• Σχόλιο του χρήστη 'ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΕΙΣΑΓΩΓΕΩΝ ΜΟΤΟΣΥΚΛΕΤΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ' | 18 Ιουλίου 2025, 11:20

    Ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Μοτοσυκλετών Ελλάδας (ΣΕΜΕ), ως ο θεσμικός εκπρόσωπος του κλάδου εισαγωγής και διάθεσης δικύκλων στην ελληνική αγορά, καταθέτει την παρούσα εμπεριστατωμένη πρόταση επί του ΚΚΣ. Η πρόταση βασίζεται σε τεχνικά, συγκοινωνιολογικά και περιβαλλοντικά δεδομένα και εστιάζει στην ανάγκη συστηματικής ενσωμάτωσης των ελαφρών οχημάτων μικρο-κινητικότητας στο θεσμικό, χρηματοδοτικό και επενδυτικό πλαίσιο του ΚΚΣ. Τα οχήματα κατηγοριών L1–L7 +e (μοτοποδήλατα, μοτοσυκλέτες, τρίκυκλα και μικροαυτοκίνητα) αποτελούν ένα δυναμικό τμήμα των μετακινήσεων με ισχυρό κοινωνικό και περιβαλλοντικό αποτύπωμα: Λιγότερες εκπομπές ανά επιβάτη, Μικρότερη απαίτηση σε υποδομές, Ευελιξία σε αστικές και ημιαστικές περιοχές, Κόστος κτήσης και συντήρησης προσιτό για ευάλωτα νοικοκυριά και επαγγελματίες. Προτεινόμενα Μέτρα Πολιτικής και Ενσωμάτωσης στο ΚΚΣ 1.1 Επενδυτικά Μέτρα: Δημιουργία Ταμείου Μικρο-Κινητικότητας μόνο για κατηγορία L, εντός του ΚΚΣ, με επιλέξιμες δαπάνες: Απόσυρση και αντικατάσταση οχημάτων κατηγορίας L (άνω της 10ετίας) με ποσό επιδότησης 1.500 ευρώ, Επιδότηση αγοράς νέων ηλεκτρικών L1e–L7e έως 40% της αξίας ή περαιτέρω διάχυση πόρων στο ΚΗ3 για κατηγορίες L, Επιχορήγηση ανά μονάδα για επαγγελματική χρήση (π.χ. διανομές) - Είναι εξαιρετικά σημαντικό να δημιουργηθεί κατηγορία επαγγελματικού δικύκλου και να απαλάσσεται το όχημα από ΦΠΑ (Ν.2589/2000 ΑΡ.30 ΠΑΡ. 4 ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ε)), Κάλυψη έως 100% για ΔΥ και φορείς σε απομακρυσμένες περιοχές. 1.2 Υποδομές: Διαμόρφωση “Διαδρόμων Προτεραιότητας Μικρο-Κινητικότητας”, Δημιουργία δικτύου “micro-hubs” φόρτισης και στάθμευσης, Υποστήριξη battery swapping μέσω συνεργειών με startup και ΟΤΑ (βλ. GoVolt – Μιλάνο, Gogoro – Παρίσι), Προτυποποίηση σημείων φόρτισης L βάσει EN 50604 (για κοινή χρήση/συμβατότητα), 1.3 Μεταρρυθμιστικά Μέτρα: Ένταξη των οχημάτων L ως “κατηγορίες χαμηλής ενεργειακής έντασης”, Συμπερίληψη στις στοχευμένες πολιτικές ενίσχυσης πολύ μικρών επιχειρήσεων, Θεσμοθέτηση επιδόματος κινητικότητας για νοικοκυριά που επιλέγουν χρήση L αντί ΙΧ (μείωση ενεργειακού αποτυπώματος κατ΄άτομο 60% στις μετακινήσεις). Ανάδειξη της μοτοσυκλέτας στο σχεδιασμό των Σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) ως εργαλείο βιώσιμης κινητικότητας, με την ενσωμάτωση υποδομών κυκλοφορίας και στάθμευσης, με έμφαση στη διασφάλιση της οδικής ασφάλειας και την προσβασιμότητα. 1.4 Καθιέρωση προγραμμάτων ενημέρωσης & εκπαίδευσης: Εκστρατείες ενημέρωσης για τα περιβαλλοντικά και οικονομικά οφέλη της μικρο-κινητικότητας, Εκπαίδευση μαθητών στα δίκυκλα μέσω πιστοποιημένων φορέων (ΜΟΤΟΘΕΣΙΣ κα) για ασφαλή και υπεύθυνη χρήση, Ενημέρωση για δυνατότητες οικονομικής ενίσχυσης μέσω του ΚΚΣ. 2. Κοινωνικοοικονομική Στόχευση Τα ελαφρά δίκυκλα, τρίκυκλα και μικροαυτοκίνητα είναι οικονομικά προσιτά και παρέχουν λύσεις για: Νοικοκυριά με εισόδημα <25.000 ευρώ, χωρίς πρόσβαση σε δημόσιες συγκοινωνίες, Μονογονεϊκές και φοιτητικές οικογένειες, ιδίως σε επαρχιακές περιοχές, Μικρο-επαγγελματίες σε διανομή, επισκευές, τεχνικά επαγγέλματα, Άτομα με ελαφριά αναπηρία, όπου η χρήση ΙΧ είναι αδύνατη ή απαγορευτική. Ευρωπαϊκή προσέγγιση Τα ελαφρά οχήματα κατηγορίας L αποτελούν καίριο εργαλείο βιώσιμης κινητικότητας: ➡ Μιλάνο: Πρόγραμμα Move-In με ειδικά προνόμια κυκλοφορίας για μικρο-οχήματα χαμηλών εκπομπών. ➡ Βαρκελώνη: Υποδομές battery swapping για ηλεκτρικά δίκυκλα (πιλοτικό πρόγραμμα 2024) με συμμετοχή ιδιωτικών φορέων. ➡ Στατιστικά Ευρωπαϊκής Επιτροπής (2024): Οχήματα κατηγορίας L ευθύνονται για λιγότερο από 0,5% των εκπομπών CO₂ μεταφορών στην ΕΕ. Το 35% των αστικών μετακινήσεων σε πόλεις μέσης & μεγάλης πυκνότητας γίνονται με μέσα μικρο-κινητικότητας (ποδήλατα, δίκυκλα, L6-L7). Ο ΣΕΜΕ δηλώνει τη διαθεσιμότητά του για τεχνική και θεσμική συνεργασία με την Πολιτεία.