• 1. Η Ζώνη Α, που σημαντικό μέρος της αποτελούσε τον πυρήνα του Εθνικού Δρυμού, είναι πλέον περικυκλωμένη από ανθρώπινες δραστηριότητες. Με τον τρόπο της οριοθέτησης που έχει ακολουθηθεί στο σχέδιο ΠΔ δεν υφίσταται μεταβατική ζώνη του καθεστώτος προστασίας, αλλά απότομη μετάβαση από τη Ζώνη Γ στη Ζώνη Α, η οποία είναι αναμενόμενο ότι θα περιορίσει σημαντικά τη δυνατότητα εφαρμογής των μέτρων προστασίας στη ζώνη Α και θα προκαλεί σύγχυση. Προτείνεται η διαμόρφωση της Ζώνης Β η οποία θα αφορά σε μη κατοικημένες εκτάσεις περιμετρικά της Ζώνης Α και ειδικά προς τα Δ και ΒΔ, ώστε να ενωθεί με την Ζώνη Β στο Γερολέκκα και να συμπεριληφθεί η περιοχή της Αγροστήλιας. Οι εκτάσεις αυτές που προτείνονται να ενταχθούν σε ζώνη Β διαθέτουν υψηλή ποικιλότητα πανίδας (βλέπε ΕΠΜ). Αυτή η επέκταση δεν αναμένεται να θίγει ήπιου χαρακτήρα ανθρώπινες δραστηριότητες, όπως η παραδοσιακή γεωργία και η εκτατική κτηνοτροφία, αλλά θα τις εντάσσει σε ένα διαχειριστικό πλαίσιο, ώστε να συμβάλλουν στη διατήρηση της βιοποικιλότητας και εντός της Ζώνης Α. Επίσης,σε όσες εκτάσεις περιφερειακά της Ζώνης Α δεν είναι δυνατό να ενταχθούν σε ζώνη Β, προτείνεται τουλάχιστον η απαγόρευση της θήρας, ώστε να μη θίγονται οι σκοποί προστασίας της πανίδας εντός της Ζώνης Α. Συγκεκριμένα, προτείνεται να μην επιτραπεί η θήρα σε τμήματα της Ζώνης Γ που εισέρχονται στη Ζώνη Α, όπως για παράδειγμα, στις περιοχές Αχλαδόκαμπος, Σκαμνός, Έλατος και δυτικά στη θέση Αυλάκια. 2. Οι περιοχές των κορυφών του Παρνασσού (Λιάκουρα κλπ) είναι περιοχές προτεραιότητας για την προστασία της φύσης και θα πρέπει οπωσδήποτε να θεσμοθετηθούν ως Ζώνη Α και όχι Β, επειδή τεκμηριωμένα: - αποτελούν περιοχές τροφοληψίας για τα προστατευόμενα και απειλούμενα είδη αρπακτικών του Παρνασσού και βρίσκονται σε άμεση γειτνίαση με περιοχές αναπαραγωγής τους (όπως αναφέρεται στην ΕΠΜ και στη σχετική εγκεκριμένη από το ΥΠΕΚΑ μελέτη της ΖΕΠ) - αποτελούν χώρους αναπαραγωγής για πολλά είδη μεταναστευτικών και επιδημητικών ειδών ορνιθοπανίδας (όπως παραπάνω), - αποτελούν εκτάσεις στις οποίες έχει διαπιστωθεί στο πλαίσιο ερευνητικών προγραμμάτων (Τμήμα Βιολογίας του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών) ότι φιλοξενούν πληθυσμούς πολλών ενδημικών, σπάνιων και απειλούμενων φυτών, όπως αυτά αναγνωρίζονται και προστατεύονται στο Παραρτήμα Ι της Οδηγίας 92/43/ΕΟΚ, στο Βιβλίο Ερυθρών Δεδομένων των Σπανίων και Απειλουμένων Φυτών της Ελλάδας και στο ΠΔ 67/1981 κ.ά.). Αυτές οι πλέον ορεινές περιοχές δέχονται ήδη τις δυσμενείς επιπτώσεις πλήθους επισκεπτών του Παρνασσού τους χειμερινούς μήνες και εξαιτίας της μη προστασίας τους στο παρελθόν διαθέτουν ήδη αυξημένη προσβασιμότητα που διαμορφώνει συνθήκες αλλοίωσης των φυσικών χαρακτηριστικών τους. Παρόλα αυτά,δεν διαθέτουν ιδιοκτησιακούς ή άλλους προφανείς λόγους για να μην ορισθούν ως περιοχές απόλυτης προστασίας και ως εκ τούτου κατά προτεραιότητα θα πρέπει να ορισθούν ως ζώνη Α. Η εκτατική κτηνοτροφία που ασκείται σε τμήμα των υποαλπικών εκτάσεων του Παρνασσού μπορεί να συνεχισθεί εντός της ζώνης Β, όπως ήδη προβλέπει το σχέδιο ΠΔ, και τα τυχόν προβλήματα ύπαρξης νόμιμων κτηνοτροφικών εγκαταστάσεων (μαντριά) θα μπορούσαν να αντιμετωπιστούν με την πρόβλεψη κάποιων ανταποδοτικών μέτρων, π.χ. να κατασκευαστούν μαντριά σε άλλες γειτονικές θέσεις, αλλά εντός της Ζώνης Γ. 3. Το χιονοδρομικό κέντρο Παρνασσού, το οποίο δυστυχώς λειτουργεί εδώ και χρόνια παράτυπα χωρίς την έγκριση περιβαλλοντικών όρων, έχει ήδη καταλάβει σημαντικές εκτάσεις ενδιαιτημάτων για τη χλωρίδα και την πανίδα. Μέσω της πρόσφατης νομιμοποίησης της παράνομης παραχώρησης εκτάσεων, όπως για παράδειγμα το Ρέμα Αλοκαίτικο, το χιονοδρομικό κέντρο δραστηριοποιείται σε περιοχή για την οποία έχει τεκμηριωμένα υποδειχθεί ότι διαθέτει πληθυσμούς σπάνιων ενδημικών φυτών. Το σχέδιο ΠΔ εντάσσει μόνο τμήμα της κοιλάδας Αρνόβρυσης - Αλοκαΐτικου σε ζώνη Β (προτείνεται η ζώνη αυτή να επεκταθεί ως τις κορυφές της Αρνόβρυσης) και ορίζει ότι εντός τους θα ισχύουν οι όροι προστασίας της φύσης στη ζώνη Β, αλλά δυστυχώς εγκυμονούν κίνδυνοι υποβάθμισης στο μεσοδιάστημα δημοσίευσης του παρόντος. Προτείνεται λοιπόν στο Άρθρο 7 των Μεταβατικών Διατάξεων, να καταργηθεί η παρ.3 και να επαναδιατυπωθεί με τέτοιο τρόπο, ώστε να μην δύναται να εξαιρεθούν έργα τα οποία θα αντίκεινται στις διατάξεις του παρόντος εντός των ορίων του χιονοδρομικού, για τα οποία είτε έχουν ήδη εκδοθεί περιβλλοντικοί όροι, είτε θα έχουν εκδοθεί ως την ημερομηνία δημοσίευσης του παρόντος Διατάγματος. Με την ρύθμιση αυτή θα διαφυλαχθεί τουλάχιστον η ακεραιότητα των παρθένων ακόμη αυτών οικοσυστημάτων, έως ότου καταφέρει να συμμορφωθεί το χιονοδρομικό με το καθεστώς προστασίας και αποκτήσει περιβαλλοντικούς όρους.