- Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών - https://www.opengov.gr/yme -

Άρθρο 22 Αρμοδιότητες προϊσταμένων σε αερολιμένες

 

  1. Οι προϊστάμενοι των Διευθύνσεων ή των Τμημάτων Λειτουργίας των υπό τη διαχείριση της Υ.Π.Α. αερολιμένων, έχουν την ευθύνη για τον συντονισμό της συνολικής λειτουργίας των αερολιμένων.
  2. Ο προϊστάμενος της Μονάδας Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας των παραχωρημένων αερολιμένων συντονίζει τη λειτουργία όλων των οργανικών μονάδων του αερολιμένα που υπάγονται στην Υ.Π.Α.
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα (Ανοιχτό | Κλείσιμο)

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "Άρθρο 22 Αρμοδιότητες προϊσταμένων σε αερολιμένες"

#1 Σχόλιο Από ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΛΑΓΟΥΔΑΚΗΣ Στις 29 Σεπτέμβριος, 2025 @ 11:51

Οι ΕΕΚ ισχυρίζονται ότι υπάρχει έλλειψη προσωπικού στον κλάδο τους και στα περισσότερα περιφερειακά αεροδρόμια δουλεύουν παραπάνω από το κανονικό ωράριο τους, ειδικά την καλοκαιρινή περίοδο.Με την προσθήκη ελέγχου των υπόλοιπων οργανικών μονάδων του αερολιμένα στις αρμοδιότητες τους θα εργάζονται ακόμη περισσότερο ή θα επιτελούν πλημελές έργο.
Προτείνεται να παραμείνει οπως ειναι εως τώρα με εκτέλεση αυτών των καθηκόντων από υπαλλήλους ΠΕ/ΤΕ

#2 Σχόλιο Από Αικατερίνη Οικονόμου Στις 30 Σεπτέμβριος, 2025 @ 15:15

Ο «συντονισμός» της λειτουργίας όλων των οργανικών μονάδων παραχωρημένων αερολιμένων, που ανατίθεται στον τμηματάρχη ΕΕΚ, δεν πρέπει να περιλαμβάνει την αρμοδιότητα διενέργειας των έκτακτων ενεργοποιήσεων του Αερολιμένα, επειδή οι προϊστάμενοι ΕΚ στα περιφερειακές μονάδες εργάζονται σε καθεστώς βάρδιας και άρα υπόκεινται σε συγκεκριμένες απαιτήσεις ξεκούρασης βάσει εθνικού και ενωσιακού πλαισίου (Fatigue and Rostering Scheme).

#3 Σχόλιο Από ΚΟΛΑΓΓΗΣ ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ Στις 1 Οκτώβριος, 2025 @ 10:09

Ο ρόλος του συντονιστή είναι αόριστος. Οι ΕΕΚ των Περιφερειακών Αεροδρομίων είναι ήδη επιφορτισμένοι πλήρως με φυλακές εργασίας και άλλα καθήκοντα που αφορούν την Εναέρια κυκλοφορία, λόγω της μόνιμης έλλειψης προσωπικού στην περιφέρεια. Κατά συνέπεια η επιβάρυνση τους με Διοικητικά καθήκοντα άλλων Τμημάτων του Αερολιμένα (π.χ. Τεχνική Συντήρηση) θα επιφέρει μείωση της ΑΣΦΑΛΟΥΣ, ομαλής και ταχείας ροής της Εναέριας Κυκλοφορίας.

#4 Σχόλιο Από ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ ΚΟΛΑΓΓΗΣ Στις 1 Οκτώβριος, 2025 @ 10:21

Ο ρόλος του συντονιστή είναι αόριστος. Οι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας των περιφερειακών Αερολιμένων είναι πλήρως απασχολημένοι στις Φυλακές Εργασίας και άλλα καθήκοντα, που αφορούν τον Έλεγχο Εναέριας Κυκλοφορίας λόγω της μόνιμης έλλειψης προσωπικού στην περιφέρεια. Η επιβάρυνση των ΕΕΚ με διοικητικά καθήκοντα άλλων τμημάτων του Αερολιμένα (π.χ. Τεχνική Συντήρηση) θα διακυβεύσει την ΑΣΦΑΛΗ, ομαλή και ταχεία ροή της Εναέριας Κυκλοφορίας.

#5 Σχόλιο Από ΚΟΛΑΓΓΗΣ ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ Στις 1 Οκτώβριος, 2025 @ 10:25

Ο ρόλος του συντονιστή είναι αόριστος. Οι Ελεγκτές Εναέριας Κυκλοφορίας των περιφερειακών Αερολιμένων είναι πλήρως απασχολημένοι στις Φυλακές Εργασίας και άλλα καθήκοντα, που αφορούν τον Έλεγχο Εναέριας Κυκλοφορίας λόγω της μόνιμης έλλειψης προσωπικού στην περιφέρεια. Η επιβάρυνση των ΕΕΚ με διοικητικά καθήκοντα άλλων τμημάτων του Αερολιμένα (π.χ. Τεχνική Συντήρηση) θα διακυβεύσει την ΑΣΦΑΛΗ, ομαλή και ταχεία ροή της Εναέριας Κυκλοφορίας.

#6 Σχόλιο Από Παπαδόπουλος Νικόλαος Στις 1 Οκτώβριος, 2025 @ 14:41

O συντονισμός είναι ασαφής όσον αφορά στο τι ευθύνες και αρμοδιότητες συνεπάγεται. Πως είναι δυνατόν να συντονίζονται από μια μονάδα άλλες που διοικητικά ανήκουν ιεραρχικά σε διαφορετική δομή. Και πως μπορεί επιτευχθεί στη Σκιάθο ή την Καβάλα όταν ο Προϊστάμενος βρίσκεται στην Αλεξανδρούπολη ή την Θεσσαλονίκη αντίστοιχα.
Τίθεται ζήτημα διοικητικής ορθότητας και αρμονικής επιχειρησιακής λειτουργίας από το γεγονός ότι σε κάποιο παραχωρημένο αερολιμένα θα υπάρχει Προϊστάμενος π.χ. CNS που θα λαμβάνει αποφάσεις -υπαγόμενος μάλιστα σε άλλη Γενική Διεύθυνση και παράλληλα σύμφωνα με το παρόν άρθρο, ο Προϊστάμενος ΕΚ θα λειτουργεί ως συντονιστής του. Θα δημιουργεί σίγουρα μόνιμη πηγή προβλημάτων.
Επιπρόσθετα ο Προϊστάμενος Ε.Κ. αναλαμβάνει έργο (συντονισμός άλλων μονάδων) τελείως εκτός αρμοδιοτήτων του και σίγουρα εκτός κανονικού ωραρίου εργασίας, αφού σχεδόν όλοι οι Προϊστάμενοι ΕΚ τα περιφερειακά αεροδρόμια καλύπτουν 24η φυλακή, ειδικά κατά τη θερινή περίοδο. Ο φόρτος εργασίας του Προϊσταμένου που μάλιστα προσφέρει κατ’ εξοχήν επιχειρησιακό έργο Ε.Κ. αυξάνει δραματικά, με ότι αυτό συνεπάγεται για την ασφάλεια των πτήσεων λόγω μη τήρησης των ορίων κόπωσης.
Να καταργηθεί η διάταξη ή να ερμηνευθεί κατάλληλα λαι λεπτομερώς στο προαναφερθέν πλαίσιο. Αν πρόκειται μόνο για τις έκτακτες ενεργοποιήσεις αυτές μπορεί να τις αναλάβουν τα αυτοτελή γραφεία αερολιμενικών στα παραχωρημένα αεροδρόμια

#7 Σχόλιο Από Κίτνης Κωνσταντίνος Στις 2 Οκτώβριος, 2025 @ 11:15

Η περιγραφή των ορισμών είναι εξαιρετικά ασαφής και γενικόλογη. Ο προϊστάμενος ΕΚ στη συντριπτική πλειοψηφία των περιφερειακών αερολιμένων εργάζεται με πλήρη συμμετοχή στις βάρδιες (κανονικές και ενεργοποιήσεις/παρατάσεις). Η απαίτηση του συγκεκριμένου άρθρου να «συντονίζει τη συνολική λειτουργία του αερολιμένα» παράλληλα με την παροχή υπηρεσιών ΕΕΚ είναι ριψοκίνδυνη και επιβαρυντική για τον υπάλληλο.

#8 Σχόλιο Από ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ Στις 2 Οκτώβριος, 2025 @ 15:00

Πρέπει να υπάρξει ειδική πρόβλεψη για τους παραχωρημένους Αερολιμένες Ακτίου και Χανίων, οι οποίοι δεν έχουν μονάδα εναέριας κυκλοφορίας της ΥΠΑ, αλλά της Πολεμικής Αεροπορίας.

#9 Σχόλιο Από ΑΝΝΑ ΠΛΟΥΜΗ Στις 2 Οκτώβριος, 2025 @ 16:00

Στους Αερολιμένες Ακτίου και Χανίων δεν υπάρχει προϊστάμενος μονάδας ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας και πρέπει να διευκρινισθεί.

Επιπρόσθετα προτείνεται σε κάθε Αερολιμένα με απόφαση του Διοικητή Υ.Π.Α να ορίζεται Συντονιστής των οργανικών μονάδων της Υ.Π.Α, υπάλληλος εκ των υπηρετούντων στον Αερολιμένα, που συντονίζει τη λειτουργία των οργανικών μονάδων της ΥΠΑ και εκπροσωπεί τις υπηρεσίες της Υ.Π.Α. έναντι των λοιπών Φορέων που δραστηριοποιούνται στον Αερολιμένα, Δημοσίων και Ιδιωτικών, καθώς και οποιασδήποτε άλλης Δημόσιας Αρχής.
Ο Συντονιστής του Αερολιμένα να υπάγεται στον Υποδιοικητή Αερολιμένων.
Τα καθήκοντα του Συντονιστή ασκούνται παράλληλα με τα καθήκοντα του υπαλλήλου και στην περίπτωση που ο υπάλληλος ασκεί καθήκοντα προϊσταμένου, θα ασκεί τα καθήκοντα του Συντονιστή παράλληλα με τα καθήκοντα της οργανικής μονάδας που έχει ήδη επιλεγεί.
Άπαντες οι Συντονιστές Αερολιμένων, όσον αφορά αποκλειστικά το χορηγούμενο σε αυτούς επίδομα θέσης ευθύνης, εξομοιούνται με Προϊστάμενο Τμήματος, το οποίο χορηγείται σε αυτούς υπό την προϋπόθεση ότι δεν το λαμβάνουν ήδη λόγω άσκησης καθηκόντων προϊσταμένου.
Ο Συντονιστής του Αερολιμένα δεν έχει πειθαρχική αρμοδιότητα έναντι των υπαλλήλων που υπηρετούν στον Αερολιμένα και δεν υποκαθιστά τον Προϊστάμενο της Διεύθυνσης στην οποία ανήκει έκαστος υπάλληλος.
Ο Συντονιστής του Αερολιμένα έχει την συνολική εποπτεία των οργανικών Μονάδων της Υ.Π.Α. στον Αερολιμένα και σε περίπτωση δυσλειτουργίας ενημερώνει τον Προϊστάμενο της καθ’ ύλην αρμόδιας Διεύθυνσης .
Μεριμνά για την ορθή εκτέλεση των προγραμμάτων εργασίας και ενημερώνει για την παρουσία και απουσία του προσωπικού των Οργανικών Μονάδων της Υ.Π.Α. στον Αερολιμένα.
Κατά τον ορισμό του Συντονιστή ορίζεται υποχρεωτικά, στην ίδια πράξη, και ο Αναπληρωτής του.

#10 Σχόλιο Από ΔΑΡΣΙΝΟΥ ΤΖΕΝΗ Στις 3 Οκτώβριος, 2025 @ 09:25

Άρθρο 22 παρ.2: «Ο προϊστάμενος της μονάδας ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας των παραχωρημένων αερολιμένων συντονίζει τη λειτουργία όλων των οργανικών μονάδων του Αερολιμένα που υπάγονται στην ΥΠΑ». Πρέπει να υπάρξει ειδική πρόβλεψη για τους παραχωρημένους Αερολιμένες Ακτίου και Χανίων, οι οποίοι δεν έχουν μονάδα εναέριας κυκλοφορίας της ΥΠΑ, αλλά της Πολεμικής Αεροπορίας. Έτσι, εκεί, με ανωτέρω πρόβλεψη δεν μπορεί να οριστεί προϊστάμενος αερολιμένα.

#11 Σχόλιο Από ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΙΚΩΝ ΥΠΑ Στις 3 Οκτώβριος, 2025 @ 11:47

Κατ΄ αναλογία με την παράγραφο 2 του άρθρου 22 για τα παραχωρημένα αεροδρόμια, όπου προβλέπεται ότι ο προϊστάμενος της Μονάδας Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας των παραχωρημένων Αερολιμένων συντονίζει τη λειτουργία όλων των οργανικών μονάδων του Αερολιμένα που υπάγονται στην Υ.Π.Α., θα έπρεπε να προβλέπεται αντίστοιχα ο προϊστάμενος των μη παραχωρημένων Αερολιμένων που συντονίζει τη λειτουργία όλων των οργανικών μονάδων του μη παραχωρημένου Αερολιμένα που υπάγονται στην Υ.Π.Α. Η παρ. 18 του άρθρου 17 αναφέρεται γενικά στη δυνατότητα ανάθεσης καθηκόντων ουσιαστικά «συντονιστή» στα αεροδρόμια αυτά, αλλά δεν ορίζει ρητά τον αρμόδιο προϊστάμενο, ούτε εξειδικεύει τι συμβαίνει εάν δεν υπάρχει υπάλληλος του βασικού επιχειρησιακού κλάδου, δηλαδή των ΠΕ Αερολιμενικών.
Η απουσία ρητής διάταξης οδηγεί σε:
• Ασαφές πλαίσιο λήψης αποφάσεων στην καθημερινή λειτουργία του αερολιμένα.
• Κατά περίπτωση αντιμετώπιση, που δεν βασίζεται σε αξιοκρατικά ή υπηρεσιακά κριτήρια.
• Ενδεχόμενες συγκρούσεις καθηκόντων ή εξουσίας μεταξύ υπαλλήλων διαφορετικών κλάδων, ιδίως όταν δεν υπάρχει επίσημος «επικεφαλής».
Θεσμική – λειτουργική βάση πρότασης:
• Ο κλάδος ΠΕ Αερολιμενικών είναι ειδικά θεσμοθετημένος για τις λειτουργίες οργάνωσης, εποπτείας και διαχείρισης των αερολιμένων, άρα προφανώς προτιμητέος για ρόλο προϊστάμενου/συντονιστή (σύμφωνα και με τα περιγράμματα θέσης προηγούμενων σχετικών Π.Δ.).
• Στην Υ.Π.Α. προ του διαχωρισμού (πριν τη δημιουργία της ΑΠΑ και της ΥΠΑ ΝΠΔΔ), τοπικά καθήκοντα προϊσταμένου αερολιμένα ασκούνταν κατά τεκμήριο από υπαλλήλους του εν λόγω κλάδου.
• Ο συντονισμός όλων των λειτουργιών στον χώρο του αερολιμένα είναι απαραίτητος για να λειτουργεί οριζόντια η ενότητα λειτουργίας, χωρίς να κατακερματίζεται σε «νησίδες» αρμοδιότητας (τεχνική, ασφάλεια, αεροναυτιλία κ.λπ.).
Πρόταση διατύπωσης προσθήκης στην παρ. 1 του άρθρου 22:
«Ο Προϊστάμενος της Αερολιμενικής Μονάδας, από τους υπηρετούντες υπαλλήλους του κλάδου και ειδικότητας των ΠΕ Αερολιμενικών, στους μη παραχωρημένους Αερολιμένες, συντονίζει τη λειτουργία όλων των οργανικών μονάδων του Αερολιμένα. Ελλείψει υπαλλήλου του εν λόγω κλάδου, ορίζεται υπάλληλος άλλου κλάδου της Υ.Π.Α. με συναφή εμπειρία και γνώση, ο οποίος δύναται να ασκήσει τα καθήκοντα αυτά και σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από τις ισχύουσες διατάξεις.»

#12 Σχόλιο Από ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ ΝΟΜΟΥ ΧΑΝΙΩΝ Στις 3 Οκτώβριος, 2025 @ 14:40

Να προστεθεί στην παράγραφο 2:

«Ο προϊστάμενος του τμήματος CNS Χανίων συντονίζει τη λειτουργία όλων των οργανικών μονάδων του αερολιμένα Χανίων που υπάγονται στην Υ.Π.Α.».

Τεκμηρίωση: Στο Αεροδρόμιο Χανίων δεν υπάρχει μονάδα ΕΕΚ της ΥΠΑ ώστε να προΊσταται με τα μέχρι στιγμής προβλεπόμενα.
Η ανάγκη ύπαρξης τμήματος CNS στα Χανιά και η μη συγχώνευση στο τμήμα CNS Κρήτης στο Ηράκλειο έχει υποστηριχθεί με σχόλιό μας στο άρθρο 17.

#13 Σχόλιο Από Βασίλειος Κατταβενάκης Στις 7 Οκτώβριος, 2025 @ 22:49

Ο ρόλος του συντονιστή στα παραχωρημένα αεροδρόμια φαίνεται να είναι ιδιαίτερα σημαντικός και να απαιτεί σημαντική αφιέρωση χρόνου, κατά κύριο λόγο στα μεγάλα αεροδρόμια. Ο συντονιστής, πέραν του ρόλου του στον συντονισμό των τμημάτων της ΥΠΑ, θα πρέπει να λειτουργεί και ως ουσιαστικός εκπρόσωπος της ΥΠΑ στο αεροδρόμιο έναντι τρίτων φορέων, γεγονός που συνεπάγεται επιπρόσθετες απαιτήσεις και ευθύνες. Εκτιμώ ότι η θέση αυτή θα πρέπει να καλύπτεται από υπάλληλο της ΥΠΑ, ανεξαρτήτως τμήματος, ο οποίος να διαθέτει πολυετή εμπειρία — κατά προτίμηση σε θέση προϊσταμένου — και να είναι σε θέση να περιορίσει στο ελάχιστο τη συμμετοχή του σε βάρδιες φυλακής. Το κύριο βάρος της εργασίας του θα πρέπει να επικεντρώνεται στον αποτελεσματικό συντονισμό των τμημάτων και γραφείων, με στόχο την καλύτερη επίτευξη του έργου της ΥΠΑ, λειτουργώντας και ως συνδετικός κρίκος με τη Διοίκηση , παραμένοντας διαθέσιμος ανά πάσα στιγμή. Παράλληλα, ο συντονιστής θα εκπροσωπεί επίσημα την ΥΠΑ, σε συνεργασία με τους τμηματάρχες, τόσο έναντι των τρίτων φορέων εντός του αεροδρομίου όσο και, όπου απαιτείται, εκτός αυτού. Τέλος, σημειώνεται ότι οι δίαυλοι επικοινωνίας και ενημέρωσης κάθε τμήματος ή γραφείου — είτε πρόκειται για αεροναυτιλία είτε για υποστηρικτικές υπηρεσίες — με τις αντίστοιχες διευθύνσεις και τη Διοίκηση αποτελούν τον βασικό μηχανισμό ιεραρχικής λειτουργίας της ΥΠΑ. Ο τοπικός συντονιστής θα λειτουργεί συμπληρωματικά, με στόχο την αμεσότητα και την αποτελεσματικότητα ορισμένων ενεργειών, συμβάλλοντας στην αποδοτικότερη λειτουργία της Υπηρεσίας.

#14 Σχόλιο Από ANTΩΝΗΣ ΧΑΛΔΑΙΟΣ Στις 8 Οκτώβριος, 2025 @ 09:12

Ο ρόλος του συντονιστή θα πρέπει να ανατίθεται σε οποιοδήποτε υπάλληλο ΠΕ/ΤΕ που διαθέτει τα απαραίτητα τυπικά προσόντα (τίτλους σπουδών, μεταπτυχιακά, διδακτορικά) αλλά και αποδεδειγμένη διοικητική εμπειρία. Δεν μπορεί να εξαιρούνται ικανοί υπάλληλοι που υπηρετούν σε αεροδρόμια από τον ρόλο του συντονιστή επειδή δεν είναι ΕΕΚ.
Επιπλέον λόγω της υποστελέχωσης αρκετών μονάδων ΕΕΚ αλλά και του φόρτου εργασίας, ιδιαίτερα τη θερινή περίοδο, είναι ιδιαίτερα επιβαρυντικό για την ασφάλεια των πτήσεων να ανατίθεται στους ΕΕΚ κα αυτή η αρμοδιότητα.

#15 Σχόλιο Από ΔΙΟΝΥΣΙΑ ΦΟΥΝΤΑ Στις 8 Οκτώβριος, 2025 @ 22:34

Στην παρ.2 θα πρέπει να υπάρξει ειδική πρόβλεψη για τους παραχωρημένους αερολιμένες Ακτίου και Χανίων που δεν έχουν μονάδα Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας της ΥΠΑ αλλά της Πολεμικής Αεροπορίας.
Σύμφωνα με την παρούσα διατύπωση δεν μπορεί να οριστεί συντονιστής στους αερολιμένες αυτούς.