• Σχόλιο του χρήστη 'ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ' | 6 Φεβρουαρίου 2012, 11:13

    ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ Κατά τη γνώμη μας και σύμφωνα με τη δεοντολογία και τη νομοθεσία που απορρέουν από το θεσμό της Καλλικράτειας Περιφερειακής Οργάνωσης της χώρας, θα πρέπει να ληφθούν υπόψη τα ακόλουθα: Α. ΑΠΟ ΠΛΕΥΡΑΣ ΓΕΝΙΚΩΝ ΑΡΧΩΝ ΚΑΙ ΔΕΟΝΤΟΛΟΓΙΑΣ Πρώτον, ότι το Σχέδιο ΠΔ δεν πρέπει να διαταράσσει τη στόχευση της Περιφέρειας Πελοποννήσου για την επίτευξη του οράματος της Γενικευμένης Ευημερίας των Πολιτών, της Ευρωπαϊκής Σύγκλισης και γενικότερα της Αειφόρου, Βιώσιμης, Διατηρήσιμης και Πράσινης Ανάπτυξης με ειδική έμφαση στις Παράκτιες Περιοχές και στους Ορεινούς όγκους της χωρικής ενότητας. Δεύτερον, ότι το Σχέδιο ΠΔ θα πρέπει να είναι συμβατό προς τον εν εξελίξει Γενικό Χωροταξικό και τα Ειδικά Χωροταξικά Σχέδια της Περιφέρειας Πελοποννήσου όπως επίσης να συνάδει με το εν εξελίξει Ολοκληρωμένο Στρατηγικό και Επιχειρησιακό Σχεδιασμό και τα Ειδικά Αναπτυξιακά Σχέδια και Προγράμματα της Περιφέρειας. Σε αυτά θα πρέπει να συνεκτιμηθούν και οι μελλοντικές δράσεις για τη δημιουργία Δασικών Χαρτών και Κτηματολογίου. Τρίτον, στο υποκείμενο επίπεδο ιεράρχησης του Χωρικού Σχεδιασμού, το Σχέδιο ΠΔ δεν πρέπει να αλλοιώνει τα υφιστάμενα ΓΠΣ και ΣΧΟΟΑΠ των Πόλεων και των Οικισμών της Περιφέρειας ή να ληφθεί μέριμνα έτσι, ώστε αν χρειαστεί να γίνονται εύκολα και γρήγορα οι όποιες αλλαγές και αναθεωρήσεις κρίνονται ως απαραίτητες στα ήδη κατηρτισμένα ΓΠΣ και ΣΧΟΟΑΠ. Τέταρτον, το Σχέδιο ΠΔ να είναι εναρμονισμένο με τις πρώτες προτεραιότητες της Περιφέρειας Πελοποννήσου που συνίστανται στα Έργα Υποδομών και Μεταφορών, στην Αγροτική και Αγροτροφική Ανάπτυξη, στο δίπολο Τουρισμός – Πολιτισμός, στην Εξωστρέφεια, στην Προσέλκυση Επενδύσεων, στην Αξιοποίηση των Φυσικών Πόρων και στην Πράσινη Ανάπτυξη. Προτεραιότητες που θα καταστήσουν την Περιφέρεια Πελοποννήσου μια Αξιοβίωτη Γη της Αειφορίας. Πέμπτον, ότι θα πρέπει να συνεκτιμηθούν και να συνυπολογιστούν δυο αντιτιθέμενες μεταξύ τους απόψεις: (α) Η άποψη ότι το ΠΔ δε θα πρέπει να θίγει το δικαίωμα των πολιτών να μπορούν να δομήσουν ΥΠΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑΣ στις εκτός σχεδίου περιοχές, λαμβάνοντας υπόψη ότι ο αριθμός αυτών των ιδιοκτητών είναι πολύ μεγάλος ανεξάρτητα από το αν κατά μοναδικό επάγγελμα είναι αγρότες και ανεξάρτητα από το ύψος του εισοδήματος το οποίο έχει κάθε ένας από αυτούς. Και τούτο γιατί είναι ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΙΚΟ ΔΙΚΑΙΩΜΑ όλων των πολιτών να αξιοποιούν την ιδιοκτησία που κατέχουν ΠΑΝΤΟΤΕ ΥΠΟ ΤΟΝ ΟΡΟ ΟΤΙ ΘΑ ΤΗΡΕΙΤΑΙ ΠΙΣΤΑ Ο ΤΥΠΟΣ ΚΑΙ Η ΟΥΣΙΑ ΤΗΣ ΝΟΜΙΜΗΣ ΔΟΜΗΣΗΣ, και (β) Η άποψη η οποία επικεντρώνεται ΣΤΗΝ ΥΨΙΣΤΗ ΑΝΑΓΚΑΙΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΡΟΣΕΛΚΥΣΗΣ ΕΠΕΝΔΥΣΕΩΝ ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΣΤΙΣ ΕΝ ΛΟΓΩ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΧΩΡΙΣ ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΚΕΣ ΕΜΠΛΟΚΕΣ ΚΑΙ ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΣΕΙΣ ΙΔΙΑΙΤΕΡΑ ΤΙΥΤΗ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΠΟΥ ΟΙ ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΣΥΝΙΣΤΟΥΝ ΤΟ ΕΝΑ ΚΑΙ ΜΟΝΑΔΙΚΟ ΟΠΛΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΤΗΣ ΚΡΙΣΗΣ Β. ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΗ ΘΕΩΡΗΣΗ ΚΑΤΑ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ Από το σημείο αυτό και πέρα, ακολουθούν επιμέρους καθετοποιημένες και εξειδικευμένες απόψεις επί του θέματος περιορισμένης εμβέλειας που αφορούν σε επαγγελματικούς φορείς και σε ατομικά ιδιοκτησιακά δικαιώματα τα οποία επηρεάζονται θετικά ή αρνητικά από την επιχειρούμενη αναθεώρηση και τον εκσυγχρονισμό του Σχεδίου ΠΔ για τις Χρήσεις Γης πάντοτε υπό τη διακριτική ευχέρεια να υιοθετηθούν από την ηγεσία του ΥΠΕΚΑ ή να ενσωματωθούν στις μεταβατικές διατάξεις του Σχεδίου ΠΔ. Τέτοιου είδους προσεγγίσεις έχουν ήδη δει το φως της δημοσιότητας. Παρουσιάζουν το κοινό χαρακτηριστικό ότι ένας μεγάλος όγκος των επικρίσεων (από Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ, ΤΕΕ, Δημάρχους, Ιδιοκτήτες, κ.λπ.) επικεντρώθηκε στο άρθρο 14 του Σχεδίου ΠΔ αναφορικά με τις εκτός σχεδίου περιοχές, τις περιοχές εκτός εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων και εκτός ορίων οικισμού με πληθυσμό μικρότερο από 2.000 κατοίκους, περιοχές εκτός ορίων οικισμού προϋφισταμένου του 1923, κ.λπ., όπου οι κρατούσα αντίληψη των διαμαρτυρομένων ήταν ότι απαγορεύεται εφεξής η δόμηση εκτός σχεδίου. Για το ζήτημα αυτό με Δελτίο Τύπου δόθηκε απάντηση από τον ίδιο τον καθ΄ ύλην αρμόδιο Αναπληρωτή Υπουργό ΠΕΚΑ κ. Νίκο Σηφουνάκη, σύμφωνα με το οποίο: «Δημιουργήθηκαν παρερμηνείες ως προς το άρθρο 14 του σχεδίου, το οποίο κάθε άλλο παρά στοχεύει στην απαγόρευση της εκτός σχεδίου δόμηση. Αντιθέτως, εξειδικεύει και κατοχυρώνει κάθε πολίτη που επιθυμεί να δημιουργήσει δράσεις στις εντός σχεδίου πόλεως και εντός οικισμού περιοχές καθώς και στις εκτός σχεδίου περιοχές. Η σύγχυση προκλήθηκε από την παράγραφο 9 της Ζώνης Α και 18 της Ζώνης Γ, που όμως δεν αφορά την ολοσχερή κατάργηση της εκτός οικισμών δόμησης». Χαρακτηριστικές προσεγγίσεις του θέματος, είναι οι ακόλουθες: 1.Βουλευτές του ΠΑΣΟΚ ζήτησαν αντί για ΠΔ να κατατεθεί ως σχέδιο νόμου στη Βουλή για να ακολουθήσει η σχετική κοινοβουλευτική διαδικασία. Κατάσταση η οποία δεν είναι δεσμευτική για την Κυβέρνηση ούτε για τη συγκεκριμένη περίπτωση (των χρήσεων γης) αποτελεί μη νόμιμη ενέργεια η κατάρτιση ΠΔ αντί Σχεδίου Τυπικού Νόμου αφού σύμφωνα με το Συνταγματικό Δίκαιο νομιμοποιείται η σύμπραξη της Κυβέρνησης με τον καθ΄ ύλην αρμόδιο Αναπληρωτή Υπουργό ΠΕΚΑ και τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας να προχωρήσει σε Πράξη Προεδρικού Διατάγματος. 2. Το γεγονός που σχετίζεται με την ιδιόμορφη φύση της παρούσας κυβέρνησης. Είναι κυβέρνηση ΕΙΔΙΚΟΥ ΣΚΟΠΟΥ ΓΙΑ ΜΙΑ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΗ ΠΕΡΙΟΔΟ με στόχο την αντιμετώπιση των όρων που σχετίζονται με το PSI και τη σύναψη του Μνημονίου 2. Δηλαδή, ένα είδος ειδικής υπηρεσιακής κυβέρνησης η οποία, κατά τη γνώμη πολλών, δε θα έπρεπε να νομοθετεί για ζητήματα τα άπτονται της λειτουργίας μιας κανονικής κυβέρνησης που θα προήρχετο από εθνικές εκλογές. Βέβαια, υπάρχει και η άλλη άποψη που λέει ότι ο ειδικός σκοπός της κυβέρνησης είναι να νομοθετήσει και πολλές άλλες μεταρρυθμίσεις στο πλαίσιο της ανάγκης για την ικανοποίηση των όρων του Μνημονίου 2 όπου είναι αναγκαία η δημιουργία ενός πλέγματος αλλαγών για την αντιμετώπιση των φραγμών στις επενδύσεις ή των γραφειοκρατικών δυσκαμψιών που τις επιβραδύνουν ή της δημιουργίας ενός κλίματος που αποθαρρύνει τους επενδυτές να προχωρούν σε επενδύσεις (όπως μέχρι σήμερα λειτούργησε αποθαρρυντικά η σχετική νομοθεσία για της χρήσεις γης). 3. Είναι πολλοί που ισχυρίζονται ότι το ΠΔ για τις χρήσεις Γής όπως και πολλά άλλα συναφή ΠΔ ή Νόμοι που θεσπίστηκαν τα δυο τελευταία χρόνια της κρίσης τα οποία επηρεάζουν τη δόμηση (λ.χ. Νόμος για τα Αυθαίρετα, Γη Υψηλής Παραγωγικότητας, κ.λπ.), γίνονται αποσπασματικά και όχι μέσα από μια συνολική και ολική θεώρηση των προβλημάτων της Σύγχρονης Χωροταξίας και Πολεοδομίας. Μάλιστα υπερτονίζουν το γεγονός ότι στη χώρα δεν έχει ολοκληρωθεί το Δασολόγιο και το Κτηματολόγιο (που θα αργήσουν πολύ να ολοκληρωθούν), δεν υπάρχει ολοκληρωμένος Περιφερειακός Χωροταξικός Σχεδιασμός, δεν έχουν Αναθεωρηθεί τα ΓΠΣ πολλών πόλεων, καθυστερεί η υλοποίηση των ΣΟΟΑΠ, κ.λπ. Επειδή, πράγματι υπάρχουν τέτοια ελλείμματα δεν είναι δυνατό στην πράξη να περιμένει κανείς πρώτα να ολοκληρωθούν αυτά. Πρέπει το καυτό πρόβλημα των χρήσεων γης να βαίνει παράλληλα με όλα τα προαναφερθέντα. Αρκεί να είναι ένα ζήτημα που ΔΕ ΘΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΕΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΚΟΣΤΟΣ ΑΠΟ ΤΟ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΟΦΕΛΟΣ ΠΟΥ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΦΕΡΕΙ. 4. Όλοι όσοι ασκούν κριτική στο ΠΔ ομολογούν ότι σε γενικές γραμμές το ΠΔ, ως ευρύτερη στοχοθεσία, είναι προς τη θετική κατεύθυνση αφού επιχειρεί να εκσυγχρονίσει το θεσμό των Χρήσεων της Γής αλλά διαφοροποιούν τη στάση τους σε κάποια επιμέρους ζητήματα ανάλογα με το δικό τους τρόπο με τον οποίο προσεγγίζουν το θέμα. 5. Υπενθυμίζουμε τις θέσεις πολλών Επιμελητηρίων οι οποίες επικεντρώνονται στο γεγονός ότι οι ρυθμίσεις που αφορούν στο δραστικό περιορισμό για την ίδρυση και λειτουργία επιχειρήσεων στις περιοχές «γενικής κατοικίας», θέτοντας ανώτατο όριο για εμπορικά καταστήματα, καταστήματα εστίασης, ξενοδοχεία κλπ., παρεμποδίζουν την επιχειρηματικότητα και τις επενδύσεις. 6. Η Ελληνική Επιστημονική Ένωση Αιολικής Ενέργειας (ΕΛΕΤΑΕΝ) θεωρεί ότι το Σχέδιο ΠΔ αποκλείει τις ΑΠΕ και ειδικότερα τις μικρές μονάδες φωτοβολταϊκών και τις μικρές ανεμογεννήτριες. 7. Άλλοι επικεντρώνονται στην άποψη ότι είναι το ΠΔ είναι ορθό πλην όμως δε θα πρέπει να περιορίζεται στενά ΣΤΗΝ ΚΑΤΟΙΚΙΑ ΑΥΤΩΝ ΟΙ ΟΠΟΙΟΙ ΑΠΑΣΧΟΛΟΥΝΤΑΙ ΚΑΙ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΟΝΤΑΙ ΤΗ ΓΗ ΩΣ ΑΓΡΟΤΕΣ αλλά σε όλους όσοι με τις αποταμιεύσεις που έκαναν ή μέσω κληρονομιών θα μπορούσαν να οικοδομήσουν (νόμιμα εκτός σχεδίου) τουλάχιστον για ΚΑΤΟΙΚΙΑ. 8. Υπάρχουν απόψεις οι οποίες αποδέχονται πλήρως το ΠΔ με μια διαφορά ΟΤΙ ΓΙΑ ΝΑ ΜΗ ΓΙΝΕΙ ΚΑΤΑΣΤΡΑΤΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ, Η ΙΔΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΚΑΤΑ ΚΥΡΙΟ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ ΑΓΡΟΤΗ ΘΑ ΑΠΟΔΕΙΚΝΥΕΤΑΙ ΒΑΣΕΙ ΤΩΝ ΜΗΤΡΩΝ ΤΟΥ ΟΠΕΚΕΠΕ ΚΑΙ ΤΗΝ ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΣΤΟΝ ΟΓΑ. 9.Υπάρχουν απόψεις που αφορούν σε ειδικές περιπτώσεις. Λ.Χ. στο γεγονός πολλά αγροτεμάχια δεν προσφέρονται για «καλλιέργεια» οπότε δε γίνεται να αξιοποιηθούν σύμφωνα με το σκεπτικό του ΠΔ για ΠΡΟΟΡΙΣΜΟ ΧΡΗΣΗΣ που να είναι Αγροτική. Άρα δε θα πρέπει να εμπεριέχεται αυτός ο φραγμός σε τέτοιου είδους εδάφη. 10.Πολλοί συνδέουν αυτό το φραγμό δόμησης που επιβάλει το ΠΔ με το γεγονός της μείωσης του όγκου της οικοδομικής δραστηριότητας που βρίσκεται ήδη σε μεγάλη ύφεση, οπότε το ΠΔ θα συντείνει στην επιδείνωση της χειμαζόμενης Εθνικής Οικονομίας. 11.Άλλη θεώρηση τεκμηριώνεται σε στατιστικές. Θεωρούν ότι υπάρχουν πολλοί «μικροιδιοκτήτες» αγροτεμαχίων των οποίων ο αριθμός ανέρχεται σε περίπου 300.000 οικογένειες (περίπου 1.000.000 πολίτες). Η συνολική αξία της ιδιοκτησία υπολογίζεται σε 50 ΔΙΣ. ΕΥΡΩ. Αν εφαρμοστεί το ΠΔ τούτο το μεγάλο ποσό των 50 ΔΙΣ ΕΥΡΩ θα είναι ζημία των 1.000.000 πολιτών ένεκα εκμηδενισμού της αξίας των ακινήτων. Θα μπορούσε κανείς να απαριθμήσει πολλές ακόμη γνώμες και απόψεις για το θέμα εκ των οποίων άλλες είναι θετικές, περισσότερες αρνητικές και πολλές ενδιάμεσες. ΤΟΥΤΟ ΑΛΛΩΣΤΕ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΤΟ ΘΕΜΑ ΠΟΥ ΑΠΑΣΧΟΛΕΙ ΣΗΜΕΡΑ ΤΗ ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ ΣΤΟ ΣΗΜΕΡΙΝΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ. Να προσεγγίσουμε το θέμα όσο το δυνατό πιο σφαιρικά και ολοκληρωμένα προσπαθώντας να πετύχουμε ΤΟ ΒΕΛΤΙΣΤΟ ΣΥΝΔΥΑΣΜΟ ΤΩΝ ΘΕΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΡΝΗΤΙΚΩΝ ΠΤΥΧΩΝ ΤΟΥ ΠΔ μεταφέροντας την άποψη του ΠΕΣΥΜ στον καθ΄ ύλην αρμόδιο Αναπληρωτή Υπουργό ΠΕΚΑ κ. Ν. Σηφουνάκη ενόψει της ΤΕΛΙΚΗΣ ΔΙΑΤΥΠΩΣΗΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ.