- Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών - https://www.opengov.gr/yme -

ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ Άρθρο 24 Οικονομική διαχείριση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας

  1. Η Υ.Π.Α. καταρτίζει αυτοτελή προϋπολογισμό, ισολογισμό και απολογισμό, καθώς και τις λοιπές χρηματοοικονομικές αναφορές που προβλέπονται για τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου, σύμφωνα με το άρθρο 10 και τις παρ. 2, 3 και 4 του παρόντος.
  2. Η κατάρτιση του προϋπολογισμού, του ισολογισμού, του απολογισμού και των λοιπών δημοσιονομικών αναφορών της Υ.Π.Α. διέπεται από τις ισχύουσες διατάξεις του ενωσιακού δικαίου περί διαφάνειας των λογαριασμών, και ιδίως του άρθρου 12 του Κανονισμού (ΕΚ) 550/2004 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου, της 10ης Μαρτίου 2004, σχετικά με την παροχή υπηρεσιών αεροναυτιλίας στο πλαίσιο του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού («κανονισμός για την παροχή υπηρεσιών») (L 96).
  3. Ο προϋπολογισμός, ο ισολογισμός, ο απολογισμός και οι λοιπές δημοσιονομικές αναφορές της Υ.Π.Α. καταρτίζονται από το Δ.Σ., σύμφωνα με την περ. ε) της παρ. 1 του άρθρου 10, κατόπιν εισήγησης του Διοικητή της Υ.Π.Α., σύμφωνα με την περ. ιη) της παρ. 1 του άρθρου 14, βάσει εμπεριστατωμένης ανάλυσης και πρότασης της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών και Ανθρωπίνου Δυναμικού. Η εισήγηση συνοδεύεται από αιτιολογική έκθεση για τη διαχείριση και τα αποτελέσματα των δραστηριοτήτων της Υ.Π.Α. για το οικονομικό έτος και την αντίστοιχη οικονομική χρήση.
  4. Το Δ.Σ. της Υ.Π.Α. υποβάλλει προς έγκριση στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών τον προϋπολογισμό της Υ.Π.Α. και το σύνολο των απαιτούμενων χρηματοοικονομικών αναφορών.
  5. Ο ετήσιος απολογισμός της Υ.Π.Α. περιλαμβάνει ειδική μνεία στα θέματα που αφορούν στη διαχείριση των ποσών από τα τέλη διαδρομής και τερματικής περιοχής που αποδίδονται από τον EUROCONTROL και ιδίως στον τρόπο αξιοποίησής τους.
  6. Οι τελικά εγκεκριμένοι προϋπολογισμός, ισολογισμός, απολογισμός και οι λοιπές δημοσιονομικές αναφορές της Υ.Π.Α. αναρτώνται στον διαδικτυακό τόπο της Υ.Π.Α.
  7. Η σύνταξη και εκτέλεση του προϋπολογισμού της Υ.Π.Α., σε όλα τα στάδιά τους, ενεργείται από τη Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών και Ανθρώπινου Δυναμικού.
  8. Η Υ.Π.Α. δύναται να πραγματοποιεί δαπάνες που εντάσσονται στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, σύμφωνα με το Υποκεφάλαιο 3 του Κεφαλαίου Β’ του Μέρους Δ’ του ν. 4270/2014 (Α’ 143). Επίσης, δύναται να συμμετέχει σε συγχρηματοδοτούμενα ή χρηματοδοτούμενα προγράμματα από την Ευρωπαϊκή Ένωση ή διεθνείς οργανισμούς.
  9. Ακίνητα του Δημοσίου δύναται να παραχωρούνται κατά χρήση στην Υ.Π.Α. από την εταιρεία «Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας Α.Ε» του άρθρου 184 του ν. 4389/2016 (Α’ 94) ή φορείς του δημόσιου τομέα, όπως αυτός ορίζεται στην περ. α) της παρ. 1 του άρθρου 14 του ν. 4270/2014 (Α’ 143) ή τους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης, για την αντιμετώπιση των στεγαστικών και επιχειρησιακών αναγκών των υπηρεσιών της.
  10. Η Υ.Π.Α. τηρεί αποθεματικά, από τα υπόλοιπα των λογαριασμών των οποίων ήταν δικαιούχος η καταργούμενη αυτοτελής υπηρεσία «Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας» που τηρούνται στην Τράπεζα της Ελλάδος και από κάθε είδους έσοδό της, με σκοπό την κάλυψη των αναγκών του ετήσιου προϋπολογισμού της, τη μείωση του αντικτύπου σε περιόδους μειωμένης κίνησης λόγω εξαιρετικών περιστάσεων και την αντιμετώπιση άλλων έκτακτων, απρόβλεπτων και σημαντικών αναγκών της, με ειδική, κατά περίπτωση, αιτιολόγηση. Ποσά του αποθεματικού, που προέρχονται από έσοδα από τέλη αεροναυτιλίας, χρηματοδοτούν αποκλειστικά τις δαπάνες, οι οποίες εγκρίνονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπως ενδεικτικά περιλαμβάνονται στα εκάστοτε σχέδια επιδόσεων.
  11. Με απόφαση του Διοικητή της Υ.Π.Α. ανατίθενται καθήκοντα μερικού διαχειριστή χρηματικού σε υπαλλήλους κλάδου ΠΕ Διοικητικού Οικονομικού ή, ελλείψει αυτών, σε υπαλλήλους κλάδου ΤΕ Διοικητικού Λογιστικού ή, ελλείψει αυτών, σε υπαλλήλους οποιουδήποτε κλάδου/ειδικότητας. Με όμοια απόφαση ανατίθενται καθήκοντα μερικού διαχειριστή υλικού σε υπαλλήλους οποιουδήποτε κλάδου/ειδικότητας.
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα (Ανοιχτό | Κλείσιμο)

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ’ ΛΟΙΠΕΣ ΔΙΑΤΑΞΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ Άρθρο 24 Οικονομική διαχείριση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας"

#1 Σχόλιο Από ΕΥΤΥΧΙΑ ΘΕΟΔΟΣΙΟΥ Στις 2 Οκτώβριος, 2025 @ 15:24

Η παρ. 10 να αναδιατυπωθεί ως εξής: «Κατά την έναρξη λειτουργίας της ΥΠΑ ως νπδδ, ποσοστό 10% του υπολοίπου του ειδικού τραπεζικού λογαριασμού 234378/8 με τίτλο «Ε.Δ.- Λογαριασμός τελών διαδρομής που αποδίδονται από τον EUROCONTROL» ή του λογαριασμού που θα τον αντικαταστήσει, μεταφέρεται και διατηρείται ως αποθεματικό σε διακριτό τραπεζικό λογαριασμό για την αντιμετώπιση έκτακτων, απρόβλεπτων και εξαιρετικών περιστάσεων όπως ενδεικτικά η μείωση του αντικτύπου σε περιόδους μειωμένης κίνησης, μετά από εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών και Ανθρώπινου Δυναμικού. Το εν λόγω ποσό, σε περίπτωση μείωσής του κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους, αποκαθίσταται εντός του επόμενου οικονομικού έτους.».
Η εν λόγω τροποποίηση είναι απαραίτητη να ισχύει μόνο για τον λογαριασμό 234378/8, και μόνο για την κάλυψη έκτακτων, απρόβλεπτων και εξαιρετικών περιστάσεων όπως ενδεικτικά η μείωση του αντικτύπου σε περιόδους μειωμένης κίνησης π.χ. covid για την απρόσκοπτη παροχή υπηρεσιών αεροναυτιλίας.

#2 Σχόλιο Από ΔΑΡΣΙΝΟΥ ΤΖΕΝΗ Στις 3 Οκτώβριος, 2025 @ 09:26

Άρθρο 24, παρ. 10: Η παρ. 10 να αναδιατυπωθεί ως εξής:
«Κατά την έναρξη λειτουργίας της ΥΠΑ ως νπδδ, ποσοστό 10% του υπολοίπου του ειδικού τραπεζικού λογαριασμού 234378/8 με τίτλο «Ε.Δ.- Λογαριασμός τελών διαδρομής που αποδίδονται από τον EUROCONTROL» ή του λογαριασμού που θα τον αντικαταστήσει, μεταφέρεται και διατηρείται ως αποθεματικό σε διακριτό τραπεζικό λογαριασμό για την αντιμετώπιση έκτακτων, απρόβλεπτων και εξαιρετικών περιστάσεων όπως ενδεικτικά η μείωση του αντικτύπου σε περιόδους μειωμένης κίνησης, μετά από εισήγηση της Γενικής Διεύθυνσης Οικονομικών Υπηρεσιών και Ανθρώπινου Δυναμικού. Το εν λόγω ποσό, σε περίπτωση μείωσής του κατά τη διάρκεια του οικονομικού έτους, αποκαθίσταται εντός του επόμενου οικονομικού έτους.».
Η εν λόγω τροποποίηση είναι απαραίτητη να ισχύει μόνο για τον λογαριασμό 234378/8, προκειμένου να είναι δυνατή η χρησιμοποίησή του μόνο για την κάλυψη έκτακτων, απρόβλεπτων και εξαιρετικών περιστάσεων όπως ενδεικτικά η μείωση του αντικτύπου σε περιόδους μειωμένης κίνησης π.χ. covid για την απρόσκοπτη παροχή υπηρεσιών αεροναυτιλίας.

#3 Σχόλιο Από ΒΛΑΣΙΟΣ ΔΑΓΡΕΣ Στις 6 Οκτώβριος, 2025 @ 14:16

Το άρθρο 24 ρυθμίζει ζητήματα οικονομικής διαχείρισης και δημοσιονομικής λειτουργίας της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.), τα οποία αποτελούν κρίσιμους παράγοντες για την αποτελεσματική και ασφαλή εκτέλεση του έργου της.

Η πρόβλεψη αυτόνομου προϋπολογισμού και απολογισμού αποτελεί θετική κατεύθυνση, ωστόσο απαιτείται να ενισχυθεί θεσμικά η οικονομική και λειτουργική αυτοτέλεια της Υ.Π.Α., ώστε να μπορεί να ανταποκρίνεται άμεσα στις ανάγκες ασφάλειας πτήσεων, τεχνικής συντήρησης, εκπαίδευσης και λειτουργίας των κρίσιμων υποδομών.

Προτείνεται:
1. Ρητή κατοχύρωση ότι οι πόροι που προέρχονται από τα τέλη αεροναυτιλίας και λοιπές υπηρεσίες αεροπορικής εξυπηρέτησης διατίθενται αποκλειστικά για σκοπούς αεροναυτιλίας, ασφάλειας πτήσεων και εκπαίδευσης, και δεν μεταφέρονται σε άλλους κωδικούς του κρατικού προϋπολογισμού.
2. Θεσμοθέτηση διαφάνειας με δημοσίευση ετήσιας αναφοράς οικονομικών στοιχείων και απολογισμού δραστηριοτήτων, σύμφωνα με τα ευρωπαϊκά πρότυπα διαχείρισης και το Performance Scheme του EUROCONTROL.
3. Δυνατότητα άμεσης συμμετοχής της Υ.Π.Α. σε συγχρηματοδοτούμενα ή ευρωπαϊκά προγράμματα (όπως CEF, Horizon Europe, SESAR) χωρίς ανάγκη μεσολάβησης άλλου δημόσιου φορέα, ώστε να ενισχυθεί η τεχνολογική και επιχειρησιακή της αναβάθμιση.
4. Εναρμόνιση του υπολογισμού αποδοχών και επιδομάτων του προσωπικού με τις ευρωπαϊκές αρχές κόστους (cost-base methodology, Regulation (EU) 391/2013), λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες των υπηρεσιών αεροναυτιλίας.

Η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας αποτελεί κρίσιμη υπηρεσία εθνικής σημασίας και η διασφάλιση της δημοσιονομικής και διοικητικής της ευελιξίας είναι προϋπόθεση για την ασφάλεια πτήσεων και την αποτελεσματική λειτουργία του εναέριου χώρου της χώρας.

#4 Σχόλιο Από Νικολας Π Στις 8 Οκτώβριος, 2025 @ 15:02

Θα πρέπει να υπάρχει επαρκής τοπική οικονομική αυτοτέλεια της κάθε μονάδας, ιδιαίτερα των Αερολιμένων, ώστε να καλύπτονται άμεσα τα όποια καθημερινά τακτικά και έκτακτα έξοδα, π.χ. αναλωσίμων, μικρό -ανταλλακτικών, κ.α., ώστε να επιτυγχάνεται η σωστή, αδιάλειπτη λειτουργία και παροχή, των υπηρεσιών της ΥΠΑ, χωρίς κωλυσιεργίες και αχρείαστες διαδικασίες.

#5 Σχόλιο Από Νικολας Π Στις 8 Οκτώβριος, 2025 @ 15:15

Φορείς όπως το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή (Λ.Σ-ΕΛ.ΑΚΤ), ως αρμόδιοι φορείς παροχής υπηρεσιών έρευνας και διάσωσης, ο Εθνικός Οργανισμός Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ.) και λοιποί φορείς, Δεν έχουν δικαίωμα μερίσματος επί των ποσών που αποδίδονται από το Eurocontrol στην ΥΠΑ. Τα χρήματα από το Eurocontrol έρχονται από τις Υπηρεσίες Αεροναυτιλίας (ATS, CNS, AIS, MET) για τις Υπηρεσίες Αεροναυτιλίας (ATS, CNS, AIS, MET και μάλιστα με συγκεκριμένες ποσοστώσεις) και αφορούν επενδύσεις συστημάτων Αεροναυτιλίας και αμοιβές του Προσωπικού ΑΕΡΟΝΑΥΤΙΛΙΑΣ.
Δεν αφορούν ούτε Αεροπορικό έργο, ούτε επιχειρήσεις διάσωσης.

Επιτέλους θα πρέπει η ΥΠΑ να εκμεταλλευτεί αυτό το «Δώρο» (να μην μένει αδιάθετο) και να προβεί σε επενδύσεις υπερσύγχρονου εξοπλισμού, ο οποίος θα εξασφαλίσει, μεγαλύτερη ασφάλεια, μεγαλύτερη διεκπεραίωτική ικανότητα αεροπορικής κίνησης και εισροή ακόμα μεγαλύτερων εισερχόμενων ποσών για την χώρα, και να υπάρχει ένας θετικός ατέρμονος κύκλος (αυτό)-χρηματοδότησης που δεν θα επιβαρύνει και τον κρατικό προϋπολογισμό, αλλά θα προσφέρει στο κράτος ανάπτυξη και σοβαρά άμεσα και έμμεσα έσοδα !

#6 Σχόλιο Από Χ. Βενετόπουλος Στις 8 Οκτώβριος, 2025 @ 21:43

Θα πρέπει να προστεθεί η παράγραφος:
Η Υ.Π.Α θα παρέχει κάλυψη αστικής ευθύνης έναντι τρίτων που προκύπτει από ενέργειες και τυχόν ευθύνη του προσωπικού κατά την άσκηση των καθηκόντων του. Η Υ.Π.Α δε θα αναζητεί από τους υπαλλήλους τυχόν ποσά που κατέβαλε στα πλαίσια της κάλυψης αστικής ευθύνης. Το κόστος της ασφάλισης θα περιλαμβάνεται στη βάση κόστους των υπηρεσιών αεροναυτιλίας, κατά τη σύνταξη του σχεδίου επιδόσεων.

Η απαίτηση αυτή προκύπτει κανονιστικά από το αρ. 6 του Ε.Κ 550/2004, όπου στις κοινές απαιτήσεις για την παροχή υπηρεσιών αεροναυτιλίας περιλαμβάνεται επίσης η «κάλυψη ευθύνης και ασφάλισης». Για την κάλυψη της παραπάνω απαίτησης, καθώς και για την εφαρμογή της νοοτροπίας δικαίου που επιβάλλεται να υπάρχει από την ευρωπαϊκή νομοθεσία, θα πρέπει το ΝΠΔΔ ΥΠΑ να παρέχει ασφάλιση έναντι αστικής ευθύνης των ΕΕΚ κατά την άσκηση των καθηκόντων τους.

#7 Σχόλιο Από ΣΜΑΡΑΓΔΑ ΠΕΤΣΑΝΗ Στις 8 Οκτώβριος, 2025 @ 23:56

Στο παρόν άρθρο θα μπορούσε να προστεθεί σχετική διάταξη που να αφορά στην κάλυψη αστικής ευθύνης έναντι τρίτων που προκύπτει από ενέργειες
και τυχόν ευθύνη του προσωπικού κατά την άσκηση των καθηκόντων του. Το κόστος της ασφάλισης θα περιλαμβάνεται στη βάση κόστους των υπηρεσιών αεροναυτιλίας, κατά τη σύνταξη του σχεδίου επιδόσεων . (Η απαίτηση αυτή προκύπτει κανονιστικά από το αρ. 6 του Ε.Κ 550/2004, όπου στις κοινές απαιτήσεις για την παροχή υπηρεσιών αεροναυτιλίας περιλαμβάνεται επίσης η «κάλυψη ευθύνης και ασφάλισης».)

Η Υ.Π.Α δε θα αναζητεί από τους υπαλλήλους τυχόν ποσά που κατέβαλε στα πλαίσια της κάλυψης αστικής ευθύνης.

#8 Σχόλιο Από Δημήτριος Παπαδημητρίου Στις 9 Οκτώβριος, 2025 @ 11:49

Θα πρέπει να προστεθεί η παράγραφος:
Η Υ.Π.Α θα παρέχει κάλυψη αστικής ευθύνης έναντι τρίτων που προκύπτει από ενέργειες και τυχόν ευθύνη του προσωπικού κατά την άσκηση των καθηκόντων του. Η Υ.Π.Α δε θα αναζητεί από τους υπαλλήλους τυχόν ποσά που κατέβαλε στα πλαίσια της κάλυψης αστικής ευθύνης. Το κόστος της ασφάλισης θα περιλαμβάνεται στη βάση κόστους των υπηρεσιών αεροναυτιλίας, κατά τη σύνταξη του σχεδίου επιδόσεων.

#9 Σχόλιο Από Ε.Ε.Ε.Κ.Ε Στις 9 Οκτώβριος, 2025 @ 17:00

Πρέπει να προστεθέι νέα παράγραφος ως εξής:

«Η Υ.Π.Α θα παρέχει κάλυψη αστικής ευθύνης έναντι τρίτων που προκύπτει από ενέργειες και τυχόν ευθύνη του προσωπικού κατά την άσκηση των καθηκόντων του. Η Υ.Π.Α δε θα αναζητεί από τους υπαλλήλους τυχόν ποσά που κατέβαλε στα πλαίσια της κάλυψης αστικής ευθύνης. Το κόστος της ασφάλισης θα περιλαμβάνεται στη βάση κόστους των υπηρεσιών αεροναυτιλίας, κατά τη σύνταξη του σχεδίου επιδόσεων»

Η απαίτηση αυτή προκύπτει κανονιστικά από το αρ. 6 του Ε.Κ 550/2004, όπου στις κοινές απαιτήσεις για την παροχή υπηρεσιών αεροναυτιλίας περιλαμβάνεται επίσης η «κάλυψη ευθύνης και ασφάλισης». Για την κάλυψη της παραπάνω απαίτησης, καθώς και για την εφαρμογή της νοοτροπίας δικαίου που επιβάλλεται να υπάρχει από την ευρωπαϊκή νομοθεσία, θα πρέπει το ΝΠΔΔ ΥΠΑ να παρέχει ασφάλιση έναντι αστικής ευθύνης των ΕΕΚ κατά την άσκηση των καθηκόντων τους.

#10 Σχόλιο Από ΕΛΕΝΗ ΠΑΠΑΔΑΚΗ Στις 9 Οκτώβριος, 2025 @ 18:39

Νέο ) Η απαίτηση αυτή προκύπτει
κανονιστικά από το αρ. 6 του Ε.Κ 550/2004, όπου στις κοινές
απαιτήσεις για την παροχή υπηρεσιών αεροναυτιλίας
περιλαμβάνεται επίσης η «κάλυψη ευθύνης και
ασφάλισης». Για την κάλυψη της παραπάνω απαίτησης,
καθώς και για την εφαρμογή της νοοτροπίας δικαίου που
επιβάλλεται να υπάρχει από την ευρωπαϊκή νομοθεσία, θα
πρέπει το ΝΠΔΔ ΥΠΑ να παρέχει ασφάλιση έναντι αστικής
ευθύνης των ΕΕΚ κατά την άσκηση των καθηκόντων τους.