• Σχόλιο του χρήστη 'Περιβαλλoντική Εταιρεία Πρέβεζας' | 28 Οκτωβρίου 2011, 21:02

    Στο Παράρτημα ΙΙ, Ομάδα 2η Υδραυλικά έργα, Α/α 6 Υδρογωτρήσεις και φρέατα, δεν συμπεριλαμβάνονται οι υδρογεωτρήσεις έως 50.000 κυβικά, δηλαδή πρακτικά το σύνολο των αρδευτικών γεωτρήσεων που αδειοδοτούνται κάθε χρόνο σε μια αγροτική περιοχή, όπως η χερσόνησος της Πρέβεζας, με πρόβλημα υφαλμύρινσης. Αυτό σημαίνει ότι οι μικρές υδρογεωτρήσεις απελευθερώνονται, ώσπου να υπάρξουν τα σχέδια διαχείρισης, τα οποία δεν ξέρουμε ακόμη πως θα είναι, το βαθμό εξειδίκευσής τους, ούτε πότε θα τεθούν σε εφαρμογή. Το ερώτημα που τίθεται είναι αν είναι σήμερα δυνατόν να προσδιοριστούν ισοζύγια, από τη στιγμή που δεν γνωρίζουμε τις χιλιάδες παράνομες γεωτρήσεις και τις πραγματικές αντλούμενες ποσότητες νερού. Στην περίπτωση της υφαλμύρινσης λοιπόν (και όχι μόνο), εκτιμούμε ότι υπάρχει κενό. Επιπλέον, αν δεν υπάρχει η Μ.Π.Ε., Π.Π.Δ. (ή κάτι άλλο αντί αυτής), όπως και οι γνώμες των υπηρεσιών – επιτροπών που γνωμοδοτούν σχετικά (λ.χ. οι ΝΕΧΩΠ, όταν λειτουργούν επαρκώς), δεδομένης και της τοπικότητας του φαινομένου της υφαλμύρινσης, πως η διοίκηση είναι σε θέση να διαγνώσει εγκαίρως ζητήματα όπως: α) Αιτήματα για υδρογεωτρήσεις ιδιωτών σε (καταπατημένες) δασικές εκτάσεις. β) Αιτήματα για υδρογεωτρήσεις ιδιωτών σε καταπατημένες δημόσιες (εποικιστικές ή μη) εκτάσεις (ο τίτλος ιδιοκτησίας αποτυπώνει μια κατάσταση, θεωρητικά δεδομένη, πλην όμως στην πράξη «οι πάσσαλοι μετακινούνται νύχτα» (δηλαδή τα όρια των ιδιοκτησιών) όπως όλοι γνωρίζουμε. γ) Ο προσδιορισμός των πραγματικών αναγκών λ.χ. αγροτών σε αρδευτικό νερό, σε συμφωνία με τα σχετικά μητρώα του Υπ.Α.Α.&Τ. Μπορεί να προσδιοριστούν οι πραγματικές ανάγκες μιας αγροτικής εκμετάλλευσης, χωρίς τη συνδρομή των αρμόδιων υπηρεσιών ή επιτροπών; Ενδεικτικά μόνο: i. Μπορεί να επικαλείται αρδευτικές ανάγκες για καλλιέργεια κηπευτικών, ιδιώτης με ακίνητο – φιλέτο, που δεν είναι γραμμένος σε (υποχρεωτικά) μητρώα του Υπ.Α.Α.&Τ., ούτε δηλώνει αγροτικό εισόδημα, αν και οφείλει; Ποιος τα ελέγχει; ii. Τι χρειάζεται το αρδευτικό νερό από υδρογεώτρηση, κάτοχος εξοχικής κατοικίας, συνδεδεμένης με το δίκτυο ύδρευσης του δήμου, που δεν ασκεί αγροτική δραστηριότητα, σε περιοχή με υφαλμύρινση; Ποιος το ελέγχει; Ποιος προστατεύει το διπλανό αγρότη ή επιχειρηματία (λ.χ. βιοτεχνία τροφίμων, ξενοδοχείο κλπ) από την υφαλμύρινση κλπ; iii. Ποιος έχει ακριβή στοιχεία για τις περιοχές που έχουν ζημιωθεί από υφαλμύρινση και για το τι ακριβώς συμβαίνει στις περιοχές εκείνες (λ.χ. αναγκαστική εγκατάλειψη αγροτεμαχίων, θερμοκηπίων, γεωτρήσεων κλπ, λόγω αλατότητας), με δεδομένο ότι η ποιότητα των αρδευτικών νερών από γεωτρήσεις (ιδιαίτερα από τις παράνομες) δεν παρακολουθούνται επαρκώς; Μήπως η τοπική εμπειρία λ.χ. των γεωτεχνικών είναι πολύτιμη; δ) Ύπαρξη και λειτουργία συλλογικών αρδευτικών έργων, εντός των οποίων, γενικά, δεν θα πρέπει να γίνονται αρδευτικές υδρογεωτρήσεις. Αποκλείεται λοιπόν, βάσει των ανωτέρω, κάποια υπηρεσία ή επιτροπή τεκμηριωμένα να έχει αντίρρηση για μια μικρή υδρογεώτρηση; Πρέπει οπωσδήποτε η γεώτρηση να γίνει, και εκ των υστέρων (αν γίνει κάποια στιγμή, μετά από 1, 2, ..10 χρόνια, επαρκής έλεγχος) να διαπιστωθεί ότι ο διοικούμενος παρανομεί ή ότι το νερό μιας περιοχής γεμάτης μικρές γεωτρήσεις δεν επαρκεί; Όταν έχει ήδη γίνει μερική ζημία στον ευαίσθητο υδροφόρο (λ.χ. υφαλμύρινση, ρύπανση, ανάμιξη υδροφόρων, ταπείνωση υδροφόρου κλπ); Άποψή μας είναι πως και για τις μικρές υδρογεωτρήσεις, ειδικά για τις περιοχές με διαπιστωμένη ή ακόμη και πιθανολογούμενη υφαλμύρινση, για λόγους δημοσίου συμφέροντος είναι απολύτως απαραίτητο, αν όχι η ΜΠΕ ή η ΠΠΔ, τουλάχιστον ένα εξειδικευμένο, στιβαρό Check List 15-20 σημείων. Επίσης και η γνωμοδότηση υπηρεσιών και επιτροπών με γνώση των τοπικών συνθηκών. Και όλα αυτά ως μερική, μεταβατική λύση. Για την Π.Ε.Π. Η Διαχειριστική Επιτροπή