ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄
ΣΚΟΠΟΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ
Άρθρο 134
Σκοπός
Σκοπός της παρούσας Ενότητας είναι η επωφελέστερη αξιοποίηση του κληροδοτήματος που κατέλειπε ο Ευαγγέλης Ζάππας, σύμφωνα με τους όρους της διαθήκης του και προς εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος.
Άρθρο 135
Αντικείμενο
Αντικείμενο της παρούσας Ενότητας είναι η ίδρυση νομικού προσώπου ιδιωτικού δικαίου με την επωνυμία «Επιτροπή Ολυμπίων και Ζαππείου Κληροδοτήματος» και η θέσπιση του πλαισίου για την οργάνωση, διοίκηση και λειτουργία του.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄
ΣΥΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΑΠΟΣΤΟΛΗ
Άρθρο 136
Σύσταση
- Συστήνεται νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου με την επωνυμία «Επιτροπή Ολυμπίων και Ζαππείου Κληροδοτήματος» (εφεξής: η Επιτροπή).
- Η Επιτροπή α) εποπτεύεται από τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, τον οποίο επικουρούν οι υπηρεσίες της Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Περιουσίας του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, β) ανήκει στον δημόσιο τομέα, όπως αυτός ορίζεται στην περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), γ) λειτουργεί χάριν του δημοσίου συμφέροντος, δ) διαθέτει διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια και ε) απολαμβάνει των διοικητικών, οικονομικών και δικαστικών απαλλαγών και ατελειών, καθώς και των δικονομικών και ουσιαστικών προνομίων του Δημοσίου. Η Επιτροπή διέπεται από τον παρόντα και από τον Εσωτερικό Κανονισμό της.
- Η Επιτροπή εδρεύει στις εγκαταστάσεις του Ζαππείου Μεγάρου.
- Η Επιτροπή υπεισέρχεται αυτοδικαίως ως καθολικός διάδοχος στη θέση του νομικού προσώπου δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Επιτροπή Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων» στο σύνολο των πάσης φύσεως αρμοδιοτήτων, δικαιωμάτων, υποχρεώσεων και λοιπών εννόμων σχέσεων αυτής.
Άρθρο 137
Αποστολή και αρμοδιότητες
- Αποστολή της Επιτροπής είναι η διαχείριση του κληροδοτήματος που κατέλειπε ο Ευαγγέλης Ζάππας, σύμφωνα με τους όρους της διαθήκης του και προς εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος, η οποία συνίσταται, μεταξύ άλλων, στη συντήρηση του Ζαππείου Μεγάρου και των συνοδών εγκαταστάσεων και των κήπων αυτού και στην αξιοποίηση της περιουσίας του κληροδοτήματος προς ενίσχυση της γεωργικής, κτηνοτροφικής και βιομηχανικής ανάπτυξης, καθώς και των καλών τεχνών με τη διενέργεια περιοδικών εκθέσεων.
- Στο πλαίσιο της αποστολής της η Επιτροπή έχει τις εξής αρμοδιότητες:
α) την ανάληψη, εκπόνηση και υλοποίηση έργων και προγραμμάτων για την ανάδειξη και τη διαφύλαξη του Ζαππείου Μεγάρου, σε συνεργασία με ελληνικούς, δημόσιους ή ιδιωτικούς, ευρωπαϊκούς και διεθνείς φορείς και οργανισμούς,
β) την υπογραφή μνημονίων συνεργασίας και προγραμματικών συμβάσεων ή συμφωνιών με φορείς του δημοσίου τομέα, όπως ορίζεται στην περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143), για την εκτέλεση, στο εσωτερικό ή στο εξωτερικό, έργων ή προγραμμάτων που εμπίπτουν στην περ. α) της παρούσας και τη σύναψη κάθε είδους συμβάσεων και συμφωνιών με φυσικά και νομικά, ημεδαπά και αλλοδαπά πρόσωπα, για την υλοποίηση της αποστολής της.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄
ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΚΑΙ ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
Άρθρο 138
Όργανα διοίκησης
Όργανα διοίκησης της Επιτροπής είναι:
α) το Διοικητικό Συμβούλιο (εφεξής: Δ.Σ.) και
β) ο Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου (εφεξής «ο Πρόεδρος»).
Άρθρο 139
Μέλη και θητεία Διοικητικού Συμβουλίου
Το Δ.Σ. της Επιτροπής είναι πενταμελές, και αποτελείται από τον Πρόεδρο, τον Αντιπρόεδρο και τρία (3) μέλη με τους αναπληρωτές τους. Το Δ.Σ. συγκροτείται με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, για πενταετή θητεία με δυνατότητα ανανέωσης για ένα (1) ακόμη έτος.
Άρθρο 140
Αρμοδιότητες Διοικητικού Συμβουλίου
- Το Δ.Σ. ασκεί τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
α) αποδέχεται δωρεές, εισφορές, χορηγίες, και προβαίνει σε κάθε είδους εκμετάλλευση της περιουσίας της,
β) εγκρίνει τον ετήσιο προϋπολογισμό και την έκθεση για τη διαχείριση και τον απολογισμό της Επιτροπής του διαχειριστικού έτους που έληξε, τα οποία στη συνέχεια υποβάλλει στον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών,
γ) εγκρίνει όλες τις διενεργούμενες δαπάνες που υπερβαίνουν τις διακόσιες χιλιάδες (200.000) ευρώ,
δ) εγκρίνει, μετά από εισήγηση του Προέδρου, προγράμματα επιδοτήσεων και χρηματοδοτήσεων, καθώς και τους κανονισμούς αυτών,
ε) εγκρίνει την εκπόνηση και εκτέλεση έργων και προγραμμάτων που σχετίζονται με το αντικείμενο και τις αρμοδιότητες της Επιτροπής, κατόπιν εισήγησης του Προέδρου, καθώς και τις σχετικές προσκλήσεις,
στ) εγκρίνει τα μνημόνια συνεργασίας, τις προγραμματικές συμβάσεις, καθώς και τις συμβάσεις και συμφωνίες της παρ. 2 του άρθρου 144
ζ) επιλέγει και διορίζει τον Γενικό Διευθυντή της Επιτροπής, μετά από γνώμη της τριμελούς επιτροπής της παρ. 4 του άρθρου 150, και
η) αξιολογεί τον Γενικό Διευθυντή.
- Το Δ.Σ. δύναται, με απόφασή του, να μεταβιβάζει στον Πρόεδρο την άσκηση μίας ή περισσοτέρων από τις αρμοδιότητές του.
Άρθρο 141
Λειτουργία Διοικητικού Συμβουλίου
- Το Δ.Σ. συνεδριάζει με φυσική παρουσία στην έδρα της Επιτροπής ή με χρήση ηλεκτρονικών μέσων (τηλεδιάσκεψη), κατόπιν έγγραφης ή ηλεκτρονικής πρόσκλησης του Προέδρου, τακτικά μία (1) φορά τον μήνα και εκτάκτως κάθε φορά που κρίνεται αναγκαίο. Η σύγκληση του Δ.Σ. σε έκτακτη συνεδρίαση είναι υποχρεωτική για τον Πρόεδρο, αν υποβληθεί σχετικό αίτημα από δύο (2) τουλάχιστον μέλη του Δ.Σ ή από τον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, στο οποίο αναφέρεται το προς συζήτηση θέμα. Το αίτημα του προηγούμενου εδαφίου υποβάλλεται εγγράφως στον Πρόεδρο, ο οποίος συγκαλεί το Δ.Σ. σε έκτακτη συνεδρίαση εντός τριών (3) εργάσιμων ημερών.
- Στην πρόσκληση, η οποία αποστέλλεται στα μέλη δύο (2) ημέρες τουλάχιστον πριν από τη συνεδρίαση, ορίζονται η ημέρα, η ώρα, ο τόπος και ο τρόπος της συνεδρίασης, καθώς και τα θέματα και οι εισηγητές της ημερήσιας διάταξης, η οποία καταρτίζεται από τον Πρόεδρο.
- Εισηγητής για τα θέματα της ημερήσιας διάταξης είναι ο Πρόεδρος, εκτός αν ορίσει ως εισηγητή τον Αντιπρόεδρο, άλλο μέλος του Δ.Σ., τον Γενικό Διευθυντή, προϊστάμενο οργανικής μονάδας ή άλλο υπάλληλο της Επιτροπής, εφόσον πρόκειται για ζήτημα για το οποίο έχει γνώση λόγω της θέσης του. Οι εισηγήσεις επί των θεμάτων της ημερήσιας διάταξης είναι έγγραφες και μαζί με τα συνοδευτικά έγγραφα κοινοποιούνται με κάθε πρόσφορο μέσο στα μέλη του Δ.Σ. είκοσι τέσσερις (24) τουλάχιστον ώρες πριν από τη συνεδρίαση.
- Στις συνεδριάσεις του Δ.Σ. παρίστανται χωρίς δικαίωμα ψήφου ο Γενικός Διευθυντής και ο γραμματέας, ο οποίος είναι υπεύθυνος για την τήρηση πρακτικών. Ο γραμματέας είναι υπάλληλος της Επιτροπής και ορίζεται με απόφαση του Δ.Σ., μετά από εισήγηση του Προέδρου.
- Το Δ.Σ. βρίσκεται σε απαρτία όταν παρίστανται τρία (3) τουλάχιστον από τα μέλη του, μεταξύ των οποίων ο Πρόεδρος ή, σε περίπτωση κωλύματος ή απουσίας του, ο Αντιπρόεδρος. Σε περίπτωση ισοψηφίας, υπερισχύει η ψήφος του Προέδρου ή του Αντιπροέδρου, όταν τον αναπληρώνει.
- Για κάθε άλλο ζήτημα σχετικό με τις συνεδριάσεις του Δ.Σ. και τη λήψη των αποφάσεών του εφαρμόζονται αναλογικά τα άρθρα 13 έως 15 του Κώδικα Διοικητικής Διαδικασίας (ν. 2690/1999, Α΄ 45), περί συγκρότησης, σύνθεσης, συνεδριάσεων, λειτουργίας και αποφάσεων, αντίστοιχα.
Άρθρο 142
Αρμοδιότητες Προέδρου, Αντιπροέδρου και Γενικού Διευθυντή
- Ο Πρόεδρος ασκεί κάθε αρμοδιότητα που προβλέπεται στην παρούσα Ενότητα και δεν έχει ανατεθεί σε άλλο όργανο και ιδίως:
α) εκπροσωπεί την Επιτροπή ενώπιον παντός τρίτου και έχει την ευθύνη λειτουργίας της,
β) λαμβάνει τα αναγκαία μέτρα και μεριμνά για την υλοποίηση των αποφάσεων του Δ.Σ. και του συνολικού έργου της Επιτροπής, επικουρούμενος από τις αρμόδιες υπηρεσίες,
γ) υπογράφει, κατόπιν εισήγησης του Δ.Σ., πρωτόκολλα συνεργασίας με τρίτους και συμφωνίες, που αφορούν στην πολιτική και τους στρατηγικούς στόχους της Επιτροπής,
δ) εισηγείται τα θέματα της ημερήσιας διάταξης των συνεδριάσεων του Δ.Σ.,
ε) εισηγείται προς το Δ.Σ. σχετικά με τη στρατηγική και την πολιτική ανάπτυξης, καθώς και τα στρατηγικά και επιχειρησιακά σχέδια της Επιτροπής,
στ) εγκρίνει την ετήσια έκθεση πεπραγμένων και αποτελεσμάτων του άρθρου 152,
ζ) υπογράφει τις διενεργούμενες δαπάνες μέχρι του ύψους των διακοσίων χιλιάδων (200.000) ευρώ και κινεί όλους τους τραπεζικούς λογαριασμούς της Επιτροπής,
η) υπογράφει και παρακολουθεί την εκτέλεση κάθε μνημονίου συνεργασίας, προγραμματικών συμβάσεων, συμφωνιών, έργων και προγραμμάτων της παρ. 2 του άρθρου 144, που έχει εγκρίνει το Δ.Σ.,
θ) υπογράφει κάθε σύμβαση και κάθε άλλο σχετικό έγγραφο αναφορικά με την πρόσληψη και απόλυση του προσωπικού και τη σύναψη ή καταγγελία συμβάσεων των συνεργατών, των εμπειρογνωμόνων και των δικηγόρων με έμμισθη εντολή, μετά από έγκριση του Δ.Σ.,
ι) είναι υπεύθυνος για την προετοιμασία, οργάνωση και διεξαγωγή των εκδηλώσεων της Επιτροπής, σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες,
ια) είναι υπεύθυνος για την εξεύρεση πόρων, σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες,
ιβ) διαμορφώνει και καταρτίζει, σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες, σχέδια προγραμμάτων, επιδοτήσεων και χρηματοδοτήσεων, τα οποία εισηγείται στο Δ.Σ. προς έγκριση,
ιγ) ασκεί τις αρμοδιότητες που του μεταβιβάζονται με απόφαση του Δ.Σ., και
ιδ) εισηγείται προς έγκριση στο Δ.Σ. τη συμμετοχή της Επιτροπής σε έργα ή προγράμματα άλλων φορέων που σχετίζονται με το αντικείμενο και τις αρμοδιότητές του.
- Ο Πρόεδρος μπορεί να εξουσιοδοτεί τον Αντιπρόεδρο, τον Γενικό Διευθυντή ή προϊσταμένους των οργανικών μονάδων της Επιτροπής να ασκούν μέρος των αρμοδιοτήτων του και να υπογράφουν έγγραφα ή πράξεις «με εντολή» του.
- Ο Γενικός Διευθυντής έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες:
α) προΐσταται όλων των υπηρεσιών της Επιτροπής, συντονίζει το έργο τους και εποπτεύει την οργάνωση και τη λειτουργία τους,
β) αξιολογεί τους προϊσταμένους των διευθύνσεων και αυτοτελών μονάδων, καθώς και το έργο των υπηρεσιών της Επιτροπής και υποβάλλει σχετικές εκθέσεις στο Δ.Σ., και
γ) είναι πειθαρχικός προϊστάμενος του πάσης φύσεως προσωπικού της Επιτροπής.
Άρθρο 143
Αμοιβές και αποζημιώσεις Προέδρου, Αντιπροέδρου, μελών Διοικητικού Συμβουλίου και Γενικού Διευθυντή
Η αμοιβή και οι αποζημιώσεις του Προέδρου, του Αντιπροέδρου, των μελών του Δ.Σ. και του Γενικού Διευθυντή δεν μπορεί να υπερβαίνουν τα όρια της παρ. 1 του άρθρου 28 του ν. 4354/2015 (Α΄ 176) και καθορίζονται με την απόφαση της παρ. 1 του άρθρου 154.
Άρθρο 144
Πόροι – Χρηματοδότηση έργων, προγραμμάτων και δράσεων
- Πόροι της Επιτροπής είναι:
α) τα εισοδήματα της κινητής και ακίνητης περιουσίας που υπάγονται στη διαχείρισή της,
β) οι χρηματοδοτήσεις, επιδοτήσεις και κάθε είδους ενισχύσεις ή επιχορηγήσεις από το Δημόσιο ή από οργανισμούς του δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, από την Ευρωπαϊκή Ένωση και διεθνείς φορείς και οργανισμούς, μεταξύ άλλων και για τα έργα ή προγράμματα που αναλαμβάνει να υλοποιήσει,
γ) οι παροχές από χαριστική αιτία, όπως δωρεές, ενισχύσεις, κληρονομίες, κληροδοτήματα, χορηγίες και επιχορηγήσεις από τρίτους και έσοδα από κάθε είδους δραστηριότητα,
δ) τα ίδια έσοδα από την παροχή υπηρεσιών προς τρίτους, και
ε) κάθε άλλο νόμιμο έσοδο.
- Τα έργα, προγράμματα και δράσεις της Επιτροπής δύνανται να χρηματοδοτούνται ή να συγχρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση, από διεθνείς φορείς και από εθνικούς πόρους, ή εκτελούνται με αυτοχρηματοδότηση. Η Επιτροπή δύναται να ορίζεται ως τελικός δικαιούχος, συνδικαιούχος ή ενδιάμεσος φορέας των ως άνω έργων, προγραμμάτων και δράσεων, να συμπράττει με δημόσιους φορείς για την από κοινού υλοποίηση έργων, προγραμμάτων και δράσεων, να επιχορηγείται για την εκπλήρωση των σκοπών της από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, καθώς και από προγράμματα που συγχρηματοδοτούνται ή χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ένωση με την επιφύλαξη των κανόνων επιλεξιμότητας των προγραμμάτων, από άλλα διεθνή προγράμματα, από τον τακτικό προϋπολογισμό όλων των Υπουργείων και από κάθε άλλη νόμιμη πηγή.
Άρθρο 145
Ακίνητη περιουσία που διαχειρίζεται η Επιτροπή
- Η ακίνητη περιουσία, που διαχειρίζεται η Επιτροπή, είναι αναπαλλοτρίωτη, κάθε δε απαλλοτρίωση ή παραχώρηση της νομής ή οποιουδήποτε δικαιώματος επ’ αυτής είναι αυτοδικαίως άκυρη. Περαιτέρω, απαγορεύεται η ανέγερση οποιουδήποτε οικοδομήματος ή περιπτέρου εκτός του Ζαππείου Μεγάρου και των παραρτημάτων αυτού, με την εξαίρεση των ήδη υφισταμένων κατά την έναρξη ισχύος της παρούσας Ενότητας.
- Οι συμβάσεις εκμίσθωσης, παραχώρησης χρήσης ή εν γένει αξιοποίησης χώρων του Ζαππείου Μεγάρου και των συνοδών εγκαταστάσεών του, που συνάπτει η Επιτροπή για τη διεξαγωγή εκδηλώσεων, συνεδρίων, εκθέσεων ή άλλων δραστηριοτήτων, ιδίως στην περίπτωση εργασιών, επεμβάσεων ή αλλαγών χρήσης των μνημείων, συνάπτονται με την επιφύλαξη της παρ. 4 του άρθρου 10 του Κώδικα νομοθεσίας για την προστασία των αρχαιοτήτων και εν γένει της πολιτιστικής κληρονομιάς (ν. 4858/2021, Α΄ 220).
Άρθρο 146
Κανονισμός Προμηθειών και Έργων
Οι αναθέσεις για τις προμήθειες αγαθών, μελετών, υπηρεσιών και για την εκτέλεση έργων γίνονται σύμφωνα με τον Κανονισμό Προμηθειών και Έργων, που καταρτίζεται σύμφωνα με τον ν. 4412/2016 (Α΄ 147) από το Διοικητικό Συμβούλιο και εγκρίνεται με την απόφαση της παρ. 2 του άρθρου 154.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ΄
ΔΙΑΡΘΡΩΣΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ, ΣΥΣΤΑΣΗ ΚΑΙ ΠΛΗΡΩΣΗ ΘΕΣΕΩΝ, ΘΕΜΑΤΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΚΑΙ
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
Άρθρο 147
Διάρθρωση υπηρεσιών
Η Επιτροπή διαρθρώνεται ως εξής:
α) Γενική Διεύθυνση Ολυμπίων και Ζαππείου Κληροδοτήματος, η οποία περιλαμβάνει:
αα) τη Διεύθυνση Ολυμπίων και Ζαππείου Κληροδοτήματος, η οποία διαρθρώνεται στα ακόλουθα τμήματα:
- i) Τμήμα Ανθρώπινου Δυναμικού,
- ii) Τμήμα Οικονομικού,
iii) Τμήμα Περιβάλλοντος Χώρου
β) Γραφείο Εσωτερικού Ελέγχου,
γ) Γραφείο Νομικής Υποστήριξης,
δ) Γραφείο Επικοινωνίας.
Άρθρο 148
Σύσταση θέσεων προσωπικού
- Στην Επιτροπή συστήνονται σαράντα δύο (42) θέσεις προσωπικού, με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου, οι οποίες κατανέμονται κατά κατηγορία, κλάδο και ειδικότητα με τον Εσωτερικό Κανονισμό της Επιτροπής, σύμφωνα με το π.δ. 85/2022 (Α΄ 232), περί καθορισμού προσόντων διορισμού σε φορείς του Δημοσίου (Προσοντολόγιο – Κλαδολόγιο).
- Επιπλέον των θέσεων της παρ. 1, συστήνονται:
α) μία (1) θέση νομικού συμβούλου, με σχέση έμμισθης εντολής, για τη στελέχωση του Γραφείου Νομικής Υποστήριξης και
β) μία (1) θέση δημοσιογράφου για τη στελέχωση του Γραφείου Επικοινωνίας, με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου.
- Για τις θέσεις του παρόντος εφαρμόζεται το άρθρο 51 του ν. 4622/2019 (Α΄ 133), περί του ετήσιου προγραμματισμού προσλήψεων ανθρώπινου δυναμικού του δημόσιου τομέα.
Άρθρο 149
Στελέχωση
- Οι θέσεις της παρ. 1 του άρθρου 148 δύνανται να καλύπτονται με προσλήψεις σύμφωνα με τον ν. 4765/2021 (Α΄ 6), περί εκσυγχρονισμού του συστήματος προσλήψεων στον δημόσιο τομέα και ενίσχυσης του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού (Α.Σ.Ε.Π.), και με μετατάξεις προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου που υπηρετεί στους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, όπως αυτή ορίζεται στην περ. στ) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143), σύμφωνα με τον ν. 4440/2016 (Α΄ 224), περί Ενιαίου Συστήματος Κινητικότητας στη Δημόσια Διοίκηση και την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Επιπροσθέτως, για τη στελέχωση της Επιτροπής δύναται να διενεργούνται αποσπάσεις προσωπικού με σχέση εργασίας ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου ή μόνιμου προσωπικού που υπηρετεί στους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, όπως αυτή ορίζεται στην περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014, σύμφωνα με τον ν. 4440/2016. Ο χρόνος απόσπασης των υπαλλήλων θεωρείται ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας στον φορέα που ανήκουν οργανικά. Οι αποσπώμενοι κατά τον χρόνο της απόσπασής τους μισθοδοτούνται και ασφαλίζονται από τον φορέα προέλευσής τους, με τις ίδιες πρόσθετες αποδοχές και επιδόματα.
- Η πλήρωση της θέσης του νομικού συμβούλου της περ. α) της παρ. 2 του άρθρου 148 διενεργείται σύμφωνα με τον Κώδικα Δικηγόρων (ν. 4194/2013, Α΄ 208).
- Πρόσληψη προσωπικού με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου ή μίσθωσης έργου για την κάλυψη εποχικών και περιοδικών ή άλλων πρόσκαιρων ή παροδικών αναγκών, προβλέπεται στον ετήσιο προγραμματισμό του άρθρου 51 του ν. 4622/2019 (Α΄ 133), υπάγεται στην αρμοδιότητα του Α.Σ.Ε.Π. και πραγματοποιείται σύμφωνα με τον ν. 4765/2021.
- Για τις ανάγκες άμεσης στελέχωσης και έναρξης της λειτουργίας της Επιτροπής είναι δυνατή η πρόσληψη έως και πέντε (5) υπαλλήλων με σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου διάρκειας είκοσι τεσσάρων (24) μηνών, αποκλειόμενης σε κάθε περίπτωση της μετατροπής της σχέσης εργασίας σε αορίστου χρόνου, σύμφωνα με το άρθρο 51 του ν. 4622/2019. Οι προσλήψεις του προσωπικού του πρώτου εδαφίου διενεργούνται με απόφαση του Γενικού Διευθυντή, ύστερα από σχετική προκήρυξη, η οποία περιλαμβάνει:
α) την περιγραφή του αντικειμένου των προς κάλυψη θέσεων,
β) τα απαιτούμενα, κατά περίπτωση, προσόντα για την κάλυψη των θέσεων και
γ) τη διαδικασία επιλογής των υπαλλήλων.
Η διαδικασία της πρόσληψης προσωπικού της παρούσας πραγματοποιείται υπό την εποπτεία του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα στην προκήρυξη.
Άρθρο 150
Πλήρωση θέσης Γενικού Διευθυντή
- Η πλήρωση της θέσης του Γενικού Διευθυντή γίνεται με απόφαση του Δ.Σ., κατόπιν προκήρυξης, από υπαλλήλους φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, όπως αυτή ορίζεται στην περ. β) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α΄ 143) ή από στελέχη του ιδιωτικού τομέα με σύναψη σύμβασης εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, για τα οποία εφαρμόζεται το άρθρο 51 του ν. 4622/2019 (Α’ 133), περί του ετήσιου προγραμματισμού προσλήψεων ανθρώπινου δυναμικού του δημόσιου τομέα.
- Η προκήρυξη της παρ. 1 εκδίδεται από το Δ.Σ., δημοσιεύεται σε δύο (2) τουλάχιστον πανελλαδικές εφημερίδες και αναρτάται στην ιστοσελίδα της Επιτροπής και στο πρόγραμμα ΔΙΑΥΓΕΙΑ.
- Ως Γενικός Διευθυντής επιλέγεται πρόσωπο το οποίο διαθέτει κατ’ ελάχιστον:
α) πτυχίο Νομικής ή Οικονομικών Επιστημών της ημεδαπής ή ακαδημαϊκά ισοδύναμο ή ισότιμο τίτλο αντίστοιχης ειδικότητας σχολών της αλλοδαπής,
β) άριστη γνώση της αγγλικής γλώσσας και πολύ καλή γνώση μιας, τουλάχιστον, επιπλέον γλώσσας της Ευρωπαϊκής Ένωσης,
γ) δεκαετή προϋπηρεσία στον δημόσιο ή στον ιδιωτικό τομέα και
δ) πενταετή εμπειρία σε ζητήματα που σχετίζονται με την αποστολή της Επιτροπής.
Η εξειδίκευση των διαδικασιών επιλογής, ιδίως της διενέργειας συνέντευξης, τυχόν πρόσθετα προσόντα του Γενικού Διευθυντή, καθώς και οι προϋποθέσεις της ανανέωσης της θητείας περιλαμβάνονται στον Εσωτερικό Κανονισμό της Επιτροπής.
- Για την επιλογή του Γενικού Διευθυντή εισηγείται στο Δ.Σ. τριμελής επιτροπή, η οποία συγκροτείται με απόφασή του και αποτελείται από:
α) τον Πρόεδρο του Δ.Σ., ως Πρόεδρο,
β) ένα (1) μέλος του Δ.Σ. που προκύπτει από κλήρωση,
γ) και έναν (1) Αντιπρόεδρο ή Σύμβουλο ή μέλος του Ανώτατου Συμβουλίου Επιλογής Προσωπικού που ορίζεται από τον Πρόεδρο αυτού.
Η Επιτροπή καταρτίζει κατάλογο των τριών (3) επικρατέστερων υποψηφίων, με σειρά προτεραιότητας, με βάση προκαθορισμένα και αντικειμενικά κριτήρια που περιλαμβάνονται στην προκήρυξη. Αν οι υποψήφιοι είναι λιγότεροι από τρεις (3), περιλαμβάνονται όλοι στον κατάλογο.
- Αν ως Γενικός Διευθυντής επιλεγεί υπάλληλος με σχέση εργασίας δημοσίου δικαίου ή ιδιωτικού δικαίου αορίστου χρόνου φορέα της Γενικής Κυβέρνησης, η πλήρωση της θέσης γίνεται με απόσπαση, η οποία διενεργείται με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, και διαρκεί όσο η θητεία του. Ως ημερομηνία έναρξης της απόσπασης λογίζεται η ημερομηνία έκδοσης της απόφασης του προηγούμενου εδαφίου. Αν ως Γενικός Διευθυντής επιλεγεί υπάλληλος που υπηρετεί στην Επιτροπή με απόσπαση, η διάρκεια της απόσπασής του παρατείνεται αυτοδίκαια έως τη λήξη της θητείας του ως Γενικού Διευθυντή, συμπεριλαμβανομένης τυχόν άπαξ ισόχρονης ανανέωσης της θητείας του ή μέχρι την αντικατάστασή του από τον νέο Γενικό Διευθυντή.
- Η θητεία στη θέση του Γενικού Διευθυντή είναι πενταετής, δύναται να ανανεωθεί άπαξ με απόφαση του Δ.Σ., αποτελεί πραγματική δημόσια υπηρεσία για όλες τις συνέπειες και λαμβάνεται υπόψη για την περαιτέρω βαθμολογική και μισθολογική εξέλιξη ως προϋπηρεσία σε θέση προϊσταμένου Γενικής Διεύθυνσης.
- Για την πλήρωση της θέσης του Γενικού Διευθυντή εφαρμόζονται τα άρθρα 4 έως 9 του Κεφαλαίου Α΄, περί των προσόντων και κωλυμάτων διορισμού, καθώς και η παρ. 4 του άρθρου 84, περί προϊσταμένων οργανικών μονάδων, του Κώδικα Κατάστασης Δημοσίων Πολιτικών Διοικητικών Υπαλλήλων και Υπαλλήλων Ν.Π.Δ.Δ. (ν. 3528/2007, Α΄ 26).
Άρθρο 151
Αποδοχές προσωπικού
Το πάσης φύσεως προσωπικό της Επιτροπής υπάγεται στις ρυθμίσεις του Κεφαλαίου Β΄ του ν. 4354/2015 (Α΄ 176) ως προς το μισθολογικό του καθεστώς.
Άρθρο 152
Έκθεση πεπραγμένων και αποτελεσμάτων
Μέχρι την 1η Ιουνίου κάθε έτους, ο Πρόεδρος υποβάλλει στον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και αναρτά στην ιστοσελίδα της Επιτροπής έκθεση πεπραγμένων και αποτελεσμάτων η οποία περιλαμβάνει:
α) τους στόχους της Επιτροπής κατά το προηγούμενο έτος,
β) τις δράσεις και τα αποτελέσματα που επιτεύχθηκαν κατά το προηγούμενο έτος, τα οποία μετρούνται σύμφωνα με εξειδικευμένους δείκτες,
γ) τους πόρους που αξιοποιήθηκαν, αναλυτικά προσδιορισμένους, για την υλοποίηση των ανωτέρω δράσεων, την προέλευσή τους και την κατανομή τους μεταξύ καθορισμένων τομέων, και
δ) την πρόοδο σχετικά με το αντικείμενο και την αποστολή της Επιτροπής με την παροχή, όπου είναι εφικτό, στατιστικών στοιχείων, προκειμένου να αξιολογείται η συνοχή μεταξύ της αποστολής του και των δράσεων που αναλαμβάνει.
Άρθρο 153
Διαχειριστική χρήση – Οικονομικός και διαχειριστικός έλεγχος
- Η Επιτροπή τηρεί τα απαραίτητα παραστατικά και δικαιολογητικά, τα οποία θέτει στη διάθεση των αρμόδιων οργάνων, όποτε ζητηθούν.
- Η διαχειριστική χρήση της Επιτροπής αρχίζει την 1η Ιανουαρίου και τελειώνει την 31η Δεκεμβρίου κάθε έτους.
- Ο τακτικός έλεγχος της οικονομικής διαχείρισης των πόρων της Επιτροπής και ο έλεγχος των ετήσιων οικονομικών καταστάσεων διενεργούνται από δύο (2) ορκωτούς ελεγκτές-λογιστές που ορίζονται με απόφαση του Δ.Σ., σύμφωνα με τον ν. 4449/2017 (Α΄ 7). Οι δαπάνες του ελέγχου βαρύνουν την Επιτροπή. Οι ορκωτοί ελεγκτές-λογιστές που ασκούν τον τακτικό διαχειριστικό έλεγχο υποβάλλουν προς έγκριση μέχρι την 30ή Ιουνίου κάθε έτους στο Δ.Σ. έκθεση για τη διαχείριση και τον απολογισμό του διαχειριστικού έτους που έληξε, η οποία εγκρίνεται από αυτό και υποβάλλεται από τον Πρόεδρο στον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών μέχρι την 31η Ιουλίου κάθε έτους. Μετά την υποβολή στον Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και μέχρι την 1η Δεκεμβρίου εκάστου έτους η έκθεση του προηγούμενου εδαφίου αναρτάται στον επίσημο ιστότοπο της Επιτροπής.
- Ο έκτακτος οικονομικός και ο διαχειριστικός έλεγχος της Επιτροπής διενεργείται από τη Γενική Διεύθυνση Δημοσιονομικών Ελέγχων του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, σύμφωνα με τον ν. 3492/2006 (Α΄ 210), ύστερα από ένταξη της Επιτροπής στους φορείς του άρθρου 3 του εν λόγω νόμου με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε΄
ΕΞΟΥΣΙΟΔΟΤΙΚΕΣ, ΤΕΛΙΚΕΣ ΚΑΙ ΜΕΤΑΒΑΤΙΚΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΙΙ
Άρθρο 154
Εξουσιοδοτικές διατάξεις
- Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών καθορίζεται το ύψος των αμοιβών και αποζημιώσεων του Προέδρου, του Αντιπροέδρου, των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου και του Γενικού Διευθυντή της Επιτροπής, σύμφωνα με το άρθρο 143.
- Με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εγκρίνεται ο Κανονισμός Προμηθειών και Έργων του άρθρου 146.
- Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Εσωτερικών καταρτίζεται ο Εσωτερικός Κανονισμός της Επιτροπής, με τον οποίο καθορίζονται η κατανομή των οργανικών θέσεων ανά εργασιακή σχέση, κατηγορία, κλάδο και ειδικότητα, καθώς και τα τυπικά προσόντα πρόσληψης ανά κατηγορία, κλάδο και ειδικότητα, η διάρθρωση και οι αρμοδιότητες των οργανικών μονάδων, η σύσταση, κατάργηση ή αναδιάρθρωσή τους, η σύσταση ή κατάργηση θέσεων προσωπικού, τα κύρια χαρακτηριστικά του συστήματος εσωτερικού ελέγχου, η πολιτική και η διαδικασία για τη διενέργεια περιοδικής αξιολόγησης του συστήματος εσωτερικού ελέγχου, οι κανόνες δεοντολογίας για τη λειτουργία των οργάνων διοίκησης και τη συμπεριφορά του προσωπικού, η γενική περιγραφή καθηκόντων κάθε θέσης ευθύνης, οι διαδικασίες αξιολόγησης των υπαλλήλων και των διευθυντικών στελεχών, καθώς και το πειθαρχικό δίκαιο που τους διέπει, καθώς και κάθε άλλο λεπτομερειακό ζήτημα που αφορά στην οργάνωση και τη λειτουργία του. Με την ίδια ή όμοια απόφαση ρυθμίζονται ειδικότερα θέματα προστασίας προσωπικών δεδομένων και απορρήτων πληροφοριών.
Άρθρο 155
Τελικές διατάξεις
- Οι υπηρετούντες κατά τον χρόνο της κατάργησης υπάλληλοι στο νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου (ν.π.δ.δ.) με την επωνυμία «Επιτροπή Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων», κατά παρέκκλιση κάθε γενικής ή ειδικής διάταξης, με αίτησή τους μετατάσσονται με την ίδια σχέση εργασίας στην Επιτροπή, σε κενές οργανικές θέσεις, αντίστοιχης κατηγορίας και κλάδου ή εκπαιδευτικής βαθμίδας και ειδικότητας με αυτές που κατείχαν ή για τις οποίες κατέχουν τα προσόντα. Σε περίπτωση μη ύπαρξης κενής οργανικής θέσης, οι ως άνω υπάλληλοι, με απόφαση του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών μετατάσσονται σε προσωποπαγείς θέσεις με ταυτόχρονη δέσμευση των αντίστοιχων οργανικών τους θέσεων, που συνιστώνται στην Επιτροπή με την ίδια απόφαση, η οποία εκδίδεται σε αποκλειστική προθεσμία ενός (1) μηνός από την κατάργηση του ν.π.δ.δ. με την επωνυμία «Επιτροπή Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων», και τα αποτελέσματά της ανατρέχουν στην ημερομηνία κατάργησης του. Το χρονικό διάστημα από την κατάργηση του ν.π.δ.δ. με την επωνυμία «Επιτροπή Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων» έως την κοινοποίηση των μετατάξεων και την ανάληψη υπηρεσίας του προσωπικού θεωρείται για κάθε συνέπεια ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας τους στον φορέα υποδοχής που καταβάλλει και τις αντίστοιχες αποδοχές τους για το διάστημα αυτό.
- Έργα που πρέπει να ολοκληρωθούν ενόψει της ανάληψης της Προεδρίας του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης από την Ελληνική Δημοκρατία, πραγματοποιούνται με την διαδικασία της περ. γ) της παρ. 2 του άρθρου 32 του ν. 4412/2016 (Α΄ 147), χωρίς να απαιτείται γνωμοδότηση της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων.
Άρθρο 156
Μεταβατικές διατάξεις
- Από την έναρξη ισχύος της παρούσας Ενότητας οι κάθε είδους δικαιοπραξίες, που έχουν συναφθεί ή προκηρυχθεί μέχρι την έναρξη ισχύος της παρούσας Ενότητας και ευρίσκονται σε ισχύ, στις οποίες συμβάλλεται το νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Επιτροπή Ολυμπίων και Κληροδοτημάτων» συνεχίζονται από και στο όνομα της Επιτροπής, χωρίς το αντισυμβαλλόμενο μέρος ή τρίτος να δικαιούται να ζητήσει για τον λόγο αυτό τη λύση των ανωτέρω δικαιοπραξιών ή τη μη εκπλήρωση των υποχρεώσεων που απορρέουν από αυτές.
- Κατά τα δύο (2) πρώτα έτη λειτουργίας της Επιτροπής επιτρέπεται η απόσπαση προσωπικού σε αυτή, σύμφωνα με το άρθρο 31 του ν. 4873/2021 (Α΄ 248), περί κινητικότητας υπαλλήλων σε νεοσύστατες υπηρεσίες φορέων Γενικής Κυβέρνησης. Οι αποσπώμενοι στην Επιτροπή εξακολουθούν να λαμβάνουν το σύνολο των αποδοχών τους, από τον φορέα προέλευσης, με τα πάσης φύσεως, γενικά ή ειδικά, επιδόματα της οργανικής τους θέσης με τις προϋποθέσεις καταβολής τους. Ο χρόνος της απόσπασης θεωρείται ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας στον φορέα στον οποίο οι υπάλληλοι ανήκουν οργανικά.
- Μέχρι την πλήρωση της θέσης του Γενικού Διευθυντή σύμφωνα με τη διαδικασία του άρθρου 150 και πάντως για διάστημα που δεν υπερβαίνει τους δεκαοκτώ (18) μήνες, ο Γενικός Διευθυντής επιλέγεται και τοποθετείται με απόφαση του Υπουργού Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, τηρουμένων των προϋποθέσεων των παρ. 3 και 7 του άρθρου 150.
- Για το πρώτο έτος λειτουργίας της Επιτροπής, η διαχειριστική χρήση αρχίζει από την έναρξη ισχύος της παρούσας Ενότητας και λήγει την 31η Δεκεμβρίου του επόμενου έτους.
Άρθρο 157
Καταργούμενες διατάξεις
Από την έναρξη ισχύος της παρούσας Ενότητας καταργείται ο α.ν. 1920/1939 (Α΄ 346) περί τροποποιήσεως, συμπληρώσεως και κωδικοποιήσεως των διατάξεων περί διοικήσεως της υπό του Ευαγγέλη Ζάππα καταλειφθείσης εις το Έθνος περιουσίας.