ΜΕΡΟΣ Β’ ΜΕΤΑΜΟΣΧΕΥΣΕΙΣ ΟΡΓΑΝΩΝ KΕΦΑΛΑΙΟ Α΄ ΠΕΔΙΟ ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ – ΓΕΝΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ – ΟΡΙΣΜΟΙ Άρθρο 3 Πεδίο εφαρμογής (άρθρο 2 Οδηγίας 2010/53/ΕΕ)

 

1. Το Μέρος Β΄ εφαρμόζεται στην αφαίρεση, διακίνηση, επεξεργασία, αποθήκευση και χρήση ανθρωπίνων οργάνων που προορίζονται για μεταμόσχευση στον άνθρωπο ή εν γένει χρήση για επιτρεπόμενους σκοπούς.
2. Δεν εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του Μέρους Β΄:
(α) Οι αυτομεταμοσχεύσεις,
(β) Τα τεχνητά όργανα.

  • Προτείνεται η προσθήκη Άρθρου, το οποίο να ρυθμίζει την επαρκή κάλυψη όλων των ιατροφαρμακευτικών και λοιπών σχετικών δαπανών των ληπτών / υποψηφίων ληπτών οργάνων (για δωρεά είτε από ζώντα, ή από αποβιώσαντα δότη) από τον ασφαλιστικό οργανισμό τους, ή τον από τον Εθνικό Οργανισμό Παροχής Υπηρεσιών Υγείας στην περίπτωση που είναι ανασφάλιστοι, συμπεριλαμβανομένης της αποζημίωσης τους για έξοδα μετακίνησης και διαμονής, απουσία από την εργασία του, απώλειας αμοιβών, κλπ., πριν και μετά την μεταμόσχευση, ακόμη και στην περίπτωση που δεν πραγματοποιηθεί η μεταμόσχευση.

  • To ΔΣ της Ελληνικής Εταιρείας Μεταμοσχεύσεων που εκπροσωπεί όλους τους επιστήμονες της Υγείας που δραστηριοποιούνται στον χώρο της μεταμόσχευσης οργάνων, έχοντας συμμετάσχει μέχρι τώρα στις διαβουλεύσεις για το σχέδιο νόμου που προτάθηκε, θεωρεί υποχρέωσή του να θέσει στον δημόσιο διάλογο τις απόψεις του, επί βασικών θεμάτων στην πρόταση νόμου που γνωστοποίησε το Υπουργείο Υγείας.
    1. Θεωρεί θετικό, το ότι πρόκειται να ψηφιστεί ο παρώνν νόμος για τις μεταμοσχεύσεις.
    2. Ο προτεινόμενος από το Υπουργείο Υγείας νέος νόμος έχει αρκετά σημεία που περιλαμβάνονται στην πρόταση της Επιτροπής, η οποία συνέταξε την αρχική πρόταση νόμου, που αποσκοπούν στις επικαιροποιημένες ανάγκες ενός σύγχρονου συστήματος μεταμοσχεύσεων.
    3. Υπάρχουν ορισμένες βασικές απουσίες από τον προτεινόμενο νόμο, οι οποίες τον αποδυναμώνουν σημαντικά, αλλά αποδυναμώνουν επίσης και τις αλλαγές που αυτός περιλαμβάνει.
    α. Η απουσία πρόβλεψης για σταθερή χρηματοδότηση του ΕΟΜ.
    Αυτό που προέβλεπε η Επιτροπή ήταν η εξασφάλιση σταθερής χρηματοδότησης με ποσό που ανερχόταν περίπου στα 2.000.000 ευρώ, ποσό κατ’ ελάχιστα απαραίτητο για τη λειτουργία ενός αποτελεσματικού ΕΟΜ. Η πρόβλεψη της Επιτροπής, ο ΕΟΜ να χρηματοδοτείται με το ποσό αυτό από τον ΕΟΠΥΥ, σχετίζεται με το γεγονός ότι ο ασφαλιστικός φορέας είναι εκείνος ο οποίος κερδίζει χρήματα από τις μεταμοσχεύσεις έναντι της αιμοκάθαρσης. Η τελευταία, είναι ακριβότερη κατά 60% τουλάχιστον, συγκριτικά με τη μεταμόσχευση.
    β. Δεν προβλέπεται σύγχρονο οργανόγραμμα καθώς και το απαραίτητο εξειδικευμένο προσωπικό στον ΕΟΜ, ενώ απαλείφεται και ο θεσμός του τοπικού Συντονιστή. Ο τελευταίος, είναι κοινά αποδεκτό το πόσο απαραίτητος είναι για να αυξηθεί η δωρεά και να προωθηθεί η μεταμόσχευση.
    γ. Δεν υπάρχει πρόβλεψη για πρόσληψη από τον ΕΟΜ και όχι από τον ΑΣΕΠ του εξειδικευμένου προσωπικού που απαιτεί ο ΕΟΜ. Δεν είναι τυχαίο ότι μέχρι τώρα δεν έχει προσληφθεί κανένας υπάλληλος στον οργανισμό μέσω ΑΣΕΠ. Είναι σε όλους γνωστό το πόσο χρονοβόρες είναι οι διαδικασίες του και ότι η κρίση του πάσχει σε εξειδικευμένες προσλήψεις.
    δ. Η αύξηση του αριθμού των υπουργικών αποφάσεων που προβλέπεται στην πρόταση νόμου φοβόμαστε, ότι θα οδηγήσει σε φαινόμενα όπως, του Νόμου του 2011, όπου οι υπουργικές αποφάσεις που προέβλεπε δεν έχουν εκδοθεί μέχρι και σήμερα. Γι΄αυτό ίσως και η πρόβλεψη που υπήρχε στο αρχικό σχέδιο νόμου για την έκδοση των υπουργικών αποφάσεων εντός εξαμήνου από την ψήφιση του νόμου, απαλείφθηκε.
    Για να μη μακρηγορούμε, δεν αναφερόμαστε ούτε στα θετικά του νόμου ούτε και σε άλλα σημεία που απαλείφθηκαν από την πρόταση της Επιτροπής.

    Για το ΔΣ της Ελληνικής Εταιρείας Μεταμοσχεύσεων,
    Ο Αντιπρόεδρος
    Γεώργιος Τσουλφάς

    Καθηγητής
    Χειρουργική Κλινική Μεταμοσχεύσεων

  • To ΔΣ της Ελληνικής Εταιρείας Μεταμοσχεύσεων που εκπροσωπεί όλους τους επιστήμονες της Υγείας που δραστηριοποιούνται στον χώρο της μεταμόσχευσης οργάνων, έχοντας συμμετάσχει μέχρι τώρα στις διαβουλεύσεις για το σχέδιο νόμου που προτάθηκε, θεωρεί υποχρέωσή του να θέσει στον δημόσιο διάλογο τις απόψεις του, επί βασικών θεμάτων στην πρόταση νόμου που γνωστοποίησε το Υπουργείο Υγείας.
    1. Θεωρεί θετικό, το ότι πρόκειται να ψηφιστεί ο παρών νόμος για τις μεταμοσχεύσεις.
    2. Ο προτεινόμενος από το Υπουργείο Υγείας νέος νόμος έχει αρκετά σημεία που περιλαμβάνονται στην πρόταση της Επιτροπής, η οποία συνέταξε την αρχική πρόταση νόμου, που αποσκοπούν στις επικαιροποιημένες ανάγκες ενός σύγχρονου συστήματος μεταμοσχεύσεων.
    3. Υπάρχουν ορισμένες βασικές απουσίες από τον προτεινόμενο νόμο, οι οποίες τον αποδυναμώνουν σημαντικά, αλλά αποδυναμώνουν επίσης και τις αλλαγές που αυτός περιλαμβάνει.
    α. Η απουσία πρόβλεψης για σταθερή χρηματοδότηση του ΕΟΜ.
    Αυτό που προέβλεπε η Επιτροπή ήταν η εξασφάλιση σταθερής χρηματοδότησης με ποσό που ανερχόταν περίπου στα 2.000.000 ευρώ, ποσό κατ’ ελάχιστα απαραίτητο για τη λειτουργία ενός αποτελεσματικού ΕΟΜ. Η πρόβλεψη της Επιτροπής, ο ΕΟΜ να χρηματοδοτείται με το ποσό αυτό από τον ΕΟΠΥΥ, σχετίζεται με το γεγονός ότι ο ασφαλιστικός φορέας είναι εκείνος ο οποίος κερδίζει χρήματα από τις μεταμοσχεύσεις έναντι της αιμοκάθαρσης. Η τελευταία, είναι ακριβότερη κατά 60% τουλάχιστον, συγκριτικά με τη μεταμόσχευση.
    β. Δεν προβλέπεται σύγχρονο οργανόγραμμα καθώς και το απαραίτητο εξειδικευμένο προσωπικό στον ΕΟΜ, ενώ απαλείφεται και ο θεσμός του τοπικού Συντονιστή. Ο τελευταίος, είναι κοινά αποδεκτό το πόσο απαραίτητος είναι για να αυξηθεί η δωρεά και να προωθηθεί η μεταμόσχευση.
    γ. Δεν υπάρχει πρόβλεψη για πρόσληψη από τον ΕΟΜ και όχι από τον ΑΣΕΠ του εξειδικευμένου προσωπικού που απαιτεί ο ΕΟΜ. Δεν είναι τυχαίο ότι μέχρι τώρα δεν έχει προσληφθεί κανένας υπάλληλος στον οργανισμό μέσω ΑΣΕΠ. Είναι σε όλους γνωστό το πόσο χρονοβόρες είναι οι διαδικασίες του και ότι η κρίση του πάσχει σε εξειδικευμένες προσλήψεις.
    δ. Η αύξηση του αριθμού των υπουργικών αποφάσεων που προβλέπεται στην πρόταση νόμου φοβόμαστε, ότι θα οδηγήσει σε φαινόμενα όπως, του Νόμου του 2011, όπου οι υπουργικές αποφάσεις που προέβλεπε δεν έχουν εκδοθεί μέχρι και σήμερα. Γι΄αυτό ίσως και η πρόβλεψη που υπήρχε στο αρχικό σχέδιο νόμου για την έκδοση των υπουργικών αποφάσεων εντός εξαμήνου από την ψήφιση του νόμου, απαλείφθηκε.
    Για να μη μακρηγορούμε, δεν αναφερόμαστε ούτε στα θετικά του νόμου ούτε και σε άλλα σημεία που απαλείφθηκαν από την πρόταση της Επιτροπής.

    Για το ΔΣ της Ελληνικής Εταιρείας Μεταμοσχεύσεων,
    Ο Αντιπρόεδρος
    Γεώργιος Τσουλφάς

    Καθηγητής
    Χειρουργική Κλινική Μεταμοσχεύσεων