Αρχική Διαβούλευση του Αντιπροέδρου της Κυβέρνησης για το εθνικό Κοινωνικό Κλιματικό ΣχέδιοΚοινωνικό Κλιματικό Σχέδιο (ΚΚΣ) Σχόλιο του χρήστη Greenpeace Greece (Νικος Χαραλαμπίδης) | 13 Ιουλίου 2025, 15:23
Ανοικτή Διακυβέρνηση Δικτυακός Τόπος Διαβουλεύσεων Άλλων Φορέων OpenGov.gr Ανοικτή Διακυβέρνηση |
Πολιτική Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα Πολιτική Ασφαλείας και Πολιτική Cookies Όροι Χρήσης Πλαίσιο Διαλόγου |
Creative Commons License![]() Με Χρήση του ΕΛ/ΛΑΚ λογισμικού Wordpress. |
Για τον κτιριακό τομέα Το ΚΚΣ (και το ΣΕΔΕ2) αφορούν ευάλωτους πολίτες που πλήττονται από ενεργειακή και μεταφορική ένδεια ως συνέπεια της χρήσης ορυκτών καυσίμων. Το σχέδιο ουσιαστικά διευρύνει τους εν δυνάμει ευάλωτους πληθυσμούς βάζοντας κοινωνικά κριτήρια. Χρειάζονται ποσοτικοποιημένα μέτρα για να μπορούμε να δούμε το βάθος της ανάλυσης αλλά και το προσδοκώμενο αποτέλεσμα. Μέχρι σήμερα, το απόλυτο μέτρο στάθμισης επιτυχίας σχετικών πολιτικών ήταν η απορρόφηση πόρων. Ο δείκτης αυτός έπεται άλλων όπως η αριθμός των κτιρίων που αναβαθμίστηκαν ενεργειακά και σε τι βαθμό, ο αριθμός των νοικοκυριών σε ένδεια που – με την εφαρμογή των μέτρων – βελτίωσαν τις συνθήκες διαβίωσης (άρα απαιτείται μηχανισμός μέτρησης του αποτελέσματος). Παράγοντας κλειδί είναι η επίλυση χρόνιων γραφειοκρατικών αγκυλώσεων που καθιστούν δύσκολη την ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων πολυκατοικιών μια και εκεί ακριβώς εντοπίζεται το συνδυασμένο πρόβλημα ευάλωτα νοικοκυριά – ακατάλληλα κτίρια. Το σχέδιο δεν έχει καμία αναφορά σε ενεργειακές κοινότητες (τόσο για αυτοπαραγωγή και αντλίες θερμότητας ή σαν μοχλό στήριξης των μικροεπιχειρήσεων που είναι μέσα στο ΣΕΔΕ2, όσο και σε ανακαινίσεις από πολίτες (citizen led renovations) που υποστηρίζονται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Το Σχέδιο δεν δείχνει το συνολικό κόστος του ΣΕΔΕ2 ώστε να αντιληφθούμε εάν τα μέτρα είναι επαρκή. Δεν έχει γίνει άλλη επαφή με φορείς για τη συνδιαμόρφωση των μέτρων, όπως είχε ξεκινήσει μέχρι τον Απρίλιο με τα workshop στο ΥΠΕΝ, άρα αρκετά μέτρα δεν έχουν ληφθεί υπόψιν από τους τότε διαλόγους. Παρά την απαγόρευση χρηματοδότησης καυστήρων, το σχέδιο αναφέρει υβριδικούς καυστήρες ενώ με την συνέχεια των επιδομάτων θέρμανσης συνεχίζεται η εξάρτηση φτωχών νοικοκυριών σε ορυκτά καύσιμα. Οι επιδοτήσεις ενοικίου δεν μπορεί να είναι επιλέξιμες εφόσον δεν τεκμηριώνεται κάπως ότι οι ωφελούμενοι βρίσκονται σε φτώχεια λόγω ΣΕΔΕ2 Γενικά το σχέδιο έχει πολύ έντονο το κοινωνικό προφίλ αλλά λείπουν αρκετά μέτρα που αφορούν αποκλειστικά το ΣΕΔΕ2. Επίσης το σχέδιο δεν αναφέρει τι θα γίνουν όλες αυτές οι νέες εγκαταστάσεις αερίου και τα δίκτυα στις επαρχιακές πόλεις, εφόσον ουσιαστικά αντιτίθενται στους στόχους του ΚΚΤ. Για τις μεταφορές Στα αστικά κέντρα, χρειάζεται η διασύνδεση των υπαρχόντων μέσων και ο συγχρονισμός τους. Πέρα από τις καλές προθέσεις, αυτό πρέπει να αποτυπωθεί στην αυξημένη χρήση τους και – προφανώς – στη μειωμένη χρήση ΙΧ για μετακινήσεις στην πόλη. Υπάρχει πληθώρα εξόφθαλμων παραδειγμάτων (πχ ελλειμματική χρήση τηλεματικής) που χρήζουν βελτίωσης, ανεξαρτήτως της απαραίτητης ανανέωσης του στόλου των λεωφορείων. Πρόσφατα περιστατικά αναδεικνύουν την ανάγκη βελτίωσης συνθηκών εργασίας και αλλαγής συμπεριφορών εκ μέρους των οδηγών των μέσων συλλογικής μεταφοράς. Και εδώ, ο βαθμός επιτυχίας των μέτρων πρέπει να μετριέται με τη μείωση της χρήσης των ΙΧ αυτοκινήτων για μετακινήσεις στην πόλη και όχι με την απορρόφηση διαθέσιμων πόρων. Ας συμφωνήσουμε, επί της αρχής, ότι η αύξηση του στόλου των ΙΧ στο λεκανοπέδιο είναι πρόβλημα (είτε αυτά είναι συμβατικά είτε υβριδικά είτε ηλεκτρικά) και δεν αντιμετωπίζεται με περαιτέρω επέκταση του οδικού δικτύου. Για καθαρά κλιματικούς λόγους, σε συνδυασμό με την προσαρμογή των πόλεών μας στα νέα κλιματικά δεδομένα, χρειαζόμαστε λιγότερους δρόμους, περισσότερο χώμα και πράσινο, άρα λιγότερο ΙΧ και περισσότερα σύγχρονα αξιόπιστα μέσα συλλογικής μεταφοράς. Χρειάζεται η διεύρυνση και δημιουργία νέων γραμμών λεωφορείων στην επαρχία όπου η μεταφορική φτώχεια είναι πολύ μεγάλη (σε σύγκριση με τα μεγάλα αστικά κέντρα) και οι αποστάσεις συχνά μεγαλύτερες.