• Όσον αφορά στην Δημόσια Διαβούλευση για την Υπουργική Απόφαση κατάταξης έργων και δραστηριοτήτων σε κατηγορίες περιβαλλοντικής αδειοδότησης επιθυμούμε όσον αφορά στην κατάταξη των Μικρών Υδροηλεκτρικών Έργων να παρατηρήσουμε τα ακόλουθα : Είναι θετικό το γεγονός ότι η μεγάλη πλειοψηφία των ΜΥΗΕ από Α1 κατηγορία που ήταν με το προηγούμενο καθεστώς προτείνεται να κατηγοριοποιηθεί στην Α2 κατηγορία και να εξετάζεται περιβαλλοντικά από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις. Η εξέλιξη αυτή εξορθολογίζει κατά μεγάλο ποσοστό τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των ΜΥΗΕ με την αδειοδότηση τους. Όμως, παρά την θετική αυτή εξέλιξη, την οποία χαιρετίζουμε θέλουμε να επισημάνουμε και να αιτηθούμε τα ακόλουθα : 1. Το όριο για την κατάταξη ΜΥΗΕ στην Β κατηγορία έχει μειωθεί σημαντικά. Ενώ στην προηγούμενη κατηγοριοποίηση στην Β κατηγορία (με το περιεχόμενο που είχε) κατηγοριοποιούντο τα ΜΥΗΕ με ισχύ <1ΜW και μήκος αγωγού εκτροπής <1000 m το όριο αυτό μειώνεται με το τωρινό σχέδιο Υ.Α. στα <250 m. Οι τοπικές και μη σημαντικές επιπτώσεις των πολύ μικρών έργων με ισχύ < 1 ΜW και L<1000 m καθιστούν αναγκαία την κατάταξη τους στην κατηγορία Β και με το νέο της περιεχόμενο. Προτείνεται τα ΜΥΗΕ με ισχύ <1 ΜW και L<1000 m να παραμείνουν στην Β κατηγορία. 2. Στην περίπτωση υδροληψίας ΜΥΗΕ σε απόσταση μικρότερη των 200 m από πηγές δεν πρέπει να ισχύουν για τα ΜΥΗΕ τα κριτήρια της ομάδας 2.5 (Υδρομαστεύσεις πηγών) καθότι το νερό από το ΜΥΗΕ επανέρχεται στο σύνολο του στην κοίτη μετά την ενεργειακή του εκμετάλλευση 3. Θεωρούμε ότι σε οποιαδήποτε περίπτωση για τα ΜΥΗΕ τα κριτήρια της ομάδας 10 πρέπει να συνδυάζονται μόνο με τα κριτήρια της ομάδας 2.1 ( Φράγματα και αναβαθμοί εντός κοίτης υδατορεμάτων). Προς αποφυγήν παρερμηνειών που θα φέρουν καθυστερήσεις δέον όπως αναφέρεται σαφώς το ζήτημα αυτό στις παρατηρήσεις της ομάδας 10.8 ( Υδροηλεκτρικά Έργα). 4. Οι μεμονωμένοι υποσταθμοί ανύψωσης επί της επιφάνειας του εδάφους να καταταγούν στην Β κατηγορία. Ως τέτοιος ορίζεται ο υποσταθμός που δεν απαιτεί την κατασκευή νέας εναέριας γραμμής μεταφοράς για την σύνδεση του στο υφιστάμενο Σύστημα. Οι εναέριες γραμμές μεταφοράς ισχύος έως 150 kV με μήκος μικρότερο ή ίσο των 300 m να καταταγούν στην κατηγορία Β. 5. Το βήμα μέτρησης του μήκους αγωγού εκτροπής δέον να είναι 100 m σε χάρτη 1:5000 που αν δεν υπάρχει στην Γ.Υ.Σ. θα προκύπτει από ψηφιοποίηση από το 1:50.000 ή από δορυφορική απεικόνιση. 6. Τα κριτήρια κατάταξης για τα ΜΥΗΕ εξακολουθούν να είναι σημαντικά αυστηρότερα από όσο θα μπορούσαν να είναι συγκρινόμενα με άλλες κατηγορίες έργων. 7. Η πρόταση αυτή για την κατηγοριοποίηση των ΜΥΗΕ, που σε γενικές γραμμές κρίνεται θετικά ( με τις παρατηρήσεις που έγιναν), δεν μπορεί ουσιαστικά να συμβάλει στην ανάπτυξη των ΜΥΗΕ και στην ενεργειακή εκμετάλλευση του πλούσιου υδροδυναμικού της χώρας ( του οποίου η αξιοποίηση είναι μόνο στην αρχή καθόσον λειτουργούν 205 ΜW MYHE σε σύνολο μικρουδροδυναμικού περί τα 2000 ΜW πολύ μακράν του μέσου όρου της ανάπτυξης των ΜΥΗΕ στην Ευρώπη και τον κόσμο) αν δεν καταργηθεί η Υπουργική Απόφαση 518/05.04.11 που ακυρώνει την αξιοποίηση των μικρών υδατορεμάτων ( ακυρωμένη αξία επένδυσης περί το 1 δις ευρώ) και με την αναδρομική της ισχύ ακυρώνει περί τα 50 ώριμα έργα ΜΥΗΕ ( ακυρωμένη αξία επένδυσης περί τα 100 εκ. ευρώ). Ακόμη πρέπει η ενσωμάτωση της οδηγίας 60/2000 με τις μελέτες διαχείρισης των υδατικών διαμερισμάτων να λάβει σαφέστατα υπ’ όψιν της την ανάγκη ενεργειακής αξιοποίησης των μεγαλύτερων υδατορεμάτων για την παραγωγή πράσινης ενέργειας. Η αξιοποίηση του μικρουδροδυναμικού στην χώρα μας είναι ακόμη σε πρώιμο επίπεδο που ουδεμία σχέση έχει με τις πολύ μεγάλη ενεργειακή αξιοποίηση του υδροδυναμικού των άλλων Ευρωπαϊκών χωρών. Το γεγονός αυτό πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπ’ όψιν. 8. Θεωρούμε ότι είναι απαραίτητο να ελεγχθεί η συμφωνία η Υ.Α. της περιβαλλοντικής κατηγοριοποίησης με τα διατυπούμενα στον Ν. 3851/10 για τη περιβαλλοντική αδειοδότηση/εξαίρεση, ειδάλλως θα δημιουργηθούν παρερμηνείες και αντιφάσεις που θα καθυστερήσουν την εφαρμογή της.