- Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού - https://www.opengov.gr/ypepth -

Άρθρο 24 Αρμοδιότητες Διευθυντή εκπαιδευτικών δομών στα Σωφρονιστικά Καταστήματα – Αναπλήρωση Διευθυντή – Τροποποίηση τίτλου και άρθρου 74 ν. 4763/2020

Στο άρθρο 74 του ν. 4763/2020 (Α΄254), περί λειτουργίας εκπαιδευτικών δομών στα Σωφρονιστικά Καταστήματα επέρχονται οι ακόλουθες τροποποιήσεις: α) στην παρ. 2 οι λέξεις «της παρ. 3 του άρθρου 75» αντικαθίστανται από τις λέξεις «της παρ. 4 του άρθρου 75», β) στην παρ. 4 προστίθεται περ. η), γ) προστίθεται παρ. 8 και, μετά από νομοτεχνικές βελτιώσεις, το άρθρο 74 διαμορφώνεται ως εξής:

«Άρθρο 74

Λειτουργία εκπαιδευτικών δομών στα Σωφρονιστικά Καταστήματα

  1. Σε κάθε Σωφρονιστικό Κατάστημα και στο Ίδρυμα Αγωγής Ανηλίκων Αρρένων Βόλου μπορεί να ιδρύονται σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, δηλαδή Δημοτικό Σχολείο, Γυμνάσιο ή Σ.Δ.Ε., ΓΕ.Λ. ή ΕΠΑ.Λ., δημόσιες Σ.Α.Ε.Κ., Ε.Σ.Κ., δημόσια Κ.Δ.Β.Μ. και τμήματα εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας.

Στους χώρους λειτουργίας των σχολικών μονάδων μπορεί να αναπτύσσονται οι δραστηριότητες που προβλέπονται στις διατάξεις του άρθρου 34 του Σωφρονιστικού Κώδικα (ν. 2776/1999, Α’ 291) από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Σωφρονιστικού καταστήματος για το σύνολο των κρατουμένων.

  1. Σε κάθε Σωφρονιστικό Κατάστημα και στο Ίδρυμα Αγωγής Ανηλίκων Αρρένων Βόλου, όπου είναι εφικτή η άμεση λειτουργία δομών και προγραμμάτων εκπαίδευσης, ύστερα από εισήγηση της επιτροπής της παρ. 4 του άρθρου 75, επιλέγεται ως Διευθυντής, μόνιμος εκπαιδευτικός της Πρωτοβάθμιας ή της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, με τριετή θητεία.
  2. Ο Διευθυντής ασκεί καθήκοντα Διευθυντή κάθε δομής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, που λειτουργεί εντός του Σωφρονιστικού Καταστήματος και στο Ίδρυμα Αγωγής Ανηλίκων Αρρένων Βόλου.
  3. Ο Διευθυντής έχει τις εξής αρμοδιότητες:

α) διερευνά τις εκπαιδευτικές ανάγκες των κρατουμένων, σε συνεργασία με το Ι.Ε.Π., με το Τμήμα Γ’ Εκπαιδευτικής Υποστήριξης ειδικών πληθυσμιακών ομάδων της Διεύθυνσης Διά Βίου Μάθησης της Γ.Γ.Ε.Ε.Κ.&Δ.Β.Μ. του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, με το Τμήμα Οργάνωσης Εργασίας και Εκπαίδευσης Κρατουμένων του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, καθώς και με τους αρμόδιους υπαλλήλους και τους Προϊσταμένους Διεύθυνσης των Σωφρονιστικών Καταστημάτων,

β) μεριμνά για τη δυνατότητα εύρεσης, δημιουργίας, χρήσης και επέκτασης των αναγκαίων χώρων για την κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών, σε συνεργασία με τους Προϊσταμένους Διεύθυνσης των Σωφρονιστικών Καταστημάτων,

γ) υποβάλλει αιτιολογημένη εισήγηση, στην οποία καταγράφεται και η σχετική πρόταση του Συμβουλίου του Σωφρονιστικού Καταστήματος, προς τα αρμόδια Τμήματα των Υπουργείων Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και Προστασίας του Πολίτη για τη λειτουργία μονάδων τυπικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και μη τυπικής μάθησης, σύμφωνα με τις εκπαιδευτικές ανάγκες των κρατουμένων,

δ) συμμετέχει στο Συμβούλιο Εργασίας του Σωφρονιστικού Καταστήματος ως εξειδικευμένος επιστήμονας της παρ. 3 του άρθρου 41 του Σωφρονιστικού Κώδικα, όταν εξετάζονται θέματα εκπαίδευσης κρατουμένων,

ε) μεριμνά για:

εα) την οργάνωση, λειτουργία και εποπτεία προπαρασκευαστικών τάξεων ενηλίκων για απόκτηση απολυτηρίου δημοτικού, σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, δομών τυπικής κατάρτισης και μη τυπικής μάθησης, προγραμμάτων γενικής εκπαίδευσης ενηλίκων, δημιουργικών, πολιτιστικών, περιβαλλοντικών και αθλητικών δραστηριοτήτων που διοργανώνονται στις εκπαιδευτικές δομές του Σωφρονιστικού Καταστήματος, των μαθημάτων ελληνομάθειας για αλλοδαπούς και της διαδικασίας εξετάσεων για πιστοποίηση Ελληνομάθειας,

εβ) την κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών σε όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης και, όπου δεν λειτουργούν εκπαιδευτικές δομές, με τη συνδρομή άλλων υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ή με τη δημιουργία Τμημάτων Αντισταθμιστικής Εκπαίδευσης (Τ.Α.Ε.),

εγ) τον συντονισμό και τη ρύθμιση επιμέρους θεμάτων, που ανακύπτουν κατά τη φοίτηση των κρατουμένων σε σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης,

στ) καταγράφει τις ελλείψεις του εκπαιδευτικού προσωπικού στις δομές τυπικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και μη τυπικής μάθησης βάσει του αριθμού των εκπαιδευομένων και του προγράμματος σπουδών κάθε εκπαιδευτικής δομής και ενημερώνει τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού,

ζ) καταθέτει ετήσιο απολογισμό δράσης προς το Τμήμα Γ’ Εκπαιδευτικής Υποστήριξης ειδικών πληθυσμιακών ομάδων της Διεύθυνσης Διά Βίου Μάθησης της Γ.Γ.Ε.Ε.Κ.&Δ.Β.Μ. του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και προς το Τμήμα Οργάνωσης Εργασίας και Εκπαίδευσης Κρατουμένων του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, και

η) ασκεί διδακτικό έργο τριών (3) ωρών εβδομαδιαίως σε οποιαδήποτε από τις επιμέρους δομές, ανάλογα με την ειδικότητα την οποία κατέχει.

  1. Στις επιμέρους δομές εκπαίδευσης που λειτουργούν σε κάθε Σωφρονιστικό Κατάστημα επιλέγονται Υποδιευθυντές, μόνιμοι εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης με τριετή θητεία, που διαθέτουν διοικητικά και παιδαγωγικά προσόντα, γνώσεις για τις ιδιαιτερότητες των εκπαιδευτικών δομών σε Σωφρονιστικά Καταστήματα, καθώς και σχετική εκπαιδευτική ή και διδακτική εμπειρία.
  2. Οι ελλείψεις του εκπαιδευτικού προσωπικού καλύπτονται με εκπαιδευτικούς ειδικών προσόντων, κατά την ακόλουθη σειρά προτεραιότητας:

α) με μόνιμους εκπαιδευτικούς, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις,

β) με τους μόνιμους εκπαιδευτικούς, που υπηρετούν στην οικεία Διεύθυνση Εκπαίδευσης, ύστερα από αίτησή τους,

γ) με αναπληρωτές από τους ενιαίους πίνακες αναπληρωτών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ύστερα από αίτησή τους,

δ) με ωρομίσθιο εκπαιδευτικό προσωπικό, μόνο για τα Σ.Δ.Ε., τα Δ.Ι.Ε.Κ., τις Ε.Σ.Κ. και τα δημόσια Κ.Δ.Β.Μ. Για τη συμπλήρωση του ωραρίου τους οι εκπαιδευτικοί των κοινών και στις δύο βαθμίδες εκπαίδευσης ειδικοτήτων μπορούν να διδάσκουν σε όλες τις βαθμίδες του ίδιου Σωφρονιστικού Καταστήματος.

  1. Για την αποτελεσματική λειτουργία των εκπαιδευτικών δομών τυπικής εκπαίδευσης και κατάρτισης και μη τυπικής μάθησης στα Σωφρονιστικά Καταστήματα, η Γ.Γ.Ε.Ε.Κ.&Δ.Β.Μ. μεριμνά: α) για την επιμόρφωση του εκπαιδευτικού προσωπικού της παρ. 6 σε θέματα σχετικά με τις ιδιαιτερότητες της λειτουργίας δομών εκπαίδευσης στα Σωφρονιστικά Καταστήματα και την αξιοποίηση κατάλληλων εκπαιδευτικών μεθόδων και τεχνικών για την κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών των κρατουμένων εκπαιδευομένων καταρτιζομένων και β) για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση προγραμμάτων επιμόρφωσης των υπαλλήλων των Σωφρονιστικών Καταστημάτων σε θέματα εκπαίδευσης και κατάρτισης των κρατουμένων, σε συνεργασία με τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη.
  2. Ο Διευθυντής κάθε δομής εκπαίδευσης και κατάρτισης, όταν ελλείπει, απουσιάζει ή κωλύεται, αναπληρώνεται από Υποδιευθυντή μίας εκ των επιμέρους δομών εκπαίδευσης και κατάρτισης και αν δεν υφίσταται Υποδιευθυντής στις επιμέρους δομές, από τον αρχαιότερο εκπαιδευτικό που υπηρετεί σε αυτές. Με απόφαση του Διευθυντή κάθε δομής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης ορίζεται ο αναπληρωτής του. Σε περίπτωση μη πλήρωσης της θέσης του Διευθυντή για οποιοδήποτε λόγο ή κένωσης αυτής, η απόφαση αναπλήρωσης εκδίδεται από το αρμόδιο για την τοποθέτηση, όργανο.».