- Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών - https://www.opengov.gr/yme -

ΜΕΡΟΣ Β’ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ – ΣΥΣΤΑΣΗ ΝΟΜΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ     ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΣΥΣΤΑΣΗ Ν.Π.Δ.Δ. – ΣΚΟΠΟΣ – ΑΠΟΣΤΟΛΗ – ΕΔΡΑ – ΠΟΡΟΙ   Άρθρο 4 Σύσταση ν.π.δ.δ. με την επωνυμία «Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας» – Έδρα

 

  1. Συστήνεται νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου με την επωνυμία «Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (Υ.Π.Α.)» και για τις διεθνείς σχέσεις «Hellenic Aviation Service Provider (H.A.S.P.)» (εφεξής Υ.Π.Α.), το οποίο εποπτεύεται από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών.
  2. Έδρα της Υ.Π.Α. ορίζεται η Περιφέρεια Αττικής.

3. Η Υ.Π.Α. έχει διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια, καταρτίζει και εκτελεί δικό της προϋπολογισμό, σύμφωνα με τον παρόντα, τον ν. 4270/2014 (Α΄ 143), περί αρχών δημοσιονομικής διαχείρισης και εποπτείας και δημόσιου λογιστικού, και το π.δ. 496/1974 (Α’ 204), περί λογιστικού των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου.

  1. Στην Υ.Π.Α. ανατίθεται το σύνολο των αρμοδιοτήτων, οι οποίες, κατά την έναρξη ισχύος του παρόντος, έχουν ανατεθεί ή ασκούνται από την αυτοτελή δημόσια υπηρεσία με την επωνυμία «Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας», εκτός αν άλλως ορίζεται στον παρόντα.
  2. Όπου στην κείμενη νομοθεσία γίνεται αναφορά στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, νοείται στο εξής η Υ.Π.Α. που συστήνεται με την παρ. 1.
  3. Η οργάνωση και λειτουργία της Υ.Π.Α. ρυθμίζονται με τον Οργανισμό της, σύμφωνα με το άρθρο 20 του ν. 4622/2019 (Α’ 133).
Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα (Ανοιχτό | Κλείσιμο)

Τα σχόλια είναι απενεργοποιημένα Στο "ΜΕΡΟΣ Β’ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ – ΣΥΣΤΑΣΗ ΝΟΜΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ     ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α’ ΣΥΣΤΑΣΗ Ν.Π.Δ.Δ. – ΣΚΟΠΟΣ – ΑΠΟΣΤΟΛΗ – ΕΔΡΑ – ΠΟΡΟΙ   Άρθρο 4 Σύσταση ν.π.δ.δ. με την επωνυμία «Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας» – Έδρα"

#1 Σχόλιο Από Βλάσιος Δαγρές Στις 26 Σεπτέμβριος, 2025 @ 14:57

Η σύσταση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας ως Ν.Π.Δ.Δ. με διοικητική και οικονομική αυτοτέλεια αποτελεί θετική και αναγκαία θεσμική εξέλιξη, καθώς ενισχύει την επιχειρησιακή ανεξαρτησία και ευθυγραμμίζεται με τις απαιτήσεις του Ενιαίου Ευρωπαϊκού Ουρανού και του ICAO. Η πρόβλεψη για κατάρτιση και εκτέλεση ίδιου προϋπολογισμού, σύμφωνα με τις διατάξεις του δημοσιονομικού δικαίου, συμβάλλει στη διαφάνεια και στη λογοδοσία.
Κρίσιμο είναι να εξασφαλιστεί ότι η νέα νομική μορφή θα συνοδευτεί από επαρκείς πόρους, ανθρώπινους και οικονομικούς, ώστε η ΥΠΑ να μπορεί να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στην αποστολή της ως πάροχος υπηρεσιών αεροναυτιλίας, χωρίς να υπονομεύεται η επιχειρησιακή της λειτουργία. Παράλληλα, χρειάζεται σαφής διασφάλιση ότι η μετονομασία σε «Hellenic Aviation Service Provider (H.A.S.P.)» για τις διεθνείς σχέσεις δεν θα δημιουργεί σύγχυση με τον ρόλο της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας (Α.Π.Α.) στις εξωτερικές σχέσεις και εποπτικές διαδικασίες.
Συνολικά, η πρόβλεψη κινείται στη σωστή κατεύθυνση, υπό την προϋπόθεση ότι θα δοθεί έμφαση στη διακριτή ταυτότητα της ΥΠΑ και στη στελέχωση με κατάλληλο προσωπικό, ώστε να υποστηριχθεί η αποστολή της με επάρκεια.

#2 Σχόλιο Από Γ.Κ. Στις 1 Οκτώβριος, 2025 @ 15:41

Σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 20 του ν. 4622/2019 «Επιτελικό Κράτος», η οργάνωση και λειτουργία των φορέων της Κεντρικής Δημόσιας Διοίκησης και των εποπτευομένων από αυτούς νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου καθορίζονται με Οργανισμούς που καταρτίζονται με προεδρικά διατάγματα μετά από πρόταση του καθ’ ύλην αρμόδιου Υπουργού και των αρμόδιων Υπουργών για τον προϋπολογισμό και για θέματα οργάνωσης της δημόσιας διοίκησης αντίστοιχα. Και τούτο για να διασφαλίζεται η νομιμότητα και λειτουργικότητα των διατάξεων του Π.Δ. μέσω της συνεργασίας με τον κατ’ εξοχήν αρμόδιο φορέα για τα θέματα οργάνωσης και λειτουργίας της δημόσιας διοίκησης, ήτοι το Υπουργείο Εσωτερικών.
Προκειμένου λοιπόν να τηρηθούν τα προβλεπόμενα στη διάταξη που προαναφέρθηκε κρίνεται σκόπιμο να δίνεται εξουσιοδότηση στον παρόντα νόμο για έκδοση προεδρικού διατάγματος με το οποίο θα ρυθμίζονται οι δομές της ΥΠΑ, οι οργανικές θέσεις των υπαλλήλων, οι αρμοδιότητες, οι κλάδοι και κάθε σχετικό στοιχείο που αφορά την οργανωτική της δομή και λειτουργία.

#3 Σχόλιο Από ΑΝΑΣΤΑΣΙΑ ΤΣΑΓΚΑΡΗ Στις 2 Οκτώβριος, 2025 @ 13:50

Στον παρόντα νόμο θα έπρεπε να τεθούν οι βασικές παράμετροι του Οργανισμού της ΥΠΑ και η σχετική νομοθετική εξουσιοδότηση για την έκδοση ΠΔ, ενώ τα υπόλοιπα θέματα λειτουργίας και αρμοδιοτήτων να καθορισθούν με Π.Δ. Η μέθοδος αυτή κατοχυρώνει την ορθότητα του εγχειρήματος, καθώς το Π.Δ. θα ελεγχθεί από το ΥΠΕΣ, που έχει μεγάλη εμπειρία σε αυτό, και στη συνέχεια από το ΣτΕ (κατά τον έλεγχο συνταγματικότητας του ΠΔ.

#4 Σχόλιο Από ΑΝΝΑ ΠΛΟΥΜΗ Στις 2 Οκτώβριος, 2025 @ 15:14

Σύμφωνα με το άρθρο 20 του Ν. 4622/2019, η αναδιοργάνωση της δομής και της στελέχωσης των Υπουργείων και των ΝΠΔΔ που εποπτεύουν, καθώς και η μεταβολή της οργανωτικής τους διάρθρωσης απαιτεί την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος, κατόπιν πρότασης του αρμόδιου Υπουργού και του Υπουργού Εσωτερικών.
Ως εκ τούτου, οποιαδήποτε ουσιώδης αλλαγή στη δομή υπηρεσιών, πρέπει να ακολουθεί τη συγκεκριμένη θεσμοθετημένη διαδικασία, καθώς μόνο με αυτόν τον τρόπο κατοχυρώνεται η ορθότητα του εγχειρήματος και διασφαλίζεται η νομιμότητα.

#5 Σχόλιο Από ΔΑΡΣΙΝΟΥ ΤΖΕΝΗ Στις 3 Οκτώβριος, 2025 @ 09:02

Άρθρο 4 παρ.6
Σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 20 του ν. 4622/19 «Η οργάνωση και λειτουργία των φορέων της Κεντρικής Δημόσιας Διοίκησης καθώς και των εποπτευομένων από αυτούς νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, πλην των Ανεξαρτήτων Αρχών, καθορίζονται με Οργανισμούς, οι οποίοι καταρτίζονται, αντικαθίστανται ή τροποποιούνται με προεδρικά διατάγματα…….τα οποία εκδίδονται με πρόταση του καθ’ ύλην αρμόδιου Υπουργού ή του Πρωθυπουργού, κατά περίπτωση, και των αρμόδιων Υπουργών για τον προϋπολογισμό και για θέματα οργάνωσης της δημόσιας διοίκησης».
Δηλαδή η διάταξη προβλέπει έκδοση προεδρικού διατάγματος για τον καθορισμό της οργάνωσης και λειτουργίας του νομικού προσώπου θεσπίζοντας συνεργασία μεταξύ του καθ’ ύλην αρμοδίου Υπουργού και του Υπουργού Εσωτερικών , δηλ. του κατ’ εξοχήν αρμοδίου οργάνου που μπορεί να διασφαλίσει τη νομιμότητα , ορθότητα και λειτουργικότητα των διατάξεων που αφορούν τη δομή και την οργάνωση και στελέχωση των φορέων του δημόσιου, άρα και της ΥΠΑ (άρθρα 17,18,19). Κατά συνέπεια, στον παρόντα νόμο θα έπρεπε να τεθούν οι βασικές παράμετροι του Οργανισμού της ΥΠΑ και η σχετική νομοθετική εξουσιοδότηση για την έκδοση ΠΔ, ενώ τα υπόλοιπα θέματα λειτουργίας και αρμοδιοτήτων να καθορισθούν με ΠΔ. Η μέθοδος αυτή κατοχυρώνει την ορθότητα του εγχειρήματος, καθώς το ΠΔ θα ελεγχθεί από το ΥΠΕΣ, που έχει μεγάλη εμπειρία σε αυτό, και στη συνέχεια από το ΣτΕ (κατά τον έλεγχο συνταγματικότητας του ΠΔ).
Με τη μέθοδο που ακολουθήθηκε στο εξεταζόμενο νομοσχέδιο παραβιάζεται η ανωτέρω διάταξη του νόμου του επιτελικού κράτους.

#6 Σχόλιο Από ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΛΑΤΑΝΗ Στις 6 Οκτώβριος, 2025 @ 12:57

Σύμφωνα με την παρ. 1 του άρθρου 20 του ν. 4622/19, η οργάνωση και λειτουργία των φορέων της Κεντρικής Δημόσιας Διοίκησης καθώς και των εποπτευομένων από αυτούς νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου, πρέπει να ακολουθεί συγκεκριμένη θεσμοθετημένη διαδικασία, που προβλέπει την έκδοση προεδρικού διατάγματος θεσπίζοντας συνεργασία μεταξύ του καθ’ ύλην αρμοδίου Υπουργού και του Υπουργού Εσωτερικών, καθώς μόνο με αυτόν διασφαλίζεται η νομιμότητα, η ορθότητα και η λειτουργικότητα.

#7 Σχόλιο Από Fraport Greece Στις 8 Οκτώβριος, 2025 @ 13:50

Παράγραφος 5 – Να υπάρξει σαφή διατύπωση ότι αρμοδιότητες που πλέον εμπίπτουν στην ΑΠΑ ως την αρμόδια εποπτική και ρυθμιστική αρχή και πιθανώς να αναφέρονται στην κείμενη νομοθεσία ως αρμοδιότητες της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (συμπεριλαμβανομένων και των διατάξεων της Αερολιμενικής 2) εξαιρούνται από την παρούσα.