O Κανονισμός Έργων, Προμηθειών, Μελετών και Υπηρεσιών της Υ.Π.Α. για την ανάθεση των συμβάσεων έργων, προμηθειών, μελετών και υπηρεσιών άνω και κάτω των ορίων της Οδηγίας 2014/24/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 26ης Φεβρουαρίου 2014, σχετικά με τις δημόσιες προμήθειες και την κατάργηση της οδηγίας 2004/18/ΕΚ (L 94) και της Οδηγίας 2014/25/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβούλιου, της 26ης Φεβρουαρίου 2014, σχετικά με τις προμήθειες φορέων που δραστηριοποιούνται στους τομείς του ύδατος, της ενέργειας, των μεταφορών και των ταχυδρομικών υπηρεσιών και την κατάργηση της οδηγίας 2004/17/ΕΚ (L 94), προβλέπει, με την επιφύλαξη του ενωσιακού δικαίου:
α) τις διαδικασίες και τους όρους σχετικά με την ανάθεση και εκτέλεση των συμβάσεων της Υ.Π.Α., κατά παρέκκλιση από τον ν. 4412/2016 (Α’ 147) και
β) τα όργανα και τις διαδικασίες για την εκπλήρωση των υποχρεώσεων που προβλέπονται στον ν. 4111/2013 (Α’ 18).
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "Άρθρο 27 Κανονισμός Έργων, Προμηθειών, Μελετών και Υπηρεσιών της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας"
#1 Σχόλιο Από ΕΥΤΥΧΙΑ ΘΕΟΔΟΣΙΟΥ Στις 2 Οκτώβριος, 2025 @ 15:43
Ο ν 4412/2016 αποτελεί προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας προς τις διατάξεις: α) της Οδηγίας 2014/24/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 26ης Φεβρουαρίου 2014, σχετικά με τις διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων και την κατάργηση της Οδηγίας 2004/18/ΕΚ (L94), όπως διορθώθηκε (L135/24.5.2016), β) της Οδηγίας 2014/25/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 26ης Φεβρουαρίου 2014 σχετικά με τις προμήθειες φορέων, που δραστηριοποιούνται στους τομείς του ύδατος, της ενέργειας, των μεταφορών και των ταχυδρομικών υπηρεσιών και την κατάργηση Οδηγίας 2004/17/ΕΚ.
Θα πρέπει να εξεταστεί εάν η εκπόνηση ιδιαίτερου κανονισμού προμηθειών, έργων, μελετών και υπηρεσιών για την ΥΠΑ, παραβιάζει την ανωτέρω ευρωπαϊκή νομοθεσία, καθώς η ΥΠΑ, ως ΝΠΔΔ εξακολουθεί να ανήκει στο δημόσιο τομέα και να εφαρμόζει το δημόσιο λογιστικό.
Εξάλλου, το ίδιο το σχέδιο νόμου στο εδάφιο κ της παρ. 1 του άρθρου 14, προβλέπεται ότι ο Διοικητής ΥΠΑ «α) «ενεργεί ως διατάκτης επί όλων των πράξεων εκτέλεσης του προϋπολογισμού της Υ.Π.Α. και υλοποίησης του ν. 4412/2016 (Α’ 147), έως του ποσού των τριών εκατομμυρίων (3.000.000) ευρώ, πλέον φόρου προστιθέμενης αξίας (Φ.Π.Α.) ανά αριθμό λογαριασμού εξόδων και ανεξαρτήτως ποσού για τις πάγιες λειτουργικές δαπάνες της Υ.Π.Α., ενώ δύναται να μεταβιβάζει την αρμοδιότητα του διατάκτη, για ορισμένου ύψους ή είδους δαπάνες, στους Υποδιοικητές της Υ.Π.Α., και στους προϊσταμένους των οργανικών μονάδων της Υ.Π.Α. Για δαπάνες άνω των τριών εκατομμυρίων (3.000.000) ευρώ εισηγείται αντίστοιχα στο Δ.Σ. της Υ.Π.Α.»
#2 Σχόλιο Από ΔΑΡΣΙΝΟΥ ΤΖΕΝΗ Στις 3 Οκτώβριος, 2025 @ 09:31
Άρθρο 27 περί του Κανονισμού Έργων, Προμηθειών, Μελετών και Υπηρεσιών της ΥΠΑ:
Θεωρούμε ότι πρέπει να επανεξεταστεί κατά πόσο είναι σκόπιμη η εκπόνηση ιδιαίτερου κανονισμού για την ΥΠΑ, που θα περιέχει διατάξεις κατά παρέκκλιση των ισχυουσών του Κώδικα Προμηθειών του Δημοσίου (Ν.4412/2016), καθώς ο συγκεκριμένος νόμος αποτελεί προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας προς τις διατάξεις: α) της Οδηγίας 2014/24/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 26ης Φεβρουαρίου 2014, σχετικά με τις διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων και την κατάργηση της Οδηγίας 2004/18/ΕΚ (L94), όπως διορθώθηκε (L135/24.5.2016), β) της Οδηγίας 2014/25/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 26ης Φεβρουαρίου 2014 σχετικά με τις προμήθειες φορέων, που δραστηριοποιούνται στους τομείς του ύδατος, της ενέργειας, των μεταφορών και των ταχυδρομικών υπηρεσιών και την κατάργηση Οδηγίας 2004/17/ΕΚ.
Δηλαδή εφιστούμε την προσοχή στο κατά πόσο υπάρχουν περιθώρια, χωρίς να παραβιαστεί η ανωτέρω ευρωπαϊκή νομοθεσία, να αλλάξουν οι διαδικασίες προμηθειών για την ΥΠΑ, καθώς η ΥΠΑ εξακολουθεί ως ΝΠΔΔ να ανήκει στο δημόσιο τομέα και να εφαρμόζει το δημόσιο λογιστικό. Εξάλλου, το ίδιο το σχέδιο νόμου στο εδάφιο κ της παρ. 1 του άρθρου 14, προβλέπεται ότι ο Διοικητής ΥΠΑ «α) «ενεργεί ως διατάκτης επί όλων των πράξεων εκτέλεσης του προϋπολογισμού της Υ.Π.Α. και υλοποίησης του ν. 4412/2016 (Α’ 147), έως του ποσού των τριών εκατομμυρίων (3.000.000) ευρώ, πλέον φόρου προστιθέμενης αξίας (Φ.Π.Α.) ανά αριθμό λογαριασμού εξόδων και ανεξαρτήτως ποσού για τις πάγιες λειτουργικές δαπάνες της Υ.Π.Α., ενώ δύναται να μεταβιβάζει την αρμοδιότητα του διατάκτη, για ορισμένου ύψους ή είδους δαπάνες, στους Υποδιοικητές της Υ.Π.Α., και στους προϊσταμένους των οργανικών μονάδων της Υ.Π.Α. Για δαπάνες άνω των τριών εκατομμυρίων (3.000.000) ευρώ εισηγείται αντίστοιχα στο Δ.Σ. της Υ.Π.Α.».
#3 Σχόλιο Από ΧΟΡΤΑΡΙΑ ΧΡΥΣΟΥΛΑ Στις 3 Οκτώβριος, 2025 @ 22:01
Κρίνεται σκόπιμο να επανεξεταστεί η εκπόνηση ιδιαίτερου κανονισμού για την ΥΠΑ, που θα περιέχει διατάξεις κατά παρέκκλιση των ισχυουσών του Κώδικα Προμηθειών του Δημοσίου (Ν.4412/2016), καθώς ο συγκεκριμένος νόμος αποτελεί προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας προς τις διατάξεις: α) της Οδηγίας 2014/24/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 26ης Φεβρουαρίου 2014, σχετικά με τις διαδικασίες σύναψης δημοσίων συμβάσεων και την κατάργηση της Οδηγίας 2004/18/ΕΚ (L94), όπως διορθώθηκε (L135/24.5.2016), β) της Οδηγίας 2014/25/ΕΕ του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 26ης Φεβρουαρίου 2014 σχετικά με τις προμήθειες φορέων, που δραστηριοποιούνται στους τομείς του ύδατος, της ενέργειας, των μεταφορών και των ταχυδρομικών υπηρεσιών και την κατάργηση Οδηγίας 2004/17/ΕΚ.
Δεν υπάρχει λόγος να αλλάξουν οι διαδικασίες προμηθειών για την ΥΠΑ, καθώς εξακολουθεί ως ΝΠΔΔ να ανήκει στο δημόσιο τομέα και να εφαρμόζει το δημόσιο λογιστικό. Εξάλλου, το ίδιο το σχέδιο νόμου στο εδάφιο κ της παρ. 1 του άρθρου 14, προβλέπει ότι ο Διοικητής ΥΠΑ «α) «ενεργεί ως διατάκτης επί όλων των πράξεων εκτέλεσης του προϋπολογισμού της Υ.Π.Α. και υλοποίησης του ν. 4412/2016 (Α’ 147), έως του ποσού των τριών εκατομμυρίων (3.000.000) ευρώ, πλέον φόρου προστιθέμενης αξίας (Φ.Π.Α.) ανά αριθμό λογαριασμού εξόδων και ανεξαρτήτως ποσού για τις πάγιες λειτουργικές δαπάνες της Υ.Π.Α., ενώ δύναται να μεταβιβάζει την αρμοδιότητα του διατάκτη, για ορισμένου ύψους ή είδους δαπάνες, στους Υποδιοικητές της Υ.Π.Α., και στους προϊσταμένους των οργανικών μονάδων της Υ.Π.Α. Για δαπάνες άνω των τριών εκατομμυρίων (3.000.000) ευρώ εισηγείται αντίστοιχα στο Δ.Σ. της Υ.Π.Α.».
#4 Σχόλιο Από Βλασιος Δαγρες Στις 6 Οκτώβριος, 2025 @ 14:21
Η διατύπωση της παραγράφου που επιτρέπει την ανάθεση συμβάσεων «κατά παρέκκλιση του ν. 4412/2016» δημιουργεί ζήτημα ερμηνείας ως προς την έκταση και τα όρια της παρέκκλισης.
Για λόγους σαφήνειας, διαφάνειας και νομικής ασφάλειας, προτείνεται να καθοριστεί ειδικό κανονιστικό πλαίσιο (μέσω νόμου ή Κοινής Υπουργικής Απόφασης) το οποίο θα ορίζει ρητά:
• τις περιπτώσεις στις οποίες επιτρέπεται η παρέκκλιση,
• τα αρμόδια όργανα και τις διαδικασίες που θα εφαρμόζονται,
• καθώς και τους ελέγχους που θα διασφαλίζουν τη συμβατότητα με το εθνικό και ενωσιακό δίκαιο.
Με τον τρόπο αυτό, διασφαλίζεται ότι η ΥΠΑ θα μπορεί να προχωρεί σε ειδικές προμήθειες που αφορούν κρίσιμα επιχειρησιακά συστήματα ή ανάγκες ασφάλειας πτήσεων, εντός ενός σαφούς και θεσμικά τεκμηριωμένου πλαισίου.
#5 Σχόλιο Από Χ. Βενετόπουλος Στις 8 Οκτώβριος, 2025 @ 22:04
Η διατύπωση «κατά παρέκκλιση του ν. 4412/2016» δίνει ισχύ στην ΥΠΑ να διεξάγει προμήθειες εκτός του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου, πέραν των συστημάτων
αεροναυτιλίας και για καθημερινές δαπάνες. Πρέπει να υπάρξει συγκεκριμένο πλαίσιο είτε με νόμο είτε με ΚΥΑ.
#6 Σχόλιο Από Ε.Ε.Ε.Κ.Ε Στις 9 Οκτώβριος, 2025 @ 17:10
Η περ. α πρέπει να αναδιατυπωθεί και να διαγραφεί η γενική διατύπωση «κατά παρέκκλιση από τον ν. 4412/2016 (Α’ 147)». Η διάταξη αυτή δίνει απεριόριστη ισχύ στην Διοίκηση της ΥΠΑ να διεξάγει προμήθειες εκτός του ισχύοντος νομοθετικού πλαισίου, πέραν των συστημάτων αεροναυτιλίας και για καθημερινές δαπάνες. Πρέπει να υπάρξει συγκεκριμένο πλαίσιο είτε με νόμο είτε με ΚΥΑ και σίγουρα όχι με απόφαση ΔΣ.
#7 Σχόλιο Από ΕΛΕΝΗ ΠΑΠΑΔΑΚΗ Στις 9 Οκτώβριος, 2025 @ 18:46
α) διάταξη αυτή δίνει απεριόριστη ισχύ
στην ΥΠΑ να διεξάγει προμήθειες εκτός του ισχύοντος
νομοθετικού πλαισίου, πέραν των συστημάτων
αεροναυτιλίας και για καθημερινές δαπάνες. Πρέπει να
υπάρξει συγκεκριμένο πλαίσιο είτε με νόμο είτε με ΚΥΑ και
σίγουρα όχι με απόφαση ΔΣ.