• Σχόλιο του χρήστη 'ΧΑΡΙΤΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΑΣ ΜΗΧΑΝΙΚΟΣ' | 28 Φεβρουαρίου 2012, 15:33

    Σχόλια που αφορούν εις την δημόσια διαβούλευση επί σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος «Κατηγορίες και περιεχόμενο χρήσεων γης» του Υπουργείου Περιβάλλοντος Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής. Στο σχέδιο Προεδρικού Διατάγματος «Κατηγορίες και περιεχόμενο χρήσεων γής» το οποίο προτείνει ο αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος Ενέργειας & Κλιματικής Αλλαγής κ. Νικόλαος Σηφουνάκης, παρ όλα όσα γράφονται στο εισαγωγικό του σημείωμα:«Από το 1987 που θεσμοθετήθηκε το ΠΔ για τις «κατηγορίες και το περιεχόμενο χρήσεων γης» και το οποίο ισχύει μέχρι σήμερα, εμφανίστηκαν νέες λειτουργίες και χρήσεις και, συνεπώς, θα πρέπει να διατυπωθούν πιο αναλυτικοί ορισμοί για κάθε χρήση και να υπάρξει μια πιο εξειδικευμένη κατηγοριοποίηση λαμβάνοντας υπόψη τις σημερινές απαιτήσεις του πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού χωρίς ερμηνευτικές αμφιβολίες και ασάφειες. Το νέο σχέδιο ΠΔ για τις χρήσεις γης επιχειρεί τη συμπλήρωση και τον εκσυγχρονισμό του θεσμικού πλαισίου, τίθεται από σήμερα και έως την 31.01.2012 σε δημόσια διαβούλευση και καλούνται οι πολίτες και οι φορείς να συμμετάσχουν ουσιαστικά με τα σχόλια και τις προτάσεις τους.» από την μέχρι σήμερα αντίδραση όλων όσων καταθέτουν στην δημόσια διαβούλευση τις απόψεις τους, η ανησυχία μου είναι μεγάλη, και για τον λόγο αυτό μπήκα στον «πειρασμό» να διατυπώσω και εγώ, σαν αρχιτέκτονας μηχανικός με παρουσία στο τεχνικό χώρο σαράντα πέντε χρόνια ενεργού καθημερινής δράσης στον ελεύθερο επαγγελματικό τομέα, τις δίκες μου ανησυχίες και απόψεις για το τόσο σοβαρό θέμα, του καθορισμού του «μπούσουλα», ανάπτυξης και σχεδιασμού της ελληνικής επικράτειας γιατί κατά την άποψη μου οι κατηγορίες και το περιεχόμενο του προτεινομένου ΠΔ, θα είναι το εργαλείο για την ανάπτυξη και τον σχεδιασμό του κέντρου και της περιφέρειας στην πατρίδα μας. Οι διατάξεις του συγκεκριμένου σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος με τον τρόπο που έχουν διατυπωθεί έχουν προκαλέσει κατά βάσει τα αρνητικά σχόλια των φορέων και των ιδιωτών και έχουν μέχρι σήμερα δοθεί δύο παρατάσεις στην συγκεκριμένη διαβούλευση (κατά την άποψη μου σωστά) για να ακουστούν και άλλες απόψεις και άλλες διατυπώσεις για το τόσο σοβαρό νομοθέτημα. Μεταξύ των νέων ρυθμίσεων που προωθεί το σχέδιο του Προεδρικού Διατάγματος. είναι αυτές του άρθρου 5 όπου αναφέρονται «Περιοχές Πολεοδομικού Κέντρου – Κεντρικής Λειτουργίας Πόλης – Τοπικού Κέντρου Συνοικίας – Γειτονιάς» και συγκεκριμένα η παράγραφος «7. Εμπορικά καταστήματα, καταστήματα παροχής προσωπικών υπηρεσιών, υπεραγορές, πολυκαταστήματα, εμπορικά κέντρα (2)». Από την ανάγνωση των επεξηγήσεων και σχολιασμών του (2) «(2) Εμπορικά καταστήματα, καταστήματα παροχής προσωπικών υπηρεσιών, υπεραγορές και πολυκαταστήματα, συνολικής επιφάνειας δόμησης μέχρι 1.200 τμ. ανά οικόπεδο.» για μια ακόμα φορά η πολιτεία βάζει «ταφόπλακα» στην ανάπτυξη των εμπορικών κέντρων των υπεραγορών και των πολυκαταστημάτων δηλαδή μπαίνει ουσιώδης φραγμός στην ανάπτυξη και σωστή λειτουργία του λιανεμπορίου με όλες τις συνέπειες που αυτό ακόλουθη. Είναι όμως άξιο να σημειωθεί δεν συμβαίνει το ίδιο με τις παραγράφους «10. Περίθαλψη (3) και 15. Ξενοδοχεία και λοιπές τουριστικές εγκαταστάσεις (1)» και τις επεξηγήσεις (1) και (3) «(1) Ξενοδοχεία και λοιπές τουριστικές εγκαταστάσεις (μόνο κύρια ξενοδοχειακά καταλύματα και ξενώνες) μέχρι 100 κλίνες, συνολικής επιφάνειας δόμησης 2000 τμ. ανά οικόπεδο. Μεγαλύτερη επιφάνεια επιτρέπεται εφόσον καθορίζεται συγκεκριμένος χώρος από το εγκεκριμένο σχέδιο . (3) Περίθαλψη μέχρι 100 κλίνες ή 2.000 τμ. συνολικής επιφάνειας δόμησης ανά οικόπεδο. Μεγαλύτερη επιφάνεια επιτρέπεται εφόσον καθορίζεται συγκεκριμένος χώρος από το εγκεκριμένο σχέδιο.» Ουσιαστικός λόγος κατά την άποψη μου , που θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη και να αξιολογηθεί από τους συντάκτες του σχεδίου Προεδρικού Διατάγματος και λόγος για τον οποίο θα πρέπει να καταργηθεί ο περιορισμός των τετραγωνικών μέτρων που αφορά τα καταστήματα λιανικού εμπορίου, (διότι καταστήματα λιανικού εμπορίου είναι οι υπεραγορές και τα πολυκαταστήματα καθώς επίσης πράξεις λιανικού εμπορίου διακονούν και τα οργανωμένα εμπορικά κέντρα), είναι και για δεύτερη φορά επαναλαμβάνω πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη ότι ο περιορισμός δόμησης (συγκεκριμένα ανώτατα όρια δόμησης για συγκεκριμένη χρήση) συνιστά περιορισμό συνταγματικώς κατοχυρωμένης ελευθερίας, ο οποίος είναι ανεκτός από το Σύνταγμα, μόνον εάν η σχετική νομοθετική ρύθμιση δικαιολογείται από συγκεκριμένους λόγους δημοσίου συμφέροντος, καθορίζει σαφή και αντικειμενικού χαρακτήρα κριτήρια, βάσει των οποίων ασκείται η αρμοδιότητα της Διοικήσεως και κινείται εντός των ορίων που χαράσσει η συνταγματική αρχή της αναλογικότητας. Η περίπτωση της υπεραγοράς «Πράκτικερ» στην περιοχή του Δήμου Ηρακλείου Κρήτης, τότε Δήμου Νέας Αλικαρνασσού, και η δικαστική διαμάχη των οκτώ ετών μεταξύ της εταιρείας και της Δημόσιας Διοίκησης (στην περίπτωση αυτή Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Ηρακλείου Κρήτης), είχε σαν αποτέλεσμα το « Δικαστικό Βατερλό» της Δημόσιας Διοίκησης και την έκδοση των αποδόσεων με αριθμό 3037/2008 της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας και 2194/2006 του Τμήματος Δ του Συμβουλίου της Επικρατείας, με τις οποίες εκρίθησαν αντισυνταγματικές οι διατάξεις των παραπάνω νομοθετημάτων όσον αφορά το άρθρο 10 Ν. 2323/1995 όπως αυτό τροποποιήθηκε με το άρθρο 10 Ν.3377/2005, «περί του τρόπου αδειοδότησης των καταστημάτων λιανικού εμπορίου». Η πολιτεία θεσμοθέτησε τις παρακάτω αποφάσεις για την λειτουργία των εμπορικών κέντρων οι οποίες σήμερα είναι σε ισχύ: «1. Με την 109380/8296/1161/Β0014/ΠΟΛ 1112/05.10.2007 (ΦΕΚ-2022/Β/15-10-07) απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών καθορίζεται η έννοια του Εμπορικού Κέντρο, οι προϋποθέσεις , οι διαδικασίες και οι λεπτομέρειες άσκησης της επιλογής φορολόγησης και μίσθωσης των χώρων αυτών. 2.Με την 1040776/2851/209/Β0014/ΠΟΛ.1056/16.4.2009 απόφαση του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών τροποποιήθηκε η με αριθμό 1093809/8296 /1161/Β0014/ΠΟΛ.1112/5.10.2007(ΦΕΚ-2022/Β/15-10-07) απόφαση για τη για τη μίσθωση χώρων εμπορικών κέντρων» στις οποίες η έννοια του Εμπορικού Κέντρου ορίζεται «Ως εμπορικό κέντρο νοείται το ακίνητο ή το συγκρότημα ακινήτων τα οποία αποτελούν ενιαίο λειτουργικά σύνολο, για το οποίο συντρέχουν τουλάχιστον οι εξής προϋποθέσεις: α) διαθέτει κατ’ ελάχιστο, συνολική επιφάνεια 4000 τμ σε ένα ή περισσότερα επίπεδα, β) λειτουργεί ή προορίζεται να λειτουργήσει υπό ενιαία διαχείριση και εκμετάλλευση, γ) διαθέτει χώρους κατάλληλους για άσκηση δραστηριότητας παράδοσης αγαθών ή/και παροχής υπηρεσιών. δ) οι χώροι του εκμισθώνονται τουλάχιστον σε δεκαπέντε (15) διαφορετικές επιχειρήσεις προκειμένου να χρησιμοποιηθούν ως εμπορικό κατάστημα.» Μετά την ψήφιση του Προεδρικού Διατάγματος τι είναι εκείνο που θα ισχύει όσον αφορά τα εμπορικά κέντρα το ελάχιστο εμβαδόν των αποφάσεων 109380/8296/1161/Β0014/ΠΟΛ 1112/05.10.2007 (ΦΕΚ-2022/Β/15-10-07) και 1093809/8296 /1161/Β0014/ ΠΟΛ.1112/5.10.2007(ΦΕΚ-2022/Β/15-10-07) του Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών ή αυτό το μέγιστο ανά οικόπεδο των 1.200,00 τετραγωνικών μέτρων του σχεδίου του Π.Δ. Στο άρθρο 17: Σχέδιο Υ.Α. επί της παρ. 1Γ του άρθρου 1 του Προεδρικού Διατάγματος χρήσεων γης ¨Πίνακας εξειδίκευσης περιεχομένου ειδικών κατηγοριών χρήσεων ήτοι : «- Εμπορικό κατάστημα είναι ο ισόγειος χώρος ή τμήμα ισογείου χώρου κτιρίου με ανεξάρτητη πρόσβαση, που χρησιμοποιείται για έκθεση, πώληση εμπορευμάτων. - Εμπορικό κέντρο είναι το σύνολο αυτοτελών εμπορικών καταστημάτων – επιχειρήσεων ή καταστημάτων παροχής προσωπικών υπηρεσιών που ενδεχομένως σε ορισμένες περιπτώσεις συνυπάρχουν και με άλλους χώρους συνάθροισης κοινού, με εστιατόρια κλπ. , που έχουν κοινή πρόσβαση, κοινά μέσα επικοινωνίας σε περισσότερους από ένα (1) ορόφους, κοινούς κοινόχρηστους χώρους και μπορεί να εκτείνονται σε πλέον του ισογείου ορόφους ή αποτελούν τουλάχιστον το 80% του συντελεστού δόμησης του οικοπέδου. - Πολυκατάστημα είναι το σύνολο επί μέρους ανεξαρτήτων εμπορικών καταστημάτων ή καταστημάτων παροχής προσωπικών υπηρεσιών που απαρτίζουν μια επιχείρηση με κοινή πρόσβαση. - Υπεραγορά είναι εμπορικό κατάστημα τροφίμων (Super Market) ή άλλων ειδών, που περιλαμβάνει και τμήματα πώλησης διαφορετικών ειδών και αποτελεί μια επιχείρηση». Ο περιορισμός της Δόμησης των 1.200 τετραγωνικών μέτρων ανά οικόπεδο καταργεί όλες τις προηγούμενες αποφάσεις και στερεί την δυνατότητα στους ελεύθερους δημοκρατικούς πολίτες αυτής της χώρας εφεξής να δημιουργήσουν , να ιδρύσουν και να λειτουργήσουν Πολυκαταστήματα, Υπεραγορές και Εμπορικά Κέντρα ακόμη και σε οικόπεδα στα οποία σήμερα υπάρχει η δυνατότητα αυτή από το εγκεκριμένο σχέδιο, μέσα στα πλαίσια του υγιούς ανταγωνισμού και της επιθυμητής για όλους μας ανάπτυξης. Σήμερα φαίνεται σε όλη της την μεγαλοπρέπεια η έλλειψης της ανάπτυξης και εισπράττω από τον κόσμο καθημερινά την δυστυχία την όποια μας έχουν επιβάλλει πρωτοφανείς ενέργειες ορισμένων ατόμων και κύκλων, άκαιρες και άστοχες, που οδήγησαν αυτή την χώρα στο χείλος της καταστροφής και έχουν ποντίσει τον πληθυσμό της, στην ανέχεια, τον προβληματισμό, την αμφιβολία , την αβεβαιότητα για το αύριο, την απαισιοδοξία και την απελπισία. Η περιοριστική αυτή διάταξη της Δόμησης των 1.200 τετραγωνικών μέτρων ανά οικόπεδο, θα μου επιτραπεί να δηλώσω ότι κατά την άποψη μου είναι φωτογραφική, οδηγεί μαθηματικά στην Δημιουργία Ολιγοπωλίου, ωφελεί αυτούς οι όποιοι σήμερα έχουν ιδρύσει και λειτουργούν Πολυκαταστήματα, Υπεραγορές ή Εμπορικά Κέντρα και εμποδίζει εκείνους οι όποιοι προσβλέπουν στην δημιουργία νέων τέτοιου είδους εγκαταστάσεων , αποτελώντας τροχοπέδη στην ανάπτυξη του «επιχειρείν» στον ευαίσθητο επιχειρηματικά αλλά και κοινωνικά αυτόν τομέα. Σύμφωνα με το σύνταγμα στο άρθρο 5 παράγραφος 1 του Συντάγματος, κατοχυρώνεται μεταξύ των άλλων και η ελεύθερη ίδρυση και εκμετάλλευση εμπορικών καταστημάτων (βλέπε αποφάσεις 1991-2/2001 της Ολομέλειας του Συμβουλίου της Επικρατείας) καθόσον «Καθένας έχει δικαίωμα να αναπτύσσει ελεύθερα την προσωπικότητά του και να συμμετέχει στην κοινωνική, οικονομική και πολιτική ζωή της Χώρας, εφόσον δεν προσβάλλει τα δικαιώματα των άλλων και δεν παραβιάζει το Σύνταγμα ή τα χρηστά ήθη». «Καλόν θα είναι να λάβουν υπόψη οι συντάξαντες το σχέδιο του παραπάνω Προεδρικού Διατάγματος το άρθρο 106 παράγραφος 1 του Συντάγματος αναφέρει ότι: «Για την εδραίωση της κοινωνικής ειρήνης και την προστασία του γενικού συμφέροντος το Κράτος προγραμματίζει και συντονίζει την οικονομική δραστηριότητα στη Χώρα, επιδιώκοντας να εξασφαλίσει την οικονομική ανάπτυξη όλων των τομέων της εθνικής οικονομίας λαμβάνοντας τα επιβαλλόμενα μέτρα για την αξιοποίηση των πηγών του εθνικού πλούτου, από την ατμόσφαιρα και τα υπόγεια ή υποθαλάσσια κοιτάσματα, για την προώθηση της περιφερειακής ανάπτυξης και την προαγωγή ιδίως της οικονομίας των ορεινών, νησιωτικών και παραμεθόριων περιοχών» και τα προβλεπόμενα στο άρθρο 79 παράγραφος 8 του Συντάγματος περί προγραμμάτων οικονομικής και κοινωνικής αναπτύξεως εγκρινομένων από την Ολομέλεια της Βουλής, καθώς και η επιβολή συναφών περιορισμών στην ιδιωτική οικονομική δραστηριότητα» σχολιάζει η «Ιππόδαμος ΕΕ» στην παρούσα διαβούλευση και πιστεύω ότι το σχολειό της είναι πραγματικό και εύστοχο !!! Τελειώνοντας θα ήθελα να σημειώσω την απορία μου τι θα γίνει στις περιπτώσεις ιδιοκτησιών εντός σχεδίων πόλεων όπου έχουν αρθεί απαλλοτριώσεις με αμετάκλητη δικαστική απόφαση και έχει δρομολογηθεί η τροποποίηση του σχεδίου πόλης με απόφαση του οικείου δημοτικού συμβουλίου η οποία έχει επικυρωθεί από το γενικό γραμματέα της αποκεντρωμένης διοίκησης της οικείας περιφέρειας. οι δεσμεύσεις και οι αποδιδόμενες εισφορές σε γη για την τροποποίηση αυτή για τους «άτυχους» αυτούς ιδιόκτητες οι οποίοι έδρασαν μέσα στα πλαίσια των υφιστάμενων και ισχυουσών σήμερα διατάξεων θα «πάνε υπέρ πίστεως και πατρίδος» επειδή αιφνιδιαστικά και προκλητικά κάποιοι αποφάσισαν να αλλάξουν τους κανόνες του παιχνιδιού. θεωρώ ότι αποτελεί μεγάλη αδικία. κατά την άποψη μου στο άρθρο 16 «γενικές και μεταβατικές διατάξεις» πρέπει να συμπληρωθεί, κάποια ειδική διάταξη, που θα εξασφαλίζει αυτές τις περιπτώσεις. Ηράκλειο 28 Φεβρουαρίου 2012 Ιωάννης Χαριτάκης Αρχιτέκτονας Μηχανικός Μέλος ΤΕΕ , Αριθμός Μητρώου 18586