• Σχόλιο του χρήστη 'Ερνέστος Τζαννάτος' | 11 Ιανουαρίου 2010, 15:03

    Θέμα: Kίνητρα εφαρμογής Φ/Β σε πλοία. Στο πλαίσιο της Δημόσιας Διαβούλευσης: Σχέδιο Νόμου «Επιτάχυνση της ανάπτυξης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής» Λαμβάνοντας υπόψη την προσθήκη στο τέλος του άρθρου 1 του ν.3468/2006 ΦΕΚ 129Α’), ως ακολούθως: «Ο εθνικός στόχος για τη συμμετοχή της ενέργειας που παράγεται από Α.Π.Ε. στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση ενέργειας, καθορίζεται σε ποσοστό 20% μέχρι το 2020.......» και στο βαθμό που στην ακαθάριστη τελική κατανάλωση ενέργειας της χώρας συμμετέχει και η κατανάλωση καυσίμων της εσωτερικής ναυτιλίας, προτείνω το Σ/Ν να περιλαμβάνει (οικονομικά) κίνητρα για την εγκατάσταση Φ/Β επί των ελληνικών επιβατηγών πλοίων (και κυρίως αυτών της ακτοπλοϊας), στο πλάισιο της αντιμετώπισής τους ως Αυτόνομων (Κινητών) Σταθμών ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ. Με βάση τις συνήθεις «ξενοδοχειακές» απαιτήσεις ηλεκτρικής ενέργειας των πλοίων αυτών κατά την παραμονή τους στο λιμάνι, η Φ/Β εφαρμογή είναι επαρκής για την κάλυψη αυτών των απαιτήσεων και θα συμβάλλει τόσο στην προστασία του κλίματος όσο και στη βελτίωση της ατμόσφαιρας τοπικά αλλά και ευρύτερα. Παραδείγματα εφαρμογής Φ/Β σε πλοία αυτού του τύπου εντοπίζονται ήδη σε διάφορες χώρες. Μολονότι η εργασία που αναφέρεται στο link: http://dx.doi.org/10.1016/j.atmosenv.2009.10.024 δεν παραπέμπει σε εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου είναι ενδεικτική της επιβάρυνσης της ποιότητας του ατμοσφαιρικού αέρα από την κυκλοφορία και παραμονή των ακτοπλοϊκών πλοίων εντός της λιμενολεκάνης του κεντρικού λιμένα του Πειραιά (περίπου 1700 τόνοι ΝΟΧ, SO2 και PM, ετησίως). Περαιτέρω, αξιοποιώντας τα δεδομένα αυτής της εργασίας εκτιμάται ότι η εκπομπή CO2 κατά την διάρκεια και μόνο της παραμονής αυτών των πλοίων στον λιμάνι του Πειραιά είναι γύρω στους 43.1 χιλιάδες τόνους ετησίως. Επιπρόσθετα, με βάση τα δεδομένα των εσωτερικών πωλήσεων ναυτιλιακών καυσίμων, αξίζει να αναφερθεί ότι το ετήσιο ανθρακικό αποτύπωμα από την κατανάλωση καυσίμου των πλοίων της εσωτερικής ναυτιλίας (domestic shipping) φθάνει περίπου στα 2.15 εκατομ. τόνους ετησίως και ένα σημαντικό μέρος αυτής της απογραφής αφορά στην ελληνική ακτοπλοϊα. Συνεπώς, κάθε μείωση κατανάλωσης καυσίμου που προκύπτει από την εφαρμογή Φ/Β στην ελληνική επιβατηγό ναυτιλία και ειδικότερα στην ακτοπλοϊα κινείται στη σωστή κατεύθυνση. Ερνέστος Τζαννάτος Τμήμα Ναυτιλιακών Σπουδών - Πανεπιστήμιο Πειραιώς