• Σχόλιο του χρήστη 'Χρήστος Γιορδαμλής' | 21 Νοεμβρίου 2016, 11:51

    Σκέψεις και προτάσεις επί της Εθνικής Ψηφιακής Στρατηγικής Η Πολιτεία ορθώς επιχειρεί να αποτυπώσει έναν βασικό προγραμματισμό για τα επόμενα χρόνια που θα επιτρέψει την Ελλάδα να ανακάμψει και να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για την εξωστρεφή αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού της. Γενική παρατήρηση ότι απουσιάζουν οι μετρήσιμοι στόχοι ανά έτος που θα επιτρέψουν την πολιτεία να κατανοήσει έγκαιρα την επιτυχία της στρατηγικής αυτής. Η Πικρία των Επιχειρήσεων για τον ουσιαστικό αποκλεισμό τους από την σχεδίαση και κυρίως από την διαμόρφωση των διαδικασιών είναι δεδομένη. Το γεγονός ότι το Ελληνικό Δημόσιο δεν γνωρίζει τις δεξιότητες και της ικανότητες των Ελλήνων πολιτών – Επιχειρήσεων δεν δείχνει να απασχολεί την Εθνική Ψηφιακή Στρατηγική. Η εμμονή στα τυπικά προσόντα και τους τίτλους σπουδών δείχνει να παραμένει σταθερή αξία. Η υπεράσπιση των πνευματικών δικαιωμάτων και εταιρικών αξιών επίσης δεν αποτελεί μέρος της παρούσης. Το ανταγωνιστικό μειονέκτημα από την έλλειψη ανταγωνιστικών υποδομών σε διεθνές επίπεδο δεδομένο. Ως προς τους επτά πυλώνες που καθορίζονται στο κείμενο θα ήταν σημαντικό να διερευνηθούν τα κάτωθι και να αναπροσαρμοσθούν αντίστοιχα: Γ1. Ανάπτυξη υποδομών συνδεσιμότητας νέας γενιάς Ανάπτυξη δικτύων στην λογική Fiber to the Home (FTTH) ή τουλάχιστον Fiber to the building (FTTB) είναι μία αόριστη προτεραιότητα η οποία δυστυχώς καθορίζεται ακόμη και σήμερα από τις προτεραιότητες των Παρόχων και όχι από την Πολιτεία. Σε όλες τις αναπτυγμένες χώρες υπάρχει μία επιτάχυνση στην δημιουργία σχετικών υποδομών με στόχους να υπερκαλύψουν το 50% του πληθυσμού τα επόμενα χρόνια. Στην Ελλάδα? Ο ελεύθερος σχεδιασμός και η ανάπτυξη ανεξάρτητων δικτύων ανά Πάροχο σε κάθε πόλη θα καταστρέψει και αποσυντονίσει το γενικότερο σχεδιασμό σε κάθε πόλη με δυσβάσταχτο οικονομικό κόστος στο μέλλον. Γιατί? Γιατί η Πολιτεία δεν προχωρά στην ανάπτυξη δικτύων dark fiber στις πόλεις που το επιθυμούν τροποποιώντας το κανονιστικό πλαίσιο ώστε να υποχρεώνονται οι Πάροχοι να αξιοποιούν τα δίκτυα αυτά όπου υπάρχουν, τουλάχιστον στις πόλεις που σέβονται τον εαυτό τους. Σε πολλές πόλεις της Περιφέρειας σχεδιάζεται η ανάπτυξη δικτύου Φυσικού Αερίου. Γιατί δεν υπάρχει η πρόβλεψη της δυνατότητας συν-επένδυσης. Εφόσον το κανονιστικό πλαίσιο το επιτρέψει είναι βέβαιο ότι θα είναι εφικτή η δημιουργία σχημάτων που δράσουν ως καταλύτες στην επιτάχυνση της ψηφιακής ανάπτυξης. Οι υποδομές ΜΑΝ που έχουν αναπτυχθεί σε όλες τις Περιφερειακές Πόλεις μπορούν να αξιοποιηθούν επίσης επιτρέποντας τους Δήμους να έχουν σημαίνον ρόλο στις υπηρεσίες που προσφέρονται στους πολίτες τους αλλά και στην κατάσταση του οδικού τους δικτύου. Επίσης θα δημιουργήσει συνθήκες ανταγωνισμού και επιτάχυνσης δημιουργίας υποδομών αλλά και θα δημιουργήσει μία νέα οικονομία με νέα έσοδα ακόμη και στους Δήμους. Στόχος θα πρέπει να είναι η δυνατότητα των επιχειρήσεων – πολιτών να έχουν σύγχρονες συνδέσεις στα 500 Mbits ή 1 Gbits με ανταγωνιστικό κόστος ώστε τα οριζόμενα στους υπόλοιπους πυλώνες να είναι εφικτά. Γ2 Επιτάχυνση της ψηφιοποίησης της οικονομίας Η απουσία της συνεργασίας με τα συναρμόδια Υπουργεία στο παρελθόν έχουν οδηγήσει στη αποτυχία. Τα όσα αναφέρονται είναι επιθυμητά αλλά αυτό δεν αρκεί. Οι εξειδικευμένες Υπηρεσίες που σχετίζονται με τα αντικείμενα αυτά δεν αποτελούν μέρος της στρατηγικής αυτής. Η συνέργεια μεταξύ των επιχειρήσεων? Η υποχρέωση του Δημοσίου να ενσωματώνει τις υπηρεσίες αυτές και να τις χρησιμοποιεί? Στο εξωτερικό όλες οι μεγάλες εταιρείες υποχρεώνονται με φορολογικά και άλλα μέσα ή κίνητρα να ενσωματώσουν νέες τεχνολογίες με τοπική προστιθέμενη αξία. Στην Ελλάδα αυτό είναι αναγκαίο περισσότερο από ποτέ. Οι Ελληνικές Επιχειρήσεις κατανοώντας τα αδιέξοδα του παρελθόντος συνεργάζονται και δημιουργούν συστάδες επιχειρήσεων. Γιατί αυτές δεν αποτελούν μέρος της Στρατηγικής και γιατί να μην συμμετέχουν στην διαδικασία υλοποίησης της στρατηγικής αυτής με βάση τους συγκεκριμένους στόχους που θα τεθούν? Γ3. Ώθηση του κλάδου ΤΠΕ για την ανάπτυξη της ψηφιακής οικονομίας και της απασχόλησης Προτεραιότητα 3.1:Εστίαση στην επιχειρηματική αξιοποίηση της καινοτομίας σε ΤΠΕ Στο παρελθόν οι Ελληνικές Επιχειρήσεις έχουν βιώσει μία κατευθυνόμενη καινοτομία μακριά από τις ανάγκες τους και την αξιοποίηση αυτών. Η γραφειοκρατική αντιμετώπιση των έργων αυτών και η μεγάλη χρονική υστέρηση από την υποβολή της πρότασης έως την ολοκλήρωση αυτής έχει οδηγήσει στην απαξίωση εκατοντάδων καινοτόμων ιδεών. Επίσης η απουσία στρατηγικού συντονισμού και κοινής αντιμετώπισης έχει οδηγήσει την πολιτεία να χρηματοδοτεί τον ανταγωνισμό μεταξύ παρομοίων ιδεών και όχι την καινοτομία. Επιπρόσθετα οι δράσεις διάχυσης αφορούν μόνο τις επιχειρήσεις ενώ η Πολιτεία απέχει από το να συμμετέχει στην αξιοποίηση των αποτελεσμάτων αυτών. Δεν υπάρχει θεσμοθετημένη παρουσία είτε του Αμέσου είτε του Εμμέσου Δημοσίου Τομέα και φυσικά οι Επιχειρήσεις δεν έχουν την δυνατότητα να δούν τις καινοτόμες προτάσεις τους να υλοποιούνται στην Ελλάδα κυρίως λόγω στρεβλώσεων και έλλειψη εθνικής Στρατηγικής αλλά και κακής Παιδείας – νοοτροπίας. Η έμφαση στην καινοτομία πρέπει να είναι συνεχής και οι προτάσεις δεν μπορεί να κατατίθονται άπαξ σε βάθος πενταετίας. Η πολιτεία πρέπει να βρει τρόπο να διορθώσει τα διαρθρωτικά της προβλήματα. Το θέμα δεν είναι οι επιχειρήσεις, αλλά αν η πολιτεία επιθυμεί πραγματικά να αξιοποιήσει την καινοτομία made in Greece. Προτεραιότητα 3.2: Αξιοποίηση της καινοτομίας ΤΠΕ στους τομείς προτεραιότητας της οικονομίας Η καινοτομία και η ανάπτυξη τεχνολογιών είναι συνήθως ανεξάρτητη από τομείς της Οικονομίας. Χρήζουν όμως εφαρμογής σε έναν ή περισσότερους Οικονομικούς Τομείς. Η κατεύθυνση της στρατηγικής στο σημείο αυτό είναι σε λάθος οδό. Το ζητούμενο είναι η υποχρέωση όλων τον φορέων να υποστηρίξουν την καινοτομία και να δημιουργηθεί το κανονιστικό πλαίσιο που θα επιτρέψει την επιτάχυνση προς τις αγορές (time to Market). Ο ρόλος της ΕΕΤΤ είναι κομβικός και ίσως εκτός των αναγκών της Ελληνικής Οικονομίας και θα πρέπει να μετεξελιχθεί είτε να πλαισιωθεί από άλλη Διαχειριστική αρχή με γνώμονα την υποστήριξη των καινοτομίας made in Greece. Προτεραιότητα 3.3: Δημιουργία ευνοϊκού περιβάλλοντος για νεοφυείς επιχειρήσεις ΤΠΕ Η δυνατότητα ανάπτυξης νεοφυών επιχειρήσεων είναι αναγκαία περισσότερο από ποτέ. Αυτό όμως αποτελεί στόχο για την Πολιτεία και όχι για την Ψηφιακή στρατηγική όπου οι Νεοφυείς Επιχειρήσεις αποτελούν το μέσο. Θα ήταν σημαντικό η Ψηφιακή Στρατηγική της Ελλάδος να καθορίζει στόχους ουσιαστικούς όπως αριθμός συγχωνεύσεων με μεγαλύτερες επιχειρήσεις, αριθμός exits, έσοδα κλπ όπως και να προσδιορίζει τα μέσα επίτευξης των στόχων αυτών (Κανονιστικό πλαίσιο – φορολογία κλπ). Με τα capital controls σε ισχύ η αποδυνάμωση κάθε νέας επιχείρησης είναι δεδομένη και η εξέλιξη της συνεπάγεται σε απομάκρυνση από την Ελλάδα και brain drain. Προτεραιότητα 3.4: Στήριξη νεοφυών επιχειρήσεων και ΜΜΕ στον κλάδο των ΤΠΕ Η απουσία των συναρμοδίων Υπουργείων καθιστά ανεπαρκή κάθε σχεδιασμό. Σήμερα τα εργαλεία είναι διαθέσιμα και μία επιχείριση έχει πρόσβαση σε αυτά. Είναι όμως εφικτό να αξιοποιηθούν από μία ελληνική επιχείριση. Χωρίς επαναπροσδιορισμό της Φορολογίας, της σχέσης της Πολιτείας με τις Επιχειρήσεις με βάση την αμοιβαία εμπιστοσύνη και τον μεσομακροπρόθεσμο σχεδιασμό τα αποτελέσματα εντός της Ελλάδος θα είναι πενιχρά. Η θέσπιση στόχων επίσης αναγκαίο συσταστικό για την διαρκή βελτιστοποίηση αυτής. Προτεραιότητα 3.5:Αλλαγή του τρόπου προμηθειών υπηρεσιών ΤΠΕ για το Δημόσιο Ίσως η πιο σημαντική προτεραιότητα καθότι αυτή δημιουργεί συνέργειες με όλα τα ανωτέρω. Όμως η έλλειψη διαφάνειας και καθαρής στρατηγικής υπερ της Ελληνικής προστιθέμενης αξίας είναι παρούσα. Πως σχετίζεται η καινοτομία με το ανοιχτό λογισμικό? Θέλουμε Ελληνική καινοτομία ή όχι? Από τα όσα αναφέρονται μόνο • σχεδιασμό και υλοποίηση μικρότερων έργων ΤΠΕ αλλά με υποχρέωση διασύνδεσης και ανοιχτών δεδομένων και δυνατότητα μελλοντικής επέκτασης • εστίαση στην παραγωγή αποτελεσμάτων αποτελούν τα σημεία μιας εθνικής Ψηφιακής Στρατηγικής ενώ τα υπόλοιπα αποτελούν μέρος μιας ανοιχτής διαδικασίας και επιμέρους επιλογών. Προτεραιότητα 3.6: Υποστήριξη εξωστρέφειας θεματικών συνδέσμων & clusters Αναγκαίο και κομβικό μέρος της Στρατηγικής. Μήπως όμως θα πρέπει αυτοί να συμμετέχουν μαζί με την Πολιτεία και στην σχεδίαση – βελτιστοποίηση της Εθνικής Στρατηγικής. Ποια η διαδικασία συμμετοχής? Προτεραιότητα 3.7:Αξιοποίηση της διανοητικής ιδιοκτησίας – Συμμετοχή σε διαδικασίες προτυποποίησης Παράλληλα με τα αναφερόμενα θα πρέπει να προστεθεί και η έννοια του εμπορικού μυστικού (trade secret) η οποία κερδίζει έδαφος στο παγκόσμιο γίγνεσθαι. Επίσης για την ενίσχυση της εφαρμοσμένης καινοτομίας στις επιχειρήσεις είναι αναγκαία η δημιουργία ενός φορέα που να έχει συμβουλευτικό ρόλο – δεσμευτικό ρόλο (διαιτητικό) μεταξύ της επιχείρησης και των φορέων (ΕΕΤΤ, ΕΛΟΤ. ΕΛΣΥΔ κλπ) και ο οποίος να εξασφαλίζει την εύκολη πρόσβαση των επιχειρήσεων στην Ευρωπαϊκή Αγορά με τρόπο πλήρως συμμορφούμενο με τους κανόνες αυτής Γ4. Ενδυνάμωση του ανθρώπινου δυναμικού με ψηφιακές δεξιότητες Μετρήσιμοι στόχοι παντού ανά έτος αν η Πολιτεία δεν θέλει να περάσουν άσκοπα ακόμη περισσότερα χρόνια. Το θέμα πάντοτε δεν ήταν αν είναι σωστοί ή όχι οι στόχοι αλλά η επίτευξη αυτών. 5. Ριζική αναθεώρηση του τρόπου παροχής Ψηφιακών Υπηρεσιών του Δημοσίου Ίσως το σημαντικότερο κεφάλαιο της διαβούλευσης αυτής όπου όμως η συνύπαρξη στόχων και διαδικασιών δημιουργεί σημαντικά θέματα. Η Επιλογή των ανοιχτών δεδομένων δεν είναι βέβαια και δεν προσδιορίζονται με σαφήνεια οι τομείς όπου επιτρέπεται η εξαίρεση. Δεν προσδιορίζεται η υποχρέωση της Δημοσίου να ενσωματώσει την Στρατηγική αυτή στις μελλοντικές του αποφάσεις. Και επίσης δεν υπάρχει πουθενά η έννοια της ατομικής όπως και της συλλογικής ευθύνης για τον σχεδιασμό, την υλοποίηση και την συνέχεια των έργων. Προτεραιότητα 5.1:Ενιαίος σχεδιασμός για τα νέα έργα Σημαντικά σημεία της Ενότητας αυτής • Μικρότερα έργα με εστίαση στο αποτέλεσμα αλλά και συγκεκριμένους χρόνους υλοποίησης • Εκ των προτέρων πρόνοια για τη βιωσιμότητα των έργων με μακροπρόθεσμη δέσμευση λειτουργίας και συγκεκριμένο πλάνο ενσωμάτωσής τους στο επιχειρησιακό περιβάλλον των φορέων. Τα υπόλοιπα αποτελούν κυρίως μέρος της διαδικασίας που αναφέρεται παρακάτω στις διαδικασίες της ενότητας αυτής Προτεραιότητα 5.5: Ανάπτυξη των δομικών στοιχείων των Ψηφιακών Υπηρεσιών του Δημοσίου Είναι σημαντικό να προστεθεί το δικαίωμα πρόσβασης των πολιτών – Επιχειρήσεων στις Υπηρεσίες αυτές σε συνδυασμό με τα ανοιχτά δεδομένα όπου αυτό είναι εφικτό. Τότε μόνο η ‘Προτεραιότητα 5.7: Βελτίωση των δημόσιων μητρώων και των ανοικτών δεδομένων’ θα είναι εφικτή και θα επιτρέπει την πρόσβαση σε πληροφορίες που από μόνες τους μπορούν να δημιουργήσουν νέες καινοτόμες υπηρεσίες και να μειώσουν το κόστος συναλλαγών. Ειδική μέριμνα πρέπει να ληφθεί και για την ελεύθερη ηλεκτρονική πρόσβαση στις πληροφορίες αυτές. Δυστυχώς ο τρόπος της διαβούλευσης αυτής δεν δίνει την δυνατότητα παρέμβασης – συμμετοχής στις επιμέρους διατάξεις και περιορίζει την ικανότητα ανα-τροφοδότησης. Θα ήταν επιθυμητό η αναφορά των στρεβλώσεων που επηρεάζουν την επίτευξη των στόχων. Επίσης σημαντικό θα ήταν η αναφορά κοινών στόχων για τα δεδομένα ανοιχτά ή μη. Για παράδειγμα τα στοιχεία πολιτών, τα οικονομικά στοιχεία πολιτών και επιχειρήσεων, ο ιατρικός φάκελος ασθενούς, τα πάσης φύσεως μητρώα, η αναλυτική λίστα των ψηφιακών συναλλαγών μεταξύ Δημοσίου και Πολιτών θα έπρεπε να αποτελούν μέρος της Στρατηγικής αυτής η οποία αφορά ουσιαστικά βραχυπρόθεσμο σχεδιασμό πενταετίας ενώ απουσιάζει η στρατηγική δώδεκα – είκοσι έτη η οποία αποτελεί οδηγό σχεδιασμού. Αυτό που αποτελεί επιθυμία κάθε πολίτη είναι η τοποθέτηση των Υπεύθυνων Αρμοδίων της διαβούλευσης αυτής πάνω στα επιμέρους σχόλια που θα κατατεθούν γιατί μόνο τότε ενισχύεται η συμμετοχή στα κοινά και δημιουργείται η αναγκαία ώσμωση. Δυστυχώς ο όγκος των κειμένων και ο ελάχιστος χρόνος περιορίζει σημαντικά την ικανότητα συμμετοχής των επιμέρους φορέων. Ευχαριστώ Χρήστος Γιορδαμλής Πρόεδρος Δικτύου Συνδέσμων Βιοτεχνιών – Βιομηχανιών Ακριτικών Περιοχών