• Σχόλιο του χρήστη 'ΚΥΝΗΓΕΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΑΤΕΡΙΝΗΣ' | 9 Οκτωβρίου 2011, 00:56

    Στα πλαίσια της Δημόσιας Διαβούλευσης του Σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος για το «Χαρακτηρισμό της χερσαίας περιοχής του όρους Ολύμπου ως Εθνικού Πάρκου, καθορισμός ζωνών προστασίας αυτού, χρήσεων, όρων και περιορισμών» ο Κυνηγετικός Σύλλογος Κατερίνης παραθέτει ενδεικτικά τους παρακάτω επιστημονικούς, κοινωνικούς και οικονομικούς λόγους για τους οποίους εκτιμούμε πως δεν πρέπει να ισχύσει η προτεινόμενη στο ΣΠΔ ολική απαγόρευση θήρας στο υπό ίδρυση Εθνικό Πάρκο Ολύμπου, αλλά αντίθετα να επιτραπεί η θήρα στις Ζώνες Β και Γ, εκτός των περιοχών που είναι ήδη χαρακτηρισμένες μέχρι σήμερα ως Καταφύγια Άγριας Ζωής τα οποία να παραμείνουν ως έχουν. Σε περίπτωση που απαιτείται κάποια αναθεώρηση του δικτύου των ΚΑΖ στην περιοχή αυτή να γίνει μετά από συγκεκριμένη μελέτη και με συνεργασία όλων των εμπλεκόμενων φορέων δηλαδή της Δ/νσης Δασών Πιερίας, του Φορέα Διαχείρισης Εθνικού Πάρκου Ολύμπου, της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των Αναγνωρισμένων και Συνεργαζόμενων με το ΥΠΕΚΑ Κυνηγετικών Οργανώσεων της περιοχής. Α. ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΙ ΛΟΓΟΙ ΠΟΥ ΚΑΘΙΣΤΟΎΝ ΑΥΘΑΙΡΕΤΗ ΤΗΝ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΟΛΙΚΗ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΘΗΡΑΣ ΣΤΟ ΥΠΟ ΙΔΡΥΣΗ ΕΘΝΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΟΛΥΜΠΟΥ 1. Τα ήδη υπάρχοντα Καταφύγια Άγριας Ζωής στον Όλυμπο μαζί με τον πυρήνα του Εθνικού Δρυμού στα οποία απαγορεύεται η θήρα, καλύπτουν πλήρως τις οικολογικά ευαίσθητες περιοχές αλλά και όσες παρουσιάζουν τουριστικό κλπ ενδιαφέρον. 2. Από τα 116 είδη πτηνών που έχουν καταγραφεί στον Όλυμπο σύμφωνα με την ΕΠΜ μόλις τα 7 είναι θηρεύσιμα. 3. Από τα 26 είδη θηλαστικών της περιοχής (ΕΠΜ) επιτρέπεται η θήρα μόνο των τεσσάρων. 4. Κανένα από τα παραπάνω είδη δεν αντιμετωπίζει πληθυσμιακό πρόβλημα στη χώρα μας αλλά και ευρύτερα. 5. Η ΕΕ αναγνωρίζει ως ιδιαίτερα ωφέλιμη τη δραστηριότητα της θήρας στην προστασία των φυσικών οικοτόπων και κατ’ επέκταση της βιοποικιλότητας. 6. Η Διεθνής Ένωση για τη Διατήρηση της Φύσης (IUCN) αναφέρει ρητά πως η διατήρηση επιτυγχάνεται μέσω της ορθής χρήσης και όχι μέσω των απαγορεύσεων. Αυτό που χρειάζεται επομένως είναι ρύθμιση της θήρας κάτι που ισχύει ήδη μιας και η Ελλάδα έχει ένα από τα αυστηρότερα θεσμικά πλαίσια γύρω από το κυνήγι. 7. Σε κανένα Εθνικό Πάρκο της χώρας δεν απαγορεύεται η άσκηση της θήρας στη Ζώνη Γ, αλλά αντίθετα επιτρέπεται σε κάποιο ποσοστό ακόμη και στη Ζώνη Β. Η συγκεκριμένη πρόταση επομένως για ολική απαγόρευση είναι κάτι πρωτοφανές και αστήριχτο. 8. Το Σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος βασίζεται εξολοκλήρου στην Ειδική Περιβαλλοντική Μελέτη για τον Όλυμπο που εκπονήθηκε το 2004. Αυτή με τη σειρά της βασίζεται σε παλιότερες μελέτες η συντριπτική πλειοψηφία των οποίων εκπονήθηκαν πριν το 2000. Ενδεικτικά αναφέρεται πως η μοναδική μελέτη που αφορά αποκλειστικά στην πανίδα της περιοχής εκπονήθηκε το 1985 (!). Η παλαιότητα των στοιχείων θέτει σε αμφισβήτηση την εγκυρότητά τους γεγονός που ενισχύεται από την αναφορά στην ΕΠΜ σε είδη που δεν υπάρχουν πια στην περιοχή όπως είναι πχ ο Γυπαετός. 9. Η μόνη απειλή για την άγρια πανίδα της περιοχής που αναφέρεται στην ΕΠΜ και σχετίζεται με τη θήρα είναι η λαθροθηρία αγριόγιδων. Τόσο το αγριόγιδο όμως όσο και οι περιοχές που ενδιαιτεί δεν επιτρέπεται να κυνηγηθούν με αποτέλεσμα ενδεχόμενη επέκταση της απαγορευμένης για τη θήρα περιοχής να θεωρείται βέβαιο πως δε θα αναιρέσει το φαινόμενο της λαθροθηρίας. Αντίθετα αυτό που απαιτείται για την προστασία του συγκεκριμένου είδους είναι συνεχής και συστηματική φύλαξη στην οποία οι νόμιμοι κυνηγοί συνδράμουν ουσιαστικά τη Δασική Υπηρεσία με τους Ομοσπονδιακούς Θηροφύλακες που έχουν προσλάβει οι Κυνηγετικές Οργανώσεις με χρήματα των κυνηγών. 10. Κανένας από τους νόμους και τις διατάξεις σε Εθνικό και Κοινοτικό επίπεδο που έχουν ληφθεί υπόψη για την κατάρτιση του Σχεδίου ΠΔ, δε συνδέει την απαγόρευση της θήρας με την προστασία της πανίδας σε κάποια περιοχή. Αντίθετα οι βασικές απειλές που αντιμετωπίζει η πανίδα σε κάποια περιοχή και έχουν διεθνώς αναγνωριστεί είναι η καταστροφή/υποβάθμιση των φυσικών οικοτόπων (πυρκαγιές, εκχερσώσεις υγροτόπων, ρύπανση, αποψιλωτικές υλοτομίες, μονοκαλλιέργειες κλπ), και διάφορες παραβατικές ενέργειες όπως λαθρουλοτομίες, λαθροθηρία κλπ). 11. Η εμπειρική γνώση που κατέχουν οι κυνηγοί λόγω συνεχούς επαφής με τη φύση αποτελεί ανεκμετάλλευτο μέχρι στιγμής επιστημονικό εργαλείο με δεδομένο το γεγονός πως στη χώρας μας λείπει τελείως η πρωτογενής έρευνα πεδίου η οποία αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για τη διαχείριση και την προστασία μίας περιοχής. Ενώ στην ΕΠΜ αναφέρονται είδη που δεν υπάρχουν πια στον Όλυμπο, πολλοί κυνηγοί (όπως και κτηνοτρόφοι) είναι σε θέση να ενημερώσουν τους αρμόδιους φορείς όχι μόνο για την παρουσία/απουσία κάποιου είδους αλλά και για τις περιοχές που αυτό εκτιμάται πως μπορεί να εντοπιστεί με τεράστια οφέλη για την επιστημονική έρευνα και επικαιροποίηση των διαθέσιμων στοιχείων. Β. ΚΟΙΝΟΝΙΚΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΙ ΛΟΓΟΙ ΠΟΥ ΚΑΘΙΣΤΟΥΝ ΑΔΙΚΗ ΚΑΙ ΚΑΤΑΧΡΗΣΤΙΚΗ ΤΗΝ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΟΛΙΚΗ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΘΗΡΑΣ ΣΤΟ ΥΠΟ ΙΔΡΥΣΗ ΕΘΝΙΚΟ ΠΑΡΚΟ ΟΛΥΜΠΟΥ Από τη στιγμή που όπως αποδεικνύουμε παραπάνω η άσκηση νόμιμης θήρας δεν αποτελεί απειλή αλλά σημαντικό εργαλείο για τη διαχείριση και την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος στον Όλυμπο, η αυθαίρετη προτεινόμενη ολική απαγόρευση θήρας θα προκαλέσει αναίτια πλήθος αρνητικών συνεπειών για την τοπική κοινωνία και συγκεκριμένα: 1. Το κυνήγι σα Φθινοπωρινή – Χειμερινή δραστηριότητα προσφέρει σημαντικά οικονομικά οφέλη και συντηρεί αρκετές θέσεις εργασίας στη νεκρή τουριστικά χειμερινή περίοδο για την περιοχή. Συγκεκριμένα υπάρχουν αρκετά είδη επιχειρήσεων όπως ξενοδοχεία, ταβέρνες, καφενεία, πρατήρια υγρών καυσίμων και καταστήματα κυνηγετικών ειδών τόσο στην πόλη της Κατερίνης όσο και στους οικισμούς που βρίσκονται πάνω στον Όλυμπο , των οποίων ιδιαίτερα σημαντικό ποσοστό των εσόδων στη διάρκεια της Φθινοπωρινής και Χειμερινής περιόδου οφείλεται στην άσκηση της θήρας και τους κυνηγούς, είτε είναι κάτοικοι της περιοχής είτε επισκέπτες. 2. Σε πρόσφατη έρευνα που διεξήχθη σχετικά με τη συμμετοχή της άσκησης της θήρας στην Εθνική Οικονομία βρέθηκε πως σε ετήσια βάση ο τζίρος γύρω από το κυνήγι υπερβαίνει τα 1,7 δις. Ελάχιστες άλλες δραστηριότητες ελεύθερου χρόνου που λαμβάνουν χώρα στη φύση και δεν απαιτούν δίκτυο υποδομών (πχ χιονοδρομία – χιονοδρομικά κέντρα) αποφέρουν τόσα έσοδα (φόροι πάνω από 200.000.000 ευρώ) και θέσεις εργασίας στην Εθνική οικονομία όσο η θήρα. 3. Οι κάτοικοι των οικισμών που βρίσκονται κοντά ή και μέσα στα όρια του Εθνικού Πάρκου θα χάσουν αναίτια μία από τις πιο παραδοσιακές αλλά και δημοφιλέστερες δραστηριότητες ελευθέρου χρόνου στην επαρχία και συγκεκριμένα τη θήρα. Η θήρα αποτελεί την πρώτη σε προτίμηση δραστηριότητα των κατοίκων της υπαίθρου ανάμεσα σε αυτές που μας φέρνουν σε επαφή με τη φύση και ακολουθούν άλλες όπως η αλιεία, η πεζοπορία, η συλλογή καρπών, μανιταριών και βοτάνων κλπ. 4. Οι Κυνηγετικές Οργανώσεις αποτελούν Σωματεία συνεργαζόμενα και εποπτευόμενα από το Υπουργείο Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και χρηματοδοτούν πλήθος θέσεων εργασίας για τη θηροφύλαξη αλλά και τη διαχείριση της θήρας και των θηραματικών πληθυσμών σε επιστημονική βάση. Μόνο η Στ Κυνηγετική Ομοσπονδία Μακεδονίας Θράκης απασχολεί περίπου 80 ανθρώπους σε μόνιμη βάση σε θέσεις θηροφυλάκων, επιστημονικών συνεργατών και διοικητικού προσωπικού. Η παραπάνω δομή που χωρίς να επιβαρύνει τον κρατικό προυπολογισμό δίνει άμεσα τροφή στις αντίστοιχες οικογένειες, απειλείται από την ολοένα και μεγαλύτερη πίεση που ασκείται για αναίτιους χρονικούς και χωρικούς περιορισμούς θήρας παρά το γεγονός πως η Ελλάδα κατέχει ένα από τα μεγαλύτερα ποσοστά έκτασης στην ΕΕ στο οποίο απαγορεύεται η θήρα. 5. Η συνδρομή των κυνηγών στην προστασία του φυσικού περιβάλλοντος όπως πχ σε περιπτώσεις πυρασφάλειας, θηροφύλαξης, βελτίωσης ενδιαιτημάτων κλπ έχει αναγνωριστεί επανειλημμένως από πολλούς φορείς (πχ Πυροσβεστική Υπηρεσία). Η απομάκρυνση των νόμιμων κυνηγών επομένως από τον Όλυμπο θα στερήσει από το βουνό των θεών τη σημαντική εφεδρεία των 1400 μελών του Κυνηγετικού Συλλόγου Κατερίνης που μέχρι σήμερα επισκέπτονταν τακτικά τον Όλυμπο και θα μπορούσαν να συνδράμουν τα μέγιστα σε θέματα προστασίας. 6. Η δομή και διάρθρωση των Κυνηγετικών Οργανώσεων δίνει τη δυνατότητα σε κάθε αρμόδιο φορέα (ΥΠΕΚΑ, Δασική Υπηρεσία) να εντοπίζει άμεσα τους εκπροσώπους των κυνηγών και να λαμβάνει τη γνώμη τους για κάθε ζήτημα που αφορά στη δραστηριότητά τους τόσο σε τοπικό όσο και σε εθνικό επίπεδο. Η παραπάνω δυνατότητα που δεν παρατηρείται σε άλλους φορείς/χρήστες (ούτε σε επαγγελματίες) σε συνδυασμό με τη συνέχεια που παρουσιάζουν οι Κυνηγετικές Οργανώσεις στη λειτουργία τους που είναι αδιάκοπτη και αυτοχρηματοδοτούμενη από ιδρύσεως και ελέγχεται μέχρι το τελευταίο ευρώ από το Δημόσιο (Δασική Υπηρεσία) αποτελεί εγγύηση για τις δυνατότητες συνεργασίας των αρμόδιων φορέων με τους νόμιμους κυνηγούς σε θέματα προστασίας και διαχείρισης του φυσικού περιβάλλοντος στο βουνό των θεών εφόσον υπάρξει η βούληση από πλευράς των αρμόδιων φορέων και συγκεκριμένα της Δ/νσης Δασών Πιερίας, του Φορέα Διαχείρισης Ολύμπου και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.