• Σχόλιο του χρήστη 'Ιωάννα Κατσαρού' | 17 Ιουλίου 2025, 17:28

    Σχόλια επί του κειμένου διαβούλευσης ανά κεφάλαιο: 1.1 Εισαγωγή Η πρόβλεψη του νομοσχεδίου για τις πολύ μικρές επιχειρήσεις είναι θετική, ωστόσο θα πρέπει να εξεταστεί η επέκτασή της και στις μικρές επιχειρήσεις, ώστε να καλυφθεί μεγαλύτερο μέρος της επιχειρηματικής δραστηριότητας, ιδιαίτερα σε κλάδους με έντονο ανταγωνισμό, αυξημένο ενεργειακό κόστους λόγω φύσης δραστηριότητας, επιβαρυμένη λειτουργία, π.χ. επιχειρήσεις εστίασης. Παράλληλα, δεν θα πρέπει να εξαιρούνται από την ευνοϊκή ρύθμιση τα καταστήματα που λειτουργούν με σύστημα franchise, εφόσον πληρούν τα κριτήρια μικρής ή πολύ μικρής επιχείρησης βάσει αριθμού εργαζομένων, κύκλου εργασιών και ανεξαρτησίας λειτουργίας. Η ένταξή τους είναι απαραίτητη για την ουσιαστική στήριξη της επιχειρηματικότητας. 1.1.1 Κτιριακός τομέας / 2.1 Περιγραφή δράσεων 1ου πυλώνα παρέμβασης: Κτιριακός τομέας Το εθνικό Σχέδιο δίνει έμφαση στη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης και στην εξοικονόμηση ενέργειας, με στόχο τη μείωση της κατανάλωσης ορυκτών καυσίμων για θέρμανση και ψύξη, παραγωγή ζεστού νερού και μαγειρέματος, μέσω της προώθησης του εξηλεκτρισμού και της αντικατάστασης ενεργοβόρων συστημάτων.  Ενδεικτικά προτείνουμε ως παρεμβάσεις που θα μπορούσαν να περιληφθούν στον σχεδιαζόμενο ενεργειακά αποδοτικό εξοπλισμό για κάλυψη των αναγκών θέρμανσης – ψύξης και χρήσης ζεστού νερού, τις ακόλουθες: • Αντικατάσταση παλαιών επαγγελματικών ψυγείων / καταψυκτών με συσκευές ενεργειακής κλάσης A ή A+, • Αντικατάσταση παλαιού εξοπλισμού με συσκευές υψηλής απόδοσης. • Αντικατάσταση παλαιών κλιματιστικών με inverter νέας γενιάς A+++ και split units υψηλής απόδοσης • Εγκατάσταση συστημάτων σκίασης. • Δημιουργία πρασίνου στον άμεσο περιβάλλοντα χώρο των επιχειρήσεων • Δωρεάν ενεργειακοί έλεγχοι από πιστοποιημένους συμβούλους. • Αισθητήρες πόρτας και συναγερμός ανοιχτής πόρτας/ Χρονοδιακόπτες λειτουργίας / έξυπνες πρίζες / μετρητές κατανάλωσης Χρειάζεται να αποσαφηνιστεί αν η ενίσχυση αφορά: (α) επιχειρήσεις που καταναλώνουν ηλεκτρική ενέργεια για την κάλυψη αυτών των αναγκών και (β) νέες επιχειρήσεις, νεοσυσταθείσες. 1.1.2 Άμεση εισοδηματική στήριξη Λόγω αυξημένου ενεργειακού κόστους και αναγκών επιχειρήσεων ανάλογα με τη φύση της δραστηριότητας π.χ. επιχειρήσεις εστίασης, προτείνουμε να εξεταστεί η χορήγηση στήριξης μέσω επιδομάτων ενοικίου και θέρμανσης στις πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις, όπως ισχύει σήμερα για τα νοικοκυριά. 1.2.2 Πολύ μικρές επιχειρήσεις Προτείνουμε στους δικαιούχους να ενταχθούν και οι μικρές επιχειρήσεις κατά την έννοια της Σύστασης 361/2003 της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Εκτός από ενεργειακά ευάλωτες επιχειρήσεις όσον αφορά τα κτίρια και στον τομέα των μεταφορών, προτείνουμε να προβλεφθούν και ενεργειακά ευάλωτες επιχειρήσεις ως προς τη λειτουργία τους, π.χ. μια επιχείρηση εστίασης έχει αυξημένο ενεργειακό κόστος λόγω της φύσης της δραστηριότητάς της και θα ήταν σκόπιμο και αναγκαίο να προβλεφθεί και για αυτή την επιχείρηση (είτε πολύ μικρή είτε μικρή), η δυνατότητα χρήσης ενεργειακά αποδοτικού εξοπλισμού μέσω προγραμμάτων ενεργειακής αναβάθμισης/στήριξης, πράγμα ωφέλιμο τόσο για τη λειτουργία της ίδιας όσο και για το ίδιο το περιβάλλον. 2.1 Περιγραφή δράσεων 1ου πυλώνα παρέμβασης: Κτιριακός τομέας - Κ3: Ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων και ενεργειακού εξοπλισμού πολύ μικρών επιχειρήσεων • Γίνεται αναφορά ότι η ενίσχυση αφορά πολύ μικρές επιχειρήσεις με μίσθωση όσο η διάρκεια της απόσβεσης του εξοπλισμού. Αν υποθέσουμε ότι η απόσβεση ενός πάγιου εξοπλισμού αποσβένεται με 10% ετησίως καταλαβαίνουμε ότι θα πρέπει να έχουν μισθωτήρια με διάρκεια από 10 έτη και πάνω. Οπότε προτείνουμε για μικρότερη διάρκεια π.χ. 5 έτη σε ότι αφορά κινητό εξοπλισμό τουλάχιστον. • Με βάση τον προϋπολογισμό για κτίρια και εξοπλισμό η ενίσχυση φαίνεται να είναι κατά μέσω όρο 30.000 ανά επιχείρηση, οπότε εδώ θα ήταν σημαντικό φορολογικό κίνητρο να προβλέπει τον σχηματισμό αφορολόγητου αποθεματικού για τις ενισχυόμενες επιχειρήσεις ποσού ίσου με το ποσό της ενίσχυσης. Προτείνουμε επιπλέον φορολογικό κίνητρο την υπερ απόσβεση της δαπάνης της επένδυσης ετησίως κατά 100% επιπλέον του κανονικού. • Να υπάρξει πρόβλεψη στο σχέδιο για την πορεία της επιδότησης στην περίπτωση που η ενισχυόμενη μικρή επιχείρηση χρειαστεί να αλλάξει νομική μορφή ή μέγεθος ή συγχωνευθεί. Σε περίπτωση παύσης από τα 3έτη κι έπειτα να μην επιστρέφεται το ποσό της ενίσχυσης και να μπορεί ο εξοπλισμός να μεταβιβαστεί και σε οποιαδήποτε άλλη αλλαγή ή μετατροπή να μην προκύπτει κανένα θέμα για το ποσό της ενίσχυσης που θα έχει λάβει η ωφελούμενη επιχείρηση.