Μελετώντας κάποιος το παρόν σχέδιο νόμου απορεί με τον τίτλο που θα ταίριαζε καλύτερα να ονομάζεται «Αντικοινωνικό και Αντικλιματικό Σχέδιο».
Οι δράσεις που προβλέπονται στο ΚΚΣ, για την επέκταση του Σύστηματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών στους τομείς των οδικών μεταφορών και των κτιρίων (ΣΕΔΕ2), το οποίο στοχεύει στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (με κυριότερο το CO2 που οφείλεται δήθεν σε ανθρώπινες δραστηριότητες) που ευθύνονται για την κλιματική αλλαγή, προωθούνται ως βασικά εργαλεία-συνιστώσες που θα υποστηρίξουν την πράσινη μετάβαση και την διασφάλιση της ισότιμης και δίκαιης πρόσβασης σε αυτήν, οδηγώντας σε μια συνεκτική κοινωνία και βιώσιμη οικονομία. Στην ουσία όμως πρόκειται για ένα απαράδεκτο, παράλογο και ως εκ τούτου ανέφικτο σχέδιο, το οποίο θα επιφέρει τα εντελώς αντίθετα αποτελέσματα.
Αναφέρει το σχέδιο νόμου: “Η κλιμακούμενη αύξηση του κόστους χρήσης των ορυκτών καυσίμων στους τομείς που εμπίπτουν στο ΣΕΔΕ2, αναμένεται να διαμορφώσει ένα είδος διαρκώς ενισχυόμενου οικονομικού αντικινήτρου για τη χρήση ορυκτών καυσίμων στον κτιριακό τομέα και στις οδικές μεταφορές”. Αυτό σημαίνει ότι ο μόνος που ωφελείται είναι η εκάστοτε κυβέρνηση που θα εισπράττει τους υπέρογκους και άδικους φόρους από την αύξηση του κόστους χρήσης ορυκτών καυσίμων στα κτίρια και στις οδικές μεταφορές, διότι ο πολίτης θα αδυνατεί να ανταποκριθεί στο δυσβάστακτο κόστος της υποχρεωτικής μετατροπής της οικείας του και του οχήματός του σε δήθεν πράσινο και ενεργειακά βιώσιμο, προκειμένου να ελαφρύνει την φορολογική του επιβάρυνση.
Μάλιστα το σχέδιο αναφέρει τα εξής ως αναφορά τον προϋπολογισμού του ΚΚΣ: «Η υλοποίηση του σχεδίου θα χρηματοδοτηθεί […] από πόρους του Ταμείου, καθώς και κατά 25% από εθνική συνεισφορά στο εκτιμώμενο συνολικό κόστος. Ειδικότερα για την Ελλάδα προβλέπονται πόροι από το Ταμείο που ανέρχονται σε €3,587δις με την εφαρμογή του ΣΕΔΕ2 από το 2027. Αθροίζοντας δε την εθνική συνεισφορά ο συνολικός προϋπολογισμός του ΚΚΣ για την υποστήριξη δράσεων, διαμορφώνεται σε €4,783δις». Δηλαδή η συμμετοχή μας που αποτελεί το 25% στο συνολικό προϋπολογισμό των 4.783.000.000€ μεταφράζεται σε 1.200.000.000€ άμεσων φόρων χωρίς να υπολογιστεί ο πληθωρισμός που αναμένεται να εκτιναχθεί. Και με την προϋπόθεση ότι το σύνολο των πόρων του Ταμείου προέρχεται εξ ολοκλήρου από την Ε.Ε., διαφορετικά αυξάνεται αναλογικά και η επιβάρυνση μας στον προϋπολογισμό.
Το δήθεν Κοινωνικό και Κλιματικό Σχέδιο έρχεται να δώσει κάποια χρήματα σε αυτά που χαρακτηρίζονται ως ευάλωτα νοικοκυριά. Επιπλέον στο σχέδιο νόμου αναφέρεται ότι το 55% των κατοικιών της χώρας (δηλ. πάνω από τις μισές) έχουν κατασκευαστεί προ του 1980 και ως επί το πλείστον χωρίς θερμομόνωση στο κτιριακό κέλυφος, και 4 στα 10 νοικοκυριά (δηλαδή σχεδόν τα μισά) κατοικούν σε χώρους πολύ χαμηλής ή χαμηλής ενεργειακής απόδοσης. Ωστόσο στο πλαίσιο εφαρμογής του ΚΚΤ και λόγω της εισαγωγής του ΣΕΔΕ2 μόνο το 1,5 εκατομμύριο ελληνικά νοικοκυριά και 75 χιλ. πολύ μικρές επιχειρήσεις θα αποκομίσουν όφελος από τη χρηματοδότηση διότι μόνο τόσα πληρούν τα χαρακτηριστικά ενεργειακής ή και μεταφορικής ευαλωτότητας. Συνεπώς το ποσοστό που θα επωφεληθεί είναι πολύ μικρό. Οι υπόλοιποι Έλληνες τι θα κάνουν; Εφόσον το 55% των κατοικιών δεν πληροί τις προδιαγραφές ενεργειακής απόδοσης και τα όποια δάνεια δοθούν δεν θα επαρκούν για τις αναβαθμίσεις, με τι εισοδήματα θα αποπληρωθούν οι επιβαλλόμενες ενεργειακές αναβαθμίσεις στα κτήρια;
Οι αποκαλύψεις για τον ΟΠΕΚΕΠΕ και της δήθεν δίκαιης μετάβασης, που σάρωσε την οικονομία της Δυτικής Μακεδονίας οδήγησε σε μείωση πληθυσμού 13%. Πως είναι λοιπόν δυνατόν το παρόν νομοσχέδιο να διαιωνίζει το ίδιο αποτυχημένο αφήγημα για «συνεκτική κοινωνία και βιώσιμη οικονομία»; Ευάλωτοι αγρότες δεν έπαιρναν τις επιδοτήσεις από τον ΟΠΕΚΕΠΕ; Μήπως ανάλογα δεν θα είναι και τα κριτήρια για τα ευάλωτα νοικοκυριά και επιχειρήσεις στο παρόν νομοσχέδιο;
Τα σχέδια «Εξοικονομώ» που εφαρμόστηκαν τα προηγούμενα χρόνια, ήταν τόσο αποτυχημένα που δεν έχουν ολοκληρωθεί ούτε οι πληρωμές. Δηλαδή οι επιχειρήσεις που πουλούν μονώσεις, αντλίες μόνωσης κ.α. μετατράπηκαν από προμηθευτές της αγοράς σε προμηθευτές του δημοσίου, με αποτέλεσμα ως τέτοιοι να προχωρούν σε υπερτιμολογήσεις για να καλύψουν το κόστος για το γεγονός ότι έχουν μείνει απλήρωτες. Να σημειώσουμε ότι οι ηλιακοί θερμοσίφωνες, ένα 100% ελληνικό προϊόν, έχουν εξοικονομήσει ατελείωτη ενέργεια εδώ και 40 χρόνια, και εξακολουθούν να έχουν ΦΠΑ 24%. Την ίδια στιγμή σε μια σειρά από ευρωπαϊκές χώρες, ένα καινούργιο προϊόν όπως τα φωτοβολταϊκά συστήματα για τα μπαλκόνια, είναι σε συντελεστή ΦΠΑ 0%. Ταυτόχρονα στην Ελλάδα δεν επιτρέπονται φωτοβολταϊκά σε στέγες για την ηλεκτροδότηση οικιών. Για πια λοιπόν «δίκαιη μετάβαση, συνεκτική κοινωνία ή βιώσιμη οικονομία» κάνει λόγο το παρόν σχέδιο νόμου; (https://www.youtube.com/watch?v=_V2bCHnO2e4 Δρ. Χρήστος Κολοβός στην Εκπομπή Militaire News 10/7/2025)
Σύμφωνα με τον Βόπκε Χούκστρα, τον αρμόδιο επίτροπο για τη δράση για το κλίμα: «Η ΕΕ αντιπροσωπεύει σήμερα το 6% των παγκόσμιων εκπομπών… Στην COP29 […] μπορούμε και πάλι να αποδείξουμε στους διεθνείς εταίρους μας ότι η δράση για το κλίμα μπορεί να είναι ταυτόχρονη με την επένδυση στην ανάπτυξη της οικονομίας μας». (https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_24_5605) Όμως στην πράξη η ΕΕ πνέει τα λοίσθια σε όλους τους τομείς. Για παράδειγμα το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ1), δηλαδή ο λεγόμενος φόρος CO2 που εισήχθη πριν μερικά χρόνια οδήγησε στην ραγδαία αποβιομηχάνιση της Ευρώπης με δυσμενείς συνέπειες στην κοινωνική συνοχή. Η τιμή του φόρου CO2 σήμερα κυμαίνεται λίγο κάτω από τα 70 ευρώ/τόνο CO2. Η αγορά είχε αποτιμήσει την αξία αυτού του δικαιώματος στα 5-10 ευρώ, όμως το 2018 η Κομισιόν, χειραγώγησε την τιμή η οποία έφτασε κάποια περίοδο τα 100 ευρώ. Το παραπάνω είχε ως συνέπεια, την μεταφορά των βιομηχανιών στην Αν. Ασία, προκειμένου να επιβιώσουν από το αυξημένο ενεργειακό κόστος, με αποτέλεσμα στην Ευρώπη να κάνει την εμφάνισή της η ανεργία, η ανέχεια και η διατάραξη της κοινωνικής συνοχής. (https://www.youtube.com/watch?v=YbuqHsljQ44 Δρ. Χρήστος Κολοβός στην Εκπομπή Radio 98.4 11/7/2025)
Τα αντίθετα ακριβώς από αυτά που δήθεν ευελπιστεί να πετύχει το διευρυμένο ΣΕΔΕ2. Ένα είναι σίγουρο: Οι δράσεις που προτείνονται στο εν λόγω σχέδιο νόμου οδηγούν στην απόλυτη φτωχοποίηση του πολίτη, ενώ το 6% των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου ακόμα και στην απίθανη περίπτωση που μειωθεί στην ΕΕ αποτελεί δώρον άδωρον αφού δεν επηρεάζει τις παγκόσμιες εκπομπές.
Όσον αφορά την μετακίνηση, το σχέδιο προκρίνει την χρήση της δήθεν βιώσιμης δημόσιας συγκοινωνίας για ολόκληρο τον πληθυσμό, ιδιαίτερα στους ευάλωτους πολίτες, με επέκταση του στόλου των λεωφορείων με νέα ηλεκτροκίνητα χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών, εφόσον η μετακίνηση με ιδιωτικά οχήματα θα αποτελεί αντικίνητρο λόγω της αύξησης του κόστους των ορυκτών καυσίμων. Με άλλα λόγια διαφαίνεται το τέλος της μετακίνησης με ιδιωτικά οχήματα. Η μετακίνηση του πολίτη με το ιδιωτικό του όχημα θα φαντάζει πολυτέλεια. Από την άλλη πόσοι πολίτες θα μπορούν να επενδύσουν 30.000 σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο; Τελικά σε τι ποσοστό θα επηρεάσουν τα μέτρα αυτά θετικά στο περιβάλλον και κατά πόσο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πράσινα ή ασφαλή;
Όσον αφορά το κατά πόσο «πράσινα» είναι, μελέτη έδειξε ότι για να μηδενιστεί το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των εκπομπών άνθρακα που προκύπτει από την κατασκευή και χρήση ηλεκτρικών οχημάτων πρέπει να γίνουν περίπου 24.140 έως 32.186 χλμ. (15.000 έως 20.000 μίλια), ανάλογα με τη χώρα, σύμφωνα με τον Vijay Subramanian, τον γενικό διευθυντή της ομάδα IHS Markit για τη συμμόρφωση εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα (CO2 compliance). Επιπρόσθετα ο ίδιος ο Ελον Μασκ στη ιστοσελίδα της Tesla δημοσίευσε κείμενο με τίτλο: «Το μυστικό κεντρικό σχέδιο της Tesla Motors (αλλά να μείνει μεταξύ μας)», στο οποίο περιγράφοντας την στρατηγική της εταιρίας δήλωνε: «[…] Έχουμε ανάγκη από άλλο ένα σπορ αυτοκίνητο υψηλών επιδόσεων; Θα επιφέρει όντως κάποια διαφορά στις παγκόσμιες εκπομπές άνθρακα; Λοιπόν, οι απαντήσεις είναι όχι και όχι πολλά - Well, the answers are no and not much». https://www.tesla.com/en_gb/secret-master-plan
Από την άλλη οι ανησυχίες για την ασφάλεια γύρω από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αυτές είναι πολύπλευρες, εξηγούν οι ειδικοί. Ο Pete Nicoletti, ερευνητής στην εταιρεία ασφαλείας CheckPoint, συμφώνησε ότι η μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση σε ηλεκτρικά οχήματα αποτελεί απειλή αλλά ένα μεγαλύτερο πρόβλημα είναι οι δημόσιοι φορτιστές, οι οποίοι είναι αρκετά εύκολο να παραβιαστούν από χάκερ. Μην λησμονούμε και τον σοβαρό κίνδυνο από την ανάφλεξη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Τελευταία οι ναυτιλιακές εταιρείες προβαίνουν σε σημαντική σύσταση-ενημέρωση των οδηγών στο πλαίσιο της εφαρμογής εγκυκλίου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με Αρ. Πρωτ. 2070.0/28541/2024: «Προκειμένου να ταξιδέψει το όχημά σας με πλοίο της εταιρείας μας εφόσον είναι αμιγώς ηλεκτρικό ή επαναφορτιζόμενο υβριδικό (plug-in), το επίπεδο φόρτισης του συσσωρευτή δεν πρέπει να υπερβαίνει το 40% της συνολικής χωρητικότητας αυτού». Προς τι λοιπόν αυτή η βίαιη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, όταν δεν υπάρχει ουσιαστικό όφελος; Μήπως η απάντηση είναι ότι διακυβεύονται τεράστια οικονομικά συμφέροντα και μάλιστα στις πλάτες του ελληνικού λαού;
Εν τέλει η κλιματική αλλαγή λόγω των ανθρωπογενών αερίων του θερμοκηπίου θα συναντήσει πολλούς που υποστηρίζουν ότι οι ηλιακές επιπτώσεις έχουν υποτιμηθεί. Τα τελευταία χρόνια επιστήμονες της ΝΑSΑ, ESA, καθηγητές και διευθυντές των αστεροσκοπείων όλου του κόσμου άρχισαν να υποστηρίζουν, βάσει παρατηρήσεων που λαμβάνουν χώρα επί 400 χρόνια, ότι η κλιματική αλλαγή οφείλεται στην συμπεριφορά του μαγνητικού πεδίου του Ήλιου. Τόσο οι παρατηρήσεις από τα γήινα τηλεσκόπια που άρχισαν από το 1600 όσο και αεροδιαστημικές μελέτες που γίνονται από όλα τα κράτη του κόσμου και που συνεχίζονται μέχρι σήμερα, καταδεικνύουν ότι η γήινη κλιματική αλλαγή είναι συνάρτηση της συμπεριφοράς του ηλιακού μαγνητικού πεδίου, το οποίο ο άνθρωπος δεν μπορεί να επηρεάσει. https://spacenews.com/climate-change-new-impressions-from-space/. Ως εκ τούτου ο έλεγχος της κλιματικής αλλαγής με ανεμογεννήτριες, ηλεκτρικά αυτοκίνητα, κοινωνικά και κλιματικά σχέδια φτωχοποίησης είναι μία ουτοπία, ένας παραλογισμός. Συνεπώς ο δρόμος που ανοίγει το σχέδιο νόμου είναι μονόδρομος, αδιέξοδος και οδηγεί στη οικονομική εξουθένωση του πολίτη.
Μελετώντας κάποιος το παρόν σχέδιο νόμου απορεί με τον τίτλο που θα ταίριαζε καλύτερα να ονομάζεται «Αντικοινωνικό και Αντικλιματικό Σχέδιο». Οι δράσεις που προβλέπονται στο ΚΚΣ, για την επέκταση του Σύστηματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών στους τομείς των οδικών μεταφορών και των κτιρίων (ΣΕΔΕ2), το οποίο στοχεύει στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (με κυριότερο το CO2 που οφείλεται δήθεν σε ανθρώπινες δραστηριότητες) που ευθύνονται για την κλιματική αλλαγή, προωθούνται ως βασικά εργαλεία-συνιστώσες που θα υποστηρίξουν την πράσινη μετάβαση και την διασφάλιση της ισότιμης και δίκαιης πρόσβασης σε αυτήν, οδηγώντας σε μια συνεκτική κοινωνία και βιώσιμη οικονομία. Στην ουσία όμως πρόκειται για ένα απαράδεκτο, παράλογο και ως εκ τούτου ανέφικτο σχέδιο, το οποίο θα επιφέρει τα εντελώς αντίθετα αποτελέσματα. Αναφέρει το σχέδιο νόμου: “Η κλιμακούμενη αύξηση του κόστους χρήσης των ορυκτών καυσίμων στους τομείς που εμπίπτουν στο ΣΕΔΕ2, αναμένεται να διαμορφώσει ένα είδος διαρκώς ενισχυόμενου οικονομικού αντικινήτρου για τη χρήση ορυκτών καυσίμων στον κτιριακό τομέα και στις οδικές μεταφορές”. Αυτό σημαίνει ότι ο μόνος που ωφελείται είναι η εκάστοτε κυβέρνηση που θα εισπράττει τους υπέρογκους και άδικους φόρους από την αύξηση του κόστους χρήσης ορυκτών καυσίμων στα κτίρια και στις οδικές μεταφορές, διότι ο πολίτης θα αδυνατεί να ανταποκριθεί στο δυσβάστακτο κόστος της υποχρεωτικής μετατροπής της οικείας του και του οχήματός του σε δήθεν πράσινο και ενεργειακά βιώσιμο, προκειμένου να ελαφρύνει την φορολογική του επιβάρυνση. Μάλιστα το σχέδιο αναφέρει τα εξής ως αναφορά τον προϋπολογισμού του ΚΚΣ: «Η υλοποίηση του σχεδίου θα χρηματοδοτηθεί […] από πόρους του Ταμείου, καθώς και κατά 25% από εθνική συνεισφορά στο εκτιμώμενο συνολικό κόστος. Ειδικότερα για την Ελλάδα προβλέπονται πόροι από το Ταμείο που ανέρχονται σε €3,587δις με την εφαρμογή του ΣΕΔΕ2 από το 2027. Αθροίζοντας δε την εθνική συνεισφορά ο συνολικός προϋπολογισμός του ΚΚΣ για την υποστήριξη δράσεων, διαμορφώνεται σε €4,783δις». Δηλαδή η συμμετοχή μας που αποτελεί το 25% στο συνολικό προϋπολογισμό των 4.783.000.000€ μεταφράζεται σε 1.200.000.000€ άμεσων φόρων χωρίς να υπολογιστεί ο πληθωρισμός που αναμένεται να εκτιναχθεί. Και με την προϋπόθεση ότι το σύνολο των πόρων του Ταμείου προέρχεται εξ ολοκλήρου από την Ε.Ε., διαφορετικά αυξάνεται αναλογικά και η επιβάρυνση μας στον προϋπολογισμό. Το δήθεν Κοινωνικό και Κλιματικό Σχέδιο έρχεται να δώσει κάποια χρήματα σε αυτά που χαρακτηρίζονται ως ευάλωτα νοικοκυριά. Επιπλέον στο σχέδιο νόμου αναφέρεται ότι το 55% των κατοικιών της χώρας (δηλ. πάνω από τις μισές) έχουν κατασκευαστεί προ του 1980 και ως επί το πλείστον χωρίς θερμομόνωση στο κτιριακό κέλυφος, και 4 στα 10 νοικοκυριά (δηλαδή σχεδόν τα μισά) κατοικούν σε χώρους πολύ χαμηλής ή χαμηλής ενεργειακής απόδοσης. Ωστόσο στο πλαίσιο εφαρμογής του ΚΚΤ και λόγω της εισαγωγής του ΣΕΔΕ2 μόνο το 1,5 εκατομμύριο ελληνικά νοικοκυριά και 75 χιλ. πολύ μικρές επιχειρήσεις θα αποκομίσουν όφελος από τη χρηματοδότηση διότι μόνο τόσα πληρούν τα χαρακτηριστικά ενεργειακής ή και μεταφορικής ευαλωτότητας. Συνεπώς το ποσοστό που θα επωφεληθεί είναι πολύ μικρό. Οι υπόλοιποι Έλληνες τι θα κάνουν; Εφόσον το 55% των κατοικιών δεν πληροί τις προδιαγραφές ενεργειακής απόδοσης και τα όποια δάνεια δοθούν δεν θα επαρκούν για τις αναβαθμίσεις, με τι εισοδήματα θα αποπληρωθούν οι επιβαλλόμενες ενεργειακές αναβαθμίσεις στα κτήρια; Οι αποκαλύψεις για τον ΟΠΕΚΕΠΕ και της δήθεν δίκαιης μετάβασης, που σάρωσε την οικονομία της Δυτικής Μακεδονίας οδήγησε σε μείωση πληθυσμού 13%. Πως είναι λοιπόν δυνατόν το παρόν νομοσχέδιο να διαιωνίζει το ίδιο αποτυχημένο αφήγημα για «συνεκτική κοινωνία και βιώσιμη οικονομία»; Ευάλωτοι αγρότες δεν έπαιρναν τις επιδοτήσεις από τον ΟΠΕΚΕΠΕ; Μήπως ανάλογα δεν θα είναι και τα κριτήρια για τα ευάλωτα νοικοκυριά και επιχειρήσεις στο παρόν νομοσχέδιο; Τα σχέδια «Εξοικονομώ» που εφαρμόστηκαν τα προηγούμενα χρόνια, ήταν τόσο αποτυχημένα που δεν έχουν ολοκληρωθεί ούτε οι πληρωμές. Δηλαδή οι επιχειρήσεις που πουλούν μονώσεις, αντλίες μόνωσης κ.α. μετατράπηκαν από προμηθευτές της αγοράς σε προμηθευτές του δημοσίου, με αποτέλεσμα ως τέτοιοι να προχωρούν σε υπερτιμολογήσεις για να καλύψουν το κόστος για το γεγονός ότι έχουν μείνει απλήρωτες. Να σημειώσουμε ότι οι ηλιακοί θερμοσίφωνες, ένα 100% ελληνικό προϊόν, έχουν εξοικονομήσει ατελείωτη ενέργεια εδώ και 40 χρόνια, και εξακολουθούν να έχουν ΦΠΑ 24%. Την ίδια στιγμή σε μια σειρά από ευρωπαϊκές χώρες, ένα καινούργιο προϊόν όπως τα φωτοβολταϊκά συστήματα για τα μπαλκόνια, είναι σε συντελεστή ΦΠΑ 0%. Ταυτόχρονα στην Ελλάδα δεν επιτρέπονται φωτοβολταϊκά σε στέγες για την ηλεκτροδότηση οικιών. Για πια λοιπόν «δίκαιη μετάβαση, συνεκτική κοινωνία ή βιώσιμη οικονομία» κάνει λόγο το παρόν σχέδιο νόμου; (https://www.youtube.com/watch?v=_V2bCHnO2e4 Δρ. Χρήστος Κολοβός στην Εκπομπή Militaire News 10/7/2025) Σύμφωνα με τον Βόπκε Χούκστρα, τον αρμόδιο επίτροπο για τη δράση για το κλίμα: «Η ΕΕ αντιπροσωπεύει σήμερα το 6% των παγκόσμιων εκπομπών… Στην COP29 […] μπορούμε και πάλι να αποδείξουμε στους διεθνείς εταίρους μας ότι η δράση για το κλίμα μπορεί να είναι ταυτόχρονη με την επένδυση στην ανάπτυξη της οικονομίας μας». (https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_24_5605) Όμως στην πράξη η ΕΕ πνέει τα λοίσθια σε όλους τους τομείς. Για παράδειγμα το Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ1), δηλαδή ο λεγόμενος φόρος CO2 που εισήχθη πριν μερικά χρόνια οδήγησε στην ραγδαία αποβιομηχάνιση της Ευρώπης με δυσμενείς συνέπειες στην κοινωνική συνοχή. Η τιμή του φόρου CO2 σήμερα κυμαίνεται λίγο κάτω από τα 70 ευρώ/τόνο CO2. Η αγορά είχε αποτιμήσει την αξία αυτού του δικαιώματος στα 5-10 ευρώ, όμως το 2018 η Κομισιόν, χειραγώγησε την τιμή η οποία έφτασε κάποια περίοδο τα 100 ευρώ. Το παραπάνω είχε ως συνέπεια, την μεταφορά των βιομηχανιών στην Αν. Ασία, προκειμένου να επιβιώσουν από το αυξημένο ενεργειακό κόστος, με αποτέλεσμα στην Ευρώπη να κάνει την εμφάνισή της η ανεργία, η ανέχεια και η διατάραξη της κοινωνικής συνοχής. (https://www.youtube.com/watch?v=YbuqHsljQ44 Δρ. Χρήστος Κολοβός στην Εκπομπή Radio 98.4 11/7/2025) Τα αντίθετα ακριβώς από αυτά που δήθεν ευελπιστεί να πετύχει το διευρυμένο ΣΕΔΕ2. Ένα είναι σίγουρο: Οι δράσεις που προτείνονται στο εν λόγω σχέδιο νόμου οδηγούν στην απόλυτη φτωχοποίηση του πολίτη, ενώ το 6% των εκπομπών αερίου του θερμοκηπίου ακόμα και στην απίθανη περίπτωση που μειωθεί στην ΕΕ αποτελεί δώρον άδωρον αφού δεν επηρεάζει τις παγκόσμιες εκπομπές. Όσον αφορά την μετακίνηση, το σχέδιο προκρίνει την χρήση της δήθεν βιώσιμης δημόσιας συγκοινωνίας για ολόκληρο τον πληθυσμό, ιδιαίτερα στους ευάλωτους πολίτες, με επέκταση του στόλου των λεωφορείων με νέα ηλεκτροκίνητα χαμηλών ή μηδενικών εκπομπών, εφόσον η μετακίνηση με ιδιωτικά οχήματα θα αποτελεί αντικίνητρο λόγω της αύξησης του κόστους των ορυκτών καυσίμων. Με άλλα λόγια διαφαίνεται το τέλος της μετακίνησης με ιδιωτικά οχήματα. Η μετακίνηση του πολίτη με το ιδιωτικό του όχημα θα φαντάζει πολυτέλεια. Από την άλλη πόσοι πολίτες θα μπορούν να επενδύσουν 30.000 σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο; Τελικά σε τι ποσοστό θα επηρεάσουν τα μέτρα αυτά θετικά στο περιβάλλον και κατά πόσο τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι πράσινα ή ασφαλή; Όσον αφορά το κατά πόσο «πράσινα» είναι, μελέτη έδειξε ότι για να μηδενιστεί το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των εκπομπών άνθρακα που προκύπτει από την κατασκευή και χρήση ηλεκτρικών οχημάτων πρέπει να γίνουν περίπου 24.140 έως 32.186 χλμ. (15.000 έως 20.000 μίλια), ανάλογα με τη χώρα, σύμφωνα με τον Vijay Subramanian, τον γενικό διευθυντή της ομάδα IHS Markit για τη συμμόρφωση εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα (CO2 compliance). Επιπρόσθετα ο ίδιος ο Ελον Μασκ στη ιστοσελίδα της Tesla δημοσίευσε κείμενο με τίτλο: «Το μυστικό κεντρικό σχέδιο της Tesla Motors (αλλά να μείνει μεταξύ μας)», στο οποίο περιγράφοντας την στρατηγική της εταιρίας δήλωνε: «[…] Έχουμε ανάγκη από άλλο ένα σπορ αυτοκίνητο υψηλών επιδόσεων; Θα επιφέρει όντως κάποια διαφορά στις παγκόσμιες εκπομπές άνθρακα; Λοιπόν, οι απαντήσεις είναι όχι και όχι πολλά - Well, the answers are no and not much». https://www.tesla.com/en_gb/secret-master-plan Από την άλλη οι ανησυχίες για την ασφάλεια γύρω από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αυτές είναι πολύπλευρες, εξηγούν οι ειδικοί. Ο Pete Nicoletti, ερευνητής στην εταιρεία ασφαλείας CheckPoint, συμφώνησε ότι η μη εξουσιοδοτημένη πρόσβαση σε ηλεκτρικά οχήματα αποτελεί απειλή αλλά ένα μεγαλύτερο πρόβλημα είναι οι δημόσιοι φορτιστές, οι οποίοι είναι αρκετά εύκολο να παραβιαστούν από χάκερ. Μην λησμονούμε και τον σοβαρό κίνδυνο από την ανάφλεξη των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Τελευταία οι ναυτιλιακές εταιρείες προβαίνουν σε σημαντική σύσταση-ενημέρωση των οδηγών στο πλαίσιο της εφαρμογής εγκυκλίου του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής με Αρ. Πρωτ. 2070.0/28541/2024: «Προκειμένου να ταξιδέψει το όχημά σας με πλοίο της εταιρείας μας εφόσον είναι αμιγώς ηλεκτρικό ή επαναφορτιζόμενο υβριδικό (plug-in), το επίπεδο φόρτισης του συσσωρευτή δεν πρέπει να υπερβαίνει το 40% της συνολικής χωρητικότητας αυτού». Προς τι λοιπόν αυτή η βίαιη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, όταν δεν υπάρχει ουσιαστικό όφελος; Μήπως η απάντηση είναι ότι διακυβεύονται τεράστια οικονομικά συμφέροντα και μάλιστα στις πλάτες του ελληνικού λαού; Εν τέλει η κλιματική αλλαγή λόγω των ανθρωπογενών αερίων του θερμοκηπίου θα συναντήσει πολλούς που υποστηρίζουν ότι οι ηλιακές επιπτώσεις έχουν υποτιμηθεί. Τα τελευταία χρόνια επιστήμονες της ΝΑSΑ, ESA, καθηγητές και διευθυντές των αστεροσκοπείων όλου του κόσμου άρχισαν να υποστηρίζουν, βάσει παρατηρήσεων που λαμβάνουν χώρα επί 400 χρόνια, ότι η κλιματική αλλαγή οφείλεται στην συμπεριφορά του μαγνητικού πεδίου του Ήλιου. Τόσο οι παρατηρήσεις από τα γήινα τηλεσκόπια που άρχισαν από το 1600 όσο και αεροδιαστημικές μελέτες που γίνονται από όλα τα κράτη του κόσμου και που συνεχίζονται μέχρι σήμερα, καταδεικνύουν ότι η γήινη κλιματική αλλαγή είναι συνάρτηση της συμπεριφοράς του ηλιακού μαγνητικού πεδίου, το οποίο ο άνθρωπος δεν μπορεί να επηρεάσει. https://spacenews.com/climate-change-new-impressions-from-space/. Ως εκ τούτου ο έλεγχος της κλιματικής αλλαγής με ανεμογεννήτριες, ηλεκτρικά αυτοκίνητα, κοινωνικά και κλιματικά σχέδια φτωχοποίησης είναι μία ουτοπία, ένας παραλογισμός. Συνεπώς ο δρόμος που ανοίγει το σχέδιο νόμου είναι μονόδρομος, αδιέξοδος και οδηγεί στη οικονομική εξουθένωση του πολίτη.