροντίδας σε άτομα με αναπηρία, ρυθμιστικής αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, και τα οποία συμβάλλονται με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ. δυνάμει των κατά περίπτωση άρθρων του ΕΚΠΥ (λ.χ. άρθρο 29 «Κ.Δ.-Η.Φ.», άρθρο 30 «Οικοτροφεία», άρθρο 31 «Σ.Υ.Δ.», «Σ.Α.Δ.») στις περιπτώσεις που συμμετέχουν ως πάροχοι υπηρεσιών στις διαδικασίες διαπραγμάτευσης.

  • 5 Απριλίου 2022, 17:49 | ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΣ

    Σχετικά με τις παραγράφους (γ) και (δ) θεωρώ πώς: 1. Η σύσταση (και ) Ειδικής Τριμελούς Επιτροπής διαπραγμάτευσης εντός του ΕΟΠΥΥ αποτελεί παρ-μηχανισμό αξιολόγησης υγειονομικών προϊόντων ή υπηρεσιών, προς αποζημίωση, ενέχει τον κίνδυνο διαπλοκής και δείχνει ακατανόητο το γεγονός της εξαίρεσης κάποιων υπηρεσιών ή προϊόντων, από την διαδικασία διαπραγμάτευσης