• Σχόλια επι του κειμένου του σ/ν: Άρθρο 3, παρ. 3: Εντοπίζοντας ως παθογένεια από την μέχρι σήμερα λειτουργία της ΑΕΠΠ το γεγονός ότι τα κλιμάκιά της συγκροτούνται από νομικούς και μόνο με αποτέλεσμα την έκδοση αποφάσεων, συχνότατα, που έχουν δημιουργήσει προβλήματα ακόμα και εφαρμογής τους στην πράξη, θεωρούμε ότι μέλη της νέας αρχής απαιτείται να είναι εκπρόσωποι όλων των επιστημονικών ειδικοτήτων που αναμειγνύονται στις διαδικασίες ανάθεσης του ν.4412/2016 και, ανά προσφυγή που ασκείται και αναλόγως του αντικειμένου της, να ορίζεται υποχρεωτικά ως ένα μέλος του Κλιμακίου ένας τέτοιος επιστήμων. Η ΕΑΔΗΣΥ είναι διοικητικό όργανο που διενεργεί προεχόντως έλεγχο ουσίας των υποθέσεων. Αν πρόκειται να συγκροτείται μόνο από επίτιμους δικαστές και νομικούς, δεν υπάρχει λόγος ύπαρξής της: ας απευθυνόμαστε απευθείας στα δικαστήρια που συγκροτούνται από εν ενεργεία δικαστές και έχουν, σε κάθε περίπτωση, ειδικότερη εκπαίδευση και εχέγγυα δίκαιης κρίσης. Στο ίδιο πνεύμα, ακόμα και σε ό,τι αφορά τη συγκρότηση της αρχής από μέλη με την ιδιότητα του νομικού, απαιτείται να συντρέχει στο πρόσωπό τους αφενός μεγαλύτερης διάρκειας εμπειρία πέραν της πενταετίας, αφετέρου η απόδειξή της να μην περιορίζεται στα προσόντα του άρθρου 2 του πδ 50/2001: η κατοχή διδακτορικού ή μεταπτυχιακού τίτλου στο αντικείμενο των δημοσίων συμβάσεων οπωσδήποτε παρέχει ένα θεωρητικό υπόβαθρο γνώσης, ωστόσο, άνευ της εφαρμογής των γνώσεων αυτών στην καθημερινή πρακτική, δεν είναι δυνατή η διαμόρφωση της σύνθετης και ολοκληρωμένης οπτικής που απαιτείται για να κρίνει κανείς τα ζητήματα που τίθενται με τέτοιου είδους προσφυγές. Πολλές φορές έχει διαπιστωθεί ότι εκδοθείσες αποφάσεις της ΑΕΠΠ έχουν τεχνική πληρότητα διάστρωσης του συλλογισμού τους, το αποτέλεσμα όμως αυτού του συλλογισμού αποκλίνει της πραγματικότητας. Άρθρο 3, παρ. 10: Δεν αρκεί η ευχέρεια θέσης σε προσωρινή αναστολή προκειμένου να προστατευτεί το κύρος της Αρχής σε περίπτωση που συντρέχουν οι προϋποθέσεις α) και β). Είναι αναγκαίο να τίθενται υποχρεωτικώς σε προσωρινή αναστολή. Άρθρο 8, παρ. 4 και 5 του άρθρου 353 του Ν.4412: Το άρθρο 365 του ν. 4412/2016, όπως ισχύει μετά την τροποποίησή του με το άρθρο 136 ν. 4782/2021, προβλέπει διαφορετική σύνθεση κλιμακίων από την εδώ προτεινόμενη: μονομελή κλιμάκια για συμβάσεις με εκτιμώμενη αξία έως και εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ, και τριμελή κλιμάκια όταν η εκτιμώμενη αξία υπερβαίνει τις εκατό χιλιάδες (100.000) ευρώ. Κατ` εξαίρεση, οι προδικαστικές προσφυγές εξετάζονται από επταμελές Κλιμάκιο της ΑΕΠΠ, όταν πρόκειται για υπόθεση μεγάλης σπουδαιότητας ή προκειμένου να αποφευχθεί ο κίνδυνος έκδοσης αντιφατικών αποφάσεων. Εδώ προβλέπονται μόνο τριμελή κλιμάκια και για ζητήματα μείζονος σπουδαιότητας, αρμοδιότητα όλου του Εκτελεστικοί συμβουλίου, δηλαδή 10 μελών. Τι ισχύει από τα δύο; Χρειάζεται είτε προσαρμογή του νόμου αυτού στις προβλέψεις του ν. 4412/2016 είτε τροποποίηση του τελευταίου σύμφωνα με τις προβλέψεις αυτού. Άρθρο 9, 1η παράγραφος του άρθρου 354 του Ν.4412: Δεν υπάρχει ούτε καν ενδεικτική αναφορά στις αρμοδιότητες της πρώην ΕΑΑΔΗΣΥ. Αυτές πρόκειται εν τέλει να καταργηθούν; Ενόψει των σκοπών σύστασης εκείνης της Αρχής, οι οποίοι αποτύπωναν αφενός μια αναγκαιότητα εξυγίανσης και διαφάνειας του χώρου των δημοσίων συμβάσεων αφετέρου ένα όραμα ενοποίησης των συμπεριφορών των αναθετουσών αρχών κατά την ανάθεση και εκτέλεση δημοσίων συμβάσεων, είναι ιδιαιτέρως κρίσιμο για τους οικονομικούς φορείς που συμμετέχουν σε τέτοιες διαδικασίες να διευκρινιστεί αν αυτοί οι στόχοι έπαψαν να αποτελούν ζητούμενο και αν όχι πώς διασφαλίζονται μέσω αυτής της νέας Αρχής Προφανώς, το ζήτημα της παραγωγικής και δημιουργικής (ή μη) μέχρι σήμερα λειτουργίας της ΕΑΑΔΗΣΥ μπορεί να συζητηθεί και να διατυπωθούν όλες οι θέσεις, αλλά αυτό δεν εξομοιώνεται με το ζήτημα της κατάργησης των αρμοδιοτήτων της επειδή, ενδεχομένως, δεν επιτεύχθηκαν μέχρι τώρα οι στόχοι της. Ας βελτιωθεί ό,τι διαπιστωθεί ότι δεν λειτούργησε, ας μειωθεί το υπέρογκο επιστημονικό προσωπικό της ΕΑΑΔΗΣΥ, ας διαμορφωθεί νέο σχέδιο δράσης και οργάνωσής της, αλλά η εξαφάνιση των αρμοδιοτήτων της δεν προωθεί τις αρχές της διαφάνειας και της εξυγίανσης του συστήματος των Δημοσίων Συμβάσεων. Άρθρο 10, παρ. 1 του άρθρου 355 του Ν.4412: Ο καθορισμός τέτοιας έκτασης αρμοδιοτήτων με π.δ. έχει ζητήματα συνταγματικότητας. Στο νόμο έπρεπε να υπάρχει σαφής διαχωρισμός των αρμοδιοτήτων και επιμερισμός τους στα μέλη- συμβούλους. Ποιοι θα εξετάζουν τις προδικαστικές προσφυγές και ποια η σχέση τους με εκείνα τα μέλη που θα ασκούν τις αρμοδιότητες της πρώην ΕΑΑΔΗΣΥ; Τίθεται ζήτημα σύγκρουσης καθηκόντων σε περίπτωση σύγχυσης των ιδιοτήτων (πχ σε περίπτωση που η αρχή ασκώντας αρμοδιότητες της ΕΑΑΔΗΣΥ έχει χορηγήσει γνώμη σε μια αναθέτουσα αρχή, πόσο ανεπηρέαστα θα κρίνει με το μανδύα ΑΕΠΠ προσφυγή κατά της απόφασης της αναθέτουσας με επιχειρηματολογία αντίθετη της γνώμης της αρχής προς την αναθέτουσα; κ.ο.κ.) Γενική τοποθέτηση: Μας απασχολεί ιδιαιτέρως η ανισομέρεια στην Νέα Αρχή με την διαφαινόμενη υποβάθμιση εκτέλεσης των αρμοδιοτήτων της νυν ΕΑΑΔΗΣΥ, η οποία επιτελεί ιδιαιτέρως σημαντικό έργο για την ομαλή λειτουργία των δημοσίων συμβάσεων, όπως είναι η τήρηση της Εθνικής Βάσης Δημοσίων Συμβάσεων, η έκδοση υποδειγμάτων και προτύπων τευχών δημοπράτησης, γνωμοδοτήσεων κ.λπ.