• Σχόλιο του χρήστη 'Τμήμα Πολεοδομικών Μελετών & Εφαρμογών, Δήμος Θεσσαλονίκης' | 23 Φεβρουαρίου 2012, 14:23

    ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΝΕΟ Π.Δ. ΧΡΗΣΕΩΝ ΓΗΣ ΚΑΙ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ Υ.Α. ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΣΗΣ 1. Η έκδοση του νέου Π.Δ. προβλέπεται στον «εφαρμοστικό» νόμο 3986/2011 και συγκεκριμένα στην παρ. 6 του άρθ. 11. Αντίστοιχα με την παρ. 7 του ίδιου άρθρου προβλέπεται η έκδοση Υ.Α. για την εξειδίκευση του περιεχομένου των χρήσεων γης (θα πρέπει να μνημονευτεί στην αρχή του κειμένου). Το μέχρι τώρα ισχύον Π.Δ./1987 εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση του άρθ. 15, παρ. 1 του Ν. 1561/1985 (Ρυθμιστικό Σχέδιο Θεσσαλονίκης). 2. Απαιτείται η συσχέτιση του νέου Π.Δ. και της συνοδευτικής Υ.Α. με διάφορους πρόσφατους και παλαιότερους νόμους και υπουργικές αποφάσεις που καθορίζουν το περιεχόμενο των χρήσεων γης ή άλλα συναφή θέματα (ενδεικτικά: Ν. 3986/11, άρθ. 11: χρήσεις γης, άρθ. 12: χωρικός προσδιορισμός, άρθ. 18: εδαφονόμιο, Ν. 3775/09: fast-track, Ν. 3937/11: βιοποικιλότητα, Κτιριοδομικός Κανονισμός, υγειονομική διάταξη για τις κατηγορίες ΚΥΕ κ.α.), έτσι ώστε να υπάρχει εναρμόνιση με αυτούς, ή αλλιώς να ενσωματωθεί η διευκρίνιση ότι το νέο καθεστώς κατισχύει των άλλων ρυθμίσεων ή αντίθετα, ότι κατισχύουν οι ειδικότερες διατάξεις έναντι του νέου γενικού κανονιστικού πλαισίου. Διαφορετικά θα ισχύουν όλα ταυτόχρονα. 3. Μεταβατικές διατάξεις (άρθ. 16) Παρ. 2: η απαγόρευση στερεί τη δυνατότητα τροποποίησης των χρήσεων γης κατά την αναθεώρηση ΓΠΣ κατόπιν επιστημονικής τεκμηρίωσης. Προτείνεται η λέξη «περισσότερες» να αντικατασταθεί με τη φράση «περιβαλλοντικά πιο επιβαρυντικές» γιατί το θέμα δεν είναι ποσοτικό, αλλά κατά πόσο επιβαρύνει το περιβάλλον η αλλαγή από τη μια κατηγορία χρήσεων σε άλλη. Παρ. 3 και 4: ορίζεται ότι οι νέοι περιορισμοί ως προς τα μεγέθη (μέγιστες επιτρεπόμενες επιφάνειες) ειδικών χρήσεων αρχίζουν με την έναρξη ισχύος του νέου Π.Δ. Δεν προβλέπεται όμως το σημαντικότερο: το περιεχόμενο των γενικών κατηγοριών χρήσεων γης όπως ορίζεται στο μέχρι σήμερα ισχύον ΠΔ/1987 όσον αφορά τα ισχύοντα ΓΠΣ (όχι αυτά που εμπίπτουν στις περιπτώσεις της παρ. 8) καταργείται και αντικαθίσταται από τα προβλεπόμενα στο νέο Π.Δ.; Εάν ναι, τότε πρέπει να υπάρχει ρητή μνεία περί πλήρους κατάργησης του Π.Δ./87 και επιπλέον πλήρης αντιστοίχιση παλιών και νέων ορισμών. Εάν όχι, πάλι πρέπει να ορίζεται ρητά ότι το περιεχόμενο των κατηγοριών χρήσεων του ΠΔ/87 διατηρείται μέχρις ότου εγκριθεί η αναθεώρηση/ανασύνταξη των υφισταμένων ΓΠΣ (και ενδεχομένως να προστεθεί κάποιο χρονικό όριο όπως «εντός …ετών από την έναρξη ισχύος του παρόντος, απαιτείται η προσαρμογή/εναρμόνιση/αναθεώρηση των υφισταμένων ΓΠΣ στις διατάξεις του νέου κανονιστικού πλαισίου»). Εάν δεν διευκρινιστεί τι θα ισχύει αυτό το μεταβατικό διάστημα, τα υφιστάμενα ΓΠΣ (ακόμα και αυτά που εγκρίθηκαν το 2011) καθίστανται ανενεργά μετά την ισχύ του νέου ΠΔ και θα προκύψει μεγάλο ζήτημα με τις αδειοδοτήσεις καταστημάτων, επαγγελματικών δραστηριοτήτων κλπ, επομένως με την οικονομική ανάπτυξη. Επίσης είναι κρίσιμο να διευκρινιστεί ποιο καθεστώς θα ισχύει στις ανανεώσεις αδειών λειτουργίας υφισταμένων επιχειρήσεων, εφόσον τροποποιούνται οι όροι εγκατάστασής τους με το νέο Π.Δ. και για πόσο διάστημα θα ισχύει η μεταβατική ρύθμιση που θα προβλεφθεί. 4. Εξειδίκευση χρήσεων με το σχέδιο Υ.Α. Είναι απαραίτητο να δοθεί μια σχετική ευελιξία στο περιεχόμενο των ορισμών (χωρίς να αλλοιωθεί το ουσιαστικό περιεχόμενό τους) γιατί είναι αδύνατο να προβλεφθούν όλες οι επαγγελματικές ή κοινωφελείς χρήσεις (άλλωστε και αυτές μεταβάλλονται σύμφωνα με τις ανάγκες της κοινωνίας, τις τρέχουσες τάσεις της αγοράς και την πρόοδο της τεχνολογίας, της επιστήμης κλπ). Επομένως πρέπει σε όλες τις κατηγορίες να προστεθεί στην αρχή η φράση «όπως ενδεικτικά και όχι περιοριστικά, περιλαμβάνονται χρήσεις συναφείς με τις εξής:..», είτε στο τέλος κάθε κατηγορίας να προστεθεί και η περίπτωση «Άλλες συναφείς χρήσεις». Επίσης να προβλεφθεί ότι οι απαριθμούμενες ειδικές χρήσεις της ίδιας κατηγορίας μπορούν να συνδυάζονται μεταξύ τους (να προστεθεί η φράση «και ο συνδυασμός αυτών»), όπως π.χ. «κατοικία – στάθμευση», «κατοικία – εμπορικά καταστήματα», «πρατήριο υγρών καυσίμων – πλυντήριο αυτοκινήτων» κ.α. Στο σχέδιο Υ.Α. εξειδικεύονται κάποιες βασικές κύριες χρήσεις που περιλαμβάνονται στην παρ. Β.Ι. του άρθ. 1 του σχεδίου Π.Δ., αλλά όχι στο σύνολό τους. Δηλαδή ανάλυση υπάρχει μόνο για τις 18 χρήσεις από τις προβλεπόμενες 30 «κύριες χρήσεις» (συγκεκριμένα για εκείνες με α/α 1-15, 20, 21 και 25) και για καμία από τις 35 «ιδιαίτερες χρήσεις» του ίδιου άρθρου. Προβλέπεται η συμπλήρωση της Υ.Α. ή εννοείται ότι οι λοιπές χρήσεις δεν χρειάζονται περαιτέρω εξειδίκευση/ερμηνεία; Ο περιορισμός που υπάρχει σε πολλά σημεία του Π.Δ. και της Υ.Α. «επιτρέπεται εφόσον προβλέπεται από το ρυμοτομικό σχέδιο» δεν μπορεί να τίθεται για χρήσεις που δεν έχουν κοινωφελή ή κοινόχρηστο χαρακτήρα, δηλαδή για ιδιωτικές δραστηριότητες (καταστήματα, ξενοδοχεία, κτίρια στάθμευσης, ιδιωτικές κλινικές κ.α.), διότι δεν επιβάλλονται τέτοιου είδους χαρακτηρισμοί στις πολεοδομικές μελέτες, γιατί ακριβώς όταν υπάρχουν, προϋποθέτουν απαλλοτρίωση του χώρου υπέρ του Δημοσίου για κοινωφελή σκοπό. Αν εννοείται ότι οι τυχόν περαιτέρω περιορισμοί/εξαιρέσεις/παρεκκλίσεις στην άσκηση ή χωροθέτηση ιδιωτικών οικονομικών δραστηριοτήτων θα καθορίζονται με τον πολεοδομικό κανονισμό που συνοδεύει το σχέδιο ρυμοτομίας, τότε απαιτείται αναδιατύπωση γιατί δημιουργείται σύγχυση.