• Σχόλιο του χρήστη 'ΤΑΚΗΣ ΔΟΥΜΑΣ' | 30 Δεκεμβρίου 2011, 14:46

    Έχοντας ως δεδομένο ότι το υφιστάμενο κανονιστικό πλαίσιο που ρυθμίζει τις χρήσεις γης είναι ελλιπές και αδυνατεί να υποστηρίξει ουσιαστικά τον πολεοδομικό σχεδιασμό η επιχειρούμενη αναδιάρθρωση του κρίνεται καταρχάς θετική. Ο εμπλουτισμός των γενικών κατηγοριών με νέες αλλά και η σημαντική εξειδίκευση τους και αναλυτική αναφορά αυτών καθώς και η θεσμική δυνατότητα τροποποίησης και συμπλήρωσης του περιεχομένου τους θέτει νέα δεδομένα και προοπτικές που αφορούν τις ρυθμίσεις του χωρικού και πολεοδομικού σχεδιασμού. Παρόλα αυτά είναι σημαντικό να υποδειχθούν στοιχεία του νέου αυτού κανονιστικού πλαισίου που δεν αντιμετωπίζουν τις προβληματικές εφαρμογές του υφιστάμενου σχεδιασμού. Ως κυριότερη τέτοια καταγράφεται η απαγόρευση τροποποίηση γενικών κατηγοριών χρήσεων κατά το σχεδιασμό 1ου επιπέδου όπως προτείνεται στο άρθρο 16 παρ.2 ακόμη και όταν αυτές υποστηρίζονται από υπολογισμούς και δεδομένα που αποδεικνύουν την μη περιβαλλοντική υποβάθμιση(κυκλοφοριακές ρυθμίσεις πληθυσμιακές κλπ)στα πλαίσια τροποποίησης της πολεοδομικής οργάνωσης μιας περιοχής. Είναι γνωστό ότι από την έως τώρα εφαρμογή του ΠΔ 23-2-87(ΦΕΚ 166Δ) έχουν προκύψει ουσιαστικά προβλήματα ελέγχου τόσο στις επιλογές της αγοράς δομημένου περιβάλλοντος όσο και σε αποτυχημένες τέτοιες του πολεοδομικού σχεδιασμού. Το ελαφρυντικό της για πρώτη φορά εφαρμογής παρόμοιων θεσμών και πρακτικών στη χώρα ευνοεί τις συνθήκες για τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος τροποποιήσεων περισσότερο ευέλικτο το οποίο μετά την απαραίτητη επιστημονική τεκμηρίωση να επιτρέπει τις ανάλογες αναπροσαρμογές Δηλαδή να προσδώσει τον απαραίτητο στρατηγικό χαρακτήρα στο σχεδιασμό αποφεύγοντας ακραίες κανονιστικές επιλογές. Η μη αναγνώριση πχ. ως διακριτής χρήσης τα S.M. τροφίμων και η γενική υπαγωγή τους στις υπεραγορές και ως εκ τούτου η απαγόρευση τους στη Γενική κατοικία διαιωνίζει τη παράνομη χωροθέτηση τους σε αυτές με άλλο τίτλο αδειοδότησης. Σε άλλη περίπτωση η επιβολή πρόσθετων όρων όπως επιφάνεια χρήσης /γήπεδο ,ελέγχου κυκλοφοριακών φόρτων και στάθμευσης κλπ ανταποκρίνεται σε πραγματικά δεδομένα της σύγχρονης καθημερινότητας. Επίσης ως αρνητική αναφορά καταγράφεται η απαγόρευση χωροθέτησης του περιεχομένου των αναψυκτηρίων(κοινά καφενεία) σε περιοχές των άρθρων 2 και 3 που θα προκαλέσει εκτός των άλλων και αλλαγές στην αστική μορφολογία σε πολλές οικιστικές ενότητες αλλοιώνοντας τοπικές ιδιαιτερότητες καθώς και καθημερινές αστικές συνήθειες του πληθυσμού. Όσον αφορά το άρθρο 14 και το περιεχόμενο καταγράφεται αφενός μεν η πρόβλεψη για την διατήρηση και προστασία της κατά τον προορισμό χρήσης του εδάφους με στόχο την ενίσχυση των αγροτικών εκμεταλλεύσεων της γης αλλά ουσιαστικά προτείνεται η κατάργηση της εκτός σχεδίου δόμηση της κατοικίας πέραν αυτής που θα απευθύνεται για τον απασχολούμενο με την κύρια εκμετάλλευση. Η ρύθμιση αυτή σχολιάζεται ως ακραία κανονιστική με οριζόντια εφαρμογή στο σύνολο των εκτός σχεδίου περιοχών της επικράτειας. Πέρα της συζήτησης και των απόψεων για το θέμα αυτό την ενδεχόμενη συμφωνία ή όχι επί της αρχής του δεν μπορεί να θεσμοθετηθεί η απαγόρευση αυτή με οριζόντιες ρυθμίσεις και τακτικισμούς δια μέσω ενός κανονιστικού Π.Δ που ρυθμίζει απλά τις χρήσεις γης. Είναι αναγκαίο λοιπόν να συμφωνηθεί ότι στα πλαίσια εκπόνησης του 1ου επιπέδου σχεδιασμού θα αντιμετωπίζεται το θέμα αυτό αφού εξετασθούν και προταθούν με τρόπο επιστημονικό ανάλογες ρυθμίσεις και επιλογές για τη κάθε περιοχή. Όσον αφορά το άρθρο 8 πρέπει να συμπληρωθεί ότι στους κοινόχρηστους χώρους περιλαμβάνονται και τα πεζοδρόμια στο σύνολο του πλάτους τους και κάθε εδαφική έκταση φορέων του Δημοσίου που έχει προκύψει από καθορισμό αιγιαλού υφιστάμενο η καταργημένο. Στο σύνολο των χώρων που αναφέρονται στο άρθρο αυτό οι επιτρεπόμενες ρυθμίσεις και χρήσεις πρέπει να προκύπτουν από εγκεκριμένη πολεοδομική που συντάχθηκε σύμφωνα με τις προδιαγραφές των πολεοδομικών μελετών 5731/00 ΦΕΚ 329Β. Το σύνολο των ρυθμίσεων που θα περιέχονται στο ΠΔ των χρήσεων γης πρέπει να είναι το μοναδικά εφαρμοζόμενο θεσμικό πλαίσιο από όλους τους φορείς που εμπλέκονται στις διαδικασίες(άσχετα από την εποπτεύουσα και προϊσταμένη αρχή τους ) αδειοδοτήσεων και έγκρισης χωροθετήσεων ώστε να σταματήσουν τα φαινόμενα συγκρούσεων και αλληλοαναιρούμενων ρυθμίσεων μεταξύ φορέων εφαρμογής και πολεοδομικού σχεδιασμού (πχ αδειοδότηση αναψυκτηρίων σύμφωνα με το περιεχόμενο του δημοτικού κώδικα και των υπηρεσιών υγιεινής vs τις διατάξεις του ΠΔ 23-2-87(ΦΕΚ 166Δ). ΤΑΚΗΣ ΔΟΥΜΑΣ Αρχιτέκτονας Μηχανικός Μέλος Δ.Σ. ΣΑΔΑΣ-ΠΕΑ