- Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών - https://www.opengov.gr/yme -

Άρθρο 13 Προϋποθέσεις και διαδικασία επιλογής και διορισμού Διοικητή και Υποδιοικητών

 

  1. Ο Διοικητής και οι Υποδιοικητές της Υ.Π.Α. επιλέγονται από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών μετά από τήρηση της διαδικασίας του ν. 5062/2023 (Α’ 183).
  2. Για τη συμμετοχή στη διαδικασία επιλογής του Διοικητή και των Υποδιοικητών της Υ.Π.Α., επιπλέον των προϋποθέσεων του άρθρου 5 του ν. 5062/2023, απαιτούνται και τα εξής προσόντα:

α) η κτήση ελληνικής ιθαγένειας,

β) η άριστη γνώση της αγγλικής γλώσσας και

γ) δεκαπενταετής, τουλάχιστον, εργασιακή εμπειρία στον δημόσιο ή τον ιδιωτικό τομέα, σε συναφείς τομείς με το αντικείμενο των αερομεταφορών και της αεροπορίας, εκ των οποίων τουλάχιστον τα πέντε (5) έτη στην άσκηση διοίκησης σε θέσεις ευθύνης.

  1. Πρόσθετα προαιρετικά προσόντα που λαμβάνονται υπόψη για την επιλογή του Διοικητή και των Υποδιοικητών της Υ.Π.Α., είναι:

α) η γνώση σε θέματα εφαρμογής εθνικών, διεθνών και ευρωπαϊκών κανονισμών πολιτικής αεροπορίας,

β) η συναφής διεθνής εμπειρία και

γ) η κατοχή πτυχίου επαγγελματία χειριστή αεροσκαφών.

  1. Για την επιλογή του Διοικητή και των Υποδιοικητών της Υ.Π.Α., στην Επιτροπή Επιλογής Στελεχών του Δημοσίου της παρ. 1 του άρθρου 8 του ν. 5062/2023, συμμετέχουν:

α) ένα (1) μέλος από το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού, που υποδεικνύεται από τον Πρόεδρό του, ως Πρόεδρος της επιτροπής και

β) επιπλέον των λοιπών τεσσάρων (4) προβλεπόμενων μελών:

βα) ένα (1) μέλος από τον E.A.S.A. και

ββ) ένα (1) μέλος από το Γραφείο Ευρώπης και Βορείου Ατλαντικού του Διεθνούς Οργανισμού Πολιτικής Αεροπορίας (I.C.A.O. EUR/NAT),

ή δύο (2) μέλη από τον E.A.S.A.

  1. Κατά τη διάρκεια της θητείας τους, όπως προβλέπεται στο άρθρο 10 του ν. 5062/2023, ο Διοικητής και οι Υποδιοικητές της Υ.Π.Α. τελούν σε καθεστώς πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης.
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα (Ανοιχτό | Κλείσιμο)

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "Άρθρο 13 Προϋποθέσεις και διαδικασία επιλογής και διορισμού Διοικητή και Υποδιοικητών"

#1 Σχόλιο Από Vasilieios Psaromatis Στις 26 Σεπτέμβριος, 2025 @ 07:57

Bravoo

#2 Σχόλιο Από ΔΑΡΣΙΝΟΥ ΤΖΕΝΗ Στις 30 Σεπτέμβριος, 2025 @ 14:14

Στην παράγραφο 3 περ. γ Προτείνεται η απάλειψη του επιπρόσθετου προαιρετικού προσόντος πτυχίου επαγγελματία χειριστή, διότι το πτυχίο του επαγγελματία χειριστή δεν αποτελεί διοικητικό πλεονέκτημα για την διοίκηση ενός Ν.Π.Δ.Δ με ρυθμιστικές, εποπτικές και επιχειρησιακές αρμοδιότητες που απαιτούνται για τη θέση του Διοικητή, αλλά αφορά τη πιλοτική ικανότητα. Η διατήρηση του προσόντος μπορεί να λειτουργήσει αποτρεπτικά ή παραπλανητικά και να υπονομεύσει τη θεσμική ουδετερότητα της διαδικασίας επιλογής. Θα ήταν προτιμότερο να συμπεριληφθούν πλήν των α και β επιπρόσθετων προαιρετικών προσόντων ή γνώση άλλης ξένης γλώσσας καθώς και πιστοποιήσεις από διεθνείς αεροπορικούς οργανισμούς.

#3 Σχόλιο Από ΠΑΥΛΟΣ Ι. ΑΣΗΜΑΚΟΠΟΥΛΟΣ Στις 30 Σεπτέμβριος, 2025 @ 18:57

κ. Υπουργέ,

στην παρ. 3γ) αναφέρεται στα πρόσθετα προσόντα Διοικητή και Υποδιοικητών, «η κατοχή πτυχίου επαγγελματία χειριστή αεροσκαφών.»

Η κατοχή πτυχίου επαγγελματία χειριστή (ATPL, CPL) από μόνη της:

δεν συνδέεται άμεσα με δεξιότητες στρατηγικής διοίκησης, ούτε αποτελεί εχέγγυο για κατανόηση ρυθμιστικού, οικονομικού και διαχειριστικού πλαισίου ενός παρόχου αεροναυτιλίας.

Αντιθέτως, κριτήρια όπως:
Διεθνείς αεροπορικές πιστοποιήσεις (π.χ. ICAO, EASA, CANSO, EUROCONTROL-related training),

Εμπειρία σε πολυσύνθετα και διεθνή περιβάλλοντα (διοικητικά, επιχειρησιακά, ρυθμιστικά),

Γνώση ξένων γλωσσών (ιδίως αγγλικών σε επίπεδο C1/C2, αλλά και άλλων ευρωπαϊκών γλωσσών), είναι πολύ πιο συναφή με τον ρόλο ενός διοικητή οργανισμού παροχής υπηρεσιών αεροναυτιλίας.
Ο διοικητής καλείται να συντονίζει διεθνείς σχέσεις, να ευθυγραμμίζει την ΥΠΑ (HASP) με κανονιστικά πλαίσια EASA/ICAO, να διαπραγματεύεται με θεσμούς και να χαράσσει στρατηγική ανάπτυξης — καθήκοντα που απαιτούν διοικητική επάρκεια, διπλωματική ικανότητα και τεχνογνωσία σε θέματα κανονιστικής συμμόρφωσης, όχι χειριστική εμπειρία.

Ουσιαστικά λοιπόν, τα προσόντα θα έπρεπε να διαμορφώνονται με γνώμονα διεθνείς βέλτιστες πρακτικές για ηγεσία σε ANSP (Air Navigation Service Providers), και όχι σε επαγγελματικά χαρτιά που δεν αντανακλούν την πραγματική αποστολή του ρόλου.

Παύλος Ι. Ασημακόπουλος
Ηλεκτρονικός ATSEP, M.Sc,
Θεολόγος ΕΚΠΑ

#4 Σχόλιο Από ΕΛΕΝΑ ΑΛΕΞΟΠΟΥΛΟΥ Στις 3 Οκτώβριος, 2025 @ 11:18

Άρθρο 13 παρ.3 περ.γ΄: «Πρόσθετα προαιρετικά προσόντα που λαμβάνονται υπόψη για την επιλογή του Διοικητή και των Υποδιοικητών της ΥΠΑ είναι: …γ) η κατοχή πτυχίου επαγγελματία χειριστή αεροσκαφών».

Το ανωτέρω τυπικό δεν θεωρείται αναγκαίο για την επιλογή της διοίκησης της ΥΠΑ η οποία ασχολείται με την αεροναυτιλία και τη διαχείριση αερολιμένων.
Πιο χρήσιμα κρίνονται τα εξής :
καλή γνώση βασικών κανόνων του δημόσιου τομέα (υπαλληλικός κώδικας, δημόσιο λογιστικό, προμήθειες δημοσίου, δημοσιονομικοί κανόνες),
καλή γνώση ζητημάτων λειτουργίας αερολιμένων, θεμάτων υπηρεσιών εναέριας κυκλοφορίας και συστημάτων αεροναυτιλίας,
σχετική εθνική και ευρωπαϊκή/διεθνή νομοθεσία.

#5 Σχόλιο Από ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΑΕΡΟΛΙΜΕΝΙΚΩΝ ΥΠΑ Στις 3 Οκτώβριος, 2025 @ 11:33

Άρθρο 13 παρ. 3γ – Προσόν πτυχίου χειριστή αεροσκαφών

Η κατοχή του πτυχίου επαγγελματία χειριστή αεροσκαφών ως πρόσθετου προσόντος γεννά έντονο προβληματισμό για δύο λόγους:
1. Πριμοδότηση στρατιωτικής ή εμπειρίας πιλότου σε βάρος διοικητικής επάρκειας:
Το πτυχίο χειριστή (π.χ. από τη Σχολή Ικάρων ή εμπορικές σχολές για πτυχίο πιλότου) είναι τεχνικό-επιχειρησιακό προσόν, χωρίς αναγκαία σύνδεση με:
• τη διοίκηση ενός μεγάλου Ν.Π.Δ.Δ. με ρυθμιστικές, εποπτικές και επιχειρησιακές αρμοδιότητες
• τις εξειδικευμένες απαιτήσεις πολιτικής αεροπορίας, οικονομικής διαχείρισης, ρυθμιστικής συμμόρφωσης και ευρωπαϊκού δικαίου
Έτσι δημιουργείται μια σιωπηρή θεσμική κατεύθυνση υπέρ πρώην ιπταμένων, χωρίς αυτό να τεκμηριώνεται ως διοικητικό πλεονέκτημα σε αντίθεση με πτυχία αεροπορικού management, μεταφορών κ.λ.π.
2. Προβληματική εξίσωση «χειριστή» με γνώστη πολιτικής αεροπορίας:
Ο χειριστής αεροσκαφών δεν διαθέτει κατ’ ανάγκη γνώση:
• της ευρωπαϊκής κανονιστικής λειτουργίας (EASA, Eurocontrol, ICAO Annexes),
• της οικονομικής διαχείρισης βάσης κόστους και τελών,
• ή της εποπτείας και αδειοδότησης υποδομών και αερολιμένων.
Επομένως, το προσόν αυτό δεν προσθέτει λειτουργική επάρκεια για τη θέση του Διοικητή ΥΠΑ, αλλά υπονομεύει τη θεσμική ουδετερότητα της διαδικασίας επιλογής.

Πρόταση για άρθρο 13 παρ. 3γ
Να απαλειφθεί πλήρως η παρ. 3γ («πτυχίο επαγγελματία χειριστή αεροσκαφών»).

#6 Σχόλιο Από ΒΛΑΣΙΟΣ ΔΑΓΡΕΣ Στις 6 Οκτώβριος, 2025 @ 13:37

Η πρόβλεψη περί κατοχής πτυχίου επαγγελματία χειριστή αεροσκαφών ως πρόσθετου προσόντος για την επιλογή του Διοικητή και των Υποδιοικητών της Υ.Π.Α. δεν παρουσιάζει θεσμική ή λειτουργική συνάφεια με τις αρμοδιότητες και το αντικείμενο της Υπηρεσίας.
Η συγκεκριμένη διάταξη δημιουργεί αδικαιολόγητο περιορισμό στη δεξαμενή υποψηφίων, αποκλείοντας ικανά στελέχη με υψηλή διοικητική και επιχειρησιακή εμπειρία σε θέματα πολιτικής αεροπορίας, ασφάλειας πτήσεων και κανονιστικού πλαισίου.
Επιπλέον, έχει αποδειχθεί στην πράξη ότι προηγούμενοι Διοικητές χωρίς το εν λόγω πτυχίο ανταποκρίθηκαν πλήρως και επιτυχώς στα καθήκοντά τους, επιβεβαιώνοντας ότι η κατοχή του δεν αποτελεί ουσιώδες προσόν για την άσκηση της θέσης.
Προτείνεται, ως εκ τούτου, η απαλοιφή της σχετικής διάταξης, ώστε τα κριτήρια επιλογής να εστιάζουν αποκλειστικά σε δεξιότητες διοίκησης, στρατηγικής διαχείρισης και γνώσης του ευρωπαϊκού και διεθνούς πλαισίου πολιτικής αεροπορίας.

#7 Σχόλιο Από Λυμπέρης Γιώργος Στις 8 Οκτώβριος, 2025 @ 11:48

γ) η κατοχή πτυχίου επαγγελματία χειριστή αεροσκαφών.

Δεν έχει καμία σχέση το πτυχίο
επαγγελματία χειριστή με τις αρμοδιότητες της ΥΠΑ. Είναι
διάταξη που θα περιορίσει τους υποψηφίους και έχει
αποδειχθεί στο παρελθόν ότι διοικητές με το αντίστοιχο
προσόν δεν αντεπεξήλθαν, κατά κοινή ομολογία, στις
απαιτήσεις της θέσης.

#8 Σχόλιο Από Χ. Βενετόπουλος Στις 8 Οκτώβριος, 2025 @ 20:52

Το πτυχίο επαγγελματία χειριστή δεν παρουσιάζει άμεση συνάφεια με τις αρμοδιότητες της ΥΠΑ. Είναι διάταξη που θα περιορίσει τους υποψηφίους.

#9 Σχόλιο Από Ανθή Λαμπριανού Στις 9 Οκτώβριος, 2025 @ 08:42

Δεν κρίνεται απαραίτητο προσόν για τον Διοικητή η κατοχή πτυχίου επαγγελματία χειριστή αεροσκαφών, αντίθετα περιορίζει τις διαθέσιμες επιλογές.

#10 Σχόλιο Από Μανωλάκη Δέσποινα Στις 9 Οκτώβριος, 2025 @ 11:29

το πτυχίο του επαγγελματία χειριστή ουδεμία σχέση έχει με τις αρμοδιότητες της ΥΠΑ

#11 Σχόλιο Από Δάνα Δανάη Στις 9 Οκτώβριος, 2025 @ 11:39

Η κατοχή πτυχίου επαγγελματία χειριστή αεροσκαφών δεν έχει καμία σχέση με τις αρμοδιότητες της ΥΠΑ. Αυτή η διάταξη θα περιορίσει τους υποψηφίους και όπως έχει αποδειχθεί στο παρελθόν διοικητές με το αντίστοιχο προσόν δεν αντεπεξήλθαν στις απαιτήσεις της θέσης.

#12 Σχόλιο Από Περίανδρος Στις 9 Οκτώβριος, 2025 @ 16:22

Η κατοχή πτυχίου επαγγελματία χειριστή δεν πρέπει να είναι κριτήριο επιλογής, καθώς δεν συνδέεται άμεσα με τις δεξιότητες που απαιτούνται για τις συγκεκριμένες θέσεις. Τουναντίον φωτογραφίζει την υπάρχουσα διοικηση.

#13 Σχόλιο Από Ε.Ε.Ε.Κ.Ε Στις 9 Οκτώβριος, 2025 @ 16:25

Η περ. γ της παρ. 3 πρέπει να διαγραφεί. Δεν έχει καμία σχέση το πτυχίο
επαγγελματία χειριστή με τις αρμοδιότητες της ΥΠΑ. Είναι διάταξη που θα περιορίσει τους υποψηφίους και έχει αποδειχθεί στο παρελθόν ότι διοικητές με το αντίστοιχο προσόν δεν αντεπεξήλθαν, κατά κοινή ομολογία, στις απαιτήσεις της θέσης.

#14 Σχόλιο Από Ε.Ε.Ε.Κ.Ε Στις 9 Οκτώβριος, 2025 @ 16:26

Η περ. γ της παρ. 3 πρέπει να διαγραφεί. Δεν έχει καμία σχέση το πτυχίο
επαγγελματία χειριστή με τις αρμοδιότητες του Διοικητή της ΥΠΑ. Είναι διάταξη που θα περιορίσει τους υποψηφίους και έχει αποδειχθεί στο παρελθόν ότι διοικητές με το αντίστοιχο προσόν δεν αντεπεξήλθαν, κατά κοινή ομολογία, στις απαιτήσεις της θέσης.

#15 Σχόλιο Από ΕΛΕΝΗ ΠΑΠΑΔΑΚΗ Στις 9 Οκτώβριος, 2025 @ 18:15

3γ) Δεν έχει καμία σχέση το πτυχίο επαγγελματία χειριστή με τις αρμοδιότητες της ΥΠΑ. Είναι διάταξη που θα περιορίσει τους υποψηφίους και έχει
αποδειχθεί στο παρελθόν ότι διοικητές με το αντίστοιχο προσόν δεν αντεπεξήλθαν, κατά κοινή ομολογία, στις απαιτήσεις της θέσης.

#16 Σχόλιο Από Ρ. Μαλατέστα Στις 9 Οκτώβριος, 2025 @ 18:59

3.γ) Οι αρμοδιότητες της ΥΠΑ δεν απαιτούν πτυχίο επαγγελματία χειριστή αεροσκαφών.

#17 Σχόλιο Από ΔΕΣΤΟΥΝΗ ΚΑΘΟΛΙΚΗ Στις 9 Οκτώβριος, 2025 @ 19:47

Η κατοχή ή μη πτυχίου επαγγελματία χειριστή είναι άσχετη με τις αρμοδιότητες του Διοικητή της ΥΠΑ.
Σε περίπτωση που το κριτήριο αυτό συμπεριληφθεί στα προαπαιτούμενα των υποψηφίων θα περιορίσει κατά πολύ τους πιθανούς υποψήφιους αποκλείωντας πιθανόν κατάλληλα για τη θέση άτομα

#18 Σχόλιο Από ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΟΤΣΑΛΙΔΟΥ Στις 9 Οκτώβριος, 2025 @ 19:52

13.3.γ. Δεν έχει καμία σχέση το πτυχίο επαγγελματία χειριστή με τις αρμοδιότητες της ΥΠΑ. Είναι διάταξη που θα περιορίσει τους υποψηφίους και έχει
αποδειχθεί στο παρελθόν ότι διοικητές με το αντίστοιχο προσόν δεναντεπεξήλθαν, κατά κοινή ομολογία, στις απαιτήσεις της θέσης.