• Σχόλιο του χρήστη 'Γιώργος Καγιάννης' | 13 Ιανουαρίου 2010, 15:21

    Είμαι δασολόγος σε δασαρχείο της Β. Ελλάδας και από τη μέχρι τώρα εμπλοκή μου με θέματα αδειοδότησης ΑΠΕ, έχω να καταθέσω τις παρακάτω απόψεις - προτάσεις: 1. Εξειδικευμένος τοπικός Χωροταξικός Σχεδιασμός (σε περιφερειακό ή νομαρχιακό επίπεδο) που θα υλοποιηθεί από τις αρμόδιες υπηρεσίες (ΕΥΠΕ, Δ/νσεις Δασών – Δασαρχεία, Πολεοδομίες, Δ/νσεις Γεωργίας, Αρχαιολογίες κλπ) σε εύλογο και προκαθορισμένο χρονικό πλαίσιο και με διαβούλευση με τους τοπικούς φορείς και τα τοπικά παραρτήματα των Επιμελητηρίων (τοπική αυτοδιοίκηση, ΤΕΕ, ΓΕΩΤΤΕ, Οικονομικά, Βιομηχανικά, Βιοτεχνικά κλπ). Με τον τρόπο αυτό θα καταργηθεί ένας τεράστιος όγκος γραφειοκρατίας, θα επιταχυνθούν οι διαδικασίες, θα εξαλειφθεί σε μεγάλο βαθμό η διαφθορά και θα διασφαλιστεί στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό τόσο η περιβαλλοντική προστασία όσο και η οικονομική βιωσιμότητα των ΑΠΕ. (Θεμελιώδης και ουσιαστική θεσμική παρέμβαση που από μόνη της αποτελεί σημαντική μεταρρύθμιση και που θα αξιοποιήσει επιτέλους το απαξιωμένο και συχνά λοιδορούμενο επιστημονικό δυναμικό του Δημοσίου). 2. Ένταξη σε Διαχειριστικές Μελέτες όλων των μη γεωργικών και αστικών εκτάσεων (δημόσια δάση, δασικές και χορτολιβαδικές εκτάσεις) που μέχρι σήμερα βρίσκονται εκτός διαχείρισης. Ταυτόχρονη χαρτογράφησή τους και επίλυσης των όποιων ιδιοκτησιακών προβλημάτων. (Εάν υπήρχαν δασικοί χάρτες και δασικό κτηματολόγιο αυτό ήταν αυτονόητο, αλλά….). Από τις μελέτες αυτές θα προκύπτει ποιες εκτάσεις έχουν (εκτός των άλλων δυνατοτήτων τους) αξιοποιήσιμο ενεργειακό δυναμικό (βιομάζας, υδατικό, φ/Β, αιολικό). Με το μέτρο αυτό θα προκύψει ένας πραγματικά ενεργειακός θησαυρός για τα Ελληνικά βιοκλιματικά δεδομένα που δεν είναι άλλος από τη βιομάζα που τώρα συσσωρεύεται στο περιβάλλον και σε κάποια στιγμή «καταναλώνεται» ακαριαία σπέρνοντας τον όλεθρο και την καταστροφή (δασικές πυρκαγιές). Με το μέτρο αυτό παρακάμπτεται εν μέρει και η «προσωρινή» διάταξη του αρθ. 14 του Ν.998/79 που ισχύει για πάνω από 30 χρόνια, ταλαιπωρώντας πολίτες και Κράτος και ουσιαστικά αποτελεί την υποκατάσταση ενός ΄΄πολυκατακερματισμένου΄΄ δασολογίου. 3. Λεπτομερής καθορισμός των ορίων και σαφής χαρτογράφηση των περιοχών NATURA. Στους χάρτες κλίμακας 1:100.000 που αποτυπώνονται οι εκτάσεις αυτές σήμερα, το πάχος γραμμών των ορίων τους αντιστοιχεί σε 5 έως 100 μέτρα και μπορεί να φανταστεί κάποιος τι μπορεί να επακολουθήσει από μια εσφαλμένη θεώρηση των ορίων αυτών. 4. Εκπόνηση επιτέλους διαχειριστικών μελετών για όλες τις περιοχές προστασίας NATURA, έτσι ώστε να καθορίζεται εκ των προτέρων τι επιτρέπεται και τι όχι. (Δεν είναι δυνατό σε τέτοιες περιοχές να υπάρχουν ή να ζητείται η εγκατάσταση ακόμη και λατομείων και γυμνές και άγονες ημιορεινές εκτάσεις να μένουν ανεκμετάλλευτες). 5. Κατάργηση των επιτροπών ΝΕΧΩΠ διότι δεν προσφέρουν τίποτα παραπάνω από γραφειοκρατία, τι στιγμή που γνωμοδοτεί ξεχωριστά κάθε αρμόδια υπηρεσία ή φορέας. 6. Χρήση μόνο της υφιστάμενης δασικής οδοποιίας για την εγκατάσταση ΑΙΟΠΑ και ΜΗΥΣ σε ορεινές δασικές εκτάσεις με απαγόρευση κατασκευής δρόμων πρόσβασης ως συνοδών έργων μήκους πάνω από 20 ή το πολύ 50 μέτρα. Είναι πέρα από αυτονόητο ότι η δημιουργία ΑΠΕ δεν πρέπει να ΄΄καταναλώνει ΄΄ ανεπανόρθωτα το φυσικό περιβάλλον. 7. Ενεργειακή αξιοποίηση με χρονοδιάγραμμα (κατόπιν ειδικών μελετών), των γεωργικών εκτάσεων (΄΄υψηλής΄΄ γεωργικής παραγωγικότητας ή μη) που παρουσιάζουν πρόβλημα νιτροποίησης ή ερημοποίησης, ειδικά για εγκατάσταση Φ/Β και σε συνδυασμό με την αποκατάσταση της γονιμότητάς τους, έτσι ώστε στο μέλλον αν κριθεί σκόπιμο να επανέλθουν στην γεωργική εκμετάλλευση. 8. Απλοποίηση του υπολογισμού (μόνο από τον μαθηματικό τύπο) του ανταλλάγματος χρήσης δασικών εκτάσεων και επέκτασή του και για τις ιδιωτικές δασικές εκτάσεις με καταλογισμό όλου του ποσού ή τουλάχιστον ενός μέρους του υπέρ του ΚΤΓΚ&Δ. 9. Διεξαγωγή άμεσα σεμιναρίων σε όλους τους αρμόδιους υπαλλήλους όλων των εμπλεκόμενων υπηρεσιών σε κάθε αλλαγή νομοθετικού πλαισίου που αφορά το περιβάλλον (και όχι μόνο) με παράλληλη κωδικοποίηση της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, προκειμένου να αποφευχθεί το φαινόμενο κάθε υπάλληλος να ψάχνει και να ψάχνεται σε έναν κυκεώνα νόμων, τροποποιήσεων, διαταγών, εγκυκλίων και πάει λέγοντας…